[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marlies405

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:06

Even een stipje.
Ik ben dit topic rustig aan het doorlezen. Ik vind het erg leerzaam, de foto's in combinatie met de reacties. En respect voor de opbouwende feedback, dat kom je op bokt zelden nog maar tegen ;)
Wie weet hebben ik binnenkort het lef om zelf een poging te wagen of een foto te posten....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:11

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6577_n.jpg
Zo moet het, toch? Onzin, ze was hier wat t klieren omdat ze constant lopen wou, ik wat meer in de mond vroeg en toen ging ze dit dus doen.
Als ik haar onder t rijden op rustig tempo vraag (vaak als de training een tijd stilgelegen heeft) loopt ze constant met haar hoofd zo diep ondanks ze best een andere houding aan kan nemen. Hoe rij je dat eruit? Of met welke oefeningen krijg je dat eruit. Ik irriteer me er zelf niet aan, maar voor t paard zelf is t niet fijn.

Naomi, volg lessen, dit zal meer helpen dan onze tips :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:22

Hand naar voren (duidelijk toestaan) en been geven, zodat het paard je hand weer op gaat zoeken en dus het contact herstelt :) Vervolgens weer licht contact houden en met je been naar je hand toe blijven rijden. Het is belangrijk dat je paard goed aan het been is. Je zult zelf licht in je hand moeten zijn en voornamelijk op been en zit moeten rijden :) Zo ver achter de loodlijn kruipen is écht onwenselijk. Het paard staat dan feitelijk niet aan de hulpen en is niet nagevelijk, omdat hij zowel ver achter de teugel kruipt (geen contact wil maken) als niet voor het been is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:34

Voor het been is deze merrie wel, op de lichtste druk galopeerd ze aan, ze wijkt gelijk bij lichte kuitdruk en is ook voorwaarts, enorm voorwaarts ( baanverleden ) . Het enige wat er is is dat zodra ik ( ze is heel zwaar in de mond, denk aan een fjord od ) haar terug neem, is het óf kop omhoog, bit blokeren en gewoon doordraven, óf ze zet zich steeds dieper in en loopt zo vaker (gelukkig geen lange stukken) zo diep...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:34

Bij haar is het sws R=R, Ruimte = Rennen, al vraag je een halve tel niet meer zoveel als je vooraf deed, loopt ze gelijk onder je vandaan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:34

Ik volg al 2 jaar lessen. ;)
Maar zodra ik het probeer, lukt het me niet.
De een zegt dat ik mijn teugels er beter bij moet hebbebben, de ander zegt dat ik ze losser moet hebben :+

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:12

dan ga ik er toch ook eentje plaatsen.

Afbeelding

ik vind het zelf iets te strak in de bovenlijn, maar daar neigt deze pony wel naar werken we aan.

en uuhh...let maar niet op mijn houding. kan er op dit moment wel om janken en hier word zeker aan gewerkt :+

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:21

Loopt mijn pony op deze foto goed?
Afbeelding

Ik start L1 onderling met haar. Eerst maakte het aan de teugel rijden me niks uit, nu begin ik het wel meer te doen. Ik vind haar zelf op de foto heel mooi lopen. :j Ik moet alleen wel naar voren kijken en mijn hakken naar beneden doen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:52

Afbeelding
Afbeelding
Dit was een bijrijdpaardje van mij.
Binnen een maand mee gestopt. Dat beest was veels te verwend en gewoon NIET opgevoed.
Bij elke windvlaag waardoor het zeil wapperde HIHAAA, ging ze weer. En maar zeggen, ja ze doet zo omdat ze een kruising is tussen een fjord en een weet ik het wat :?. Ik moest der elke keer als ik op stapte een SNOEPJE geven :j
Eigenaresse zeg ik maar niks over...
:roll: :')
Mijn houding is sowiso niet goed dat weet ik B-) wordt aan gewerkt :list:

