Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:58

Ik leg mijn leerlingen het vaak in eerste instantie in Jip en Janneke taal uit maar benoem ook altijd de vakterm.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:00

cherie78 schreef:
Hoe is het dan mogelijk dat die combinatie's in het ZZ-Z komen, vraag ik me dan af.

Tja, hoe komen sommigen in de Z. Als je gemiddeld een 6je scoort, kan je een heel eind komen. Alleen je loopt een keer vast. Voordat het ZZ Licht bij de basis zat, werd er geklaagd over het slechte niveau. Nu zit het bij de basis en er rollen er dus nog teveel door naar het ZZ Zwaar, waardoor het ZZ Zwaar nu blijkbaar regelmatig bedroevend wordt gevonden door de juryleden.
Ik geef geen sneren naar de juryleden en zeker niet naar de ruiters en ook niet naar de instructie, heeft geen zin volgens mij. Ik verbaas me er alleen over, als je altijd in de staart van een rubriek zit, je dan nog zin hebt om op concours te gaan. Na 10 keer 55% zou ik mezelf een keer op het hoofd krabben en er wat aan gaan doen, voordat ik weer een hele dag tijd en geld investeer voor de hobby.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:13

burl schreef:
Ik leg mijn leerlingen het vaak in eerste instantie in Jip en Janneke taal uit maar benoem ook altijd de vakterm.

Same here, al is Jip en Janneke taal vaak niet nodig. Mensen, en vooral jonge/nieuwe mensen willen leren. Die begrijpen een hoop, na een keer goed uitleggen uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:17

Maar je zult ze toch eerst in simpele bewoording moeten uitleggen wat bijv. het woord ophouding betekend.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:18

setteke schreef:
Burl, jij rijdt toch zelf ook ZZ licht? Hoe ervaar je dat?

Ben ik wel benieuwd naar :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:21

burl schreef:
Maar je zult ze toch eerst in simpele bewoording moeten uitleggen wat bijv. het woord ophouding betekend.

Eerlijk antwoord? Zelden tot nooit, maar nogmaals al mijn combinatie's reden al minstens L2. Niet dat ik dat als eis stel, maar ik kom geen andere combinatie's tegen. Het is of dit, of mensen die geen wedstrijdervaring hebben, maar wel al jaren rijden en de klassieke kant op willen. Beide combinatie's kennen de termen vaak al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:22

setteke schreef:
setteke schreef:
Burl, jij rijdt toch zelf ook ZZ licht? Hoe ervaar je dat?

Ben ik wel benieuwd naar :D

Ik heb laatste paar jaar niet meer bij de subtop gestart. Maar de laatste 5 á 10 jaar is het niveau minder geworden. Tenminste, dat vind ik. Enkele comb. daar gelaten.
De basis ontbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:23

Ailill schreef:
burl schreef:

Eerlijk antwoord? Zelden tot nooit, maar nogmaals al mijn combinatie's reden al minstens L2. Niet dat ik dat als eis stel, maar ik kom geen andere combinatie's tegen. Het is of dit, of mensen die geen wedstrijdervaring hebben, maar wel al jaren rijden en de klassieke kant op willen. Beide combinatie's kennen de termen vaak al.

Ik heb ook beginnende ruiters. Dat is denk ik het verschil.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:28

Ik denk het wel Burl, lijkt me een uitdaging op zich.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:29

Ah Burl, dan was het zeker nog in de VVDR tijd. Ik vind vooral dat er nu veel meer ruiters en amazones bijgekomen zijn, veel meer wedstrijden om uit te kiezen. Misschien heeft dat er ook wel een beetje mee te maken. Vroeger had je bijna altijd dezelfde juryleden, was je met zijn allen op dezelfde wedstrijd (nu ja, niet helemaal). Alleen had ik toen het gevoel, dat je wel bekend moest zijn bij de jury, anders kreeg je echt geen punten. Dat vind ik nu niet meer, iedereen die goed rijdt, krijgt zijn/haar punten wel. Dus wat mij betreft een verbetering.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:37

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Hoe is het dan mogelijk dat die combinatie's in het ZZ-Z komen, vraag ik me dan af.

