[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:00

we zochten nog een HAW topic om positieve dingen aan te halen? misschien kunnen jullie hier in wat vinden/zien

hasufel @ [RT-HAW] Jaimy aan de dressuur!

er wordt al aardig gereageerd!! Dat valt nog mee! maar heel goed natuurlijk :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:48

Bertie wat een heerlijk eerste paard heb jij gehad aan Hayayah, denk dat als je zo'n eerste paard hebt,
je daar zoveel van leert en inderdaad je pad al uitgelegd is, gewoon omdat je dat weer wilt.
En een hele bijzondere moeder zeker in die tijd, dat ze jou die mogelijkheden heeft geboden.

KvdM, jij ook al zo'n bijzondere moeder.

EnelyaT, netjes hoor! Dat is nog eens een mooi debuut.

KvdM, reden was in dit geval dat ik voorbij de gebroken lijn al door de hoek net voor mijn volte 10 m
storing kreeg en uit galop viel. Vond het eleganter om eerst paard weer netjes bij elkaar te rijden,
dan aan te springen en de volte te rijden, dan hem ter plekke in galop te prutsen en meteen volte 10 meter op te draaien.
Momenteel zijn Toobs en ik meer bezig met elkaar leren snappen en dus is het het wel waard om dan
maar wat puntjes op te offeren, gaat zich later wel weer terug betalen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:35

Ik heb een stuk film teruggevonden van het "aanleren" travers toen ik 15 was(dus van 10 jaar terug) van wellicht wel de meest belabberde instructrice waar ik een les/clinic bij gevolgd heb.

"Goed inwerken met je binnenhand Samantha, zodat hij niet vast kan pakken".. "Goed zo Samantha"

Ik zie een geforceerd paard die geforceerd loopt. Die zijn uiterste best doet maar het niet kan bolwerken.. vervolgens krijgt hij nog een tik ook omdat hij door moet lopen/buigen.. over "aan de teugel" nog maar niet te spreken. Het ziet er fijner uit dan het was. Paard was zo'n teugelhanger dat hij me om de haverklap het zadel uit trekt.. en dat gehang van hem gaf mij de kans "makkelijk" door te zitten omdat ik lekker terug kon hangen.

Arm beest.. :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:44

Oke, moeders heeft gefilmd. Agossie was zelf lekker aan het rijden in de buitenbaan :D

Van stap naar halt. Consequent ZONDER handhulp of inwerking! Let op overduidelijke "bovenbenen" aan om halt te houden en "bovenbenen los". Zij blijft netjes wachten. Ze weet dat ze na een beloning (als ik mijn benen niet lichtjes "gespannen" hou) zelf mag bepalen wat ze met haar lijf doet. :)

Rest van de filmpjes komen dalijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:56

Losstappen met lang teugeltje in lekker actief tempo. Voltes inzetten met zit en lichte beenhulpen.. en halthouden van stap naar halt vooraanzicht (zonder teugelhulpen) Waarom ik meega naar links en rechts weet ik niet.. waarschijnlijk doe ik dat automatisch omdat ze eerst langzamer ging stappen en ik "overdreven" aangeef iets te willen ofzo :=

Losdraven met lang teugeltje en voltes links en rechtsom :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-02-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:07

mooi filmpje van het halthouden :j :)
in een proef zou dat wat sneller moeten, toch? Ik doe er altijd zoo mn best op, vanuit draf helemaal natuurlijk, dan mag er geen stapje stap tussen zitten, of toch ook weer wel? Ik weet het dan weer niet :+

dat mee "stappen" in het zadel doe ik ook naar de halt!! om echt de beweging duidelijk tegen te zijn denk ik :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:13

FahyaFemke schreef:
in een proef zou dat wat sneller moeten, toch? Ik doe er altijd zoo mn best op, vanuit draf helemaal natuurlijk, dan mag er geen stapje stap tussen zitten, of toch ook weer wel? Ik weet het dan weer niet :+

dat mee "stappen" in het zadel doe ik ook naar de halt!! om echt de beweging duidelijk tegen te zijn denk ik :=

In een proef heb je aanleuning := Als ik teugels op maat heb zet ik geen kracht maar dan geef ik een heel klein kneepje op mijn teugel wanneer ik exact wil dat ze stilstaat. :P een extra kneepje links plus linkerbeen betekent dan bijv. bijzetten linkerachterbeen. (geen ophouding, gewoon de teugel knijpen heel kort) Bij het vierkant halthouden.. als ik voel dat 1 been achterblijft geef ik die hulp voor bijzetten al in mijn overgang naar halt. :o (je leert sneller reageren)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-02-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:14

S_en_Z schreef:
Losstappen met lang teugeltje in lekker actief tempo. Voltes inzetten met zit en lichte beenhulpen.. en halthouden van stap naar halt vooraanzicht (zonder teugelhulpen) Waarom ik meega naar links en rechts weet ik niet.. waarschijnlijk doe ik dat automatisch omdat ze eerst langzamer ging stappen en ik "overdreven" aangeef iets te willen ofzo :=

Fijn filmpje! :j

Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.

