[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:42

Ik heb nog geen foto van hem, maar de vorige keer kreeg ik hier fijn commentaar dus ik wil het toch graag even vragen. Beantwoorden kan eventueel via pb om het hier ontopic te houden, maar het is misschien ook een punt om over te discussieren?

Er is mij gevraagd om een paard te rijden voor de eigenaars. De dochter heeft eigenlijk te weinig tijd en de moeder zit met lichamelijke problemen en is niet sterk genoeg om hem nu te kunnen houden. En daar gaat het eigenlijk al fout := Hij pakt het bit vast en gaat steeds harder en harder als je hem zijn gang laat gaan. Op dit moment hangt er een rolletjesbit en een thiedemann aan omdat zo'n hardloper niet handig is als je ook met kinderen en pony's in een bak rijdt. Ik heb echter het idee dat hij dit doet omdat hij het niet kan of niet lekker in z'n vel zit. Ik heb er nu 3 keer opgezeten en heb geprobeerd hem een beetje los te werken door constant figuren met overdreven stelling te vragen, na 2 uur (!) begint er dan bij hem een kwartje te vallen en laat hij in ieder geval het bit los en in een handzaam tempo, maar dan gaat hij in een eigen houding lopen waar ik hem niet uitkrijg. En ik wil er ook geen 3 uur op zitten, dus ik stop zodra hij dat kleine beetje loslaat. Het is zo dat in stap hij wel snapt dat zijn hoofd ook naar beneden kan, maar in draf is dat al veel minder en in galop is alles weg en ga je eigenlijk stuurloos door de baan (En hij stopt niet...) Nu zoek ik eigenlijk naar de oplossing om hem wat meer ontspannen te krijgen, heeft het zin om bv cirkels te vergroten en te verkleinen of juist niet omdat hij eigenlijk op de voorhand doordendert? Wat kan stelling en contrastelling doen?

Sluit ook wel aan bij jouw laatste post Bertie :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:58

Bromfiets
Citaat:
Ik heb nog geen foto van hem, maar de vorige keer kreeg ik hier fijn commentaar dus ik wil het toch graag even vragen. Beantwoorden kan eventueel via pb om het hier ontopic te houden, maar het is misschien ook een punt om over te discussieren?

Er is mij gevraagd om een paard te rijden voor de eigenaars. De dochter heeft eigenlijk te weinig tijd en de moeder zit met lichamelijke problemen en is niet sterk genoeg om hem nu te kunnen houden. En daar gaat het eigenlijk al fout Hij pakt het bit vast en gaat steeds harder en harder als je hem zijn gang laat gaan. Op dit moment hangt er een rolletjesbit en een thiedemann aan omdat zo'n hardloper niet handig is als je ook met kinderen en pony's in een bak rijdt. Ik heb echter het idee dat hij dit doet omdat hij het niet kan of niet lekker in z'n vel zit. Ik heb er nu 3 keer opgezeten en heb geprobeerd hem een beetje los te werken door constant figuren met overdreven stelling te vragen, na 2 uur (!) begint er dan bij hem een kwartje te vallen en laat hij in ieder geval het bit los en in een handzaam tempo, maar dan gaat hij in een eigen houding lopen waar ik hem niet uitkrijg. En ik wil er ook geen 3 uur op zitten, dus ik stop zodra hij dat kleine beetje loslaat. Het is zo dat in stap hij wel snapt dat zijn hoofd ook naar beneden kan, maar in draf is dat al veel minder en in galop is alles weg en ga je eigenlijk stuurloos door de baan (En hij stopt niet...) Nu zoek ik eigenlijk naar de oplossing om hem wat meer ontspannen te krijgen, heeft het zin om bv cirkels te vergroten en te verkleinen of juist niet omdat hij eigenlijk op de voorhand doordendert? Wat kan stelling en contrastelling doen?

Sluit ook wel aan bij jouw laatste post Bertie

Inderdaad het stukje dat je al zegt, de moeder niet sterk genoeg, suggereerd een trekwedstrijd van alle betrokkenen.
Stuurloos door de baan denderen is niet fijn. Zou licht contact proberen te onderhouden en veel figuren rijden.
Weet niet wat voor opleiding paard ooit heeft gehad en wat het paard kan?
Zo er echt geen 2 uur of 3 uur op gaan zitten, dan liever 2 x per dag een half uur of 3 kwartier (als het energie probleem zou zijn,
wat dit denk ik niet is).
Paard heeft denk ik nooit geleerd om in ontspanning te lopen, of heeft soort vluchtgedrag.
In welke houding gaat hij lopen waar je hem niet uitkrijgt?
In stap snapat hij dat zijn hoofd naar beneden kan, wat als je vanuit die stap waar hij ontspannen is, heel traag aandraaft,
dus echt heel traag, mini drafje.
Laat hij dat toe of neemt hij het dan meteen van je over?
Als hij dat toelaat zou ik in die draf zijn grens op gaan zoeken en gaan verleggen en galop maar even vergeten.
Hoewel lekker galopje voor veel paarden heel fijn is om te ontspannen en rug los te laten, door de aard van de beweging,
maar werkt uiteraard contraproductief als je een soort racestreep wordt met hem.
Bit, tja, geen idee, heb tot op heden met mijn beperkte paarden ervaring, de paarden altijd gereden met bit waarmee ze "geleverd"
werden en dat zijn gewone ordinaire ringentrensjes dubbel of enkel gebroken.

