[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:06

Ik zou liever willen weten of ik juist bezig ben met het rijden van mijn paard, mijn houding weet ik zelf wel.
(zie vorige pagina)

knollentuin

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:10

ik denk juist dat je houding je kan helpen met de houding van je paard- door je eigen onbalans in je zit krijg je dit beeld. mijn advies is dus eerst aan jezelf werken, dan komt het met je paard ook wel goed.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:21

S_en_Z schreef:
De nek (de eerste wervels achter het hoofdstel) kan pas correct het hoogste punt zijn wanneer het paard los is door het lijf, rond wordt in de hals door van been naar de hand toe trainen en van daaruit het achterbeen te gaan activeren. Het paard gaat dan bergopwaartser draven waardoor hij met een ronde boog over de hele bovenlijn zijn hoofd hoger draagt en nageeflijk blijft.. het paard komt dan "op het achterbeen". Bij de juiste manier van trainen en rijden komt de nek uiteindelijk op de juiste manier als hoogste punt.

Het is niet iets waar je van de ene op de andere dag even naartoe oefent.. het is een kwestie van maanden tot jaren juist trainen.

Waarom we er in dit topic over begonnen zijn is vooral om aan te geven waar je nog meer naartoe moet/kan gaan werken. De veel gezegde combi "nek niet als hoogste punt" ging vaak gepaard met de opmerking "paard gaat op de voorhand" of "paard mag nog meer op het achterbeen komen en meer bergop"

In ons dagelijks paardrijden is het nu eenmaal zo dat er alleen maar naar "het krulletje" gekeken wordt terwijl PERFECT "aan de teugel gaan" alleen gepaard kan gaan met een juist lichaamsgebruik van het paard.

Het belangrijkste voor jou is dat je paard actiever wordt van achteruit.. dat hij gelijkmatige en grotere passen gaat maken en niet meer zo op de voorhand gaat.. dat hij ontspant in de rug en dat hij ronder wordt in de hals..

(wanneer je hem meer "bij elkaar" kan gaan rijden ga je pas werken aan meer gewicht op het achterbeen brengen en wanneer een paard dan fijn nageeflijk blijft en je van op het achterbeen komen naar voren rijd DAN komt de nek als hoogste punt.. maar dat is heel veel kleine fases verder)

Stapje voor stapje hebben we leren lopen ;)

Wbt halsboog:

een paard oude foto's van mezelf.

Hier zie je een paard die zich op de voorhand duwt (het achterbeentje komt eerder van de vloer dan het voorbeentje.. dus er is meer gewicht op de voorhand) Ze is van achter sneller is dan voor (de ruimte achter is groter dan de ruimte bij de voorbenen, is hier mooi duidelijk. Paard stuwt overheersend en loopt overduidelijk in een valse knik en te diep. Miste hier ook een hoop bespiering. (deuk bij de schoft, billen strak. Loopt van spanning met opgetrokken buik.. dit zijn geen "fijn" aangespannen buikspieren)

[ Afbeelding ]

Op deze foto zie je een snel en stijver achterbeen en een verdikking bij de onderhals. De nek is wel het hoogste punt maar het paard drukt de rug weg, ze drukt de onderhals naar voren en het hoofd omhoog. Door het vastzetten blokkeert ze eigenlijk haar hele lichaam.

[ Afbeelding ]

Wat hier misgaat is dat het paard niet nageeflijk is, zich vastzet bij de schoft en dus ook vast zet in de rug. Laat de ruime pas je niet beetnemen.. want dit paard drukt zich op en wordt snel van achteren. Door het stuwen (zie, 1 achterbeen al aan de grond voor het voorbeen geland is) ziet het er leuk uit maar maakt het niet "goed". Als je kijkt naar de hals zie je dat er alleen "vorm" bovenin de hals zit. Die vorm zit alleen daar en niet over de hele lijn. Ze is hier dus NIET nageeflijk.

[ Afbeelding ]

Dit is een fijner plaatje, alleen mist het wat "activiteit" vanuit de achterhand. Het paard drukt zich wat lang in de hals (trekt een beetje aan de teugel) en wordt dus ook langer in het hele lijf.. de halsboog is wel iets beter dan bij de 1e foto.. maar bij de schoft nog niet helemaal los, ruggebruik is dus ook nog niet optimaal.