Hoe doe jij dat?
Ik zie hier een heel actief bewegend paard - een beeld dat pas NA die eerste tien minuten ontstaat.
Naar mijn idee.

Hoe lang zat je op je paard voordat dit filmpje werd gestart?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:14

Leuke filmpjes S_V, lekker relaxt, kan je mooi op zien dat met een los teugeltje paard ook nog gewoon
stuurbaar en te stoppen is.
Enige wat me opvalt is dat je 2e filmpje (1e is nogal kort) best nog wel aan het drijven bent.
Rij je overigens altijd met dit zadel? Vind hem niet helemaal ideaal voor je beenligging op de een of andere manier, ben er nog niet achter hoe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:15

Hela, nog een filmpje!
Ga ik nog bekijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:16

FahyaFemke schreef:

In de L mag je gewoon progressieve overgangen rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:16

bertie schreef:
S_en_Z schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=nB8KkpEmBrg

Fijn filmpje! :j

Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.

Hoe doe jij dat?
Ik zie hier een heel actief bewegend paard - een beeld dat pas NA die eerste tien minuten ontstaat.
Naar mijn idee.

Hoe lang zat je op je paard voordat dit filmpje werd gestart?

Had 4 of 5 rondjes door de hele bak gestapt op een rustiger (haar eigen) tempo :) Maar ik begin wel direct met "contact" ik heb nooit de teugel "helemaal" los... ik wil geen krul, maar ik wil wel dat ze naar mijn hand zoekt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:18

Jeetje wat ziet dat paard er toch goed uit!
Als ik er iets over kan zeggen zou dat zijn dat je je teugels net iets stabieler in verbinding mag houden. Ik heb zelf altijd het idee dat het los-vast-los-vast in de verbinding storend is voor het paard. Maarr je bent zo ontzettend soepel in je handen dat ik me bijna niet kan voorstellen dat ze er zo hinder van heeft.
Maar echt, wat een heerlijk paard! Zo tevreden :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:19

Sjolvir schreef:
Leuke filmpjes S_V, lekker relaxt, kan je mooi op zien dat met een los teugeltje paard ook nog gewoon
stuurbaar en te stoppen is.
Enige wat me opvalt is dat je 2e filmpje (1e is nogal kort) best nog wel aan het drijven bent.
Rij je overigens altijd met dit zadel? Vind hem niet helemaal ideaal voor je beenligging op de een of andere manier, ben er nog niet achter hoe.

Ja.. dit zadel is absoluut niet ideaal voor mij. Overigens wel voor Zyalda (vanwege haar wat gezonken rug mogen de keilkussens niet dik zijn, ze heeft wel schoftmaat maar is weer niet erg breed... dus was lastig een fijn zadel te vinden met een krap budget. Ik ben zeker ondergesteld aan mevrouw :j )

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:20

S_en_Z schreef:
FahyaFemke schreef:

In een proef heb je aanleuning := Als ik teugels op maat heb zet ik geen kracht maar dan geef ik een heel klein kneepje op mijn teugel wanneer ik exact wil dat ze stilstaat. :P een extra kneepje links plus linkerbeen betekent dan bijv. bijzetten linkerachterbeen. (geen ophouding, gewoon de teugel knijpen heel kort) Bij het vierkant halthouden.. als ik voel dat 1 been achterblijft geef ik die hulp voor bijzetten al in mijn overgang naar halt. :o (je leert sneller reageren)

aha! dus toch je teugels er bij ;)

ik zit nog steeds met het idee helemaal zonder je teugels rijden snapje :)
als die aanleuning vanzelf zou zijn, zou je daar toch geen hulpen meer door moeten geven want dan doorbreek je deze fijne ehm, hoe staat het omschreven.. elastische verbinding?

Ik zeg ook maar wat he, ik zou willen dat dit mogelijk was, maar weet niet of het mogelijk ís. Al geef ik echt weinig tot niets aan via de teugels maar echt alleen op mijn zit.. geloof ik :+ als het moet idd wel de teugels er bij, maar ik zie het liever niet, weet ook niet waarom en of dit kan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:20

Er komen nog meer filmpjes hoor als jullie het leuk vinden :D

Heb nog galopje.. heb nog voltes zonder stijgbeugels en met lichte verbinding maar geen teugeldruk..

