Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:31

Hm bij een RBE moet je eerst werken aan die kalmte. Als dat er is dan heb je ook gehoorzaamheid, tenzij hij daarna in LBE zit. Een paard wat RBE is kan niet nadenken daarom is die kalmte zo belangrijk want als dat er is kan hij weer gaan nadenken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:43

Dat klopt helemaal :) volgens mij wordt hij geen LBE. Die van mijn zus is echt LBE, heb ik echt he-le-maal niks mee.

Punt is gewoon dat door het RBE gedrag ik weinig eraan gereden heb. Hij luistert op zich wel maar ik wil dan voor nu gewoon teveel en te flitsend denk ik.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:16

Dat denk ik ook ja. Neem gewoon een patroon en geef hem een focus, veel herhaling. Liefst een patroon waar vaak en snel hand veranderen in voorkomt, dan kan hij namelijk wel bewegen maar niet op volle vaart. Cirkels werken ook goed. Wanneer hij dan weer bij je is en kalm dan kan je weer echt dingen vragen waar hij zijn koppie voor moet gebruiken

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 11:26

Bekijk het eens zo:

Je hebt bij paarden drie vormen/types.
Welke "breinhelft" men dat dan noemt is voor mij niet van belang, dat leidt alleen maar af, het geeft schijnbegrip.
"Ik doe het al", de vluchters, ze lopen voor je uit.
"Ik doe het niet", de vechters, ze houden zich terug.
"Ik doe het", het ideaal.

Bij alle drie de types heb je eerst nodig, rust, kalmte, vertrouwen, communicatie/begrip van het gevraagde.
Bij de vluchters moet je zorgen dat hij niet wil/moet vluchten, =weinig druk.
De vechters moeten zich niet genoodzaakt voelen te gaan vechten maar werken voor een doel, =weinig druk, veel beloning.
De doeners moet je niet overvragen, =weinig druk, terughoudendheid, waardering.

NB
Veel herhalen is nooit goed.
Het laat het paard in onbegrip van dat wat er van hem gevraagd wordt.
"Wat wil je nou?"

Allways quit at the right moment.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:30

Horseware schreef:
Mijn mening over het EK in 1 plaatje -O-

[ Afbeelding ]

:+ :+

Ik snap het echt niet :(
Hoe kan je nog genieten van een gereden proef als je weet hoe het dier normaliter gereden wordt?
20 jaar geleden kon je als toerist nog lekker naïef genieten van een dansende beer, tegenwoordig weten we dat dat vaak aangeleerd wordt op een gloeiende plaat, toch iets minder fijn om naar te kijken toch? Zelfde met dressuur.

Bloed, blauwe tongen, kreupel, kop in extreme krullen, en allemaal prachtige eufemismen om het allemaal goed te praten.
Heel apart ook dat iemand een "goede ruiter" is als hij het geschifte gedrag van z'n paard onder controle kan houden. Ik kan me dat niet eens meer voorstellen, zou het een stuk knapper vinden als je het gedrag kan voorkomen.

Ik heb niet perse iets tegen sport met dieren, maar op deze manier mag het van mij allemaal afgeschaft worden :r

Zo, moest het even kwijt :+

@starbreeze: ik probeer met rijden altijd één criteria per keer te verbeteren. Als je beide criteria (dus beide het halsstrekken en het netjes voorwaarts gaan op been) voor elkaar hebt, dan kan je kijken hoe snel je het kan afwisselen. Je merkt dan dat dat een stuk moeilijker gaat, maar als je dat volhoudt merk je dat die twee criteria langzaam in elkaar gaan overvloeien.
In dit geval bevestig ik dus het halsstrekken. Ik bevestig het voorwaarts gaan op lichte hulp (met semi-losse teugel). Als dat beide goed gaat, kan je proberen een zeer voorwaartse draf en galop en dan zo snel mogelijk proberen terug te keren naar halsstrekken. Zodra je dit voor elkaar hebt, rijd je weer naar voren.

Je traint hiermee ook mooi de emotionele stabiliteit, je merkt dat je je paard steeds meer naar voren kunt rijden, zonder dat je het idee hebt dat je de controle kwijt raakt. De eerste en laatste pasjes van je halsstrekken zullen steeds meer voorwaarts worden.

