[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:13

themuisje, 15! Dat had ik niet gedacht, complimenten voor al je omschrijvingen.

JL12, jou belangrijkste leermeesters dus ook je paarden.

S_V, Tja nog maar 25, maar al wel heel veel intressante ervaringen kunnen opdoen.

Jullie hebben allemaal een paardenverleden.
Op mijn 15e had ik al wel 1 x op een pony gezeten, 1 rondje in pony park slagharen, ooit :o .
Het geld was er bij ons simpelweg niet voor, ook niet voor manegelessen.
Toen ik 18 werd en al wat gespaard had van mijn bijbaantje om te kunnen gaan studeren, vond ik dat ik ook mocht gaan rijden :o
Heb geluk gehad, had hele leuke instructrice, die me veel geleerd heeft, vooral het plezier in paardrijden.
Hanneke bedankt! Het leuke was er kwam daar ook wel eens een handelspaard binnen en Hanneke liet je dan ook ervaren hoe
dat was en wat die dan kon. Ik kon echt een paard niet nageeflijk rijden, maar zij kon je er naar toe praten.
Had toen uiteraard niet vaak paard voor elkaar, maar die paar keer dat het lukte, heb ik wel het wauw! kan dat gevoel gehad
en dat smaakte naar meer.

Ben jaren manege ruiter geweest.
Totdat ik verzorgpaard zocht toen ik na mijn studie ging werken.
Zo kwam Sjolvir bij een studie vriendin van me vandaan, die ik mede had ingereden (en kende vanaf veulen)
werd aangeboden aan mij om bij mij in het dorp neer te zetten. (paard hoorde eigenlijk 180 km verderop)
Sjolvir kwam.... mijn boshobbelpony uit Limburg... die stadspony werd... en lespony.. en uiteindelijk Z pony,
menpony en endurance pony en vervolgens recreatie pony oh en fokmerrie.
Heb het echt gigantisch getroffen om haar als 1e paard te krijgen en wij samen alles hebben kunnen leren.
Ze heeft me het respect geleerd, je moet iets netjes vragen, anders krijg je nul op je rekest.
Zij is mijn grootste leermeester geweest en is dat nog steeds.
Daar waar Sjol stond wel instructie probleem gehad. Lang verhaal, maar uiteindelijk illegaal bij iemand anders die een Z-fjordje
bij ons op stal had staan in de paddock gaan lessen. (want je mocht eigenlijk niet lessen bij iemand anders dan de huisinstructie)

Uiteindelijk werd het daar geaccepteerd dat je elders les ging halen.
Waarbij het toch wel een probleem kan zijn dat je op een fjord wenst te rijden >;) is volgens sommige instructeurs niet goed genoeg.
(niet dat je dan nog bij die mensen wil lessen overigens)
Heb dat nooit begrepen :? , had een ijverig paard en wou zelf ook leren?
Gelukkig ook nog instr. zonder vooroordelen, die Sjolvir wel waardeerden voor dat wat en wie ze is.

Na uit de sport halen van Sjol zou er een sportpaard komen.. :evaw: Kom ik thuis met een te klein paard, van vreemd ras.
Maar wel eentje die je zo'n fijn gevoel kan geven... Echt!!! zo fijn...

Ben blij met mijn huidige instructie, toch blijf ik zoekend naar, want in het onbekende kan soms iets moois verscholen gaan.
En dan moet je wel bereid zijn om daar oog voor te hebben en er niet gedachtenloos aan voorbij te gaan.
Want zoals hier al ongeveer gezegd, eigenlijk is een mensenleven te kort om paarden te begrijpen en leren rijden.
Heb nu een compleet ander paard dan mijn beige koningin, maar hij is ook een fantastische leermeester,
zijn corrigerend vermogen is enorm.

