DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:23

Citaat:
Maar wat is het doel van paardrijden de theorie of de praktijk? Dit is gewoon een geval van een goede ruiter die een slechte trainer was.

Dit was zowel een uitzonderlijk goede ruiter als trainer, daarnaast ook africhter. De brave borst staat nog steeds als zodanig bekend. De moraal van het verhaal is dat als je paardrijden via een heel ander vak - dat je niet beheerst - gaat uitleggen, dan ga je fouten maken. De conclusie van een verhaal kan soms wel kloppen of resultaat geven, alleen van de uitleg klopt geen bal. Als je iets via psychologie, biomechanica, anatomie gaat uitleggen, zorg dan dat het klopt. Tal van ruiters kramen onzin uit. Laat ze gewoon doen waarvoor ze er zijn, laat de verhalen aan anderen over (als ruiter) of zorg dat je (als ruiter) het echt begrijpt als je je laat verleiden tot uitleggen (als je een ander vak dan paardrijden gebruikt).

Uit de reacties en alle goede bedoelingen om positief over LDR te zijn, wordt er vanuit het paard wat betreft anatomie, bewegingsleer en biomechanische aspecten erg veel onzin uitgekraamd. Erger de meeste meisjes weten niet hoe het onder de motorkap van het paard toegaat. Een boek van Wyche of Clayton op de plank geeft alleen maar aan dat je het boek hebt, het wil niet zeggen dat je de materie uit dat boek beheerst. Als je als ruiter heel goed weet en ervaren hebt wat LDR als tool betekent, dan kun je beter vanuit de rijkundige standpunt blijven reageren. Op die punten ben je hopelijk sterk, de kans op onzin uitkramen is dan veel kleiner, hoe goed bedoeld ook. Alles uit de zijlijn erbij, wat niet klopt, maakt het alleen maar ongeloofwaardig. Dat is slechte PR of je nu voor of tegen iets bent.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:35

Zo is het maar net. Als de theorie gebasseerd zou zijn op leugens dan achterhaald de waarheid hem toch wel.

Paardrijden leer je alleen in de praktijk. Neem nu maar het voorbeeld galopwissel, opvangen, omstellen, omspringen eer ik de theorie in gedachten uitgesproken hem ben ik gewoon al weer heel wat galoppsprongen verder. En dan het zweefmoment en de volgorde van de benen, het gaat zo snel. Leuk als je het in theorie weet, prachtig als je het zweefmoment vanuit theorie naar praktijk om kunt denken maar meestal ben je er al weer vier zweefmomenten verder eer je de hulpen erbij hebt.

Ik herinner me nog de woorden van ik geloof anky paardrijden leer je alleen door het heel veel te doen.
Net als autorijden als je je papiertje net hebt begint het echte rijden pas. Mijn instructrice laat me veel alleen doen, ik kon als alles exact voorgekauwd werd wel goed rijden maar alleen was moeilijker en overigens had ik ook het verkeerde praktijkboek hoor maar das een ander verhaal.

Ik ga dus voor leren in de praktijk, af en toe een theorieboek erbij oke. Neem bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts leuk als je op papier weet welke hoek maar in praktijk moet je het zien en voelen want beleef je het vanuit het zadel en kijk je niet ruiter en paard op de kop.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:40

Goofy44 schreef:
Dit was zowel een uitzonderlijk goede ruiter als trainer, daarnaast ook africhter. De brave borst staat nog steeds als zodanig bekend. De moraal van het verhaal is dat als je paardrijden via een heel ander vak - dat je niet beheerst - gaat uitleggen, dan ga je fouten maken. De conclusie van een verhaal kan soms wel kloppen of resultaat geven, alleen van de uitleg klopt geen bal. Als je iets via psychologie, biomechanica, anatomie gaat uitleggen, zorg dan dat het klopt. Tal van ruiters kramen onzin uit. Laat ze gewoon doen waarvoor ze er zijn, laat de verhalen aan anderen over (als ruiter) of zorg dat je (als ruiter) het echt begrijpt als je je laat verleiden tot uitleggen (als je een ander vak dan paardrijden gebruikt).