[ Afbeelding ]

Hier is de halsboog wel beter rond (excuses voor mijn zit, dit is het wegrijden naar middendraf en ik heb een flinke stoelzit := ) Hier is het stuk bij de schoft ook ronder. Het achterbeen wordt actief gebruikt. Dit is een gang tussen stuwen en gedragen gaan in. Het paard is zeker nog niet sterk genoeg op het achterbeen om deze passen vol te houden in een normale draf..

[ Afbeelding ]

Ook bij "de hals laten zakken" hoor je een mooie ronde boog te krijgen.

Hals is rond. Paard is ruim en evenwijdig in de benen (dus horizontaal in balans) en genoeg actief dus

[ Afbeelding ]

Even voor de duidelijkheid. Dit zijn geen voorbeeldfoto's van hoe het moet. Dit zijn voorbeelden van wat veel "mis" gaat en hoe en wat je dan precies kunt zien.

Ik ben bijna iedere dag aan het trainen om mijn paard sterker te maken zodat het allemaal nog veel makkelijker en fijner gaat (al ruim een jaar). En we zijn er nog lang niet.

Ik hoop met deze foto's dat jullie het wat meer snappen. Ik gebruik liever mijn foute foto's dan zoeken via google.

(foto's zijn toevallig ook van "oud" (toen ik haar net had) en de laatsten van een paar maanden geleden)

Ik heb even een stukje opgezocht, over een goede nageeflijkheid, met foto's erbij! misschien handig voor jou michelle.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:22

Jaahaa, maar ik moet mijn paard toch ook goed sturen? Ik kan er misschien als een weirdo erop zitten dan xD
(wat niet zo is hoor) en sturen als de hel, dan is het toch nog minder goed, ik wìl geen commentaar op mijn beugels, ik weet dat ik mijn hoofd moet rechthouden en ik let op mijn pianohandjes en de elastiek in mijn armen! (mijn beugels zitten lekker zo..)
Maarja, ik hoop dat iemand anders mij kan helpen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:28

zoals ik het hier op deze foto zie titanic zou je paard al een stuk minder spanning in de bovenlijn hebben als jij je handen meer voor je uit zou plaatsen en je bovenlichaam rechterop kan houden. het blijft in mijn ogen een combinatie van beide, jij goed zitten -dan je paard makkelijker-beter lopen dat helpt elkaar ik heb nog nooit een geweldig lopend paard gezien met een ruiter erop die zat als een krant- kan gewoonweg niet.
dan is het op foto beoordelen astig, zet dan filmpje neer zodat je echt op rijden beoordeeld kan worden ipv op een fractie van een moment, misschien krijg je dan het advies waar je op zit te wachten.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:41

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:23

Ik rij laatste tijd alleen maar op manege paarden en pony's. Zijn deze moeilijker vanaf achteren te rijden?omdat ze allemaal zo scheef als wat zijn? De palomino op mijn foto wat btw wel een vlotte pony, en moest der meer in houden dan aandrijven. Kan dat er ook mee te maken hebben? Ik heb nooit egt een vaste bijrijdpaard gehad, en privelessen heb ik eigenlijk bijna niet, omdat van een goede instructriese het veel geld kost, en ik uitendelijk er niks aan heb omdat ik om veel verschillende manegeponys rij.. :) bedankt allemaal! Alvast :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:43

michelle933 schreef:
Ik rij laatste tijd alleen maar op manege paarden en pony's. Zijn deze moeilijker vanaf achteren te rijden?omdat ze allemaal zo scheef als wat zijn? De palomino op mijn foto wat btw wel een vlotte pony, en moest der meer in houden dan aandrijven. Kan dat er ook mee te maken hebben? Ik heb nooit egt een vaste bijrijdpaard gehad, en privelessen heb ik eigenlijk bijna niet, omdat van een goede instructriese het veel geld kost, en ik uitendelijk er niks aan heb omdat ik om veel verschillende manegeponys rij.. :) bedankt allemaal! Alvast :)

Helaas is dat vaak wel zo ja. Maar, dat het lastiger is, wil niet zeggen dat het niet kan! Het vervelendste 'probleem' bij het rijden op manegepaarden is dat je in veel gevallen iedere week op hetzelfde punt weer moet beginnen. Waar je met een vast paard als het goed is vooruitgang boekt en regelmatig een extra stapje kan maken, is dat met een manegepony lastiger. Wat jij in één les namelijk verbetert, kan er zomaar een week later niet meer zijn. Echter, juist het rechter en soepeler maken van dit soort paarden is wel een uitdaging (mits je fijne instructie hebt, anders is er gewoon geen beginnen aan) en je krijgt er dan uiteindelijk ook veel ruitergevoel van.