Als je paard chagrijnig wordt van je been, zou ik heel goed onder de loep nemen wat je als hulp gebruikt voor het voorwaarts gaan. Vaak komt dat doordat je te snel en/of te plotseling inkomt met je been of dat je het op een moment vraagt dat het echt te zwaar is.

Vanuit ontspanning voorwaarts gaan is echt een heel proces om aan te leren en vrij vermoeiend voor het paard. Heel iets anders dan het "elektrisch" voorwaarts gaan wat veel mensen doen, waarbij het hoofd kunstmatig laag wordt gehouden (vaak met veel staartgezwiep).

Je kan maar zoveel voorwaarts gaan dat je paard niet de neiging heeft om z'n hoofd omhoog te doen, dat is vrij weinig :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:39

Simpelman schreef:
@Sizzle,
Het antwoord is ruitergevoel.
Neerwaarts en VOOORWAARTS.

Dat ruitergevoel, dat is makkelijker gezegt dan gedaan :P
Maar je hebt gelijk :j

Ik ben heel tevreden met mijn huidige instructeur. Echter was ik een tijd geleden bij een weekend cursus van Renate Elberich.
Daar gingen echt weer een hoop deuren open, ze ziet veel dieper in de psyche van het paard dan de meeste mensen.
Ik heb nou eenmaal een paard dat moeilijk bij de les blijft maar te weinig fysieke aanleg heeft om te springen (anders was dat echt een betere optie geweest). Zij kon ontzettend goed zien dat ook als het plaatje er goed en netjes uitzag dat het dier gewoon met haar gedachten in de kantine zat, of bij een hond drie erven verder, of zich af vroeg wie er op het toilet zat (bwvs). Op het moment dat we haar echt door korte reprises bij de les wilde houden werd ze ook echt flink driftig om pas na zo'n 10 minuten ineens te beluiten dat meewerken toch beter is. Plotseling heb ik dan een paard dat op de kleinste en fijnste hulpen reageerd, ineens ook goed te zitten is en mooi op lengte blijft.
Maar dan hoef ik echt niet te verwachten dat dit de dag erna ook werkt. Dan moet ik eerst weer een keer buitenrijden of andere spannende dingen doen.
Het is een goed een leuk paard maar ze maakt het niet bepaald eenvoudig voor me.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:42

Rijkunstig VOOORWAARTS wil zeggen dat het paard een actievere, langere pas maakt op een aandrijvende hulp.
Het gaat actiever, met meer afdruk dan wanneer het niet aangedreven werd.
Het is NIET SNELLER gaan, dat noemen ook veel mensen voorwaarts, maar dat is slechts vluchten voor het werk.

Het neerwaarts en het voorwaarts horen bij elkaar omdat het één bepaalde manier van bewegingsafrol bewerkstelligt.
Neerwaarts zonder voorwaarts wordt sloffen.
Voorwaarts zonder neerwaarts wordt de rug aanspannen en sneller gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:49

Dank je wel Sanne, ik ga volgende week eens zonder sporen gaan rijden en kijken wat er gebeurt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:50

Jonge paarden vinden het vaak moeilijk om halt te houden of terug te komen in tempo, ze drukken telkens door om maar in beweging te blijven, dat is een kwestie van balans, doorlopen is gemakkelijker.

"Allways quit at the right moment."

Het jonge paard waar ik nu mee bezig ben houdt vanuit draf halt op een absoluut minimum aan hulpen en wel zodanig dat ik er de eerste keer dat ze het gevraagde echt begrepen had bijna voorover afkukelde.
Ik had haar in de vorige twee dagen geleerd dat halt houden vanuit draf "quit" betekent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:55

Klinkt als een fijn paard :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:58

Starbreeze schreef:
Normaal pak ik hem ook niet zo ver op hoor maar zaterdag gaan we op wedstrijd en dan zal ie toch ff 'moeten'. Daarna gaan we weer verder met de werkhouding en afwisselend diepe stretch en proberen er wat meer activiteit erin te krijgen.

