Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xDaantjxx schreef:Haha is het echt zo goed?
Ik kijk naar het plaatje alsof iemand anders erop zit.
Dat kijken vanaf een afstand heb ik op middelbare school heel veel mee geoefend.
Haha dacht ga het nu eindelijk eens proberen kijken of het lukt
En ja dus hihi
Lon schreef:Ik lees al een tijd met jullie mee, en heb nu toch een vraag over het begrip durchlässigkeit. Hangt dat per definitie samen met losgelatenheid in het lijf en een fijne aanleuning?
Mijn ruin kan soms, bijna handenwrijvend (voorzover mogelijk met hoeven) vragen, "ok baasje, wat gaan we nu doen? mag ik?". Hij wacht op dat moment heel braaf op de hulp, maar door zijn enthousiasme mist een stukje ontspanning, waardoor de aanleuning minder fijn wordt. Het gedragspatroon is dan volgens mij wel durchlässig, maar de uitvoering niet.
Ik twijfel ook over wat op zo'n moment te doen: beloon ik zijn werkwiligheid door de hulp wél te geven, of laat ik hem geduld hebben tot hij weer ontspant. Hoe denken jullie daarover?
Lon schreef:Mijn hoofd zegt: wachten, rust herstellen, dán de hulp, dán de beloning. Mijn hart zegt: hij doet zo zijn best, DIRECT belonen.
Ik doe bijna altijd het tweede. Maar als ik er nu (achter de pc in plaats van op het paard) rustig over nadenk, denk ik dat ik op de lange termijn meer bereik met het eerste. Weet je wat? Ik ga het gewoon testen!
pien_2010 schreef:IDJ dat klopt en als je mijn bericht leest dan schrijf ik dat ook niet. Want als het goed is leidt het juist NIET tot verstoring van takt.
Lon schreef:Ik lees al een tijd met jullie mee, en heb nu toch een vraag over het begrip durchlässigkeit. Hangt dat per definitie samen met losgelatenheid in het lijf en een fijne aanleuning?
Mijn ruin kan soms, bijna handenwrijvend (voorzover mogelijk met hoeven) vragen, "ok baasje, wat gaan we nu doen? mag ik?". Hij wacht op dat moment heel braaf op de hulp, maar door zijn enthousiasme mist een stukje ontspanning, waardoor de aanleuning minder fijn wordt. Het gedragspatroon is dan volgens mij wel durchlässig, maar de uitvoering niet.
Ik twijfel ook over wat op zo'n moment te doen: beloon ik zijn werkwilligheid door de hulp wél te geven, of laat ik hem geduld hebben tot hij weer ontspant. Hoe denken jullie daarover?
Denicee_x schreef:Hallo!
Ik wou graag even jullie mening vragen over mij en mijn lease-pony, allereerst wat info:
Ik rij sinds vorig jaar april een pony bij, had daarvoor al zo'n 4 a 5 jaar niet meer gereden, deze pony is tot 2,5 jaar terug altijd vrij intensief in de dressuur gereden door de zus van de huidige eigenaar, huidige eigenaar (12 jaar) reed meer leve de lol en sprong veel. Pony laat zich alles geweren, doet geen vlieg kwaad, maar de ontspanning is ver te zoeken, houd zich ontzettend vast in de kaken en laat de laatste 15 minuten van een uur rijden pas los. Sinds 3 maanden geleden heb ik nu elke week prive les, waar we voornamelijk richten op het losmaken van zijn nekspieren, maar ik heb het idee dat ik hem nu op de verkeerde manier naar onder rijd.
Bij deze dus de foto's:
https://chtdzg.dm1.livefilestore.com/y1 ... jpg?psid=1
Dit is hoe we in het begin rondrijden, ontzettend veel spanning door zijn hele lijf en bij mij, ik moet mijn handen meer bij elkaar doen, maar er werd mij in de les verteld dat ik in het begin nog even zo mag rijden zodat het wat makkelijker is hem los te krijgen.
Hier loopt hij dan ontspannen(naar mijn idee), hij hangt niet meer in de teugels en ik kan hem laag en lang laten lopen maar hem ook oppakken naar dit->
Alvast bedankt!(foto's zijn te groot (en sorry voor de kwaliteit), vandaar in link!)
pien_2010 schreef:Als ik de literatuur op zoek dan zie je dat als SKALA voor elkaar is dat de duitsers spreken van "durchlassigheit". Losgelatenheid is volgens mij dus iets anders want een paard kan in de B of L losgelaten zijn dat staat voor takt, ontspanning en aanleuning. Pas als schwung, rechtgerichtheid en verzameling ook aanwezig is krijgen we het woord durchlässigkeit.
