[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:31

Sjolvir schreef:
Saintelette schreef:
Bedankt voor alle reacties!
We gaan even kijken wat we ermee gaan doen.. Het is zo lastig, omdat hij altijd al extreem raar loopje gehad heeft..

Snap je probleem hoor.
Want je gaat ervan uit dat de eigenaar zoiets allang gemerkt zou hebben en er iets mee gedaan zou hebben als er iets mis is.
Maar dat is het lastige, misschien weet ze het niet...
Of ze weet het wel en heeft er een verhaal bij.

Hij is toen ze hem kocht gekeurd.. Weet niet of dan zoiets eruit naar voren moet komen?
De eigenaresse valt niks op, omdat ie altijd al zo merkwaardig loopt..
Hij kreupelt verder niet en doet ook niet moeilijk/lastig/vervelend tijdens rijden of longeren dus ook daaraan valt niks op.. Ook anderen op school hebben er nog nooit wat over gezegd/opgemerkt en zijn wel erg betrokken..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:32

Sjolvir schreef:
Saintelette schreef:
Bedankt voor alle reacties!
We gaan even kijken wat we ermee gaan doen.. Het is zo lastig, omdat hij altijd al extreem raar loopje gehad heeft..

Snap je probleem hoor.
Want je gaat ervan uit dat de eigenaar zoiets allang gemerkt zou hebben en er iets mee gedaan zou hebben als er iets mis is.
Maar dat is het lastige, misschien weet ze het niet...
Of ze weet het wel en heeft er een verhaal bij.

+1!
Ik snap het ook! Eigenaresse van Gas is altijd overbezorgd, maar als we met zijn allen denken dat hij ECHT wat heeft, zegt zij vaak: valt wel mee, even een tijdje rustig aandoen, en dan trekt het wel weg. Vaak heeft ze wel gelijk, maar hij heeft van de zomer ook al met hetzelfde dikke achterbeen gestaan. PRECIES hetzelfde. Hij loopt alleen niet kreupel, maar volgens mijn stalgenootje, komt dit omdat zijn ijzers de boel wat verdoven. Zonder ijzers had hij wss wel kreupel gelopen.. Ik ben juist heel erg van, vorig jaar had hij precies het zelfde in de zomer, en nu weer! Misschien toch een DA erbij, maar omdat het mijn vz paard is en niet mijn eigen paard, kan ik daar niks mee... =(

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:33

Mensen waar ik ben achter gekomen:
Ik hou van zonder zadel rijden
Je voelt je paard zo goed aan, HEERLIJK.
Omdat Silver weer herstellende is doe ik het meest grondwerk en af en toe zonder zadel een stukje stappen en draven.
Tijdens grondwerk bloeit ze helemaal op en gebruikt haar achterhand echt geweldig en zakt in de kont.
Ben zo trots op haar <3
Maar terug naar mijn punt, ik vind het veel fijner dat ik mijn paard echt voel.
Met zadel heb ik het gevoel alsof we alleen nog via de teugels contact hebben -O-
Maar dat ligt misschien ook aan het zadel. Ik ben aan het kijken voor een nieuwe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:34

Gaaf Sjolvir. Volgens mij is SB schouderbinnenwaarts en LB weet ik niet. Links buiten of zo (maar ja het is toch geen voetbal.
Zo weet ik ook niet wat jullie bedoelen met "mooi vanuit de schoft of zoiets". Iedere keer als ik dat lees zegt me dat helemaal niets. Is ook zeker geen dressuur jargon, net als goed over de benen. Dat laatste heeft Bertie me goed uitgelegd en ik begrijp nu wel wat jullie daarmee bedoelen.
Fijn Fry en zonder zadel rijden is inderdaad fijn! (alleen niet meer zo prettig voor mijn rug).

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:35

Ik heb het niet over een hoog tempo, maar het actief maken

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:36

pien_2010 schreef:
Gaaf Sjolvir. Volgens mij is SB schouderbinnenwaarts en LB weet ik niet. Links buiten of zo (maar ja het is toch geen voetbal.
Zo weet ik ook niet wat jullie bedoelen met "mooi vanuit de schoft of zoiets". Iedere keer als ik dat lees zegt me dat helemaal niets. Is ook zeker geen dressuur jargon, net als goed over de benen. Dat laatste heeft Bertie me goed uitgelegd en ik begrijp nu wel wat jullie daarmee bedoelen.
Fijn Fry en zonder zadel rijden is inderdaad fijn! (alleen niet meer zo prettig voor mijn rug).

