Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:00

ik kan het ook niet volgen, het is toch niet belangrijk wat anderen van 'het plaatje' vinden? Misschien wel voor jezelf maar voor je paard is alleen belangrijk of je te zwaar bent of niet, en daar zou het hier om moeten gaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:45

Mensen kunnen trouwens moeilijk zien hoeveel je weegt aan de buitenkant... Vandaar denk ik ook de foto's. Want 90kg klinkt zo veel, maar eigenlijk is het er niet aan af te zien. Ik denk dat dat het punt is.
Mijn baas keek bijzonder verbaasd op toen ik vertelde wat ik woog, hij dacht dat ik lichter zou zijn. (maar helaas Tong uitsteken)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:24

Ik ben niet wanhopig ! Roossie volgens jou moet iedereen niet zeuren dat is me al lang duidelijk. Maar blijf hier dan ook weg ! Het hele topic gaat hier toch over of kom ik van een andere planeet. Mijn allereerste eigen paard heeft volgens 5 rijinstructeurs geen enkele moeite met mij dus dat antwoord ben ik niet naar op zoek. Maar het blijft 90 kilo of je het wel of niet ziet en is dus volgens de regels toch te zwaar. Nu geef ik mezelf aan jullie als voorbeeld omdat ik geen videotje kan sturen en de meeste van jullie vinden het op het oog wel kloppen begrijp ik uit de reacties. Heel prettig te horen maar ik vis niet naar complimentjes of bevestiging of juist negatieve reacties. Ik had wel verwacht dat iemand zou zeggen dat ik toch te zwaar oog voor het plaatje wetend dat het nog steeds 90 kilo is. Roossie als ik jouw foto's bekijk dan pas je voor de verhoudingen heel goed bij jouw paard. Maar jij bent nog wat zwaarder heb ik begrepen en volgens de hier genoemde normen zit jij toch ook op het randje of zelf erover! Wie zegt dat hij er geen moeite mee heeft, misschien kom je daar ook te laat achter. Belgen zijn wel stevig maar hebben niet per definitie een sterkere rug en zijn eigenlijk bedoeld als trekpaarden geen rijpaarden. En dan kun je nu weer gelijk fel reageren en mn kop eraf bijten zoals je constant doet. Maar denk nu eerst eens rustig na ! Ik zeur niet ben niet zielig wordt ook nooit gepest met omvang of nagekeken of wat dan ook, maar wat ik je duidelijk wilde maken is dat we niet allemaal zulke bikkels zijn als jij ! Ik vind het prachtig zoals jij bent en overal mee omgaat maar ik krijg het maar niet voor elkaar bij je dat je er misschien eens bij stil kunt staan dat niet iedereen zo als jij is en dat we of ik niet gelijk zielige, zeurende, dikkerds zijn vol zelfmedelijden....! kunnen we nu nog door 1 deur eindelijk (als ie breed genoeg is) of dring ik nog niet tot je door en ben je weer boos !

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:30

Huertecilla schreef:
Perrokai schreef:
Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110) .....Dus graag jullie mening of je het plaatje wel of niet vind passen.

Of het PLAATJE past is niet relevant toch Pling

Kijk, ik ben 1.86 lang en een goed bespierde volwassen man van middelbare leeftijd. Ik ben dus knap zwaar voor een paard ook al ben ik volgens de BMI helemaal goed. Ik kan slechts lichte spullen uitzoeken en verder alleen maar aan vaardigheid en fitheid van mezelf en mijn paarden werken.

Jij hebt een ENORM voordeel wat ik NOOIT kan compenseren. Je bent een vrouw van 1.65!!!! Ik (en mijn paard) kan van jouw ideaalgewicht alleen maar stil dromen Huilen
Je hebt pakweg 30 kilo overgewicht. Het maakt eigenlijk niet uit op WELK paard je zit, je belast het in feite onnodig met 30 kilo.
[b[Pak eens een voerzak van 30 kilo op je schouders en nu een stukje rennen door de zandbak. Drie of vier rondjes in draf. DAT is wat je er extra op legt.[/b]
Dit staat helemaal los van of je nu op een arabier, tinker of fjord zit. Dit staat los van of het paard het wel of niet zou KUNNEN dragen. Het is onnodig. Maak zelf uit hoe belangrijk je dat vindt. Daar heb je verder niemand voor nodig toch?!

