[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:26

wat leuk....veel succes :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:27

Dank je haha. Ga toch een stapje in de richting waar ik heen wil! :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:29

Spannend LU!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:38

Wat leuk LU! :D

Snackie, heb net even je 2 proefjes gekeken. Je had de eerste proef in dit topic geplaatst waar je een dikke winstpunt mee hebt behaald! Nog gefeliciteerd. :D Alleen ik zag, na het kijken van dat filmpje, nog een filmpje namelijk proef 3. Hé dacht ik, heeft ze 2 proefjes gereden die dag? Geen idee of ze op dezelfde dag zijn opgenomen (lijkt mij wel overigens, want deze maand nog is proef 4 de 1e en proef 3 de 2e proef), maar ik vraag me oprecht af waarom heb je dat filmpje niet ook geplaatst? Misschien omdat je net geen winstpunt had?

Ik vind namelijk beide proeven aardig hetzelfde (de een is niet ineens zoveel beter als de ander, maar denk eerder dat het ene jurylid gemiddeld op 7 zat en de ander op 6 zeg maar, dan krijg je al snel flink puntenverschil).

Daarnaast vind ik het in die tweede proef (3), erg leuk om te zien de momenten wanneer jij ontspant en vast houd! Je ziet zo'n duidelijk verschil in het lopen / houding van Jaron. Zodra jij ontspant (ik zeg expres ontspannen, want loslaten is niet wat we willen (zie comment van Babootje), kan Jaron ook pas ontspannen en dat doet ie dan ook direct. Is het de wedstrijdspanning waarom je telkens weer vast pakt?? Je ziet ook het verschil erg goed, denk dat je dat zelf ook wel ziet, als jij vasthoud word Jaron kort in de hals en je ziet duidelijk dat ie bij de kaak erg vast houd. Als jij ontspant komt er lengte in de hals, ook bij de kaak, zie je dat hij in je hand wil zakken en word het gelijk ook meer 1 paard (i.p.v. een paard in 2 stukken). Zie je wat ik bedoel??

Even een aantal dingen die me uit beide proeven opvallen..
Het halsstrekken, SUPER! Het feit dat hij zo graag WIL zakken is een goed teken, dat betekend dat jij hem namelijk wel degelijk over de rug traint, hij kan ook zakken en z'n rugspieren oprekken. Een paard dat altijd vast gereden word met een gespannen rug zal nooit zo halsstrekken, dat kan die dan simpelweg gewoon niet.

De verruimingen oppassen dat je niet teveel versneld, als jij hem iets meer mee durft te geven van voor (ontspannen dus!) en vervolgens hem kunt laten vertrekken vanuit de achterhand denk ik dat je er al een hele mooie middendraf uit gaat kunnen rijden! :j De middenstap is hetzelfde, daar zie je wel wat meer lengte ontstaan als in de middendraf maar het kan nog meer. Wat je in de stap wel heel goed ziet is dat jij hem de ruimte geeft om ook te verruimen, nu proberen het nog iets meer van jou te laten zijn en dat je hem dus op de achterhand kan houden.

Ook viel het mij op dat hij iets de neiging heeft om zodra jij bij H/M/F/K afwend voor een middendraf of gebroken lijn hij eigenlijk zelf het tempo al omhoog schroeft. Let daar op, rijd in je training bijvoorbeeld eens een stukje meer verzameld bij het afwenden. Of met de gebroken lijn 5 meter, je zet hem in, overgang stap, stelt om, draaft vlak voor de hoek weer rustig aan. Wissel dat vervolgens af met de onderdelen zoals ze in je proef moeten. Dat zorgt ervoor dat hij niet te veel voorruit gaat denken en op jou blijft letten. ;)

Het afwenden / omstellen zelf (E-F, E afwenden, B rechterhand, C-X halve grote volte links, X-A halve grote volte rechts, A afwenden etc.) Zodra jij moet afwenden of omstellen zie je spanning ontstaan. Komt dit omdat je zelf teveel aan de binnenteugel wil zitten om hem die bocht te laten maken? Probeer die stukjes net wat meer voor te bereiden en meer vanuit je zit te doen. Zodat jij je hand kan blijven ontspannen..