Hoop nog veel te leren.
Afbeelding
1 van mijn leermeesters uit mijn manege tijd. Sapristi (middelste paardje, ook al een ukkie.. toen de trend al gezet?)
Echter Baldur mag niet ontbreken, hij deed zijn naam eer aan, maar was een fijn paard!
En Dexter, die wel een eigenaar had, maar ook in de lessen liep.
En Fleur van de gehandicapten, waar ik na 10 lessen een springwedstrijdje op heb gereden (20 cm :z )
Iedereen geeft altijd zo af op maneges en manege paarden, maar waar was ik zonder ze geweest?
BigJim, Picasso, Casper en nog een aantal anderen.. Stuk voor stuk leermeesters!

En Billy, het AV hengstje... die we met zijn 3en verzorgden.
En waar ik paar jaar op heb gereden, voor ik Sjol kreeg.
Afbeelding

En Unvajr, mijn zomerpaard... (zomers ging die van mij paar maand de wei op vakantie houden en kwam hij,
vanwege zijn zomerexceem en wij hadden geen wei en daar was geen stal!)
Overigens is dit mijn toenmalige verzorgster, heb geen foto's met mij erop.
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:47

leuk om al die verhalen te lezen..
ik ben wel begonnen op een manege :j en had altijd leuke (wilde) ponies te rijden. Mariëlle werd altijd op de vervelendste gezet :') maar na 5tal jaar denk ik hadden wij thuis ook het geld niet meer, en ging ik verzorgponies zoeken.
voor mn 13e ging ik dan dressuurponies op een stal verzorgen en rijden, en kreeg ik daar ook les (dat voorbeeld met een halstertouw aan de beugels zodat mn tenen naar binnen bleven staan := )
toen ik 13-15 was geloof ik, kreeg ik fjorden te rijden, en rond die leeftijd begon ik ook met het inrijden van ponies bij een boer hier in de buurt. ook 1 vd fjorden heb ik ingereden, zijn tot een goed B / L niveau gekomen helaas overleed ze na een jaar aan een onbekende ziekte. Toen ik 16 was kocht ik Fahya-Femke als veulen. Vervolgens ging ik paarden van andere mensen zadelmak maken/inrijden, dat is echt altijd mijn passie geweest, beestje van groens af aan alles leren, geweldig!
Ook heb ik later nog een jaar op een springstal gewerkt waar de paarden op internationaal niveau reden, dáár heb ik veel geleerd!! rijden, tsjah sturen en blijven zitten kon ik wel vanuit mn 'rijtechnische verleden', maar nu het dressuurtechnische gedeelte nog ;) Toen moest het dressuur weer naar boven komen en daar hebben ze me goed getraint (gedrillt ;) )
Maar het prikkelde me nog steeds niet, ik reed nog steeds liever buiten. beetje dressuur oke, maar tot het M les krijgen vond ik meer dan genoeg, vooral toen ook met Fahya. ze wilde dat ik wedstrijden ging rijden maar daar zag ik echt niks in :n Ze hadden ook een opfokbedrijf naast dat ze springpaarden hadden, en daar was ik veel liever!! Geweldig met die jonge beestjes, ook daar ben ik enorm in gegroeit in de omgang. dát vond ik vele malen leuker!!
Toch toen het bitloze er doorheen leek te komen bij de KNHS heb ik mee gedaan in Ermelo aan de proefwedstrijd,in klasse B. Ik kan even geen foto vinden, maar ik weet wel dat Sjolvir foto's heeft gemaakt van me!
edit: oh kijk in mn mp advertentie kan ik em kopieren. Fahya is hier 6 als ik het goed zeg:
Afbeelding
(nu zie ik dus ook de beenzetting hihi, ik dacht toen GEWELDIGE FOTO!! maar nu zie ik uh uh t klopt niet ;)
Na een jaar denk ik mochten we starten. volgens mij is dat in 2010 geweest. En dat is tot nu toe mijn wedstrijd ervaring, alleen met Fahya. ik heb nu denk ik zo'n 30 wedstrijden er op zitten (is beperkt starten dat bitloos) en we zijn bijna M1, nog 3 puntjes voor het L2! 3 maart is onze wedstrijd sinds maanden weer, denk dat ik in november/oktober voor het laatst gestart heb :j