HC

Wat een geleuter zeg.....
Je kan de bouw van een paard, en zijn "draagvlak" toch niet vergelijken met een mens?? Verward
Daarbij is een paard een lastdier, en een mens niet....
Dat is in mijn ogen echt een vergelijking van niets hoor.
Dat het "onnodig" is, is in mijn ogen al helemaal een andere discussie.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:38

Volgens mij is het ook erg belangrijk hoe een persoon met overgewicht op het paard zit.
Er zijn zat zwaardere mensen die een zeer goede,meegaande zit hebben en daardoor hun paard niet in de weg zitten.
Daar in tegen zijn er ook veel slanke mensen die hun paard elke pas in de weg zitten... Verdrietig

En idd je moet niet op een volbloedje gaan rijden met overgewicht...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:14

Huertecilla schreef:
Perrokai schreef:
Maar nu is het zo stil.................zzzzzzz

Het is toch ook helder?!

Jij bent fors te zwaar en ook al kan een paard dat dragen is dat onnodig en veilig is het ook niet. Kies zelf.

Wat wil je daar meer over horen???

Voor jouw begrip. Ik weeg rijklaar (met zadel et al) wat jij schoon aan de haak weegt en mijn paarden zijn onbelast topfit gemaakt. Ook vind IK dat IK fit en lenig moet zijn om veilig te kunnen paardrijden. Dat is MIJN keuze. Kies zelf gerust wat anders, maar vraag niet naar de bekende weg.

HC

Forgive me if i'm wrong. Dus jij zou tegen mij zeggen als je me ziet rijden dat ik te fors en te zwaar ben dat het onveilig en onnodig is dat ik paardrij. Want daar gaat het hier om dat je dat wel of niet zou zeggen als je dat vind. En dan zou ik als volgt reageren als ik je kende natuurlijk: joh, waar bemoei je je mee, je doet zelf precies hetzelfde maar dan op een ranker paardje ook nog. Moet ik dan van jou aannemen dat ik beter kan afstappen en het maar moet vergeten terwijl je dan duidelijk met
twee maten meet ?
Nee sorry, in dit geval ben ik dan eigenwijs en zeg dat je geen gelijk hebt en ga fijn door zolang mijn paard het trekt natuurlijk. Pas als ik maar enigzins twijfel dat hij het niet aankan of wat voor klein ongemakje er ook van heeft, dan stap ik af. ZO zeker ben ik dus wel.

En het begrip onnodig, dat is alles dan wat je een paard oplegt zelfs een omheind grondstuk dan moesten we allemaal maar niet meer paardrijden......zo'n opmerking kan ik niet begrijpen.
Maar ja ben ook blond natuurlijk.......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:23

juksz schreef:

En idd je moet niet op een volbloedje gaan rijden met overgewicht...

je kan toch niet alle volbloeden over een kam scheren,je hebt ook volbloeden die in staat zijn meer gewicht te dragen,en er is hier ook al vaak gezegd dat je wel overgewicht kan hebben maar niet automatisch te zwaar voor een paard bent,of andersom,dat je geen overgewicht hebt en wel te zwaar voor een paard bent.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:27

Ik kende iemand die haar pony bij ons op stal had staan. Ze was klein (1.62) en tonnetje rond, ze woog 124 kilo. En haar pony had ene stokmaat van 1.67 en het was een pony die heel rank gebouwd was. Het was echt zielig voor die pony want als ze klaar was met rijden was die de volgende dag helemaal stijf en soms liep die zelfs onregelmatig. Maarja toen kreeg ze natuurlijk hoop boze reactie's en ze vond het ook wel vervelend voor haar pony en toen is ze in een jaar van 124 kilo naar 72 gegaan. Dus dat is dan wel weer knap.

En @ Perrokai, je bent heus niet te zwaar voor je paard hoor. Als ik in je profiel kijk dan is het ene fries, nou die kunnen sowieso wel wat hebben, ik zou me er niet druk om maken.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:59

Snoevie schreef:
je kan toch niet alle volbloeden over een kam scheren,je hebt ook volbloeden die in staat zijn meer gewicht te dragen,en er is hier ook al vaak gezegd dat je wel overgewicht kan hebben maar niet automatisch te zwaar voor een paard bent,of andersom,dat je geen overgewicht hebt en wel te zwaar voor een paard bent.

