Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:25

Burl, jij rijdt toch zelf ook ZZ licht? Hoe ervaar je dat?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:35

Jacques van der Harst, waarom gebruikt deze weer van die verschrikkelijke woorden een paard gaat in evenwicht, de ruiter hoort in balans te zitten, steeds weer die uitdrukkingen verwissen.
Dan op eigen benen kunnen lopen, dat kan elk paard in vrijheid hij dient te gaan onder de ruiters.

Wanneer hij gewoon schreef vele paarden gingen zonder Schwung en te veel op de hand, waardoor de paarden uit elkaar vielen waar door ze op de voorhand kwamen. De paarden waren goed de ruiters moeten veel meer leren.

Alle paarden werden van voor naar achteren gereden er was geen enkel paard werkelijk van achter naar voren gereden.

P.S.:
Dat achterbeen is onzin daar zit meer aan als alleen de benen aan de achterhand.
Vin dat de jury duidelijker en preciezer hun woorden moeten formuleren nu is het net of een leek daar aan het spreken is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:39

Ik snap van der Harst wel, maar dat zal wel aan mij liggen. Bericht is nu duidelijk genoeg, in welke vorm je de woorden ook giet, het gaat erom dat de gemiddelde lezer het begrijpt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:42

setteke schreef:
Ik snap van der Harst wel, maar dat zal wel aan mij liggen. Bericht is nu duidelijk genoeg, in welke vorm je de woorden ook giet, het gaat erom dat de gemiddelde lezer het begrijpt.

Hij dient zich gewoon aan de vaktaal te houden, internationaal doen ze dat ook, en niet alle begrippen door elkaar halen, dat krijt ik hem aan, ik heb dat ook moeten leren in Nederland waar ik jury was.
Kort en to the point.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:46

setteke schreef:
Burl, jij rijdt toch zelf ook ZZ licht? Hoe ervaar je dat?

Wat betreft PSG en int. 1 kan ik dat wel beamen, ik kan alleen maar meegaan in de mening van meneer. Wat ik vooral zie is dat een degelijke basis bij heel veel combinatie's niet aan de orde is, dat komt hoe dan ook een keer naar boven drijven, vaak in de sub-top.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:48

Professor schreef:
setteke schreef:

Hij dient zich gewoon aan de vaktaal te houden, internationaal doen ze dat ook, en niet alle begrippen door elkaar halen, dat krijt ik hem aan, ik heb dat ook moeten leren in Nederland waar ik jury was.
Kort en to the point.

Beste professor, niet iedereen bewandelt hetzelfde pad als u, sommige kunnen het niet en anderen willen het niet. D'r zijn meerdere mogelijkheden/manieren om ergens te komen, dat u dankzij bepaalde keuzes gekomen bent waar u nu staat is fijn, maar hetwil niet zeggen dat anderen diezelfde dingen moeten doen en/of laten om op soort gelijk 'niveau' te komen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:49

Aillil, heb je dat hier in NL gestart? En nog recent? Ik heb wel meegekregen, dat er door het ZZ Licht bij de basis te betrekken het "slechte" niveau is verschoven naar het ZZ Zwaar.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:57

Citaat:
Beste professor, niet iedereen bewandelt hetzelfde pad als u, sommige kunnen het niet en anderen willen het niet. D'r zijn meerdere mogelijkheden/manieren om ergens te komen, dat u dankzij bepaalde keuzes gekomen bent waar u nu staat is fijn, maar hetwil niet zeggen dat anderen diezelfde dingen moeten doen en/of laten om op soort gelijk 'niveau' te komen.

Het gaat niet om mij of wie dan ook, maar het is opmerkelijk dat men in Nederland in de paardenwereld steeds meer popiejopie taal spreekt die van alle kanten niet klopt.
Een paard loopt geen bestgaande proef het is bestgaande. Een paard gaat niet in balans maar gaat in evenwicht, wij zitten in een balans zit, dus wanneer men deze laatste niet uit elkaar haalt is dat al moeilijk.
En het is vreemd dat in Frankrijk en Duitsland de uitdrukkingen wel gebruikt worden omdat men elkaar dan makkelijker begrijpt en niet elle lange onzin hoeft te schrijven.
Het gaat om duidelijkheid juist daarom, men krijgt gewoon het uitleggen om het uitleggen en dat is onnodig.
Vreemd dat in alle sporten dat zo is, alleen in de paardensport niet.
En en de jury´s dienen toch wel degelijk 1 taal te spreken.
Daarom meneer Ailill wij bewandelen allemaal hetzelfde pad nl de paardensport, stel u voor dat bij voetbal de scheidsrechter opeens met onverklaarbare opmerkingen komt.
Het word zo op den duur een Babylonische spraakverwarring. Net zo als iedereen een taal kan leren kan men dat met de uitdrukkingen ook. Dat heb ik geleerd zowel in Nederland als in Duitsland en Frankrijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:04

setteke schreef:
Aillil, heb je dat hier in NL gestart? En nog recent? Ik heb wel meegekregen, dat er door het ZZ Licht bij de basis te betrekken het "slechte" niveau is verschoven naar het ZZ Zwaar.

