Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
setteke schreef:Ik snap van der Harst wel, maar dat zal wel aan mij liggen. Bericht is nu duidelijk genoeg, in welke vorm je de woorden ook giet, het gaat erom dat de gemiddelde lezer het begrijpt.
setteke schreef:Burl, jij rijdt toch zelf ook ZZ licht? Hoe ervaar je dat?
Professor schreef:setteke schreef:Ik snap van der Harst wel, maar dat zal wel aan mij liggen. Bericht is nu duidelijk genoeg, in welke vorm je de woorden ook giet, het gaat erom dat de gemiddelde lezer het begrijpt.
Hij dient zich gewoon aan de vaktaal te houden, internationaal doen ze dat ook, en niet alle begrippen door elkaar halen, dat krijt ik hem aan, ik heb dat ook moeten leren in Nederland waar ik jury was.
Kort en to the point.
Citaat:Beste professor, niet iedereen bewandelt hetzelfde pad als u, sommige kunnen het niet en anderen willen het niet. D'r zijn meerdere mogelijkheden/manieren om ergens te komen, dat u dankzij bepaalde keuzes gekomen bent waar u nu staat is fijn, maar hetwil niet zeggen dat anderen diezelfde dingen moeten doen en/of laten om op soort gelijk 'niveau' te komen.
setteke schreef:Aillil, heb je dat hier in NL gestart? En nog recent? Ik heb wel meegekregen, dat er door het ZZ Licht bij de basis te betrekken het "slechte" niveau is verschoven naar het ZZ Zwaar.
Professor schreef:Citaat:Beste professor, niet iedereen bewandelt hetzelfde pad als u, sommige kunnen het niet en anderen willen het niet. D'r zijn meerdere mogelijkheden/manieren om ergens te komen, dat u dankzij bepaalde keuzes gekomen bent waar u nu staat is fijn, maar hetwil niet zeggen dat anderen diezelfde dingen moeten doen en/of laten om op soort gelijk 'niveau' te komen.
Het gaat niet om mij of wie dan ook, maar het is opmerkelijk dat men in Nederland in de paardenwereld steeds meer popiejopie taal spreekt die van alle kanten niet klopt.
Een paard loopt geen bestgaande proef het is bestgaande. Een paard gaat niet in balans maar gaat in evenwicht, wij zitten in een balans zit, dus wanneer men deze laatste niet uit elkaar haalt is dat al moeilijk.
En het is vreemd dat in Frankrijk en Duitsland de uitdrukkingen wel gebruikt worden omdat men elkaar dan makkelijker begrijpt en niet elle lange onzin hoeft te schrijven.
Het gaat om duidelijkheid juist daarom, men krijgt gewoon het uitleggen om het uitleggen en dat is onnodig.
Vreemd dat in alle sporten dat zo is, alleen in de paardensport niet.
En en de jury´s dienen toch wel degelijk 1 taal te spreken.
Daarom meneer Ailill wij bewandelen allemaal hetzelfde pad nl de paardensport, stel u voor dat bij voetbal de scheidsrechter opeens met onverklaarbare opmerkingen komt.
Het word zo op den duur een Babylonische spraakverwarring. Net zo als iedereen een taal kan leren kan men dat met de uitdrukkingen ook. Dat heb ik geleerd zowel in Nederland als in Duitsland en Frankrijk.
setteke schreef:Die discussie is er eigenlijk altijd, er zijn bepaalde klasses eindstation, daar ontkom je niet aan. Maar ik kan me voorstellen als je net zo'n klasse moet jureren, dat het wel vervelend is als je van de 20 combi's maar 5 fijne hebt. Daarom ben ik ook geen jury
Ailill schreef:Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ik heb een paar keer mogen jureren op de plaatselijke manege, gewoon voor de lol. Jonge kinderen, en af en toe volwassen mensen. Ik kan van die mensen echt ontzettend veel leren, net als dat ik veel leer van mijn pupillen. Ik kijk meestal meer naar het paard, en zie van daaruit wat er verkeerd gaat.
Ailill schreef:U bent van mening dat het in evenwicht lopen moet zijn, en dat zal dan ook uw keuze zijn tijdens een uitleg/gesprek.
Citaat:Ook ik ken aardig wat int. paarden woorden/termen/kreten, ontzettend handig. Zeker als ik de taal niet vloeiend beheers is het voor mij zeer belangrijk om de juiste termen te gebruiken, ben ik het weer met u eens. Maar ik merk wel dat in zulke situaties mijn lessen anders zijn dan in bijv. Nederland of Italië, ik kan dan minder goed de diepte induiken wat betreft theorie.
burl schreef:Jurylid Jacques van der Harst jureerde vorige week in Liempje de junioren, joungriders en het ZZ-zwaar, Prix St. Georges en de Inter I.
In de Paardenkrant staan zijn bevindingen en ik ben blij dat hij nu eens zegt hoe ik het ook ervaar.