Ohja, je voltes.. :D Let erop dat ze aan de korte zijde niet vierkant worden. Je rijd daar net nog teveel de hoeken in waardoor je heel iets rechte stukjes in je volte krijgt. Ook vraag ik me af wat er in de tweede proef bij het aanspringen galop gebeurde? Dan rijd je de volte bij B of E (doorzittend), en spring je in de tweede helft aan.. Maar je ziet direct al zodra je de volte inzet en doorzit spanning ontstaan. JIj pakt nog meer je binnenhand, Jaron valt over de buitenschouder en vervolgens krijg je nog een mooie bok mee bij het aanspringen. Komt dat omdat je zelf wellicht nog niet helemaal fijn op hem door kan zitten? Jij meer spanning opbouwt wat Jaron weer overneemt?

De volte in galop daarna is dan alwel weer een stuk beter overigens (spanning vloeit weer wat weg)..
En dan de galop, volgens mij best een lastig punt met Jaron? Hij zou wat meer mogen galoperen, niet zo zeer harder overigens, maar meer actiever (iets meer sprong erin zeg maar). Alleen daarvoor moet hij dus op de achterhand komen en denk zomaar dat hij die kracht daarvoor nog mist. Eerst ontspanning.. :j En daarbij dus een pluspuntje in je eerste proef! Ik zie ontspanning.. :)

En der is in dit topic al zoveel meer gezegd, waar je denk ik ook nog heel veel aan hebt. :)
Ik las ook iets over meer dragen, ik vind voor een B proef het 'dragen' zeker nog niet aan de orde. Eerst ontspanning en takt behouden, je krijgt dan vanzelf een mooie stille aanleuning. Van waaruit je weer verder kan werken.. :)

Ik vind jullie in elk geval al heeeeeel goed op weg! Weet via Samantha en natuurlijk van je eerder geplaatste beeldmateriaal in dit topic waar jullie vandaan komen en dan is dit al zo'n voorruitgang! Vind het tof dat je een wedstrijdfilmpje plaatst (met de bijbehorende spanning!), het leuke is dat je juist in jou filmpjes heel goed kan zien wat spanning bij de ruiter doet bij het paard en dat het paard nooit kan ontspannen als de ruiter gespannen is. :D

Het is een hoop commentaar, maar vat het ajb niet verkeerd op! Het is opbouwend bedoeld en zijn vooral net de puntjes op de i, waarbij je van 1 winstpunt dus 2 winstpunten of 3 winstpunten kunt maken, waarbij je je ook voorbereid op de volgende klasse. :j

Top snackie, ik durf het zelf niet.. :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 12:48

Ja he! Ben zo benieuwd. Na gister nog even contact te hebben gehad met de eigenaresse blijkt dat ik ook even ga rijden. (Hoop op een foto!!!) over een uurtje ga ik die kant op. (Schijnt maar een kwartiertje rijden te zijn maar alleen ik ga 3 kwartier van te voren weg xD. Weet niet precies waar het is)
Heb er echt zin in! Kan ik wel 100x zeggen. Laat jullie dalijk weten hoe het was. Probeer zo neutraal mogelijk te blijven maar na de foto's die ik heb gezien is dat best lastig.. :=

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:01

zo...ik ga t ook maar weer eens volgen.... :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:08

LU hoe is het gegaan?

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:10

Anne_mieke88 schreef:
LU hoe is het gegaan?

ik ben ook heeeeeel benieuwd!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:09

Wow, Marinke, wat een post! thanks! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Waarom ik die niet geplaatst heb? Weet ik niet, Ik dacht 1 is genoeg.
En dan natuurlijk de beste van de 2, Ik twijfelde of de punten wel terecht waren, 193, ik had zelf een gevoel van 165 :o
Ondanks dat hij erg fijn te sturen was. (ondanks de spanning)

Voor de gene die zich afvragen waar Marinke het over heeft met de andere proef :
Tenminste, ik denk dat je deze hebt gezien? Dat is idd dezelfde dag, de 2e proef.
Heb je het golven van de bak gezien? Dat verklaart in die proef ook zijn loperigheid.