Recent niet, dat was voor mijn vertrek naar het buitenland. Ik ga de weekenden vaak mee met een van mijn pupillen, en ben van plan volgend jaar zelf weer te gaan starten.

Wat betreft het ZZL en ZZZ klopt het aardig, althans ik hoor het van meer mensen. Ik zit even heel hard te denken nu, maar was er afgelopen jaar ook geen discussie gaande over een soortgelijk iets bij het M2 of Z1?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:08

Die discussie is er eigenlijk altijd, er zijn bepaalde klasses eindstation, daar ontkom je niet aan. Maar ik kan me voorstellen als je net zo'n klasse moet jureren, dat het wel vervelend is als je van de 20 combi's maar 5 fijne hebt. Daarom ben ik ook geen jury :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:12

Professor schreef:
Citaat:

Het gaat niet om mij of wie dan ook, maar het is opmerkelijk dat men in Nederland in de paardenwereld steeds meer popiejopie taal spreekt die van alle kanten niet klopt.
Een paard loopt geen bestgaande proef het is bestgaande. Een paard gaat niet in balans maar gaat in evenwicht, wij zitten in een balans zit, dus wanneer men deze laatste niet uit elkaar haalt is dat al moeilijk.
En het is vreemd dat in Frankrijk en Duitsland de uitdrukkingen wel gebruikt worden omdat men elkaar dan makkelijker begrijpt en niet elle lange onzin hoeft te schrijven.
Het gaat om duidelijkheid juist daarom, men krijgt gewoon het uitleggen om het uitleggen en dat is onnodig.
Vreemd dat in alle sporten dat zo is, alleen in de paardensport niet.
En en de jury´s dienen toch wel degelijk 1 taal te spreken.
Daarom meneer Ailill wij bewandelen allemaal hetzelfde pad nl de paardensport, stel u voor dat bij voetbal de scheidsrechter opeens met onverklaarbare opmerkingen komt.
Het word zo op den duur een Babylonische spraakverwarring. Net zo als iedereen een taal kan leren kan men dat met de uitdrukkingen ook. Dat heb ik geleerd zowel in Nederland als in Duitsland en Frankrijk.

Ik ben het met u eens dat het makkelijker zou zijn als iedereen dezelfde woorden zou gebruiken, maar mensen/dieren/woorden/dingen/het leven, veranderen. Anders zou er ook geen verbetering komen. Voorbeeld: Een paard loopt in balans of een paard loopt in evenwicht, ik zelf ben van mening dat in balans net wat duidelijker/meeromvattender is dan evenwicht, dus ik zou dat woord dan ook gebruiken. U bent van mening dat het in evenwicht lopen moet zijn, en dat zal dan ook uw keuze zijn tijdens een uitleg/gesprek.

Maar waar denkt u dat de mensen meer aan hebben? Een uitleg die te begrijpen is en nog steeds binnen de gangbare grenzen ligt, of alles precies volgens het boekje en de helft niet begrijpen? Ik moet er bij bepaalde pupillen echt goed op letten dat ik niet te moeilijke woorden ga gebruiken, niet omdat ze dom zijn, maar op dat moment meer hebben aan een laagdrempelig iets, ze zijn te druk met andere zaken (rijden) bezig. Later kan ik dan alsnog de gebruikte woorden aan de juiste termen linken.