Maar dat is denk ik het probleem bij elk ras.
De een kan het wel aan, de ander niet.
Daarom zetten wij op de manege de zwaardere ruiters liever op de engels volbloed dan op de bredere gelderse. Die kan het beter aan. Al staat het beter met de gelderse.

En dan komen we direct weer terug op het discussie punt!
Ik denk dat je alle ruiters en alle paarden als individu moet bekijken en beoordelen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:08

_steef_ schreef:
Snoevie schreef:
En dan komen we direct weer terug op het discussie punt!
Ik denk dat je alle ruiters en alle paarden als individu moet bekijken en beoordelen.

En daar ben ik het nu mee eens ! En ook niet gelijk met je mening klaar staan als je alle
feiten niet kent of onderkennen dat je dus ook wel eens een inschattingsfoutje kunt maken!

Kortom denk na voordat je oordeelt !

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:24

@perrokai...mens haal eens adem! ik blijf hier niet weg, aangezien in ook in de categorie 'overgwicht' val en ik dit een interessante discussie vind... waarom zou ik weg moeten blijven? zodat jij geen commentaar krijgt?
je komt vragen om kritiek of juist complimenten op je foto!
maar eerder heb je genoemd dat je het niet leuk vind om commentaar te krijgen... hey...wat wil je dan??
dit topic is geen 'ik ben te dik en ik zeur topic' zoals je dat wilt zien dus schijnbaar, maar een topic met de vraag wanneer je te zwaar bent voor een paard, of maneges een max aan gewicht moeten hebben en of zware ruiter mogen rijden.
ik val je niet aan, ik ben niet boos( vraag me uberhaupt af hoe je daarbij komt) en tjsa...dat ik een punthoofd krijg van de dikkere medemens die constant zeurt of zich aangekeken voelt, is mijn pakkie-an. ik ben geen bikkel en zoals eerder aangegeven heb ik ook mn k*tdagen wel, zoals als iedereen op deze wereld, maar daar gaat het nu ook niet om.
ik ben idd nog een stukkie zwaarder dan jij bent, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn paard daar geen last van heeft en vraag dan ook geen commentaar, als ik dat toch krijg...prima! maar ik kan me daar niet druk over maken.
als jij zelf blij bent met je paard en jouw gewicht daarbij , kan ík niet begrijpen dat je de bevestiging of afkeuring bij bokt zoekt....
90 kilo is vrij veel, maar de ene arabier is de andere niet, net als dat de ene belg de andere niet is... het gaat om het paard waarop jij rijdt neem ik aan en dat kun je pas zien aan de hand van hoe je beest loopt en doet, niet van een foto. imo is zo;n fotoje met de vraag wat wij ervan vinden bevestiging of juist kritiek vragen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:40

Perrokai schreef:
Dus jij zou tegen mij zeggen als je me ziet rijden dat ik te fors en te zwaar ben dat het onveilig en onnodig is dat ik paardrij. Want daar gaat het hier om dat je dat wel of niet zou zeggen als je dat vind. En dan zou ik als volgt reageren als ik je kende natuurlijk: joh, waar bemoei je je mee, je doet zelf precies hetzelfde maar dan op een ranker paardje ook nog. Moet ik dan van jou aannemen dat ik beter kan afstappen en het maar moet vergeten terwijl je dan duidelijk met
twee maten meet ?

Nogmaals, er is geen ergheidsgrens tussen 1 en 100 kilo, wel tussen 0 en 1. Denk DAAR nog eens rustig over na. Als je dat door hebt, begrijp je ook het punt van onnodig gewicht.

Fijne dag verder Cool

HC

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:40

SONY schreef:
Ik kende iemand die haar pony bij ons op stal had staan. Ze was klein (1.62) en tonnetje rond, ze woog 124 kilo. En haar pony had ene stokmaat van 1.67 en het was een pony die heel rank gebouwd was. Het was echt zielig voor die pony want als ze klaar was met rijden was die de volgende dag helemaal stijf en soms liep die zelfs onregelmatig. Maarja toen kreeg ze natuurlijk hoop boze reactie's en ze vond het ook wel vervelend voor haar pony en toen is ze in een jaar van 124 kilo naar 72 gegaan. Dus dat is dan wel weer knap.