Vandaag heb ik gereden en heeft mn vriend foto's gemaakt. Zal ik er een paar plaatsen? Ik ben heeeel erg aan het opletten dat ze niet te diep loopt, daar heb ik 1 wedstrijd een keer géén winst door gekregen. Dat was voor het eerst, zonder wp naar huis, ik baalde zo. en riep maar dat het niet waar was, dat het meeviel. maar als ik er nu naar terug kijk ! Echt wel marielle, veel te diep. Vooral sinds ik hier meelees :o
Ik hoop volgende week maandag weer een les te krijgen, en dan wil ik gericht trainen op het op de achterhand krijgen, dat is zó moeilijk met Fahya. Zij is dus ook overbouwd, en dat maakt het dus echt wel moeilijker begrijp ik nu?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:10

Het kost training.. en het is wel zichtbaar maar het bergopwaartse van de schoft zal minder zichtbaar zijn. Op het achterbeen zetten is prima te doen. Paarden met een opwaartse bouw lopen echt niet allemaal op de achterhand. Ze zijn alleen zo gebouwd dat het lijkt alsof ze bergopwaarts gaan ;)

Ja plaats eens iets! Waarom niet? We bijten niet :D

Ja leuk he.. die eye-openers.. het is fijn dat dit topic zoveel positieve energie met zich meebrengt :j Je raakt er gedreven van :=

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:15

i know :D heb het al eerder gedurft :D

deze was van de laatste wedstrijd. dat is in november/oktober geweest ik weet het niet meer. was voor de proef, maar te zien hoe ze duikt (oftewel hoe ik dus trek)
Afbeelding

zal ook even een foto zoeken dat ze ECHT te diep liep (op de 1-na laatste wedstrijd dus zonder wp :+)
en deze is van vandaag,had geen elastiekjes bij dus helaas manen los.
Afbeelding
nog steeds te diep maar toch iets minder. sowieso heb ik veel minder in mijn handen nu.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:24

S_en_Z, ik mis je nu al... :')

We moeten nog even afspreken voor morgen. Ik hoop dat Vyool dan wat minder hoest, hoor. pfff... Geen goede dag gehad met rijden... :n Buiten, ging super, stopte met zachtjes regenen, ik naar binnen, 3 rondjes draf, hoest hoest hoest hoest! Toch maar weer naar buiten, droog, niet meer hoesten tot galop... toen maar gestopt... Overigens deed ze wel goed haar best, die hele kleine stukjes dat ik haar even kon oppakken (met name buiten) maar we hadden geen plezier vandaag. Dan stoppen we. Heb haar natuurlijk wel beloond!

De reden van haar hoesten is bekend en ze is onder behandeling van een DA. Ze MOET bewegen van de DA, het slijm moet uit die luchtpijp (waar het zit). Aan het einde van de dag is Vyool naar een andere box gegaan, dichter bij een open deur en veel minder strogebruik in de gang. Ze is dus blijkbaar allergisch voor het stro wat op dit moment gebruikt wordt. Normaal is het geen enkel probleem, ze staat haar hele leven al op stro, maar in dìt stro zitten veel meer schimmelsporen en is erg stoffig (en ze is dus allergisch voor die schimmelsporen en het stof). Ik hoop dat de buitenstallen snel klaar zijn, dan gaan we lekker verhuizen. :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:26

Ik vind jullie een sympathieke combinatie! Ze loopt inderdaad wel wat op de voorhand.

Vervelend Agossie, hopelijk is het straks in een buitenstal opgelost!

