Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:34

Hiermee moet het kunnen lukken:
Het paard wordt levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:38

Simpelman schreef:
Eerst het hals strekken bevestigen.
Geduld........
Dan stelling en buiging tijdens het hals strekken.
Geduld.....
Dan meer en meer voorwaarts.
Wanneer je paard eenmaal echt doorstrekt en je drijft daar in voorwaarts dan wordt hij niet meer boos.
Wél heeft hij nu een basisbespiering nodig om het gevraagde voorwaarts te kunnen leveren en dat duurt weer even voordat dat opgebouwd is, dus, geduld.... ;)

Dan zouden we het dus beter neerwaarts-voorwaarts kunnen noemen ipv voorwaarts-neerwaarts?

Is voorwaarts dus hetzelfde als actiever (niet harder maar ruimer, met meer afruk, meer achterbeen)?

Is impuls hetzelfde of valt daar meer het direct reageren op de hulpen onder?

:-)

Ook vroeg ik mij af, ik zie het in mijn eigen longeerfilmpje ook en in het laatst geplaatste filmpje van Will Faerber (bv die lipizaner), als een paard zijn hals strekt kan zijn rug toch nog onvoldoende bol zijn. Komt dit doordat het paard niet zijn schoft opent of gebeurd dit met zo diep stretchen altijd. Ligt het er dan aan dat het paard niet voorwaarts genoeg is en "sloft"?

:-)

Edit: even een oude foto van mezelf bijgevoegd. Hier is de rug niet bol. Paard liep wel door, maar is wellicht niet voorwaarts en niet ontspannen genoeg? Is de schoft dan wel geopend? (Het is misschien niet een goede voorbeeldfoto ivm geen hoofdstel :o )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 17-08-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:47

Het ligt aan: de bouw, de voorgeschiedenis, het voorwaarts.

Voorwaarts is impuls, afdruk, energie, activiteit, levendigheid
Neerwaarts voorwaarts is beter omdat het de logika van de bedoelde manier van gaan beter omschrijft.
Het is denk ik voorwaarts neerwaarts geworden omdat het neerwaarts veel mensen er toe verleid het met hun handen op te willen lossen.
Paardrijden is VOORWAARTS, een constant aanwezige drang naar voren.
Levendig, gehoorzaam en kalm.
Kijk naar Will Faerber in het video clipje van Peetstap.
Ik kan zo gauw even geen video van WF zelf vinden.

Vergeet anderen.
Leer je paard de hals strekken, bevestig dit in stap en draf, op gebogen lijnen, in overgangen draf>stap>draf.
Rijdt je paard voorwaarts.
Om rijkunstig voorwaarts te kunnen rijden heb je mond contact nodig zoniet dan zet het paard zijn rug weer vast om aan de extra inspanning te ontkomen.
Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:54

Bedankt Simpelman. Ik ga het filmpje even opzoeken. Paard op bovenstaande foto was destijds inderdaad onvoldoende in het neerwaarts-voorwaarts gereden.

Hij liep daar wel harder, maar niet voorwaarts, dit kon hij ook niet op dit tempo, omdat hij daarvoor de (rug/buik) spieren nog niet had. Zeg ik het zo goed?

Is de schoft dan wel geopend als hij zo met zijn hals loopt? Is dat altijd zo als ze stretchen?

Edit: het is inderdaad niet zo'n goede voorbeeldfoto, omdat ik geen hoofdstel in heb. Met bit kan het paard de kaak meer onstpannen en dit hangt weer samen met zijn rug (even simpel gezegd) toch. De lipizaner in het filmpje van will dat eerder gepost is, loopt ook zo (met bit). Die is wellicht ook nog niet sterk genoeg en niet voorwaarts.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 17-08-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:55

Niet voldoende, kan meer, mét aanspanning van de buikspieren =voorwaarts. ;)
Geduld, het kost zijn tijd.

Het gaat om de manier van denken.
Neerwaarts én>voorwaarts. (nageeflijkheid........... :( =bit???)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:58

Ik snap het. Bedankt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:55

Ik rij ondanks het bezig zijn met het stretchen ook nog gewoon wedstrijden (lrv) op M2 niveau. Het switchen heeft wel even geduurd, maar het gaat steeds beter.

