[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:21

Fry schreef:
Snackie schreef:
Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.

Ja dat wel maar uit haar waarneming, waar ze tips voor vraagt, maak ik uit op dat dat beessie ook in de krul loopt tijdens t werk.
Daar geef ik tips voor, die foto laat ik buiten beeld

Ook tijdens het rijden ja, niet alleen in stilstand. De foto was om een beeld te krijgen, wat ze doet. (Tijdens het rijden en ook als ze stilstaat).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:59

Snackie schreef:
Teugels lang, jep i know, als hij netjes laag loopt is het een nette contact teugel, maar als hij omhoog komt is het contact weg en ga ik hengelen.
Vind teugels iets heel lastigs! Als ik ze te kort neem gaat hij met zijn kin op zn borst lopen,en het word een gevecht. In de proef heb ik dan zoiets van, los en ontspannen rond komen is beter dan perfect en gespannen.

Hij komt omhoog omdat de verbinding "los/vast" is zeg maar. Geeft ie na, worden de teugels te los, waardoor verbinding weg is en het hoofd weer naar boven gaat. Waardoor jij gaat "hengelen" om weer het contact te zoeken
Probeer de teugels korter te nemen en de ruimte te zoeken in je onderarmen. Wil je wat meer teugel geven, breng je gewoon je onderarmen/handen wat meer naar voren (zonder de teugels door je handen te laten glijden).
Men vergeet wel eens dat je daar ook nog een heel stuk "teugel" hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:05

nienke555 schreef:
Snackie schreef:
Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.

Dat is waar. Het is idd niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders, waar zij een keer les op gehad heeft. Het is nu toevallig dit paard, maar ze doet het bij alle paarden en pony's.

Snackie schreef:
Dan zou ik zelf idd ook zeggen, loslaten , geef lengte.

Daarom zeg ik ook juist Friezen hebben de neiging uberhaupt zich op te krullen. Hoeft helemaal niet dat ie in de krul wordt getrokken.
Alleen loslaten en lengte geven is dan ook niet altijd de oplossing. Uiteindelijk zul je ook zo'n paard met verbinding moeten rijden.
Daarom dus moeilijk te zeggen. Al helemaal niet o.b.v een foto in stilstand. Een filmpje zou makkelijker zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:42

Babootje schreef:
Snackie schreef:
Teugels lang, jep i know, als hij netjes laag loopt is het een nette contact teugel, maar als hij omhoog komt is het contact weg en ga ik hengelen.
Vind teugels iets heel lastigs! Als ik ze te kort neem gaat hij met zijn kin op zn borst lopen,en het word een gevecht. In de proef heb ik dan zoiets van, los en ontspannen rond komen is beter dan perfect en gespannen.

Hij komt omhoog omdat de verbinding "los/vast" is zeg maar. Geeft ie na, worden de teugels te los, waardoor verbinding weg is en het hoofd weer naar boven gaat. Waardoor jij gaat "hengelen" om weer het contact te zoeken
Probeer de teugels korter te nemen en de ruimte te zoeken in je onderarmen. Wil je wat meer teugel geven, breng je gewoon je onderarmen/handen wat meer naar voren (zonder de teugels door je handen te laten glijden).

Tussen het weten, ervan bewust zijn, en het toepassen zit een heel verschil.
Ik werk er aan, maar in de proef pak ik dan toch weer safe voor mezelf.
Maar, je hebt zeker gelijk, en ik meot daar veel meer aan denken/

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:27

Snackie, zoals beloofd: wat mij vooral opvalt is dat hij hier best wel stuwd. Ik heb het filmpje op mijn telefoon bekeken en toevallig haperde het beeld em bleef het even stil staan op een moment dat ik dat kon zien. Ik vond hem ook wat sloom overkomen. De verbinding qua teugel kon ik niet goed zien, en snap best dat het allemaal weer even op z'n plek moet vallen maar denk dat als je je paard weer meer op achter zet, dat de verbinding aan de voorkant dan ook beter word.

Verder leuk nieuws. Ik ga miss 1x in de twee weken een 6 jarige New Forest rijden.
Maar daarover ben ik nog in contact.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:33

Jaron sloom? Hij kwam die bak in en begon meteen te rennen. Was blij dat ik hem uberhaubt wat terug kreeg in tempo :+

En van dragen valt er op ons niv. Nog niet veel te zeggen denk ik?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:44

Haha het is al zo'n tijd geleden dat ik het allemaal niet meer weet! Haha

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:54

@Snackie, vond het tempo ook prima, je handen en daarom aanleuning was wel erg rommelig. Hij drukt ze hals er ook paar keer uit omdat hij liever met andere dingen bezig is dan op jou gericht. Ben het volgens wel met Babootje eens... teugels korter, aandacht meer bij jou... dus ook meer stelling/buiging en ook even in de hoeken goed... echt afwerking daar... en dan wordt hij ook constanter van omdat hij zijn aandacht meer bij jou moet hebben.

over de Fries zeg ik niks... vragen voor vriendinnetje... ergens heb ik het idee dat het niet zo aardig bedoelt is... als vriendinnetje serieus tips wil dan komt ze maar zelf in topic neuzen... en daarnaast heeft ze een instructrice die haar kan vertellen wat ze hoort te doen en wat bij haar niveau en paard past.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:57

Evelijn!