Ik heb nooit leerpaarden gehad, op zich best jammer.
Ik ben op een manege begonnen met rijden toen ik 12 was en toen ik bijna 16 was kreeg ik een pony. Dat was niet so'n succes, het was een hittepetit van een 3/4 arabier, totaal niet geschikt voor iemand die van de manegepony's komt. Maar het was wel een heel mooie pony. :D De wedstrijden waren ook bepaald niet een succes, ik denk dat ik 9 van de10 laatste was. Gelukkig scoorde ik op de eerste wedstrijd die ik met haar reed onze eerste en ook gelijk laatste winstpunt en kon ik ook gaan springen. Dat was ook geen succes, we werden L maar waren na 6 wedstrijden weer terug in de B. Maar ik heb van haar wel geleerd om veel geduld te hebben.

Toen ik 19 was kwam er een paard, nog behoorlijk groen, maar wel braaf, behalve met aangalopperen, dat heb ik ook maanden niet gedurft. :=
Uiteindelijk bleek het een heel fijn en betrouwbaar paard. Toen we na jaren Z2 mochten starten werd ze helaas blijvend kreupel (erg fanatiek was ik toen nog niet, dat kwam later pas). Ze heeft nog een paar jaar van haar pensioen mogen genieten tot het uiteindelijk niet meer kon.
Daarna kwam een 4-jarige ruin die ik ook naar het Z heb gereden en daarna is hij verkocht naar Amerika waar hij een luizenleventje kreeg op een superdeluxe stal.
Vervolgens kwam Romanoff, met hem ben ik Z2 geweest en hij is toen ook verkocht, inmiddels loopt hij GP met Vai Bruntink. :)
Tussendoor ook nog wat andere paarden gehad en ook regelmatig een veulentje gefokt.
Nu heb ik m'n schimmel, met hem mag ik inmiddels ook Z2 starten, maar dat gaan we voorlopig nog niet doen.Wellicht dat ik hem ook verkoop en weer op zoek ga naar een leuk jong paard om weer overnieuw mee te beginnen in het L. Het opleiden van een jong paard vind ik erg leuk om te doen, maar ik ben wel erg wijs met Winston en ik weet niet of ik de stap deze keer wel kan zetten...

FahyaFemke

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:31

zo klinkt geweldig Karin!
en knap dat het je het kan. ik heb dit nu ook gedaan, op een iets andere manier.

in augustus een friesje gekocht om op te knappen. dit opknappen heeft wat langer geduurd dan gehoopt. Enorm ondervoed, mét een veulen. heb het veulen met 4 maanden al moeten spenen, en daarna zagen we pas vooruitgang bij de merrie. Achteraf kwamen we er dus achter dat de vorige eigenaren er niks mee konden, omdat ze bij een nog vorige eigenaar gewoon mishandelt is (verteld de merrie mij op allerlei manieren). Denk dat ik in november voor het eerst er op zat na heeeel veel grondwerk, december voor het eerst echt onder het zadel ging stappen en draven, en nu rijden we al een goed aantal weken in de bak , en dit gaat geweldig! Maar al met al heb ik al zo'n band ontwikkelt met haar... maar het was wel de bedoeling: opknappen, inrijden..verkopen. Maar vind het veel te moeilijk, en ik ben veel te kritisch waar ze naar toe mag hihi.

daar heb ik trouwens óók een heftige draf foto van, is ook erg leuk om te beoordelen denk ik. zal ik die ook plaatsen?? of zal ik even wachten nog :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:31

FF, moeilijker maar niet onmogelijk!
Allicht moet je er wel meer aandacht aan besteden en soms genoegen nemen dat iets niet verder kan dan een bepaald punt.
Allicht dat Bertie weet welk paard het was...
Rien van der Schaft heeft ooit een merrie in de GP gereden die ook niet echt voordelig gebouwd was.

Inderdaad loopt je paard wat laag met zijn hoofd hals houding,
(maar beken meteen toen ik L was ook zo te rijden. )
Vind het verder vriendelijk beeld en via dit topic weet je ook welk stukje het hoogst moet zijn.