Uit de reacties en alle goede bedoelingen om positief over LDR te zijn, wordt er vanuit het paard wat betreft anatomie, bewegingsleer en biomechanische aspecten erg veel onzin uitgekraamd. Erger de meeste meisjes weten niet hoe het onder de motorkap van het paard toegaat. Een boek van Wyche of Clayton op de plank geeft alleen maar aan dat je het boek hebt, het wil niet zeggen dat je de materie uit dat boek beheerst. Als je als ruiter heel goed weet en ervaren hebt wat LDR als tool betekent, dan kun je beter vanuit de rijkundige standpunt blijven reageren. Op die punten ben je hopelijk sterk, de kans op onzin uitkramen is dan veel kleiner, hoe goed bedoeld ook. Alles uit de zijlijn erbij, wat niet klopt, maakt het alleen maar ongeloofwaardig. Dat is slechte PR of je nu voor of tegen iets bent.

Oftewel; jij vind dat jij de enige bent die hier uitspraken mag doen over biomechanica/anatomie/fysiologie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:59

Aimee schreef:
Haha! Ja
Theoretisch gezien zou Q beter moeten rijden dan Anky..... praktijk en theorie komen echter niet bepaald overeen.

Wanneer theorie en praktijk niet overeenkomen dan heeft dat meestal te maken met het ontbreken van analytisch vermogen, nl. het vermogen om de praktissche situatie naar je theoretisch inzicht te beoordelen.

Om te toetsen of iemand echt wel kaas gegeten heeft van dressuur vind ik het altijd wel boeiend om gezamelijk een combinatie te bespreken. Vragen als; welk probleem zie je, wat dient het eerst opgelost te worden, hoe zou je dat aanpakken, maar ook wat is het aandeel van de ruiter en wat van het paard, etc., staan daarin centraal. Iemand die enkel in staat is theoretische kennis te reproduceren valt daarbij direct door de mand. Zulke gevallen heb ik te vaak meegemaakt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:14

Citaat:
Oftewel; jij vind dat jij de enige bent die hier uitspraken mag doen over biomechanica/anatomie/fysiologie?

Waar haal je die onzin conclusie nou weer vandaan. Feestje gehad ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 20-08-06 19:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:16

Goofy44 schreef:
Waar haal je die onzin conclusie nou weer vandaan. Feestje gehad ?

Nee, kennelijk ligt jou vak ergens op dat gebied.... de meeste andere bokkers die in dit topic posten hebben een ander vakgebied. Vandaar mijn vraag. Maar het antwoord is dus nee?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:30

QQQQ schreef:
Ik zei niks over een heel uur, maar als je denkt dat je 'm losser voor elkaar krijgt als je 'm eerst in LDR zou losrijden, dan zou je dat toch kunnen hebben laten zien (bijv. op dag 2, dan had je mooi het verschil met dag 1 kunnen laten zien). Gemiste kans Knipoog .
Weet niet meer zeker welke expert dat was, maar was wel hier op bokt. Ze leest vast nog wel mee, dus wellicht laat ze het zelf nog weer weten (kan ze gelijk uitleggen waarom).

Misschien ga jij naar clinics om daar te laten zien hoe goed je het wel niet kan, maar dat is bepaald niet de reden waarom ik aan een clinic ga meedoen. Ik heb mogen ervaren hoe hij les gaf en dat vond ik een hele eer. Ik vind het absoluut niet van respect voor zo iemand getuigen als je op dat moment je eigen ding gaat doen. Een gemiste kans was het dus absoluut niet, ik kom daar niet om iets te bewijzen maar om iets te leren.

Je opmerking over de mensen in de clinics die je organiseert zeggen veel over hun (on)bereidheid om te leren en te verbeteren, dit zijn dan ook mensen die nooit de top zullen halen. Maar verwar die niet met topruiters die experts inhuren en zeker wel naar hen zullen luisteren als ze zeggen dat het paard last heeft van een bepaalde manier van trainen. Je hele leven zoals je dat op dat moment leeft valt of staat met de gezondheid van dat paard, dacht je nou echt dat ze dat gingen riskeren uit eigenwijsheid of koppigheid?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:30

Citaat:

Je stelt het hier wat anders. Iedereen kan over elk van deze onderwerpen e.a. zijn of haar mening kwijt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:10

Het moeilijke van paardrijden en les volgen! is om de woorden van je trainer naar een gevoel om te zetten. Oftewel het ruitergevoel. Dit gevoel kan je op een bepaalde ''aanleren'' Er zijn maar enkele ruiters die dit gevoel vanuit zichzelf hebben.
En je hoeft echt niet bij top te rijden om dit gevoel te hebben.