Wat weet je allemaal van het verleden van dit paard en wat doet hij als je hem longeerd?
Durft hij dan los te laten en te ontspannen, of ook niet?
Harnachement enigzins passend? (hoeft niet op maat gemaakt te zijn, maar moet wel redelijk passen)

bertie schreef:
Met 'aan de teugel' bedoel ik eigenlijk dat een paard zegt "hee baas, wat wil je dat ik doe?" <3

Zo heb ik er nooit tegen aan gekeken eigenlijk... Dat van die hoofdhalshouding.
Zou je dit dan aan de teugel noemen? Of zou ik dan toch meer contact moeten hebben?
Dit paard vraagt wel de hele weg, baas wat wil je dat ik doe?
Ondanks het eigenlijk hebben van loshangende waslijntjes? (endurance wedstrijd)
Paard weet precies wat er van haar verwacht wordt en indien gewenst, te stoppen, te versnellen/vertragen, zijwaarts te laten gaan.
Afbeelding
(oren staan naar achteren, omdat de haflinger haar 3 meter terug finaal van de sokken had gereden, we moesten naar links.... haf ging rechts :+ }> .
niet aan de teugel zal ik daar maar van zeggen.)

Overigens geen idee wat de letterlijke vertaling van Durchlässigkeit ist (oke, iets in de geest van doorlaatbaarheid als je het buiten de dressuur neemt_
maar voor mij is het dat een paard zich laat bewerken, bereidt is om mee te werken, zijn best doet en met zijn hele lichaam
de benodigde souplesse en elasticiteit en kracht heeft en dan op weinig inwerking al wil reageren, dus dat je hulpen heel makkelijk doorkomen.
In die context vind ik het een heel mooi woord. Het is veelomvattend, maar beschrijft eigenlijk in 1 woord wat je doel is.

"Klikkeren" te paard, weet eigenlijk niet of ik dat onbewust doe, ik denk het wel, maar beloon te snel.
Ik denk dat velen dat doen, paard doet iets goed krijgt beloning = klik (hoewel in klikkeren, de klik de beloning kan vervangen)
En je kan de klik steeds verder uitstellen, of iets anders verlangen voordat je klikt.
Met mennen moet ik denk ik eens ernstig leren meer de beloning uit te stellen, geef hem te snel, met rijden ook,
denk dat daar een grote fout zit van mijn kant.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:14

bromfiets schreef:

Er is mij gevraagd om een paard te rijden voor de eigenaars. De dochter heeft eigenlijk te weinig tijd en de moeder zit met lichamelijke problemen en is niet sterk genoeg om hem nu te kunnen houden. En daar gaat het eigenlijk al fout := Hij pakt het bit vast en gaat steeds harder en harder als je hem zijn gang laat gaan. Op dit moment hangt er een rolletjesbit en een thiedemann aan omdat zo'n hardloper niet handig is als je ook met kinderen en pony's in een bak rijdt. Ik heb echter het idee dat hij dit doet omdat hij het niet kan of niet lekker in z'n vel zit. Ik heb er nu 3 keer opgezeten en heb geprobeerd hem een beetje los te werken door constant figuren met overdreven stelling te vragen, na 2 uur (!) begint er dan bij hem een kwartje te vallen en laat hij in ieder geval het bit los en in een handzaam tempo, maar dan gaat hij in een eigen houding lopen waar ik hem niet uitkrijg. En ik wil er ook geen 3 uur op zitten, dus ik stop zodra hij dat kleine beetje loslaat. Het is zo dat in stap hij wel snapt dat zijn hoofd ook naar beneden kan, maar in draf is dat al veel minder en in galop is alles weg en ga je eigenlijk stuurloos door de baan (En hij stopt niet...) Nu zoek ik eigenlijk naar de oplossing om hem wat meer ontspannen te krijgen, heeft het zin om bv cirkels te vergroten en te verkleinen of juist niet omdat hij eigenlijk op de voorhand doordendert? Wat kan stelling en contrastelling doen?

