[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:53

Eens met Joolien.
Ik vind het wel sjieke wielie je mooie outfit, je mooie paard en alles wat zo goed bij elkaar past. wij zijn hier dan toch meer van het buitenwerk en het moet niet nog duurder worden dan het al is.
Maar kan hier toch wel erg van genieten. Mooi hoor.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:00

Joolien schreef:
Dank je Ferdo :) Ik doe mn best, vooral om begrijpelijk over te komen, soms weet ik wel hoe t moet maar om het dan uit te leggen is een vak apart :')

ooh herken ik :D !
nu zijn mijn tips nog niet zo goed als die van jou, maar ik wil vaak wel helpen maar het uitleggen lukt dan niet echt _O-

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:11

Klopt, had ik er misschien bij moeten zeggen dat we nu echt werken aan het niet van de achterhand af rennen en hand aannemen! Zodra dit bevestigd is ligt het doel weer ergens anders maar dat komt dan vanzelf wel weer!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:32

Hoi Robijntjah,
ik vind je teugels helemal niet te lang...! Je zit met je ellebogen iets voor je lichaam - maar je bovenarmen lijken wel bij de loodlijn.
Dat je paard met de neus iets voor de loodlijn loopt - tot plm. 20 jaar terug was dat gewoon de standaard. (Verder heeft in mijn woordenboek nagefelijkheid te maken met 'de hulpen door laten komen', het ontspannen van het kaakgewricht - en daarmee in feit met alle gewrichten. Een paard kan dus nagefelijk zijn voor de loodlijn, op de loodlijn en soms ook nog wel achter de loodlijn, al is dat laatste erg lastig, omdat die houding verre van natuurlijk is.)

Wat ik zie, is dat haar kin een klein (spannings)puntje heeft. (Sommige paarden hebben hier een hele tyische punt als ze gespanne zijn, een kin hoort idealiter rond te zijn en er zijn individuele verschillen.) Haar ogen tonen idd superontspannen!!
De staart vind ik mooi uitgestoken.

En idd: je hand staat iets te laag - ideaal is 1 rechte lijn van mond/ bitring naar je ellebogen. (Veel mensen leren het zichzef aan, om hun hand laag te zetten, zodat het paard iets sneller afbuigt.)

Verder vraag ik me af, of ik het begin zie van een grote volte...? Hals is iets naar binnen gebogen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:52

Saintelette schreef:
Bedankt voor je bericht!
Ik zal morgen nog eens de punten langslopen om te kijken. Dat hij zo veel moeite heeft met zijn balans enz klopt, maar het is al veel beter dan eerst gelukiig. Toen ik er voor het eerst op zat en een rechte lijn probeerde te rijden was het eerder een mislukte slangenboog :')
Tempo had ik zelf ook niet het idee dat ie te snel liep, hij loopt eigenlijk nog sneller als ik verder niks van hem zou vragen.. Maar misschien toch nog verder terug in tempo om het hem makkelijker te maken..
En mn handen klopt ook! Ik heb veel moeite met een normaal contact (niet los-vast) behouden, ook op mn andere paard. Ben zelf ook nog in ontwikkeling daarin :D (heb 14 jaar rond gereden zonder uberhaupt ooit van dat woord gehoord te hebben.. Lastig om dat dan ineens wel te kunnen)

Zouden balkjes draven misschien een idee zijn om die achterhand beter te krijgen? (Sterker, wellicht ook soepeler?)

Hij heeft het hogere tempo nu nog nodig om evenwicht te behouden. Zie het als fietsen, pas als je redelijk hebt leren doortrappen kun je de zijwielen er af halen. Op den duur weet je hoe je je evenwicht houd en kun je langzamer fietsen(en andere dingen doen tegelijk ook) Daar gaat gewoon veel meer tijd overheen. Focus op evenwicht, dan komt het tempo daarna wel.

