[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:51

Marijke_Dub schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de tips die jullie mij kunnen geven.

Dit is de recentste rijfoto samen met mijn eigen paard. Ik ben me ervan bewust dat ik mijn hak moet uitdrukken.

[ Afbeelding ]

Dit was de laatste keer dat ik op hem gereden heb. Ik heb altijd het meest moeite gehad met mijn eigen paard
goed te rijden. Ik heb afgelopen jaar verschillende pony's voor de verkoop gehad waar ik makkelijker mee weg
reed. Viper (mijn paard die je op de foto ziet) kan tijdens het rijden best lomp overkomen, hoog opgooien en
maakt zich sterk en gaat snel hangen.
Ik heb het afgelopen jaar veel rij ervaring opgedaan en wil nu helemaal opnieuw beginnen met mijn paard. Ik heb
hem een lange tijd niet kunnen rijden doordat hij last van headshaken heeft gehad. Ik wil ' ons project ' beginnen
met het trainen aan de dubbele longe. Als jullie advies of tips hebben sta ik er zeker voor open .

Ik wil graag even insteken op jouw algemene analyse van je paard (wat ook wat over jou zegt Y;( ):
- "gaat snel hangen" -> dus.... JIJ hangt
- "maakt zich sterk" -> dus.. jij wordt sterk
- "hoog opgooien" -> dus jij vindt hem moeilijk uit te zitten?
- "lomp overkomen" -> geen idee wat je hier mee bedoelt.. ???
- "headshaken" -> kan volgens mij het beste opgelost worden met een goede aanleuning.

En dan nu naar je foto:
Ik zie een amazone die haar benen optrekt om been te geven. Door je been op te trekken wordt je balans minder, waardoor je hand ook minder onafhankelijk is. Je ziet ook een vrij starre verbinding met de mond, paard houdt zich strak. Als je naar de benen van het paard kijkt, zie je de achterhand maar minimaal ondertreden, wat ook past bij zijn rug, die gespannen blijft. Voor de mate waarin het achterbenen van je paard op deze foto ondertreden, krijgt hij te weinig ruimte van voor, om in balans te kunnen lopen. Je paard heeft daardoor twee keuzes: sneller gaan, of gaan hangen. Probeer je paard dus iets meer ruimte te geven aan de voorkant, zodat hij in een fijne houding kan lopen en dus kan ontspannen.

Wat betreft het been geven: probeer met je kuit been te geven, dus meer de bovenste helft van je onderbeen. Je paard voelt een mugje zitten, hij voelt jou been ook echt wel hoor. Als je zo hard moet knijpen, raak je uit balans (ik raad je dezelfde oefeningen aan als vlaflip), bovendien stoor je je paard in zijn ontspanning. Zou jij je rug ontspannen als iemand die op jouw rug zit, zijn benen aanknijpt? :Y) Dat je paard niet reageert, dat is wat anders.. hij VOELT het echt wel. Geen reactie kan ook komen doordat je iets vragen vraagt wat hij niet snapt/kan.. Let dus goed op je timing. Zodra je paard voorwaarts gaat voorkeur been, ontspannen. Op het moment dat jij ontspant, LEERT je paard, op dát moment snapt je paard welke reactie jij van hem wilt hebben.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:52

bertie schreef:
Sorry, geen commentaar voor ruiters zonder helm. _-:(
Marijke_Dub schreef:

Dit is de recentste rijfoto samen met mijn eigen paard. Ik ben me ervan bewust dat ik mijn hak moet uitdrukken.

[ Afbeelding ]

Dit was de laatste keer dat ik op hem gereden heb. Ik heb altijd het meest moeite gehad met mijn eigen paard
goed te rijden. Ik heb afgelopen jaar verschillende pony's voor de verkoop gehad waar ik makkelijker mee weg
reed. Viper (mijn paard die je op de foto ziet) kan tijdens het rijden best lomp overkomen, hoog opgooien en
Ik heb het afgelopen jaar veel rij ervaring opgedaan en wil nu helemaal opnieuw beginnen met mijn paard. Ik heb
hem een lange tijd niet kunnen rijden doordat hij last van headshaken heeft gehad. Ik wil ' ons project ' beginnen
met het trainen aan de dubbele longe. Als jullie advies of tips hebben sta ik er zeker voor open .