Ik heb voor jullie een filmpje van afgelopen zondag, ik had 193 punten en was 5e exequo. Leuk detail: zaterdag jureerde ik mijn eigen concurrenten in M2 en zondag kreeg ik als jury 1 van deze personen. :=

Ik vond het zeker geen slechte proef, mistte wat electriciteit in de midden-en uitgestrekte draf, wat jammer van zijn leuke wipjes bij het aanspringen al voelde ik ze zeker aankomen. Er zijn genoeg verbeterpuntjes, maar ik ben wel fier op mijn keertwendingen :D want het viel me op tijdens het zelf jureren, dat er maar heel weinig ruiters deze correct rijden..

Ik heb trouwens het andere bitje in (sprenger max controle) en twijfel toch nog steeds, ik ga maar eens in mijn vriendengroep achter nog verschillende bitjes zoeken om eens rustig uit te testen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:25

Laatst bijgewerkt door jannico op 17-08-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:40

Wauw dat is pas een voorbeeld!

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:41

Dat ziet er inderdaad uit als een fijn ritje jannico!
Echt prachtig. :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:46

Super mooi!! Wat een souplesse en ontspanning! En leuk ook weer die Spaanse pas, heb ik vandaag ook weer geoefend met mijn paard, hij kan nu een pas of 6 best netjes (aan de hand).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 08:57

@SheeNegro,
Het belangrijkste verbeterpunt zou moeten zijn het je paard in zijn eigen houding te laten lopen.
Hij is nu in een bepaalde houding gefixeerd en dat uit zich in een tekort aan losgelatenheid.
Het lopen in eigen houding wil zeggen dat een paard lichamelijk en geestelijk zodanig ver is ontwikkeld dat de werkhouding zijn natuurlijke houding voor hem is geworden.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:59

Goedemorgen ,
Over het combineren in de wedstrijd ring wil ik wel even wat kwijt .
Dit is wel degelijk mogelijk , ik ben nu zon 3/4 weken er mee bezig , gister voor t eerst weer z2 gestart en heb in de drafgedeeltes en stapgedeeltes nog nooit zo fijne proef gereden , gehoorzaam, ontspannen, los door t lijf .. gallop was knudde (nog niet bevestigd) maar de draf gedeeltes in mijn eerste proef waren heel corect gejureerd.. combinatie bevalt mij uitstekend .
Nu nog de gallop .. draf gedeeltes en echt de gallop gedeeltes verpest bracht me desondanks toch nog 191 pt op..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:30

Sheenegro, netjes proefje. Terecht winst :)
Er vallen denk ik nog wel wat meer punten te halen in de middengangen als je je paard iets alerter maakt van te voren en iets het tempo terug neemt.
Je algemene tempo ligt redelijk hoog en om vanuit daar de strekken komt vaak niet goed tot zijn recht.
Je zou in de hoek je paard iets kunnen verzamelen en vanuit daar het paard laten vertrekken.
Zelfs al zou hij dan niet perse ruimer worden dan lijkt optisch het verschil in iedergeval groter.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:10

Ik zag het filmpje van Philip Karl op facebook al voorbij komen. Die man kan pas rijden! Ik kijk hier veel liever naar dan naar al dat gezwaai met voorbenen. Dit is pas dressuur! Maar helaas zal dit in de ring nooit scoren. Te weinig spectakel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:23

Fijn filmpje hierboven.
Al zie ik overigens wel dezelfde lift in de handen die bij Dujardin in andere topics afgebrand wordt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:56

School Saumur.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:31

Wat een prettig, leerzaam topic! Ik leer hier ontzettend veel van en lees graag mee vanaf nu. Ik sta echt nog aan de basis met mijn bijrijdpaard. Eerst de ontspanning zoeken, vanuit daar verder.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:28

Ook ik lees al een paar dagen mee, wat een leerzaam topic!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:18