Citaat Jacques van der Harst
De Young Riders reden weinig verheffend. Er was sprake van matige prestaties dor een gemis aan de basis. Paarden in verbinding kunnen rijden vanuit het achterbeen, daar draait het om aldus een teleurgestelde Jacques van der Harst. De amazones die bovenaan eindigden met een kleine winstpunt hadden dit vooral te danken aan de kwaliteiten van hun ervaren paarden. 'een GP paard en een lichte tour paard'.
Het niveau van het ZZ-Zwaar was bedroevend. Veel paarden liepen te veel op de hand, te weinig zelf in balans, te weinig zelfdragend. Het is als jury niet leuk om zo te moeten jureren maar we moeten de juiste maatlat er naast leggen. Aanleuning, geslotenheid en op eigen benen kunnen lopen zijn toch essentiële criteria. Er zat geen enkel paard bij waarbij het eruit zag of alles vanzelf gaat. Er was te einig vanzelfsprekendheid, de paarden zijn te weinig vrij van de hand en te weinig in balans. Bovendien hadden veel paarden last van spanning.
Ook in de Prix St. Georges en Inter I spreekt hij over te weinig gedragenheid, vrijheid en verzameling.
setteke schreef:Aillil, heb je dat hier in NL gestart? En nog recent? Ik heb wel meegekregen, dat er door het ZZ Licht bij de basis te betrekken het "slechte" niveau is verschoven naar het ZZ Zwaar.
Professor schreef:Nombrado nooit gehoord dat de van Dale niet het zelfde is als een vaktaal.
Dat men technisch Engels moet leren wanneer men werktuigbouwkundige wilt worden?
Dat men als instructeur van het "oude" Deurne net zo die taal moest beheersen, dat toen niet alles door elkaar gehaald werd, dat evenwicht en het rijtechnisch evenwicht wel heel wat anders is als Balans, daar zit men in.
Dat een paard wanneer hij op zijn eigen benen kan lopen hij in evenwicht gaat.
En waarom men zo vreemd aankijkt naar normale termen omdat waarschijnlijk te gewoontjes klinkt, men is liever daarmee bezig zich in alle bochten te wringen om interessant te doen en zijn eigen terminologie uit.
Het is jammer dat men de moeite niet neemt om eens na te denken over aan de teugel, daar is een forum van iedereen denkt dat aan de teugel het zelfde is als in de houding, allemaal schrijven ze over een gebogen bovenlijn van de hals, wat ook niet waar is. Dat is ook omdat de een het zo noemt en de ander het zo.
En daarom moet men uitleggen wat eigenlijk helemaal niet uitgelegd hoeft te worden wanneer men het van te voren leert.
Professor schreef:murphy102 schreef:Ik weet niet wat u bedoeld met "Haarfeeling", maar wat ik bedoel is dat het been nooit "ver weg" is, maar altijd passief "in de buurt", indien er geen hulp wordt gegeven.
Dus been niet afsteken.
Dat de kuit dus het onderbeen zo dicht bij het paard blijft dat het quasi de haren van het paard voelt.
cherie78 schreef:setteke schreef:Aillil, heb je dat hier in NL gestart? En nog recent? Ik heb wel meegekregen, dat er door het ZZ Licht bij de basis te betrekken het "slechte" niveau is verschoven naar het ZZ Zwaar.
Hoe is het dan mogelijk dat die combinatie's in het ZZ-Z komen, vraag ik me dan af.
Als de jury in de basis jureert hoe het zou "moeten" komen de combinatie's nooit de M2 uit.
Als de ruiters daar überhaupt al in terecht zouden komen, als er goed gejureerd zou worden.
Als "groom" van mijn dochter heb ik heel wat wedstrijden gezien, tot de Hippiade aan toe.
Tijdens die wedstrijden heb ik "HET" nooit gezien.
Wel heb ik van verschillende jury-leden (verbonden aan de rijvereniging waar mijn dochter toen lid was) dat wanneer er gejureerd werd zoals zou "moeten" ze na verloop van tijd niet meer gevraagd werden.
pien_2010 schreef:Ben het niet eens met je NOmbrado. Ik vind het erg prettig als mijn instructeur zegt: "Pien, let op dat je paard niet gaat lopen", of bijvoorbeeld even later zegt: "dat is wat ik graag zie, nu is je paard meer in evenwicht en gaat". Als ik rijd tijdens mijn les heb ik geen tijd voor allerlei uitleg dan wil ik gewoon begrijpen wat er bedoeld wordt. Het gaat in dit geval ook niet om je paard, die zal het inderdaad een worst zijn, maar het gaat om ruiter, instructeur en omstanders. Fijn om één taal te spreken.
pien_2010 schreef:Ben het niet eens met je NOmbrado. Ik vind het erg prettig als mijn instructeur zegt: "Pien, let op dat je paard niet gaat lopen", of bijvoorbeeld even later zegt: "dat is wat ik graag zie, nu is je paard meer in evenwicht en gaat". Als ik rijd tijdens mijn les heb ik geen tijd voor allerlei uitleg dan wil ik gewoon begrijpen wat er bedoeld wordt. Het gaat in dit geval ook niet om je paard, die zal het inderdaad een worst zijn, maar het gaat om ruiter, instructeur en omstanders. Fijn om één taal te spreken.