Dus mijn paard is wel in de hand gesteld en losgelaten maar nog niet durchlässig daar de verzameling nog ontbreekt (beginnen we nu pas aan).
_iDj_ schreef:Wat vinden jullie van de methode om altijd een halve ophouding te maken vóórdat je de beenhulp geeft om aan te draven? Bij wijze van attenderen.
Lon schreef:Mijn hoofd zegt: wachten, rust herstellen, dán de hulp, dán de beloning. Mijn hart zegt: hij doet zo zijn best, DIRECT belonen.
Ik doe bijna altijd het tweede. Maar als ik er nu (achter de pc in plaats van op het paard) rustig over nadenk, denk ik dat ik op de lange termijn meer bereik met het eerste. Weet je wat? Ik ga het gewoon testen!
Over het eerste deel: zodra er spanning optreedt, omdat het paard anticipeert, is hij dus niet durchlässig meer. Maar ik ben wel blij dat hij zelf nadenkt (op buitenrit heeft dat een enorme meerwaarde). Hmmm, wil ik dan wel een écht durchlässig paard? *peins*
pien_2010 schreef:Lon schreef:Ik lees al een tijd met jullie mee, en heb nu toch een vraag over het begrip durchlässigkeit. Hangt dat per definitie samen met losgelatenheid in het lijf en een fijne aanleuning?
Ik twijfel ook over wat op zo'n moment te doen: beloon ik zijn werkwilligheid door de hulp wél te geven, of laat ik hem geduld hebben tot hij weer ontspant. Hoe denken jullie daarover?
Heel kort want ik moet zo naar de paarden. Als ik de literatuur op zoek dan zie je dat als SKALA voor elkaar is dat de duitsers spreken van "durchlassigheit". Losgelatenheid is volgens mij dus iets anders want een paard kan in de B of L losgelaten zijn dat staat voor takt, ontspanning en aanleuning. Pas als schwung, rechtgerichtheid en verzameling ook aanwezig is krijgen we het woord durchlässigkeit.
Dus mijn paard is wel in de hand gesteld en losgelaten maar nog niet durchlässig daar de verzameling nog ontbreekt (beginnen we nu pas aan).
Leuke vraag over de perfecte aan de teugel. Ben het eens met Bertie. Maar zet me ook aan het denken dus misschien kom ik er op terug. Maar leuke vraag.
Sorry dat ik niet alle filmpjes kan bekijken ik heb ook nog werk te doen en andere zaken.
Rena100 schreef:Ik ben zelf geen geweldige ruiter, maar kan wel vertellen wat ik zie.
Allereerst wil ik je aanraden ..
Denicee_x schreef:Mij werd juist verteld dat ik juist eerst op de voorkant moest focussen en dat we van daaruit ook actiever gaan maken, 'hij moet eerst los zijn moet ie goed zn benen eronder kunnen zetten' Ik vind dit logisch en onlogisch klinken, logisch omdat het paard eerst los moet zijn (wat hij op het laatste kwartier volgens mij wel is) en onlogisch omdat je eigenlijk van achter naar voor moet rijden. Vandaar dat ik ook hulp vraag
kristie14 schreef:Ik ben al een tijdje een stille meelezer en verwonderde me altijd over het feit dat de houding van de (vaak amazone, eerlijk is eerlijk) in dit topic wat verwaarloosd wordt. Mij is altijd ingehamerd dat dit het allerbelangrijkste is, etc, etc.
Nu vond ik een foto die (in mijn ogen) heel mooi aangeeft dat de houding en zit van de ruiter niet altijd invloed hoeft te hebben op de beweging van het paard.
[ Afbeelding ]
Ik zit zelf in een vreselijke stoelzit, niet recht in het zadel, mijn handen niet rechtop, voeten zo ongeveer voorbij haar schouder, ik kijk naar beneden. ENFIN alles wat fout KAN, gaat fout. (Gelukkig is dit al weer een aantal jaartjes geleden)
MAAR, ik vind dat de pony fijn loopt!
- Waar we het over gehad hebben, FIJN OVER DE BENEN
- Van achter naar voren gereden
- Wat ik kan zien, geen spanning in de staart
- Het neusje er voldoende uit
- De hals is het hoogste punt? Help me even, ik heb moeite om dit te herkennen maar ik meen het te zien
Ik denk dus dat deze pony op het moment van de foto correct wordt getraind? Terwijl de ruiter (ikzelf in dit geval) er als een zoutzak op zit. Wat het argument dat hier wordt nageleefd (dat houding niet het belangrijkste is) dus heeel veel kracht bij zet!
Zo dit wilde ik even kwijt!