Maar ik lees je 'commentaar' icm de eerste proef, van 193pnt.

Respect voor je post.

Jaron is een echte spiegel, ik zie het precies aan hem wat iemand doet. Zo ook als ik gefilmd word aan mezelf.
Pak ik vast, hij ook. Laat ik los, hij ook.
Daarom rij ik op safe met te lange teugels. Maar daar werk ik hard aan hoor!
Nadeel van kortere teugels is dat hij of te diep, of er achter, of opgericht gaat.

Het is geen wedstrijdspanning dat ik vastpak, dat doe ik thuis ook. Ik heb heel erg de neiging om controle te houden.
Hij kan namelijk enorm loperig zijn (rennen zeg ik niet, want dat is het allang niet meer vergeleken een half jaar geleden)
Loperig dus.
Het losrijden ging super (zal de volgende keer vragen of ze dat ook eens willen filmen) Ik ben zaterdag voor het eerst bezig geweest met rijden, ipv alle gangen gehad te hebben en wat figuren.
Het word steeds bewuster aanpakken.

Kaak loslaten vind hij heel lastig, hij is een kei in vasthouden, en ik dan ook. hoe eerder ik loslaat, hoe eerder hij fijn is.
Ja, het niet weten is 1, dan het wel weten en het er bewust van worden is erg fijn. zo werk ik aan mezelf.

Halsstrekken, ja dat wil hij wel, laat je teugels lang, en zijn hoofd valt net niet op de grond.
Toch had ik er maar een 5 voor in de eerste proef. Maar! hij mocht ook nog lager. Wat gebeurd er als ik hem dan langer maak, valt hij over de schouder weg.
Dus ik moest hem iets tegenhouden. 2e proef(proef 3) zie je dus ook een duidelijk verschil, dan komt hij wel zodanig laag dat zijn neus op kniehoogte komt, en dat word beloond met een 7.

Is dat zo, gebruikt hij zijn rug als hij kan halsstrekken? ik pak het niet zo veel mee namelijk,omdat ik dacht dat het niet direct in verband stond, ivm de spier van hals is tot schoft, en voorbij de schoft tot achteraan is rugspier. niet 1 geheel.
Hij voelt overigens wel minder strak over de rug dan in februari.
(als je dat filmpje ziet dan denk ik. oeioei, dat ik daarmee op wedstrijd durfde) Maar goed, voor de ervaring!

Verruimen, best iets lastigs met een loperig paard. Ja hij kan dat, best netjes ook.Maar dan moet ik heel erg bewust terug rijden en dan mijn handen naar voren doen.Geef ik been, galoppeerd hij aan, Het is elke keer zo, dus ik hou het bij hand naar voren doen.
naarmate de training vorderd (en hij meer op achter komt) zou dat makkelijker moeten worden volgens mij.
Ik zou niet weten nu, hoe ik hem meer op de achterhand kan rijden, ik rij hem 'sterk' terug, ik zet hem iig even op de rem, en dan rij ik hem de wending door en dan hand naar voren.
Wellicht moet ik dat nog iets meer meegeven met middendraf ook.

Ja voor de wendingen gas geven, thuis hebben we in de hoek tussen c en m een kuil. best lastig voor hem (gaat al beter) maar daar valt hij nog wel eens doorheen, zijn balans is nog niet optimaal (uit zich ook weer in het over de schouder weglopen)
Idd, voor de bochten terugrijden,dat doen we zoveel mogelijk (maar idd, je moet er aan denken) Maar wat jij zegt ga ik ook proberen, idd daar de overgang maken.
Zo maakt het het rijden lekker afwisselend en spannend voor hem (of inspannend)

Phoe! respect hoor! je ziet echt alles!