Hahaha :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:43

Marijke_Dub schreef:
Vergeten te zeggen, vind zelf erg moeilijk om te zeggen.

Ik zie zelf nog te veel spanning in zijn hals, waardoor hij zijn rug ook nog niet lekker kan ontspannen.
Hij mag nog meer in elkaar gereden worden, hij valt nu nog best uit elkaar.

Ik moet mijn ellebogen meer bij me houden en handen zelf meer dragen. Hakken uitdrukken en schouders
meer naar achter.

Heel goed dat je toch probeert te zeggen wat je zelf ziet! <3
Zoals ook wel uit mijn eerdere post blijkt, ben ik het met je eerste zin (tweede in je hele bericht) eens. Goed gezien, beetje meer zelfvertrouwen mag dus best :D *\o/*

Maar met je tweede zin ben ik het niet eens. Een paard dat niet ontspant in de nek en rug, kán niet méér bij elkaar lopen!!! Denk maar eens over zijn anatomie na. Meer bij elkaar betekend dat je zijn achterhand er meer onder wil (paard zijn bekken moet dus kantelen). Dat lukt niet als de rug spant, want die trekt als het ware de bekken weer terug de verkeerde kant op. Je moet juist oefenen om hem langer te krijgen, want een paard dat langer kan worden, die ontspant zich. En van daar uit kan je je paard pas weer korter gaan maken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:16

Je hebt het mooi geanalyseerd! Soms misschien iets te lief voor de amazone :o Mijn aanvullingen heb ik even onder jouw opmerkingen verwerkt in vet lettertype.
flavlip schreef:
@ VMwis Foto1 Dit paard lijkt wat moeite te hebben met zijn balans, niet helemaal op zijn eigen benen te lopen. Ik weet niet of je alle paarden vaker rijdt, maar bij dit paard zou ik aanraden stukjes met lange teugels te galopperen, zodat hij wel op z'n eigen benen moet lopen en het van hier uit weer op te pakken.
Ik denk dat je zeker een punt hebt met balans, maar ik denk dan meer aan een paard dat wat scheef is. Door de teugels los te gooien, wordt hij waarschijnlijk niet rechter. Ik zou stukken binnenhoefslag proberen mee te nemen.

Foto 2 Kan ik me helemaal vinden in je eigen commentaar. Ik ben van mening dat het paard eerst moet lopen voor je het aan de voorkant kan opvangen, hier mis ik de activiteit.
Bij deze foto verwijs ik graag naar het commentaar dat ik bij Marijke_dub gegeven heb: het paard krijgt te weinig ruimte aan de voorkant ten opzichte van de mate van ondertreden van de achterhand (weinig)

Foto 3 Het te diep lopen geef je zelf al aan, wel vind ik dat het paard hier fijn jouw hand op zoekt. Dus mijn tip, teugels korter en hoger en als het goed is zoekt het paard dan daarin een fijne aanleuning. Ik vind het fijn te zien dat dit paard de aandacht volledig bij jou heeft :)
Ik vind het er meer op lijken dat de amazone het paard opzoekt ipv andersom.

Foto 4 Meer contact met de teugels, het lijkt of dit paard gewoon een houding aanneemt en achter jouw hand loopt. Naar voren drijven, naar je hand toe.
Eens met je opmerking over dat het paard in een houding loopt!

Foto 5 Ik vind je nog niet te groot hoor! Misschien voor het plaatje is een groter paard mooier, maar ik vind dit zeker nog kunnen. Hier kun je goed de driehoekjes zien en het driehoekje van de voorbenen is een stuk groter. Het paard heeft genoeg ruimte om zijn voorbenen goed neer te zetten, maar mist de activiteit van achter. Goed op je billen blijven zitten en schouders net iets meer naar achteren.
Bíjna helemaal eens! *\o/* Paard krijgt wat mij betreft niet genoeg ruimte om te ontspannen.