En @ Perrokai, je bent heus niet te zwaar voor je paard hoor. Als ik in je profiel kijk dan is het ene fries, nou die kunnen sowieso wel wat hebben, ik zou me er niet druk om maken.

een pony van 1.67??
Ik had trouwens begrepen dat een fries vaker last hebben van 'weke' ruggen. Ze ogen wel heel sterk maar dat hoeft dus lang niet altijd ook zo te zijn. (ik bedoel over het algemeen en niet het paard van perrokai)

Lucky2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:20

MlieZ88 schreef:
nou hier iemand met overgewicht.
ik heb eens gehoord ( en vind het wel logisch klinken) dat een paard 1/5de deel van zijn gewicht kan dragen. dit zou betkenen dat ik makkelijk op het paardje kan rijden wat ik nu ook rij. (zie evt. mijn profiel) ik ben er zelf heel onzeker over. (ook buiten het paard rijden) ik vind namelijk vaker dat het 'er niet uitziet' als dat het echt zielig is. want het zijn immers last dieren. ik heb ook nooit gemerkt dat een paard mij niet kan dragen of dat hij er enigzins moeite mee heeft. ikr ij nu western en alle oefeningen gaan gewoon goed...
ik heb een half jaar moeten wachten voordat ik erop mocht rijden zodat hij een sterke rug zou hebben. nu is hij 5.
ik vind het een moeilijk onderwerp...
ik denk vooral dat het overbodig is om het hier te bespreken omdat het persoons en paard gebonden is!
elk paar heeft zijn eige max. vermogen en elke ruiter zit ook weer heel anders!
zo ga ik vaak als ik de overgang maak vanuit galop naar draf toch even lichtrijden (ookal zit ik in jog dus moet doorzitten) maar dit vind ik niet eerlik voor het paard. maar je ziet ook mensen die echt op het paard klotsen!!! en dat is eerlijk gezegd niet het geval bij mij. ik probeer zo goed mogelik mee te zitten ... (overigens elk paard zou last hebben van zijn rug bij iemand die niet meezit hoe licht deze persoon ook is...)
maar goed ik blijf het in de gaten houden wat jullie te zeggen hebben....
ik ben nu aan het Sonja Bakkeren en het gaat de goeie kant op haha
(ben trouwens 100 kgen ben 1.85 m lang)

Ik zie vrij regelmatig mensen met overwicht op een paard die bv max 80 kilo mag dragen zoals een kwpner etc
Ik vind het erg vervelend voor die mensen maar als ze er nix aan doen of kunnen doen zoek dan een andere ruiter voro je paard want die rug kan dat ook niet zijn hele leven aan en wil je dat je paardje aan doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:44

Levy schreef:
Wat een geleuter zeg.....
Je kan de bouw van een paard, en zijn "draagvlak" toch niet vergelijken met een mens?? Verward
Daarbij is een paard een lastdier, en een mens niet....
Dat is in mijn ogen echt een vergelijking van niets hoor.
Dat het "onnodig" is, is in mijn ogen al helemaal een andere discussie.

Sorry hoor, maar het paard is is er ook zeker niet op gebouwd om mensen te laten rijden.
Lastdier is alleen omdat het de mensen zo uit kwam én de paarden het accepteren.

Dat paarden bereden worden, okey, maar doe het wel zo veilig mogelijk.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:05

Snoevie schreef:
maar hoe weet je zo zeker dat dat door haar gewicht kwam?
ik geloof best dat ze te zwaar is geweest,maar dat een paard door een scherpe bocht dan onderuit gaat?

goed van je dat je het durft te zeggen(meen ik echt)maar stel dat iemand naar jou toe komt en zegt van ik vind dat jij je paard in de krul trekt en teveel schopt met je sporen,zou jij daar net zo makkelijk mee omgaan?

ja eigelijk wel, ik wil advies van iemand anders altijd aanhoren, en ook horen wat ik beter kan doen, nou rij ik nooit met sporen dus daar kan niemand wat van zeggen Tong uitsteken maar van andermans advies kan je wat leren vanaf de grond zie je toch dingen die je vanaf t paard niet ziet. En ik weet zeker dat het door haar gewicht kwam, het paardje was al wat onervaren dus nog niet zo stabiel, zij leunde naar de kant om iemands paard terug in de lijn te zetten en op het moment dat ze dat deed viel ze met paard en al om

