[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:22

JoycexLynn12 schreef:
Ik denk inderdaad net wat je zegt des te langer je in de paardensport zit des te meer je weet... Maar de één kan ook 10 jaar in de paardensport zitten en er geen snars van snappen, die bestaan ook nog :')

Daarom :') Leeftijd is denk ik, bij zowel paard als ruiter, niet heel veel zeggend...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:24

ik vindt dat ook, zz-l is best eeb zware proef.
ik ken ook een paardje dat echt alles doet deze is 5 jaar, maar die springt wissels apyeert, heeft al een dribbel voor de piaffe, maar nooit is dit bij dat paardje aan geleerd, hij doet het gewoon. maar die moet je juist beschermen zodat ze niet te veel laat doen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:25

_Esther_87_ schreef:
Ik wil nog even een aanvulling doen op het leeftijden-verhaal als het mag, ben namelijk heel erg benieuwd hoe jullie daar over denken.

Ik heb altijd het gevoel dat paarden die (te) veel belast worden om op 4 jarige leeftijd L, 5 jarige leeftijd M of 6 jarige leeftijd Z te lopen vooral belast worden omdat zij ruiters hebben die veel oefening nodig hebben.
Dus dat de goede, talentvolle paarden met ruiters die zelf ervaren genoeg zijn om hen netjes op te leiden niet meer uren maken dan nodig en relatief weinig wedstrijden rijden en daardoor niet te zwaar belast worden.
Maar de vierjarige met de minder goede of minder ervaren ruiter, die daarom iedere week op wedstrijd moet en vaker en langer gereden wordt omdat de ruiter de oefeningen moet leren rijden en de ruiter toch snel naar het M/Z wil, dat paard lijd in mijn ogen veel meer.
Er word naar mijn mening soms te veel gekeken naar de leeftijd van het paard, terwijl soms de handigheid en ervaring van de ruiter veel meer van belang is. Er lopen 6 jarige in het Z rond met veel minder wedstrijden en trainingsuren in de benen dan sommige 8 jarigen. Althans, dat is mijn mening.

Wow, ik ben het helemaal met je eens.
Het gros van de paarden komt natuurlijk bij het gros van de ruiters terecht. En het gros van de ruiters is een eh .. soort HEMA-ruiter, bij wijze van spreken.

Ik heb eens op de nr 6 van Zweden mogen rijden, en het was een openbaring. Zelf was ik ook een HEMA ruiter zeg maar. Misschien ietsje meer. Maar toen maakte ik mee een paard te rijden dat geen fouten had aangeleerd. Gewoon omdat het vanaf het begin geleerd had goed te reageren op goede hulpen. Bij dat paard hoefde je niet steeds te corrigeren, het was zo bijzonder! Want je kon 'zomaar' aan rijden toekomen.

Zo'n paard kan natuurlijk sneller doorstromen zonder stress, en gaat ook minder snel kapot.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:27

Joh, ieder paard is anders! Die van mij werd pas met 4,5 ingereden, ze gaven haar eerst de kans om uit te groeien.

Mijn doel is het Z1, ik vind dat een mooi en haalbaar doel voor ons mits alles goed gaat natuurlijk.. Ik geniet van het paardrijden, ik vind het leuk om te leren en ik ben trots op wat wij samen bereikt hebben.
En al halen wij het Z niet, don´t care, ik kan oprecht zeggen dat ik van iedere stap geniet en al HELEMAAL van de groei die we hebben doorgemaakt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:29

KarinvdM schreef:
Afbeelding

Eigenlijk is deze foto ook niet recht wat de horizon betreft.
Niemand noemt dit. Waarom niet?

Doordenkertje! Ik daag iedereen uit! *\o/*

996981

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:31

Omdat het gewoon een ontzettend gaaf paard is en je zo ook wel ziet dat hij bergop gaat? :D :))

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:44

themuisje schreef:
De Z hóórt ook bij de basis :)
Evenals het zz-licht tegenwoordig. Dat wil inderdaad niet zeggen dat iedereen daar in zijn leven zal komen. En dat hoeft ook niet. Niet iedereen heeft daar de ambitie voor. Ik vind alleen het beeld dat de Z zaligmakend is nogal storend. De z wordt al doel gezien. Terwijl er nog zo veel na die Z komt. Mensen hebben er een verkeerd beeld bij, want om een paard Z te krijgen moet je hem wel forceren en over de grens pushen. Dat lijkt de gedachte wel... En dat is gewoon niet waar. Sommige paarden bieden zich gewoon zo fijn aan dat het verder niet heel veel moeite kost.