Punt die ik wil maken. Een goeie trainer kan bij een ruiter met geen ruitergevoel het zo brengen dat de combinatie de oefening toch goed rijdt. Een ruiter met veel ruitergevoel is dat niet nodig die heeft aan een paar woorden genoeg

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:11

Om even terug te komen op het theoretische en praktijk gedeelte van de discussie

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:27

Goofy44 schreef:
Citaat:

Je stelt het hier wat anders. Iedereen kan over elk van deze onderwerpen e.a. zijn of haar mening kwijt.

Ik stel daar helemaal niets.... er staat namelijk een vraagteken achter. Wat is je antwoord nou?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:20

In de topic van waarom de teugels nu zo strak komt ook ineens de anti anky tendens om de hoek.
Moet je maar s kijken, terwijl het helemaal n iet over haar gaat.

Verder paardrijden moet je in de praktijk doen niet uit een theorieboek. Het is leuk als je weet wat spieren en dergelijke doen, maar eerlijk gezegt wil ik dat helemaal niet weten dan was ik wel fysiotherapeut geworden of iets dergelijks.

Verder begrijp ik abslouut niet waarom een QQQQ en anderen dan een Solange niet geloven of willen geloven en een Ulrieke wel.

Ik heb trouwens het interview net gelezen heel mooi.
Voor Aachen moge de beste winnen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:12

Kafue schreef:
In de topic van waarom de teugels nu zo strak komt ook ineens de anti anky tendens om de hoek.
Moet je maar s kijken, terwijl het helemaal n iet over haar gaat.

Verder paardrijden moet je in de praktijk doen niet uit een theorieboek. Het is leuk als je weet wat spieren en dergelijke doen, maar eerlijk gezegt wil ik dat helemaal niet weten dan was ik wel fysiotherapeut geworden of iets dergelijks.

Verder begrijp ik abslouut niet waarom een QQQQ en anderen dan een Solange niet geloven of willen geloven en een Ulrieke wel.

Ik heb trouwens het interview net gelezen heel mooi.
Voor Aachen moge de beste winnen.

Precies...

Maar je had vroeger al mensen die zich afzetten tegen de maatschappij en/of alles wat de menigte wel mooi vond... en alles daarbij als slecht bestempelen en in kwaad daglicht proberen te zetten... Dat zelfs de aanslag van 11 september in de USA verijdelt wordt genoemd en er banden worden uitgebracht met beelden en verhalen van constructors dat het onmogelijk is dat een gat door een vliegtuig zoveel schade aanbrengt en dat soort bullshit. Slapen

Ik vind het ongelooflijk dat mensen denken dat ze op een koudbloed kunnen gaan zitten en dan tegenover de eigenaar van de volbloed gaan staan becommanderen dat ze het fout doen, dat hebben ze namelijk gelezen, en tja "een paard is een paard".... Bloos Dromen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:47

Het interview moet ik nog lezen, en morgen begint mijn marathon Aken...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:56

Ach ieder zo zijn eigen intresses in paarden. Ik schreeuwde ook slecht slecht maar duidelijk geindoctrineerd door onder andere mijn oude instructeur. Nu kwam ik op een gegeven moment zowieso niet verder paard zat vast mijn gevoel zat vast eigelijk wilde ik een ander weg in en was nieuwschierig en dan voel je gewoon dat het paard met dat wat ronder instellen los komt en dergelijke.
En ga je je beseffen dat het toch wel klopt en gaat.

Ik zou dus ook QQQQ willen zeggen pin je niet alleen vast op de theorie want theorie en praktijk staan helaas mijlen ver uitelkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:47

Wel grappig hoe je dat omschrijft Kafue.