Ik vind dat nog wel moeilijk want hij vervalt wel heel snel in zijn oude gedrag, wordt ie weer heet en gespannen als ik hem wil corrigeren. Vandaag in de stap zweepje er even bij en zeker 25 minuten geschakeld in stap. Pakt ie dan heel goed op maar hij wordt dan wel heter. Daarna eigenlijk gelijk wat galopwerk gedaan omdat ik dat nog het minst goede vond. Eerst ook flink voorwaarts en daarna weer terug. Toen kreeg ie wel meer activiteit in draf maar ik vind dat dan ten koste gaan van dat hele relaxte. Niet dat hij dan echt rennerig wordt, maar hij is dan wel wat minder ontspannen.

Ik snap jouw tweestrijd helemaal... heb zelf nooit echt wedstrijd gereden, maar het werd lang (en nog steeds een beetje) van me 'verwacht' dat dat mijn uiteindelijke doel is. Ikzelf ben heel weigerachtig, mede omdat het Belgische systeem nog 'moderner' lijkt te zijn dan het Nederlandse (ook een interessant onderwerp). Ik heb het gevoel dat klassiek rijden (met stretch) en succesvol wedstrijdrijden gewoon niet te combineren zijn. Maar als iemand van jullie erin slaagt, wil ik uiteraard mee supporteren ;) dus ik wens je er heel veel succes mee Starbreeze. Ik geloof wel echt dat het Nederlandse systeem toegankelijker is dan het Belgische... Heeft nog iemand daar evaring mee? Want anders kan ik overwegen om binnenkort gewoon een langer ritje te maken (Antwerpen is immers niet zo ver van de grens met Nederland).
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-08-15 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:02

Ik doe een moord voor een nederlandse B proef :j

Helaas pindakaas wordt bij ons ook in de laagste proef een constante stille oprichting verwacht om een beetje mee te kunnen komen en dat voor het luttele startgeld van 40 euro per proef.
Dan ga je echt lekker wedstrijdervaring opdoen........not.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:03

Simpelman schreef:
Bekijk het eens zo:

Je hebt bij paarden drie vormen/types.
Welke "breinhelft" men dat dan noemt is voor mij niet van belang, dat leidt alleen maar af, het geeft schijnbegrip.
"Ik doe het al", de vluchters, ze lopen voor je uit.
"Ik doe het niet", de vechters, ze houden zich terug.
"Ik doe het", het ideaal.

Bij alle drie de types heb je eerst nodig, rust, kalmte, vertrouwen, communicatie/begrip van het gevraagde.
Bij de vluchters moet je zorgen dat hij niet wil/moet vluchten, =weinig druk.
De vechters moeten zich niet genoodzaakt voelen te gaan vechten maar werken voor een doel, =weinig druk, veel beloning.
De doeners moet je niet overvragen, =weinig druk, terughoudendheid, waardering.

NB
Veel herhalen is nooit goed.
Het laat het paard in onbegrip van dat wat er van hem gevraagd wordt.
"Wat wil je nou?"

Allways quit at the right moment.

Toch denk ik dat er 4 types zijn en dat het uitgangspunt van alle 4 een doener is.

Parelli gaat uit van dominante en onderdanige paarden en die 2 onderverdeeld in paarden die vooruit zijn en terug (en nog een aantal kenmerken).

Ik heb er wel baat bij gehad, door een patroon aan te bieden en idd het paard voorwaarts te laten gaan (en nog een beetje) maar dan op een volte. En zodra hij het overneemt (ik doe het al) zijgangen gaan rijden, het patroon doorbreken. Op een gegeven ogenblik ging ie op mijn hulp wachten :) werd ie calm and submissive :D

Ik vond dat toch wel een interessante benadering toen en het hielp wel wat. Maar door de stretch is mijn paard toch nog meer relaxt geworden. De Parelli oefeningen gebruik ik nog wel eens wanneer hij bv vooruit gaat denken of toch nog wat gespannen raakt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:12

SinneJ schreef:
Ik snap jouw tweestrijd helemaal... heb zelf nooit echt wedstrijd gereden, maar het werd lang (en nog steeds een beetje) van me 'verwacht' dat dat mijn uiteindelijke doel is. Ikzelf ben heel weigerachtig, mede omdat het Belgische systeem nog 'moderner' lijkt te zijn dan het Nederlandse (ook een interessant onderwerp). Ik heb het gevoel dat klassiek rijden (met stretch) en succesvol wedstrijdrijden gewoon niet te combineren zijn. Maar als iemand van jullie erin slaagt, wil ik uiteraard mee supporteren ;) dus ik wens je er heel veel succes mee Starbreeze. Ik geloof wel echt dat het Nederlandse systeem toegankelijker is dan het Belgische... Heeft nog iemand daar evaring mee? Want anders kan ik overwegen om binnenkort gewoon een langer ritje te maken (Antwerpen is immers niet zo ver van de grens met Nederland).