Balkjes helpt zeker *\o/* en ze zijn nog leuk ook. Als het fysiek onmogelijk is dan merk je dat vanzelf.
Je kunt beginnen met 1. Maar je kan ook een rijtje doen. Je kan er 2 op grotere afstand doen en er overheen galopperen. Je kan ze op blokjes leggen. Maar je kan ze ook schuin leggen.

Mijn eigen PRE longeer ik vaak met schuine balkjes. 1 of meer. De schuinte laat ze het buiten achterbeen meer optillen. Zo train ik ongelijk steeds een spiergroep.

Zo bedoel ik dus: http://s263.beta.photobucket.com/user/V ... 0.mp4.html
Je hoeft hem natuurlijk niet zo hoog te doen. Ik gebruik ze in variatie ook om overheen te springen en de rug los te werken. Dan heb je wat hoogte nodig. Je ziet wel mooi dat ze haar buitenbeen hier hoger moet optillen dan haar binnen been. Hoogte geef overigens niet altijd het feit dat ze hun benen ook naar voren zetten. Maar de ruimte zal het wel makkelijker maken.
(ohja en als je een hulpteugel wil gebruiken: niet te strak en met beleid)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:23

Hey!
Ik kom hier wel even binnenvallen (ben die meid van dat schriftje en van die knappe Haf :o )
Ik werk ook heel vaak met balkjes en merk dan aan mijn pony dat dat nog niet helemaal lukt en ik het soms makkelijker moet maken. Ze kan echt wel heel goed aangeven wat ze kan, zeker aan de longe, is voor mij dan ook makkelijker om te zien wat er gebeurd!
Ik ben sinds ong. twee maand weer aan het lessen, dankzij enkele meiden hier uit het topic die me hebben verplicht om lesgever te bellen (heb beetje telefoneer-angst).
't gaat dankzij het lessen in mijn ogen veel beter, in de les nog altijd wel beter dan buiten de les, als ik alleen rijdt durf ik nog té "wild" worden :) moeilijk uit te leggen wat ik daarmee bedoel, maar dan wil ik gewoon teveel tezamen, maar sowieso vind ik dat er vooruitgang is.
Net na onze winterstop ging het de eerste drie keer op een racetempo met het hoofd in de lucht à-la giraffe met de rug weggedrukt, was echt niet fijn rijden. Ondertussen gaat het zo...
Afbeelding
Ik vind dit zo op het eerste zicht wel al goed, al vind ik dat er meer activiteit mag zijn en ze valt nog wat op de voorhand.
Afbeelding
Ben hier wel héél trots op, is op haar moeilijke hand en ik denk toch te zien dat ze lost en plooit! Ik denk wel dat mijn binnenhand nog niet dat tikkeltje losser zou mogen hier.
Afbeelding
Vind ik erg fijn achterbeen gebruik! Mag wel voor mij kijken, maar pony is zo knap :)
Afbeelding
En ik kan ook wel echt voor me kijken!
Na het rijden was ik BLIJ *\o/* en vooral ook moe en voldaan :o
https://lh4.googleusercontent.com/-zUsS ... G_3881.JPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:12

Hoi Ympi :)

Ik doe t even per foto wat ik zie :)
Foto 1:
Dit is een mooi voorbeeld van een paard die aan de voorkant vasthoud waardoor ze van de achterhand af kan komen. Ze houdt de kaak vast en drukt het neusje iets naar voren, zo houdt ze vast in de rug, komt ze op de voorhand en hoeft ze de achterhand niet te gebruiken. Ze duwt de achterhand echt naar achteren weg. Je ziet ook het achterbeen niet ondertreden, ze zou het achterbeen neer moeten zetten op de plek waar het voorbeen de grond verlaat, ze moet sporen.

Foto 2:
De druk op de binnenteugel en het zicht van de mond en het bit zeggen mij dat ze hangerig is en ook hier weer net als op foto 1 zich vasthoudt. Ze is er wel meer doorheen in de kaak en iets minder op de voorhand maar ik vind haar dus hangerig en niet in balans.