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:19

Tijdje geleden dat ik dit topic heb bezocht! Ik ga me wagen aan de laatste post.
Allereerst: je moet goed nadenken bij wat je op het internet zet, stel dat de eigenaresse het leest?
Ik vind het een erg leuk paardje om te zien, zonde dat je al zo gauw bent gestopt! maar daar heb je vast je redenen voor :)

Het lijkt op de foto's dat je je handen vastzet, je hebt een soort "knikje" in je pols. Hand wat hoger zodat je je paard de ruimte kunt geven om voorwaarts, en eventueel neerwaarts te gaan. Ik vind 'm op de tweede foto fijner lopen, behoorlijk voorwaarts, ik zie alleen geen nageeflijk paard, dat is niet erg, daar moet je naartoe werken, en heb je niet binnen een maand voor elkaar! Daarbij helpen is niet zo handig, aangezien je deze niet meer rijdt.
Rij je wel nog steeds paard? Heb je misschien recentere foto's?
En wat vind je zelf van deze foto's?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:29

Ik heb hier een stilstaand foto :)
Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:32

Ik vind dat je btw echt helemaal gelijk hebt :)
Ik rij nu al zo''n 7 a 8 jaar. En altijd is mijn houding belabbert geweest. Er werd nooit wat van gezegt, en had en heb nog steeds wel een beetje een springershouding. Nog steeds heb ik wel is dat mijn rechterhand hoger is dan mijn linkerhand, teken dat ik mn rechterschouder meer moet ontspannen. Er is in een halfjaar tijd echt mega veel verandert, en ben daar echt blij mee.
De foto van die schimmel is recent, en die van die palomino is een half jaar/ 3kwart jaar terug.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:24

xSlvna schreef:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6577_n.jpg
Zo moet het, toch? Onzin, ze was hier wat t klieren omdat ze constant lopen wou, ik wat meer in de mond vroeg en toen ging ze dit dus doen.
Als ik haar onder t rijden op rustig tempo vraag (vaak als de training een tijd stilgelegen heeft) loopt ze constant met haar hoofd zo diep ondanks ze best een andere houding aan kan nemen. Hoe rij je dat eruit? Of met welke oefeningen krijg je dat eruit. Ik irriteer me er zelf niet aan, maar voor t paard zelf is t niet fijn.

Naomi, volg lessen, dit zal meer helpen dan onze tips :)

Ha, zo 1 heb ik er ook. Tenminste als ze de kans krijgt. Sterker nog in een rustig tempo lopen en dan losse teugel levert ook dit resultaat over. Maar er zijn wel oplossingen en oefeningen.
Dit soort paarden zijn vaak inderdaad vlot aan het been. Maar juist omdat ze zo snel zijn missen ze de kracht en balans die vanuit het achterbeen komt. Ze stappen/draven/galopperen vaak vlak en hard, hoofd laag en diep of juist hoog en ver voor de loodlijn.

Ga overgangen rijden. En geen passieve overgangen, maar juist heel actief. Vanuit de staf door naar de galop, van galop naar stap, van halthouden naar draf.
Ga verruimen in galop en draf. Bij voorkeur op een volte. En denk er aan verruimen is niet harder. Dus blijf diep in dat zadel zitten. Open je bekken en laat haar gas vanuit achter komen.
Ga wijken op de volte. Niet alleen naar buiten, maar ook naar binnen.
Rij grote en kleine 8tjes. En vraag stelling om je been.
Rij schouderbinnenwaarts en buitenwaarts.
Drijf met je binnenbeen in de hoeken dat been net iets verder naar buiten. (Uit zwaaien). Of doe het eens precies andersom.

Juist omdat ze zo vlak en snel zijn moet je meer doen. Want jij moet sprong gaan maken voor je paard. Zelf heeft ze het niet geleerd.
Ook aan de longe kun je dit oefenen. Steeds lang en laag vragen en dan verruimen. Leg eens een paar balkjes (1,25m) en laat je paard daar overheen draven.

