[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:11

Kreeg gister te horen dat t toch niet best is met Gaspard zijn been.. Dalijk naar hem toe en moet een uur lang op het harde stappen..! =(

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:24

marjo_elise schreef:
Ooooh jullie gaan echt heeeel snel! Ik had een tijdje terug gelezen dat er een soort van boekje over alle tips gemaakt zou worden? Is dat nog aan de orde? (sorry als ik het niet gelezen heb had nogal wat pagina's in te halen hihi)

En een dikke pluim aan de commentaar gevers! Ik zou niet weten hoe ik soms iets zou moeten uitleggen! Erg leerzaam topic! :D

Ja dat klopt... maar ik heb nog maar info van 1 persoon en een paar interessante quotes... ben aan het verzamelen :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:30

Janneke2 schreef:
_Marinke_ schreef:
Is er iemand die kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard in de kaak vast houd??

Dat kun je - contra Joolien - niet zien. Het kaakgewricht zit (net als bij ons :) ) vlak bij de oren, helemaal binnenin. Je ziet geen spieren uitbuiken als een paard zijn kaak aanspant. Wat je wel kunt zien n real life zijn bijv. "vaststaande oren" die 'meebonken' of zoals gezegd een puntkin.

Wat ik met Joolien eens ben: een paard kan kracht zetten met de kaak om steun/ gewicht/ verzet/ noem maar op op het bit te geven. Dat kan volgens mij in allerlei posities, voor, op en zelfs achter de loodlijn (eerst oprollen en dan hangen, ik kreeg ooit zo'n paard te rijden...!)

En wat je ook kan zien, maar net niet echt makkelijk op een foto: als een paard of een mens 1 gewricht "vast zet" of "op slot zet", bewegen allerlei andere gewrichten ook minder soepel.

(Mbt. dit laatste: doe een spelletje met een vriendin. Je staat tegenover elkaar, houdt elkaars handen vast en samen beweeg je je handen allerlei kanten op. :) (Word je jaren jonger van!) En dan gaat 1 van jullie 'stiekum' haar tenen krullen, haar adem inhouden of idd haar kiezen op elkaar doen - je merkt het gelijk, dat die armen net iets stijver gaan bewegen - dat dat losse, soepele er af is.)

Aha! Ik denk dat ik het snap! :D

Ik lees hier wel eens in commentaar namelijk dat er gesproken word over het de kaak vast houden, maar had geen idee hoe je dat kan zien. In feite kun je het vanaf een foto dus ook helemaal niet zien, maar geef je dat oordeel na aanleiding van wat de rest van de foto laat zien??

Ik snap wat jullie bedoelen in real life! Ga ik is even opletten! :)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:46

Hoe vinden jullie dit beeld?

Mag voor mijn idee wat actiever ( paardje is pas onder het zadel )
in het begin kropte hij zich snel op waardoor die een valse knik aannam, ook was die erg rennerig.
nu kan ik hem rustig laten draven met "langere" teugel en begint die al mooi te zakken
Afbeelding
* ik moet rechterop zitten maar zadel zat zwaar beroerd nu opzoek naar een nieuwe

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:51

Als hij pas onder het zadel is zou ik proberen hem juist voor iets meer voor de loodlijn te laten met zijn hoofd. Zelf wat rechterop en paard dus eigenlijk ook. Zo'n jong dier loopt natuurlijk erg op de voorhand maar door hem diep achter de loodlijn te laten duiken wordt dat erger. Ik zou uitkijken met dat actiever niet rennerig wordt... en juist bij jonger dier hem niet over het tempo jagen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:56

Gespannen kaak kan je vaak zien doordat de speekselklieren dan naar ''buiten'' komen.

