duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:13

Waar ik het met name aan merk bij mijn merrie, is dat haar hoef lang niet spoort in haar voorhoef afdruk.

Daar kunnen nog wel 2 hoeven tussen als je het zo zou meten.

Het halthouden leek mij ook wel een goeie oefening, zo word ze ook wat vlugger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:29

Daar wordt ze ook vlugger van. Is idd een goede oefening.
Himyar: Quarters heb ik echt de ballen verstand van, ik zou het niet weten dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:42

Himyar schreef:
Met die stellige uitspraken hier over lendenmechanisme ben ik wel benieuwd hoe een paard er uit ziet wat een perfect lenden mechanisme laat zien.

Uiteraard bestaat het ´lendenmechanisme´ niet.
Een paard is een paard is een paard en elk paard heeft een ruggengraat welke is opgebouwd uit wervels met tussenschijven. De wervels die tussen de ribwervels en het bekken zitten noemt men lendenwervels.

http://www.huertecilla.net/Media/Afbeel ... dSpine.gif

Zoals je ziet zit er geen mechanisme is de lendenen.

Elke gezond paard zonder anatomische afwijking(en) heeft een enigzins flexibele ruggengraat.

http://www.huertecilla.net/Media/Afbeel ... dGraph.gif

Afhankelijk van gebruik, dus oefenen en trainen, kan de lenigheid van een individueel paard binnen het anatomisch maximum varieëren mbt de bewegingsvrijheid in de ruggengraat.

Een paard kan meer of minder ´flexibel´ zijn in de lendenwervels = meer of minder van de anatomische bewegingsruimte gebruik maken.

Bedenk dat ook weer bij ELK paard de groeischijven in de ruggenwervels pas na het 6de levensjaar sluiten.
Door de rug eerder te belasten zal het lichaam deze feitelijk overbelasting proberen te compenseren en verstijven.
Wanneer een paard met een overbelaste rug veel rechtuit getraind wordt is dit niet bevorderlijk voor de lenigheid.

Een paard is een paard is een paard en binnen de anatomische mogelijkheden van en, kleine, individulele variaties binnen dit model wordt de rest bepaald door omgevingsfactor.

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:50

En dan toch zien we al dat jonge grut in het Z hobbelen omdat het paard er klaar voor is. Dit bewijst wéér het tegendeel. Wat kunnen mensen kortzichtig zijn

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:52

Ik ben het met je eens Huertecilla.

http://www.cuttingedgefarms.com/41.jpg
In de western wereld wordt dit verre onderbrengen van de achterbenen ook wel “breaking in the loins” genoemd, dus “breken in de lendenen”.
http://www.icarodeo.com/Images/04Photos ... Racing.jpg
Dit is wat een springpaard ook doet bij de afzet, de achterbenen heel ver onder brengen om de voorhand omhoog te kunnen stuwen. Zonder breken in de lenden zou een paard dat nooit kunnen. In springpaarden zit vaak behoorlijk wat Volbloed. Veel van dit soort prestaties heeft inderdaad met goede begeleiding en training te maken.
http://www.austarhorses.com/e031.asp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:56

@ WinBinChes: Yep... of beweren dat sommige paarden al op 2-jarige leeftijd uitgegroeid zijn...

Overigens, die laatste foto van jou, HC, zie je bij de laatste wervel van de lende een grote beweeglijkheid. Dat is dus het lendenmechanisme.

Verder ben ik het erg met je eens.
Huertecilla schreef:
http://www.huertecilla.net/Media/Afbeel ... dGraph.gif

Een paard kan meer of minder ´flexibel´ zijn in de lendenwervels = meer of minder van de anatomische bewegingsruimte gebruik maken.

Dat is dus het lendenmechanisme. Natuurlijk bestaat het wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:01

WinBinChes schreef:
En dan toch zien we al dat jonge grut in het Z hobbelen omdat het paard er klaar voor is. Dit bewijst wéér het tegendeel. Wat kunnen mensen kortzichtig zijn

Wie is er kortzichtig?
aanbieden is niet klaar zijn voor. Het is de kunst om te doseren. Want waar zijn die paarden over 10 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:09

Denk dat veel mensen dat wel denken, Needje.

dat als een paard iets aanbiedt of goedvindt dat het er dan ook klaar voor is.