Ook ik ken aardig wat int. paarden woorden/termen/kreten, ontzettend handig. Zeker als ik de taal niet vloeiend beheers is het voor mij zeer belangrijk om de juiste termen te gebruiken, ben ik het weer met u eens. Maar ik merk wel dat in zulke situaties mijn lessen anders zijn dan in bijv. Nederland of Italië, ik kan dan minder goed de diepte induiken wat betreft theorie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:14

setteke schreef:
Die discussie is er eigenlijk altijd, er zijn bepaalde klasses eindstation, daar ontkom je niet aan. Maar ik kan me voorstellen als je net zo'n klasse moet jureren, dat het wel vervelend is als je van de 20 combi's maar 5 fijne hebt. Daarom ben ik ook geen jury :D

Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ik heb een paar keer mogen jureren op de plaatselijke manege, gewoon voor de lol. Jonge kinderen, en af en toe volwassen mensen. Ik kan van die mensen echt ontzettend veel leren, net als dat ik veel leer van mijn pupillen. Ik kijk meestal meer naar het paard, en zie van daaruit wat er verkeerd gaat.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:21

Ailill schreef:
Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ik heb een paar keer mogen jureren op de plaatselijke manege, gewoon voor de lol. Jonge kinderen, en af en toe volwassen mensen. Ik kan van die mensen echt ontzettend veel leren, net als dat ik veel leer van mijn pupillen. Ik kijk meestal meer naar het paard, en zie van daaruit wat er verkeerd gaat.

Ja, als je net als jij af en toe voor de lol jureert, maar als je wekelijks km's op pad bent om 2 rubrieken te jureren, kan ik me voorstellen, dat je het net als van de Harst wel een beetje beu wordt.

Ailill schreef:
U bent van mening dat het in evenwicht lopen moet zijn, en dat zal dan ook uw keuze zijn tijdens een uitleg/gesprek.

Niet lopen, maar gaan :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:33

Zelfs af en toe voor de lol is al te veel hoor, het is echt sporadisch. Het lijkt me inderdaad minder leuk/leerzaam als je wekelijks het halve land door moet crossen.

Ik zat te twijfelen, mij leek lopen meer logisch ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:16

Citaat:
Ook ik ken aardig wat int. paarden woorden/termen/kreten, ontzettend handig. Zeker als ik de taal niet vloeiend beheers is het voor mij zeer belangrijk om de juiste termen te gebruiken, ben ik het weer met u eens. Maar ik merk wel dat in zulke situaties mijn lessen anders zijn dan in bijv. Nederland of Italië, ik kan dan minder goed de diepte induiken wat betreft theorie.

Uitleggen en lesgeven, wanneer men lesgeeft en de ruiters weten theoretisch al wat dan is dat nog makkelijker, naast het paard dus niet tijdens de les kan men uitgebreid over de theorie en de uitleg met de leerlingen spreken.
Denk dat velen veel te veel tijd laten liggen juist bij het rijden, tijdens het rijden dienen de ruiters gewoon de aanwijzingen de correcties op te volgen, discussies zijn er nooit in en tijdens de les.
Daarom is het juist goed om bepaalde begrippen van te voren te begrijpen, dan kan men tijdens het rijden zich veel meer op het wezenlijke concentreren, een ruiter zo dicht mogelijk bij zijn paard brengen een eenheid er van smeden, de zit constant in de gaten houden de handen dus de teugelvoering, en ze door oefeningen ze laten leren hoe het werkelijk aanvoelt wanneer een paard goed gaat.
Het paard rijden dat doe ik alleen wanneer ik het gevoel heb dat de ruiter niet begrijpt of even aan te voelen of ik het bij het rechte eind heb wat ik zie en corrigeer. Dus eigenlijk een controle voor mijzelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:25

burl schreef:
Jurylid Jacques van der Harst jureerde vorige week in Liempje de junioren, joungriders en het ZZ-zwaar, Prix St. Georges en de Inter I.
In de Paardenkrant staan zijn bevindingen en ik ben blij dat hij nu eens zegt hoe ik het ook ervaar.

Citaat Jacques van der Harst
De Young Riders reden weinig verheffend. Er was sprake van matige prestaties dor een gemis aan de basis. Paarden in verbinding kunnen rijden vanuit het achterbeen, daar draait het om aldus een teleurgestelde Jacques van der Harst. De amazones die bovenaan eindigden met een kleine winstpunt hadden dit vooral te danken aan de kwaliteiten van hun ervaren paarden. 'een GP paard en een lichte tour paard'.

Het niveau van het ZZ-Zwaar was bedroevend. Veel paarden liepen te veel op de hand, te weinig zelf in balans, te weinig zelfdragend. Het is als jury niet leuk om zo te moeten jureren maar we moeten de juiste maatlat er naast leggen. Aanleuning, geslotenheid en op eigen benen kunnen lopen zijn toch essentiële criteria. Er zat geen enkel paard bij waarbij het eruit zag of alles vanzelf gaat. Er was te einig vanzelfsprekendheid, de paarden zijn te weinig vrij van de hand en te weinig in balans. Bovendien hadden veel paarden last van spanning.
Ook in de Prix St. Georges en Inter I spreekt hij over te weinig gedragenheid, vrijheid en verzameling.

