Marijke_Dub schreef:Ik ben erg benieuwd naar de tips die jullie mij kunnen geven.
Dit is de recentste rijfoto samen met mijn eigen paard. Ik ben me ervan bewust dat ik mijn hak moet uitdrukken.
[ Afbeelding ]
Dit was de laatste keer dat ik op hem gereden heb. Ik heb altijd het meest moeite gehad met mijn eigen paard
goed te rijden. Ik heb afgelopen jaar verschillende pony's voor de verkoop gehad waar ik makkelijker mee weg
reed. Viper (mijn paard die je op de foto ziet) kan tijdens het rijden best lomp overkomen, hoog opgooien en
maakt zich sterk en gaat snel hangen.
Ik heb het afgelopen jaar veel rij ervaring opgedaan en wil nu helemaal opnieuw beginnen met mijn paard. Ik heb
hem een lange tijd niet kunnen rijden doordat hij last van headshaken heeft gehad. Ik wil ' ons project ' beginnen
met het trainen aan de dubbele longe. Als jullie advies of tips hebben sta ik er zeker voor open .
Ik wil graag even insteken op jouw algemene analyse van je paard (wat ook wat over jou zegt

- "gaat snel hangen" -> dus.... JIJ hangt
- "maakt zich sterk" -> dus.. jij wordt sterk
- "hoog opgooien" -> dus jij vindt hem moeilijk uit te zitten?
- "lomp overkomen" -> geen idee wat je hier mee bedoelt.. ???
- "headshaken" -> kan volgens mij het beste opgelost worden met een goede aanleuning.
En dan nu naar je foto:
Ik zie een amazone die haar benen optrekt om been te geven. Door je been op te trekken wordt je balans minder, waardoor je hand ook minder onafhankelijk is. Je ziet ook een vrij starre verbinding met de mond, paard houdt zich strak. Als je naar de benen van het paard kijkt, zie je de achterhand maar minimaal ondertreden, wat ook past bij zijn rug, die gespannen blijft. Voor de mate waarin het achterbenen van je paard op deze foto ondertreden, krijgt hij te weinig ruimte van voor, om in balans te kunnen lopen. Je paard heeft daardoor twee keuzes: sneller gaan, of gaan hangen. Probeer je paard dus iets meer ruimte te geven aan de voorkant, zodat hij in een fijne houding kan lopen en dus kan ontspannen.
Wat betreft het been geven: probeer met je kuit been te geven, dus meer de bovenste helft van je onderbeen. Je paard voelt een mugje zitten, hij voelt jou been ook echt wel hoor. Als je zo hard moet knijpen, raak je uit balans (ik raad je dezelfde oefeningen aan als vlaflip), bovendien stoor je je paard in zijn ontspanning. Zou jij je rug ontspannen als iemand die op jouw rug zit, zijn benen aanknijpt?