Ik ben Dressuur onder Vuur aan het lezen en vond een, soort van, antwoord op de vraag van Evelijn: hoelang duurt het voordat een paard goedgetraind is?
Ik zal het hier zo even neerzetten :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:00

Afbeelding

En waarom de voorwaarts-neerwaarts houding zo belangrijk is(voor een jong paard):
Afbeelding

Makkelijk te lezen boek, fijne informatie met duidelijke plaatjes van wat klopt en wat niet klopt. Aanrader :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:11

Jee! Thanks Air... ziet er zeker uit als een mooi boek... dus anderhalf tot twee jaar systematische gymnastisering...dus dat voorwaarts-neerwaarts o.a. is nodig voordat je dus eigenlijk "echte" arbeid kan gaan vragen.
Het boek heet "Dressuur onder vuur" klinkt mij wel erg negatief eigenlijk... is dat het ook?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:16

Er staan inderdaad zeer kritische dingen met betrekking tot de huidige ''dressuur'', maar ipv. alleen maar kritisch te zijn staat er ook in beschreven hoe het wel moet.
Hetzelfde als met foto's, niet alleen foto's van hoe het niet moet, maar ook van hoe het wel moet.

En veel tekeningen van het skelet en spieren zodat je kan zien hoe een bepaalde houding daarop van invloed is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:20

Ik heb m thuis ook idd Air.

Mnou.. De hedendaagse dressuur word onder de loep genomen.

Er word niet gekeken naar prestaties binnen een paar jaar maar naar het leerproces over een paardenleven.

Niet om zoveel mogelijk te kunnen en zoveel mogelijk te winnen maar om je paard gezond te houden.

Tegenwoordig als een paard op zijn 4e word ingereden en op zijn 6e door een ruiter in de B gestart word en Z1 is op zijn 9e is hij al "oud" en "pas Z".

De paarden van 6 die net op eigen benen beginnen te lopen worden direct in het Z uitgebracht door "handelaars" omdat ze geld opleveren en klanten dan blijkbaar denken dat t n goed paard is omdat hij "al Z" is.

Vroeger waren de paarden in het GP volgens mij meestal pas 13/14/15 jaar als ze hun debuut maakten.

Tegenwoordig zijn ze jonger en gaan ze met 18 al met pensioen. En de laatste generaties vind ik dat zelf 6 jarige hengsten al ontzettend veel kunstjes moeten laten zien om "in de smaak" te vallen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:23

@ A man:
weet je wat zo handi is bij foto's...? Je kunt heel makkelijk achter de pjoet de lijn "oor van de ruiter, schouder, heup, bal van de voet" zien. (Gewoon en stukje papier bij de foto houden _/-\o_ .)

Rechter op zitten is misschien geen gek idee - maar je zit op deze foto keurig ''in lijn.'' Maar ik ben er niet tegen, om een jong dier standaard vanuit de verlichte zit (of en variant daarop) te rijden.

Uiteraard: als je een ander zadel hebt, kun je ook je beugels langer maken en toch nog je paard met je kuiten aanraken - en dan kun je rechtop zitten. (Als je met deze beugels en dit zadel recht gaat proberen te zitten, kom je juist ''uit'' die lijn - wat betekent, dat je allerlei extra spieren moet gaan spannen om rechtop te kunnen blijven zitten. Dus blijf voorlopig gewoon lekker in de verlichte zit ;) )
(Ps.: bij de verlichte zit zit je mt je bovenlijf wel voorover, maar je hoeft niet je eigen zwaartepunt naar te brengen!)

En veel hals strekken!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-03-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:24

Eerst doorzitten daarna komt lichtrijden aan bod.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:28

Ah!!! Heather Moffet, the woman with the machine!
En verder ook een uitstekende, klassiek opgeleide ruiter en instructeur.

Ik herinner me een verhaal van een vrouw, die bijna door deze machine werd afgebokt. (Die had geleerd, dat ze moest 'zadel poetsen' in galop.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:37

Haha. Das ook wat!

Ja had haar filmpjes al een paar keer gezien. Heel interessant. Wat ik vooral leuk vind. (En daar heb ik haar in dit filmpje niet over gehoord) is dat je de ruiter echt haar buikspieren ziet gebruiken.