Dat hoor je ook vaak zeggen als een paard van 2 wordt ingereden:
"hij vindt het leuk, en hij is er klaar voor".

Jammer altijd dat mensen 2 verschillende dingen niet uit elkaar kunnen houden Boos!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:26

Maar waarom zou een renpaard er baat bij hebben om weinig beweeglijke lendenen te hebben?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:28

De lendestreek heeft - zoals eerder aangegeven - alleen bij de verbinding met het sacrum een grote mate van beweeglijkheid.

Veel paarden met problemen in de "rug" hebben juist problemen in dit gebied, mn in de verbinding rug-lendestreek (T18/L1).

Als je kijkt naar foto's over paarden die goed over de rug lopen dan zie de knik in de verbinding tussen de lendestreek en het sacrum. (L5/S1). Door te weinig spierontwikkeling in dat gebied zal dat meer opvallen.

De wervelkolom van een paard heeft een hele andere beweeglijkheid dan bv die van een kat. Bij een paard zijn de meeste gewrichten ingericht voor voorwaartse bewegingen, slechts een beperkt aantal laat wat zijdelingse beweging toe.

Een paard heeft in verhouding tot zijn lichaamsgewicht zeer lange ledematen. De spiermassa van het paard zit voornamelijk in de romp. Het ontwerp probleem bij een paard zit in de juiste verhoudingen van kracht en leningheid, omdat deze kenmerken haaks op elkaar staan. De overdracht van de krachten van de achterhand op de romp en dan verder naar voren, is een zeer complex geheel. Als je daar door verkeerde training en rijden op inbreekt, dan ontstaan er dus al snel problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:30

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:32

Himyar schreef:
Maar waarom zou een renpaard er baat bij hebben om weinig beweeglijke lendenen te hebben?

Geen mogelijkheid om te dragen, alle kracht van achteren is stuwkracht = meer snelheid.

Ben het gedeeltelijk met HC eens Haha! Mijn bijna 3 1/2 jarige staat niet voor niets nog vrolijk in de wei paard te zijn.
Maar de info over het niet bestaan van het lendenmechanisme is verouderd. Solange zei letterlijk: "doorgaans wordt de lendenwervelkolom veel beweging toegedicht, maar dit is feitelijk bar weinig, vooral in de lengtebuiging. Bij de overgang lendenen/bekken vindt juist wel héél veel beweging plaats, namelijk in de vorm van kantelen." Dit is het lendenmechanisme Lachen

Himyar, ik heb nog steeds spijt dat ik in de tijd dat ik een paard reed met een fantastisch lendenmechanisme niemand heb geronseld om foto's te maken Verdrietig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:35

Oh... ik ben spuit 11, Goofy legt het al veel nauwkeuriger uit Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:36

Yamcha schreef:

Zoek het woord ´mechanisme´ eens op in het woordenboek.

Waar jij op doelt is een wervelschijf welke extra bewegingsruimte heeft op de aansluiting van de ruggengraat met het bekken.

De begrippen in de paardenwereld komen veelal voort uit taalvervuiling en dat leidt tot enorme begripsverwarring.
Ik vind het erg belangrijk om begripppen in correcte taal te verwoorden.

De verwarring rond het niet bestaande lendenmechanisme illustreert dit. Wanneer gesproken wordt van lenigheid is een ieder duidelijk waar het om gaat en dat een paard een paard is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:37

Aimee schreef:
"doorgaans wordt de lendenwervelkolom veel beweging toegedicht, maar dit is feitelijk bar weinig, vooral in de lengtebuiging. Bij de overgang lendenen/bekken vindt juist wel héél veel beweging plaats, namelijk in de vorm van kantelen."

Zie het plaatje Pling

hc

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:37

Ach HC.... dan geef je het een andere naam, what ever....
En nee... als gesproken wordt van lenigheid is niet bij iedereen bekend welke plek je daar precies mee aanduidt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:46

Aimee schreef:
Himyar schreef:

Geen mogelijkheid om te dragen, alle kracht van achteren is stuwkracht = meer snelheid.