Foto niet kwijtmaken, kan hem niet meer toesturen, computer crash febr 2011,
alles wat ik toen niet op picasa of mijn album had staan is weg........

Agossie, zo snel mogelijk ergens neerzetten zonder al dat stof!
Dus buiten met vlas of zo. (en stofvrij eten)
En zeker met stal afspreken dat ze niet gaan opstrooien met jouw paard in haar stal!
(vaak niet het stro zelf het probleem maar inderdaad de schimmelsporen etc. die erin zitten)
Als ze monster nemen bij een scopie van longspoeling en prut, kunnen ze aan het soort cellen zien of het
een ontsteking of een allergische reactie is.
Prut moet wel loskomen, maar kijk uit.
Als je een paard met prut in de longen bij de longblaasjes doorrijdt, loop je het riscico dat die blaasjes kapot
knappen en blijven beschadigen.
Wat uiteindelijk kan lijden tot dat wat dampigheid wordt genoemd.
Lees hier alleen prut in luchtpijp... maar hou het in de gaten.

Vandaag trouwens wedstrijd gehad.
(slechts 1 proefje, thuis wedstrijd omdat ik weet dat hij niet klaar is)
KvdM 2 x een 7 voor aanspringen! Oke, geen enkel vergelijk met jouw kwijl galop foto's, maar je moet soms met minder tevreden zijn.
Motto was, NIET jagen, gisteren weer op mijn duvel gehad van mijn instr.
Dus daar ging ik om de 5 meter zeggend, niet jagen, niet jagen, niet jagen... niet jagen.
Inrijden is dan het probleem niet, totdat ik bijna de proef in moet, dan ben ik bang dat hij niet meer wil
en traag wordt.
4/5 van de proef is dat gelukt en hij liep niet briljant maar best lekker, bleef doorgaan.
Helaas zette ik sb wat knullig in en leverde dat een 6 (slingerend) 5 (inzet reed ik van de hoefslag).
Middenstap wou hij niet weg bleef plakken 6 laaste pas wou hij eindelijk, maar ja moest toen toch al terug.
Dus hem vervolgens om toch wat verschil te hebben te veel terug gereden 5, want dat kan hij nog niet.
hh en aw 5 slingerend weggereden.
middengalop 3 (niet voldoende verruimt) 6.
volte 10 m 6 te groot en 5 -2 (viel uit galop na de gebroken lijn, dus ik de tijd genomen door grote volte te rijden, netjes aan te springen en dan volte 10 m te rijden.)
gebroken lijntjes galop 7
En toen.. tja toen ging hij voor mijn gevoel trager worden.. dus ik ging FOEI!!! jagen...
Dus werd hij trager en langer en ging zakken met zijn hoofd hals houding.
Resultaat.. 5 en 4 voor voltes 10 m in draf... en middendraf niet tot F 5 en 6.
eindresultaat.... 179-2= 177
Punten kloppen in mijn ogen wel.

Conclusie.. die prutser op zijn rug, moet gewoon stilzitten en afblijven! Dan loopt hij braaf zijn proefje.
Moet ik alleen nog even aan wennen, jaar of 10.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:35

KvdM, zeker wel leuk om een paard dat je hebt gehad en opgeleid in de hogere regionen terug te zien?
Ach en als je wel besluit van Winston te blijven genieten, daar is toch niets mis mee?

FF had laatst inderdaad je topic gezien over dat merrietje dat je met veulen had gekocht!
Leuk beestje trouwens.

Verkopen, ja.. tuurlijk... riep ik ook over mijn veulen, omdat ik ondertussen Toobs al had en wat heb ik nog..
Juist ja dat kleine krentje.. moet ik over 3 jaar toch nog een keer een paard inrijden :+ .