twee uur rijden, drie uur rijden..
AUW

Kijk, dit bedoel ik nou als ik zeg dat het niet verkeerd is als een paard eerst aan de voorkant leert dat ontspanning in de mond ook FIJN kan zijn.
Waarom toch al die figuren en zo, terwijl het in de mond al ZO fout is?
hoe kan een paard hier in vredesnaam iets van leren? EN figuren, EN overgangen, EN dit, EN dat? Terwijl het zo te lezen maar om één ding gaat: ontspanning begint in de mond.
Ik zou echt zeggen: begin in stilstand. Misschien met ruiter erop, misschien ook niet.
VRAAG (niet 'eis') in de mond nageven op druk. En ontspan direct, en WACHT tot het paard weer klaar is voor de volgende keer.
In dit geval raad ik je echt aan te gaan naar iemand die bekend is met grondwerk in combinatie met dressuur. Ik heb een hekel aan mensen die met grondwerk de paarden alleen maar de grond in boren. Het kan echt anders.
Je woont in NB? PB me voor iemand die mij kent en weet wat ik bedoel.
Ik woon te ver weg, maar anders stond ik morgen bij wijze van spreken al bij je op de stoep.
Je mail doet me pijn. Eh .. je mail doet me goed, de toestand van het paard doet me pijn.
(ik moet leren geen stapjes over te slaan)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:27

Sjolvir: Dank voor je antwoord :) Ik denk dat het een combi is van al die elementen, daarom weet ik ook niet zo goed wat ik er mee moet... Dus energie te veel, niet durven ontspannen en ergens onderuit proberen te lopen. Ik weet niet zo heel veel van hem, hij komt van JvdH, staat binnen vanwege heftige mok en krijgt door een misverstand al een tijd te veel sportbrok terwijl hij weinig loopt. Hij wil volgens mij best wel meewerken, maar iets zit er niet helemaal lekker. Ik heb zijn rug en spieren nagelopen en hij reageert nergens op vwb pijn, zadel past netjes.

Als hij het bit loslaat geeft hij mij het gevoel dat hij ineens zelf zijn hoofd kan dragen. Het liefst zou ik hem losgooien zodat hij niks heeft om vast te pakken/te hangen, maar dat laat de situatie niet toe (je rijdt meestal met minstens 4 in de bak, maar ik heb ook gehad dat we met zijn 16en waren in een 20x40 bak) Vooral links heeft hij moeite, ook met stelling in het begin, maar dat gaat redelijk snel goed. Als ik hem laat lopen, loopt hij ook met zijn hoofd naar rechts terwijl zijn lichaam recht is.

De houding waar hij in valt (je hoort nog net geen plop) ziet er "netjes" uit, maar hij volgt mijn hand dan niet en z'n rug is ook nergens te bekennen. Zijn hals is daarbij bijna horizontaal, ik kan hem dan wel beter bewerken met stelling maar het is nog niet ontspannen. Hij houdt dan ook echt nog vast in zijn kaak, zitten gewoon bulten op...

Klein aandraven probeer ik, dat lukt ook maar dat is binnen twee passen weg. Ik zou hem dan terug willen nemen en het opnieuw doen, maar je bent twee rondjes verder voordat hij weer stapt. Dus het gaat allemaal langzamer.

Probleem is een beetje dat de stal voor mij ruim een half uur rijden is en de bak is niet vaak vrij. Twee keer per dag pakken zal niet gaan lukken, hoewel het wel een goed idee is.

Wat hij doet met longeren weet ik niet, kan ik nu ook niet uitproberen aangezien de longeerbak buiten is. Binnen mag er niet gelongeerd worden.

Bertie: 3 uur rijden wil ik niet he ;) 2 uur is voornamelijk stap, dus het is niet zo dat hij helemaal afgejakkerd op stal wordt gezet (zo komt je antwoord een beetje over namelijk...) En dat doe ik omdat ik het wel postief af wil sluiten, ik kan hem ook een half uur laten galoperen en dan klaar, dan heeft hij zijn beweging ook gehad, maar daar heeft hij ook niks aan... En het is ook niet EN, EN, EN en ook geen eisen, ik vraag om wat ik zou kunnen doen en het is dus geen opsomming van wat ik doe. Grondwerk is een goede tip, alleen is mij uitdrukkelijk gevraagd om te rijden en beweging te geven, maar ik zal je tip doorgeven aan de eigenaresse die er zeker wat aan kan hebben.

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:37

J*v*d*h, zucht.. laat ik het zo zeggen, je zult er vast wel wat leuks kunnen kopen,
maar de paarden die ik er vandaan heb zien komen, mankeren allemaal wat.
En de paarden die er naar toe gingen ook.
En verleden zal wel nooit boven water komen.

2 passen en dan weer niet rembaar, dat is wel heel weinig.. Dus wel heel erg..

