Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:15

Snoevie schreef:
maar wanneer is het obesitas,vanaf een bepaald gewicht?ik ben wel te zwaar,maar ik vind niet dat ik obsessief eet zegmaar.

BMI (kg/m2):

< 18,5 Ondergewicht

18,5 - 25 Een gezond gewicht

25 - 30 Overgewicht

30 - 35 Obesitas (=ernstig overgewicht)

35 - 40 Ernstige obesitas

> 40 Morbide (=ziekelijk) obesitas

Obesitas is iets anders dan obsessief eten! Niet iedereen met obesitas eet obsessief. Sterker nog, anorexia patienten eten ook obsessief!

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:58

Je kan ook een test doen bij www.voedingscentrum.nl. Dan moet je bij zoeken boven aan in zon balkje. Body mass index typen en dan moet je het even op zoeken:)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:59

De discussie gaat toch over de paarden? Lijkt wel dat de mensen met overgewicht steeds kwaad worden dat ze door anderen erop worden aangesproken, maar het gaat toch over de paarden? Wel of niet kunnen afvallen is een andere issue, mooi plaatje evenzo. Deze discussie gaat over het welzijn van de paarden en niet over de ellende die de personen die er met overgewicht op gaan zitten ervaren in hun dagelijkse leventje ermee.

En idd sommige paarden zijn sterker, maar dat is niet alleen de rug, ook de benen kunnen beter dragen, de paarden dragen beter, hebben een bouw waardoor ze automatisch beter dragen, beter in gereden vroeger. Mijn paard draagt zijn ruiter slecht en als het moeilijk wordt, door bv een zwaardere ruiter gaat hij helemaal niet dragen, dan zie je dat hij zijn rug hol gaat maken, dus fout. Zo een paard rij je kapot met een zware ruiter. Punt uit! Hoevelen hebben een paard kunnen uitzoeken met een ervaren iemand die ziet hoe het paard met zijn last op zijn rug omgaat? De dresssuurcracks waarschijnlijk, maar die kunnen al rijden dus kijken naar de beweging en uitstraling van het paard. Hoevelen zijn daar veels te dik? Toch maar heel weinig dacht ik, die zijn zo fanatiek dat het trainen en scoren hun dagelijkse leven beinvloed, trouwens heb ze nog nooit op dat niveau gezien.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:00

ja daar heb je gelijk in,het gaat om de paarden.

er zijn zeker paarden die gewoon geen te zware ruiter kunnen hebben,en ik word daar ook helemaal niet boos om hoor,het gaat om het welzijn van het paard.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:18

idd russel...dat is wat ik ook probeer aan te geven..(moeilijk terug te vinden door die hele verhalen door;)
het ene paard is het andere niet. je kan niet voor elk paard, hetzelfde gewicht toestaan! niet elke arabier kan maximaal 60 kilo dragen, niet elke fries kan 80 kilo aan en niet elke belg 150...het is van zeer veel factoren afhankelijk. zo'n lijstje is misschien een mooie richtlijn, maar zeker geen persé de goede.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:21

Ilja000 schreef:
@roossie Je schrijft: "jij en ik zijn dik, is van buiten te zien en zeker geen ziekte... ik kan dat geen vergelijking vinden."

Obesitas is wel degelijk een ziekte, erkend door de WHO en een groot probleem. Er kunnen diverse oorzaken zijn en die is niet altijd verkeerd of teveel eten.

@ilja... oke misschien niet juist verwoord... ík vind dik zijn op zich geen ziekte, het kan nare gevolgen met zich meebrengen
over het algemeen komt dik zijn puur door slecht/verkeerd/veel etenof een combinatie daarvan. dat is geen ziekte in mijn ogen, dat is geen maat kunnen houden en/of je er niet toe kunnen zetten altijd maar gezond te eten( en daar maak ik mezelf absoluut schuldig aan). de één zal eerder dik worden als de ander. als je die aanleg hebt, moet je maat houden en zeker gezond eten...nogmaals in mijn ogen dus geen ziekte...
prima dat obesitas erkend wordt als ziekte, maar dat is niet het dik zijn zelf, maar de risicos het meebrengt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:54

Citaat:
Obesitas is wel degelijk een ziekte, erkend door de WHO en een groot probleem.