Foto 6 Dit vind ik een heel fijn beeld! :) Die centimeter dieper hoeft echt niet, dan zou hij achter de loodlijn gaan lopen. Ik vind dit een perfect beeld, het paard heeft genoeg voorwaartse drang, je hebt fijne ontspannen aanleuning, de achterhand zet hij er super onder. Dus ik zou zeggen, niks meer aan doen! Je eigen houding vind ik ook netjes, je zit heel goed rechtop, alleen de lijn van schouder-heup-hak mis ik (een lichte stoelzit), de lijn van het bit naar jouw elleboog is wel super!
Een perfect beeld vind ik het nog niet -O- Amazone en dus paard ook, blijven wat stug in de kaak.

@ mang Heel duidelijk zo! En wat goed dat jij zo je eigen indeel erin kunt benoemen.
Inderdaad een hele mooie aanvulling van mang! Het enige ik nog zou willen aanvullen, is dat een paard dat fijn over de benen loopt, zijn voor- en achterbenen naar voren durft te zetten

Nog een algemene opmerking voor VMwis:
Erg leuk al die verschillende paarden onder jou. Zo kunnen we nog veel beter de invloed van jou als ruiter zien _/-\o_
Wat mij opvalt, is dat jij heel handig bent met je teugelhulpen. Je lijkt alle paarden precies in de houding te krijgen zoals jij dat wil. Dat vind ik hartstikke knap, dat getuigd van veel gevoel hoe je een paard kan laten leren wat jij wil én van consequent handelen!
Ik denk dat je nog een hele grote stap kan maken als je nog meer gaat luisteren naar de rug van de paarden die jij rijdt. Alle paarden zijn wat strak in hun rug en brengen daardoor de achterhand ook te weinig onder. Een paar pagina's terug hadden we het over de bovenlijn, dat deze bol moet zijn en dat een paard met zijn schoft omhoog moet lopen. Dat mis ik bij jouw foto's. Probeer de paarden iets meer zelf te laten bepalen waar ze hun hoofd houden en probeer eens wat vaker uit te schuiven.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:20

_iDj_ schreef:
Je hebt het mooi geanalyseerd! Soms misschien iets te lief voor de amazone :o Mijn aanvullingen heb ik even onder jouw opmerkingen verwerkt in vet lettertype.
flavlip schreef:
@ VMwis Foto1 Dit paard lijkt wat moeite te hebben met zijn balans, niet helemaal op zijn eigen benen te lopen. Ik weet niet of je alle paarden vaker rijdt, maar bij dit paard zou ik aanraden stukjes met lange teugels te galopperen, zodat hij wel op z'n eigen benen moet lopen en het van hier uit weer op te pakken.
Ik denk dat je zeker een punt hebt met balans, maar ik denk dan meer aan een paard dat wat scheef is. Door de teugels los te gooien, wordt hij waarschijnlijk niet rechter. Ik zou stukken binnenhoefslag proberen mee te nemen.

Foto 2 Kan ik me helemaal vinden in je eigen commentaar. Ik ben van mening dat het paard eerst moet lopen voor je het aan de voorkant kan opvangen, hier mis ik de activiteit.
Bij deze foto verwijs ik graag naar het commentaar dat ik bij Marijke_dub gegeven heb: het paard krijgt te weinig ruimte aan de voorkant ten opzichte van de mate van ondertreden van de achterhand (weinig)

Foto 3 Het te diep lopen geef je zelf al aan, wel vind ik dat het paard hier fijn jouw hand op zoekt. Dus mijn tip, teugels korter en hoger en als het goed is zoekt het paard dan daarin een fijne aanleuning. Ik vind het fijn te zien dat dit paard de aandacht volledig bij jou heeft :)
Ik vind het er meer op lijken dat de amazone het paard opzoekt ipv andersom.

Foto 4 Meer contact met de teugels, het lijkt of dit paard gewoon een houding aanneemt en achter jouw hand loopt. Naar voren drijven, naar je hand toe.
Eens met je opmerking over dat het paard in een houding loopt!

