[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:18

Horzelover,

hoe wil je de achterhand er onder plaatsen?
Wat voor niveau rijden jullie?
Denk dat als je jou handen nog meer ontspant en voorwaartser rijd, en zorgt dat hij/zij actief is aan het been, dat je het paardje zowiezo wat meer naar elkaar toe rijd waardoor de achterhand actiever word.

MNKA gewoon je teugels op maat houden, zoals ik lees, krijg jij dus 80 kilo in je handen wanneer ze je hand op zoekt. Rijd dan voorwaarts en figuren, dan krijgt ze de kans er niet voor. Ook veel schijn overgangen rijden, doen alsof je van draf naar stap gaat, en dan toch weer aan draven. Worden ze ook lichter van. Moet je wel even aankijken omdat ze nog jong is hoe ze dr op reageerd.
Wat ook erg fijn is om te doen, als je paard goed aan het been is om slangevoltes te maken, en bij elke boog een andere gan bijvoorbeeld, stap, draf, stap. Rijd veel op zit en benen, en gebruik je teugels als ondersteuning, omdat ze nog jong is neemt ze het zo makkelijk op. Hier krijg je een licht paard van, en omdat je op benen rijd is het ook makkelijker op daar verder in te gaan mocht je in de M2 of Z komen, omdat daar gevraagd word om beenhulpen.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:35

maralyn schreef:
Horzelover,

hoe wil je de achterhand er onder plaatsen?
Wat voor niveau rijden jullie?
Denk dat als je jou handen nog meer ontspant en voorwaartser rijd, en zorgt dat hij/zij actief is aan het been, dat je het paardje zowiezo wat meer naar elkaar toe rijd waardoor de achterhand actiever word.

MNKA gewoon je teugels op maat houden, zoals ik lees, krijg jij dus 80 kilo in je handen wanneer ze je hand op zoekt. Rijd dan voorwaarts en figuren, dan krijgt ze de kans er niet voor. Ook veel schijn overgangen rijden, doen alsof je van draf naar stap gaat, en dan toch weer aan draven. Worden ze ook lichter van. Moet je wel even aankijken omdat ze nog jong is hoe ze dr op reageerd.
Wat ook erg fijn is om te doen, als je paard goed aan het been is om slangevoltes te maken, en bij elke boog een andere gan bijvoorbeeld, stap, draf, stap. Rijd veel op zit en benen, en gebruik je teugels als ondersteuning, omdat ze nog jong is neemt ze het zo makkelijk op. Hier krijg je een licht paard van, en omdat je op benen rijd is het ook makkelijker op daar verder in te gaan mocht je in de M2 of Z komen, omdat daar gevraagd word om beenhulpen.

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee ! +:)+
Vooral die van de slangenvolte is een leuke oefening.
Dus ik moet niet mijn teugels langer maken wanneer ze dit doet, maar gewoon voorwaatser rijden, schijnovergangen en figuren.
Op schijnovergangen reageert ze soms gestrest, omdat ze het nog moeilijk vindt. Vooral omdat ze jong is en ze heeft echt een lange rug wat soms irritant kan zijn. Ik zal wel binnenkort een filmpje maken en hier plaatsen. Maar ik denk als we gewoon veel oefenen dat het veel beter wordt.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:27

hallo iedereen,
ik ben nieuw hier!
het lijkt me een leerrijk topic!

hieronder een linkje met mijn paard Ferro (Nonstop x tracy X)
hij is 7 jaar, eventinggericht gefokt. Niveau L dressuur, L springen, L eventing
op de video was hij ong. 3 maand onder het zadel na 1 jaar stilstaan (blessure)

ik doe een poging tot piaffe , jammer genoeg lukt het niet.
1 week later heb ik les gehad en toen lukte het wel.

