Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:47

Even terugkomend op de "hoge handen" van Karl.
- Met het hoog plaatsen werk je op een andere manier en plaats in (mondhoeken), met als doel afkauwen (ontspannen van de tong) want dat ontspant de voorkant van het paard. OK.
- Als je dan (met de hoge hoofd houding) de hals buigt, kan het paard blijkbaar niet ontwijken en moet hij wel een nageven in de nek. ookkkeh??
- Karl plaatst de hals hoger want het is voor hem een voorwaarde voor verzameling, ik krijg het idee dat bij andere systemen de hals eigenlijk alleen hoger komt als gevolg van meer verzamelen / verkorting van de teugel. De term op druk rijden komt daarbij voor, iets wat bij Karl uit den boze is. Correct??

Karl gebruikt bij een jong / net zadelmak paard een soort gebroken trens met van die knevels, soort renpaarden bit. Anders als bij de "gewone KNHS" ruiters, gaat hij wel snel over op een stang & trens.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:48

ik gebruik ook een kneveltrens en dat is GEEN renpaardenbit, maar een klassiek scholingsbit voor jonge paarden. Spaanse Rijschool gebruikt het ook alsmede eigenlijk alle klassieke africhters, volgens mij.

verder wil ik even zeggen dat ik een grote bewondering heb voor Philippe Karl, wat een prachtige zit heeft die man! maar ik heb te weinig verstand van zijn trainingsmethoden om er werkelijk iets over te durven, kunnen, mogen zeggen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:48

Wat het is met het systeem van Karl, is dat hij het zelf kan. Zijn leerlingen doen hem na maar kunnen het niet zoals hij. Vergeet ook niet hoe die man kan rijden met zijn been en daar ook heel veel mee doet. Wat je veel ziet bij Karl-leerlingen die al enige tijd bij hem rijden zijn paarden die met weggedrukte rug lopen, de bespiering klopt van geen kant ook.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:55

Mindfields schreef:
Wat het is met het systeem van Karl, is dat hij het zelf kan. Zijn leerlingen doen hem na maar kunnen het niet zoals hij. Vergeet ook niet hoe die man kan rijden met zijn been en daar ook heel veel mee doet. Wat je veel ziet bij Karl-leerlingen die al enige tijd bij hem rijden zijn paarden die met weggedrukte rug lopen, de bespiering klopt van geen kant ook.

Hangt het nog af van het soort paard? Ik kan me voorstellen dat een andalusier oid beter bij zijn methode past, z'n video's worden ook voor het merendeel daarmee gedaan. De enkele warmbloed is ook minder aansprekend.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:57

(ik haal het maar even weg: zie post hieronder)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 21:04, in het totaal 3 keer bewerkt

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:00

ok heb het ff opgezocht: 2 x Lusitano, de rest Trakehner of andere duitse paarden

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:03

Moet je niet zowieso je rijstijl iets aanpassen aan het paard? Een flegmatiek paard vraagt lijkt mij een andere aanpak dan een heet paard, en een paard dat heel snel flipt als er iets spannends gebeurt of als deze spanning op bouwt anders dan een paard wat nog niet onder de indruk is als er een boom voor je neus omwaait of eenofandere malloot hem onverwachts een tik verkoopt met een zweep... (laatste heb ik keer gehad door stalkinderen die dachten grappig te zijn... Paard draaite een oor om, draafde pasje harder, en dat was het, lol)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:06

Je moet je constant aanpassen aan het paard wat je onder je hebt, de basis blijft voor mij altijd hetzelfde, want een paard wat heel vlug en druk is moet ontspannen, maar een paard wat flegmatiek is moet ook ontspannen want vaak zijn die paarden flegmatiek omdat ze vastgereden zijn en hun spieren niet meer durven oprekken. Als je zelf rugpijn hebt ga je ook niet rrennen :D

Dus ik begin altijd en overal met ontspanning, want pas dan mag ik iets van het lijf vragen.

liberty22

Airborn schreef:
Moet je niet zowieso je rijstijl iets aanpassen aan het paard? Een flegmatiek paard vraagt lijkt mij een andere aanpak dan een heet paard, en een paard dat heel snel flipt als er iets spannends gebeurt of als deze spanning op bouwt anders dan een paard wat nog niet onder de indruk is als er een boom voor je neus omwaait of eenofandere malloot hem onverwachts een tik verkoopt met een zweep... (laatste heb ik keer gehad door stalkinderen die dachten grappig te zijn... Paard draaite een oor om, draafde pasje harder, en dat was het, lol)

lijkt me wel verstandig daar ieder paard en zijn ruiter een individu zijn toch

quadripes

rijstijl is volgens mij iets anders dan opleiding?