Ook heeft de ene meer begeleiding dan de ander. Allemaal factoren die een rol spelen bij je verdere loopbaan in de paarden (en de rest van je leven) De belangrijkste factor vindt ik het thuisfront :) Het is zó belangrijk dat er van huis uit wordt mee gegeven dat het dier voorop staat. Een paard (en elk ander dier) moet blij zijn, lekker in zijn vel zitten, en daar ben jij eindverantwoordelijk voor! Het is voor mij een vanzelfsprekendheid geworden. Immers merk je ook dat een blij paard een fijn paard in de omgang is.

Ik snap je vraag heel goed. Het is immers ook moeilijk voor pubers (die over het algemeen genoeg hebben aan het happy houden van zichzelf) zich in een dier in te leven en te zorgen dat dit dier gezond en blij is. En het belangrijkste; dat ook blijft! Ik snap dat heel goed :j Echter zijn het niet alleen pubers die wel eens een lesje omgaan met paarden zouden kunnen gebruiken :D

Misschien heb ik inderdaad niet de ervaring om zulke uitspraken te doen. Ik snap je daarin heel goed!
Het stoort me alleen zo dat als ik m'n leeftijd niet in m'n profiel heb ik serieuzer wordt genomen dan wanneer ik dat niet heb. :o Maar dat snap ik ook wel weer :j

even een editje*
Dit is een van de weinige topics waar ik gewoon lekker m'n mening kan geven zonder aangekeken te worden op m'n leeftijd!
Heerlijk *\o/* :j

Nou, ik vind je voor een 15-jarige héél bijzonder in je reacties. Als je leeftijd niet in je profiel had gestaan had ik het bepaald niet verwacht.
Echt héél fijn. Het lijkt me bijzonder om jou in het echt te kennen!

Die leeftijdskwestie is inderdaad de vraag: hoe kan een 15-jarige weten hoe een paard van 3 tot 18 gezond te houden.
Dat is geen verwijt, het is een onmogelijkheid. _/-\o_
En misschien, MISSCHIEN komt er ergens een 15-jarige voorbij met inzicht, en de mogelijkheid om te relativeren.
Maar dan hebben we het niet meer over een HEMA-ruiter. :')

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:45

Bertie, ik ben amateur fotograaf en heb geleerd (ja ja, heb zelf 1e jaar van 4 jarige HBO opleiding fotografie gedaan) dat de horizon die we hier zien (net als vele op diverse rijfoto's die ik hier voorbij heb zien komen) NIET de "echte" horizon is. Op deze foto is het minimaal.
Een foto van mijzelf is een goed voorbeeld denk ik.
Afbeelding
Het lijkt hier of de horizon niet recht is, maar als je naar de paal kijkt op de achtergrond, die is keurig verticaal en geeft hier de horizon aan.
In een binnenbak is het dus bijna altijd een "scheve" horizon, tenzij je echt "in het midden van het paard" een foto maakt.

Ik heb hele mooie voorbeelden van S_en_Z in de binnenbak, maar ik weet niet of zij wil dat ik die bewuste foto kan/mag gebruiken. Anders zou ik nog mooiere voorbeelden kunnen geven.

(en wat ontzettend leuk dat ik mijn kennis van fotografie in mijn hobby kan gebruiken!!)
Laatst bijgewerkt door Agossie op 18-02-12 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:49

bertie schreef:
KarinvdM schreef:
Afbeelding

Ik ga eens een poging waren! :D
Wat themuisje ook zegt, je ziet gewoon aan alles dat het paard mooi bergopwaarts galoppeert.

Iets wat ik (denk) te zien is dat je echt goed ziet dat het paard vanuit de schoft mooi 'bolt', een soort 'neusje van de zalm'.
Vanuit het lichaam ontstaat een mooie, omhoog afbuigende hals. :j
Het achterbeen word er ruim onder geplaatst, die kan volgens mij ook écht écht niet meer verder.