Op de grond kun je ook dingen doen. Laat je paard maar een steeds naast je aandribbelen. Dus je wandelt en je tikt steeds beetje bij tot ze bijna tegen de draf aan zitten. Kan ze dat dan word het tijd om aan te draven en zo langzaam te leren draven tot ze gewoon in draf naast je loopt, terwijl jij gewoon (stevig) doorwandeld.
Oefen aan de hand schouderbuitenwaarts. Druk je hand achter de schoft en haal met je andere hand zachtjes het hoofd wat naar binnen. (Dit is niet makkelijk, maar wel heel effectief).
Laat je paard keertwendingen om de voorhand stappen. Gewoon elke keer als je een deur dicht doet. Kies steeds een andere kant en laat het paard duidelijk z'n ene been over de ander stappen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:39

@ palousa ,ik denk dat het al een heel veel mooier beeld geeft als jij je bovenlichaam rechterop kan zetten , je hoofd trotser erop en je armen meer naar voren naar je paard plaatsen,dan verbeterd het plaatje aanzienlijk verwacht ik.
@ nynke-mandy het lijkt erop of je erg bovenop de schouder\schoft zit. en doordat de foto van voor genomen s kan het beeld vertekenen, het ziet eruit of de pony op de voorhand valt, alhoewel ik het verder wel een vriendelijk beeld vind.
@ michelle, ik zie twee fotos van een pony die erg op de voorhand loopt met een zadel dat haast op de nek ligt..daarnaast vind ik je post over de eigenaar niet gepast als ik t zeggen mag.
de stilstand foto kan ik niet veel van zeggen ,behalve dat ik het diertje erg bloot vind< is het nog erg jong? plus vind ik je aan de grote kant voor dit diertje..

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:18

Punt 1 ik bepaal zelf wel wat ik schrijf.
Punt 2 ik wil graag punten hebben waaraan ik kan werken, maar om zo fel te reageren hoef van mij niet.
Punt 3 waaraan zie jij dat die op de voorhand loopt?
Punt 4 dat zadel was zon wintec gebeuren en zoals ik al uitlegde was het een bijrijdpony en niet mijn eigen pony.
Punt 5 de pony op de foto heeft exzeem daarom istie zo kaal.
Punt 6 ik ben er niet te groot voor, het gaat gewoon goed, alhoewel ik ook zkr niet groter moet zijn.
Punt 7 het is een manegepony, dus heb niet veel tezeggen erover. Dus als ik vind dat ik erop kan dan doe ik dat.

Verder nog mensen die kritiek misschien op een wat normalere manier kunnen zeggen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:39

Kritiek doen we hier niet aan, wel aan hulp en eerlijk zijn. Knollentuin spreek wel de waarheid. Maar goed, eens kijken of ik je verder kan helpen.

Ik kijk alleen even naar de eerste 2 foto's. De laatste foto is niet geschikt om aan de teugel te beoordelen. Paard staat stil, de foto heeft een rare hoek en niet het hele lijf staat er op.

De eerste 2 foto's dus. Het paard loopt duidelijk op de voorhand. Z'n benen 3 hoek (voorbeen, buik, achterbeen) is niet gelijkmatig. Het achterbeen treed minder onder dan het voorbeen.
Je hebt dus meer activiteit nodig vanuit het achterbeen. Het paard druk duidelijk de neus uit de loodlijn en buigt z'n hals en nek niet genoeg.