Hetgeen monsieur Karl hierboven laat zien is zeer duidelijk geënt op de opvattingen van François Baucher. In zijn boek : 'Dérives du Dressage Moderne' maakt hij korte metten met de Skala der Ausbildung, die naar zijn opvatting mede schuld is aan de misstanden van de hedendaagse dressuur. Ik ben het ten dele met zijn standpunt eens.
Ter verduidelijking: Dit standpunt houdt niet in, dat het volgen van de Skala niet tot een goed resultaat kan leiden. Wel dat de Skala aan een bepaalde logica tekort schiet en meer aanleiding geeft met een te zwaar teugelcontact te werken. Wie zich de moeite neemt het bovengenoemde boek te lezen [er bestaat ook een Duitse versie], zal dit duidelijk worden. Vooral in het laatste hoofdstuk waar hij het alternatief voor de Skala aanbiedt wordt heel duidelijk waar het verschil tussen de Duitse en de Franse rijkunstige in schuilt.
En ofschoon Philippe Karl jarenlang en met veel succes gewerkt heeft in het Cadre Noir van Saumur, ben ik toch van mening dat hij een rechtlijniger standpunt aanhangt dan hetgeen tegenwoordig in die school onderwezen wordt.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:30

Mijn paard heeft een paar dagen regen-verlet gehad en vandaag stapte ik er weer op. Ik had me voorgenomen om me te focussen op het hals strekken en de ontspanning. Dat heb ik ook gedaan. Ik vroeg niets bijzonders. We deden alleen maar vwnw stap draf stap achterwaarts (awnw :D), en lekker vloeiende figuren. Toen kwam ineens zijn rug omhoog en zette hij zijn achterbeen eronder.... Het leek wel of ie in passage wilde gaan, heel bijzonder. Daarna heeft ie nog een paar keer zijn rug zo opgebold (ook een keer om een beetje te bokken).

Dat wilde ik even met jullie delen :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:02

Sizzle schreef:
Fijn filmpje hierboven.
Al zie ik overigens wel dezelfde lift in de handen die bij Dujardin in andere topics afgebrand wordt.

Wat is daar verkeerd aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:18

damian23 schreef:
Sizzle schreef:
Fijn filmpje hierboven.

Wat is daar verkeerd aan?

Moet je niet aan mij vragen.
Ik zie daar elke keer kritiek over langskomen over hoe vreselijk ze weer zat te liften.

Al kan ik me ook voorstellen dat bij een perfect aan de hulp staand paard een voor de buitenstaander onzichtbare ophouding ook genoeg zou moeten kunnen zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:27

Hetgeen de heer Karl laat zien wordt ook wel een 'lossende arrêt' genoemd. Het hoofd van het paard wordt met een korte aanwijzing omhoog geplaatst en daar losgelaten. Een handeling die heel wel past in de rijkunstige opvatting van Philippe Karl. Overigens werd mij dit bijgebracht door Ernest van Loon.
Het is dus geen terugwerkende inwerking, maar een aanwijzende. Ik zie daar niets slechts in.
Dat het wellicht erg duidelijk te zien is bij die video, kan daaraan liggen dat het betreffende paard al op leeftijd was toen deze afscheidsvoorstelling werd gegeven [indien mijn informatie klopt werd het dier al geruime tijd niet meer door meneer Karl zelf gereden]. Misschien was daarom de afstelling tussen paard en ruiter niet mee zo mooi als dat het in vroegere jaren zeker wel het geval was.
Wat betreft mevrouw Dujardin: Er worden alhier wel vaker mensen afgebrand omwille van vermeende rijkunstige 'waarheden'. 'Waarheden' moet men aan de 'Religie' en politici overlaten, die hebben daar een lange traditie in.
Misschien heeft de trainer van mevr. Dujardin, Carl Hester eens 'out of the box' gedacht, leentjebuur gespeeld bij François Baucher of een andere Franse meester. In ieder geval het resultaat mag er wezen.
Zouden wij altijd dat doen wat men vroeger deed, dan liepen we nu nog rond in berenvellen [of iets dergelijks] en leefde we in grotten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:22

De diepe stretch in stap lijkt bevestigd bij ons. De hele bak door, voltes, gebroken lijnen. Dus of de stretch is bevestigd, of we hadden gewoon een hele goede dag vandaag. In draf gaat het ook steeds beter :)

Wanneer kan ik volgens jullie de galop er het best bij pakken? Als de diepe stretch in draf ook bevestigd is?