(

Maar hoe verklaar je het "lenden mechanisme" dan bij die Quarter horses? Quarter horses gaan voor een heel groot deel in de afstamming terug op renpaarden/Volbloeden. Een grote verbeteraar van het ras was de hengst Three Bars TB, een Volbloed die hele goede racers gaf, goede cutting paarden, reining paarden etc. Een zeer veelzijdige verbeteraar dus. Is het niet de kip of het ei? Het feit dat Volbloeden vaak al met 18 maanden worden beleerd en aan het werk gezet, dat men voornamelijk rechte lijnen met ze rijdt en vaak het harde werk van die paarden er voor zes jaar al op zit, nog voordat de ruggegraat "klaar" is? Ze worden in het werk weinig gegymnastiseerd. De race afstand van Quarter horses is voornamelijk de kwart mijl, dit is al eeuwen zo, vandaar dat de term Quarter al eeuwen lang in hun naam voor komt.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... bred&meta=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:56

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

Zoek het woord ´mechanisme´ eens op in het woordenboek.

Waar jij op doelt is een wervelschijf welke extra bewegingsruimte heeft op de aansluiting van de ruggengraat met het bekken.

De begrippen in de paardenwereld komen veelal voort uit taalvervuiling en dat leidt tot enorme begripsverwarring.
Ik vind het erg belangrijk om begripppen in correcte taal te verwoorden.

De verwarring rond het niet bestaande lendenmechanisme illustreert dit. Wanneer gesproken wordt van lenigheid is een ieder duidelijk waar het om gaat en dat een paard een paard is.

hc

Nope, er zit niet een mechaniekje, nee. Klopt.

Alleen geen flauw idee hoe ik het dan zou moeten noemen. Ziek

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:58

Ik heb geen idee Himyar, ik weet echt niets van Quarter horses en ik heb mbt dit onderwerp ook nog nooit dergelijke paarden besproken Bloos Ik kan alleen maar denken dat die Three Bars TB toevallig een volbloed was die wel lendenmechanisme had.
Bedoel je dat de manier van trainen er voor zorgt dat de wervelkolom niet meer kan bewegen? Dat zou kunnen.... maar hoe verklaar jij dan dat volbloedhengsten die onbeweeglijkheid ook vererven?

Wat ik me kan herinneren waren die jonge volbloeden vóór de training ook al niet bijster beweeglijk in de lendenen, maar dan zijn het wel anderhalfjarigen of tweejarigen. Een rijpaard is op die leeftijd meestal erg overbouwd en kan dan ook niet kantelen in het bekken Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:18

Yamcha schreef:

Dát is dan een uitdaging en geen reden om een verkéérde term die tot verwarring leidt te gebruiken en daar na uitleg in te blijven volharden en zo verwarring te blijven creëren.

Als er ´bekkenkanteling´ bedoelt wordt, dan is dát wellicht zinvol om te noemen Knipoog

Overigens is ook het begrip ´ondertreden´ verwarrend.
Hiermee wordt bedoéld dat het paard met de achterhand meer ´onder het gewicht´stapt.
Wat er NIET mee bedoeld wordt is de paslengte, NIET het overstappen.
Het is zelfs zo dat door het ´ondertreden´ de paslengte VERKORT wordt.

Koppel dit ´ondertreden´ aan het ´bekkenkantelen´ en oorzaak en gevolg worden duidelijk. Kijk naar het moment van áfhoeven, naar de buiging in de gewrichten van de achterhand, naar het céntrum van de beweging van de achterpoot t.o.v. het bekken.
Wat er aan de voorkant gebeurt is een afgeleide, laat die maar Knipoog

Als je het bovenstaande op je netvlies hebt, kan je ook begrijpen dat ´verzamelen´ tegenstrijdig is met meters maken, met snelheid. Dat het maar net is wat het gebruiksdoel is......