Hoe is het nu met je paardje? Ben je er al uit?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:58

Jep, is zo, als ik constant ben, is hij dat ook :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:08

Hoi Snackie :) ... heb mijn paard verhuisd... staat nu met 3 pony vriendjes... en hij is met actief pensioen... rij 2a3x per week met hem in het bos (dat nu op 15 minuten stappen is) dus geen aan de teugel meer voor hem.
en omdat ik toch meer wil leren ben ik begonnen met springlessen op een manege (vorige week proefles en was even wennen met 9 anderen in een bak.. dat was erg lang geleden)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:13

@Snackie... wat zijn het toch mooie spiegels :D op wedstrijd altijd nog even lastiger... toch meer zenuwen... en nog netjes aangekleed... en niet dat je even nog extra volte kan draaien als je dat anders wel zou doen ... ook dat gewoon veel oefenen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:19

Ja dat is het hoor, thuis werk ik er aan, maar op wedstrijd is het *ZENnnn*
En loslaten en ontspannen rond sturen, maar ik verget na te denken, tis puur sturen.
Maar goed, daarvoor rij je in de B, ik denk dat je dat door de wedstrijden heen wel leert.
Ik denk er over om binnenkort weer in te schrijven, voor ervaring op te doen, punt of geen punt, moeten toch duidelijker gaan rijden,meer op de letter ( de bak thuis is toch anders qua afmetingen) en thuis is toch anders. dus hoe vaker we kunnen, hoe beter

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:34

Evelijn schreef:
Hoi Snackie :) ... heb mijn paard verhuisd... staat nu met 3 pony vriendjes... en hij is met actief pensioen... rij 2a3x per week met hem in het bos (dat nu op 15 minuten stappen is) dus geen aan de teugel meer voor hem.
en omdat ik toch meer wil leren ben ik begonnen met springlessen op een manege (vorige week proefles en was even wennen met 9 anderen in een bak.. dat was erg lang geleden)

Estelle bedoel je ipv Snackie? :')

Klinkt leuk die springles, en fijn dat hij nog een leuke & fijne oude dag heeft :j
Zit er weer een ander (verzorg)paard aan te komen? Of blijf je voorlopig op de manege?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:02

Dames, ik kan jullie vertellen dat ik ergens volgende week bij deze (erg leuke!!!) merrie ga kijken! Zal het dat toch goed komen met mij..? Het is dan de bedoeling dat ik haar eens in de 2 weken dressuurmatig ga rijden. Ze schijnt wel lekker pittig te zijn dus ik ben benieuwd!

Wou dit graag even met jullie delen. Vooral ook omdat ik heel veel van jullie heb geleerd.

Evelijn, fijn dat ook jij een keuze hebt gemaakt. Het zal vast de goede keus zijn, en voor beiden even wennen.. En die manege les.. Dat went ook wel weer!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:10

Snackie schreef:
En loslaten en ontspannen rond sturen, maar ik verget na te denken, tis puur sturen.
Maar goed, daarvoor rij je in de B, ik denk dat je dat door de wedstrijden heen wel leert.
Ik denk er over om binnenkort weer in te schrijven, voor ervaring op te doen, punt of geen punt, moeten toch duidelijker gaan rijden,meer op de letter ( de bak thuis is toch anders qua afmetingen) en thuis is toch anders. dus hoe vaker we kunnen, hoe beter

Daarom is het goed om thuis in je training ook je lijnen te rijden. ook op de letter te rijden. En onderdelen uit je proef te oefenen. Zowel jij als je paard raken eraan gewend zodat het op wedstrijd ook beter zal gaan. Door in de training je lijnen te rijden, dwing je jezelf er ook toe om consequenter te rijden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:22

Is ook zeker zo, en daar zijn we ook mee bezig, stapje voor stapje. We zijn natuurlijk van ver gekomen na zijn ziek zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:24

Nu maak je het nog lastiger , Fry... had me al vergist... als ik dan ook nog reallife namen moet onthouden naast boktnamen :+
Eerst maar eens leren springen... voor mijn droomplan ooit SGW te rijden. Nieuw paard kopen wordt hem iig komende jaren nog niet... en bijrijdpaard... weet niet of ik dat wel durf na 6 jaar lang eigen... dan moet het wel goed klikken tussen mij en de eigenaar.
LU... Kafka leek nauwelijks te hoeven wennen... die liep de wei... andere snuffelde wat... en hij ging grasjes eten... en dag erna... hinnikte hij al keihard naar zijn nieuwe vriendjes ... dus dat zit wel goed. Nieuwe vriendjes vinden hem geweldig... staat 2 jarige welsh bij... en die volgde hem de eerste week op de voet Kafka drinken, hij ook drinken, Kafka grasjes eten, hij ook grasjes eten...etc.