Die van de galop is ook wel interessant voor de yt googlers

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:45

En ik wil keer op zo'n machine zitten die de beweging van die van mij na bootst! Kan ik daar op oefenen met doorzitten... ^)

Het klinkt allemaal zo 'makkelijk' en logisch, dat laatste vooral. In theorie weet ik ook wel hoe je moet doorzitten, kan het op andere paarden ook zonder problemen... Maar op mijn eigen lukt het gewoon echt niet, dan zou ik hem in zo'n giga langzame (sukkel?) draf en giga ontspannen moeten hebben voor je kan zitten ben ik bang voor. Heb zo weer les en aangezien we nu in 3 wedstrijden 3 winstpunten bij elkaar hebben gereden (nooit verwacht, er schot nog zoveel aan maar goed) en instructrice er vanmiddag (eindelijk!) weer bij is maar is even vragen of ze mee kan kijken / helpen. Tot nu toe oefen ik vaak met halstertouwtje om de hals, aangezien balans vinden en houden knap lastig is bij die van mij. Zo leert hij dat doorzitten niet altijd spanning oproepen betekend en kan ik oefenen. Het zit hem namelijk denk ik bij beide, doordat paardlief erg groot beweegt en je echt het zadel uit gooit moet je veel opvangen, dit zorgt bij mij weer voor onbalans waardoor ik wellicht ongemerkt aan de teugels ga trekken (hou vast proberen te krijgen). Wat natuurlijk weer spanning oproept bij paardlief, waardoor je helemaal niet meer kan zitten. :') Dus nu halstertouwtje eraan, die houd ik vast met de buitenhand om daar dus op 'terug te vallen' wanneer ik uit balans raak en ondertussen kan ik dus nog wel gewoon door rijden en zorgen dat paardlief ontspannen word en goed van achteren naar voren beweegt. Maar het is zoooooo lastig.... :\

En dan zie je dit soort filmpjes en denk je hmmm zo fijn wil ik ook kunnen zitten! }:0

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:02

Voor een paard de rug echt los laat is fijn doorzitten ook praktisch onmogelijk. Als ze echt los zijn zuigen ze je aan t zadel lijkt wel. (Die van mij heeft dat nu ook pas kleine stukjes.. En dan nog moet ze veel losser)

Tot de tijd dat ze echt los komen is fijn lichtrijden veel minder belastend voor ze. Maar die van mij bleef vrij "plank" in het voorwaartse, weinig vering. Die begint nu eindelijk na nieuw zadel steeds meer te veren. Maar die van jou word groot en lang denk ik?

Dan voelt hij fijner als hij meer bij elkaar komt. En meer vering in het rustig maar actieve krijgt ipv "hard gooit".
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-03-13 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:07

_Marinke_ schreef:
Is er iemand die kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard in de kaak vast houd??

Janneke2 schreef:
Dat kun je - contra Joolien - niet zien. Het kaakgewricht zit (net als bij ons :) ) vlak bij de oren, helemaal binnenin. Je ziet geen spieren uitbuiken als een paard zijn kaak aanspant. Wat je wel kunt zien n real life zijn bijv. "vaststaande oren" die 'meebonken' of zoals gezegd een puntkin.

Dat ben ik niet met je eens. Als het paard in de kaak niet loslaat spant het wel zijn (onderhals)spieren en zie je een strakke lijn naar de kaak. Dat gebeurt bij jezelf ook trouwens; bijt maar eens op je kiezen en je halsspieren doen gewoon mee. Moet even een fotootje zoeken waarbij dat duidelijk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:08

LoveUggs schreef:
Kreeg gister te horen dat t toch niet best is met Gaspard zijn been.. Dalijk naar hem toe en moet een uur lang op het harde stappen..! =(

Wat vervelend voor je. Peesblessure?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:11

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:

Wat vervelend voor je. Peesblessure?

Ik ga er nu naartoe.. Zou niet weten wat het is. Van de een op andere dag..! Zal zo even een foto maken..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:11

Lichtrijden is ook wat ik altijd doe, ik galoppeer bv eigenlijk ook altijd aan vanuit het licht rijden. Alleen het nadeel is dat je in de proef wel moet doorzitten en zo doende dat dat nu dus bij ons wel een aandachtspuntje is. Eerder dacht ik, oh het komt vanzelf wel als hij beter gaat lopen e.d. maarja ook mijn spieren en coordinatie vermogen etc. moeten getraind worden en aangezien het ook gevraagd word in de proeven (wel hele minime stukjes waar ik vaak nog gewoon licht rijd ook nog) zijn we het dus wel aan het oefenen, maar het is echt zooooo moeilijk! :n

Op andere paarden lukt het mij wel en ook die laten lang nog niet zo fijn en goed de rug los als zou moeten. Bij die van mij is het soms even van been wisselen al een hele opgave op zich.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:14

Ik doe bij jonge paarden of paarden die gespannen zijn vaak 2 keer staan ipv 2 keer zitten als ik van been moet verwisselen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:47

Babootje schreef:
Als het paard in de kaak niet loslaat spant het wel zijn (onderhals)spieren en zie je een strakke lijn naar de kaak. Dat gebeurt bij jezelf ook trouwens; bijt maar eens op je kiezen en je halsspieren doen gewoon mee.