Volgens mij zit die "ziekte" tussen de oren....en is dik zijn het gevolg ervan.

Maar zoals Russel al zei, gaat het om de paarden én niet om de ruiters.
IK vind dat het belang van het paard ver voor het belang van de ruiter gaat en wanneer dat niet het geval is,
ik geen respect heb voor die ruiter. (wanneer deze dus wel beter weet óf het gewoon niet wil weten)

Je kunt niet altijd van een foto zien of het kan of niet, hoewel sommige wél gelijk duidelijk zijn op bijv HAW
Maar IRL zijn er zat, waaraan je kunt zien dat het paard er moeite mee heeft.
Jammer vind ik dat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:01

ja die ziekte zit zeker tussen de oren!vaak heeft het als oorzaak een psychisch probleem............bij mij niet,ik eet niet veel maar wat ik eet is vaak niet goed(jaja al dat gesnoep he)
maargoed als er iets aan gedaan word vind ik het al een stuk beter.

en ja eerlijk is eerlijk wat minder gewicht is fijn voor jezelf én je paard,hoe je het wendt of keert.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:15

roossie22 schreef:
@ilja... oke misschien niet juist verwoord... ík vind dik zijn op zich geen ziekte, het kan nare gevolgen met zich meebrengen
over het algemeen komt dik zijn puur door slecht/verkeerd/veel etenof een combinatie daarvan. dat is geen ziekte in mijn ogen, dat is geen maat kunnen houden en/of je er niet toe kunnen zetten altijd maar gezond te eten( en daar maak ik mezelf absoluut schuldig aan). de één zal eerder dik worden als de ander. als je die aanleg hebt, moet je maat houden en zeker gezond eten...nogmaals in mijn ogen dus geen ziekte...
prima dat obesitas erkend wordt als ziekte, maar dat is niet het dik zijn zelf, maar de risicos het meebrengt

En dat is dus juist het probleem, want er kunnen vele oorzaken zijn waardoor iemand dik is!!!! En het is wel heel makkelijk om van een dik iemand maar aan te nemen dat ie verkeerd eet. Natuurlijk, die mensen zijn er wel, maar scheer ze niet over 1 kam.

Daarnaast kan obesitas inderdaad heel nare gevolgen hebben als te hoge bloeddruk, slijtage etc. maar obesitas kan ook zeker medische oorzaken in het ontstaan hebben!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:41

Ilja000 schreef:

En dat is dus juist het probleem, want er kunnen vele oorzaken zijn waardoor iemand dik is!!!! En het is wel heel makkelijk om van een dik iemand maar aan te nemen dat ie verkeerd eet. Natuurlijk, die mensen zijn er wel, maar scheer ze niet over 1 kam.

Daarnaast kan obesitas inderdaad heel nare gevolgen hebben als te hoge bloeddruk, slijtage etc. maar obesitas kan ook zeker medische oorzaken in het ontstaan hebben!

En daar ben ik het mee eens !
Er zijn mensen die zich volproppen en verkeerd eten.
Er zijn mensen met obesitas !
Er zijn mensen met een chemische onbalans in hun hoofd of lichaam of stofwisseling
Er zijn mensen met schildklier problemen
Er zijn mensen die de pil niet kunnen slikken zonder dik te worden.
Er zijn mensen hun hele leven al dik zijn door eigen schuld
En er zijn mensen opeens dik geworden door een tal van redenen behalve eten
denk eens aan medicijnen voor adhd of pdd nos !
Er zijn mensen die zich niets aantrekken van richtlijnen of meningen en op hun eigen gevoel afgaan.
Er zijn mensen die zich het wel aantrekken en zich schuldig voelen.
Je hebt keiharde mensen die tegen een stootje kunnen
En er zijn wat gevoeligere mensen gelukkig die het zich wel enigzins aantrekken.

En dan zijn er mensen die er wel eens bij stil staan dat niet alles zwart of wit is.
En er zijn mensen die altijd blijven beweren dat het tussen je oren zit en je eigen schuld is.