http://img152.imageshack.us/img152/2390/4y2.mp4

eigen commentaar:
- beugels gaatje langer (is al gebeurd ondertussen)
- benen stiller
- bij overgang naar piaffe meer impuls
- stabieler teugelcontact
Laatst bijgewerkt door florence123 op 25-06-12 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:29

Waarom wil je de paiffe kunnen, zolang het paard niet correct kan verzamelen is een paiffe heel erg ver te zoeken tenzei het paard van drukte loopt te dansen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:31

maralyn schreef:
Waarom wil je de paiffe kunnen, zolang het paard niet correct kan verzamelen is een paiffe heel erg ver te zoeken tenzei het paard van drukte loopt te dansen.

mijn lesgever had de week ervoor met hem gepiaffeert , ik wou eens kijken of ik het ook kon.
en dit lukte niet :)

ondertussen oefent hij dit regelmatig met hem

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:33

xBlue schreef:
_Esther_87_ schreef:
Wat hiermee eigenlijk bedoelt word, is dat een paard niet mag knikken halverwege de hals. De hals en nek moeten een vloeiende, gebogen lijn naar boven vormen waarbij het punt tussen de oren het hoogste is. Het is dus niet de bedoeling dat de hals vanuit de schoft eerst omhoog loopt, en daarna de voorste wervels weer terug naar de grond buigen.

In hoeverre dit altijd aangehouden wordt, is heel persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld dat je een paard in training best eens wat lager of ronder mag rijden. Maar er zijn ook genoeg mensen die willen dat een paard nooit achter de loodlijn komt.
Het is in ieder geval een feit dat de nek niet het hoogste punt kan zijn als het paard achter de teugel of achter de loodlijn loopt. Daarom is het juist in de oprichting zo van belang dat je de neus aan (of iets over) de loodlijn kan rijden. Als dat niet lukt wordt de nek nooit het hoogste punt en blijf je hangen in een soort valse aanleuning, valse knik.

Als je nog vragen hebt, zeg het maar. Ik ben niet zo goed in duidelijk uitleggen en niet handig met plaatjes erbij zetten voor de duidelijkheid :)

Super bedankt, ik snap het helemaal!

Even een kanttekening. De nek hoogste punt kan dus pas als je in de training ver genoeg bent om die oprichting te vragen. De meeste hier in dit topic zijn dat nog niet, dus is het een 'onlogische' opmerking. Het is het streven, maar in het begin lukt dat niet. Dan is het belangrijk dat de halslijn vloeiend gebogen is, dus idd niet halverwege ergens afbreekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:34

florence123 schreef:
maralyn schreef:

mijn lesgever had de week ervoor met hem gepiaffeert , ik wou eens kijken of ik het ook kon.
en dit lukte niet :)

ondertussen oefent hij dit regelmatig met hem

Heb jij je paard in die 3 maanden zover voor elkaar dat hij die verzameling aankan dan?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:40

MyWishMax schreef:
florence123 schreef:

Heb jij je paard in die 3 maanden zover voor elkaar dat hij die verzameling aankan dan?

ik niet, daarom lukte het ook niet bij mij ( zoals ik al 2 keer heb vermeld), filmpje is
inmiddels 1 maand oud.

mijn lesgever wel, ik wou het ook eens proberen, is me ondertussen zelf al gelukt.
zal ik daar vanavond eens een filmpje van maken?

mijn paard moet helemaal geen piaffe kunnen, ik rijd eventings en daar word dat niet gevraagd,
maar hij wordt er sterker van in zijn achterhand, en als mijn lesgever dat op een vriendelijke manier met
hem kan, waarom niet?

niet aanvallend bedoeld :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:49

Oke ik post na een tijdje meelezen ook een foto.

Afbeelding

Paard is een tijd geblesseerd geweest, en nu mogen we weer rustig opbouwen.
Ik wil niet teveel aan de voorkant sleuten (nog), maar me meer concentreren op de achterhand omdat ze anders gaat sloffen van luiheid.

