Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:58

Ayasha schreef:
Ik weet niet of je het wil zeggen, maar hoe los jij dit eigenlijk op Kadankovitch?
Je weet dat ik helaas ook veroordeeld ben tot rustig stappen en op het paard vind ik heel snel hoe ik mijn beperkingen kan compenseren; maar nu met die jonge snaken, zou ik graag aan de hand willen werken (vooral met die Rooie, Rêve kan nog wel even staan) maar ik was al niet bijzonder handig met werken aan de hand en nu ik ook nog amper fatsoenlijk kan stappen is het helemaal een moeilijkheid... :\

Nou daar heb ik geen antwoord op, eerlijk gezegd. Ik heb bijvoorbeeld de piaffe van Faverot zelfs het eerst onder het zadel ontwikkeld. Hoe graag ik het werk aan de hand ook deed en er ook baat van ondervond, heb ik nooit ervaren dat het een noodzaak betrof.
Jammer genoeg zijn mijn knieën niet het enige probleem; al mijn gewrichten zijn slecht, nog een andere nieuwe knie zal mij geen hordenloper maken. Dus ik zal mijn werk van de boden uit, meer beperkt moeten houden tot longe werk, want om met de noodzakelijke snelheid mee te kunnen lopen met een jong, onbeleerd paard, zal ik eerder op een wonder moeten hopen O:) O:) O:) O:) [en ik krijg al geen SinterKlaas cadeautjes meer terwijl ik bewijsbaar braaf ben] O:) O:) O:) }:) [wat doet die daar].
Ik werk de rest eerst uit onder het zadel en keer dan terug naar het werk aan de hand als het paard het langzamere tempo aankan. Erg veel verschil, nu ik er goed bij nadenk, is dat niet met de manier van werken toen ik fitter was, want rennen is nooit mijn hobby geweest en met de lange stelten, die mijn 1meter60 uitmaken, red ik het sowieso niet :D .
Maar ik heb de terugkeer naar het werk aan de hand toch altijd erg nuttig gevonden om andere redenen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:00

Babootje schreef:
Leuk om te zien Pol1! Ik vind trouwens dat je heel aansprekende paarden hebt.

Ja inderdaad dat was ik nog vergeten te schrijven: jaloers makende paarden. :)

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:21

Leuk, werken aan de hand! Ik heb daar weinig ervaring mee, maar zou het best graag wat meer willen doen.

Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:43

Kadankovitch schreef:
Ayasha schreef:
Ik weet niet of je het wil zeggen, maar hoe los jij dit eigenlijk op Kadankovitch?
Je weet dat ik helaas ook veroordeeld ben tot rustig stappen en op het paard vind ik heel snel hoe ik mijn beperkingen kan compenseren; maar nu met die jonge snaken, zou ik graag aan de hand willen werken (vooral met die Rooie, Rêve kan nog wel even staan) maar ik was al niet bijzonder handig met werken aan de hand en nu ik ook nog amper fatsoenlijk kan stappen is het helemaal een moeilijkheid... :\

Nou daar heb ik geen antwoord op, eerlijk gezegd. Ik heb bijvoorbeeld de piaffe van Faverot zelfs het eerst onder het zadel ontwikkeld. Hoe graag ik het werk aan de hand ook deed en er ook baat van ondervond, heb ik nooit ervaren dat het een noodzaak betrof.
Jammer genoeg zijn mijn knieën niet het enige probleem; al mijn gewrichten zijn slecht, nog een andere nieuwe knie zal mij geen hordenloper maken. Dus ik zal mijn werk van de boden uit, meer beperkt moeten houden tot longe werk, want om met de noodzakelijke snelheid mee te kunnen lopen met een jong, onbeleerd paard, zal ik eerder op een wonder moeten hopen O:) O:) O:) O:) [en ik krijg al geen SinterKlaas cadeautjes meer terwijl ik bewijsbaar braaf ben] O:) O:) O:) }:) [wat doet die daar].
Ik werk de rest eerst uit onder het zadel en keer dan terug naar het werk aan de hand als het paard het langzamere tempo aankan. Erg veel verschil, nu ik er goed bij nadenk, is dat niet met de manier van werken toen ik fitter was, want rennen is nooit mijn hobby geweest en met de lange stelten, die mijn 1meter60 uitmaken, red ik het sowieso niet :D .
Maar ik heb de terugkeer naar het werk aan de hand toch altijd erg nuttig gevonden om andere redenen.