Idd, korte wendingen zijn lastig, ik val snel in een oude gewoonte (binnenteugel hengelen) Om hem om te trekken. Dan loopt hij nog meer over de buitenschouder weg.
Idd, meer nadenken, minder hengelen.

Voltes, die kunnen we heel goed, maar ook daar moet ik heel bewust met buitenbeen en teugel op ingaan.
Rechtsom wil hij graag of vierkant maken of naar binnen vallen, dus begrenzen met buiten,en op zijn plaats zetten met binnebeen.
Best lastig, en veel tegelijk soms.

Doorzitten op hem is best lastig, zodra ik ga zitten, gaat hij spannen, ik vergeet te sturen, hij gooit zijn lijst naar binnen, zijn hals naar buiten, en hij lijkt wel een S vorm te worden, dan ga ik met binnenstelling rijden,en gooi ik mijn buitenbeen eraan, begrens ik hem weer met mn binnenbaan zodat hij toch niet naar binnen valt, kortom, een gevecht.
Laat ik los, kijk ik naar het midden van de volte(zoals in de proef) dan laat ik hem gewoon lopen, hij zwenkt uit, maar in de proef wil ik niet vechten.
Echter, bouwt hij al zoveel spanning op, dat hij gewoon even een bok moet geven. Waarop ik hem een ruk in zn mond geef, loslaat en verder rij (of ik maak iig even goed contact met hem, want normaal zet hij het dan 3 4 passen op een lopen, en bij mij krijgt hij absoluut nooit de kans om weg te rennen.
Daarna, in de 2e proef, zie je ook dat we gewoon doodleuk verder galoperen.
Echter, zo makkelijk als dat hij halsstrekt, zo lastig is het om hem naar mijn teugel te rijden in galop.
Hij wil kort blijven in zijn hals en niet meezakken.
Heeeeel erg lastig. ook iets wat ik veel probeer thuis. Ja lange teugel galoperen kunnen we wel, donderd ie helemaal uit elkaar, gaan we schuin en hard door de bochten, om na de bocht in een rendraf te vallen. Doen we dus niet ;)

ontspanning first, komt niet zonder spannning vooraf.
We doen ons best.
Ik bel Sam alleen op als ik er niet uit kan, dus ik les gemiddeld eens per maand.
Ik ben goed in onthouden van mn lesstof, en kan echt zelf trainen. dat is erg fijn!

Onwijs bedankt voor je grote lange post! ik heb hier zeker wat aan. vind het zeker positief commentaar, en dat maakt me ook weer trots!

Enne, zelf niet durven ;) makkie :D

Succes LU!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:30

Als eerste: nog geen foto.. Als tweede: we hebben nog een afspraak gemaakt! 2 oktober ga ik er weer heen om nog eens te rijden. Was een erg leuk (pittig) ding van 6 jaar. Was vandaag vooral even voelen, en samen met de eigenaresse alles gedaan. Gepoetst en uitgemest. Paardje is niet zo groot. Maar ohz voeld ze heel groot. Grote draf passen en onwijs krachtige sprong in de galop.

Ben benieuwd naar de volgende keer. Vanavond even bij lezen.. Nu snel eten en naar de manege haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:44

Heel leuk LU!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:47

Snackie mijn commentaar is eigenlijk van je beide proeven door elkaar heen haha, puntjes die mij opvielen. Maar dat had je denk ik wel door? :)

Leuk die levende spiegels hè? :D Haha heb het overigens met mijn eigen ook!
Beter in de proef voor 'safe' gaan dan grenzen verleggen, dat doe je wel in de training. De proef is alleen maar een weerspiegeling van in hoeverre de opleiding van het paard bevestigd is. Als jij je er maar bewust van bent waar de verbeterpunten zit en weet hoe je dit in je training aan moet gaan pakken. Maar volgens mij komt dat wel goed.. ;)

Hem meer op de achterhand krijgen / houden, lukt je niet alleen op de korte zijde voor de middendraf. Dat vergt training, want voor hij dat echt goed kan moet ie eerst meer kracht krijgen. Verwacht dus ook niet dat je dat zo in 1 keer super voor elkaar hebt. :)

