Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:16

Picasso schreef:
Hoe ziet uw piaffe eruit Simpelman?
Het is iedereen vrij om op Bokt wel of geen teksten c.q. plaatjes te plaatsen van haar of hem zelf. Daar iedere keer iemand op aanvallen vind ik flauw. zonder zelf foto's te plaatsen kan er wel degelijk gediscussieerd worden. Er zijn geen foto zelf plaatsen voorwaarden opgesteld om deel te nemen aan discussies op Bokt! Zelf plaats ik ook nooit foto's.

De plaatjes heb ik onder elkaar gezet zodat de verschillen duidelijker zijn om te zien. Zelf kan ik geen piaff rijden en niet op de "goede" manier en niet op de "verkeerde" manier. Door deze twee foto's onder elkaar te zetten zie ik echter wel verschillen. Dat maakt het kijken voor mij boeiender.
Persoonlijk is mijn mening dat het onderste plaatje veel fijner oogt.

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:20

Je kunt het ook zien als fases van opleiding.
Nimle heeft is kwa zitten bijna net zo ver, maar heeft daar (nog) een licht onderstandig voorbeen en zal vanuit deze positie nog niet mooi naar de passage kunnen overgaan.
Maar ik zie niemand zeggen dat dit het eind doel was toch? De foto was toch geplaatst ivm zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:22

Juist Sizzle! En om dan te gaan roepen iemand niet meer serieus te kunnen/willen nemen klinkt ook als persoonlijke aanval, wat volgens mij niet mocht in dit topic (of welk topic dan ook). Het is zo makkelijk scoren....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:27

Ik vind het prima als iemand geen eigen beeldmateriaal toont, ik doe het zelf ook niet. Maar het wordt in mijn ogen een ander verhaal als die iemand wel keer op keer de mensen die zich wel zo kwetsbaar opstellen om eigen materiaal te tonen, met de grond probeert gelijk te maken. Dan bekruipt mij wel het gevoel, om jou serieus te nemen, wil ik wel eens zien wat je er zelf van bakt.

Maar goed, ik heb in Simpelmans eigen forum eens gespiekt en daar windt hij er geen doekjes om hoe hij over ons in dit topic denkt. Iemand die zo over mensen die een andere mening toegedaan zijn denkt, vind ik de moeite van het mee discusieren niet waard. Ik ga dus wat Simpelman betreft volledig in de niet reageer modus vanaf nu.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:33

Jammer! Maar het is toch 1 dag goed gegaan :D

Wat betreft werken aan de hand: alle begin is moeilijk! Gelukkig bleek ik hier wel wat feeling voor te hebben en werkte mijn dame mee..Dat scheelt al heel veel!

Kadank Dank voor t plaatsen van je foto..Ik doe het niet na.. ( maar wel hard aan t trainen om t ernaast ooit te kunnen uitvoeren! _O- )

Ik wil niemand aanvallen maar wel zeg ik: de kritiek als je jezelf wel durft bloot te geven hier is niet vd lucht! En dat vind ik echt heel jammer!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:38

Haha, oji, zo denk ik er dus ook over.idd het ging heel even goed. Maar als er mensen op dezelfde voet doorblijven gaan en geen hand in eigen boezem steken..... Als ik daar ( eigen forum) lees dat hij alleen maar kan communiceren met intelligente mensen denk ik,wat doet hij dan hier?? Want hij roept geregeld dat we dom zijn.
Ik blijf plaatjes van mezelf posten en hoop dat anderen dat ook blijven doen, en ik hoop dat de mensen die reageren dat met respect blijven doen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:40

pol1 schreef:
maar waarom de vraag of mijn paard goed het bekken kon kantelen?