Ik mis het rennen wel en ondanks mijn geringe lengte was ik behoorlijk snel dus ik heb nooit alternatieven gezocht en dat speelt nu in mijn nadeel :\ nu draaft die rooie erg traag maar ook erg kort. Nu is dat sowieso een apart geval waarschijnlijk ... Bij Sam krijg ik het niet klaar. :x hoe lief hij ook is ik krijg het hem niet uit gelegd. Longe doet hij super braaf maar het echte aan de hand werken lukt me niet. Hij wil wel mee werken maar ik krijg het hem niet duidelijk uit gelegd en dan gaat hij in paniek-modus.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:08

Ayasha schreef:
Ik mis het rennen wel en ondanks mijn geringe lengte was ik behoorlijk snel dus ik heb nooit alternatieven gezocht en dat speelt nu in mijn nadeel :\ nu draaft die rooie erg traag maar ook erg kort. Nu is dat sowieso een apart geval waarschijnlijk ... Bij Sam krijg ik het niet klaar. :x hoe lief hij ook is ik krijg het hem niet uit gelegd. Longe doet hij super braaf maar het echte aan de hand werken lukt me niet. Hij wil wel mee werken maar ik krijg het hem niet duidelijk uit gelegd en dan gaat hij in paniek-modus.

Ik loop al van mijn 20ste met wandelstok of met krukken, :+ mooi regelmatig afwisselend :+ Dus rennen daar heb ik het sowieso nooit over.

Wat de Galant betreft, denk ik dat die 'korte' gang, helemaal geen probleem is. [ik heb immer zijn video gezien.].
En ik weet zeker dat het Sam kan worden bij gebracht; ABSOLUUT ZEKER. Ik heb toch op hem gereden? en was het hij niet, die ook zo bang was voor mannen? Of vergis ik me? [dat kan hoor soms speelt mijn geheugen me parten.]

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:13

FCSA schreef:
Leuk, werken aan de hand! Ik heb daar weinig ervaring mee, maar zou het best graag wat meer willen doen.

Iets anders: hebben jullie ervaring met paarden met zwakke knieën? Ik heb soms het idee dat de mijne daar last van heeft. Moeite met ondertreden, zeer moeilijk kunnen gaan liggen/rollen (buigen door achterbenen lukt vrijwel niet, hij gaat door zijn voorbenen en laat zich dan vallen), na het werk leunt hij in de stal vaak met zijn billen tegen de muur, en bij het spelen/steigeren viel hij laatst om. Hij springt dan weer wel met zeer goede techniek en met weinig probleem.

Phoe phoe om dat te diagnosticeren ben ik niet competent. Dat is iets waarvoor volgens mij vooral Sanne toe in staat is.
Ik zwijg totdat Sanne daarop gereageerd heeft.
Maar ik heb wel ervaring ermee. Maar wederom; een competente paarden-dierenarts had vastgesteld waar [min of meer] precies die 'zwakte' zat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:27

Rooie is bang voor alles wat mens oogt maar vrouwen lijken hem sneller te overtuigen van hun goede bedoelingen. Waar hij stond had hij enkel positief contact met een meisje dat kwa gestalte op mij leek dus dat is gewoon ingeprent bij hem. Sam heeft geen moeite met mannen. Phara wel. Sam heeft wel veel moeite met een 'brute' houding. Mijn man bv maakt Sam altijd nerveus hoe rustig en voorzichtig hij ook is, gewoon door zijn bouw. Maar met jou heeft hij nooit moeite gehad. Wat Rooie zou doen kan ik niet in schatten... Soms vraag ik me af of ik te veel hooi op mijn vork genomen heb met Rooie maar hij heeft me al zo om z'n edele hoefjes gedraaid dat ik m nog liever als grasmaaier laat dienen dan dat ik het risico loop dat hij weer zo bang moet zijn. Mijn lengte (het gebrek er aan) was bij hem een groot voordeel. Ik vermoed dat dat voor jou niet anders zal zijn... Bij dit type paarden is kleiner zijn een enorm voordeel ( er mogen ook voordelen aan zijn he :D )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 04:52

Sizzle schreef:
Super leuke foto's pol :)
Lekker gecontreerd.