Wel is het het heel goed (vooral omdat je zegt dat ie snel onder je vandaan gaat lopen) om niet alleen maar een middendraf te rijden, of in arbeidstempo te blijven als je van hand veranderd (of een gebroken lijn inzet ofzo). Rijd hem ook maar eens terug (en probeer dat dan goed op je zit te doen, dus niet aan de teugels). Grappig dat je zegt dat hij aangalopeerd, want de meeste paarden galoperen aan omdat ze nog ietwat gebogen zijn wanneer je de middendraf wilt rijden. ;)

Ik zou voor nu dus vooral erop letten dat je hem terug kunt rijden op je zit, dat hij wacht op jou hulpen. Van daaruit kun je het gaan uitbouwen tot een mooie middendraf (en later een uitgestrekte draf)! ;)

Wat ik zelf hele fijne oefeningen daarvoor vind is het kort schakelen, rijd hem maar eens zover terug dat ie echt bijna stapt en dan weer vlot voorruit rijden. Maar daar doe je geen heel rondje over, nee enkele passen (zowel voor het terug rijden als het voorwaarts rijden). Die schijnovergangen uiteraard afwisselen met echte overgangen. Zo heb ik laatst die van mij betrapt dat ie wel degelijk enorm goed kan vertrekken en daarbij een hele mooie verruiming kan laten zien. Ik was bezig om hem actiever te krijgen op mijn been, als hij stapt en ik geef hulp voor de draf moet hij in draf gaan klaar punt. Dat deed hij dus niet (reageerde traag, kwam daarbij ook telkens omhoog van voor etc.). Dus ik ging overgangen stap-draf draf-stap rijden, tot ik tevreden was. En daar ging ik vervolgens mee spelen, door ook schijnovergangen te rijden. Toen hij mij dat dus liet voelen wat er onder mij gebeurde ben ik zelf heel anders ook een middendraf gaan rijden. :') In theorie wist ik namelijk wel hoe het 'hoorde', maar ik reed hem terug, wende af, deed mijn hand naar voren en gaf wat been. Tja dan rijd je er nooit een goede middendraf uit. Nu liet mijn paard mij ineens voelen hoe het dus in de praktijk hoorde EN hoe je dat eruit rijd. DOor terug te rijden, hem op de achterhand te zetten (dat kreeg ik voor elkaar door die overgangen en schijnovergangen), ik had hem actief én hij wachte op mijn hulpen. Maar dat zeg ik, dat is iets wat je in je training al voor elkaar moet zien te krijgen en daarna in je gehele proef zo moet blijven eigenlijk. Dat doe je niet alleen op de korte zijde voor de middendraf bijvoorbeeld. En daar gaat tijd overheen, want dat vraagt kracht en die kracht moet je paard eerst ontwikkelen. :) Mij lukt dat ook nog lang niet hoor, ben al blij als het in de training af en toe kleine stukjes lukt! En als ik zie wat ik daarvoor al heb moeten doen om hem actief te krijgen, beter op de achterhand etc. Ben ik blij als hij iets een kleine verruiming in de proeven laten zien.

Ik zie alles? NOu echt niet hoor! Heb nog zoveel te leren!
Moet zelf ook nog echt leren 'zien' hoor! Maar ik doe mijn best haha. :D
Zo ben ik ook behoorlijk kritisch over mijn eigen filmpjes en dan continu denken wat JIJ anders had kunnen doen, of wat JIJ deed waarom jou paard zo reageerde.. :P (Heel confronterend, maar ook erg leerzaam!)

Doorzitten is dan inderdaad lastig, ken je probleem, ik smokkel daarom in de proef soms wat. :+
Of ik blijf stug lichtrijden, dan maar een punt minder, heb liever dat hij ontspannen blijft..