Als je de discussies leest baseren de meeste "pro's" (ik heb eigenlijk een hekel aan het in groepjes verdelen, maar laten we het dan maar even doen) hun mening op praktijkervaring terwijl de meeste "contra's" hun mening baseren op theorie

Wat de hele anatomische/fysiologische kant van het verhaal betreft: ook daar kan ik weer verschillende bronnen vinden van respectabele professionals die elkaar in mening tegenspreken.

Ik ga overigens in januari een intensieve cursus op dat gebied volgen, zal het daar ook nog eens ter sprake brengen tegen die tijd.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:50

Meningen zijn er ook om elkaar tegen te spreken, zonder tegenspraak geen concourrentie en dat is heel slecht voor alle economie.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:59

Eerlijk gezegd kan ik niet ontdekken waar de argumentatie precies vandaan komt, ik heb geen beeldcomputer en heb niemand zien rijden. Een enkeling zegt iets zinnigs wat iets bijdraagt, een aantal roept mee in oh en ah, en een ander zegt dat de ander zich slechts beroept op theorie. Ik vraag me ook hardop af of het van belang is, pas als je iets wil aantonen zul je dat moeten verklaren en ergens op baseren.
Net als psyche en lichaam zijn volgens mij theorie en praktijk met elkaar verbonden.
Zonder praktijk geen theorie en andersom, paardkunde (allesomvattend woord van rijden tot voedingsleer) blijkt hier en daar inderdaad wiskunde te zijn. Misschien dat enkelen een goed trainer hebben en zich negens zorgen ove rhoeven te maken dan fietsen op de beste fiets van NL, een ander zal zich wel willen verdiepen.
Nee, ik heb géén naam genoemd, niet waar, echt niet !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:39

paardrijden kan ook door analfabeten worden geleerd. en goed ook Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:43

Ik vindt dat als je paard rijdt en zeker in bezit van zo'n machtig dier dat je toch tot bepaalde hoogte wel de anatomie en over de spieren en over spijsvertering ''kanalen''
(kan niet op de juiste bewoording komen) moet weten
Zo zie je sneller en herken je sneller ziektes en kreupelheden. Het paardrijden kan niet helemaal zonder theorie en paarden houden al absoluut niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:59

weet ik niet, ben niet theoretisch onderlegd........ maar een blik is genoeg hoor Haha! Haha! en waar honderd mensen zeggen dat het paard voor kreupel is kan ik zien dat die kruepelheid van achteren komt Haha! of uit de rug......

maar dat kan te maken hebben met ervaring Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:04

Natuurlijk moet je wel weten wat je paard moet eten, en waarneer hij ziek is of lijkt te zijn en waarneer hij bijvoorbeeld niet rad loopt.
Maar de spieren en dergelijke nee dat vind ik niet dat je dat hoeft te weten om een goed ruiter te zijn.
Natuurlijk moet je een beetje theorie hebben maar praktijkervaring is dan nog mooier, want neem een ziek paard haal daar vijf verschillende dierenartsen bij en je hebt geheid drie verschillende diagnoses.
Zo ook met instructeurs, neem vijf instructeurs voor een probleem en je hebt geheid zeker drie verschillende meningen en theorieen daarachter.
En weet je dat komt vaak omdat iedereen een ervaring ergens mee heeft en daardoor eigen intrepetatie koppelt aan praktijk en theorie.

Paarden is gewoon moeilijk maar dat is met alles zo, ook met honden, met kinderen, met autos, met financieen en dergelijke.
Theorie en praktijk komen al niet 100 punten overeen koppel daar nog een eigen mening uit ervaring bij.
Ik heb het liefst te doen met praktijkmensen al dan niet door schade en schande wijs geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:09

Is Kafue, is Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:19

Tuurlijk heb je helemaal gelijk aan. Maar ik heb met mijn 22 jaar echt nog geen dijk jg vindt ik het wel aan ervaringen hoor. Maar sinds ik weet dat ik alles aan huis krijg ben ik maar wat blij dat ik wat boeken heb gelezen. wil niet zeggen dat ik elke spier bij naam ken, maar ik herkenwel makkelijker iets dan iemand met net zo veel ervaring en geen theoretische kennis

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:23

ik heb wel een groot deel theorie gelezen en ook gevolgd. maar wat men hoofdzakelijk behandeld met de theorie is basis, en uiteindelijk niet meer afdoende Haha!