Bertie jij zegt in stilstand en vraag, eis niet.
Wat als paard dan niet thuis geeft? En niet ontspant?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:46

Lees nog altijd mee en wil toch even reageren op bromfiets en iets in de groep gooien. Op de problemen die jij nu beschrijft krijg je op bokt eigenlijk standaard hetzelfde antwoord. Teugel los, figuren rijden, overgangen maken...Je hebt het zelf al genoemd geloof ik. Wat ik altijd zo jammer vind, is dat een paard dat echt stijf is, of dat echt een slechte ervaring heeft, hier alleen maar stugger en stijver van wordt. Je laat het paard dan in zijn eigen houding, vraagt dingen van hem in die houding waardoor hij zich soms nog meer vast gaat houden om zich in al die rare bochten te kunnen wringen. Als je in zo'n topic durft te zeggen dat je misschien juist eens met de voorkant moet beginnen...oeioei. Ga ik dus niet doen, maar hier denk ik dat jullie wel willen begrijpen wat ik bedoel dus ga ik toch een poging doen.

Ik vind dat figuren rijden/overgangen rijden/tempowisselingen maken waarbij het paard het lijf niet op de juiste manier gebruikt, neerkomt op bevestigen van verkeerd lichaamsgebruik. Ik denk dat je als je dit doet, het paard sterker maakt op plaatsen waar hij eigenlijk toch al te sterk was en hem daarmee het correcte lopen nog lastiger maakt dan het al was.

Wat zou ik willen doen met zo'n paard is het volgende. Ik verwacht eigenlijk maar twee dingen van zo'n dier, namelijk dat het voorwaarts gaat als ik been geef, en dat het afkauwt op mijn hand. Het hoeft niet terug te komen op mijn hand hoor, tenzij ze gevaarlijk worden mogen ze best een heel stevig tempo aanhouden en probeer ik het terug te rijden alleen te doen vanuit de zit of door gewoon even een kleinere volte in te draaien. Maar wat ik perse niet wil is dat als ik eraan kom met mijn hand, ze de kop erop zetten en tegen het bit ingaan duwen, of gaan gooien met het hoofd, of...bedenk het maar. Met die twee dingen ga ik aan de slag. In mijn ervaring zijn paarden namelijk al de helft losser in het hele lijf zodra ze stoppen met vechten tegen het bit. En dat kan soms kinderlijk eenvoudig worden opgelost door halt te houden, je hand heel licht te sluiten en te wachten tot het paard (na alle andere opties geprobeerd te hebben) wat met het hoofd naar je toekomt. Hierbij zet mijn handen vaak tegen het zadel. Niet omdat ik ze vast wil zetten, maar omdat ik wil dat mijn hand stabiel is. Ik kan namelijk niet mijn handen zo stil houden als ik graag zou willen als paardlief aan het proberen is alle kanten op te wringen met zijn hoofd en hals. Soms is de oplossing ook vele malen moeilijker (en dat ga ik niet eens proberen te beschrijven want dat gaat me niet lukken hoor). Hoe moeilijk het is en hoe lang het duurt voordat het paard weer durft te vertrouwen op je hand, gelooft dat jij gewoon vriendelijk en stil blijft met je hand zo lang hij er maar niet tegenin gaat duwen, is heel afhankelijk van hoe veel 'schade' het paard heeft. En van het karakter, een hele koele stapt vaak makkelijker over slechte ervaringen heen.

Bromfiets, ik hoop dat je een manier vindt om stapjes vooruit te zetten met dit paard. En wat fijn dat je de moeite neemt om met hem aan de slag te gaan en zo goed na te denken over wat een goede aanpak zou kunnen zijn. Je gaat ongetwijfeld een opening vinden, een klein stukje waar hij je vertrouwt en jullie samen aan het werk kunnen. Die stukjes zijn het mooiste wat je kan krijgen van zo'n paard, dat hij ondanks zijn verleden toch nog kan leren dat rijden wel leuk is!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:51

Oja, wat met de echte scheurneuzen soms kan helpen is om als ze de vaart er zodanig inzetten dat ze niet meer bewerkbaar zijn, simpelweg een hoek in te rijden waardoor ze wel moeten stoppen, ze wederom eerst te laten afkauwen op je hand (ik wilde nageven schrijven, maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n goed woord in deze context) en dan pas verder te rijden. Moet je zeker niet doen als ze dat eng vinden, maar er zijn paarden die daar prima tegen kunnen. Ze leren dan vaak vrij vlot dat ze mogen blijven lopen zolang ze netjes aan je hand en beenhulp zijn, maar dat ze geblokkeerd worden als ze er doorheen gaan denderen.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:59

Erg leerzaam allemaal!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 02:35

Bromfiets: Er spelen veel dingen door mijn hoofd. Ze hebben weinig met aan de teugel te maken, of misschien ook juist veel. Ga ze gewoon maar roepen, ze zijn niet noodzakelijk allemaal in de zelfde volgorde en omdat ik het paard niet gezien heb kan ik er ook naast zitten.

Je zegt zelf te veel energie en veel box blijven ivm de mok. In hoevere komt het paard er op een andere manier uit dan alleen met rijden? Te veel energie is altijd een hinder.

