Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:23

Dat heb ik idd bij mijn andere paard wel heel vaak, linksom schrikt hij dan bijvoorbeeld nergens van, rechtsom voel je het gewoon aankomen als je een oefening doet die hij moeilijk vindt. Hij probeert de oefening dan en dan opeens is het pfweiiie, en schiet hij van een tractor de lucht in (die linksom blijkbaar niet interessant genoeg was).

Ik leg dat voor mezelf altijd zo uit van: ze hebben ergens last van, voelen ergens spanning of pijn en kijken dan om zich heen waar dat vandaan komt. En dan heeft die tractor het gedaan in zijn ogen. Misschien klinkt dat heel raar, maar zo komt het vaak wel op mij over. Mensen doen hetzelfde trouwens!!! Alleen die snappen wel dat pijn in hun lijf niet veroorzaakt kan zijn door een tractor die ergens staat te ronken. Een paard is een vluchtdier en denkt daar mogelijk anders over (denk ik dan).

Maar dit nieuwe paard is ook gewoon ongelooflijk nieuwsgierig (mijn andere paard dus juist niet). Ze moet alles weten, alles zien, aan alles frutten, ze kan ook moeilijk stilstaan. Dus bij haar heb ik meer het idee dat ze de oefening gewoon niet interessant genoeg vindt. Als je rustig doorvraagt komt ze trouwens uiteindelijk wel hoor, maar dat naar buiten kijken probeert ze in het begin wel heel erg te doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:29

ik ben echt van mening zonder iets of iemand af te kraken, dat je met zo'n jong dier gewoon van af voor af aan te beginnen, en begeleiding te zoeken die in alle facetten kan helpen hier in, aan de hand werken met zo'n jong dier heeft geen meer waarde, het gevaar is zelfs dat het tegen je gaat werken, ik vind dat je dit dier eerst moet laten leren lopen in het voorwaardse alvoords er iets van verzameling aan te pas komt, en in mijn visie kan je dit het beste aan de dubbele longe, kan je dit niet is geen ram, zoek daar in goede begeleiding en die is eer zeker in te vinden.

mol

Jibbel

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:39

Mol, geef jij ook les aan de dubbele longe?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:53

Jibbel schreef:
Mol, geef jij ook les aan de dubbele longe?

ja ik begeleid mensen in het eigen maken van de dubbele longe.

mol

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:29

Ik heb t laast nl. voor de grap eens geprobeerd, gewoon kijken hoe ze erop reageert, maar ze had er niks van. Heb m op verschillende manieren bevestigd, om te kijken hoe ze er het fijnste op liep en ook dat ging allemaal prima.
Heb verder niks van dr gevraagd, ben veel te bang dat ik te hard inwerk omdat ik er niks van bak.
Ze deed het goed, lijnen vond ze niks aan, dat ik erachter liep vond ze even gek, maar liep met enige aanmoediging toch door en gewoon op de longeerplek was het niet meer dan normaal voor dr.

Vond het wel leuk, omdat je idd wat sneller en gerichter kan inwerken, maar ja, ik heb daar wel een hoop begeleiding in nodig voordat ik dat zelfstandig zou kunnen doen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:37

HannahFrouk schreef:
Ik leg dat voor mezelf altijd zo uit van: ze hebben ergens last van, voelen ergens spanning of pijn en kijken dan om zich heen waar dat vandaan komt. En dan heeft die tractor het gedaan in zijn ogen. Misschien klinkt dat heel raar, maar zo komt het vaak wel op mij over. Mensen doen hetzelfde trouwens!!! Alleen die snappen wel dat pijn in hun lijf niet veroorzaakt kan zijn door een tractor die ergens staat te ronken. Een paard is een vluchtdier en denkt daar mogelijk anders over (denk ik dan).

Ik vergelijk het liever met bijvoorbeeld kinderen die een traumatische gebeurtenis meemaken, die leren zichzelf dan bijvoorbeeld een liedje wat ze hardop gaan zingen elke keer als ze weer diezelfde spanning voelen en leiden zichzelf zo af van het moment. Ook verkrachtingsslachtoffers doen dit bijvoorbeeld.