Foto 5 Ik vind je nog niet te groot hoor! Misschien voor het plaatje is een groter paard mooier, maar ik vind dit zeker nog kunnen. Hier kun je goed de driehoekjes zien en het driehoekje van de voorbenen is een stuk groter. Het paard heeft genoeg ruimte om zijn voorbenen goed neer te zetten, maar mist de activiteit van achter. Goed op je billen blijven zitten en schouders net iets meer naar achteren.
Bíjna helemaal eens! *\o/* Paard krijgt wat mij betreft niet genoeg ruimte om te ontspannen.

Foto 6 Dit vind ik een heel fijn beeld! :) Die centimeter dieper hoeft echt niet, dan zou hij achter de loodlijn gaan lopen. Ik vind dit een perfect beeld, het paard heeft genoeg voorwaartse drang, je hebt fijne ontspannen aanleuning, de achterhand zet hij er super onder. Dus ik zou zeggen, niks meer aan doen! Je eigen houding vind ik ook netjes, je zit heel goed rechtop, alleen de lijn van schouder-heup-hak mis ik (een lichte stoelzit), de lijn van het bit naar jouw elleboog is wel super!
Een perfect beeld vind ik het nog niet -O- Amazone en dus paard ook, blijven wat stug in de kaak.

@ mang Heel duidelijk zo! En wat goed dat jij zo je eigen indeel erin kunt benoemen.
Inderdaad een hele mooie aanvulling van mang! Het enige ik nog zou willen aanvullen, is dat een paard dat fijn over de benen loopt, zijn voor- en achterbenen naar voren durft te zetten

Nog een algemene opmerking voor VMwis:
Erg leuk al die verschillende paarden onder jou. Zo kunnen we nog veel beter de invloed van jou als ruiter zien _/-\o_
Wat mij opvalt, is dat jij heel handig bent met je teugelhulpen. Je lijkt alle paarden precies in de houding te krijgen zoals jij dat wil. Dat vind ik hartstikke knap, dat getuigd van veel gevoel hoe je een paard kan laten leren wat jij wil én van consequent handelen!
Ik denk dat je nog een hele grote stap kan maken als je nog meer gaat luisteren naar de rug van de paarden die jij rijdt. Alle paarden zijn wat strak in hun rug en brengen daardoor de achterhand ook te weinig onder. Een paar pagina's terug hadden we het over de bovenlijn, dat deze bol moet zijn en dat een paard met zijn schoft omhoog moet lopen. Dat mis ik bij jouw foto's. Probeer de paarden iets meer zelf te laten bepalen waar ze hun hoofd houden en probeer eens wat vaker uit te schuiven.

Bedankt voor je tips:) ik ga de vorige paginas even doorlezen dan;)
Dan ga ik daar aan werken!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:28

pien_2010 schreef:
In een gesprek vanochtend met mijn instructrice vinden wij zelf dat eigenlijk takt onder “C’ moet na ontspanning (A) en aanleuning (B) want zonder ontspanning en aanleuning kan Takt nooit aanwezig zijn.

Ik denk dat een paard prima zonder aanleuning mét takt kan lopen. Zou graag je argument horen waarom dat volgens jullie niet kan.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:37

Dyonepooh1 schreef:
Brand maar los! :D
Erg benieuwd wat jullie ervan vinden! :j
Ik vind zelf dat mijn houding vreselijk is.. Ik kijk nooit goed naar voren,druk niet altijd even goed me hakken uit en heb veel moeite met recht zitten!

Ik zelf vind Mark hier redelijk ontspannen lopen!
Mark is een paard dat zich gauw druk kan makken , ze nek recht omhoog zet , zijn rug vast zet en heel hakkerig gaat lopen..
Maar ik vind hem hier netjes en ontspannen lopen!
Zelf ben ik niet zo gedreven op het aan de teugel lopen, maar heb liever dat ze het doen uit ontspanning!
[ Afbeelding ]

Leuk datje dit plaatst in een topic voor aan de teugel :P
Heel goed dat je wil dat je paard vanuit de ontspanning "aan de teugel" gaat lopen. Dat willen wij ook *\o/* _/-\o_