De mok zelf kan ook hinderen. Ken paarden die het niet tot nauwelijks tonen, maar er zijn er zat die behoorlijk krampachtig gaan lopen. Heftige mok doet vrijwel altijd pijn. Niet tonen wil niet zeggen dat het niet gevoelig is.

Het zelfde telt voor spieren. Wanneer de eigenaar bereid is om er geld aan uit te geven, dan is een massage of/en osteopaat helemaal niet zo'n gekke keuze.

Rollenbitten. Ze zijn dik en vrij onvergevingsgezind in de mond. Ze helpen meestal helemaal niet zo veel met tegenhouden en door hun dikte zijn ze vaak minder nauwkeurig en ik ken gevallen waarin ze de mond beschadigen. Bitten moeten geen twijfel overlaten.

Natuurlijk zijn er altijd nog de opties als: zadeldwang, slecht aangeleerd, nooit echt beleerd enz...
Maar de eerste zijn zeker het checken waard.

Dan nog ene rijtechnisch aspect. Je kunt je nu enorm focussen op hem goed te krijgen, proberen de aanleuning te verbeteren. Maar misschien is dat een stapje te ver voor hem. De kans is groot dat je eerst de rem opnieuw moet monteren. Wees daarvoor zwart/wit en heel duidelijk.
Ik leer het mensen (en paarden) vaak zo aan: Elke keer als je een bepaalde plek in de bak bereikt hou je halt. Geef hulp voor halt, zeg halt/ho (dit is je duidelijkheid). Herhaal het keer op keer op de zelfde plek. Het kwartje valt vanzelf. Hij gaat zich voorbereiden op ho. Nu ga je soms de hulpen weglaten en voorwaarts rijden. Andere keren geef je de hulpen en hou je halt.
Zo ga je hulpen heel strak programmeren en hem leren te wachten op jou.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 08:26

GEFELICITEERD BERTIE *\o/* *\o/* *\o/*

oke , spam xD

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:23

bromfiets schreef:

Wat mij vaak met zulke paarden helpt is liften. Licht contact op teugel, niet laten trekken/terug trekken.

Als paard jou naar voren trekt zorgen dat jij genoeg ruimte hebt zodat je in dat "trekken" alleen lengte in je arm geeft en die je niet uit het zadel kan trekken. Zorgen dat je zelf in het midden van het zadel blijft (want vaak ga je zelf in een zoutzak houding zitten waardoor je kont achterin het zadel komt, daar gaan ze NOG harder van.)

Laat m maar lopen.. oke.. over het tempo is eigenlijk niet wat je wenst.. maar dit paard vlucht van druk. Waneer je daarna loslaat zit hij nog in de "vlucht". Tegenwerken om hem rustig te houden is weer een kwestie van "vastzetten" waardoor paard "vastpakt" Paard wordt vanzelf moe.. als jij niet gefrustreerd raakt komt hij vanzelf wel terug in tempo. Wanneer je merkt dat paard uit de "vlucht" komt terwijl jij nog licht contact hebt dan pas ga je aan je zit werken. Iets zwaarder zitten is terugkomen, been bij is iets voorwaarts. Wanneer hij daarin gewoon rustig blijft ben je klaar.

Dit zijn dingen die je herhaalt.. hou je hulpen kort en geef daarna lucht. Bijv. wil je de volte op en valt hij naar buiten weg. Geef 1 ophouding met je buitenhand (want vaak lopen ze "kop naar binnen schouder naar buiten". Haal hem "uit" die houding.. ontspan je hand direct na de hulp en leg je buitenbeen zachtjes aan.

Hij word vanzelf stuurbaarder/wendbaarder.. en het kwartje gaat wel vallen.

Als je een paard op zichzelf laat lopen blijft hij echt geen 3 uur lang keihard draven. Je moet die ficieuze cirkel van druk=vast en lopen doorbreken. Het hoofd heeft geen handrem.. op een bakrand parkeren is een optie als je niet alleen in de baan bent.. maar ik ben er niet zo dol op.. paarden gaan vaak op handrem modus om sneller te kunnen reageren als ruiter aanstalten maakt om hem op de wand te zetten.. krijg je vaak paarden met truukendozen van..

Ik zou me niet focussen op wijken voor druk in de mond. Laat hem eerst maar een rustig tempo vinden.. en wanneer het rustige tempo er is dan pak je heel stiekempjes en geleidelijk aan je teugel stukje voor stukje op. Wanneer hij ontspannen blijft en jij doet je hand naar voren zal hij vanzelf gaan volgen.. dan pas heb je hem waar je wil..