En dan zijn er ook nog mensen die beweren dat dit Topic niet over Ruiters gaat maar over het paard terwijl het in de titel notabene staat. Of mensen die iedere keer weer van voor afaan beginnen wat in deze 93 pagina's allemaal al lang is verteld. Ik heb ze allemaal gelezen !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:43

tja weet je ik moet ook wel toegeven,je paard merkt niet door welke reden je zwaarder bent,gewicht is gewicht.

maar zoals jij zegt perrokai er zijn al heeeeeeel veel dingen voorbij gekomen,ik denk dat niemand ooit op 1 lijn komt,maar dat is maar goed ook,het is goed als er van verschillende kanten en op verschillende manieren naar gekeken word.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:04

Klopt Snoevie. Ik denk dat iedereen het daar misschien wel over eens kan worden. Per combinatie is het verschillend per paard en per ruiter en je kan ze niet over 1 kam scheren. Mensen niet en paarden niet. En gewicht blijft gewicht wat dan ook de oorzaak is...en je paard heeft daar wel of geen problemen mee op het moment zelf maar op langere termijn weet niemand het. Dat moet de tijd uitwijzen. En ik geloof er in dat iedere kilo die je er oplegt meetelt voor een paardenrug. Van het zadel tot de 30 kilo overgewicht van de ruiter. Dus als je goed over je paard nadenkt ookal kan hij het hebben dan probeer je toch het gewicht te beperken als dat tot de mogelijkheid behoort en iemand die dat niet kan die neemt daar zelf de verantwoordelijk voor ook voor zijn paard. En je kan dan wel proberen iedere paardenrug te redden maar je kunt moeilijk ieder paard voor welke vorm van mishandeling of misbruik beschermen.
Maar proberen moet je altijd doen als je daar toe geroepen voelt.
Misschien help het en is zo iemand voor rede vatbaar misschien ook niet, maar dan heb je je best gedaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:36

als je het tenminste probeerd,als je niks doet steek je idd ook wel je kop(hoofd Haha! ) in het zand

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:40

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:31

Mooi paard ook. De combinatie klopt goed.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:54

hey snackie,
je hebt een mooi paardje!
ik moest eerst goed kijken wat ik op zijn neus zag maar dat hoort die 2 witte puntjes want ik zie ze op alle foto's, heel appart. had het nog nooit gezien.

mriekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:56

nou, ik vind dat dat best kan hoor ,, ik bedoel je moet niet met 30 kilo overgewicht op je paard gaan zitten.. maar daar moet je ook een goed gebouwd paard vo or hebben Bloos Bloos Cheese!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:58

Ook een goedgebouwd paard kan een slecht paard worden als ie overbelast wordt hoor...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:19

idd!
Zeker met iemand die rijtechnisch verkeerd bezig is.
(training van verkeerde spieren en geen ontspanning bij het paard)

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:14

superwomen...is dit nu commentaar op snackie?
niet iedereen hier op bokt rijd foutloos hoor en heb jij het ook niet moeten leren? of wou je zeggen dat jij wel gelijk goed kon rijden?

tja, je doet er echt alles aan je naam eer aan te doen dus ik kan goed geloven dat je nog durft te antwoorden met ja, ik ben perfect en ik kan alles.

mens, doe eens een keer niet zo negatief!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:05

Nee op Yamcha, dat een goedgebouwd paard ook een slecht paard kan worden.

Jij bent degene die me verkeerd begrijpt in negatieve zin.....mariekepiet

dexter_els

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:47

ik ben zelf 115 kg. en rijd op een grote forse fries dat gaat prima. ik ga echt niet op arabier ofzo zitten hoor. dat vind ik echt zielig. meestal rijd ik op kwpn, fries of tinker allemaal volwassen. ik weet namelijk wel wat ik doe

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:48

Dit topic is heel oud (heb je de grote rode letters niet gezien toen je bericht plaatste?), ik tem even.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:53

dexter_els schreef:
ik ben zelf 115 kg. en rijd op een grote forse fries dat gaat prima. ik ga echt niet op arabier ofzo zitten hoor. dat vind ik echt zielig. meestal rijd ik op kwpn, fries of tinker allemaal volwassen. ik weet namelijk wel wat ik doe

Ik vind een fries niet heel sterk... Is per type afhankelijk, maar als ik soms die ruggen zie?
Ik zou het niet kunnen.