Heb je al eens geprobeert iets verder achter de schouder te blijven? Dan kun je gewoon vooruit blijven lopen namelijk.

Dat gaat de volgende stap worden! Ik loop er nu idd wat voor ivm haar zeer voorwaartse temperament, gebruik het als iets remmende werking! In draf kan ik er al fijn wat verder achter blijven en kunnen we meer rechtuit! Ook het op de volte gaan zorgt voor een wat remmende werking..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 04:54

Kadankovitch schreef:
FCSA schreef:

Phoe phoe om dat te diagnosticeren ben ik niet competent. Dat is iets waarvoor volgens mij vooral Sanne toe in staat is.
Ik zwijg totdat Sanne daarop gereageerd heeft.
Maar ik heb wel ervaring ermee. Maar wederom; een competente paarden-dierenarts had vastgesteld waar [min of meer] precies die 'zwakte' zat.

Kan je paard wel goed zijn bekken kantelen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 05:19

Ayasha schreef:

Lastig!
Mijn paard raakte juist in paniek onder t zadel, had zoveel disbalans! Via monique de rijk raakte ik bekend met werken aan de hand! Al snel merkte ik dat haar sensibele karakter een voordeel was qua werken aan de hand, omdat ik zelf zo groen als gras was op dat gebied! De minste verandering in lichaamstaal merkt zij op, haar alertheid maakt dat ze alles wil proberen. Tevens is haar sensibele karakter en haar hypermobiel zijn ook een enorme valkuil. Als madam in haar eigen spanningsbubble zit is connectie krijgen een behoorlijke opgave! Het werken aan de hand heeft haar veel stabiliteit en veel meer balans gegeven! Voor mij en dit paard zeer waardevol! Ook vind ik dat je band enorm versterkt middels werk aan de hand. Ook veel grondwerk met haar gedaan ( op/ over/ onder dingen door). Het begin van werken aan de hand kan heel lastig zijn, bij sommige valt het kwartje heel langzaam! Ook wel eens andere paarden van stal gepakt om te oefenen..Dat was echt een opgave :j
Wat ook wel een voordeel is mijn merrie is niet de grootste en compact dat werkt wel heel fijn!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 05:53

pol1 schreef:
Kan je paard wel goed zijn bekken kantelen?

Ja, Faverot doet het heel gemakkelijk ofschoon zijn rug eerder naar week neigt, heel gemakkelijk. Hij heeft er veel kracht in ontwikkeld. Nimble had daar veel meer moeite mee, maar zijn rug was gewoon extreem kort [wat echt geen voordeel is] en zeer krachtig van nature, met een neiging naar karpersrug. Mijn zadel [15inch] Lag gewoon nog boven de lendenen.Hij daalde met zijn gehele rug vanaf de schoft.

Nimble in een piaffe waar ik hem meer laar 'zitten'.
Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 06:17

Wauw kadank, mooi plaatje!
15 inch das echt bizar zo klein! Ik zie idd dat zadel nog lichtelijk ruim valt!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 06:37

Ja, en ondanks die rug, kon hij later vooral een machtige passage tonen en hele mooie appuyementen, Jammer dat hij stierf voor dat ik hen uit kon brengen [maar dat toch maar voor de grap zijn geweest]
Wat mij bij deze foto opvalt dat deze hummel van 1m61 stokmaat toch redelijk groot lijkt.

maar waarom de vraag of mijn paard goed het bekken kon kantelen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:12

Kadankovitch schreef:
Ja, en ondanks die rug, kon hij later vooral een machtige passage tonen en hele mooie appuyementen, Jammer dat hij stierf voor dat ik hen uit kon brengen [maar dat toch maar voor de grap zijn geweest]
Wat mij bij deze foto opvalt dat deze hummel van 1m61 stokmaat toch redelijk groot lijkt.

maar waarom de vraag of mijn paard goed het bekken kon kantelen?