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:36

zonde sjolvir. maar je weet wat je te doen staat dus dat is super toch !! volgende keer dus de hele proef blijven zeggen: niet jagen, niet jagen, niet jagen :)
en ja britt is super beestje..als de super eigenaar zich meld mag ze weg..eerder niet.. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:41

FF, ik zie haar gewoon blijven staan..

En haar veulen?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:49

hihi.. ik denk dat jij niet met mijn vriend mag spreken :+
als die dat hoort :=
Er zal toch zeker nog wel iemand zijn die met haar kan omgaan zoals ik??? Zeker omdat ze het vertrouwen in de mens al zo ver terug heeft gevonden..

veulen.. aahh jappie, geweldig beestje. en zeker omdat ik mijn andere paarden ook vanaf veulen heb, dat vind ik het mooiste.. is het nu met jasper dus ook veeeeeeeel te moeilijk. Ik had 'gehoopt' dat hij snel weg was dus dat ik me er niet te veel aan kon hechten. Maar ik had blijkbaar de prijs ook veel te hoog in gezet, wist ik veel dat het zoo erg gesteld was met de 'handel'. Nu staat hij wel meer dan de helft goedkoper, en hij is al 6 maanden en natuurlijk netjes opgevoed, en echt mn kindje :)

Ik ben hier zo slecht in :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:51

Jammer Sjolvir, een 3 voor middengalop met onvoldoende verruiming vind ik wel erg streng. Een 3 geef ik pas als er iets fout gaat, omspringen of in draf vallen oid.

Ja, het is gaaf dat Romanoff nu GP loopt. Dat er meer in zat dat wist ik wel maar dat hij zóver zou komen had ik niet verwacht. Eigenlijk hoop ik voor Winston een soortgelijk iemand te vinden, want daar zit ook nog veel meer in. Ik ben daar zelf niet handig genoeg voor, helaas.

Een paard verkopen vind ik ook eg moeilijk hoor. Maar ik hecht me gelukkig ook wel weer snel aan een ander paard. :)
Een oud paard dat voor de dood weg moet vind ik nog veel moeilijker...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:00

Achteraf was ik wel blij met die 3.. (vond hem ook wel tikje streng, maar ach, ook niet dramatisch, verder was ze niet heel streng in mijn ogen, geen sinterklaas, maar zeker geen strenge jury. Wel eentje die als je iets
goed doet het beloond en als je iets fout doet het afstraft, dat mag ik wel! Geeft duidelijkheid!)
als daar nou een 4 had gestaan had ik 180 punten gehad als ik niet
onderdeel over had gereden.
Dan had ik toch wel even flink gebaald van dat overrijden... Nu niet, was toch geen winst.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:41

Ja, dat is waar, 180-2 is erg zuur.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:06

Tja, toch lijkt het me ook zuur om een 3 te krijgen waardoor je dan in principe een wp misloopt, terwijl het geen 3 was. Dan zou ik het persoonlijk minder erg vinden deze wp mis te lopen door mijn eigen fout. Die -2 is terecht. (Tenminste, dat begrijp ik uit je verhaal)
Overigens, het is jammer dat het geen wp is, maar het is wel heel fijn dat je er vrede mee hebt en dat je er ook achter staat. Ook de uitleg op een protocol vind ik zelf altijd heel fijn. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:36

WOW!
Wat een ontboezemingen, allemaal! :=
Dan hier een van mij. :)

Ik heb altijd gedroomd van paarden, terwijl ik helemaal niet uit een familie kwam die daar iets mee had. De familie had überhaupt niets met dieren.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 4 was, en we hadden het bepaald niet breed, om het maar voorzichtig te zeggen.

Mijn moeder was wel speciaal: stimulerend.
Uiteindelijk na al die jaren van zeuren mocht ik op mijn 13e op een manege rijden, en ik ontpopte me daar als een 'kannietmissen' iemand. En toen kwam er een paard, toen ik 14 was. Met hem was ik op m'n 16e bij de paarden Z dressuur, terwijl je toen als 'jeugdruiter' extra winstpunthobbels moest nemen om bij de 'senioren' te mogen starten.