Opbouwend commentaar zou fijn zijn. :)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:53

@ michelle: leuk paardje! en mooie set

van 1 foto kun je echt geen commentaar geven vind ik :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:56

florence123 schreef:
MyWishMax schreef:

ik niet, daarom lukte het ook niet bij mij ( zoals ik al 2 keer heb vermeld), filmpje is
inmiddels 1 maand oud.

mijn lesgever wel, ik wou het ook eens proberen, is me ondertussen zelf al gelukt.

mijn paard moet helemaal geen piaffe kunnen, ik rijd eventings en daar word dat niet gevraagd,
maar hij wordt er sterker van in zijn achterhand, en als mijn lesgever dat op een vriendelijke manier met
hem kan, waarom niet?

Omdat het zelfs voor je lesgever erg snel is in 3 maanden. Na een jaar stilstaan duurt het een tijd voordat de spieren en de conditie weer in orde zijn. Ik vraag me af in hoeverre het niet gewoon aanhuppelen is, want het lijkt me heel sterk dat jouw paard die kracht nu al heeft.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:00

florence123 schreef:
@ michelle: leuk paardje! en mooie set

van 1 foto kun je echt geen commentaar geven vind ik :)

Nog 1 dan:
Afbeelding

Ja, ze loopt hier heel 'opgekropt'.
Maar ik heb haar hier bewust heel kort, omdat ze dus geblesseerd was, en ik zeker al 6 maanden niet in de buitenbak geweest was. Dus om ongelukken en terugkeer van de blessure te voorkomen heb ik haar kort genomen. :) (Ze is nu in het stadium dat ze te graag wilt rennen zegmaar.)

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:00

MyWishMax schreef:
Even een kanttekening. De nek hoogste punt kan dus pas als je in de training ver genoeg bent om die oprichting te vragen. De meeste hier in dit topic zijn dat nog niet, dus is het een 'onlogische' opmerking. Het is het streven, maar in het begin lukt dat niet. Dan is het belangrijk dat de halslijn vloeiend gebogen is, dus idd niet halverwege ergens afbreekt.

Heb je er misschien een foto van? :roll:
Maar eigenlijk is het dus ook zo, dat als je op een foto ziet dat een paard te diep loopt, het eigenlijk niet erg hoeft te zijn, want het kan zo zijn dat hij een seconde later weer opgericht word en daar veel beter loopt. Dan is het misschien juist goed, omdat de ruiter dan toch controle over de houding van het paard heeft. (zou kunnen, ik weet er niet veel van)
En hoe richt je een paard eigenlijk op? _O-

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:01

Ik zie piano handjes :P

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:02

Anne_mieke88 schreef:

Die heb ik al snel als ik op alles behalve me houding gefocussed ben. :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:03

michelle___ schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Die heb ik al snel als ik op alles behalve me houding gefocussed ben. :+

Als je het weet kan je er op letten :)

Mooi paardje heb je hoor :)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:03

MyWishMax schreef:
florence123 schreef:

inmiddels 1 maand oud.

hem kan, waarom niet?

Omdat het zelfs voor je lesgever erg snel is in 3 maanden. Na een jaar stilstaan duurt het een tijd voordat de spieren en de conditie weer in orde zijn. Ik vraag me af in hoeverre het niet gewoon aanhuppelen is, want het lijkt me heel sterk dat jouw paard die kracht nu al heeft.

paard heeft 10 maand stilgestaan,
en we rijden 3 maand intensief, we hebben wat problemen gehad toen dat we opnieuw herbegonnen dus die periode heb ik er niet bijrekend.

het paard heeft van nature veel bespiering en een sterk achterbeen.
natuurlijk is het niet piafferen zoals je op het hoogste niveau dressuur ziet,
maar het is in de beginfase, zal het nog eens laten filmen morgen

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:04

Anne_mieke88 schreef:
[Als je het weet kan je er op letten :)