Foto 3:
Dit geeft een aardig beeld al is de takt niet helemaal juist. Ook hier zie ik een paard wat hangerig is en de kaak wat vasthoudt.

Foto 4:
Kan ik wat weinig van zeggen omdat het van de voorkant genomen is :)

Wat te doen?
Ga eerste werken aan activiteit, schakelen, wegrijden en ook terug rijden, de motor aanzetten zonder al te veel aan die voorkant te doen. Ga op de 2e hoefslag rijden zodat ze echt op eigen benen moet gaan lopen. Stel haar recht op 2 benen en als ze sterk wordt op de hand corrigeer je dat met je benen. Ga zelf goed zitten op je kont en gebruik je zithulp. Activiteit rijdt je erin met been en vang je op met zit en hand.
Pas als ze actief op eigen benen loopt ga je werken aan die voorkant zonder activiteit te verliezen. Je moet een fijn contact kunnen hebben. Dat kan alleen als de motor achter aan staat :)

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:15

.
Laatst bijgewerkt door Shoshanna op 18-03-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:16

Shoshanna het is de bedoeling dat je zelf commentaar geeft bij je foto. Je foto zomaar hier neergooien is niet te bedoeling.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 13:31

En dan zomaar een puntje zetten in de plaats.. Proberen kan geen kwaad hoor!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:46

SheeNegro schreef:
En dan zomaar een puntje zetten in de plaats.. Proberen kan geen kwaad hoor!

Maar dat kost te veel moeite he...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:47

lees al een tijdje mee en erg interressant topic moet ik zeggen.
ff dit berichtje dat ik het topic makkelijker terug vindt }:0
ga zo door allemaal

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:50

Inderdaad een heel interessant en leerzaam topic! Ik rijd enkel één keer per week op de manege, maar ik
ben wel een fanatieke ruiter die graag leert. Compliment naar de mensen die steeds de tijd nemen om
uitleg en tips te geven! Hopelijk kan ik over een aantal jaar hetzelfde doen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:39

Ympi ik sluit me aan bij het verhaal van Joolien, met die aanvulling dat ik vind dat je én én moet doen. Dus dat wat Joolien schrijft maar ook loswerken van de nek en de kaak. Hoe?
Dat doe je door wending om de voorhand en wijken met licht vallende stelling hals. Leg het accent op nageven en zacht worden als je reactie krijgt. Dus paard gaat knabbelen, je houdt het contact met de teugels (niet loslaten) maar je wordt zacht en je geeft weer met je zit - benen - en hand halve ophouding. Enz. Daarnaast oefeningen die Joolien voorschrijft.
Het loswerken is net zo belangrijk als het impuls opwekken. Het hoort bij elkaar is mijn mening.
Vanochtend mijn flegmatieke senior gereden in de bak. Ze waren aan het schieten in het bos, daar had ik geen zin in.
Dit paard is zo anders als de jongste die super voorwaarts is. Met hem heb ik iedere keer pasjes wijken gedaan met lichte stelling en wending om de voorhand en gelijk (na 10 minuten) pasjes draven erbij gepakt want anders kakte hij te veel in. Alle oefeningen heel kort zodat hij snel in zijn hoofd moest gaan meedenken en dus een wake up call kreeg. In de draf ook even voorwaarts gereden, even rustig terug gereden (tempi wisselingen) en stappen. Op paard is lang door beginners gereden hetgeen voelbaar is, dus rug zit en zat vast. En ja hoor al zeer spoedig begon mijnheer nek los te laten en te knabbelen op het bit. In draf ging dat nog moeilijker dus na paar pasjes draven gelijk overgang gemaakt naar stappen of stil staan en dan weer paar pasjes weg draven waarbij je paardje mooi door de nek laat. Hij pakte het zo goed op. Paar pasjes galoperen er tussen door en zo na 20 minuten gestopt want "der alte" rijden staat voor cardio training, en morgen en overmorgen is er weer een dag. (Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd). Op het einde kon ik al in rustig drafje doorzitten want rug werd al wat zachter. Maar is natuurlijk nog niet helemaal goed. Dat kan gewoon niet in zo'n korte tijd.
Omdat hij zo flegmatiek is rijd ik hem altijd kort maar krachtig. En vanaf vandaag neem ik hem erbij regelmatig zodat hij fijn los kan worden.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:14

