Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marjo_elise schreef:Ooooh jullie gaan echt heeeel snel! Ik had een tijdje terug gelezen dat er een soort van boekje over alle tips gemaakt zou worden? Is dat nog aan de orde? (sorry als ik het niet gelezen heb had nogal wat pagina's in te halen hihi)
En een dikke pluim aan de commentaar gevers! Ik zou niet weten hoe ik soms iets zou moeten uitleggen! Erg leerzaam topic!
Janneke2 schreef:_Marinke_ schreef:Is er iemand die kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard in de kaak vast houd??
Dat kun je - contra Joolien - niet zien. Het kaakgewricht zit (net als bij ons) vlak bij de oren, helemaal binnenin. Je ziet geen spieren uitbuiken als een paard zijn kaak aanspant. Wat je wel kunt zien n real life zijn bijv. "vaststaande oren" die 'meebonken' of zoals gezegd een puntkin.
Wat ik met Joolien eens ben: een paard kan kracht zetten met de kaak om steun/ gewicht/ verzet/ noem maar op op het bit te geven. Dat kan volgens mij in allerlei posities, voor, op en zelfs achter de loodlijn (eerst oprollen en dan hangen, ik kreeg ooit zo'n paard te rijden...!)
En wat je ook kan zien, maar net niet echt makkelijk op een foto: als een paard of een mens 1 gewricht "vast zet" of "op slot zet", bewegen allerlei andere gewrichten ook minder soepel.
(Mbt. dit laatste: doe een spelletje met een vriendin. Je staat tegenover elkaar, houdt elkaars handen vast en samen beweeg je je handen allerlei kanten op.(Word je jaren jonger van!) En dan gaat 1 van jullie 'stiekum' haar tenen krullen, haar adem inhouden of idd haar kiezen op elkaar doen - je merkt het gelijk, dat die armen net iets stijver gaan bewegen - dat dat losse, soepele er af is.)
_Marinke_ schreef:Is er iemand die kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard in de kaak vast houd??
Janneke2 schreef:Dat kun je - contra Joolien - niet zien. Het kaakgewricht zit (net als bij ons) vlak bij de oren, helemaal binnenin. Je ziet geen spieren uitbuiken als een paard zijn kaak aanspant. Wat je wel kunt zien n real life zijn bijv. "vaststaande oren" die 'meebonken' of zoals gezegd een puntkin.
Babootje schreef:LoveUggs schreef:Kreeg gister te horen dat t toch niet best is met Gaspard zijn been.. Dalijk naar hem toe en moet een uur lang op het harde stappen..! =(
Wat vervelend voor je. Peesblessure?
Babootje schreef:Als het paard in de kaak niet loslaat spant het wel zijn (onderhals)spieren en zie je een strakke lijn naar de kaak. Dat gebeurt bij jezelf ook trouwens; bijt maar eens op je kiezen en je halsspieren doen gewoon mee.
_Marinke_ schreef:Het zit hem namelijk denk ik bij beide, doordat paardlief erg groot beweegt en je echt het zadel uit gooit moet je veel opvangen, dit zorgt bij mij weer voor onbalans waardoor ik wellicht ongemerkt aan de teugels ga trekken (hou vast proberen te krijgen). Wat natuurlijk weer spanning oproept bij paardlief, waardoor je helemaal niet meer kan zitten.Dus nu halstertouwtje eraan, die houd ik vast met de buitenhand om daar dus op 'terug te vallen' wanneer ik uit balans raak en ondertussen kan ik dus nog wel gewoon door rijden en zorgen dat paardlief ontspannen word en goed van achteren naar voren beweegt. Maar het is zoooooo lastig....
En dan zie je dit soort filmpjes en denk je hmmm zo fijn wil ik ook kunnen zitten!