@Snackie... komt vast wel goed.. en niet te aardig voor hem zijn... hij kan best wel wat hebben ... dat was mijn fout ook vaak...'och schat je hebt zo je best gedaan' :o ... nu mag je wel wat langere teugel en hoef je minder op te letten... ging er gewoon minder aan rijden.... ze hoeven eigenlijk maar half uurtje ofzo aan het werk

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:36

Neuh, bij mij is een uur rijden een uur rijden,en dan werken we, tussentijds lange teugel en meneer is er klaar mee :P
Maar we oefenen lekker door, en de juf heeft genoeg om aan te werken met ons. :D

Gister een half uur lekker links en rechtsom laten inbuigen,werd hij duidelijk soepeler van.Dus dat pak ik morgen maar weer eens mee. Lekker werken en die teugels wat meer vast gaan houden,kan sws geen kwaad.

Thanks dames!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:44

ook tijdens de proef, Snackie? want ik had thuis tijdens training ook geen last van... maar als ik me eerste proef had gereden (of als hij al super braaf was geweest met losrijden)...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:53

Nee in de proef vergeet ik dat. Dan is t gewoon loslaten ontspannen en rondkomen. Maar het gaat beter. Zeker als je mn filmpje van febru. Ziet wat 1 en al spanning is

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:36

Evelijn schreef:
Nu maak je het nog lastiger , Fry... had me al vergist... als ik dan ook nog reallife namen moet onthouden naast boktnamen :+
Eerst maar eens leren springen... voor mijn droomplan ooit SGW te rijden. Nieuw paard kopen wordt hem iig komende jaren nog niet... en bijrijdpaard... weet niet of ik dat wel durf na 6 jaar lang eigen... dan moet het wel goed klikken tussen mij en de eigenaar.
LU... Kafka leek nauwelijks te hoeven wennen... die liep de wei... andere snuffelde wat... en hij ging grasjes eten... en dag erna... hinnikte hij al keihard naar zijn nieuwe vriendjes ... dus dat zit wel goed. Nieuwe vriendjes vinden hem geweldig... staat 2 jarige welsh bij... en die volgde hem de eerste week op de voet Kafka drinken, hij ook drinken, Kafka grasjes eten, hij ook grasjes eten...etc.

@Snackie... komt vast wel goed.. en niet te aardig voor hem zijn... hij kan best wel wat hebben ... dat was mijn fout ook vaak...'och schat je hebt zo je best gedaan' :o ... nu mag je wel wat langere teugel en hoef je minder op te letten... ging er gewoon minder aan rijden.... ze hoeven eigenlijk maar half uurtje ofzo aan het werk

Haha! Je mag me natuurlijk ook gewoon Fry noemen.

Dat probleem heb ik ook met bijrijdpaarden... je doet altijd alles fout en alles is jouw schuld. Alle klusjes die je doet worden bijna niet gezien.
In die situatie zit ik nu... maarja een eigen paard krijg ik niet (crisis, willen niet het risico nemen) en zelf betalen word um ook niet :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:59

Snackie schreef:

Babootje schreef:

haha Ik moest wel... ~~}> snackie is zooooo zenuwachtig als het op wedstrijden aankomt... de spanning voel je dan helemaal aan haar paard... en gaat ze vasthouden (vooral jengelen met haar binnenhand) vandaar dat we hebben afgesproken dat ik elke keer als ze langrijdt ik zeg los of binnenhand los of nadenken...zo heeft ze een reminder niet te gespannen te zijn :) en dit helpt haar (dus ook haar paard te kalmeren) noem het een oranje onderbroek of een geluksarmbandje dragen :) alleen dan als een idoot zeggen dat ze los moet laten en ontspannen :)

nienke555 schreef:
Snackie schreef:

Dat is waar. Het is idd niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders, waar zij een keer les op gehad heeft. Het is nu toevallig dit paard, maar ze doet het bij alle paarden en pony's.

Babootje schreef:
Daarom zeg ik ook juist Friezen hebben de neiging uberhaupt zich op te krullen. Hoeft helemaal niet dat ie in de krul wordt getrokken.
Alleen loslaten en lengte geven is dan ook niet altijd de oplossing. Uiteindelijk zul je ook zo'n paard met verbinding moeten rijden.
Daarom dus moeilijk te zeggen. Al helemaal niet o.b.v een foto in stilstand. Een filmpje zou makkelijker zijn.

stilstaande foto kan je inderdaad niet veel over zeggen... en sowieso van een ander.... ik heb een friesje en als ik stilsta kruipt ze ook zo met haar kin op haar borst... ik moet er ook echt aan rijden om haar niet te diep te laten komen...is gwoon echt heel lastig...

Snackie schreef:

op wedstrijden heb jij echt iemand nodig die zegt dat je niet zo moet stressen...stresskip 8-)
(ik heb het ook hoor := ) *ZEEEEEN*

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:04

Thanks antje :*

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:20

Jaaaaa! Vrijdag een kijkje nemen bij de 6 jarige merrie! Heb er zo'n zin in!!