Mooi paardje heb je hoor :)

Dankjewel voor de tip en het compliment! :)

LiliaanX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:08

Afbeelding

dit is trouwens wel een manegepony, dus niet een pony waarmee ik elke dag kan oefenen ;)
Zouden jullie opbouwende kritiek willen geven ?:)

Ik weet dat ik mijn handen hier te laag heb, de foto is alweer een aantal maanden geleden dus dat heb ik inmiddels verbeterd. Heb normaal ook mijn beugels een gaatje korter.

ps. ik was hier trouwens kampioen in mijn klasse geworden <3

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:13

Beugels korter? Ik vind ze zo juist goed zitten. :)
Je heb wel een gekke knik in je polsen, rechtop houden.

Volgensmij kan je zadel ook nog wel een eind naar achter!

LiliaanX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:16

michelle___ schreef:
Beugels korter? Ik vind ze zo juist goed zitten. :)
Je heb wel een gekke knik in je polsen, rechtop houden.

Volgensmij kan je zadel ook nog wel een eind naar achter!

Sorry! Bedoelde beugels een gaatje LANGER :o
Van het zadel was me nog niet opgevallen, maar nu je het zegt: inderdaad! ;) En doordat ik nu mn handen hoger houd, is die knik ook weg, heb ik aan gewerkt met mn instructrice :D

Dankjewel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:16

xBlue schreef:
MyWishMax schreef:

Heb je er misschien een foto van? :roll:
Maar eigenlijk is het dus ook zo, dat als je op een foto ziet dat een paard te diep loopt, het eigenlijk niet erg hoeft te zijn, want het kan zo zijn dat hij een seconde later weer opgericht word en daar veel beter loopt. Dan is het misschien juist goed, omdat de ruiter dan toch controle over de houding van het paard heeft. (zou kunnen, ik weet er niet veel van)
En hoe richt je een paard eigenlijk op? _O-

_O- Ja, het wordt er niet makkelijker op. Wat ik bedoel is dat je niet meteen begint met nek op hoogste punt. Denk bijvoorbeeld aan lang/laag rijden. Dan is de nek niet het hoogste punt, maar dat maakt het niet slecht. Oprichten gebeurd 'vanzelf' als het paard actief genoeg is aan de achterkant en daar kan gaan zitten, dan brengt hij automatisch zijn hals wat meer omhoog.

Te diep is altijd oppassen, maar dat is te veel voor de loodlijn ook. Eigenlijk zijn foto's niet erg fijn om te beoordelen. Het kan idd een fractie later weer anders zijn, het blijft een dier dat geen 60 minuten hetzelfde loopt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:41

MyWishMax schreef:
florence123 schreef:

inmiddels 1 maand oud.

hem kan, waarom niet?

paard heeft 10 maand stilgestaan,
en we rijden 3 maand intensief, we hebben wat problemen gehad toen dat we opnieuw herbegonnen dus die periode heb ik er niet bijrekend.

het paard heeft van nature veel bespiering en een sterk achterbeen.
natuurlijk is het niet piafferen zoals je op het hoogste niveau dressuur ziet,
maar het is in de beginfase, zal het nog eens laten filmen morgen[/quote]

ik denk dat je hier bedoeld dat je instrukteur je paard laat aantreden, dat is iig iets anders dan piaffe vragen.. en maakt meteen iets andere indruk. leuk profiel heb jij!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:47

@knollentuin:
ja inderdaad, het is wel het begin van een piaffe.
morgen heb ik les, dan laat ik nog een stukje filmen, dat zal een beter beeld geven

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:26

Afbeelding

Kan iemand aan de hand van deze foto zeggen hoe het beter kan? Want ik heb totaal niet het idee dat dit aan de teugel is :+
Ik weet het, mijn beugels zaten te kort. Maar tegenwoordig zitten ze wat langer. Ligt oa aan de laarzen die te laag zijn.