Ik had géén idee wat we deden, maar de winstpunten kwamen zo maar. Echt zo totaal onwetend. :=

Mijn paard werd op een gegeven moment 'kruislam', en werd afgevoerd. Dit is dus het paard geweest waar ik eigenlijk mijn hele carriere aan opdraag, omdat ik van hem heb geleerd wat 'lichtheid' kan betekenen. <3 <3
Dit was HAYAYAH.

Ook al had er toen geen benul van. Dit eerste paard is niet alleen bepalend geweest over hoe ik denk over 'rijden', maar óók over hoe je met mensen kunt omgaan. Héél bijzonder! <3

Ik kreeg daarna een ander paard, op proef. Een paard dat 'op z'n Duits' was gereden. Dat betekende iets, toen. Zó grof.
Zó grof, dat ik op een gegeven moment met hem in een hoek van de bak stond. De sporen er in zette, en de hand goed 'sloot'.
Het resultaat was dat hij UIT STAND over 1.30 sprong, de bak uit. En ik? Ik hing in de boom. :+
Niet een actie om trots op te zijn. :o

Toen ik 18 was is mijn moeder overleden. Ik had een broek, en een wit overhemd (voor de wedstrijden) en een trui, meer niet. Ik zei al, we hadden het niet breed. Maar dat ik van de alimentatie een paard kon onderhouden heeft me zó veel opgeleverd. :):)

Mijn moeder was wel een bijzonder iemand, achteraf gezien. Op het moment zelf realiseer je je dat niet bepaald, zeg maar. _/-\o_
Als gescheiden vrouw was het in die tijd bepaald niet gemakkelijk, om het maar voorzichtig te zeggen. Maar ze gaf me ruimte. Stimuleerde, en stelde ook eisen. Ik heb gymnasium gedaan (alfa EN later ook beta). Ze gaf me de ruimte gekregen om mijn droom na te streven. <3
De omgeving verklaarde haar totaal voor gek, tolereerden dit soort gedrag niet. Jaren 60. >;)

ojee, wat een ontboezemingen. :o

edit: naam HAYAYAH toegevoegd, want dat ben ik hem wel verschuldigd. <3
Laatst bijgewerkt door bertie op 18-02-12 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:38

_Marinke_ schreef:
Ik ga eens een poging waren! :D
Wat themuisje ook zegt, je ziet gewoon aan alles dat het paard mooi bergopwaarts galoppeert.

Iets wat ik (denk) te zien is dat je echt goed ziet dat het paard vanuit de schoft mooi 'bolt', een soort 'neusje van de zalm'.
Vanuit het lichaam ontstaat een mooie, omhoog afbuigende hals. :j
Het achterbeen word er ruim onder geplaatst, die kan volgens mij ook écht écht niet meer verder.

En daarbij, de horizon staat hier gunstig scheef! Het versterkt het beeld van het bergopwaartse! *D
En kon het nu niet laten; http://img221.imageshack.us/img221/2611/karinvdm.png

Fijn dat je foto even hebt rechtgezet, dankjewel!
Inderdaad verandert dat niet het 'fijne' van het beeld, het beeld is nog steeds fijn!

Inderdaad. Bergop, heel mooi vanuit de achterhand.
Wat een mooie halsvorm zo. Gebogen, aangespannen. Geen spoortje van onderhals, maar een door het paard zelf gedragen hals, vanuit de schoft.
Echt een fantastisch beeld! <3

Ook al is het plaatje nu iets gekanteld, de nek is nog steeds het hoogste punt. +:)+

Misschien is het hier interessant om te melden dat het niet gaat om 'kap', maar om de nekWERVELS.
Een hengst kan een ENORME kap hebben, waardoor het LIJKT alsof de nek niet het hoogste punt is. Terwijl de nek dat wel is - als je de vetmassa van die kap wegdenkt, en naar de wervels kijkt. :j

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:38

180 -2 zou idd wel heel zuur zijn ja!
Ik heb bij de pony's vroeg heel vaak 155 gereden, dat was ook zuur!