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:11

LaDar schreef:
SONY schreef:

een pony van 1.67??
Ik had trouwens begrepen dat een fries vaker last hebben van 'weke' ruggen. Ze ogen wel heel sterk maar dat hoeft dus lang niet altijd ook zo te zijn. (ik bedoel over het algemeen en niet het paard van perrokai)

Sorry, je hebt gelijk Tong uitsteken paard. Ik ben zelf heel groot en rij dus ook altijd op grote paarden, en deze was vrij klein vandaar dat ik het weer direct pony noem haha. En dat friezen weke ruggen hebben af en toe weet ik ook wel.. maar een fries zal dat gewicht makkelijker dragen dan een arabiertje..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:29

Huertecilla schreef:
Perrokai schreef:
Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110) .....Dus graag jullie mening of je het plaatje wel of niet vind passen.

Of het PLAATJE past is niet relevant toch Pling

Kijk, ik ben 1.86 lang en een goed bespierde volwassen man van middelbare leeftijd. Ik ben dus knap zwaar voor een paard ook al ben ik volgens de BMI helemaal goed. Ik kan slechts lichte spullen uitzoeken en verder alleen maar aan vaardigheid en fitheid van mezelf en mijn paarden werken.

Jij hebt een ENORM voordeel wat ik NOOIT kan compenseren. Je bent een vrouw van 1.65!!!! Ik (en mijn paard) kan van jouw ideaalgewicht alleen maar stil dromen Huilen
Je hebt pakweg 30 kilo overgewicht. Het maakt eigenlijk niet uit op WELK paard je zit, je belast het in feite onnodig met 30 kilo.
[b[Pak eens een voerzak van 30 kilo op je schouders en nu een stukje rennen door de zandbak. Drie of vier rondjes in draf. DAT is wat je er extra op legt.[/b]
Dit staat helemaal los van of je nu op een arabier, tinker of fjord zit. Dit staat los van of het paard het wel of niet zou KUNNEN dragen. Het is onnodig. Maak zelf uit hoe belangrijk je dat vindt. Daar heb je verder niemand voor nodig toch?!

HC

Gefeliciteerd...
Allereerst wil ik je erop wijzen dat veel en blijvend afvallen iets is, wat maar heel weinig mensen lukt. Doe dus niet alsof Perrokai maar even een herbalife kuur af moet werken en het werk is gepiept. Mogelijk is het voor haar net zo moeilijk als voor jou.

Daarbij vind ik het ronduit kortzichtig om overgewicht te vergelijken met een zak dood gewicht.

Voor een paard is een lang persoon met gewicht x zwaarder dan een kort persoon met hetzelfde gewicht x, omdat de hefboom langer is (uitgaande van gelijke rijvaardigheid; we moeten tenslotte geen appels met peren vergelijken)/

Alles in acht genomen: waarom mag JIJ gewoon blijven rijden en moet iemand anders maar 30 kg afvallen of anders maar stoppen? Alleen omdat ze 20 cm kleiner is??
Misschien moet JIJ je conclusies ook maar trekken... Doei, doei