Helemaal mee eens.
Dit hoorde ik 10 jaar geleden ook al van sommige GP juryleden bij wedstrijden.
Ik weet van 1 jury lid, dat hij bewust alleen maar B is gaan jureren, omdat hij het gevoel had daar nog enig opbouwende kritiek op het protocol zou kunnen schrijven.
We hebben het toen ook nog gehad, dat naast de wedstrijdsport het toch ook wel grotendeels ligt aan de huidige instructie. (en de opleiding van deze instructie)

We hebben toen, serieus waar, een ZZ licht amazone, in middendraf haar proef zien afleggen...triest om te zien, en we zaten beide zowat met tranen in onze ogen.
Zonde van de paarden en de dressuur.
Door iedereen is nu het papiertje Orun te halen. Wat je leert in Deurne tegenwoordig is met sporen rijden en met slof. Dat kwam echt in het "oude" Deurne niet voor. Daar werd ook al van te voren heel selectief de leerlingen gezocht op kennis, maar ook gevoel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:27

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:36

setteke schreef:

Hoe is het dan mogelijk dat die combinatie's in het ZZ-Z komen, vraag ik me dan af.

Als de jury in de basis jureert hoe het zou "moeten" komen de combinatie's nooit de M2 uit.
Als de ruiters daar überhaupt al in terecht zouden komen, als er goed gejureerd zou worden.

Als "groom" van mijn dochter heb ik heel wat wedstrijden gezien, tot de Hippiade aan toe.
Tijdens die wedstrijden heb ik "HET" nooit gezien.

Wel heb ik van verschillende jury-leden (verbonden aan de rijvereniging waar mijn dochter toen lid was) dat wanneer er gejureerd werd zoals zou "moeten" ze na verloop van tijd niet meer gevraagd werden.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 30-12-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:37

Nombrado nooit gehoord dat de van Dale niet het zelfde is als een vaktaal.
Dat men technisch Engels moet leren wanneer men werktuigbouwkundige wilt worden?
Dat men als instructeur van het "oude" Deurne net zo die taal moest beheersen, dat toen niet alles door elkaar gehaald werd, dat evenwicht en het rijtechnisch evenwicht wel heel wat anders is als Balans, daar zit men in.
Dat een paard wanneer hij op zijn eigen benen kan lopen hij in evenwicht gaat.
En waarom men zo vreemd aankijkt naar normale termen omdat waarschijnlijk te gewoontjes klinkt, men is liever daarmee bezig zich in alle bochten te wringen om interessant te doen en zijn eigen terminologie uit.
Het is jammer dat men de moeite niet neemt om eens na te denken over aan de teugel, daar is een forum van iedereen denkt dat aan de teugel het zelfde is als in de houding, allemaal schrijven ze over een gebogen bovenlijn van de hals, wat ook niet waar is. Dat is ook omdat de een het zo noemt en de ander het zo.
En daarom moet men uitleggen wat eigenlijk helemaal niet uitgelegd hoeft te worden wanneer men het van te voren leert.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:44

Professor schreef:
Nombrado nooit gehoord dat de van Dale niet het zelfde is als een vaktaal.
Dat men technisch Engels moet leren wanneer men werktuigbouwkundige wilt worden?
Dat men als instructeur van het "oude" Deurne net zo die taal moest beheersen, dat toen niet alles door elkaar gehaald werd, dat evenwicht en het rijtechnisch evenwicht wel heel wat anders is als Balans, daar zit men in.
Dat een paard wanneer hij op zijn eigen benen kan lopen hij in evenwicht gaat.
En waarom men zo vreemd aankijkt naar normale termen omdat waarschijnlijk te gewoontjes klinkt, men is liever daarmee bezig zich in alle bochten te wringen om interessant te doen en zijn eigen terminologie uit.
Het is jammer dat men de moeite niet neemt om eens na te denken over aan de teugel, daar is een forum van iedereen denkt dat aan de teugel het zelfde is als in de houding, allemaal schrijven ze over een gebogen bovenlijn van de hals, wat ook niet waar is. Dat is ook omdat de een het zo noemt en de ander het zo.
En daarom moet men uitleggen wat eigenlijk helemaal niet uitgelegd hoeft te worden wanneer men het van te voren leert.

