Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:38

setteke schreef:
Babootje, je hebt de quotes een beetje door elkaar gehaald.

Komt uit 1 quote, Ben eigenlijk klaar om "bakkie" in te gaan, dus vandaar,,,,, Smiliies willen niet.......

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:40

setteke schreef:
Nou is het inderdaad een Babylonische spraakverwarring geworden :D

:')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:40

Babootje schreef:
setteke schreef:
Babootje, je hebt de quotes een beetje door elkaar gehaald.

Komt uit 1 quote, Ben eigenlijk klaar om "bakkie" in te gaan, dus vandaar,,,,, Smiliies willen niet.......

Smiley's werken hier ook niet goed. . .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:41

TRUSSSTEEEE allemaal duszzz...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:51

Ik vind het plaatje van de 2 schimmels in piaff echt een prachtige weergave van een correcte piaff versus een verkeerde piaff. Ook de uitleg van professor erbij wat er goed en fout aan de verschillende piaffes is, is voor iemand zoals ik, die nog niet zo in de pi en pa's zit heel leerzaam. Maar wat ik me wel afvraag bij dit plaatje, in hoeverre is dit allemaal het gevolg van de wijze van training. Ik weet niet wie de ruiters op de plaatjes zijn dus ik heb geen idee hoe deze mensen trainen. Is het ook gewoon niet zo dat het linker paard en/of ruiter veel getalenteerder zijn, veel verder in hun africhting. Ik denk nl niet, dat hoe klassiek je ook traint, dat elk paard en elke ruiter in staat zal zijn een perfecte piaff zoals de linkse ooit te tonen. Ik denk dat ook klassiekers veelal, gewoon door gebrek aan talent bij ruiter en/of paard of gewoon nog door gebrek aan kracht vanwege een minder verre graad van africhting, hooguit een piaff uit het rechterplaatje voor elkaar kunnen krijgen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:19

burl schreef:
Ik leg mijn leerlingen het vaak in eerste instantie in Jip en Janneke taal uit maar benoem ook altijd de vakterm.

Ja, dat doe ik ook.
Grappig eigenlijk, want zo zie je dat je zelfs over wat nu eigenlijk Jip en Janneke-taal is een andere voorstelling kunt hebben, besef ik nu.

Zelf werk ik vaak aan de hand van vergelijkingen voordat ik bij de vakterm uitkom, ook voordat de ruiter daar goed het begrip van heeft leren krijgen, voelen in de praktijk.
Een voorbeeld daarvan is het paard als accordeon zien.
Is de accordeon dicht dan komt er maar één toon uit, zoals bijv. bij de Piaffe, maar ook "gewoon" bij de verzamelde draf. Het paard is verzameld en in relatieve oprichting, nek hoogste punt, maar altijd aan verandering onderhevig en dus dynamisch.
Want ga ik nu vanuit die verzamelde draf naar bijv. een uitgestrekte draf, dan gaat de accordeon open: "er komen andere tonen, er komt andere muziek uit": ik sta toe met de hand dat het lichaam zich kan verlengen, hetgeen nodig is om die oefening uit te kunnen voeren biomechanisch gezien en dus zal de oprichting vanuit de verzameling veranderen en zal niet de nek meer het hoogste punt zijn, zoals in de gedragenheid bij een relatieve oprichting, is dus aan verandering onderhevig. Ook het zwaartepunt, het gewicht op de achterhand zal dus veranderen.
Dat is een groot verschil met de MR waar de accordeon dicht blijft en de oprichting statisch, vast en hoog, absolute oprichting door de hand bewerkstelligd, gewicht op de voorhand.
Er komt maar één toon uit de accordeon.

Ik heb echter wel moeite met de Jip en Janneke-taal waarbij technische begrippen van nu met een paard vergeleken worden met een auto, een stuk mechaniek: gas, rem, schakelen, excellereren schreef al iemand hier.
Om even bij die begrippen te blijven: ik vraag mij af hoe zij dan bijv. file rijden, Piaffe dus bijv.?
Als ik in de file sta zal ik moeten debrailleren. Sorry, daar heb je het weer, een vakterm voor het geleidelijk op laten komen van je koppeling in sámenwerking met het gaspedaal ...!
Wat is trouwens sneller, simpeler? De vakterm, als je die eenmaal weet of de uitleg?
Als ik nl. in de file sta zal ik bij alleen gasgeven bovenop mijn voorganger knallen en de rem alleen zal ook niet werken, want dan slaat mijn auto af. Dus alleen gas of rem ...?
En dus zullen mijn koppeling en mijn gaspedaal (met af en toe rem) moeten samenwerken om de auto vloeíend vooruit te laten gaan en niet stotend.
Zo zal ik dus in de Piaffe bijv., of gewoon bij mijn in de hand gestelde paard, aan de hand van de halve oph., waarin zit, been en hand sámenwerken, vloeiende bewegingen krijgen bij een durchlässig paard (wat verder in de opleiding) dat de hulp door zal laten.
Het vergelijk gaat natuurlijk mank, want ik kan Schwung niet vertalen naar mechaniek. Het gaat me alleen maar even om die Jip en Janneke-taal, waar ik dus niet in geloof zoals die hedentendage wordt gebruikt.