Wat toevallig dat je dit zegt! Van de week had ik het er met een stalgenoot over, dat de wedstrijd te vroeg komt. Ze zei en wat als je de proef rijdt met 'jouw ding'? Ik gaf als antwoord: nou dat gaat dus totaal niet samen. Ik ben nog teveel bezig met de werkhouding te bevestigen en laat hem halsstrekken tussendoor. Ohja en ik doe veel lichtrijden. Ze zien me aankomen in het M1 :)) dus ik heb besloten dat ik los ga rijden volgems 'mijn ding' en hij moet dan 2x 5 minuten even wat meer werkhoudig/ iets hoger tot waar het gaat. Gaat vast lukken aangezien mijn paard wel echt een mega pleaser is op wedstrijd (kan ie ineens wel stilstaan enzo :') ).

Ik denk dat het op zich wel samen kan gaan, maar paard moet er wel aan toe zijn.

Ik zit er hard over te denken mijn startkaart op te zeggen. Dit wedstrijdje is bij mijn club, om de hoek en erg leuk op gezet. Een soort open dag met alle disciplines en allerlei clinics en shows. Vandaar dat het me weer leuk leek om mee te rijden. Dus we zien het wel. Ik zou het wel interessant vinden als ik straks, wanneer ik vind dat hij er wel echt aan toe is, eens een proef op die manier te rijden (dus wel in de verkregen oprichting) en eens te zien wat de jury daarvan vindt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 13:22

@Starbreeze,
Ik heb niet voor niets mijn alias gekozen....

@SinneJ,
Geen illusies ....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 13:25

Parelli is puur behaviorisme, druk, wegnemen druk.

TTEAM is veel interessanter en rijker, het laat het paard zélf meedenken en anticiperen, géén druk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 13:26

Sizzle schreef:
Klinkt als een fijn paard :)

Arabo Fries, niet voor beginners. :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:31

Simpelman, ik snap jouw mening hierover helemaal en ik neig er ook naar, zelfs al ben ik nog relatief gespaard gebleven van het wedstrijdleed... Toch vind ik dat we er soms mee naar buiten moeten komen, uit principe (!), zelfs al brengt het in de eerste plaats niets op.

Wanneer ik nu op zoek ga naar een trainer, vind ik geen mensen die in de wedstrijdsport zitten, dus behalve een stage bij een of andere 'bekende' klassieke ruiter hebben ze niets om voor te leggen. En daar gaat het uiteraard niet om, je beoordeelt ze uiteraard op basis van hoe het hun paarden vergaat. En toch...

Ik vind het vooruitzicht gewoon ZO hopeloos. Als wij in onze eigen achtertuin blijven rijden en enkel op het internet onze frustraties over de rest van de wereld uiten...

Gezonde training kan aanslaan als de volgende 'hype' ;) maar dan moet deze wel vertegenwoordigd worden. Begrijpen jullie me?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:36

Ik hoop ook dat er een kentering komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:40

SinneJ schreef:
Simpelman, ik snap jouw mening hierover helemaal en ik neig er ook naar, zelfs al ben ik nog relatief gespaard gebleven van het wedstrijdleed... Toch vind ik dat we er soms mee naar buiten moeten komen, uit principe (!), zelfs al brengt het in de eerste plaats niets op.

Wanneer ik nu op zoek ga naar een trainer, vind ik geen mensen die in de wedstrijdsport zitten, dus behalve een stage bij een of andere 'bekende' klassieke ruiter hebben ze niets om voor te leggen. En daar gaat het uiteraard niet om, je beoordeelt ze uiteraard op basis van hoe het hun paarden vergaat. En toch...