Maar lastig is het wel! Korte stukjes oefenen, eigenlijk al weer gaan lichtrijden voor hij kan gaan spannen. Zorgen dat je tempo niet te hoog ligt en vooral zelf; ontspan! :P (lastig, lastig, lastig..)

Snackie schreef:
Halsstrekken, ja dat wil hij wel, laat je teugels lang, en zijn hoofd valt net niet op de grond.
Toch had ik er maar een 5 voor in de eerste proef. Maar! hij mocht ook nog lager. Wat gebeurd er als ik hem dan langer maak, valt hij over de schouder weg.
Dus ik moest hem iets tegenhouden. 2e proef(proef 3) zie je dus ook een duidelijk verschil, dan komt hij wel zodanig laag dat zijn neus op kniehoogte komt, en dat word beloond met een 7.

Is dat zo, gebruikt hij zijn rug als hij kan halsstrekken? ik pak het niet zo veel mee namelijk,omdat ik dacht dat het niet direct in verband stond, ivm de spier van hals is tot schoft, en voorbij de schoft tot achteraan is rugspier. niet 1 geheel.
Hij voelt overigens wel minder strak over de rug dan in februari.
(als je dat filmpje ziet dan denk ik. oeioei, dat ik daarmee op wedstrijd durfde) Maar goed, voor de ervaring!

Nouja, echt trainen als 1 geheel kan je het natuurlijk niet. :P
Maaaaaar! Een paard dat een vaste, strakke, rug heeft zal nooit helemaal mooi en fijn willen (en kunnen!) hals strekken, simpelweg omdat die spieren het gewoon niet kunnen die zijn te stram eigenlijk. Een paard dat fijn over de rug gereden word, los gereden word, heeft soepele spieren en ook fijnere rugspieren die wel kunnen oprekken zonder dat het zeer doet. Dus zo'n paard doet het ook gewoon veel liever. Een paard dat het in de proef dus zo makkelijk en graag doet zegt dus eigenlijk tegen de jury; "Kijk mijn ruiter traint mij goed over de rug!" :D :P En hier komt dus weer om het hoekje kijken wat o.a. Bertie zo goed kan verwoorden hoe een jurylid door gewoon te kijken toch heel goed kan zien aan een paard hoe het dagelijks getraind word. Er zijn zo veel factoren die dat vertellen! En dit is er dus eentje van..

Halsstrekken is eigenlijk het verlengde van het voorwaarts neerwaarts rijden, geloof dat we dat hier in het topic ook al eens eerder hebben behandeld. Is nog wel terug te vinden! :)

Bij het VWNW (waar je voor nu eigenlijk naar streeft denk ik, en waar je veel mee bezig bent tijdens je training), wil je dat het paard z'n hals naar voren en naar beneden beweegt. Meestal zo'n beetje tot boeghoogte, maar wel met de ronding nog in de hals (niet gestrekt dus). Het halsstrekken is eigenlijk het zelfde dus, alleen dan ga je net een stukje verder en vraag je het paard z'n neus naar voren en beneden te bewegen tot knie hoogte. Ook zal daarbij de hals echt gestrekt worden.. ;)

Het is dus eigenlijk een hele fijne 'controlerende' oefening.

-----

Blij dat je trots bent! Want dat mag je ook zeker weten zijn!! :D :D :D
Zo en nu ga ik als de bliksem naar stal, wou er om half 7 zijn en het is nu al kwart voor 7 en moet me nog omkleden. :')

Even proefje oefenen, hoop woensdagavond nog 2 proefjes te kunnen starten. :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:48

LoveUggs schreef:
Als eerste: nog geen foto.. Als tweede: we hebben nog een afspraak gemaakt! 2 oktober ga ik er weer heen om nog eens te rijden. Was een erg leuk (pittig) ding van 6 jaar. Was vandaag vooral even voelen, en samen met de eigenaresse alles gedaan. Gepoetst en uitgemest. Paardje is niet zo groot. Maar ohz voeld ze heel groot. Grote draf passen en onwijs krachtige sprong in de galop.