Daar zit m.i. het verschil tussen techniek en rijtechniek. Rijtechniek is Rijkunstige Techniek, waarbij het om fijngevoeligheid gaat.
De grofste vrachtwagenchauffeur kan feilloos leren autorijden, maar een grove "chauffeur" te paard zal nooit een fijn rijkunstig gevoel leren ontwikkelen.
Daarom ben ik tegen die technische begrippen en daarom ben ik tegen het Stop&Go-principe als onderdeel van de MR.
Het ontbreekt op alle vlakken aan fijngevoeligheid.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 31-12-12 09:44, in het totaal 3 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:29

oji schreef:
Ik vind het plaatje van de 2 schimmels in piaff echt een prachtige weergave van een correcte piaff versus een verkeerde piaff. Ook de uitleg van professor erbij wat er goed en fout aan de verschillende piaffes is, is voor iemand zoals ik, die nog niet zo in de pi en pa's zit heel leerzaam. Maar wat ik me wel afvraag bij dit plaatje, in hoeverre is dit allemaal het gevolg van de wijze van training. Ik weet niet wie de ruiters op de plaatjes zijn dus ik heb geen idee hoe deze mensen trainen. Is het ook gewoon niet zo dat het linker paard en/of ruiter veel getalenteerder zijn, veel verder in hun africhting. Ik denk nl niet, dat hoe klassiek je ook traint, dat elk paard en elke ruiter in staat zal zijn een perfecte piaff zoals de linkse ooit te tonen. Ik denk dat ook klassiekers veelal, gewoon door gebrek aan talent bij ruiter en/of paard of gewoon nog door gebrek aan kracht vanwege een minder verre graad van africhting, hooguit een piaff uit het rechterplaatje voor elkaar kunnen krijgen.

Ik denk Oji, zoals jijzelf ook al zegt, dat klassiek opgeleide paarden verschillende "zaken" laten zien omdat ze nog maar halverwege de opleiding zijn met hun paard.
Dat om díe reden je nog lang geen perfectie ziet, als die al bestaat. Wél zie je -zo ben ik van mening- de manier van opleiden eraan af, ook al is de uitvoering soms lang niet goed.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:39

Babootje schreef:
Ailill schreef:
Kijk, dit bedoel ik dus. Zelfs Murphy moest vragen wat je hiermee bedoelt. En dan constant zeggen, dat een aantal hier de terminologie niet beheersen. Ik had ook geen flauw idee wat je met Haarfeeling bedoelt, 1 voordeel, ik zal het nooit meer vergeten.

setteke schreef:
Per PB kwam er een ander antwoord uit van murphy, alleen het is een Duitse uitdrukking, het heet in het Nederlands en daar kwam ik niet op haarcontact.

Professor schreef:
Al die termen. . . blijft moeilijk :+

Meen je niet...

aub geen woorden neerschrijven die ik niet geschreven heb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:11

Om terug te komen op de kwaliteit van de ruiters, denk dat het systeem wat gehandhaafd word op wedstrijden fout is. De B dressuur de L en de M zijn veel te licht, wanneer men kwaliteit hebben wil op wedstrijden dan moet men de drempel verhogen om in de wedstrijdsport te beginnen.
Vreemd vind ik dat men in Nederland Basis wedstrijdsport heeft heel komisch eigenlijk, de basis word thuis gelegd zodat men kan voldoen aan de opgave op de wedstrijden.
Die kwantiteit hebben de Bobo´s zelf gewild, iedereen moest kunnen starten zodat de afzet van de paarden groter werd.(Dat is het probleem wanneer de fok organisaties en de rijtechnische onder 1 hoed zijn)
Daarom hebben ze de B verlaagd naar een proefje wat de naam niet hebben mag, en de L en de M dito.
Wanneer men die weer zou verzwaren dan dwingt men de ruiters om te gaan rijden, en niet om te gaan oefenen op wedstrijden. Dan krijgt men kwaliteit en geen kwantiteit.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:49