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:12

Roossie22 Ik denk dat jij boos bent om je de manier waarop je schriftelijk te keer trekt. Je doet alles af met gezeur en zelfmedelijden van zielige dikkerds. Als het aan jou lag was de discussie dus al gesloten. Inderdaad ik vraag om beoordeling van een foto omdat menigeen (ik OOK helaas) op het eerste gezicht oordeelt en mede omdat ik niet iedereen kan uitnodigen om te kijken hoe mijn paard loopt ! En dat is ook niet nodig want dat weet ik al ! En ik zeg niet dat je weg moet blijven omdat ik van jou geen commentaar duld of wil hebben. Het topic is zie 1e blz. UIT de taboe RUITERS met overgwicht. Mijn paard is ook nog geen eens Arabier maar meer als 80% Fries, kleiner stevig met een korte sterke rug. Als je goed leest weet je dat ik geen bevestiging of iets zoek. Daar ben ik al uit net als jij ! Ik wilde een voorbeeld stellen en de gelegenheid te geven daarop te reageren, that's all. En nee ik zou het nog steeds niet leuk vinden om de godganze dag te horen te krijgen, dat pas jij niet, daar kan jij niet in of op, zou je dat ijsje wel nemen, tjee wat een kont, dikzak, en nog vele meer en zulke dingen gebeuren maar gelukkig niet bij mij. En je valt mij niet aan als je me een zielige slappe zeurende dikkerd vind vol zelfmedelijden ? Dus wel, of is dat een compliment. Ik val af voor mijzelf EN mijn paard JIJ niet. Heb jij niet eens opgemerkt "had ie maar geen paard moeten worden"?.
Ik kan jouw houding wel waarderen en respecteren jij die van mij duidelijk niet. Dat zegt voor mij alleen dat ik me in je vergist heb, jammer je ziet er als zo'n vrolijke onbezonnen meid uit in je Profile die veel plezier heeft met haar paardje.
Voor mij is het klaar ! Wij kunnen niet door 1 deur hoe breed hij ook is, we zitten duidelijk op een ander spoor qua sociaal gedrag en gevoel en dat kan, Gelukkig zijn we niet allemaal gelijk maar respecteer iemand daar dan om. En pak me niet op iedere letter die niet naar je zin is, ik bedoel het goed en heb het beste met alle mensen en dieren voor. Zonder jou was ik hier allang vertrokken denk ik!
Het neemt niet weg dat volgens de hier gestelde normen jij en ik nog steeds te zwaar zijn voor ons paard en hem daar onrecht mee aan doen.

HC: Ik ben denk ik echt blond, ik snap het gewoon niet, heb blijkbaar een iets te laag IO. Echt ik meen het ik snap dit niet...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:35

wij zullen idd niet door 1 deur gaan stappen nee... dat heeft niets met mijn sociale vaardigheden te maken of met de jouwe... dat heeft te maken met het eens zijn met elkaar of niet, dat zijn wij dus duidelijk niet!

ik schrijf niet alles af op zielige dikkerds, maar waar ik moe van wordt is dat er zo geklaagd wordt...óf geen negatieve reacties willen terwijl paard-ruiter niet passen, óf alles gooien op 'o ik ben dik en iedereen rekend me daarop af' ik geloof daar gewoon niet in en zal ik ook nooit doen. dik mag geen dik genoemd worden want dat is een belediging... nee...dat is de realiteit en daarbij mag van mij het beessie gewoon bij naam genoemd worden! dat ik jou iemand die zwelgt in zelfmedelijden heb genoemd dat klopt...en dat is na aanleiding van bepaalde reacties van jou geweest

leg me trouwens geen woorden in mn mond die ik nooit gezegd kan hebben.... zou graag de quote hebben waar je dit van mij gelezen kan hebben. dat zijn dingen hoe ik er totaal niet over denk, dus kom niet met zulke belachelijke dingen die ik gezegd zou hebben!
ik val idd niet af voor mezelf of mijn paard.... ik zit prima in mijn vel met de kilo's die ik nu bezit en ben zo gezond als een vis volgens een recent algeheel bloedonderzoek. voor mijn paard val ik niet af omdat ik haar bewust gekozen heb met mijn gewicht! als ik merk dat ik te zwaar ben voor haar, stop ik direct en ga ik andere leuke dingen met haar doen... óf afvallen.

ik ben te zwaar voor mijn paard volgens de normen hier ja idd, de vraag is trek je je dat aan of niet? ik niet!... ik heb mijn paard zeer bewust uitgezocht bij mijn figuur en merk duidelijk dat ze in de zeer rustige bosritjes 3-4 x per week erg veel plezier beleefd...zolang mijn paard daar plezier in blijft hebben, zullen die schematjes me een worst wezen!

de discussie sluiten? nee hoor... ik vind het een zeer interessante discussie en meng me er dan ook graag in, zoals je ziet!

wat hc bedoeld is denk ik het volgende:
paarden zijn van nature dieren die op hun eigen benen, zonder gewicht erop lopen. het belasten zit m niet in 50 of 90 kilo, maar in 0 of 1 ...oftewel: helemaal niet belast of wel.

ik kan het wel met hem eens zijn in dat stukje...alleen de manier waarop je belast zit m het grote verschil. hoe lenig/soepel/zwaar ben je zelf, hoe rij je, kun je soepel opstappen, meegaan met de bewegingen etc etc...
belast is belast...zowel lichamelijk als geestelijk voor zo;n dier, of dat nu 2 of 100 kilo is