Dat vroeg ik nav de vraag van fcsh! Dit sloeg niet op jou paard kadank..
Jeetje was ie 1.61?? Mijn merrie vindt ik al ienieminie met haar 1.64..Nu ben ik zelf wel lang ( 1.77)
Vreselijk je paard te moeten missen! Had hij wel een beetje een leeftijd bereikt?[/quote]

Zo dat was weer eens mooi egocentrisch van mij |o |o |o |o I vond het al vreemd, maar dacht niet verder na.
Tja Nimble is 18 geworden, maar alleen tot de M3 gestart in België [dat zijn dan de Duitse proeven], maar gestopt omdat hij de wissels niet onder dee knie kreeg. Wle heeft hij de Tweede plaats gemaakt in 2003Kampioenschap Gehandicapten graadIII in alle groepen. Met Kwibus stond ik toen boven hem. Uiteindelijk heeft hij zelf de serie om d pas gehaald. Kransslagader-breuk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:48

Jennyxx schreef:
Ik denk dat Simpelman wil laten zien hoe het eind plaatje van een piaff er uit ziet, iets om naar te streven. Het voorbeen van het paard van KDV is nog ietsje onderstandig. Maar ik vind het wel al een prachtig plaatje :)

Over de zwakke knieën en de vraag of een paard zijn lendenen wel kan buigen. Mijn paard kon zijn lendenen moeilijk buigen. Hij zat daar vast. Hij heeft een iets weke rug en had een zadel die verkeerd door een zadelpasser was aangemeten. Doordat hij vast zat in zijn lendenen stroomde oa het bloed niet goed door. De spieropbouw in het gebied daarachter ging daarom moeizaam. Zo ook de spieren rondom zijn knieën waardoor deze soms vast schoten. Een osteopaat en binnendoor bekappen heeft dat verholpen. Zijn knieën waren al een zwak punt, beetje kip en ei verhaal. Afzetten met achter vindt hij nog steeds wat moeilijk, maar door trainen is het al flink verbeterd. Het paard van ...(zoekt even naam op, excuus ik ben erg slecht met namen)...de palomino lusitano had volgens mij ook zwakke knieën en zij deed veel longe werk als ik het mij goed herinner :-)

Dat was chocoprins geloof ik,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:50

Sizzle schreef:
Nimle heeft is kwa zitten bijna net zo ver, maar heeft daar (nog) een licht onderstandig voorbeen en zal vanuit deze positie nog niet mooi naar de passage kunnen overgaan.
Maar ik zie niemand zeggen dat dit het eind doel was toch? De foto was toch geplaatst ivm zitten?

Je kunt het zelfs zien als fases in de beweging zelf en het moment van fotograferen.
Ik maak nog wel eens foto's :D :D en vind het nog altijd moeilijk om op het jjuiste moment af te drukken om bijvoorbeeld een mooie opwaarts gesprongen galop te krijgen. Of de hele serie is goed, of de hele serie mislukt.

Als je goed kijkt is het paard van KDV op een ander moment in de piaffe gefotografeerd dan het paard van PhK die echt in de eindfase van de bewegingsafloop zit. 1 seconde later afdrukken en je hebt al een hele andere foto en mogelijk dezelfde als die van PhK.
De foto van PhK zo te zien gemaakt door een fotograaf die op het juiste moment weet af te drukken.
Ik vind dan ook beide foto's niet met elkaar te vergelijken. Ik zou echt op basis van de foto's onmogelijk kunnen zeggen wat "verkeerd" is.

Daarom beoordeel ik nog altijd liever filmpjes. En moet ik zeggen dat ik in dit topic ook wel eens filmpjes van PhK voorbij heb zien komen waar ik ook niet warm van werd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-12-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:56

Ik maak ook vaak foto's en het is echt heel lastig. Ik probeer altijd te tellen maar met spiegelreflex zit je altijd met een (heel gering) tijdsverschil tussen afdrukken en opname. En als je een serie verkeerd begint gaat het inderdaad in de hele serie fout lijkt wel.