Dat vroeg ik nav de vraag van fcsh! Dit sloeg niet op jou paard kadank..
Jeetje was ie 1.61?? Mijn merrie vindt ik al ienieminie met haar 1.64..Nu ben ik zelf wel lang ( 1.77)
Vreselijk je paard te moeten missen! Had hij wel een beetje een leeftijd bereikt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:20

FCSA schreef:

Poeh, dat zou voor mij wel een reden zijn om een kreupelheidsonderzoek te laten doen.
Zou ook nog spronggewricht/spat kunnen zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:39

Eens met babootje!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:57

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:27

Jeetje Simpelman. Wat is de bedoeling van het plaatsen van deze link?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:30

Ik reageer er niet meer op, weet precies waar hij heen wil, ik doe er niet aan mee.
Fsca, heeft een osteo je paard al eens behandeld? En heeft die wat gezegd? Ik zou hier idd een onderzoek aan laten doen, de hele achterhand is zo complex, ik zou willen weten wat daar aan de hand is

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:35

Ik denk dat Simpelman wil laten zien hoe het eind plaatje van een piaff er uit ziet, iets om naar te streven. Het voorbeen van het paard van KDV is nog ietsje onderstandig. Maar ik vind het wel al een prachtig plaatje :)

Over de zwakke knieën en de vraag of een paard zijn lendenen wel kan buigen. Mijn paard kon zijn lendenen moeilijk buigen. Hij zat daar vast. Hij heeft een iets weke rug en had een zadel die verkeerd door een zadelpasser was aangemeten. Doordat hij vast zat in zijn lendenen stroomde oa het bloed niet goed door. De spieropbouw in het gebied daarachter ging daarom moeizaam. Zo ook de spieren rondom zijn knieën waardoor deze soms vast schoten. Een osteopaat en binnendoor bekappen heeft dat verholpen. Zijn knieën waren al een zwak punt, beetje kip en ei verhaal. Afzetten met achter vindt hij nog steeds wat moeilijk, maar door trainen is het al flink verbeterd. Het paard van ...(zoekt even naam op, excuus ik ben erg slecht met namen)...de palomino lusitano had volgens mij ook zwakke knieën en zij deed veel longe werk als ik het mij goed herinner :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:39

FSCA, ik heb verschillende paarden met patella fixatie gereden maar ook 1 of 2 Franse paarden met typisch hypermobiele knieeen.
Die dingen die jij beschrijft herken ik totaal niet! Meer dingen als ineens wegzakken in het achterbeen, niet willen wegstappen, geen goede galopovergangen of ineens uit het niets heel zuur kijken in de beweging en moeite in de wendingen.

Ik zou hier sowieso een goede dierenarts bij halen en uitgebreid onderzoek doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:41

Ik denk altijd bij heel veel zaken, dat is trainbaar en oplosbaar door de juiste manier van bewegen. Maar als een paard moeite heeft met zoiets natuurlijks als gaan liggen en rollen, dan zou ik me wel zorgen maken en idd eens goed laten doorlichten.

Mooi plaatje Kadankovitch...ik doe het je in de verste verte niet na.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:50

pol1 schreef:
Sizzle schreef:
Super leuke foto's pol :)
Lekker gecontreerd.

Heb je al eens geprobeert iets verder achter de schouder te blijven? Dan kun je gewoon vooruit blijven lopen namelijk.

Dat gaat de volgende stap worden! Ik loop er nu idd wat voor ivm haar zeer voorwaartse temperament, gebruik het als iets remmende werking! In draf kan ik er al fijn wat verder achter blijven en kunnen we meer rechtuit! Ook het op de volte gaan zorgt voor een wat remmende werking..

Ik deed galop ook op de volte :j
Bij Dallas heb ik het zo gedaan dat ze terugkwam als ik verder naar achter ging en een soort zitbeweging maakte. Dan stond ze meteen stil.
Ze werd er wel rete fanatiek van, moest bij haar altijd de voorbenen een beetje in de gaten houden (die konden ineens in de lucht maaien).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:13

Ok. Dat is dan duidelijk.
Het werk aan de hand gebruik ik niet. Wel eens geprobeerd, maar ik heb er geen talent voor. Het lijkt me wel iets voor het aanleren van de piaffe, maar dan moet je er wel bedreven in zijn en dat ben ik helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:14

Hoe ziet uw piaffe eruit Simpelman?

Wb het knieënprobleem: wij dachten dat onze 4 jarige slappe knieën had, maar gaf een beetje het beeld wat hier beschreven wordt en bleek uiteindelijk artrose (trauma als veulen/enter) in het SI-gewricht te hebben. Niet gezegd dat het bij dit paard hetzelfde zal zijn, maar wellicht verstandig om dat gebied in kaart te laten brengen? Sanne?????
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt