hasufel @ [RT-HAW] Jaimy aan de dressuur!
er wordt al aardig gereageerd!! Dat valt nog mee! maar heel goed natuurlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FahyaFemke schreef:mooi filmpje van het halthouden![]()
in een proef zou dat wat sneller moeten, toch? Ik doe er altijd zoo mn best op, vanuit draf helemaal natuurlijk, dan mag er geen stapje stap tussen zitten, of toch ook weer wel? Ik weet het dan weer niet
dat mee "stappen" in het zadel doe ik ook naar de halt!! om echt de beweging duidelijk tegen te zijn denk ik
S_en_Z schreef:Losstappen met lang teugeltje in lekker actief tempo. Voltes inzetten met zit en lichte beenhulpen.. en halthouden van stap naar halt vooraanzicht (zonder teugelhulpen) Waarom ik meega naar links en rechts weet ik niet.. waarschijnlijk doe ik dat automatisch omdat ze eerst langzamer ging stappen en ik "overdreven" aangeef iets te willen ofzo![]()
FahyaFemke schreef:mooi filmpje van het halthouden![]()
in een proef zou dat wat sneller moeten, toch? Ik doe er altijd zoo mn best op, vanuit draf helemaal natuurlijk, dan mag er geen stapje stap tussen zitten, of toch ook weer wel? Ik weet het dan weer niet
dat mee "stappen" in het zadel doe ik ook naar de halt!! om echt de beweging duidelijk tegen te zijn denk ik
bertie schreef:S_en_Z schreef:Losstappen met lang teugeltje in lekker actief tempo. Voltes inzetten met zit en lichte beenhulpen.. en halthouden van stap naar halt vooraanzicht (zonder teugelhulpen) Waarom ik meega naar links en rechts weet ik niet.. waarschijnlijk doe ik dat automatisch omdat ze eerst langzamer ging stappen en ik "overdreven" aangeef iets te willen ofzo![]()
http://www.youtube.com/watch?v=nB8KkpEmBrg
Fijn filmpje!![]()
Wat ik me afvraag .. wanneer begin jij met 'losrijden'?
Voor mij zijn de eerste tien minuten voor het paard. De mindset: "oh, er zit een ruiter op me, dus zo meteen gaan we lopen/werken".. Die eerste tien minuten: keutelen, een beetje kijken, tijd nemen om de bloedsomloop een beetje op gang te brengen. Tijd om spieren LOS te laten .. En ook tussen de oren de ontspanning ..
Pas NA die tien minuten begint bij mij het losrijden.
Hoe doe jij dat?
Ik zie hier een heel actief bewegend paard - een beeld dat pas NA die eerste tien minuten ontstaat.
Naar mijn idee.
Hoe lang zat je op je paard voordat dit filmpje werd gestart?
Sjolvir schreef:Leuke filmpjes S_V, lekker relaxt, kan je mooi op zien dat met een los teugeltje paard ook nog gewoon
stuurbaar en te stoppen is.
Enige wat me opvalt is dat je 2e filmpje (1e is nogal kort) best nog wel aan het drijven bent.
Rij je overigens altijd met dit zadel? Vind hem niet helemaal ideaal voor je beenligging op de een of andere manier, ben er nog niet achter hoe.
S_en_Z schreef:FahyaFemke schreef:mooi filmpje van het halthouden![]()
In een proef heb je aanleuningAls ik teugels op maat heb zet ik geen kracht maar dan geef ik een heel klein kneepje op mijn teugel wanneer ik exact wil dat ze stilstaat.
een extra kneepje links plus linkerbeen betekent dan bijv. bijzetten linkerachterbeen. (geen ophouding, gewoon de teugel knijpen heel kort) Bij het vierkant halthouden.. als ik voel dat 1 been achterblijft geef ik die hulp voor bijzetten al in mijn overgang naar halt.
(je leert sneller reageren)
FahyaFemke schreef:S_en_Z schreef:
In een proef heb je aanleuningAls ik teugels op maat heb zet ik geen kracht maar dan geef ik een heel klein kneepje op mijn teugel wanneer ik exact wil dat ze stilstaat.
een extra kneepje links plus linkerbeen betekent dan bijv. bijzetten linkerachterbeen. (geen ophouding, gewoon de teugel knijpen heel kort) Bij het vierkant halthouden.. als ik voel dat 1 been achterblijft geef ik die hulp voor bijzetten al in mijn overgang naar halt.
(je leert sneller reageren)
aha! dus toch je teugels er bij
ik zit nog steeds met het idee helemaal zonder je teugels rijden snapje
als die aanleuning vanzelf zou zijn, zou je daar toch geen hulpen meer door moeten geven want dan doorbreek je deze fijne ehm, hoe staat het omschreven.. elastische verbinding?
Ik zeg ook maar wat he, ik zou willen dat dit mogelijk was, maar weet niet of het mogelijk ís. Al geef ik echt weinig tot niets aan via de teugels maar echt alleen op mijn zit.. geloof ikals het moet idd wel de teugels er bij, maar ik zie het liever niet, weet ook niet waarom en of dit kan.
_Esther_87_ schreef:Jeetje wat ziet dat paard er toch goed uit!
Als ik er iets over kan zeggen zou dat zijn dat je je teugels net iets stabieler in verbinding mag houden. Ik heb zelf altijd het idee dat het los-vast-los-vast in de verbinding storend is voor het paard. Maarr je bent zo ontzettend soepel in je handen dat ik me bijna niet kan voorstellen dat ze er zo hinder van heeft.
Maar echt, wat een heerlijk paard! Zo tevreden
S_en_Z schreef:Losdraven met lang teugeltje en voltes links en rechtsom
Sjolvir schreef:Tja, soms bestaat het leven uit compromissen...
Mijn zadel ligt goed op Toobs, maar voor mijn iets te lange stelten (in verhouding tot paard),
zou er eigenlijk ook een andere moeten komen, maar ben ook allang blij met deze.
(zit overigens verder wel lekker)
Leuk om te zien hoe je je paard in een jaartje zover gekregen hebt!
FF, in training bij mijn privelessen, moet ik ook overgangen rijden zonder mijn teugels te gebruiken.
En oeioei dat is moelijk! Maar mag er dan wel weer 10 rondjes over doen, als het maar netjes gaat.
Beken meteen dat als ik geen les heb ik er vaak geen 10 rondjes over doe... en ahum.. toch ook aan
de teugels zit, ophoudinkje, het is geen trekken.
Voordeel van niet aan je teugels zitten is dat je paard er van voren niet induikt en bv bij overgang
van draf naar stap, meteen zuiver gaat stappen en niet dribbellen.
En bv van stap naar halt, ook voetje voor voetje aansluit, omdat het gereden is.
Beken ook meteen, dat ik hier nog hard aan moet werken.
S_en_Z schreef:Mijn doel van vandaag was vooral om te laten zien dat je ook prima kan sturen dmv je lichaam. En dat een paard de hals kan laten valen en mooi op zoek gaat naar de hand zonder dat de ruiter iets dwingt. Ben enkel bezig geweest met activiteit en buigen om benen.
S_en_Z schreef:Oke, moeders heeft gefilmd. Agossie was zelf lekker aan het rijden in de buitenbaan
Van stap naar halt. Consequent ZONDER handhulp of inwerking! Let op overduidelijke "bovenbenen" aan om halt te houden en "bovenbenen los". Zij blijft netjes wachten. Ze weet dat ze na een beloning (als ik mijn benen niet lichtjes "gespannen" hou) zelf mag bepalen wat ze met haar lijf doet.
Rest van de filmpjes komen dalijk