Trouwens, dat een pony vlot doorloopt wil absoluut niet zeggen dat ze een actieve achterhand heeft. Het wil zelfs niet zeggen dat ze aan je been is op dat moment! Een snel, vlot tempo wordt heel vaak verward met een actief paard. Een actief paard hoeft helemaal niet hard te gaan. Maar een actief paard gaat wel op een heel kleine beenhulp direct voorwaarts, zonder daarbij druk op de teugels te nemen. Een actief paard kan je heel gemakkelijk laten schakelen, een pasje kleiner of groter laten gaan, zonder dat het ritme van de passen verandert.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:46

xTitanic schreef:
Jaahaa, maar ik moet mijn paard toch ook goed sturen? Ik kan er misschien als een weirdo erop zitten dan xD
(wat niet zo is hoor) en sturen als de hel, dan is het toch nog minder goed, ik wìl geen commentaar op mijn beugels, ik weet dat ik mijn hoofd moet rechthouden en ik let op mijn pianohandjes en de elastiek in mijn armen! (mijn beugels zitten lekker zo..)
Maarja, ik hoop dat iemand anders mij kan helpen

Als je serieus commentaar wilt, moet je echt bewegingsfoto's of liever nog een filmpje plaatsen. Beweging, correct bewegen, correcte beenzetting en een houding die past bij de manier en het moment van beweging, dat is namelijk waar het om draait in dit topic. Het enige zinnige commentaar wat gegeven kan worden op jouw foto, is al gegeven....Van deze foto valt qua rijden namelijk nog minder dan niks te vertellen...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:52

michelle933 schreef:
Omdat ik de manier waarop je het zei niet zo erg aardig vond en t op mij over kwam dat ik dom ben ofzo. @veulen84 en never give up bedankt voor jullie uitleg :) word tenminste nog uitgelegd. Ik zou graag een foto willen zien van wat op de voorhand is en op de achterhand. Dan heb ik een beter beeld :) hoe kun je het btw merken als die op de achterhand als je erop zit? Best triest dat ik dit niet weet na 7 jaar rijden en dit hier moet vragen terwel het de basis is van het paardrijden maargoed :) niet mijn schuld iig xd

Haha ik rijd nu 8 jaar en de enige reden dat ik wat weet is omdat ik een jaar een eigen paard heb.
Ik wist vorig jaar nieteens wat stelling of een achterhand was :')
Nu weet ik in ieder geval íets, nogsteeds errug weinig.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:00

Mijn nieuwe aanwinst, een 3-jarige merrie :)

Foto van de galop van een aantal weken terug:

Afbeelding

Recente foto's (dit weekend):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat op de voorhand en te kort in de hals:

Afbeelding

Stap is haar moeilijkste gang:

Afbeelding

Eigen commentaar:
Het paard mag de hand nog een stuk meer opzoeken en meer lengte pakken :) Het neusje mag er dus nog wat meer uit en ze mag nog wat meer in de hand zakken. Dat ze af en toe wat op de voorhand loopt en te kort in de hals wordt is natuurlijk niet heel schokkend voor een paard van drie jaar, maar er moet wel aan worden gewerkt. Ik wil haar telkens motiveren om naar de hand toe te blijven lopen. Ze is zeer voorwaarts, maar mag nog wat beter aan het been. Ze is zeer licht in de hand, maar mag dus wel iets meer contact zoeken. Aan de houding van de ruiter wordt gewerkt.

De stap is dus haar moeilijkste gang, ze kropt zich snel op. We geven haar nu zo veel mogelijk een wat langere teugel en houden haar lekker voorwaarts, niet te veel 'prutsen' aan de stap :) Op bovenstaande foto zie je zo'n momentje waarop het weer even mis gaat.