Oh? -O-
Wat is er met je rug? :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:40

O Fry is al vanaf mijn jongste jaren pijnlijk (familiair) en mijn tussen schijven zijn bijna weg en ik heb dus geen stootdempers meer als het ware. Daarbij nog van alles en nog wat in mijn rug, maar als ik voorzichtig ben en gewoon paardrij, fiets en wandel kan ik heel erg veel en het gaat al jaren goed zonder klachten. Dus geen ramp hoor. Hoort bij me. Maar zonder zadel rijden is toch wat pijnlijker want zadel vangt toch ook wat schokken mee op. Doordat ik zoveel paardrijd hebben mijn rug spieren die heel sterk zijn veel overgenomen vandaar dat ik heel veel kan en tegenwoordig zelfs zonder pijn.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-03-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:40

pien_2010 schreef:

Vanuit de schoft kan ik je wel uitleggen!
Ik ga ff een plaatje maken!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:42

pien_2010 schreef:
O Fry is al vanaf mijn jongste jaren pijnlijk (familiair) en mijn tussen schijven zijn bijna weg en ik heb dus geen stootdempers meer als het ware. Daarbij nog van alles en nog wat in mijn rug, maar als ik voorzichtig ben en gewoon paardrij, fiets en wandel kan ik heel erg veel en het gaat al jaren goed zonder klachten. Dus geen ramp hoor. Hoort bij me. Maar zonder zadel rijden is toch wat pijnlijker want zadel vangt toch ook wat schokken mee op. Doordat ik zoveel paardrijd hebben mijn rug spieren die heel sterk zijn veel overgenomen vandaar dat ik heel veel kan en tegenwoordig zelfs zonder pijn.

Wat naar!
Maar fijn dat je er niet veel van voelt :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:53

Sainlette: Dankje voor dit filmpje... :) Er valt hier zo veel over te vertellen. Vermoedelijk kan je lang aan niet alles wat doen. Maar het is wel iets om over na te denken.

In de eerste plaats. Je zadel is te lang. Boomloze zadels dragen wel is waar niet aan de achterkant. Maar ze lopen wel ver door (zet het filmpje maar eens stil op 0:28.). Dat doorlopen lijkt niet zo erg. Maar voor een paard om ontspannen z'n rug te laten veren. Ja voor zo'n paard werkt het wel hinderlijk. Spaanse paarden hebben een beetje de neiging om hun billen wat te laten wiebelen en dalen. Het zadel zal ook daarin hinderen.

We spoelen door naar 0:35 tot 0:41. Hier zie je dat je je handen laag en breed hebt. Duidelijk zie je de teugel klapperen... En wat gebeurt er daar? Elke keer als de teugel loskomt, komt je paard uit het ritme. Trekt z'n hoofd wat weg en rug in. Je handen zo laag en breed onderbreekt het contact met de mond. Maar vooral heel belangrijk, het vermogen om je paard te vertellen dat het okee is om zacht te zijn in de mond.

We gaan door naar 0:53 tot 0:56. Zie je hoe je zadel wegzakt naar links? Vervolgens kijk je naar je lichaam en zie je daar een knik in ontstaan. Jij corrigeert het scheefgaan van het zadel (en paard) met je lichaam.
Volgen we je paard dan even dan zien we dat je paard zijn eigen scheefheid probeert te compenseren. Stiekem kruipt ie achter de loodlijn, zet z'n achterhand wat af. Op 1:14 zien we hem zelfs even wegvallen bij het aandraven.
Bij het draven op het stukje daarna zie je z'n scheefheid eigenlijk nog meer terug.

Eigenlijk zie je door het hele filmpje heen een paard dat steeds net uit balans is. Help hem daar mee, rij oefeningen (rechte lijnen, gebroken lijnen, slange voltes). Hij is helemaal niet zo stevig, hij wiebelt eigenlijk steeds.

Hij lijkt inderdaad steeds over z'n tempo te lopen. Ik zeg bewust lijkt. Spaanse paarden hebben enorm veel beweging. Hij heeft het voor wel, maar achter niet. Hij compenseert door z'n onderbenen ver onder z'n lijf te laten staan en niet ver naar voren te bewegen. Hij word kwa vrijheid ook beperkt door het zadel rond de schouder.