Ben benieuwd naar de volgende keer. Vanavond even bij lezen.. Nu snel eten en naar de manege haha

Dat klinkt goed! Leuk zeg! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 20:36

_Marinke_ schreef:
LoveUggs schreef:

Dat klinkt goed! Leuk zeg! :D

Zeker! T is een leuk ding! Haha

Heb net op dat leuke manege paardje van vorige werk gereden. Ging minder dan vorige week, maar dat maakt hem niet minder leuk! Vorige week had hij er dan ook al een uur op zitten. Vandaag de hele les aan het been gereden. Tegen de hand aan en denkbaarste 10 min ging hij fijn mijn hand opzoeken. De les dus fijn afgesloten, langzaam meer lengte in de hals gereden tot hals strekken en met een losse teugel overgang naar stap. Heerlijk gereden dus!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:23

Hoi allemaal!
Nog even een berichtje van mij want wil nog graag even wat rechtzetten!
In mijn bericht van vorige week heb ik mijn lieve lesgenootjes naar beneden gehaald..
Hier werd ik net op aangesproken en dit is in princiepen opgelost. Toch wil ik ook graag op deze manier even zeggen dat dit niet mijn bedoeling was. Sommige dingen komen via internet anders over dan ze in werkelijkheid bedoeld zijn. Dus bij deze wil ik ook hier even zeggen dat dit niet mijn bedoeling was. Wij kunnen allemaal rijden, en rijden ons paard op dat moment allemaal zo goed mogelijk.
Ik hoop dan ook dat ze dit bericht ook lezen. Op deze manier hoop ik dat het nu vergeten/ vergeven kan worden!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:30

Ik wil graag weer mee komen doen als ik het kan bijhouden.
Foto wat ik nu ga laten zien is verre van perfect en nageeflijk is er nog niet eens, maar dit is het resultaat van de eerste les voor Zsazsa en mij (met Zsazsa). Zsazsa is altijd een buitenrit pony geweest en bakwerk kent ze dus niet. In ieder geval niet het serieuze deel.
11 jarige haflinger merrie en ontzettend leergierig. Eerst als ik aandreef, was het 2x normaal, 3e keer wat feller en nog geen actieve reactie, aan het eind zelfs na lange teugel stappen, was het been eraan en ze ging... Ben echt ontzettend trots.

Afbeelding

Wat zie ik zelf?
Nageeflijkheid is er totaaaaaal niet haha. Maar check die benen! Mooie actieve achterhand, de V's zijn niet allemaal helemaal gelijk, maar tis voor mij beter wat ik ooit heb gehad <3
Die staart hangt mooi af, geen spanning in te zien. Ik zie een pony die het leuk schijnt te vinden.
Wel een rug die nog weggedrukt is, maar dat is omdat de nageeflijkheid nog ver te zoeken is haha...
Ze loopt totaal niet op de voorhand, maar ze loopt ook niet op de achterhand, ze loopt dus horizontaal en dat is al stukken beter als op de voorhand.
We gaan zeker door met lessen! Vraag over een paar maandjes voor nieuwe foto's en dan plaats in hier weer en ga ik ze vergelijken!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:51

hallo,
ik wil jullie mening vragen hierover :
Afbeelding
ik vind het niet helemaal ontspannen , en dat ik niet goed meega in de beweging
( zit er maar wat achteraan te hikken )
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 21-09-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:53

Graag eerst je eigen mening...
Tenzij dat veranderd is, maar dat moet eigenlijk wel ff

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:21

Ik vind het bovenstaande niet bepaald ontspannen. Het lijkt alsof je fel aan je teugels hangt. Je zadel ligt volgens mij ook ver van goed? Als je zadel niet goed ligt kan je paard moeilijk ontspannen lopen, al weet ik niet of dat de oorzaak is, maar ik vraag me heel hard af of je zadel past.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:12

Deze naam: welke bedoel je??
Van mij weet ik dat er geen ontspanning is en heb mn stukje ook verteld dat voor mij eerst belangrijk is dat ze actief is aan het been en daarna komt nageeflijk wel

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:15

"Het bovenstaande", de eerste foto boven mijn post dus.(:

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:19

Oohw hahaha (a)
Ik beschouw mijn post dus als goed gezien?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 23:30

Oh ja.xD

Je zegt zelf dat ze meer een buitenrit pony geweest is, misschien weet ze niet direct hoe zo moet lopen. Ik ben geen voor, maar ook geen tegenstander tegen een hulpmiddel om haar even te helpen, je moet haar natuurlijk ook niet dwingen of onderin trekken. Maar ik denk dat je pony gewoon even duidelijk gemaakt moet worden hoe ze moet lopen (haar spieren etc dus juist gebruiken), zodra ze dat weet zal het volgens mij wel allemaal wat vlotter gaan, niet op 1 2 3 natuurlijk, en je mag af en toe een kneepje geven met je hand, niet om te zagen maar om duidelijk te maken dat ze zich los moet laten.
Verder denk ik ook dat jij vaak te fel naar voor gaat zitten, al is dat moeilijk af te leiden vanuit één foto, maar probeer hierop te letten.(:

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 00:35

Hahaha dat is echt foto momentje haha. Verder wil ze best zakken alleen ik moet zelf aan de combi tegelijk werken. Dus aan vooruit rijden en het kneden haha. Maar ik moet ook opletten dat ze actief blijft.
Maar dit was de eerste echte les & denk dat ik ff voor thiedemann moet kijken. Maar die zijn best duur dacht ik

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:21

xDaantjxx schreef:
Ik wil graag weer mee komen doen als ik het kan bijhouden.
Foto wat ik nu ga laten zien is verre van perfect en nageeflijk is er nog niet eens, maar dit is het resultaat van de eerste les voor Zsazsa en mij (met Zsazsa). Zsazsa is altijd een buitenrit pony geweest en bakwerk kent ze dus niet. In ieder geval niet het serieuze deel.
11 jarige haflinger merrie en ontzettend leergierig. Eerst als ik aandreef, was het 2x normaal, 3e keer wat feller en nog geen actieve reactie, aan het eind zelfs na lange teugel stappen, was het been eraan en ze ging... Ben echt ontzettend trots.

[ Afbeelding ]

Wat zie ik zelf?
Nageeflijkheid is er totaaaaaal niet haha. Maar check die benen! Mooie actieve achterhand, de V's zijn niet allemaal helemaal gelijk, maar tis voor mij beter wat ik ooit heb gehad <3
Die staart hangt mooi af, geen spanning in te zien. Ik zie een pony die het leuk schijnt te vinden.
Wel een rug die nog weggedrukt is, maar dat is omdat de nageeflijkheid nog ver te zoeken is haha...
Ze loopt totaal niet op de voorhand, maar ze loopt ook niet op de achterhand, ze loopt dus horizontaal en dat is al stukken beter als op de voorhand.
We gaan zeker door met lessen! Vraag over een paar maandjes voor nieuwe foto's en dan plaats in hier weer en ga ik ze vergelijken!

Hoi. Eerlijk gezegd zie ik een paardje dat nog wél op de voorhand loopt. Als je de foto wat draait zodat hij recht staat, en je trekt een denkbeeldige lijn van billen naar schoft, loopt je paard hier nog echt op de voorhand. De lijn loopt namelijk nogsteeds naar beneden, en niet recht of om hoog.
Verder zal ik zeggen wat zie jij in de houding van je paard? Zie jij ontspanning of spanning? Ik zie juist heel veel spanning. Ik zie een enorme hals, en een paard dat z'n kop er op zet.
Ik zie een paard dat totaal geen aandacht heeft voor jou. Je paard stuwd nog te veel. Verder; een paard dat actief de achterhand gebruikt, en op de juiste manier voor word opgevangen zou 9 vd 10x je hand op zoeken. Ik kan je eigenlijk alleen de tip geven het topic goed door te lezen, en goed les te nemen als je echt de dressuur graag onder de knie wilt krijgen. :)