Ik denk dan ook dat die paarden sneller schrikken omdat er al zoveel spanning in het lijf is, die afgevloeid moet worden en dan is de minste aanleiding genoeg. Of ze zover denken dat die tractor hen die pijn bezorgt denk ik dan weer niet persoonlijk.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:15

HannahFrouk schreef:
Allez, ik probeer het (inmiddels tegen beter weten in) nog een keertje. Vandaag een aantal rondjes geoefend met een voor mij nieuw (Western)paard, een jong paard (4 jaar) dat een nieuweling is met rechtrichten. Het paard zit heel vast in de nek, heb ik het idee. Als ik rechtsom loop, is het paard bij de schoft "normaal" gebogen, echter ze heeft dan de neiging TOCH nog het hoofd naar buiten te steken (en gelijkt dan een S-vorm zeg maar). Een bijkomend probleem is haar concentratie, ze presteert het bijna niet om de aandacht bij de oefening te houden. Dat maakt het wel lastig.

Dorino schreef:
Modie en/of Nombrado, is het mogelijk om nog een keer uit te leggen hoe alleen met behulp van je zit een paard rechtricht? Ik vraag het echt serieus, want ik probeer het te begrijpen.

Ik voel wel enigszins wat je bedoelt als je zegt dat de rug automatisch recht is als het bekken rechtstaat, maar volgens mij geldt dit alleen voor mensen. Die kun je inderdaad van nek tot stuitje recht maken door het bekken recht te zetten. Maar dit kan alleen omdat de hele wervelkolom verticaal staat en de schouders los in de ruimte staan. En dan is het een kwestie van netjes de wervels opstapelen. Bij paarden zijn er twee fixatiepunten van de wervelkolom aan de grond, namelijk via het bekken en via de schouders. En dan kun je geen wervels stapelen, maar moet je uitlijnen tussen twee punten. Daarbij is er ook nog een groot en zwaar deel van de wervels vóór de schouders en de stand van dit deel heeft ook veel invloed. Moet je dus ook uitlijnen.

Er wordt eerder gesproken van het rechtzetten van het bekken mbv de zit, door meer gewicht op de bolle kant van het scheve paard te brengen als ik het goed begrijp? Als ik mijn gewicht naar links of rechts verplaats op mijn paard wendt het in die richting af, als ik tegelijkertijd niets met de teugels of met mijn been doe. Hoe voorkom je dat dan?

Het is idd de bedoeling dat je het paard rechtricht, door te zorgen dat het bekken recht is. Dit, omdat ondanks dat het paard dus anders gebouwd is dan de mens, de beweging van achteruit ingezet wordt. Hierdoor ontstaan er slingers in de rug. Op het moment dat er beperkingen zijn, of dat gebieden juist te soepel zijn, krijg je onregelmatige slingers, iets wat je dan dus scheefheid noemt. Zo kan het zijn dat het paard in zijn rug mooi naar rechts buigt, maar omdat hij te ver buigt voor de wending waarin hij zich bevint, moet hij compenseren in zijn hals, waardoor hij op het binnenvoorbeen gedrukt wordt. Kijk maar eens hier, daar heb ik het met plaatjes uitgelegd. http://www.vanruiternaartrainer.nl/inde ... ge1446.htm Excuus voor de tekst die overlapt, hij staat net een uurtje online :P Ik ga hem nog updaten, maar wilde graag ff inspringen hierop ;)
Als je dus het bekken en de rug soepel en sterk genoeg krijgt, dan worden de slingers regelmatig. Je zit is met name belangrijk voor de lengte buiging in de rug. Met je teugels kun je de schouder plaatsen, maar dat is dus maar 1 onderdeeltje van het hele rechtrichten. Je kunt de schouder wel recht ervoor zetten, maar dan heb je nog geen hele lengtebuiging. Wel heb je dan weer de mogelijkheid tot échte lengtebuiging!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:13

Na vele waarschuwingen in het topic maar ook naar een aantal bokkers persoonlijk lijkt het ons verstandig dit topic te sluiten.Er kan blijkbaar niet meer normaal en respectvol gereageerd worden, houdende aan de openingspost. Ook waarschuwingen worden genegeerd. Erg jammer voor diegene die er wel hun informatie uit wilden halen.

edit:
Dit topic wordt genoemd in: [VN] De 10 van juli: Bokt's meest leerzame topics