Je paard valt uit elkaar en daardoor ziet het er snel uit, maar zo snel is ie ook weer niet. Eerder driftig in de benen. Probeer de achterhand er bij te krijgen. Optillen die benen (inbuigen die hakken). Ik vermoed dat het niet zo makkelijk zal lukken. Maar de beweging zal er meteen anders uit gaan zien. Als ie die achterhand er bij heeft, dan hoef je je ook over het hoofd niet zo druk meer te maken. Dat knikken in de hals is (zo op het filmpje te zien) voornamelijk een loskoppeling van de achterhand en de voorhand. Hij maakt het zich makkelijker om jou op z'n beide voorbenen te houden en te dragen. Dan heeft z'n achterhand het niet zo zwaar.
Hij loopt inderdaad uit de tact. Waarschijnlijk door de zelfde reden. (Ik zou met dit soort paarden ook zeker een ostheopaat laten kijken... Het zou wel is een noodzaak kunnen zijn voor hem om het te moeten doen)

Overigens dames, ik ben wel een beetje beledigd over rare loopjes van PRE's. Ze zijn gewoon extravagant kwa beweging (en 75% van de tijd worden ze te veel op de voorhand en van de achterhand gereden. Dan is het meer neerstortend wiebelen dan lopen. Maar ze hebben een gewone mooie beweging. Ze kunnen puik verzamelen en verruimen ook.

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:55

Ik bedoel t helemaal niet negatief hoor, rijdt zelf ook een anda :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:57

LB is trouwens lengte buiging ;)

Het gevaar van te veel termen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:58

Joolien schreef:

Weet ik ;) Maar vind dat je moet uitkijken met vooroordelen wat dit soort dingen. Daarom melde ik het nog even.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:05

@pien_2010: Hier een plaatje dat ik even gemaakt heb..
Afbeelding

De groene lijn, zie ik een paard dat wat "suf" staat. WEL vanuit de schoft.
De rode lijn laat zien hoe het paard staat (alleen de loodlijn niet :=) In dit geval vind ik het paard netjes staan. Mooi vanuit de schoft dus. Je hebt de schoft, en daar vandaan gaat de nek ietsjes omhoog, om vervolgens rond te worden. Zoals je ziet, buigt het paard zijn hoofd, op het ter hoogte van de schoft weer.
Merk nu dat het lastiger is om uit te leggen met wat lettertjes := maar ik hoop dat je het wat begrijpt! Anders is er vast een ander die het wel uit kan leggen!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:10

aangezien er nog al wat kritiek was op de foto's van gisteren kwa takt, is dit dan beter?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:12

Veulen84 schreef:
LB is trouwens lengte buiging ;)

Het gevaar van te veel termen...

HAHAHAHAHAHA :D IK MET MIJN LINKS BUITEN. Ik lig nu echt plat van het lachen achter mijn PC.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:20

Ben te lui om het uit te schrijven eerlijk gezegd, vandaar de afkortingen :o :D
en als je schrijfster bent bij een wedstrijd zijn dit afkortingen die je wel 100 x op schrijft,
je hebt te weinig tijd en ruimte om hele verhalen te doen, als het goed is.

Als we met termen gooien die je niet snapt gewoon even uitleg vragen.

loveUggs heeft dat schoft verhaal al voor haar rekening genomen.

Fry, super dat je zo lekker zonder zadel hebt gereden, maar ik rijdt toch liever met.
1 heeft paard dan geen last van mijn zitbeen knobbels in haar rug en ik niet van haar niet zo grote,
maar toch nog steeds aanwezige schoft op mijn frontje.

LoveUggs, tja dat is het lastige van het hebben van een verzorgpaard, soms kan je er niet veel mee.
Wat natuurlijk wel eens frustrerend is, want je houdt ook van je verzorgpaard.

Saintelette, kan zijn dat toen hij ooit gekeurd was hij wel goed liep en dit erin is geslopen zonder dat de eigenaresse het heeft gemerkt.
Ken hier meerdere mensen die het ook niet zouden voelen of zien, kan je niets aan doen, maar is wel lastig.

Maar wees voorzichtig met hoe je het brengt dat je misschien vind dat hij wat bijzonder loopt,
want je wilt je verzorgpaard ook niet kwijt denk ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:23

Veulen84 schreef:
Joolien schreef:

Weet ik ;) Maar vind dat je moet uitkijken met vooroordelen wat dit soort dingen. Daarom melde ik het nog even.

:+ En daarom zei ik nog, meestal kunnen ze goed verzamelen en hun achterhand onderbrengen,
vind ze juist leuk om hun atypische loopje, dat fanatieke mag ik wel, mits zuiver.