Denk dat als je je teveel op het hoofd gaat concentreren dat je dan al snel van voor naar achter gaat werken.. laat hem eerst die motor maar leren controleren.. en laat je niet nerveus maken als ze hard gaan.. gewoon negeren.. en op het juiste moment belonen met je stem is wel erg belangrijk (als hij bijv. goed reageert op een hulp of netjes terugkomt in tempo op je zit). En wat veulen zegt.. eerst de rem gaan installeren op je stem en zit. De rest komt daarna wel.

Hebben jullie al geprobeerd eerst te longeren met zadel om voor je er op gaat? Beugels los en ff laten doen wat paard wil?

Persoonlijk ben ik nit zo weg van "het hoofd controleren, het bit accepteren en dan pas gaan rijden". Ik hou ook gewoon contact hoor.. "Geef de teugel lang en laat het paard maar lopen" zou ik niet adviseren.. je wil nl. dat het paard tot ontspanning komt wanneer de ruiter wel gewoon de teugel "aan" heeft. Als het paard mij meermalig uit het zadel trekt krijgt hij een korte beenhulp. Dan vliegt hij maar even naar voren. Hij dient te accepteren dat ik de teugel vast heb.. maar ik hoef nog niet direct "een krulletje". Het "krulletje" erin rijden is nl. ook geen "bewijs" van ontspanning.. een paard gespannen in een "krulletje" laten lopen nodigt ook geen beter lichaamsgebruik uit. Ontspanning aanbieden door niet giftig te worden wel.

Afijn.. er zijn meer wegen naar Rome. Er zit ook wel verschil tussen hoe ik zou rijden als een paard wel of niet opgevoed is.. dominant of onderdanig. Ieder mens is anders, ieder paard is anders.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:32

Dank jullie wel voor de antwoorden, ze laten in ieder geval andere mogelijkheden zien :)

Veulen: Hij komt verder zo goed als niet de box uit, af en toe wordt er mee gestapt of hij wordt in de molen gezet en er wordt zo'n 3 a 4 keer mee gereden waarvan ik er 2 of 3 doe. Ik kan hier weinig aan veranderen, maar hij zal zeker wel veel te veel energie hebben.

De mok heb ik bekeken en het kan idd bijna niet anders dan dat het zeer doet, hij houdt ook vocht vast in zijn achterbenen wat verdwijnt als je even stapt, maar het zal strak aanvoelen. Dat kan echter ook een combinatie zijn van de mok en stalbenen.

Het bit is ook niet mijn keuze. Ik heb in de kast andere hoofstellen zien hangen en ik kan wel vragen of ik die mag proberen.

Ik focus me trouwens niet op de aanleuning, wat ik probeer is om er rust in te krijgen en hem uit te nodigen zich te ontspannen en aanleuning is daar een natuurlijk gevolg van. Ik zit constant met hem te kletsen en beloon hem met stem en door met mijn binnenhand zijn schoft te kriebelen als hij minimaal iets van ontspannen/loslaten toont. Ik ga wel kijken hoe hij reageert als er meer aandacht gaat naar de rem, dat is een fijne tip :)

Esther: Ik snap wel hoe je hem bedoelt, of het bij dit paard ook zo gaat werken weet ik niet. Als hij vindt dat je te veel in z'n mond zit steekt hij z'n hoofd naar voren en gaat nog harder. En hem een bochtje of een volte inrijden gaat dan nog wel, maar om hem op een muur te zetten moet ik heftiger inkomen omdat hij weet dat hij normaal gesproken de bocht om moet. Dus ik denk dat het zou resulteren in een onstuurbaar paard die op het laatste moment toch uitwijkt en ik denk dat je zulke situaties moet vermijden :D

Sturen doe ik nu door stelling te vragen en te verwachten dat zijn lijf z'n hoofd volgt en zodra hij afbuigt laat ik de binnenteugel helemaal los als beloning. Dat pakt hij goed aan en blijft dan ook afbuigen terwijl hij eerst gelijk terug recht werd.

S_en_Z: Longeren is nu niet mogelijk, buiten ligt sneeuw en binnen mag niet gelongeerd worden. Als het weer kan wil ik dat zeker bekijken :) je beschrijft eigenlijk precies hoe ik het graag zou willen doen, alleen zou ik wel met langere teugel rijden zodat hij niks heeft om op te hangen. Het kan alleen echt niet, er rijden kleine kinderen bij mij in de bak dus ik moet daarop anticiperen en dat gaat niet met een paard dat knoerthard gaat... De rest probeer ik idd zo te doen als jij schrijft :) En ik weet bijna zeker dat als ik hem 3 uur laat draven, hij nog steeds door zou gaan.

Het nadeel met het hard gaan is ook dat hij op de voorhand doordendert, hij tikt zichzelf regelmatig aan en struikelt vaak omdat hij z'n passen niet afmaakt en eigenlijk alleen vooruit aan het gaan is. Het zal dus wel moeten verbeteren, anders gaat hij vandaag of morgen onderuit.

Zo, heel verhaal :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:21

Heb je al geprobeerd om op voltes je binnenhand te ontspannen en alleen te corrigeren met je buitenteugel?