Hier schoot ik toch wel even van in de lach :))
Het gaat om het begrijpen van.......
een paard spreekt geen vaktaal, die zal het een worst zijn hoe het genoemd wordt, als ie maar lekker beweegt en het fijn voelt in zijn eigen kunnen.
Als je een paard hebt, die gedreven en trots zijn "nieuwe" oefening onder de man laat zien....maakt het het paard echt niet uit of het een naampje heeft.
(eerlijk gezegd denk ik dat ze zich een breuk lachen, dat er op een forum heuse discussie over gaan)
ik ga mijn paard weer even laten LOPEN. *\%/*

mooie is bij paarden
al spreek ik Oeagadoegoeaans...hij snapt me wel

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:47

Ben het niet eens met je NOmbrado. Ik vind het erg prettig als mijn instructeur zegt: "Pien, let op dat je paard niet gaat lopen", of bijvoorbeeld even later zegt: "dat is wat ik graag zie, nu is je paard meer in evenwicht en gaat". Als ik rijd tijdens mijn les heb ik geen tijd voor allerlei uitleg dan wil ik gewoon begrijpen wat er bedoeld wordt. Het gaat in dit geval ook niet om je paard, die zal het inderdaad een worst zijn, maar het gaat om ruiter, instructeur en omstanders. Fijn om één taal te spreken.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-12-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:48

Professor schreef:
murphy102 schreef:
Ik weet niet wat u bedoeld met "Haarfeeling", maar wat ik bedoel is dat het been nooit "ver weg" is, maar altijd passief "in de buurt", indien er geen hulp wordt gegeven.
Dus been niet afsteken.

Dat de kuit dus het onderbeen zo dicht bij het paard blijft dat het quasi de haren van het paard voelt.

Kijk, dit bedoel ik dus. Zelfs Murphy moest vragen wat je hiermee bedoelt. En dan constant zeggen, dat een aantal hier de terminologie niet beheersen. Ik had ook geen flauw idee wat je met Haarfeeling bedoelt, 1 voordeel, ik zal het nooit meer vergeten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:52

cherie78 schreef:
setteke schreef:

Hoe is het dan mogelijk dat die combinatie's in het ZZ-Z komen, vraag ik me dan af.

Als de jury in de basis jureert hoe het zou "moeten" komen de combinatie's nooit de M2 uit.
Als de ruiters daar überhaupt al in terecht zouden komen, als er goed gejureerd zou worden.

Als "groom" van mijn dochter heb ik heel wat wedstrijden gezien, tot de Hippiade aan toe.
Tijdens die wedstrijden heb ik "HET" nooit gezien.

Wel heb ik van verschillende jury-leden (verbonden aan de rijvereniging waar mijn dochter toen lid was) dat wanneer er gejureerd werd zoals zou "moeten" ze na verloop van tijd niet meer gevraagd werden.

Ik ken zelf weinig juryleden, dus daar kan ik verder weinig over melden.

Wel ken ik mensen in het buitenland, met enorm veel geld. Die kopen een kant en klaar GP-paard, halen net 50/53% in een proef maar kunnen nog geen fatsoenlijke B-proef rijden. Hoe het mogelijk is weet ik niet, maar het lukt mensen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:54

pien_2010 schreef:
Ben het niet eens met je NOmbrado. Ik vind het erg prettig als mijn instructeur zegt: "Pien, let op dat je paard niet gaat lopen", of bijvoorbeeld even later zegt: "dat is wat ik graag zie, nu is je paard meer in evenwicht en gaat". Als ik rijd tijdens mijn les heb ik geen tijd voor allerlei uitleg dan wil ik gewoon begrijpen wat er bedoeld wordt. Het gaat in dit geval ook niet om je paard, die zal het inderdaad een worst zijn, maar het gaat om ruiter, instructeur en omstanders. Fijn om één taal te spreken.

Klopt Pien, dat hoor ik ook vaak. Waar ik wel naar toe blijf werken is een boodschap zo duidelijk maken, dat ik tijdens een bepaalde oefening soms alleen maar "rechterhand" of "let op de schouder" hoef te roepen, zodat ik door kan gaan met verfijnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:54

pien_2010 schreef:

Iemand die géén vaktaal spreekt kan bij een goede instructeur, prima leren rijden
dat is echt niet zo moeilijk.
Als je als ruiter het gevoel leert herkennen? wanneer een paard mooi in balancerende evenwichtige manier loopt, dan weet je dat meteen als ruiter. (en dat hoort een instructeur te bevestigen )