hc

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:46

http://www.aqha.com/foundation/educatio ... rkers.html
THREE BARS
Dedicated July 1997
Kentucky Horse Park
Lexington, Kentucky
Three Bars, the most influential Thoroughbred in American Quarter Horse history, was foaled April 8, 1940 near Lexington. Despite severe circulatory problems in a hind leg, Three Bars won races as a three-, four-, and five-year-old. As a six-year-old in 1946, he set a :57 3/5 track record over five furlongs at the Phoenix Fairgrounds in Arizona.
The chestnut stallion possessed not only speed, but excellent conformation and disposition, which he conveyed to 558 American Quarter Horse offspring. A legendary sire of almost transcendental genetics, Three Bars sired champions in all facets of the American Quarter Horse breed, with four AQHA Supreme Champions, 29 AQHA Champions, 14 Racing Champions, and 64 Racing Stakes Winners.
His impact still weighing heavily on the breed, Three Bars figures prominently in the pedigree of virtually every champion from racing to cutting to showing. Three Bars died in 1968, at the age of 28.
http://horsesonly.com/pursuits/articles ... broots.htm
The deeper one digs into the roots of the Quarter Horse, the more Thoroughbred blood you will discover. This seems in sharp contrast to the widespread belief that the "old foundation horses had no Thoroughbred blood," and were superior because of it. However, research proves that this is simply not true. When you think of the greatest foundation horses, the names Traveler, Little Joe, Peter McCue, Old Sorrel, Hickory Bill, Oklahoma Star, Joe Hancock, etc. immediately come to mind. Would you believe that these are all at least half, and some nearly purely Thoroughbred? Well, maybe we should look at some closer-up sires, the "real" Quarter Horse type, such as Leo? His third generation shows 4 Thoroughbreds, which puts him in the at-least-half-Thoroughbred category. His best "nick" has been on daughters and granddaughters of Three Bars (TB).

Ik denk dat e.e.a. bij de Quarter horse deels bloedlijnen is en deels training.
http://www.circlemqh.com/circlem/sevens ... ldPAGE.htm
http://www.circlemqh.com/circlem/calf_roping_catch.jpg
http://www.circlemqh.com/circlem/heel.jpg
http://www.circlemqh.com/circlem/sevens3.jpg

http://www.horsemanpro.com/articles/age_criteria.htm

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:48

Ik snap ook niet waarom mensen vaak zo jong met hun paard beginnen..
Dan zijn ze er naar mijn mening lichamelijk én geestelijk gewoon nog niet aan toe. Ik ben nu bezig mijn eerste jonkie in te rijden, en die is nu bijna 4,5, heb er nu 13 keer opgezeten. We hebben hem een extra jaartje op het land laten staan omdat we hem nog erg jeugdig vonden, en ik ben erg blij dat we dat gedaan hebben Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:39

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

Dát is dan een uitdaging en geen reden om een verkéérde term die tot verwarring leidt te gebruiken en daar na uitleg in te blijven volharden en zo verwarring te blijven creëren.

Als er ´bekkenkanteling´ bedoelt wordt, dan is dát wellicht zinvol om te noemen Knipoog

Overigens is ook het begrip ´ondertreden´ verwarrend.
Hiermee wordt bedoéld dat het paard met de achterhand meer ´onder het gewicht´stapt.
Wat er NIET mee bedoeld wordt is de paslengte, NIET het overstappen.
Het is zelfs zo dat door het ´ondertreden´ de paslengte VERKORT wordt.

Koppel dit ´ondertreden´ aan het ´bekkenkantelen´ en oorzaak en gevolg worden duidelijk. Kijk naar het moment van áfhoeven, naar de buiging in de gewrichten van de achterhand, naar het céntrum van de beweging van de achterpoot t.o.v. het bekken.
Wat er aan de voorkant gebeurt is een afgeleide, laat die maar Knipoog

Als je het bovenstaande op je netvlies hebt, kan je ook begrijpen dat ´verzamelen´ tegenstrijdig is met meters maken, met snelheid. Dat het maar net is wat het gebruiksdoel is......

hc

Dat is niet meer dan logisch.
Bekkenkanteling lijkt me een goede term trouwens...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:01

Himyar schreef:
Hoe kan het dan dat dressuurpaarden niet op een dergelijke manier kunnen “zitten”?
Of kunnen ze het wel?

Weet niet of ze het allemaal kunnen maar onze NRPS kon het vanzelf. Toen hij voor de eerste keer aan het strand met hoge golven en schuimkoppen werd geconfronteerd en er ook nog eens recht op af werd gestuurd, ging hij vanzelf zo zitten en ook nog heel hard achteruit in die houding toen het schuim op hem af kwam. Het zit er wel in ergens maar wordt nooit op commando gezet denk ik.