Dus van binnenbeen naar buitenteugel, doorlopen is correctie door buitenbeen te geven en niet reageren is correctie door 1 handhulp enkel op buitenhand van niet meer dan een halve seconde te geven. (gevolgd door buitenbeen) binnenhand blijft luchtig en ontspannen.

En zelf zoveel mogelijk in het midden van het zadel blijven en proberen door op je lichtrijden langzamer te draven..

Lastig als ie er zo doorheen loopt en op de duikboot-tour gaat. Ik reageer vaak heel erg op wat ik voel en dat kan natuurlijk niet via internet hihihi. Trekt hij je hand omlaag, blijft hij dan ook omlaag? Anders zou ik denken aan met 2 handen tegelijk 1 korte handhulp geven gevolgd door been. Dan komt het hoofd even omhoog. (wel gelijk handen luchtig, alleen contact)

Dan is hij even uit balans en kun jij er misschien net makkelijker doorheen werken? Klinkt nl alsof hij zijn volle gewicht op voor gooit zodat jij niets te vertellen hebt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:28

Dat is wel mijn doel. Ik vraag binnenstelling door mijn hand wat naar binnen te brengen, dat probeer ik zo luchtig mogelijk te doen. Hij gaat dan al terugtrekken en daar reageer ik op door een ophouding te maken en te lossen. Dat kwartje valt vrij snel moet ik zeggen en na ongeveer een kwartier houdt hij iig op met terugtrekken op de binnenhand. Daarna kan ik idd met mijn binnenbeen naar de buitenteugel toe gaan rijden, in stap gaat dat wel veel beter dan in draf. Ik probeer het contact zo los mogelijk te houden en ik vraag mezelf ook bewust elke paar seconden of mijn hand nog los is (Wat niet altijd zo is...)

Edit: Je hebt er wat bijgezet: Hij steekt echt zijn neus naar voor, trekt je niet uit het zadel maar het lijkt alsof hij dat heftige contact opzoekt om overeind te blijven. Als dat contact er is blijft hij daar lopen, maar gaat wel steeds harder. Zijn hals is daarbij horizontaal en strak, je hebt dan ook het gevoel alsof je heel zijn voorkant overeind zit te houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:42

Bromfiets, je hebt wel een project uitgezocht al bijrijpaard, maar het zou mooi zijn als je hem zou kunnen helpen, op wat voor manier dan ook.

Heeft hij bij deze eigenaren ooit normaal gelopen?
Ze hebben hem gekocht, dus neem aan dat hij toen normaal te rijden was?

Paard heeft in mijn ogen echt geen vertrouwen in mensen hand of mankeerd iets, dan wel het een is gekomen door het ander.
Nu de kunst om uit te vinden wat het probleem is en dan op te lossen, lastige is natuurlijk dat het je eigen paard niet is.

Niet je eigen paard dus hier wat huisvlijt dat niets kost?
Je kan zelf wat simpele lenigheids testjes doen met het paard met wat lekkers.
Bv. hoofd en hals helemaal naar links of recht laten buigen zonder weg te laten stappen.
Kijken of hij hemelaal naar beneden kan buigen, appeltjes (stukjes) doen wonderen, die ergens tussen zijn voorbenen houden, zal hij allemaal in het begin wel niet snappen, maar na paar keer hebben ze het echt wel door.
Durft het paard zijn rug te hollen en bollen, dat is nou weer lastig uit leggen waar je dan moet drukken.
En gebit tja, als je het durft... theedoek om tong (anders is die glad) en kiezen langs voelen, wat voor jou
scherp is is het voor het paard ook (met name achterin voelen is lastig en ahum... als mondje dicht gaat en je vingers zitten er tussen is dat wel echt au!).

Je ging al proberen ander bit erin te hangen, iets simpelers, ben verder niet zo thuis in bitten, maar kan me voorstellen dat na een rolletjes bit, een simpel trensje of mij part ongebroken trensje ook al rust geeft in zijn mond.

Theoretisch gaat het dooien? Toch? Dan zou je keer met longeren kunnen kijken hoe het gaat.

Ik zou net als jij niet durven hem zomaar te laten lopen als er anderen in de bak rijden en in de hoek stil zetten, vind ik ook heel lastig. Ken er zat die daar echt niet intrappen en of omhoog gaan tegen het schot op, danwel gewoon overdwars door denderen en je hebt nog wel eens bakken met van die spanten, moet je weer opletten dat hij niet met zijn hoofd daar tegen aan knalt.

Bertie, gefeliciteerd.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:59

Bertie jarig? Gefeliciteerd :)

Wat ik weet is dat ze hem ziek en mager heeft gekocht, wat hij precies had weet ik niet. Wel dat er een DA bij is geweest en hij gelijk aan de AB heeft gestaan, ook is hij in de tussentijd ruim 100 kilo aangekomen.

