Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:45

Ik merk vaak tijdens het poetsen en opzadelen als het hem echt niet gaat worden. Meestal kom ik tijdens poetsen en zadelen al tot rust, of iig genoeg dat ik weet dat als ik op stap, ik alles vergeet en gewoon echt aan het rijden ben. Gaat bij mij vooral fout als ik mn ritalin ben vergeten en bijvoorbeeld vriend het heeft uitgemaakt ofzo.

Moet eerlijk bekennen dat ik heel afentoe ook aan het paard merk dat die gewoon ECHT geen zin heeft die dag. Dan rij ik los, stap buiten uit, en vind ik het wel best. Als het vaker dan 1 keer in de 2 maand voorkomt ga ik me afvragen wat ik fout doe, maar vind dat een paard ook afentoe best eens niet zn dag kan hebben. Ik stap echter wel altijd op, want uiteindelijk is wel of niet rijden mijn beslissing, niet die van het paard.

Denk alleen dat we nu wat afdwalen van het onderwerp, lol.

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:47

mwah ik vroeg me af of het ook in een boek beschreven was van een groot meester

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:48

Hmm, zou me kunnen voorstellen dat vanuit militair oogpunt er wel het een en ander over moet zijn beschreven?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:49

ik denk eigenlijk dat die militairen zich niet afvroegen of ze hun dag wel hadden of dat het paard zn dag wel had en of het waaide of regende of heel erg warm was of dat er een enge boom langs de weg staat... als je naar het front moet is dat wel het laatste waar je je druk om maakt, dan heb je liever een gehoorzaam paard... discipline noemen ze dat

daarbij werd het opleiden van paarden niet voor niets 'karaktervormend' genoemd: alleen een evenwichtig, beheerst en vriendelijk mens kan een paard goed opleiden. het vergt dus oefening van je geest.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:52

quadripes schreef:
ik denk eigenlijk dat die militairen zich niet afvroegen of ze hun dag wel hadden of dat het paard zn dag wel had en of het waaide of regende of heel erg warm was of dat er een enge boom langs de weg staat... als je naar het front moet is dat wel het laatste waar je je druk om maakt, dan heb je liever een gehoorzaam paard... discipline noemen ze dat

jij bent academicus weet jij hier iets vanaf of dat beschreven staat door iemand en dan doel ik niet op de spruiken iets afgedwongen is niet mooi.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:55

Quadripes, denk dat de vraag meer was of er iets beschreven is over het verkrijgen en bewaren van geestelijke en fysieke balans van de ruiter, lol. Niet zozeer over je dag niet hebben of paard zn dag niet hebben. Zulke strikte discipline als in het leger hebben wij gelukkig niet nodig in dagelijks leven, en tja, om het mezelf makkelijk te maken... ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:58

ok... nog een poging...

er wordt over paarden trainen wel gezegd dat het dus alleen voorbehouden kan zijn aan diegenen die stabiel van karakter zijn en beschouwend. Mensen die een enorm respect voor het paard als wezen hebben. En dat je een dier nooit in boosheid mag benaderen. het werd in de barokke tijd als een filosofische oefening beschouwd. dus: ook al heb je je dag niet, dan moet je jezelf maar erin oefenen dat dat geen invloed heeft op je rijden en omgang met je paard.

'karaktervormend' dus.

maar men moet hier ook echt een onderscheid maken tussen opleiden en berijden.

het berijden van een opgeleid paard kan in principe door iedereen gebeuren

het opleiden van een paard is maar weinigen gegeven.

Xenophon raadt mensen aan om het zadelmak maken en inrijden van paarden over te laten aan experts. Met inrijden bedoelde hij dan wel iets meer dan alleen 'stap, draf, galop'. Zeg maar, de hele basis tm springen bedoelde hij daarmee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:58

Ja dat is zeker wel beschreven, kun je duits?

Afbeelding

Georg Fink, Gelassenheit im Pferdesport. Heel gaaf boek!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:02

bedankr ga hem zeker aanschaffen , had ook al kwantumfysica enzo bij de hand maar pfoei haha

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:04

Hmmmmm, kan beetje duits, lang niets mee gedaan, lol. Zal eens kijken of ik hem ergens kan lenen.