Tja, hoe komen sommigen in de Z. Als je gemiddeld een 6je scoort, kan je een heel eind komen. Alleen je loopt een keer vast. Voordat het ZZ Licht bij de basis zat, werd er geklaagd over het slechte niveau. Nu zit het bij de basis en er rollen er dus nog teveel door naar het ZZ Zwaar, waardoor het ZZ Zwaar nu blijkbaar regelmatig bedroevend wordt gevonden door de juryleden.
Ik geef geen sneren naar de juryleden en zeker niet naar de ruiters en ook niet naar de instructie, heeft geen zin volgens mij. Ik verbaas me er alleen over, als je altijd in de staart van een rubriek zit, je dan nog zin hebt om op concours te gaan. Na 10 keer 55% zou ik mezelf een keer op het hoofd krabben en er wat aan gaan doen, voordat ik weer een hele dag tijd en geld investeer voor de hobby.

Als je gemiddeld een 6je scoort, heb je al zomaar een winstpunt.
Met die 6 gemiddeld, vind de jury het dus winstwaardig en toe aan een volgende klasse.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:42

Ja, klopt. Alleen wat een 6je was, is in een bepaalde klasse geen 6je meer, maar een 5. En dan loop je vast en dat gebeurt nog steeds veelvuldig.
Wat je er aan kan doen? Als je als ruiter zelfkennis hebt, dan kom je al een heel eind. Verder krijg je nooit alle jury's op 1 lijn, dat willen ze wel, maar er is denk ik toch teveel een persoonlijke mening die meespreekt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:54

setteke schreef:
Ja, klopt. Alleen wat een 6je was, is in een bepaalde klasse geen 6je meer, maar een 5. En dan loop je vast en dat gebeurt nog steeds veelvuldig.
Wat je er aan kan doen? Als je als ruiter zelfkennis hebt, dan kom je al een heel eind. Verder krijg je nooit alle jury's op 1 lijn, dat willen ze wel, maar er is denk ik toch teveel een persoonlijke mening die meespreekt.

Er ligt wel een "zware" taak op de schouders van instructie om de ruiter te leren dat zelfkennis belangrijk is.

Om dan weer (terug naar de topic-titel) "HET" te kunnen laten zien.

Vervolgens ligt er een "zware" taak op de schouders van de jury om "HET" te waarderen.

Dat nooit alle jury's op 1 lijn komen is niet zo heel erg, als het gros dan maar wel op 1 lijn "zit"

Om ook nog even terug te komen op de 'VAKTAAL', het is natuurlijk wel belangrijk om de 'VAKTAAL' eerst in JIP EN JANNEKE TAAL uit te leggen.
Daarna weet dan iedereen wat er mee bedoeld zou kunnen worden.

Want blijkbaar weet ook de instructie die alleen de vaktaal gebruikt niet altijd wat er met die vaktaal bedoeld wordt.
Zie bv het woord "haarfeeling" :D
Lijkt mij trouwens ook niet echt een VAKwoord; half nederlands en half engels ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:57

Dan had het nog altijd Haargefühl moeten zijn *D

Verder eens met je post Cherie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:11

setteke schreef:

Wat doe jij voor werk?

;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:15

nombrado schreef:
pien_2010 schreef:
Ben het niet eens met je NOmbrado. Ik vind het erg prettig als mijn instructeur zegt: "Pien, let op dat je paard niet gaat lopen", of bijvoorbeeld even later zegt: "dat is wat ik graag zie, nu is je paard meer in evenwicht en gaat". Als ik rijd tijdens mijn les heb ik geen tijd voor allerlei uitleg dan wil ik gewoon begrijpen wat er bedoeld wordt. Het gaat in dit geval ook niet om je paard, die zal het inderdaad een worst zijn, maar het gaat om ruiter, instructeur en omstanders. Fijn om één taal te spreken.