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:30

Nee eens worden we het nooit denk ik maar ik heb wel respect voor jou mening en kan me jouw denkwijze wel voorstellen en weet dat ook op waarde te schatten. Andersom dus duidelijk niet dat zegt dan meer wat over jou dan over mij. Sorry dat jij dat niet gezegd heb van had hij maar geen paard moeten worden dat heb ik dan fout. Iemand mag mij dik noemen dat zie ik zelf ook zo. Overgewicht of het nou jouwe of mijne is, is bewezen ongezond dus ook voor jou. Jij voelt je prima nu, gelukkig, maar je zult er vroeger dan een slank iemand toch problemen van gaan ondervinden. Ik toen ik 110 was had ik wel problemen, en geen geestelijke maar lichamelijke, dikke overbelaste enkels en dus slecht kunnen wandelen waarschijnlijk om dat ik zo snel aankwam, en nog een hele reeks meer. Echt bij elke 5 kilo die je kwijtraakt merk je een positief verschil. Ik hoop voor je dat je dat eens mee zult maken. Heb 4 jaar geprobeert af te vallen maar nu lukt het dan toch eindelijk en is evengoed nog steeds heel moeilijk maar absoluut de moeite waard! Ik trek het me op den duur wel aan als men erover blijft zeuren. Ben ik dan slecht of zwak of zielig? Ik ben denk ik niet de enige. Mijn man heeft zoals ik al eerder zei MS en kreeg constant naar zijn hoofd moet jij niet werken ? Wat doe je thuis, ben je al binnen ? Ben je failliet ? Dat wordt je op een gegeven moment zat omdat je toch al aan het vechten bent met je hoofd en je lichaam. Zo ook dik zijn, je probeert vanalles, maar niemand gelooft je want ze zagen je net dat patatje kopen wat je al geen jaar gegeten hebt. En bij jou komt dat dan niet voor blijkbaar of weinig of het raakt je niet. Ons wel. De hier gestelde regels daar trek jij je niets van aan zeg je prima ! Maar ik houdt er wel rekening mee. En al voel jij je lekker, je paard misschien niet. De schema'tjes zijn je een worst, wat nu als jou paard straks rugproblemen krijgt. Dan stap je wel af maar wel te laat en heb je hem dat toch zelf aangedaan door geen rekening met hem te houden en lak te hebben aan goed bedoelde adviezen of opmerkingen en schema's. Mij is het geen worst, ik doe er wat aan en met heel veel moeite voor mezelf en voor mn paard.

Dat van HC snap ik nu wel als je het zo uitlegt maar dat betekent dan dat ik in het voordeel ben omdat ik dat overgewicht of het nu 1 of 30 kilo is kwijt zou kunnen raken en hij dus niet. Dus zou hij ook moeten stoppen als hij daar zo'n waarde aan hecht.
En echt waar, een dikkerd zoals ik kan het qua soepelheid, lenigheid en fitheid nooit opnemen tegen een slank fit iemand met dezelfde rijcapaciteit. Ieder dikkerd die zegt dat dat wel zo is neemt zichzelf in de maling vind ik of heeft nooit het verschil met slank zijn meegemaakt. Ik vind de gestelde grenzen een goede richtlijn en doe mijn best ernaar te streven om daar binnen te (gaan) vallen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:04

nah dit nog als laatste reactie op jouw antwoorden...
je lijkt echt niet te begrijpen wat ik bedoel en maakt jezelf weer slachtoffer..... jij snapt mij wel, maak ik jou niet blabla...
je probeerd me nu een verhaal te vertellen over mijn paard zn rug en over goed bedoelde schema's en adviezen... ik heb daar lak aan omdat een simpel schema niet voor elke ruiter en elk paard kan gelden... nogmaals de ene fries is de andere niet, de ene belg is de andere niet, net zoals de ene arabier de ander niet is. je hebt zwakke ruggen/spieren/benen etc en sterke...je hebt ruiters die bonken/hobbelen en bobbelen en ruiter die stil zitten en met de bewegingen meegaan, ongeacht welk gewicht deze weegt.... ík heb goede redenen aan te nemen dat het oke is zo... net zoals ik mijn overgewicht nu oke vind... als ik daar problemen van ondervind later is dat mijn probleem, maar ook daar ben ik niet van overtuigd.

je man met ms vind ik een ander verhaal...dat is een ziekte wat niet van buitenaf te zien is en dat geeft idd rare gedachtengangen bij mensen.
jij en ik zijn dik, is van buiten te zien en zeker geen ziekte... ik kan dat geen vergelijking vinden.

tevens vind ik het verhaal van het patatje heel typerend... als jij altijd gezond eet, eens per jaar patat eet, moet je jezelf maar goed laten onderzoeken, want dan kún je simpelweg niet dik zijn!
en dat bedoel ik dus onder andere met het beestje bij de naam noemen, als je geen afwijking in bv schildklier hebt of een andere aanduidbare reden, komt het simpelweg gewoon door teveel/te slecht en/of te verkeerd eten.

ik heb verder geen zin er een wellus/nietus spelletjes van te maken en ga dan ook verder niet reageren op je in dit topic... het is namelijk niet de onze

nog even een korte aanvulling.... dat ik een aantal punten van jou niet kan en wil begrijpen, betekend niet dat ik het niet respecteer..daar zit een behoorlijk verschil in

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:51

Ik ga gewoon door het is wel ons topic wij zijn die ruiters met overgwicht. Ik maak mezelf geen slachtoffer jij noemt me zo! En dat jouw paard het wel kan hebben, dat geloof ik ook wel en ik ga er ook vannuit dat jij dat heus wel goed hebt ingeschat.
Dat je er niet van overtuigd bent dat "ons" overgewicht op korte of lange termijn ongezond is en problemen gaat opleveren is je kop in het zand steken of dom. Heel simpel, ook onze botten en spieren zijn niet zo ontwikkeld om zonder schade jarenlang dit extra mee te sjouwen. Ms en dik zijn is ook niet bedoeld als vergelijking alleen maar om aan te tonen dat mensen oordelen zonder de feiten te weten en ookal wisten ze het daar niet even de moeite namen erover na te denken dat ze iemand misschien wel daar kunnen raken waar het net al heel zeer doet. Zo ook met het gevecht om de kilo's.
Ik vind jouw reactie over het patatje dus heel typerend. Je weet niets over mij, mijn huisarts wel, die weet ook dat ik heel gezond eet, niet teveel, te vet of de verkeerde dingen. Dus ik heb me idd laten onderzoeken ook op schildklier maar alles was perfect zelfs. Ze stonden voor een raadsel. Nu is gebleken dat mijn stofwisseling op slot gaat na het stoppen met roken want daar is het allemaal mee begonnen. De oplossing was gewoon eten, want dat was toch al niets, ietsje meer vet zelfs en bepaalde medicijnen. En,.... ik ben er niet trots op en nog steeds fel tegen, ik rook met opzet 5 sigaretten per dag. En goddank het werkt, geen overbelaste enkels meer geen rugproblemen en mn bloeddruk is weer normaal en ik val langzaam af. Het blijft kiezen uit twee kwaden. Die sigaretten ben ik nu weer aan het vervangen voor meer beweging. En dit is weer niet bedoeld als zielig of slachtoffertje spelen maar ter illustratie. En waarom verbaast het me niets dat jij bij de groep behoort die me dus afrekent op het patatje zonder de feiten te kennen?
Dat je dat verhaal over MS wel begrijpt valt me echt mee van je.
Heel veel mensen begrijpen het niet en staan er ook geen seconde bij stil. Zolang je niet met een verband om je hoofd loopt of in een rolstoel zit zien ze niet dat je ziek bent.
En zolang je opvallend dik bent gaat iedereen er van uit dat je dat zelf naarbinnen hebt gepropt. Niet alles is dus zwart of wit.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:10

@roossie Je schrijft: "jij en ik zijn dik, is van buiten te zien en zeker geen ziekte... ik kan dat geen vergelijking vinden."

Obesitas is wel degelijk een ziekte, erkend door de WHO en een groot probleem. Er kunnen diverse oorzaken zijn en die is niet altijd verkeerd of teveel eten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:11

maar wanneer is het obesitas,vanaf een bepaald gewicht?ik ben wel te zwaar,maar ik vind niet dat ik obsessief eet zegmaar.