Ik heb haar nu bijna negen weken, ik heb haar nu elf keer gereden en rijd alleen onder begeleiding, zo'n twintig minuten per keer :) Toen ik haar kocht, was ze zadelmak en licht doorgereden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:06

Wauw, leuk dier! Erg fijn gereden ook. Ik zou wel goed opletten dat als je die hals nu verder gaat laten zakken, de kans groot is dat ze ook voorover duikelt. Paarden van deze leeftijd zijn zelden sterk genoeg om met een ondertredend achterbeen echt al vw-nw te lopen. Ik zou zelf vooral wisselen in hoofd/halshouding door haar vanuit deze houding wat te laten uitschuiven, neusje eruit. En dan ook weer terug kunnen naar wat je nu hebt, ik vind dit helemaal niet verkeerd hoor. Ook dat ze in galop net wat hoger komt, helemaal niet erg, zolang ze maar sprong heeft! En pas als ze de sprong vast kan houden, kan je haar ook in galop rustig wat meer uitschuiven.
Er wordt op bokt, zeker bij jonge paarden, altijd heel hard geroepen dat je vw-nw en lang en laag MOET rijden....En dat mag ook best, zolang je paard daarbij niet naar voren valt en haar balans kan houden. Dat goed in de gaten houden dus, lekker gaan afwisselen in de houding en ik denk dat je hier een heel fijn paard aan krijgt!

Oooh, is dit de Johnson uit je onderschrift? Geen wonder dat ik ze zo gaaf vind :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:08

ziet r goed uit yelly! doe je slim dat je met zo een jong paard onder begeleiding rijdt = is alleen maar slim en investeren in je toekomst.niet te veel op het laag en rond gefixeerd zijn maar meer naar de hals horizontaal voor je houden denken -je paard moet het allemaal vanaf het achterbeen kunnen verwerken,vandaaruit uitbouwen door veel af te wisselen; ik kan verder niks benoemen je benoemt t allemaal zelf

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:11

wow, als ik zo kijk zie ik er echt super veel mooie foto's tussen staan!

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:13

Laat ik het ook maar eens proberen. :)

Ik zit hier trouwens niet op choco maar een vriendin. Ik moet er wel bij zeggen dat dit filmpje al van 2 maanden geleden is en dat was pas de 3e keer er weer op nadat we 11 weken er even uit waren. :)

Volgensmij mag ze in de stap wat actiever maar verder kom ik eigenlijk niet.. :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:20

deze heb je al eerder geplaatst , en de reden dat ik er niks over gepost heb , is dat het niet een filmpje van jezelf is en volgens mij is dat niet de bedoeling .

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:23

Ooh sorry dat wist ik niet. Dan zal ik zo snel mogelijk een vriendin mee naar stal slepen. :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:24

Laat ik dan ook maar eens weer een plaatje posten.
Op deze foto zie je denk ik duidelijk wat er niet helemaal klopt, mijn binnenhand is wat te streng en daardoor loopt pony wat te diep. Ik denk dat als ik mijn binnenhand hier meer zou meegeven, zijn neus er iets meer uit zou komen. Verder lijkt hij hier dragend, maar de driehoek van de achterbenen is kleiner dan de voorbenen. Heb ik zo alles gehad? :)
Afbeelding

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:27

Wat een goed initiatief dit topic! Ik ben zelf wat camera-shy, maar tijdens een wedstrijd in mei ben ik dan toch weer op de gevoelige plaat vastgelegd. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Hebben jullie trouwens liever wel wat achtergrondinformatie of niet? Ik kan me voorstellen dat je voor een objectieve beoordeling juist liever geen verdere informatie hebt, maar misschien ook juist weer wel. Ik zet er gewoon een klein beetje info bij; mochten jullie meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Afbeelding
Dit was tijdens het inrijden, nog te veel spanning. Negeer de scheve cap maar... :o

Afbeelding
Begin van de eerste proef. De eerste paar onderdelen van deze proef was ik even compleet de weg kwijt. Mede hierdoor toch net even te veel spanning.

Afbeelding
Tijdens de grote volte middengalop, behoeft geen toelichting denk ik. :+ Foutje, haha!

Afbeelding
Dit was tijdens de tweede proef en vind ik zelf een fijn plaatje. Het mag nog wat meer bergop, maar is wel de richting waar we heen willen. Voorheen had ik de neiging hem te veel op te kroppen en in een prachtige valse knik te laten lopen. Ik ben nu aan het leren om hem meer ruimte te geven en op zijn eigen benen te laten lopen. Het moet dus straks wel weer meer bij elkaar, maar ik (en paard) moet eerst dit leren, omdat we anders weer terugvallen in ons oude patroon.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:30

Choco: Ik vind de draf eigenlijk meer activiteit missen als de stap....Stap mag nog wel iets vlotter, maar is al best netjes. In draf kan je goed zien dat het achterbeen lang niet in de afdruk van het voorbeen wordt geplaatst. (kijk naar waar de voorhoef neerkomt, de achterhoef aan dezelfde kant landt daar een stuk achter)
Verder loopt de pony echt te diep (vooral op het laatst) wat het natuurlijk voor hem nog véél moeilijker maakt om grotere passen te maken met zijn achterbeen. Meer ruimte geven in de hals dus, de neus netjes op de loodlijn, en van daaruit kan je hem dan verder activeren door overgangen en tempowisselingen te maken bijvoorbeeld.