Nee nee stop!
Jullie gaan veeeel te snel, hou het niet bij met mijn schriftje :(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:37

Veulen84 schreef:
Saintelette schreef:
Bedankt voor je bericht!
Ik zal morgen nog eens de punten langslopen om te kijken. Dat hij zo veel moeite heeft met zijn balans enz klopt, maar het is al veel beter dan eerst gelukiig. Toen ik er voor het eerst op zat en een rechte lijn probeerde te rijden was het eerder een mislukte slangenboog :')
Tempo had ik zelf ook niet het idee dat ie te snel liep, hij loopt eigenlijk nog sneller als ik verder niks van hem zou vragen.. Maar misschien toch nog verder terug in tempo om het hem makkelijker te maken..
En mn handen klopt ook! Ik heb veel moeite met een normaal contact (niet los-vast) behouden, ook op mn andere paard. Ben zelf ook nog in ontwikkeling daarin :D (heb 14 jaar rond gereden zonder uberhaupt ooit van dat woord gehoord te hebben.. Lastig om dat dan ineens wel te kunnen)

Zouden balkjes draven misschien een idee zijn om die achterhand beter te krijgen? (Sterker, wellicht ook soepeler?)

Hij heeft het hogere tempo nu nog nodig om evenwicht te behouden. Zie het als fietsen, pas als je redelijk hebt leren doortrappen kun je de zijwielen er af halen. Op den duur weet je hoe je je evenwicht houd en kun je langzamer fietsen(en andere dingen doen tegelijk ook) Daar gaat gewoon veel meer tijd overheen. Focus op evenwicht, dan komt het tempo daarna wel.

Balkjes helpt zeker *\o/* en ze zijn nog leuk ook. Als het fysiek onmogelijk is dan merk je dat vanzelf.
Je kunt beginnen met 1. Maar je kan ook een rijtje doen. Je kan er 2 op grotere afstand doen en er overheen galopperen. Je kan ze op blokjes leggen. Maar je kan ze ook schuin leggen.

Mijn eigen PRE longeer ik vaak met schuine balkjes. 1 of meer. De schuinte laat ze het buiten achterbeen meer optillen. Zo train ik ongelijk steeds een spiergroep.

Zo bedoel ik dus: http://s263.beta.photobucket.com/user/V ... 0.mp4.html
Je hoeft hem natuurlijk niet zo hoog te doen. Ik gebruik ze in variatie ook om overheen te springen en de rug los te werken. Dan heb je wat hoogte nodig. Je ziet wel mooi dat ze haar buitenbeen hier hoger moet optillen dan haar binnen been. Hoogte geef overigens niet altijd het feit dat ze hun benen ook naar voren zetten. Maar de ruimte zal het wel makkelijker maken.
(ohja en als je een hulpteugel wil gebruiken: niet te strak en met beleid)

Ik snap je bedoelding met je schuine balkje,
Nadeel ervan is dat ze de derde? x wel half springt en dan echt opgesloten zit in de hulpteugel.Want die geeft dan niet mee.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:39

Ach Fry, alles staat dr nog, je kunt op je gemakkie mee lezen, dat doe ik ook ipv reageren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:47

Snackie schreef:
Ik snap je bedoelding met je schuine balkje,
Nadeel ervan is dat ze de derde? x wel half springt en dan echt opgesloten zit in de hulpteugel.Want die geeft dan niet mee.