Heb nog achterwaarts gaan zoals ze het nu doet. Dus.... zeg het maar (ben nu bezig met uploaden enz)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:22

achterwaarts *\o/*

maar ik ga wel naar bed. lees morgen weer bij :wave:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:22

FahyaFemke schreef:
S_en_Z schreef:

aha! dus toch je teugels er bij ;)

ik zit nog steeds met het idee helemaal zonder je teugels rijden snapje :)
als die aanleuning vanzelf zou zijn, zou je daar toch geen hulpen meer door moeten geven want dan doorbreek je deze fijne ehm, hoe staat het omschreven.. elastische verbinding?

Ik zeg ook maar wat he, ik zou willen dat dit mogelijk was, maar weet niet of het mogelijk ís. Al geef ik echt weinig tot niets aan via de teugels maar echt alleen op mijn zit.. geloof ik :+ als het moet idd wel de teugels er bij, maar ik zie het liever niet, weet ook niet waarom en of dit kan.

Het is wel een hulp maar paard merkt er bijna niets van. Het is geen halve ophouding... het is net zoiets als dat jij vooruit loopt en ik 2 tellen mijn handen zachtjes op je schouders leg en je heeeeel ietsjes "knijp" het is geen rukje.. het is een kneepje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:24

Tja, soms bestaat het leven uit compromissen...
Mijn zadel ligt goed op Toobs, maar voor mijn iets te lange stelten (in verhouding tot paard),
zou er eigenlijk ook een andere moeten komen, maar ben ook allang blij met deze.
(zit overigens verder wel lekker)

Leuk om te zien hoe je je paard in een jaartje zover gekregen hebt!

FF, in training bij mijn privelessen, moet ik ook overgangen rijden zonder mijn teugels te gebruiken.
En oeioei dat is moelijk! Maar mag er dan wel weer 10 rondjes over doen, als het maar netjes gaat.
Beken meteen dat als ik geen les heb ik er vaak geen 10 rondjes over doe... en ahum.. toch ook aan
de teugels zit, ophoudinkje, het is geen trekken.
Voordeel van niet aan je teugels zitten is dat je paard er van voren niet induikt en bv bij overgang
van draf naar stap, meteen zuiver gaat stappen en niet dribbellen.
En bv van stap naar halt, ook voetje voor voetje aansluit, omdat het gereden is.
Beken ook meteen, dat ik hier nog hard aan moet werken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:26

_Esther_87_ schreef:
Jeetje wat ziet dat paard er toch goed uit!
Als ik er iets over kan zeggen zou dat zijn dat je je teugels net iets stabieler in verbinding mag houden. Ik heb zelf altijd het idee dat het los-vast-los-vast in de verbinding storend is voor het paard. Maarr je bent zo ontzettend soepel in je handen dat ik me bijna niet kan voorstellen dat ze er zo hinder van heeft.
Maar echt, wat een heerlijk paard! Zo tevreden :j

Moet eerlijk bekennen dat ik normaal iets meer verbinding heb (op afentoe mijn linkerteugel na, die laat ik soms bewust bungelen als zij het hoofd kantelt en links niet door de kaak komt) Ik wil nl. dat ik haar dmv binnenbeen naar buitenteugel kan rijden en zij dan zelf haar hoofd draagt. Ze wil liever kantelen en over de schouder naar buiten wegstappen. Als ik haar niet "vast" pak.. heeft zij geen steun om van weg te lopen.. dus reageert ze makkelijker op mijn hulpen.

Mijn doel van vandaag was vooral om te laten zien dat je ook prima kan sturen dmv je lichaam. En dat een paard de hals kan laten valen en mooi op zoek gaat naar de hand zonder dat de ruiter iets dwingt. Ben enkel bezig geweest met activiteit en buigen om benen.

Heb haar wel een stukje opgepakt. Daarom komt later nog wel een filmpje van.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:26

S_en_Z schreef:
Losdraven met lang teugeltje en voltes links en rechtsom :)

Een mooi voorbeeld voor hoe het kan. :)

Heb je er wel eens over gedacht om een DVD-cursus te maken?
Professioneel te gaan?

Wat jij laat zien is 'heel gewoon' rijden.