Professor schreef:
Om terug te komen op de kwaliteit van de ruiters, denk dat het systeem wat gehandhaafd word op wedstrijden fout is. De B dressuur de L en de M zijn veel te licht, wanneer men kwaliteit hebben wil op wedstrijden dan moet men de drempel verhogen om in de wedstrijdsport te beginnen.
Vreemd vind ik dat men in Nederland Basis wedstrijdsport heeft heel komisch eigenlijk, de basis word thuis gelegd zodat men kan voldoen aan de opgave op de wedstrijden.
Die kwantiteit hebben de Bobo´s zelf gewild, iedereen moest kunnen starten zodat de afzet van de paarden groter werd.(Dat is het probleem wanneer de fok organisaties en de rijtechnische onder 1 hoed zijn)
Daarom hebben ze de B verlaagd naar een proefje wat de naam niet hebben mag, en de L en de M dito.
Wanneer men die weer zou verzwaren dan dwingt men de ruiters om te gaan rijden, en niet om te gaan oefenen op wedstrijden. Dan krijgt men kwaliteit en geen kwantiteit.

Ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Maarrrr.....
Onze dochter heeft haar ponytijd net afgesloten.
Ze heeft allebei de pony`s van niets naar het Z2 gereden. Wanneer je de proeven moeilijker gaat maken komen de meeste ponyruiters niet uit de B. Voor hun 18de halen de meeste de M niet eens.
Wij zitten ook in het hoge Noorden maar hier rijden misschien 10 ruiters rond die Z rijden en dat is bij de meesten dan ook het eindstation. De Z2 is helemaal klein.
Nu nemen wij de pony`s eerst mee naar de paarden en gaat ze ze allebei in het Z1 weer starten.
Nu heb ik dus ook gehoord van verschillende kanten dat het niveau in de Z1 bij de paarden zeer bedroevend is.Zal me benieuwen, op 5 jan gaat ze selectiewedstrijd rijden.
Kijken of ze met de pony`s mee kan draaien bij de paarden.
Wanneer je de proeven moeilijker gaat maken zou je dat voor de paarden moeten doen,denk dat 80% van de ponyruiters dat niet gaan trekken en de lol van het paardrijden vlug weg is.
Ze zeggen toch altijd...de jeugd heeft de toekomst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:13

Jammer, maar dan blijkt dat het systeem niet klopt. Rijden de pony´s andere proeven als de Paarden?
Ken mij daar nl niet in Nederland mee uit, hier rijden ze de zelfde proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:23

Professor schreef:

Ben ik helemaal met u eens. Maar dan mag men de kwaliteit van de juryleden in de basis ook wel gaan verzwaren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:35

loriene schreef:
Professor schreef:

Maarrrr.....
Ze heeft allebei de pony`s van niets naar het Z2 gereden. Wanneer je de proeven moeilijker gaat maken komen de meeste ponyruiters niet uit de B. Voor hun 18de halen de meeste de M niet eens.Wij zitten ook in het hoge Noorden maar hier rijden misschien 10 ruiters rond die Z rijden en dat is bij de meesten dan ook het eindstation. De Z2 is helemaal klein.
Nu nemen wij de pony`s eerst mee naar de paarden en gaat ze ze allebei in het Z1 weer starten.
Nu heb ik dus ook gehoord van verschillende kanten dat het niveau in de Z1 bij de paarden zeer bedroevend is.Zal me benieuwen, op 5 jan gaat ze selectiewedstrijd rijden.
Wanneer je de proeven moeilijker gaat maken zou je dat voor de paarden moeten doen,denk dat 80% van de ponyruiters dat niet gaan trekken en de lol van het paardrijden vlug weg is.

Als ook jonge ruiters de basis GOED leren, hoeft het geen enkel probleem te zijn en als bovendien de BASIS goed gejureerd zou worden, is het alleen maar een win/win situatie.

Ik heb het nl bij mijn dochter meegemaakt.
De basis zat er bij haar niet zo goed in en ze werd toch vanaf de L1 op kop geplaatst. Met haar andere pony al vanaf de B
De eerste wedstrijd die ze daar mee reed, had ze in 2 proeven 6 winstpunten in de B.

Dat was één van de redenen waarom de motivatie om 'BETER' te worden, eigenlijk ontbrak.

Een antwoord van haar was toendertijd; 'Waarom zou ik meer moeite doen, als ik toch win?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:52

Cherie, super dat je dochter een succesvolle ponytijd heeft gehad. Hoe vergaat het haar bij de paarden? Rijdt ze op hoog niveau? En aangezien je hier nogal stellig reageert ben ik benieuwd of je zelf ook rijdt of op niveau hebt gereden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:58

burl schreef:
Cherie, super dat je dochter een succesvolle ponytijd heeft gehad. Hoe vergaat het haar bij de paarden? Rijdt ze op hoog niveau? En aangezien je hier nogal stellig reageert ben ik benieuwd of je zelf ook rijdt of op niveau hebt gereden.