Ik heb hem ook wel erg hoog liggen hoor ;)
Balk hoogte lag zo rond de 60/70 cm en van daar aflopend. Voor haar is het de bedoeling dat ze ze uiteindelijk springt. We beginnen binnenbocht met overdraven. Schuiven dan steeds verder door naar buiten. Soms word ze wat te gretig en dan schuift ze zelf alvast door.

Klem zitten aan de hulptteugel valt mee. Hij zit ruimer dan je denkt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:58

Fanatiek paardje dus, ja het kan altijd gebeuren, maar deze hulpteugel is niet elastisch toch?
Elastiekje veert dan nog mee, dat punt bedoelde ik :D

Maar door het schuin liggen is het de bedoeling dat ze telkens meer dr benen gaat tillen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:28

Hij is niet elastisch nee. Voorhaar is het de bedoeling om te voorkomen dat ze d'r hoofd omhoog knalt. En dat doet ze met elastiek nog erger dan normaal. Zo probeert ze het zelfs niet super.

Schuin is inderdaad dat ze hun been echt optrekken en zichzelf dragen.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:39

Ooooh jullie gaan echt heeeel snel! Ik had een tijdje terug gelezen dat er een soort van boekje over alle tips gemaakt zou worden? Is dat nog aan de orde? (sorry als ik het niet gelezen heb had nogal wat pagina's in te halen hihi)

En een dikke pluim aan de commentaar gevers! Ik zou niet weten hoe ik soms iets zou moeten uitleggen! Erg leerzaam topic! :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:48

Marjo_elise:

Van mij , als meelezer ook weer es een dikke pluim voor alle uitleg in dit draadje met respect en vleugje humor.
Heb veel tips hier gegeven zelf mee m'n lessen ingenomen, met vragen aan instructie hoe je het en ander het beste kunt aanleren of veranderen maar vooral het zelf beter gaan aanvoelen.
Ben kritischer geworden naar mezelf toe hierdoor en merk dat ik gemaakte fouten beter opmerk.
In het rijden zelf werk ik nu eerst zoveel mogelijk aan de ontspanning.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:47

Is er iemand die kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard in de kaak vast houd??

Ik heb wel een idee van hoe dat eruit ziet, maar weet het eigenlijk niet zo goed. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:51

_Marinke_ schreef:
Is er iemand die kan uitleggen hoe je kan zien dat een paard in de kaak vast houd??

Ik heb wel een idee van hoe dat eruit ziet, maar weet het eigenlijk niet zo goed. :o

Dan drukt het paard de neus voor de loodlijn en is het paard vaak ook zwaar in de hand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:06

_Marinke_ schreef:

Dat kun je - contra Joolien - niet zien. Het kaakgewricht zit (net als bij ons :) ) vlak bij de oren, helemaal binnenin. Je ziet geen spieren uitbuiken als een paard zijn kaak aanspant. Wat je wel kunt zien n real life zijn bijv. "vaststaande oren" die 'meebonken' of zoals gezegd een puntkin.

Wat ik met Joolien eens ben: een paard kan kracht zetten met de kaak om steun/ gewicht/ verzet/ noem maar op op het bit te geven. Dat kan volgens mij in allerlei posities, voor, op en zelfs achter de loodlijn (eerst oprollen en dan hangen, ik kreeg ooit zo'n paard te rijden...!)

En wat je ook kan zien, maar net niet echt makkelijk op een foto: als een paard of een mens 1 gewricht "vast zet" of "op slot zet", bewegen allerlei andere gewrichten ook minder soepel.

(Mbt. dit laatste: doe een spelletje met een vriendin. Je staat tegenover elkaar, houdt elkaars handen vast en samen beweeg je je handen allerlei kanten op. :) (Word je jaren jonger van!) En dan gaat 1 van jullie 'stiekum' haar tenen krullen, haar adem inhouden of idd haar kiezen op elkaar doen - je merkt het gelijk, dat die armen net iets stijver gaan bewegen - dat dat losse, soepele er af is.)