Zelf hou je je handen vrij laag en dicht bij je lichaam. Dit nodigt voor een paard niet uit om lekker je hand te gaan opzoeken en te gaan kauwen op het bit. Je zadel ligt te ver naar voren (merk of type doet daar niks aan af, het ligt gewoon te ver naar voren). Hierdoor zit je zelf te veel voorover. Leg je zadel dus goed op de rug, ga rechtop zitten. Voor het mooi van het plaatje zou je je beugels 1 of 2 gaatjes langer mogen doen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:44

Afbeelding
Dit is nu een stilstaande foto.
Ik ben nu heel hard bezig aan het rechtzetten van mijn paard + buiging. Vandaag heb ik een kwartier stap oefeningen gedaan met hem waarbij ik hem zo netjes mogelijk probeerde te sturen zodat hij zijn schouder in geen enkele hoek meer zou uitsteken + dat hij dus stelling zou aannemen en zijn mond in mijn handen laat rusten.
Nu, na een tijdje begon dit te vlotten, hij kwam naar beneden en ik voelde echt zijn rug bol worden, zelfs zo hard dat ik 'woow' luidop zei zonder ik het besefte :o
Dit was de eerste keer dat ik dat voelde. Toen kwam het draf werk, natuurlijk ging dit nog niet zo vlotjes, ook gelet op het sturen, geen pianohandjes zoals je op de foto ziet. Ook heb ik hele lichte ophoudingen gegeven bijna constant zodat hij ietwat verzameld zou lopen.
Geleidelijk aan begon hij een beetje na te geven, maar hij wist nog niet helemaal waar hij moest zijn met zijn mondje :p
Galopje gedaan en hij vertrok erg goed vanuit de achterhand en ik had voor de eerste keer in m'n leven een verzamelde galop meegemaakt geloof ik :o (ik voelde veel verschil tegenover andere keren).

Nu de foto was niet van vandaag (maandag) maar van zondag toen een vriendin er bij was en dan rij ik nooit zo langdradig want die verveelt haar dan ook dood :o Dus heb eigenlijk toen niet zo intensief gereden als vandaag.
Maar op de foto
Mijn kritiek: - Meer de achterhand eronder
- Naar voor kijken & geen piano handjes
- Hij is hier niet echt over de rug..

Willen jullie aub tips geven? Ik heb het nodig :+

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:47

Haha ontspannen kon dat beest niet, het was echt 1 stress kip en hield heletijd het bit vast in zn mond. Wat je met de voorhand bedoelt snap ik nog steeds niet eigenlijk. Een paard loopt toch hoe die wilt lopen? Dan is dat toch goed?
Iig alvast bedankt voor je uitleg.
Ik dee voor mn veiligheid altijd wat korter rijden omdat ze in 1 uur rijden gemiddelt er 8 keer vandoor vloog elke x

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 00:50

Ik zie btw toch egt een 3 hoek op de eerste foto? En hij loopt toch gelijk met zn voorbenen en achterbenen? Alle 2 zijn ze int midden? Sorry maar dit is wiskunde voor mij :s

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 01:39

Als je naar het zij aanzicht zou kijken dan zou je een driehoek in de voorbenen zien en een driehoek in de achterbenen. Voor is die groter en ruimer, dus dan moet je werken aan dat die driehoek achter groter wordt. Nu heeft je paard het gewicht teveel op zijn voorbenen, jij zit erop dus dat is nógmeer gewicht op de voorhand, en dat is dan weer overbelasting voor de voorbenen/schouders. Zeg ik het zo goed :+

Op de wei is het goed als het paard loopt zoals die wil. Maar als een paard loopt zoals hij wil lopen maar er wel op gereden blijft worden is dat slecht voor het lichaam. Jij zit erop dus moet het paard zo lopen dat hij jou het best kan dragen zonder schade aan zijn lichaam op te lopen.

Dat je je beugels daarom wat korter deed snap ik wel ja.. Jammer dat je zo gestopt bent.