Filmpjes vind ik ook nog wel eens lastig beoordelen. Groot verschil van naar een filmpje kijken en naar irl kijken is dat je irl altijd veel meer geneigd bent naar het totale beeld te kijken en op een filmpje altijd meer focussed op bepaalde onderdelen. Zo was ik bij de WEG kur op muziek in Normandie, zat er redelijk ver vanaf dus keek echt naar het totaal beeld. Moet zeggen dat ik daardoor wel weer heel anders naar bepaalde combinaties ben gaan kijken als aan de hand van filmmateriaal dat ik altijd op internet heb gezien en die aan de hand van vaak stills tot een bepaalde beeldvorming leidt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:56

oji schreef:
Ik vind het prima als iemand geen eigen beeldmateriaal toont, ik doe het zelf ook niet. Maar het wordt in mijn ogen een ander verhaal als die iemand wel keer op keer de mensen die zich wel zo kwetsbaar opstellen om eigen materiaal te tonen, met de grond probeert gelijk te maken. Dan bekruipt mij wel het gevoel, om jou serieus te nemen, wil ik wel eens zien wat je er zelf van bakt.

Maar goed, ik heb in Simpelmans eigen forum eens gespiekt en daar windt hij er geen doekjes om hoe hij over ons in dit topic denkt. Iemand die zo over mensen die een andere mening toegedaan zijn denkt, vind ik de moeite van het mee discusieren niet waard. Ik ga dus wat Simpelman betreft volledig in de niet reageer modus vanaf nu.

Mee eens Oji. Het is de toon die de muziek maakt. En daar reageert men op.
Blaas je hoog van de toren en zet je anderen weg als zijnde onbekwaam en onwetend om je zelf te verhogen dan zeg ik inderdaad: laat maar eens wat van jezelf zien.

Ik heb inmiddels genoeg van Simpelman gezien, gehoord en gelezen om te weten waar ik hem moet plaatsen en helaas kan ik hem niet meer serieus nemen. Hoewel de verleiding groot is om te reageren is de niet-reageer modus de beste om het hier nog gezellig te houden. Ik sluit mij daarom bij je aan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:02

Sizzle schreef:

Er is een andere foto in dit topic geplaatst van Nimble in piaffe;
Afbeelding
Dit is de piaffe waarmee hij prachtige overgangen uitvoerde, zeer vloeiend. Inderdaad Sizzle het was vroeg in de opleiding. Aan mijn kleding is te zien dat beide foto's in dezelfde sessie zijn opgenomen. Ik voer de oefening op verschillende wijzen uit om het paard in de verschillende Fasen van een beweging te trainen. Mij ligt aan het hart om duidelijk te maken dat men zeker het ideaal kan nastreven en/of verbeteren door soms eens een iets minder çorrecte beweging uit te voeren om een aspect te benadrukken.

Ik tracht een denkende ruiter te zijn, die ingaat op een VOORTSCHRIJDEND INZICHT. Ik bewonder de heer Karl zeer. Ik streef veel van zijn werk en ideeën na. En ik heb nooit beweerd een bijzonder goede ruiter te zijn, integendeel. Maar ik heb ook nog andere idolen die een wellicht iets andere uitvoering geven van een Piaffe. Gezien mijn geringe staat van dienst ben ik niet van plan om iemand alleen op basis van een van mijn ideaal afwijkend uitvoering met de vinger te wijzen. [En ik wens te denken dat ik dat ook niet zou doen indien ik een betere ruiter zou zijn geweest].
WAAR IK VOORAL BLIJ OM BEN IS DAT MIJN DRANG MIJ TE ONTWIKKELEN TOT VANDAAG DE DAG IS BLIJVEN BESTAAN.
Ik ga nergens op in, ik verdedig mijzelf ook niet omdat ik daar geen reden toe zie. Wel wil ik beter uitleggen hoe ik werk.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 30-12-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:14

Ik had dus dit gequote om de laatste zin eronder te plaatsen, maar dat zou onnodig verwarrend zijn, maar hoe krijg ik deze verdomde post nu weg? @#$%^&*()(*&^%$#@#$%^&()_)($#@# -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:22

FCSA schreef:
Leuk, werken aan de hand! Ik heb daar weinig ervaring mee, maar zou het best graag wat meer willen doen.