Als ik mijn onderkaak als het ware naar voren duw, alsof ik aan het bit trek en een overbeet maak, spant er van alles aan. Dus dat is idd een optie.

Maar als ik gewoon mijn kiezen op elkaar klem en tegelijkertijd mijn kin naar mijn bost laat zakken gebeurt dat niet.
Doe ik mijn neus in de lucht en klem ik mijn kaken op elkaar, voel ik niets in mijn hals gebeueren.

(Uiteraard geldt wel in alle gevallen: als je 1 gewricht op slot zet, blokkeert ook elders in je lichaam van alles en nog wat.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:53

_Marinke_ schreef:
Het zit hem namelijk denk ik bij beide, doordat paardlief erg groot beweegt en je echt het zadel uit gooit moet je veel opvangen, dit zorgt bij mij weer voor onbalans waardoor ik wellicht ongemerkt aan de teugels ga trekken (hou vast proberen te krijgen). Wat natuurlijk weer spanning oproept bij paardlief, waardoor je helemaal niet meer kan zitten. :') Dus nu halstertouwtje eraan, die houd ik vast met de buitenhand om daar dus op 'terug te vallen' wanneer ik uit balans raak en ondertussen kan ik dus nog wel gewoon door rijden en zorgen dat paardlief ontspannen word en goed van achteren naar voren beweegt. Maar het is zoooooo lastig.... :\

En dan zie je dit soort filmpjes en denk je hmmm zo fijn wil ik ook kunnen zitten! }:0

Misschien is dit eeen idee: bij mij op stal hebben ze een voltigesingel. Ik heb een paar keer een half uur priveles gehad op Knollie met de voltigesingel. Ik heb ;) even achterstevoren gezeten en de vlag "dat moest even", maar de nadruk was: stap 1: trek jezelf met je armen in het zadel dat er niet is. :j
Stap 2: langzaam loslaten met je armen, waarbij je buikspieren het over moeten nemen.
...en dan de volgende dag (stap 3) voelen waar je spierijn hebt :(:) en de dagen, weken daarna (stap 4) die spieren gewoon elke ochtend ''even wakker maken''.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:09

Joolien schreef:
Ik doe bij jonge paarden of paarden die gespannen zijn vaak 2 keer staan ipv 2 keer zitten als ik van been moet verwisselen.

Goeie tip! Dankjewel *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:15

Dressuur onder vuur is een heel goed boek. Heb het zelf ook en in dit topic deel 3 reclame voor dit boek gemaakt. Inderdaad wordt de moderne dressuur stevig aan de kaak gesteld. Er wordt in het boek aangegeven dat er te weinig aandacht is voor de echte loswerkende oefeningen en dat het correcte rijden verdwenen lijkt te zijn.

Met allerlei tekeningen en voorbeelden wordt beschreven welke invloed op het paard het niet correct rijden heeft. Tevens hoe dan wel correct gereden moet worden. De auteur is dierenarts en komt uit de Duits klassieke school (is ook achtergrond van mijn instructrice en dus ook meer en meer van mij). Het boek is zeker een aanrader voor iedereen!!

Hoe zie je dat kaak vast zit werd gevraagd?

Belangrijk is om als eerste te kijken of sperriempje voldoende los zit (2 vingers moeten er royaal tussen kunnen). Een te strakke sperriem is dierenmishandeling(en verboden) want paard kan mond niet openen dus nooit los in de kaak worden of zijn.

Een kaak kan vast zitten wat je ziet door overmatig schuime slierten van of rondspettend uit de mond. Fijner en beter is gewoon een eerlijk schuimmondje zonder dat de schuimvlokken in het rond vliegen. Dus dat is het eerste waar ik naar kijk.