Vera: Goed gezien volgens mij, alleen is het paard niet dragend op deze foto. (LA komt al van de grond, RV nog niet. Maar verschil is niet zo heel groot hoor, het is niet dat hij nou compleet op de voorhand loopt, maar nog wel een klein beetje) Dat kan ook bijna niet met zijn neusje zo diep, op die manier dragen kost namelijk heel veel kracht en onze huis- tuin- en keukenpaarden kunnen dat meestal niet. Ik vraag me wel een beetje af waar je buitenhand staat op deze foto en waarom. Ik kan het niet goed zien namelijk, zie alleen dat die verder naar achter en lager lijkt te staan dan je binnenhand....

Wow, topic gaat ineens hard.

Mylittlejoy, mij valt vooral op dat je handen heel plat staan. Voor nog een fijnere verbinding --> Handen rechtop! Verder erg fijn plaatje hoor, mooi op lengte en actief...Hier kan je verder mee.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:32

Goeie vraag wat mijn binnenhand daar doet :') Waarschijnlijk was mijn binnenteugel een stuk langer dan mijn buitenteugel en probeerde ik dat onbewust zo te compenseren. Of ik beloonde met mijn buitenhand (wat ik mezelf aan het afleren ben aangezien het met mijn binnenhand moet)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:35

VERAx schreef:
Goeie vraag wat mijn binnenhand daar doet :') Waarschijnlijk was mijn binnenteugel een stuk langer dan mijn buitenteugel en probeerde ik dat onbewust zo te compenseren. Of ik beloonde met mijn buitenhand (wat ik mezelf aan het afleren ben aangezien het met mijn binnenhand moet)

Aah zo hihi :)
Nouja, belonen is ook belangrijk. Maar volgens mij vertekent daardoor het beeld wel iets, je binnenhand komt op mij namelijk niet zo streng over hoor....Maar als je gewoon contact hebt en je buitenteugel loslaat, kan je paard natuurlijk ook daarop even doorknikken. Dan komt het niet omdat je te streng bent, maar omdat je even iets onhandigs doet :P Valt wel mee dus.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:06

Bedankt, Esther_87 en Knollentuin :j Leuk om te horen!

Aan de longe zakt ze wel makkelijk nog wat meer in combinatie met een actief achterbeen :) Onder het zadel komt dat nog wel :) Ik vind het wel heel belangrijk dat ze straks nog wat makkelijker de hand volgt, ook bij een lagere positie van de hals en het hoofd. Nu is dat natuurlijk nog best moeilijk voor haar, omdat ze ook nog naar haar balans aan het zoeken is en je haar inderdaad ook niet (te veel) op de voorhand wil laten lopen.

We zijn er nu voornamelijk mee bezig om haar lekker aan het been te maken. Ook wisselen we tijdens het rijden veel af tussen de binnenhoefslag en hoefslag om haar balans te verbeteren en rijden we veel grote figuren (achtjes door de bak, slangenvoltes met drie bogen, et cetera) :)

Klopt, Esther, dit is de Johnson, haha :D Liefhebber van nakomelingen van Johnson :D?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:35

Jep....vind het zelf een prachtig dier en heb een aantal nakomelingen gezien (oa van een merrie die ik zelf rijd) waar ik echt weg van ben :D

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:41

Zooo, ik ben eindelijk bijgelezen, wat ongelofelijk interessant zeg!

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mij en mijn fjordje vinden.
Ik rijd haar voornamelijk recreatief, maar les wel elke week.
Dan zijn we vooral bezig met gymnastiseren, losmaken en samen lol hebben in het rijden.
Op de foto's is ze redelijk dik, daar wordt nu hard aangewerkt ;) .

Afbeelding

Afbeelding

De kwaliteit van de foto's laat erg te wensen over, de camera stond op de verkeerde stand en mijn zusje heeft niet zo'n vaste hand, zodat het af en toe lijkt als of ik in een berglandschap rijdt.. :D

Wees een beetje lief, maar dat komt vast wel goed gezien alle reacties die ik al gelezen heb :P