Iemand die géén vaktaal spreekt kan bij een goede instructeur, prima leren rijden
dat is echt niet zo moeilijk.
Als je als ruiter het gevoel leert herkennen? wanneer een paard mooi in balancerende evenwichtige manier loopt, dan weet je dat meteen als ruiter. (en dat hoort een instructeur te bevestigen )

We zullen het over een aantal dingen nooit eens worden NOmbrado dat is als het om de halve ophouding gaat het wel of niet gebruik van de hand, het wel of niet nut en dus gebruik van vakjargon evenals het wel of niet juiste rijkunstig gevoel leren ontwikkelen. Dat wat jij als goed ervaart zal waarschijnlijk iets anders zijn als dat wat ik als goed ervaar en geleerd heb als goed te ervaren. Maar dat geeft niet, je hebt wel een leerzaam en interessant topic gestart wat op de achtergrond veel meelezers heeft. :+

En nu ga ik vanavond even ontopic naar de dart sport kijken waar twee Nederlanders zich vanavond kunnen plaatsen (Michael Gerwen en Raymond Barneveld)voor de finale. Vanavond is waarschijnlijk spannender als de finale morgenavond. Je richt, mist of schiet raak in deze sport. Erg eenvoudig en iedereen gooit met zijn eigen techniek en dat is allemaal OK, heel anders als de dressuur :D .

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:28

Ailill schreef:
setteke schreef:

Wat doe jij voor werk?

;)

Vroeger in de paarden gewerkt (GP stallen) en we hebben nu een hobbystal ;) . Nou ja, een beetje uit de hand gelopen hobby (16 paarden in totaal, veelal fokmerrie's en jong spul). Verder geef ik les en start wedstrijden. Verder heb ik ook genoeg werk gedaan wat niets met paarden te maken had, maar altijd 1 of meerdere paarden ernaast gehad. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus nu alleen maar paarden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:54

Dank je Professor voor het plaatsen van de foto met de twee schimmels. :) Mooi om het zo naast elkaar te zien.
Ook leuk om het stukje uit de Paardenkrant te lezen. Het is de vraag of deze boodschap goed over zal komen bij degenen die het aangaat. Kennelijk schort er nogal wat aan. Je vraagt je dan toch weer af hoe deze combinaties zo ver zijn gekomen. Als de basis er al niet is, dan was die in de basiswedstrijdsport er toch ook niet en dan kun je toch volgens mij eigenlijk toch ook geen 60 procent scoren ook al is het een L2 proef oid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:55

Haarfeeling word in Duitsland het genoemd Haar is nl ook haar zoals in Nederland.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:58

setteke schreef:
Kijk, dit bedoel ik dus. Zelfs Murphy moest vragen wat je hiermee bedoelt. En dan constant zeggen, dat een aantal hier de terminologie niet beheersen. Ik had ook geen flauw idee wat je met Haarfeeling bedoelt, 1 voordeel, ik zal het nooit meer vergeten.

Per PB kwam er een ander antwoord uit van murphy, alleen het is een Duitse uitdrukking, het heet in het Nederlands en daar kwam ik niet op haarcontact.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:02

Professor schreef:
setteke schreef:
Kijk, dit bedoel ik dus. Zelfs Murphy moest vragen wat je hiermee bedoelt. En dan constant zeggen, dat een aantal hier de terminologie niet beheersen. Ik had ook geen flauw idee wat je met Haarfeeling bedoelt, 1 voordeel, ik zal het nooit meer vergeten.

Per PB kwam er een ander antwoord uit van murphy, alleen het is een Duitse uitdrukking, het heet in het Nederlands en daar kwam ik niet op haarcontact.

Al die termen. . . blijft moeilijk :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:32

Ailill schreef:

setteke schreef:

Professor schreef:
Al die termen. . . blijft moeilijk :+

Meen je niet...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:34

Babootje, je hebt de quotes een beetje door elkaar gehaald.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:35

Net als quoten. . . :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:36

Nou is het inderdaad een Babylonische spraakverwarring geworden :D