Daarnaast kun je zien in filmpjes of paard kauwende beweging maakt. Als je zelf paard rijdt kun je dat voelen. Op een foto kun je dat zien doordat b.v. paard net mond opent. Op het moment dat paard mond opent hoor jij als ruiter na te geven. Als je een paard hebt dat zijn mond doodstil houdt tijdens het rijden dan is hij niet los in de kaak. De kaak en de ruiterhand zijn namelijk als het ware een telefoon lijn. Middels de halve ophouding (zit – kuit- en hand hulp met daarbij aandacht voor het nageven = ontspannen en dus niet het loslaten van het contact met de paardenmond) onderhoud je het contact met de mond. Paard kauwt op het bit, ruiter beantwoord middels nageven en weer halve ophouding en zo heb je als het ware een heel gesprek met je paard tijdens het rijden.

Als je dat gesprek niet hebt zet je jouw paard stil want dan is het tijd voor actie om dat gesprek wel te krijgen.
Je zet hem door de nek met lichte stelling (let op dat je niet te veel buiging hebt). Als je lichte stelling hebt naar links bijvoorbeeld, dan begrens je met je rechter hand je paard. Je binnenhand is ontspannen en met je linker been duw je de achterhand van je paard naar rechts waarbij je paard als het ware over laat stappen op de plek zelf rond de voorhand. Dat noemen ze een wending om de voorhand. Dit alles in alle rust, desnoods iedere keer ¼ en dan weer laten wachten en dan weer een stukje. Paard begint zeer zeker te kauwen op het bit. Als paard mond opent dan ontspan je jouw hele lijf (onderarmen, handen, schouders) en dat is zijn beloning en dan geef je weer halve ophouding. Andersom doe je het met stelling rechts en rechter been en linker hand begrenst dan. Dit is een fijne oefening voor het jonge paard en de beginnende ruiter en ook voor oudere paarden die bijvoorbeeld gecorrigeerd moeten worden werkt dit goed.

Een paard correct door de nek rijden (en met correct bedoelen we dat hij boven in de nek buigt en niet bij 2de – 3de wervel = namelijk valse knik) is voorwaarden om paard los in de kaak te krijgen. Dus als je ziet op foto of in filmpje dat paard strak is in de rug, niet door de nek dan is hij meestal ook niet in de kaak los.

Let vaak ook eens op ogen en op oren van het paard. Of het wel of niet overmatig zweet. Dat kunnen allemaal tekenen zijn dat paard zich niet fijn voelt en dus niet ontspannen is en dus niet los in de kaak (nek en rug). Hierbij geef ik dus een aantal criteria waar ik naar kijk als ik naar foto, of filmmateriaal kijk of hoe ik voel als ik zelf rijd.

Daarnaast is ook nog belangrijk om te voelen (te kijken of paard beiden teugels aanneemt). Door scheefheid of andere oorzaak kan het goed zijn dat je bijvoorbeeld links wel een schuimmondje hebt en rechts paard niet nageeft en hij verbinding wil verbreken. Als dat het geval is dan mag je best heel rustig aan die kant je hand wat omhoog of naar buiten doen als hij verbinding verbreekt en kritisch zijn op je eigen hand aan de andere kant (is die niet te sterk mag je jezelf dan afvragen).

Deze oefeningen en theorie zoals hierboven beschreven is belangrijk om te kennen en te weten want dat heeft allemaal te maken met correct leren je paard door de nek te rijden en nageeflijk te laten zijn.

Het voelen en de kennis = het weten gaan dan hand in hand samen met het uitvoeren (= het doen). Dus ook in het paardrijden komen voelen, denken en doen samen. Goed paardrijden vraagt ook kennis en bewustzijn en soms lijkt het of we dat vergeten.

De foto uit het boek die hier geplaatst werd laat ook mooi zien dat je het paard niet al te lang laat worden met zijn snufferd zowat boven de grond. Vaak worden zo de jonge paarden gereden en dat is jammer en onnodig. Het plaatje laat goed zien hoe correct een jong paard gereden dient te worden. Bedankt dus voor het plaatsen van dat plaatje want belangrijk is dat we naast het niet correcte ook het correcte gaan leren herkennen zodat we weten waar we naar toe willen.

Zo Pien heeft weer eens een dressuur eitje gelegd :j . :+
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-03-13 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt