Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:Perrokai schreef:Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110) .....Dus graag jullie mening of je het plaatje wel of niet vind passen.
Of het PLAATJE past is niet relevant toch![]()
Kijk, ik ben 1.86 lang en een goed bespierde volwassen man van middelbare leeftijd. Ik ben dus knap zwaar voor een paard ook al ben ik volgens de BMI helemaal goed. Ik kan slechts lichte spullen uitzoeken en verder alleen maar aan vaardigheid en fitheid van mezelf en mijn paarden werken.
Jij hebt een ENORM voordeel wat ik NOOIT kan compenseren. Je bent een vrouw van 1.65!!!! Ik (en mijn paard) kan van jouw ideaalgewicht alleen maar stil dromen![]()
Je hebt pakweg 30 kilo overgewicht. Het maakt eigenlijk niet uit op WELK paard je zit, je belast het in feite onnodig met 30 kilo.
[b[Pak eens een voerzak van 30 kilo op je schouders en nu een stukje rennen door de zandbak. Drie of vier rondjes in draf. DAT is wat je er extra op legt.[/b]
Dit staat helemaal los van of je nu op een arabier, tinker of fjord zit. Dit staat los van of het paard het wel of niet zou KUNNEN dragen. Het is onnodig. Maak zelf uit hoe belangrijk je dat vindt. Daar heb je verder niemand voor nodig toch?!
HC
Huertecilla schreef:Perrokai schreef:Maar nu is het zo stil.................zzzzzzz
Het is toch ook helder?!
Jij bent fors te zwaar en ook al kan een paard dat dragen is dat onnodig en veilig is het ook niet. Kies zelf.
Wat wil je daar meer over horen???
Voor jouw begrip. Ik weeg rijklaar (met zadel et al) wat jij schoon aan de haak weegt en mijn paarden zijn onbelast topfit gemaakt. Ook vind IK dat IK fit en lenig moet zijn om veilig te kunnen paardrijden. Dat is MIJN keuze. Kies zelf gerust wat anders, maar vraag niet naar de bekende weg.
HC
juksz schreef:
En idd je moet niet op een volbloedje gaan rijden met overgewicht...
Snoevie schreef:je kan toch niet alle volbloeden over een kam scheren,je hebt ook volbloeden die in staat zijn meer gewicht te dragen,en er is hier ook al vaak gezegd dat je wel overgewicht kan hebben maar niet automatisch te zwaar voor een paard bent,of andersom,dat je geen overgewicht hebt en wel te zwaar voor een paard bent.
_steef_ schreef:Snoevie schreef:En dan komen we direct weer terug op het discussie punt!
Ik denk dat je alle ruiters en alle paarden als individu moet bekijken en beoordelen.
Perrokai schreef:Dus jij zou tegen mij zeggen als je me ziet rijden dat ik te fors en te zwaar ben dat het onveilig en onnodig is dat ik paardrij. Want daar gaat het hier om dat je dat wel of niet zou zeggen als je dat vind. En dan zou ik als volgt reageren als ik je kende natuurlijk: joh, waar bemoei je je mee, je doet zelf precies hetzelfde maar dan op een ranker paardje ook nog. Moet ik dan van jou aannemen dat ik beter kan afstappen en het maar moet vergeten terwijl je dan duidelijk met
twee maten meet ?
SONY schreef:Ik kende iemand die haar pony bij ons op stal had staan. Ze was klein (1.62) en tonnetje rond, ze woog 124 kilo. En haar pony had ene stokmaat van 1.67 en het was een pony die heel rank gebouwd was. Het was echt zielig voor die pony want als ze klaar was met rijden was die de volgende dag helemaal stijf en soms liep die zelfs onregelmatig. Maarja toen kreeg ze natuurlijk hoop boze reactie's en ze vond het ook wel vervelend voor haar pony en toen is ze in een jaar van 124 kilo naar 72 gegaan. Dus dat is dan wel weer knap.
En @ Perrokai, je bent heus niet te zwaar voor je paard hoor. Als ik in je profiel kijk dan is het ene fries, nou die kunnen sowieso wel wat hebben, ik zou me er niet druk om maken.
MlieZ88 schreef:nou hier iemand met overgewicht.
ik heb eens gehoord ( en vind het wel logisch klinken) dat een paard 1/5de deel van zijn gewicht kan dragen. dit zou betkenen dat ik makkelijk op het paardje kan rijden wat ik nu ook rij. (zie evt. mijn profiel) ik ben er zelf heel onzeker over. (ook buiten het paard rijden) ik vind namelijk vaker dat het 'er niet uitziet' als dat het echt zielig is. want het zijn immers last dieren. ik heb ook nooit gemerkt dat een paard mij niet kan dragen of dat hij er enigzins moeite mee heeft. ikr ij nu western en alle oefeningen gaan gewoon goed...
ik heb een half jaar moeten wachten voordat ik erop mocht rijden zodat hij een sterke rug zou hebben. nu is hij 5.
ik vind het een moeilijk onderwerp...
ik denk vooral dat het overbodig is om het hier te bespreken omdat het persoons en paard gebonden is!
elk paar heeft zijn eige max. vermogen en elke ruiter zit ook weer heel anders!
zo ga ik vaak als ik de overgang maak vanuit galop naar draf toch even lichtrijden (ookal zit ik in jog dus moet doorzitten) maar dit vind ik niet eerlik voor het paard. maar je ziet ook mensen die echt op het paard klotsen!!! en dat is eerlijk gezegd niet het geval bij mij. ik probeer zo goed mogelik mee te zitten ... (overigens elk paard zou last hebben van zijn rug bij iemand die niet meezit hoe licht deze persoon ook is...)
maar goed ik blijf het in de gaten houden wat jullie te zeggen hebben....
ik ben nu aan het Sonja Bakkeren en het gaat de goeie kant op haha
(ben trouwens 100 kgen ben 1.85 m lang)
Levy schreef:Wat een geleuter zeg.....
Je kan de bouw van een paard, en zijn "draagvlak" toch niet vergelijken met een mens??
Daarbij is een paard een lastdier, en een mens niet....
Dat is in mijn ogen echt een vergelijking van niets hoor.
Dat het "onnodig" is, is in mijn ogen al helemaal een andere discussie.
Snoevie schreef:maar hoe weet je zo zeker dat dat door haar gewicht kwam?
ik geloof best dat ze te zwaar is geweest,maar dat een paard door een scherpe bocht dan onderuit gaat?
goed van je dat je het durft te zeggen(meen ik echt)maar stel dat iemand naar jou toe komt en zegt van ik vind dat jij je paard in de krul trekt en teveel schopt met je sporen,zou jij daar net zo makkelijk mee omgaan?
LaDar schreef:SONY schreef:Ik kende iemand die haar pony bij ons op stal had staan. Ze was klein (1.62) en tonnetje rond, ze woog 124 kilo. En haar pony had ene stokmaat van 1.67 en het was een pony die heel rank gebouwd was. Het was echt zielig voor die pony want als ze klaar was met rijden was die de volgende dag helemaal stijf en soms liep die zelfs onregelmatig. Maarja toen kreeg ze natuurlijk hoop boze reactie's en ze vond het ook wel vervelend voor haar pony en toen is ze in een jaar van 124 kilo naar 72 gegaan. Dus dat is dan wel weer knap.
En @ Perrokai, je bent heus niet te zwaar voor je paard hoor. Als ik in je profiel kijk dan is het ene fries, nou die kunnen sowieso wel wat hebben, ik zou me er niet druk om maken.
een pony van 1.67??
Ik had trouwens begrepen dat een fries vaker last hebben van 'weke' ruggen. Ze ogen wel heel sterk maar dat hoeft dus lang niet altijd ook zo te zijn. (ik bedoel over het algemeen en niet het paard van perrokai)
Huertecilla schreef:Perrokai schreef:Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110) .....Dus graag jullie mening of je het plaatje wel of niet vind passen.
Of het PLAATJE past is niet relevant toch![]()
Kijk, ik ben 1.86 lang en een goed bespierde volwassen man van middelbare leeftijd. Ik ben dus knap zwaar voor een paard ook al ben ik volgens de BMI helemaal goed. Ik kan slechts lichte spullen uitzoeken en verder alleen maar aan vaardigheid en fitheid van mezelf en mijn paarden werken.
Jij hebt een ENORM voordeel wat ik NOOIT kan compenseren. Je bent een vrouw van 1.65!!!! Ik (en mijn paard) kan van jouw ideaalgewicht alleen maar stil dromen![]()
Je hebt pakweg 30 kilo overgewicht. Het maakt eigenlijk niet uit op WELK paard je zit, je belast het in feite onnodig met 30 kilo.
[b[Pak eens een voerzak van 30 kilo op je schouders en nu een stukje rennen door de zandbak. Drie of vier rondjes in draf. DAT is wat je er extra op legt.[/b]
Dit staat helemaal los van of je nu op een arabier, tinker of fjord zit. Dit staat los van of het paard het wel of niet zou KUNNEN dragen. Het is onnodig. Maak zelf uit hoe belangrijk je dat vindt. Daar heb je verder niemand voor nodig toch?!
HC