Je paard mag dan redelijk relaxt lopen, maar hij is niet ontspannen in de rug. Bovendien zet hij zijn onderhals er op. Zie je dat?
Hij loopt wel lekker ruim, ook van achter, maar de energie van achter wordt niet omgezet naar meer gedragenheid. Hij mag zijn hals wat meer laten zakken. Ik weet niet hoe ver jij en je paard zijn met het rijden met een halsring, maar probeer er aan te werken dat hij iets meer lengtebuiging aanneemt in wendingen. Ik zou veel voltes en achtjes met hem rijden, om hem soepeler te krijgen.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:51

_iDj_ schreef:
Dyonepooh1 schreef:
Ik vind zelf dat mijn houding vreselijk is.. Ik kijk nooit goed naar voren,druk niet altijd even goed me hakken uit en heb veel moeite met recht zitten!

Mark is een paard dat zich gauw druk kan makken , ze nek recht omhoog zet , zijn rug vast zet en heel hakkerig gaat lopen..
Zelf ben ik niet zo gedreven op het aan de teugel lopen, maar heb liever dat ze het doen uit ontspanning!
[ Afbeelding ]

Heel goed dat je wil dat je paard vanuit de ontspanning "aan de teugel" gaat lopen. Dat willen wij ook *\o/* _/-\o_

Je paard mag dan redelijk relaxt lopen, maar hij is niet ontspannen in de rug. Bovendien zet hij zijn onderhals er op. Zie je dat?
Hij loopt wel lekker ruim, ook van achter, maar de energie van achter wordt niet omgezet naar meer gedragenheid. Hij mag zijn hals wat meer laten zakken. Ik weet niet hoe ver jij en je paard zijn met het rijden met een halsring, maar probeer er aan te werken dat hij iets meer lengtebuiging aanneemt in wendingen. Ik zou veel voltes en achtjes met hem rijden, om hem soepeler te krijgen.

Ja dat zie ik ook!
We gaan er aan werken! :D

Nou we rijden zo nu en dan met Nedkrope, maar ben van plan om hem meer bitloos en net beckrope te gaan rijden!

Dankje voor de tips! We gaan er mee aan de slag! :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:45

_iDj_ schreef:
pien_2010 schreef:
In een gesprek vanochtend met mijn instructrice vinden wij zelf dat eigenlijk takt onder “C’ moet na ontspanning (A) en aanleuning (B) want zonder ontspanning en aanleuning kan Takt nooit aanwezig zijn.

Ik denk dat een paard prima zonder aanleuning mét takt kan lopen. Zou graag je argument horen waarom dat volgens jullie niet kan.

Mee eens, ik vind het dan ook volstrekt logisch dat het takt, ontspanning en dan pas aanleuning is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:49

_iDj_ schreef:
pien_2010 schreef:

IDJ ik ben het wel met je eens dat als je een paard hebt waar (nog) niets van gevraagd wordt hij wel takt matig kan lopen maar dan ben je niet dressuur matig bezig waarbij je probeert om hem in evenwicht te laten gaan met gewicht meer op achteren naar gelang training meer vordert.

Daarom denk ik dat een paard zonder aanleuning niet met takt kan gaan (is wat anders dan gewoon lopen dus).

Eerst uit recente eigen ervaring. Gisteren na een half uur rijden op mijn jongste (ging super) vond ik dat het oudste paard waar ik zelden nog op rijd (paard van mijn man = beginner en bijrijder rijdt op hem) wel heel mager presteerde. Te mager voor zijn doen.

Dus ik gestopt met de jongste want die ging super en even de oudste overgenomen paar minuten voordat we zouden stoppen. Wouw wat hield beestje bit vast. Ken ik niet van hem. Dus rustig wending om de voorhand gedaan links en rechtsom en mijnheertje begon gelijk te kauwen op het bit en liet kaak los.
Toen van achter naar voren overgangen gaan rijden en rug voelde strak aan, paardje kauwde wel op het bit maar ik was niet tevreden want hij was niet door de nek met vallende stelling hals. Takt kon ik voelen was niet goed, kon ook niet anders want zonder aanleuning kunnen de hulpen niet door komen.
Na paar rondjes van achter naar voren rijden, overgangen rijden kwam paard mooi door de nek met vallende stelling hals. Bijrijder zei: “oh Pien, ik wist niet dat hij zo mooi takt matig kan lopen”. Ben toen ook gestopt waarbij ik haar vertelde dat de rug nog beter kan en moet (kan niet in paar minuten los gewerkt worden dus over een tijdje als ik meer tijd heb ga ik hem regelmatig weer bij rijden) en pas als de rug los is en paard losgelaten is dat ze dan niet zal weten wat ze ziet. Dit was pas het begin. Dus bevestigd in mijn eigen opvatting dat aanleuning nodig is voor goede takt en dat je niet één voor één rijtje van het Scala kunt afwerken maar dat het met elkaar verweven is.
Die takt moet je dus tijdens het rijden steeds weer toetsen(net als de rest), ín een oefening en ná een oefening. Blijft die niet correct of verbeterd die niet dan heb je dus elders een probleem, heel vaak in de ontspanning. Een losmakende oefening kan dat weer snel herstellen zoals ook bleek in mijn voorbeeld.
Daarom vind ik ook dat die takt van voor naar achteren en van achteren naar voor getoetst moet worden. Aan de takt zie en voel je onmiddellijk dat er ergens iets fout gaat. Dan uitzoeken wat het is: is de ontspanning niet goed, dus is er ergens spanning opgetreden dan verandert ook de aanleuning en zeker ook de takt.
Bij een jong paard werk je in eerste instantie aan takt, ontspanning en aanleuning. Aan de hand van de takt controleer je, dus juist ook naderhand en steeds verder in de opleiding van het paard.
Uiteraard wordt takt niet voor niets vooraan gezet in de literatuur ook al, zo was de discussie onderling dat je die ook op de derde plaats zou kunnen zetten juist omdat het allemaal zo met elkaar verweven is. Maar de takt vertelt je gewoon heel erg veel en dat voel je ook gelijk als daar iets in mankeert. Dus Visitor daarin ben ik het met jou eens dat Takt terecht vooraan staat.
In onze discussie, dus in de context geplaatst, hadden we zo iets je kunt het net zo goed op drie zetten want het heeft allemaal zoveel met elkaar te maken. Dat is ietwat fout overgekomen hier op BOKT.

_iDj_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:04

Ik ben het inderdaad met je eens dat alles met elkaar verweven is, maar ik denk dat je in je bovenstaande verhaal een (wellicht in zeer geringe mate) verreden paard verward met een ongeschonden paard dat alleen maar een veerkrachtige verbinding kent en nooit tegengewerkt is (wat wellicht een utopie is omdat maar weinig mensen zo gevoelig zijn als een paard).

Verbinding nemen (dressuurmatig gaan rijden, met tot doel het evenwicht te veranderen) hoeft niet te leiden tot een verstoring in de takt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:44

IDJ dat klopt en als je mijn bericht leest dan schrijf ik dat ook niet. Want als het goed is leidt het juist NIET tot verstoring van takt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:48

_iDj_ schreef:
Dyonepooh1 schreef:

[ Afbeelding ]

Ik had ook een pony met een dikke onderhals, ik heb wat foto's waar ik zelf wat commentaar straks op ga geven, maar ik heb haar losser en ontspannender gekregen en maar op 1 manier, zo veel mogelijk figuren rijden en dan vooral voltes, slangevoltes, achtjes, rechtsomkeerd etc...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:01

Even wat gegevens over deze foto:
Stella een Haflinger van 1.40. Meeste strakke onderhals die je kan bedenken. Net 1 maand lease en les met haar.
Afbeelding
Nu over de foto, wat ik zie:
Ik zit als een zoutzak op het paard, bol mijn rug en heb mijn handen te laag alsof ik haar wil dwingen, ik kijk naar beneden. Verder ben ik blij met mijn hakken...
Voor haar doen treedt ze goed onder (heb zo even een voorbeeld foto van hoe ze meestal loopt).
Ontspanning in de kaak mis ik, komt voornamelijk omdat ze eigenlijk nooit goed getraind is. In de staart is spanning te zien, niet heel veel maar wel wat. De "V" zie ik alleen een beetje voor eigenlijk. In het midden en achter niet. Haar oren staan zoals ze altijd staan, voor mijn gevoel is ze op dit moment geconcentreerd op mij.
Haar rug drukt ze weg en over de bekken kan ik niks zeggen want weet niet hoe ik dat moet zien.

Euhm ja, jullie graag?
Foto hoe ze normaal loopt: Afbeelding

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:02

Oh nog een puntje van de bovenste: ze loopt mooi in takt lijkt het

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:05

even een vraagie

wat is volgens jullie de PERFECTE aan de teugel?

en dan geen tekening , een foto ;D

ben benieuwd

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:11

Heel erg bedankt voor je reactie :) Ga er zeker wat mee doen!
Wat betreft het headshaken , hij heeft last van het headshake syndroom waardoor het haast niet mogelijk is om
hem vanaf maart tot ongeveer begin september te rijden jammer genoeg.
Mag ik alleen nog vragen wat je precies bedoelt met langer maken? Bedoel je dan dat hij meer lengte in zijn hals
mag krijgen? Of dat hij wat ronder gereden mag worden?

_iDj_ schreef:
Marijke_Dub schreef:

[ Afbeelding ]

Ik wil graag even insteken op jouw algemene analyse van je paard (wat ook wat over jou zegt Y;( ):
- "gaat snel hangen" -> dus.... JIJ hangt
- "maakt zich sterk" -> dus.. jij wordt sterk
- "hoog opgooien" -> dus jij vindt hem moeilijk uit te zitten?
- "lomp overkomen" -> geen idee wat je hier mee bedoelt.. ???
- "headshaken" -> kan volgens mij het beste opgelost worden met een goede aanleuning.

En dan nu naar je foto:
Ik zie een amazone die haar benen optrekt om been te geven. Door je been op te trekken wordt je balans minder, waardoor je hand ook minder onafhankelijk is. Je ziet ook een vrij starre verbinding met de mond, paard houdt zich strak. Als je naar de benen van het paard kijkt, zie je de achterhand maar minimaal ondertreden, wat ook past bij zijn rug, die gespannen blijft. Voor de mate waarin het achterbenen van je paard op deze foto ondertreden, krijgt hij te weinig ruimte van voor, om in balans te kunnen lopen. Je paard heeft daardoor twee keuzes: sneller gaan, of gaan hangen. Probeer je paard dus iets meer ruimte te geven aan de voorkant, zodat hij in een fijne houding kan lopen en dus kan ontspannen.

Wat betreft het been geven: probeer met je kuit been te geven, dus meer de bovenste helft van je onderbeen. Je paard voelt een mugje zitten, hij voelt jou been ook echt wel hoor. Als je zo hard moet knijpen, raak je uit balans (ik raad je dezelfde oefeningen aan als vlaflip), bovendien stoor je je paard in zijn ontspanning. Zou jij je rug ontspannen als iemand die op jouw rug zit, zijn benen aanknijpt? :Y) Dat je paard niet reageert, dat is wat anders.. hij VOELT het echt wel. Geen reactie kan ook komen doordat je iets vragen vraagt wat hij niet snapt/kan.. Let dus goed op je timing. Zodra je paard voorwaarts gaat voorkeur been, ontspannen. Op het moment dat jij ontspant, LEERT je paard, op dát moment snapt je paard welke reactie jij van hem wilt hebben.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:09

Citaat:
Ik had ook een pony met een dikke onderhals, ik heb wat foto's waar ik zelf wat commentaar straks op ga geven, maar ik heb haar losser en ontspannender gekregen en maar op 1 manier, zo veel mogelijk figuren rijden en dan vooral voltes, slangevoltes, achtjes, rechtsomkeerd etc...

ja zijn we momenteel heel veel mee bezig! :D

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:09

Citaat:

ja zijn we momenteel heel veel mee bezig! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:24

pien_2010 schreef:
Bij een jong paard werk je in eerste instantie aan takt, ontspanning en aanleuning.