de opleiding blijft volgens mij hetzelfde, volgens hetzelfde principe. Alleen zul je misschien met het ene paard eerder aan bepaalde oefeningen beginnen of misschien een andere volgorde in de training gebruiken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:07

heey bokkers, ik ben alleen maar een meelezer, want ik vind mijn kennis en ervaring te beschamend om hier iets te gaan verkondigen, maar wat er op de vorige pagina als onderwerp naar voren werd gebracht sprak mij aan. Hier waren we namelijk in de les mee bezig geweest en daar is nu dus een interessante discussie over. Naar aanleiding van wat ik gelezen heb concludeer ik dat volgens de meesten hier de voorhand met de teugels "bestuurd" wordt en de achterhand met de benen. Hier waren we dus mee bezig in de les. We moesten op de binnenhoefslag rijden en het paard corrigeren met een kleine ophouding op de betreffende kant wanneer de schouder afweek van de rechte lijn, dus niet meer recht voor de achterhand. Wanneer het paard de achterhand naar binnen of buiten zette moesten we dat met onze benen corrigeren. Is dit nu juist?
alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. En ga vooral door met discussiëren! Ik heb er in ieder geval veel aan.

edit: typfoutje

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:12

Gaabje: Ja hoor dat is prima zo, want door het steeds te corrigeren, en het paard dus recht te zetten, traint het zijn spieren om die houding steeds langer vol te kunnen houden. Niks mis mee.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:16

Mindfields schreef:
Gaabje: Ja hoor dat is prima zo, want door het steeds te corrigeren, en het paard dus recht te zetten, traint het zijn spieren om die houding steeds langer vol te kunnen houden. Niks mis mee.

okee dankjewel!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:18

ik vraag me wel eens af zo wat iedereen doet omzichzelf in balans te krijgen zowel lich als geestelijk.

Ikzelf doe ruiterfysio hardlopen( sinds kort pas hoor)
en om geestelijk in balans te blijven hebben we in de opleiding een mental coach en ik doe BSR

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:19

Mij lukt dat niet, geestelijke balans, want ik woon samen met Moll.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:19

hehe jah kan me dr wat bij voorstellen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:20

:D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:23

Geestelijke balans erhmz, was da? Lol, heb ADHD, dus erg gebalanseert ben ik niet, maar lang leve de ritalin, lol.
Lichamelijk, fitnessen, als het weer weer beter word ga ik weer wat meer joggen. Zou iets meer stretchen enzo mogen doen. Let wel bij zitten en fietsen enzo heel erg op mn houding, maar dat is er ook aardig ingestampt met mn lessen afgelopen jaren, zelf correct en recht zitten.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:26

ja maar het is allebei wel erg belangerijk daar het zoveel invloed heeft op je paard toch?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:30

Tuurlijk, als ik merk dat ik heel onrustig of sjagerijnig ben ofzo, of dat mn concentratie gewoon ECHT niet aanwezig is, ga ik niet rijden. Heel simpel, dan ben ik niet in staat om eerlijk te zijn naar het paard, of goed te voelen. Zelfde geld voor als mn nek vast zit, dan kan ik niet ontspannen in mn nek en schouders, en kan ik dus niet zacht en gevoelig zijn in mn armen en handen. Dus dan ga ik of buiten stappen, of rijd ik niet. Anders is het niet eerlijk voor het paard, en heel frustrerend voor mezelf.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:36

Ik heb mijn hersentjes inmiddels zo getraind dat ik alle beslommeringen van het dagelijks leven helemaal van me af kan zetten, kan dus wat er ook gebeurt, altijd met een leeg en open hoofd op een paard gaan zitten. Maar dat heb ik wel moeten leren.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:36

heeft een van de "rijmeesters"hier wel eens wat over vastgelegd?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:37

ik ben er ook al jaren mee bezig heel af en toe voel ik me genoodzaakt af te stappen of er uberhaubt niet aam de training te beginnen , maar gaat ook goed kan alleen altijd beter

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:40

Nu ik erover nadenk, tis ook maar goed dat ik dat kan want wat ik de afgelopen jaren aan ellende meegemaakt heb kun je ook boeken over schrijven _O- Dan had ik een hele poos geen dag meer kunnen rijden als ik dat niet kon :')

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:42

nou das een hele hele goede eigenschap dat je dat kunt vind ik , ik heb het gevoel ik ben er bijna maar nog niet helemaal haha