Ik ga binnenkort ook eens wat fotos laten maken en neerzetten hier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 07:44

michelle ik snap niet waarom ik zulke pbs van jou krijg...? jij zet fotos op een beoordelingstopic. dan zeg ik wat ik zie en dan reageer je zo? enne met bloot bedoel ik niet kaal maar dun...
je kunt het aan het afzet moment van de hoeven ook zien, op de tweede fot is het ene achterbeen al los van de grond terwijl het andere voorbeen nog in het afrol moment zit.
@ titanic , zo op t eerste gezicht zou ik zeggen je beugels een paar gaatjes langer, en je hak laag proberen te houden ook als je drijft.lengte houden in je lichaam en jezeff niet klein trekken, dat zie je ook iets in je rug terug, hoofd rechtop en voor je uit blijven kijken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:10

Omdat ik de manier waarop je het zei niet zo erg aardig vond en t op mij over kwam dat ik dom ben ofzo. @veulen84 en never give up bedankt voor jullie uitleg :) word tenminste nog uitgelegd. Ik zou graag een foto willen zien van wat op de voorhand is en op de achterhand. Dan heb ik een beter beeld :) hoe kun je het btw merken als die op de achterhand als je erop zit? Best triest dat ik dit niet weet na 7 jaar rijden en dit hier moet vragen terwel het de basis is van het paardrijden maargoed :) niet mijn schuld iig xd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:15

dat is dan je eigen uitleg en dat is helemaal niet nodig. iedereen die hier post stelt zich kwetsbaar op met fotos, en het gaat er hier niet om om mensen af te branden ,maar om mensen te helpen dingen te leren zien en leren.
het mooist is als je op een foto van een combinatie een rchte horizon hebt, dan kan je zien of schoft en bovenlijn van de achterkant van het paard gelijk zijn, dan is een paard in horizontaal evenwicht -meestal ,want de bouw van een paard speelt ook mee-zie je dat de voorkant van een paard beduidelnd lageris dan de achterkant kun je stellen dat paard op de voorhand valt, dan ga je ook naar de beenzetting kijken en kun je t plaatje kloppend maken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:48

michelle933 schreef:
Omdat ik de manier waarop je het zei niet zo erg aardig vond en t op mij over kwam dat ik dom ben ofzo. @veulen84 en never give up bedankt voor jullie uitleg :) word tenminste nog uitgelegd. Ik zou graag een foto willen zien van wat op de voorhand is en op de achterhand. Dan heb ik een beter beeld :) hoe kun je het btw merken als die op de achterhand als je erop zit? Best triest dat ik dit niet weet na 7 jaar rijden en dit hier moet vragen terwel het de basis is van het paardrijden maargoed :) niet mijn schuld iig xd

Je kan gewoon dit en het vorige topic doorlezen, daar staan echt veel foto's in, bijna allemaal met een uitgebreide uitleg erbij.
Het voelen gaat héél geleidelijk, een paard gaat namelijk niet ineens van de voorhand op de achterhand lopen, dat gaat echt stukje bij beetje. Meestal zijn paarden actiever (maar niet allemaal, er zijn uiteraard ook paarden die op de voorhand lopen en toch snel zijn). Als je een overgang of tempowisseling maakt duwt je paard de neus niet meer naar voren, hij vertrekt vlotter en meer opwaarts. in overgangen terug voel je de rug omhoog komen achter je zadel. Verder zijn paarden die goed 'aan elkaar' lopen vooral gewoon veel fijner te rijden. Soepeler, beter aan je been en een stuk losser en lichter in je hand. Maar het echte gevoel kan je het beste ervaren met fijne instructie. Iemand die precies kan aangeven waar je op welk moment op moet letten.

Overigens zie ik ook niets aanvallends of lomps in de post van knollentuin, dus probeer vooral om te onthouden dat we je proberen te helpen (en dat je daar zelf om hebt gevraagd!). Niemand doet het er in dit topic om om jou af te kraken of je een slecht gevoel te geven, echter het moet wel nog mogelijk zijn om de de minder goede punten gewoon te benoemen, anders heb je er natuurlijk niks aan.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:56

Laat ik het ook maar eens proberen. :)

Ik zit hier trouwens niet op choco maar een vriendin. Ik moet er wel bij zeggen dat dit filmpje al van 2 maanden geleden is en dat was pas de 3e keer er weer op nadat we 11 weken er even uit waren. :)

Volgensmij mag ze in de stap wat actiever maar verder kom ik eigenlijk niet.. :o