Quadripes, helemaal mee eens dat je je moet oefenen in dat je eigen buien geen gedrag hebben op je rijden. Echter denk ik wel dat je daarbij realistisch moet zijn, als je je op een bepaald moment niet over je bui heen kan zetten, moet je naar mijn idee ook gewoon niet gaan rijden.
Overigens, boosheid heb ik met rijden eigenlijk nooit last van. Tis bij mij meer mn concentratie problemen die ene probleem zijn, en dat is niet iets waar ik heel veel aan kan doen. Paardrijden zonder concentratie wil niet, want dan heb je geen gevoel, en kun je dus niet correct rijden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:06

ik weerspreek jullie zeker niet, maar ik meld nu even wat er vroeger gezegd werd over paardrijden en waarom het in sommige culturen als een 'oefening in deugd' werd gezien.

ik denk dat je dit niet te snel aan de kant moet schuiven... maar ik ben nou eenmaal erg ouderwets van opvatting... ik ben ook erg streng voor mezelf

quantumphysica is overigens ook erg interessant :D met name de snaartheorie vind ik bijzonder boeiend of is dat niet wat je bedoelde?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:08

Citaat:
Wanneer het paard de achterhand naar binnen of buiten zette moesten we dat met onze benen corrigeren. Is dit nu juist?

Dit is niet geheel waar wanneer de achterhand naar binnenkomt geeft men de hulpen voor voorhand voor, de grootste correctie is dan dat men de voorhand op de achterhand insteld.
Men brengt nl de voorhand naar binnen (3e en 1e teugelwerking) de buitenkuit(been) begrenst, het binnenbeen ligt bij de singel. het is fout om met het binnenbeen het paard dan de achterhand naar buiten te drukken.
De algehele regel in de Klassieke dressuur is de voorhand stuurt men de achterhand niet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:11

quadripes schreef:
ik weerspreek jullie zeker niet, maar ik meld nu even wat er vroeger gezegd werd over paardrijden en waarom het in sommige culturen als een 'oefening in deugd' werd gezien.

ik denk dat je dit niet te snel aan de kant moet schuiven... maar ik ben nou eenmaal erg ouderwets van opvatting... ik ben ook erg streng voor mezelf

quantumphysica is overigens ook erg interessant :D met name de snaartheorie vind ik bijzonder boeiend of is dat niet wat je bedoelde?

haha jah ik doe het rustig aan met die boeken hoor anders verzup ik er in haha

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:34

Citaat:
Ik corrigeer niet een paard dmv een schouder voor om recht te worden nee
ik werk dmv mijn zit/heup het paard recht vanuit het bekken/achterhand en van daar uit, kan je pas wendingen juist gaan rijden.

Nieuwe techniek, hoe veel jaren moet ik dan krachttraining doen als ruiter????
En waarom rijdt men Schouderbinnenwaarts, juist om de schouder te leren besturen.
Waarom noemt men het over de schouder weg lopen?? Juist omdat de buitenschouder te veel gewicht krijgt en dat kan men door de 3e en 1e teugelhulp vermijden.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:42

Professor schreef:
Citaat:
Wanneer het paard de achterhand naar binnen of buiten zette moesten we dat met onze benen corrigeren. Is dit nu juist?

Dit is niet geheel waar wanneer de achterhand naar binnenkomt geeft men de hulpen voor voorhand voor, de grootste correctie is dan dat men de voorhand op de achterhand insteld.
Men brengt nl de voorhand naar binnen (3e en 1e teugelwerking) de buitenkuit(been) begrenst, het binnenbeen ligt bij de singel. het is fout om met het binnenbeen het paard dan de achterhand naar buiten te drukken.
De algehele regel in de Klassieke dressuur is de voorhand stuurt men de achterhand niet.

okee ja dat klinkt volkomen logisch. Anders zou je je paard weer scheef maken als je met je binnenbeen zou corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:44

De discussie w.b.t. het rechtrichten vind ik zeer intressant.
Mijn paard heeft scheve heupen gehad (laatst weer check -up gehad) hier door heeft hij een voorkeurs kant ontwikkeld (holle kant/bolle kant).
Inmiddels weet ik dat je dit niet oplost met simpel weg alleen goed zitten, sterker nog ik breng mijn paard alleen maar meer uit balans als ik hem probeerd te corrigeren met alleen mijn zit (door bv, meer te zitten op andere zitbeen knobbel).