En ik moet het even vertellen! Had vandaag mijn L1 "debuut" en was 2x 1e met 200punten! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:41

FahyaFemke schreef:
i know :D heb het al eerder gedurft :D

deze was van de laatste wedstrijd. dat is in november/oktober geweest ik weet het niet meer. was voor de proef, maar te zien hoe ze duikt (oftewel hoe ik dus trek)
Afbeelding

Ik denk niet dat je trekt. :D
Klinkt ook zo negatief he, en dat is helemaal niet nodig! :')
Ik denk dat je meer been kunt geven. Méér voorwaarts! *\o/*

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:53

En rijd je nu ook nog Bertie?

"maar dan gaat ze zo hard" zat ik toen nog mee. nu is ondertussen mijn zithulp al aardig bevestigd, dus nu geef ik haar inderdaad meer been, en zet haar weer terug op mijn zit. Maar geen idee wat het hoofd dan doet, zo lastig zonder spiegels! Ik weet in ieder geval nu wél dat ik niet aan het hoofd trek, en daar ben ik blij om :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:39

Ik vind het overigens vaak erg jammer als mensen een extra volte draaien in hun proef. Dat wat fout ging is al afgestraft en die volte levert ook nog eens -2 op. Over het algemeen wordt het er niet beter van maar kost het alleen maar punten. Iets wat mislukt is overnieuw doen is ook zinloos, de eerste poging telt.

Moeders zijn goud waard Bertie, mijn moeder was ook top!
Dankzij haar ben ik na de IL nog verder gegaan met de IM en ook de IZ en die ORUN moest ik toch ook echt gaan doen, vond ze. Gelukkig heeft ze nog meegemaakt dat ik ook voor het laatste geslaagd ben... Mensen die opgeven winnen niet, zei ze, winnaars geven nooit op. Hoewel het soms wel beter kan zijn om toch maar op te geven...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:53

FahyaFemke schreef:
En rijd je nu ook nog Bertie?
Nee. PB. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:02

KarinvdM schreef:
Ik vind het overigens vaak erg jammer als mensen een extra volte draaien in hun proef. Dat wat fout ging is al afgestraft en die volte levert ook nog eens -2 op. Over het algemeen wordt het er niet beter van maar kost het alleen maar punten. Iets wat mislukt is overnieuw doen is ook zinloos, de eerste poging telt.

Mwa .. een volte kan juist heel nuttig zijn: je paard weer aan de hulpen stellen, de balans ..
En dan van daaruit de proef weer oppakken zonder extra stress. :j

KarinvdM schreef:
Moeders zijn goud waard Bertie, mijn moeder was ook top!
Dankzij haar ben ik na de IL nog verder gegaan met de IM en ook de IZ en die ORUN moest ik toch ook echt gaan doen, vond ze. Gelukkig heeft ze nog meegemaakt dat ik ook voor het laatste geslaagd ben... Mensen die opgeven winnen niet, zei ze, winnaars geven nooit op. Hoewel het soms wel beter kan zijn om toch maar op te geven...

Als je opgeeft omdat je een betere keus maakt is er niets mis met opgeven. <3
En, herken je je moeder in jezelf al Karin? Ik wel. Het heeft me veertig jaar strijd en ontkenning gekost, maar het is het meer dan waard geweest. :(:) :(:)
Laatst bijgewerkt door bertie op 19-02-12 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:06

Ja, in dat opzicht kan net wel nuttig zijn. Maar in de praktijk is het niet altijd de juiste keuze.

Ja, steeds meer. :j En daar ben ik best blij mee.
Soms kan opgeven inderdaad beter zijn, maar ik heb wel geleerd om niet altijd direct de makkelijkste weg te kiezen.