Ik vind het vooruitzicht gewoon ZO hopeloos. Als wij in onze eigen achtertuin blijven rijden en enkel op het internet onze frustraties over de rest van de wereld uiten...

Gezonde training kan aanslaan als de volgende 'hype' ;) maar dan moet deze wel vertegenwoordigd worden. Begrijpen jullie me?

Ik begrijp je SinneJ! Ik heb veel wedstrijden gereden, met een strak, gestresst, zeer electrisch paard. De punten vlogen mij om de oren -O- . Ik heb nu al geruime tijd geen wedstrijden meer gereden en denk eerlijk gezegd dat ik er ook niet meer aan ga beginnen.

Ik heb een tijd bij Antoine de Bodt gereden en in die tijd weleens een wedstrijd gestart. Ik reed nog wel een enkel winstpuntje, maar vaak stond er op het protocol; dit paard moet spectaculairder, paard kan véél meer enz enz.

Een enkele keer stond er: compliment voor de vriendelijke wijze van rijden....

Dus ja, ik hoop ook ooit nog eens met mijn heftige merrie, lekker een ontspannen proef te kunnen rijden, maar of er dan juryleden zijn die zien waar ik mee bezig ben?????

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:46

Ik snap ineens helemaal wat jullie bedoelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:53

Ik ken toch wel genoeg mensen die gewoon goed paardrijden en ook scoren.
Het feit dat ik die dingen nog niet weet te verenigen ligt overwegend aan mijn kunnen, daar wil ik eigenlijk niet 'het systeem' de schuld van geven.

Ik heb het ook omgekeerd ervaren. Paard was steeds hectisch met de voeten in de nek maar dit kostte juist punten. Na een instructie wissel ging de hectiek eruit en vlogen de punten me juist om de oren.

Een te brave proef scoort terecht ook niet. Je wil bij voorkeur een paard zien dat zich met plezier inspant om het beste te geven. Dat balanceert nou eenmaal op de lastige grens tussen een gezonde (aan)spanning en stress.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:03

Ja en nee; ik ben nog niet klaar om onze klassieke methode te vertegenwoordigen (nog lang niet), want ik heb de laatste tijd heel weinig gedaan. Het zal voor de meesten onder ons nog wel even duren omdat dit tijd nodig heeft, maar dat is naast de kwestie.
Toch denk dat een goed uitgevoerde proef met takt, een bolle rug en een gezonde aanleuning (zonder spektakel) lager scoort dan een slecht uitgevoerde proef met holle rug en 'expressieve bewegingen'. Ervanuitgaande dat beide worden uitgevoerd door een loyaal dier dat gelukkig oogt en alles prima lijkt te vinden, zo lopen er genoeg rond. Dit is al vaker aangehaald en ik geloof het oprecht. Deelnemen gaat niets opbrengen. Mijn punt is gewoon: mogen we het daardoor laten? Is onze waardigheid, portemonnee en tijd meer waard dan de kleine kans dat we, allemaal samen, toch een verschil kunnen maken, een verandering teweeg kunnen brengen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:11

Met die logica kan bijv een Tinker nooit winnen en toch zijn het niet altijd de naaimachientjes die bovenaan staan. Correct en foutloos wordt altijd wel gewaardeerd, daarbij komt nou eenmaal een beetje jury-sport waar je mee te leven hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:18

Sizzle schreef:
Ik ken toch wel genoeg mensen die gewoon goed paardrijden en ook scoren.
Het feit dat ik die dingen nog niet weet te verenigen ligt overwegend aan mijn kunnen, daar wil ik eigenlijk niet 'het systeem' de schuld van geven.

Ik heb het ook omgekeerd ervaren. Paard was steeds hectisch met de voeten in de nek maar dit kostte juist punten. Na een instructie wissel ging de hectiek eruit en vlogen de punten me juist om de oren.

Een te brave proef scoort terecht ook niet. Je wil bij voorkeur een paard zien dat zich met plezier inspant om het beste te geven. Dat balanceert nou eenmaal op de lastige grens tussen een gezonde (aan)spanning en stress.

Ik geloof ook zeker dat je met gewoon goed rijden kunt scoren. Dat schreef ik immers ook?

Ben het niet met je eens dat een "te" brave proef terecht niet scoort.