(heb dan wel geen iberisch paard, maar in die floepstroeper zit ook wel een sloot iberisch in het verleden,
in die fjord zeker te weten niet! :Y) )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:27

Sjolvir schreef:
Ben te lui om het uit te schrijven eerlijk gezegd, vandaar de afkortingen :o :D
en als je schrijfster bent bij een wedstrijd zijn dit afkortingen die je wel 100 x op schrijft,
je hebt te weinig tijd en ruimte om hele verhalen te doen, als het goed is.

Als we met termen gooien die je niet snapt gewoon even uitleg vragen.

loveUggs heeft dat schoft verhaal al voor haar rekening genomen.

Fry, super dat je zo lekker zonder zadel hebt gereden, maar ik rijdt toch liever met.
1 heeft paard dan geen last van mijn zitbeen knobbels in haar rug en ik niet van haar niet zo grote,
maar toch nog steeds aanwezige schoft op mijn frontje.

LoveUggs, tja dat is het lastige van het hebben van een verzorgpaard, soms kan je er niet veel mee.
Wat natuurlijk wel eens frustrerend is, want je houdt ook van je verzorgpaard.

Saintelette, kan zijn dat toen hij ooit gekeurd was hij wel goed liep en dit erin is geslopen zonder dat de eigenaresse het heeft gemerkt.
Ken hier meerdere mensen die het ook niet zouden voelen of zien, kan je niets aan doen, maar is wel lastig.

Maar wees voorzichtig met hoe je het brengt dat je misschien vind dat hij wat bijzonder loopt,
want je wilt je verzorgpaard ook niet kwijt denk ik.

Ja inderdaad. Hij heeft echt mijn ogen geopend! :j Ik hou idd zo veel van die knol! <3 Maar ik weet dat er voor mij een grens is qua verantwoordelijkheid. Als zijn eigenaresse geen DA wil, dan kan ik daar niks aan veranderen. Maar als ik denk dat ik rustig aan moet doen, dan doe ik dat. Als ik geen goed gevoel zou hebben, met hem te rijden of hem te laten werken. Doe ik dat niet..

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:33

Veulen84 schreef:
Sainlette: Dankje voor dit filmpje... :) Er valt hier zo veel over te vertellen. Vermoedelijk kan je lang aan niet alles wat doen. Maar het is wel iets om over na te denken.

In de eerste plaats. Je zadel is te lang. Boomloze zadels dragen wel is waar niet aan de achterkant. Maar ze lopen wel ver door (zet het filmpje maar eens stil op 0:28.). Dat doorlopen lijkt niet zo erg. Maar voor een paard om ontspannen z'n rug te laten veren. Ja voor zo'n paard werkt het wel hinderlijk. Spaanse paarden hebben een beetje de neiging om hun billen wat te laten wiebelen en dalen. Het zadel zal ook daarin hinderen.

We spoelen door naar 0:35 tot 0:41. Hier zie je dat je je handen laag en breed hebt. Duidelijk zie je de teugel klapperen... En wat gebeurt er daar? Elke keer als de teugel loskomt, komt je paard uit het ritme. Trekt z'n hoofd wat weg en rug in. Je handen zo laag en breed onderbreekt het contact met de mond. Maar vooral heel belangrijk, het vermogen om je paard te vertellen dat het okee is om zacht te zijn in de mond.

We gaan door naar 0:53 tot 0:56. Zie je hoe je zadel wegzakt naar links? Vervolgens kijk je naar je lichaam en zie je daar een knik in ontstaan. Jij corrigeert het scheefgaan van het zadel (en paard) met je lichaam.
Volgen we je paard dan even dan zien we dat je paard zijn eigen scheefheid probeert te compenseren. Stiekem kruipt ie achter de loodlijn, zet z'n achterhand wat af. Op 1:14 zien we hem zelfs even wegvallen bij het aandraven.
Bij het draven op het stukje daarna zie je z'n scheefheid eigenlijk nog meer terug.

Eigenlijk zie je door het hele filmpje heen een paard dat steeds net uit balans is. Help hem daar mee, rij oefeningen (rechte lijnen, gebroken lijnen, slange voltes). Hij is helemaal niet zo stevig, hij wiebelt eigenlijk steeds.

Hij lijkt inderdaad steeds over z'n tempo te lopen. Ik zeg bewust lijkt. Spaanse paarden hebben enorm veel beweging. Hij heeft het voor wel, maar achter niet. Hij compenseert door z'n onderbenen ver onder z'n lijf te laten staan en niet ver naar voren te bewegen. Hij word kwa vrijheid ook beperkt door het zadel rond de schouder.