Professor schreef:
Citaat:

Zo heb ik dit ook begrepen, maar dit brengt mij wel tot een vraag.
Als het paard op de volte zijn buiten achterbeen buiten het spoor van het buitenvoorbeen brengt (onder de massa vandaan) loopt het scheef, toch?
Okay met longeren (dubbele longe) ben ik inmiddels er achter dat je de achterhand dan kunt begrensen met de buitenste lijn door hem achter de achterhand langs te laten gaan.
Heeft het wakende buitenbeen achter de singel dan dezelfde functie als de buitenlijn die de achterhand begrenst?

Misschien een domme vraag maar ik ben beginneling dus s.v.p. beetje begrip,ik wil graag meer leren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:49

Citaat:
Als het paard op de volte zijn buiten achterbeen buiten het spoor van het buitenvoorbeen brengt (onder de massa vandaan) loopt het scheef, toch?

Dan gaat hij scheef, alleen dat kan meerdere oorzaken hebben.
Citaat:
Okay met longeren (dubbele longe) ben ik inmiddels er achter dat je de achterhand dan kunt begrensen met de buitenste lijn door hem achter de achterhand langs te laten gaan.

Wanneer dit wel lukt met de buitenteugel bij dubbele longe???
Citaat:
Heeft het wakende buitenbeen achter de singel dan dezelfde functie als de buitenlijn die de achterhand begrenst?

Dat heeft u goed begrepen, daarom mijn vraagteken bij de vorige vraag.
Het is wel zo wanneer mijn paard uitbreekt (buitenbeen buiten de spoor brengt) kan het ook zijn dat de ruiter te veel met de binnenteugel terugwerkt.

Citaat:
Misschien een domme vraag maar ik ben beginneling dus s.v.p. beetje begrip,ik wil graag meer leren.

Domme vragen zijn er niet wel domme antwoorden. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:52

Mijn dank voor uw antwoord.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:58

Woodstock schreef:
Waar wil je heen met je vraag? Bovenstaande oefeningen hebben zowel een losmakende als verzamelende functie, dus nee, met een jong paard ga ik dit soort oefeningen niet doen, die krijgt andere kost ;)

en hoeveel paarden heefdt u afgericht?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:38

Professor schreef:

nee hoor
alleen geestelijke en lichamelijke balans , en zeer bewust zijn van het eigen lichaam.
dat is waar de meeste ruiters falen helaas

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:47

nombrado schreef:
Professor schreef:

nee hoor
alleen geestelijke en lichamelijke balans , en zeer bewust zijn van het eigen lichaam.
dat is waar de meeste ruiters falen helaas

de echte leermeesters hebben dus ook gefaald en u niet bedoelt u?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:58

liberty22 schreef:

En bij wijze van spreken, waarom zouden de echte leermeesters niet gefaald hebben, denk jij ;)

Zoals Karl Philippe rijdt, zijn er niet veel of bijna geen die het hem na kunnen doen.

Bent Brenderup heeft ook van een grootmeester les gehad, dus waarom zou die man het niet kunnen?
Misschien maar een heel klein percentage van zijn leerlingen, maar toch ;)

Wat een anthoine de Bodt kan, kan ook maar een heel klein percentage van zijn leerlingen het.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hoeveel mensen rijden er? Hoeveel mensen kunnen het? En hoeveel mensen hebben werkelijk talent?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:03

sorry ik ga echt niet meer reageren de oude meesters zijn het fundament van de klassieke leer maar goed jullie denken er anders over prima kan jullie mening niet delen . totaal zinloos ook hierover te discuseren daar dit topic daar dus niet voor bedoeld is lees aub de titel eens.
heb hier zo geen zin in bah laat me steeds weer verleidden tot een reageren jammer
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 23-02-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:05

liberty22 schreef:

heb ik nergens geschreven...dat zijn woorden die U mij in de schoot probeert te werpen.

overigens is uw onderschrift wel heel pakkend. ;)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 23-02-11 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:05

liberty22 schreef:
sorry ik ga echt niet meer reageren de oude meesters zijn het fundament van de klassieke leer maar goed jullie denken er anders over prima kan jullie mening niet delen .
heb hier zo geen zin in bah laat me steeds weer verleidden tot een reageren jammer

Ik vraag me alleen nog maar af, hoe het in vredesnaam komt, dat mensen NIET KUNNEN OF WILLEN LEZEN, ALTHANS BEGRIJPEND LEZEN.
Is dat een stoornis :+