Ik ben blij dat je het woord 'takt' consequent met een 'k' schrijft.
Dat doet bepaald niet iedereen, en ook de 'officiële instanties' niet. Zucht. 8)7
Tact met een 'c' gaat over diplomatie. |o
Takt met een 'k' is het Duitse woord dat gebruikt wordt om een aspect van de beweging van een paard aan te geven. :j
Fijn dat jij het verschil kent! *\o/*

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:57

Bertie, zou je mijn eigen commentaar willen beoordelen

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:38

Kabayo schreef:
even een vraagie

wat is volgens jullie de PERFECTE aan de teugel?

en dan geen tekening , een foto ;D

ben benieuwd

Hee, wat grappig! +:)+
Ik ben op zoek gegaan naar foto's, en ineens realiseer ik me dat een perfect plaatje er steeds anders uit kan zien. Afhankelijk van de gevraagde beweging, en ook afhankelijk van de gevraagde oefening.
Er is dus nooit 'HET perfecte plaatje'. Er zijn véél perfecte plaatjes mogelijk. :)*

Ineens vraag ik me trouwens ook af of 'aan de teugel' hetzelfde is als 'aanleuning'. :?

Beide begrippen hebben het over durchlässigkeit - en toch .. het vóelt anders..
Ik kan het niet onder woorden brengen, dit is echt iets dat ik in m'n achterhoofd ga stoppen..
Mijn achterhoofd doet altijd mijn diepere denkwerk. <3

Dank je wel voor je vraag! *\o/*
Hij lijkt simpel, maar het antwoord is nog niet zo simpel. EN: je hebt me aan het denken gezet. dank je wel! <3

Hier een paar foto's die ik wel geschikt vind als antwoord op je vraag.
Eh .. PERFECT bestaat niet, maar de plaatjes benaderen het wel.

(bijna) Perfect plaatje voor bijvoorbeeld rijden naar halsstrekken toe:
Afbeelding
(bijna) Perfect plaatje van piaffe
Afbeelding
(bijna) Perfect plaatje tijdens galopwissels
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:50

xDaantjxx schreef:
Bertie, zou je mijn eigen commentaar willen beoordelen

Pff
bedoel je dit commentaar?
Citaat:
Ik zit als een zoutzak op het paard, bol mijn rug en heb mijn handen te laag alsof ik haar wil dwingen, ik kijk naar beneden. Verder ben ik blij met mijn hakken...
Voor haar doen treedt ze goed onder (heb zo even een voorbeeld foto van hoe ze meestal loopt).
Ontspanning in de kaak mis ik, komt voornamelijk omdat ze eigenlijk nooit goed getraind is. In de staart is spanning te zien, niet heel veel maar wel wat. De "V" zie ik alleen een beetje voor eigenlijk. In het midden en achter niet. Haar oren staan zoals ze altijd staan, voor mijn gevoel is ze op dit moment geconcentreerd op mij.
Haar rug drukt ze weg en over de bekken kan ik niks zeggen want weet niet hoe ik dat moet zien.

Ik zeg 'Pff' omdat ik je commentaar heel goed vind.
Je bent in staat om afstand te nemen in je commentaar. Je benoemt het plaatje. En wát je benoemt is correct.
Vaak kunnen mensen het 'gevoel' niet scheiden van het 'plaatje'. Jij kunt dat zo te zien wel.
Wat jij hier doet is heel waardevol. Omdat jij het 'plaatje' kunt benoemen ben je ook in staat om je eigen leerplan op te stellen.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:53

Haha is het echt zo goed?
Ik kijk naar het plaatje alsof iemand anders erop zit.
Dat kijken vanaf een afstand heb ik op middelbare school heel veel mee geoefend.
Haha dacht ga het nu eindelijk eens proberen kijken of het lukt :)
En ja dus hihi

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:54

En wat ook zo is, voor mijn gevoel loopt ze lekker omdat ik weet waar ik aan moest werken, dan kijk ik naar het plaatje wat lange na niet goed is eigenlijk.