Je paard valt uit elkaar en daardoor ziet het er snel uit, maar zo snel is ie ook weer niet. Eerder driftig in de benen. Probeer de achterhand er bij te krijgen. Optillen die benen (inbuigen die hakken). Ik vermoed dat het niet zo makkelijk zal lukken. Maar de beweging zal er meteen anders uit gaan zien. Als ie die achterhand er bij heeft, dan hoef je je ook over het hoofd niet zo druk meer te maken. Dat knikken in de hals is (zo op het filmpje te zien) voornamelijk een loskoppeling van de achterhand en de voorhand. Hij maakt het zich makkelijker om jou op z'n beide voorbenen te houden en te dragen. Dan heeft z'n achterhand het niet zo zwaar.
Hij loopt inderdaad uit de tact. Waarschijnlijk door de zelfde reden. (Ik zou met dit soort paarden ook zeker een ostheopaat laten kijken... Het zou wel is een noodzaak kunnen zijn voor hem om het te moeten doen)

Overigens dames, ik ben wel een beetje beledigd over rare loopjes van PRE's. Ze zijn gewoon extravagant kwa beweging (en 75% van de tijd worden ze te veel op de voorhand en van de achterhand gereden. Dan is het meer neerstortend wiebelen dan lopen. Maar ze hebben een gewone mooie beweging. Ze kunnen puik verzamelen en verruimen ook.

Bedankt voor je bericht!
Ik zal morgen nog eens de punten langslopen om te kijken. Dat hij zo veel moeite heeft met zijn balans enz klopt, maar het is al veel beter dan eerst gelukiig. Toen ik er voor het eerst op zat en een rechte lijn probeerde te rijden was het eerder een mislukte slangenboog :')
Tempo had ik zelf ook niet het idee dat ie te snel liep, hij loopt eigenlijk nog sneller als ik verder niks van hem zou vragen.. Maar misschien toch nog verder terug in tempo om het hem makkelijker te maken..
En mn handen klopt ook! Ik heb veel moeite met een normaal contact (niet los-vast) behouden, ook op mn andere paard. Ben zelf ook nog in ontwikkeling daarin :D (heb 14 jaar rond gereden zonder uberhaupt ooit van dat woord gehoord te hebben.. Lastig om dat dan ineens wel te kunnen)

Zouden balkjes draven misschien een idee zijn om die achterhand beter te krijgen? (Sterker, wellicht ook soepeler?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:37

Balkjes draven kan altijd goed zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:37

Lang geleden dat ik me hier gemeld heb :+
Ik sta overigens bij Saintelette op stal!

Ik wil ook weer eens een plaatje delen, mijn eigen analyse hierop loslaten en dan ben ik benieuwd wat jullie ervan zeggen:

Afbeelding

Het paard:
Ze oogt zeer ontspannen (zie oren :+) en loopt fijn in horizontaal evenwicht (heeft een ietwat weke rug). Zou eventueel nog wat meer op achteren mogen maar daar moet ze nog sterker voor worden.

De ruiter:
Zit licht voorover (heeft 8 maanden geleden haar heup gebroken ;) ) en heeft de neiging haar teugels te lang te laten worden en moet deze dus wat korter pakken, hand wat meer dragen en nog vanzelfsprekender naar voren laten denken.

Barst los :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:43

Jij doet ook nageven :') :P
Ik vind haar nog niet zo ontspannen. Ze houd nog vast in de kaak, ze mag er nog meer doorheen zijn. Ik zie nu een gehoorzaam paard die netjes in balans over vier benen loopt. :) Het oogt idd ontspannen in de zin van er zit geen spanning in, maar dit zou ik nog geen nageven willen noemen. Ze mag in het volgende stadium de rug gaan loslaten en actiever het lijf gaan gebruiken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:51

Oooh wat een handig topic dit! Als ik nog eens foto's heb, ga ik hier zeker eens foto's zetten :j
Ga het topic zeker eens doorlezen, goeie tips kan ik meenemen naar mn trainingen :D

En Joolien, mn complimenten voor je reacties steeds weer! Ik vind je tips altijd heel erg leerzaam en je brengt het op een vriendelijke manier, top! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:53

Dank je Ferdo :) Ik doe mn best, vooral om begrijpelijk over te komen, soms weet ik wel hoe t moet maar om het dan uit te leggen is een vak apart :')