Gewoon doen ! +:)+

Je kunt heel eenvoudig beginnen door voor en/of na rijden teugels over de hals te doen en er naast gaan lopen, op shouder-singelhoogte en zo wat gevoel over brengen.
Je zult meteen merken dat je paard anders reargeert in lijf als dat je erop zit.
Dit kun je uitbouwen naar de meer gerichte oefeningen, alles eerst in stap.
Niet teveel aanbieden, goed kijken naar ogen wat paard is aan het verwerken, en daar op reargeren.
De meeste mensen willen teveel in een keer, je moet het in stukjes aanbieden en elke stapje belonen door rust.

Eerst aan de leidkant, later aan andere zijde (vinden meeste paarden vreemd)

Een leuke fase hierna is 2e longeerlijn over de schoft/rug en daarmee gaan werken.
Vergt wat handigheid van jezelf en neem zeker eerst ruim de tijd om paard aan gefrut met lijnen over en langs lijf te laten wennen.
Leuke aan 2lijnen is dat je door kunt draaien en er zelf achter kunt lopen (men houding)
Je geeft paard de leiding doordat je hem voorop zet.
Ook hier stapje voor stapje opbouwen naar commando "rechts" - "links" - "recht" de volte's , rechte lijnen, slinger etc, etc.
Valt nog niet mee hoor !
Handig trucje , als je erachter loopt is om dmv je lijnen tegen kont aan te tikken je paard wat om te zetten of recht voor je te krijgen.
Ook attent maken doe je hiermee: "he effe opletten"
Es meekijken bij een serieuze basis grond mentraining zonder kar leer je ook hoop van.

Komen ze uit een volte rechte lijn op, dan zwalken ze erover eerst :')
Ik moet eerste paard nog tegen komen, wat niet de oortjes erop zet en zijn best gaat doen voor je, ik haal er zelf heel veel energie en tevredenheid uit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:32

pol1 schreef:
Het begin van werken aan de hand kan heel lastig zijn, bij sommige valt het kwartje heel langzaam! Ook wel eens andere paarden van stal gepakt om te oefenen..Dat was echt een opgave :j
Wat ook wel een voordeel is mijn merrie is niet de grootste en compact dat werkt wel heel fijn!

Leuk dat je dit aanhaalt, en alweer 8-) herkenbaar mbt es mogen werken met een ander paardje van een ander.
Daar leer je ook weer van, zeker als je mag werken met een vlot lerend en gevoelig paard zoals jij ook doet en dan opeens een trage leerder, een wat autist type in handen krijgt. :') oeps...

Ik sta soms verbaast te genieten hoe vlot paarden iets kunnen leren en hoe leuk ze het vinden.
Meeste plezier heb ik als ze zelf iets aanbieden en je daarmee verder kunt.

==edit==
PS: mensen , negeer de negatieve houding gewoon, wellicht durven meelezers weer aan te haken ongeacht hun nivo of presteren

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:53

Inderdaad Peetstap! Had gisteren nog zo'n leermoment dat zich onverwacht aanbood! Heel fijn gevoel geeft dat, vooral omdat ik helemaal niet zo'n actieve meedenker heb, dus al hij dan zo snel iets oppikt, sta ik echt vol verbazing te kijken :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:11

Peetstap schreef:
[
Een leuke fase hierna is 2e longeerlijn over de schoft/rug en daarmee gaan werken.