Tanden ga ik naar kijken! Goeie tip.

Ik maak regelmatig flinke buitenritten met de eigenaresse, zij op hem en ik op mijn eigen paard. Opvallend is dat hij dan in het begin ook dramt maar dat dat na een kwartiertje weg is en hij aan een lang teugeltje te rijden is. Dan lijkt hij ook wel meer te ontspannen, hoewel er dan nog steeds veel spanning in z'n kaak zit bolt hij dan wel zijn hals vanuit de schoft.

De testjes met appelstukjes ga ik ook proberen :j Wat ik moet doen om hem zijn rug te laten bollen weet ik dankzij de osteo van mijn eigen paard, dus dat ga ik ook uitzoeken.

Als het gaat dooien kan ik idd ook uitproberen wat hij met longeren doet. Kan ik dan het beste beginnen met aan een halster kijken wat hij doet, of kan ik er beter een pessoa of eventueel dubbele lijnen aan hangen?

Het zijn idd schotten met spanten, maar ik verwacht dat hij eerder op het laatste moment uitwijkt. En dan gaat hij wss naar links en ik naar rechts :+ Probeer ik liever niet uit...

Bij de moeder van de eigenaresse schijnt hij ook regelmatig weg te springen en uit te breken, maar dat heeft hij bij mij nog niet gedaan. Ik denk dat hij best wel mee wil werken, maar het niet snapt of het lichamelijk niet kan. En nu is het idd de moeilijkheid om uit te zoeken wat de oorzaak is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:05

Als hij buiten eigenlijk fijner te rijden is, is het te regelen dat een vriendin of zo op jouw paard gaat en jij deze?
Gewoon zodat je dat ook eens aan kunt voelen en allicht er dan makkelijker met hem te werken is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:08

Dat kan ik vragen, maar ik verwacht dat ze dat niet wil. Ze heeft een ongeluk gehad met een paard in het bos en stapt niet zomaar op een ander paard... En die van mij is bang voor paardenetende boomstronken dus je gaat echt van links naar rechts :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:10

En aanvullend op advies van Sjolvir leer hem daar dan eens dat hij alleen maar mag stappen vanaf het allereerste begin met een rustig paard naast hem. Zo is onze benjamin rustiger geworden en fijn om te rijden. Was moeilijk om haar naast "der alte" rustig te laten stappen en ze was super heet, maar ik heb volgehouden paar dagen achter elkaar en toen viel het kwartje dat stappen zonder eerst te rennen of heet te worden of te drammen wat dan ook heel prima is.
Gebit is ook iets waar ik aan dacht.
Verder sterkte met je project en Bertie PROFICIAT.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:13

Beetje wazig foto, maar wat vinden jullie hier van?
Op het moment van de foto was ik vooral bezig controle terug te krijgen na een ren actie. Ik zit er wat gespannen op (en een beetje in elkaar gekrompen door de kou...) doordat ze hier voor meerdere keren heel hard naar de uitgang is gerend (dit doet ze vaker, hier krijgen wij les in).
Als ik de teugel wat losser laat gaat ze geleidelijk aan met haar neusje naar de grond en blijft ze in het zelfde tempo lopen.

Afbeelding

edit;
Martingaal lijkt strak te zitten maar ze kan haar nek zo laag en ver naar voren doen als ze zelf wil, ze kan alleen haar kop niet in de lucht gooien. Er zit een knop in de martingaal omdat we een te grote hadden gekocht.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 26-01-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:20

...wat vind jij er zelf van?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:21

Aleeneh schreef:

Je was me voor :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:23

Aleeneh schreef:

Hmmm, dat vind ik lastig te beoordelen aangezien ik hier nogal nieuw in ben. Heb het topic wel lang mee gelezen.
Ik vind dat ze actief loopt en de achterhand er mooi onder heeft. Over hoofd en hals houding weet ik verder weinig...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:32

Mag ik ook eens wat foto's laten zien?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind dat hij actiever mag en z'n achterhand moet er veel meer onder. Te veel op de voorhand dus. Soms lijkt hij ook wat gespannen, vind ik. Verder moet ik zorgen dat ik contact houd, en niet steeds m'n teugels te lang laat worden.
Op de tweede foto lijk ik ook erg scheef te zitten, dus daar moet ik op letten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:34

Kaus schreef:
Aleeneh schreef:

Hmmm, dat vind ik lastig te beoordelen aangezien ik hier nogal nieuw in ben. Heb het topic wel lang mee gelezen.
Ik vind dat ze actief loopt en de achterhand er mooi onder heeft. Over hoofd en hals houding weet ik verder weinig...

Als je al zo lang meeleest weet je ook dat wij niks zeggen tot jij zelf met iets komt ;) het hoeft allemaal niet 100% te kloppen wat je zegt, maar doe toch eens een poging? :)