Het gekke is, 'gewoon rijden' is niet eens zo vanzelfsprekend. :roll:
Veel mensen die zo nodig aan de weg menen te moeten timmeren laten niet het beeld zien, zoals jij dat laat zien.
Volgens mij is er een markt om jou manier van rijden te laten zien - eh .. te gelde te maken. :D

Je rijdt met duidelijke hulpen, precies zo als in de Handleiding is beschreven.
Een gat in de markt! :$

HA, je zou bijvoorbeeld ELK onderwerp in de Handleiding kunnen gebruiken voor een filmpje. *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:28

Sjolvir schreef:
Tja, soms bestaat het leven uit compromissen...
Mijn zadel ligt goed op Toobs, maar voor mijn iets te lange stelten (in verhouding tot paard),
zou er eigenlijk ook een andere moeten komen, maar ben ook allang blij met deze.
(zit overigens verder wel lekker)

Leuk om te zien hoe je je paard in een jaartje zover gekregen hebt!

FF, in training bij mijn privelessen, moet ik ook overgangen rijden zonder mijn teugels te gebruiken.
En oeioei dat is moelijk! Maar mag er dan wel weer 10 rondjes over doen, als het maar netjes gaat.
Beken meteen dat als ik geen les heb ik er vaak geen 10 rondjes over doe... en ahum.. toch ook aan
de teugels zit, ophoudinkje, het is geen trekken.
Voordeel van niet aan je teugels zitten is dat je paard er van voren niet induikt en bv bij overgang
van draf naar stap, meteen zuiver gaat stappen en niet dribbellen.
En bv van stap naar halt, ook voetje voor voetje aansluit, omdat het gereden is.
Beken ook meteen, dat ik hier nog hard aan moet werken.

Ik hoor vooral dat ik mn handen in de overgangen niet naar voren moet steken := Als ik een mooie verbinding heb doe ik ze teveel naar voren om "los" te laten.... dat heb ik mezelf aangeleerd omdat ik weet dat ik vroeger kracht op mijn handen zette om overgangen te kunnen rijden (met vorig paard)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:29

S_en_Z schreef:
Mijn doel van vandaag was vooral om te laten zien dat je ook prima kan sturen dmv je lichaam. En dat een paard de hals kan laten valen en mooi op zoek gaat naar de hand zonder dat de ruiter iets dwingt. Ben enkel bezig geweest met activiteit en buigen om benen.

ik zeg iemand maakt een filmpje zonder hoofdstel om dit te bevestigenn ;)
of valt dat écht buiten de boot hier.

en ik begrijp je hulp vd teugels in de overgang, dankje :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:32

Sjol trouwens.. ik heb straks stuk doorzitten zonder stijgbeugels.. dan kun je echt zien dat ik "steun" heb aan mijn beugels. Om mijn beweging af te vloeien wiebelen mijn enkels heel erg.. ik kan ze wel stilhouden maar dan ga ik knijpen met mijn benen.. en zyalda gaat dan of ontzettend hard draven.. of ze gaat telkens terug naar stap := (als ik achterover kukel gaat ze hard draven)

Ik drijf haar daar heel bewust dus niet constant.. maar het verschil is bijna niet te zien tussen bungelen en hulp.. (ja heeel af en toe)

Maar met instappen moet ik echt even "opnieuw beginnen" *dit been moet je zo reageren, dit been zo. enz enz*

Als ik 20 minuten gereden heb heb ik mijn sporen nieteens nodig (heb ze met dat stuk ook zelfs bewust afgedaan zodat ik haar niet zou kietelen) Vandaar dat je me met die voltetjes stappen meerdere hulpen ziet geven. Heb geen backup van buitenteugel (die ik overigens wel zo neerzet alsof ik haar begrens omdat mijn bovenlichaam meedraait in de beweging van waar ik heen wil) dus ik moest haar daar echt even attenderen.. Nee.. niet zoeken naar de teugels. WENDEN. := Of juist Kom, Kom, actief! (in stap heb ik vooral mijn linkerbeen meer aan zodat ze door de linkerkaak blijft. Zowel met lange teugel als met contact.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-02-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:33

S_en_Z schreef:
Oke, moeders heeft gefilmd. Agossie was zelf lekker aan het rijden in de buitenbaan :D

Van stap naar halt. Consequent ZONDER handhulp of inwerking! Let op overduidelijke "bovenbenen" aan om halt te houden en "bovenbenen los". Zij blijft netjes wachten. Ze weet dat ze na een beloning (als ik mijn benen niet lichtjes "gespannen" hou) zelf mag bepalen wat ze met haar lijf doet. :)

Rest van de filmpjes komen dalijk

Waarom zou je iets met je bovenbenen doen om halt te houden? Simpelweg stoppen met meegaan met de beweging zou voldoende moeten zijn om te stoppen. Ik vind ook dat je nog best veel doet met je zit, ik heb de indruk dat je wat te veel zit te duwen.
Morgen kijk ik de rest op m'n gewone pc.