Heb ik nooit zo gezien als het "aan de hand werken". Maar "gewoon" als longeren.
Zelf ben ik redelijk handig met de dubbele lijnen en ons jonkie had het omdraaien ook heel snel door.
Met ons vorige paard heb ik heel wat kilometertjes gelopen door het bos aan de lange lijnen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:13

Peetstap schreef:
pol1 schreef:
Het begin van werken aan de hand kan heel lastig zijn, bij sommige valt het kwartje heel langzaam! Ook wel eens andere paarden van stal gepakt om te oefenen..Dat was echt een opgave :j
Wat ook wel een voordeel is mijn merrie is niet de grootste en compact dat werkt wel heel fijn!

Leuk dat je dit aanhaalt, en alweer 8-) herkenbaar mbt es mogen werken met een ander paardje van een ander.
Daar leer je ook weer van, zeker als je mag werken met een vlot lerend en gevoelig paard zoals jij ook doet en dan opeens een trage leerder, een wat autist type in handen krijgt. :') oeps...

Ik sta soms verbaast te genieten hoe vlot paarden iets kunnen leren en hoe leuk ze het vinden.
Meeste plezier heb ik als ze zelf iets aanbieden en je daarmee verder kunt.

==edit==
PS: mensen , negeer de negatieve houding gewoon, wellicht durven meelezers weer aan te haken ongeacht hun nivo of presteren

Het is gewoon zo, denk ik , dat dieren toch ook individuen zijn. Dat blijkt juist uit deze verschillen waarmee ze te [be-]werken zijn.
Het kan heel goed aan mijn gestalte liggen, maar ik ervaar de iets kleinere paarden vaak motorisch iets handiger, waardoor ze sommige dingen ook gemakkelijker leren. Wordt dat hier ook zo waargenomen of is dit echt mijn persoonlijke 'tik'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:16

Nee ik heb dat ook en ben niet eens klein Kadankovitch: ik ben waarschijnlijk niet handig genoeg voor erg grote paarden; heb er 2 gereden van 1.75m+ en ik vond het niet prettig. Heb ze liever wat kleiner en wendbaarder, dat past gewoon bij mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:19

Rijden vind ik vaak minder erg dan er langs. Heb eentje gereden van 1.70 (voor mij is dat een flinke.) en dat rijden ging prima maar er langs was een stuk moeilijker. :oo
Het was een brutale 4 jarige die zich behoorlijk groot voelde (tsja dat was hij nu eenmaal ook in verhouding met mij :') ) en vanaf de grond moest ik wel flink m'n mannetje staan. := Eenmaal in het zadel was dat veel makkelijker voor mij.

Maar ik verkies kleinere paarden boven de grote. Ik heb ook het gevoel dat ze vaak wat handiger zijn met hun lijf...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:20

Dat ervaar ik zelf ook wel. Kleinere paarden zijn - vind ik - toch wat sneller in balans en "aan elkaar"
E.e.a. afhankelijk van hun bouw uiteraard. Verder vind ik ook altijd beter dat ruiter en paard als combinatie passen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:24

Ik ben zelf dan wel bijna 1m75, maar ik worstel ook serieus met mijn 1m70 bink.

Voor werk aan de hand zou ik hem graag even wat kleiner maken, ja ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:35

Heeftie die hoeven echt nodig? Anders kan je hem zo wel een a 10tal cm kleiner maken.... :P

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:37

Ayasha schreef:
Heeftie die hoeven echt nodig? Anders kan je hem zo wel een a 10tal cm kleiner maken.... :P

:+ of wat nu als ik van die schoenen met hele hoge plateauzolen koop :)* Dan doe ik meteen zo'n opgeblazen sumopakje aan zodat ik wat breder lijk, en er kan niets meer misgaan!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:41

Zonder tegenover iemand kwetsend te willen overkomen, maar je kunt bijna zeggen dat; 'groot zijn' bijna een handicap is. :+ :+ :+ Ik heb het altijd al geweten *\o/* *\o/* *\o/*