Dank je.
Mijn dochter heeft een zeer succesvolle ponytijd gehad.
Wat noem jij "hoog niveau"?

Ik rijd zelf ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:07

Ik vind t/m Z2 basisniveau dus alles wat daar boven zit heeft wat meer niveau.
Leuk dat je zelf ook rijdt. Wat rijden jij en je dochter zoal en wat heb je gereden? Wil je ook wat foto's of films met ons delen?
Ik ben vooral niieuwsgierig naar hoe jij zonder ophoudingen je proeven rijdt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:11

Weet je wat ik mij wel eens af vraag? Waarom wordt een GP proef niet afgesloten met een (doe eens gek..) levade?
Nu is de uiterste verzameling een piaffe of galoppirouette in de proef maar een levade is helemaal de ultieme verzameling, die niet te 'faken' is? Of men zou op den duur genoegen moeten nemen met een halve steiger.
Is het een hele gekke vraag? Zijn er te weinig paarden die het in zich hebben om dat aan te kunnen en is deze oefening daarom niet opgenomen in de proeven? Ik ben gewoon benieuwd..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:16

burl schreef:
Leuk dat je zelf ook rijdt. Wat rijden jij en je dochter zoal en wat heb je gereden? Wil je ook wat foto's of films met ons delen?

Tot en met ZZ-L is basisniveau, dus "hoger" rijdt ze nog niet.
Ook te maken met weinig tijd in verband met haar studie.

Mijn niveau is van het "opleiden" van de pony's en paarden.

Jammer voor je, dat de "clinic" die een aantal jaar geleden in de planning zat, niet is doorgegaan.
Dan had je wellicht met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe het rijden zonder ophoudingen eruit ziet.

Is jouw niveau dan wel hoger dan de basis?

Even offtopic; ga de paarden "beweging" geven en daarna alles in gereedheid brengen voor de jaarwisseling.

Iedereen alvast een hele fijne jaarwisseling gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:19

Je hebt de filmpjes kunnen zien dus dat mag je zelf beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:20

Ook een fijne jaarwisselling!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:25

burl schreef:

Onze dochter rijdt(reed)haar Z2 proeven ook zonder ophoudingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:26

Wat knap Loriene, heb je een voorbeeld filmpje of foto's ervan?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:33

Weet niet of dat knap is......
Zelf heb ik wel leren rijden met halve en hele ophoudingen.
Jammer genoeg is 2 weken geleden onze harde schijf kapot gegaan,moet nog even afwachten wat er te redden valt.Hier stonden foto`s en filmpjes op.
Heb wel een filmpje op youtube staan van haar 1ste keer in het Z2.
Zal even kijken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:41

loriene schreef:
Maarrrr.....
Ze heeft allebei de pony`s van niets naar het Z2 gereden. Wanneer je de proeven moeilijker gaat maken komen de meeste ponyruiters niet uit de B. Voor hun 18de halen de meeste de M niet eens.
Wij zitten ook in het hoge Noorden maar hier rijden misschien 10 ruiters rond die Z rijden en dat is bij de meesten dan ook het eindstation. De Z2 is helemaal klein.

Ik ben het met Professor eens.
Bovendien zou het goed zijn als de KNHS zijn monopolie-positie in zou leveren.
Als paarden op zijn vroegst met hun 4e jaar uitgebracht zouden worden dwingt men de ruiters ook al meer geduld op te brengen.
Maar ja, dat scheelt weer een jaar incasseren voor de KNHS.

Daarnaast Loriene, denk ik dat het heel goed zou zijn als de jeugd op jonge leeftijd zich minder met dressuur zou moeten bezig houden en meer met spelvorm in allerlei variëteiten, springen of gewoon balkenwerk, carroussel enz. ipv hoe krijg ik mijn pony zsm in de krul.
Biedt wat anders aan dan dressuurwedstrijdjes. Dat komt vanzelf wel.
Als je beseft hoe moeilijk dressuur al is voor volwassenen, hoe kunnen we dan van kinderen tot een jaar of 12 verwachten dat zij die materie wel begrijpen.
Bovendien ligt de aandacht dan meer op leren zitten en hoe beter de zit wordt en hoe minder angst er bij kinderen is, maar dus ook later bij de oudere ruiters.
Die competiedrang ontstaat vanzelf bij tieners. Ik vind het jammer dat het tegenwoordig alleen maar daar omdraait.

Ik heb het nu natuurlijk niet specifiek over jouw dochter, daar kan ik niet over oordelen.
Ik praat meer in 't algemeen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 31-12-12 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:43

Daar sluit ik mij helemaal bij aan Murphy.