En daarbij, de horizon staat hier gunstig scheef! Het versterkt het beeld van het bergopwaartse! *D
En kon het nu niet laten; http://img221.imageshack.us/img221/2611/karinvdm.png

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:52

Och, ik weet nog best wel sommige dingen van toen ik 15 was...Ik reed 'al' M dressuur, dat was sowieso al heel wat hihi. En ik had een jonge pony, dus ik wist het wel hoor!
Inmiddels begrijp ik dat ik waarschijnlijk een betere ruiter was geworden als ik juist een ervaren leerpony had gehad in plaats van een driejarige, dat ik dan veel beter had leren voelen, subtieler had leren zijn in mijn hulpen, noem maar op.
Zo heb ik ook wel eens, toen was ik eerder een jaar of 13 trouwens, mijn eerste pony zadelmak gemaakt. Veel tutten, veel spelen en uiteindelijk reed ik er zo op weg. Heerlijke pony geworden hoor....Maar jeetje wat had dat mis kunnen gaan!

Je overziet het gewoon niet...Ik was een heel nadenkende, voorzichtige en rustige 15 jarige. En toch heb ik ook stomme dingen gedaan, of op zijn minst een hoop dingen die ik beter anders had kunnen doen. En nu...nu ben ik nog 'pas' 24 en ben ik vooral heel erg bezig met hoeveel ik juist nog te leren heb. Ik hoop dat ik nog aan het begin sta van mijn rijden, want dan komt er nog zoveel leuks! Ik wil nog zoveel leren, meemaken en doen. Het begint net pas leuk te worden!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:54

Ach over 10 jaar denk je; pff toen ik 24 was had ik zoveel dingen beter kunnen doen. Terug kijken moet je doen om er van te leren, niet om je er schuldig over te voelen. Spijt is besef wat te laat komt en nergens goed voor. Je kunt er alleen voor zorgen dat het je in de toekomst niet weer gebeurd :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:57

bertie schreef:
themuisje schreef:
De Z hóórt ook bij de basis :)
Evenals het zz-licht tegenwoordig. Dat wil inderdaad niet zeggen dat iedereen daar in zijn leven zal komen. En dat hoeft ook niet. Niet iedereen heeft daar de ambitie voor. Ik vind alleen het beeld dat de Z zaligmakend is nogal storend. De z wordt al doel gezien. Terwijl er nog zo veel na die Z komt. Mensen hebben er een verkeerd beeld bij, want om een paard Z te krijgen moet je hem wel forceren en over de grens pushen. Dat lijkt de gedachte wel... En dat is gewoon niet waar. Sommige paarden bieden zich gewoon zo fijn aan dat het verder niet heel veel moeite kost.

Ook heeft de ene meer begeleiding dan de ander. Allemaal factoren die een rol spelen bij je verdere loopbaan in de paarden (en de rest van je leven) De belangrijkste factor vindt ik het thuisfront :) Het is zó belangrijk dat er van huis uit wordt mee gegeven dat het dier voorop staat. Een paard (en elk ander dier) moet blij zijn, lekker in zijn vel zitten, en daar ben jij eindverantwoordelijk voor! Het is voor mij een vanzelfsprekendheid geworden. Immers merk je ook dat een blij paard een fijn paard in de omgang is.

Ik snap je vraag heel goed. Het is immers ook moeilijk voor pubers (die over het algemeen genoeg hebben aan het happy houden van zichzelf) zich in een dier in te leven en te zorgen dat dit dier gezond en blij is. En het belangrijkste; dat ook blijft! Ik snap dat heel goed :j Echter zijn het niet alleen pubers die wel eens een lesje omgaan met paarden zouden kunnen gebruiken :D

Misschien heb ik inderdaad niet de ervaring om zulke uitspraken te doen. Ik snap je daarin heel goed!
Het stoort me alleen zo dat als ik m'n leeftijd niet in m'n profiel heb ik serieuzer wordt genomen dan wanneer ik dat niet heb. :o Maar dat snap ik ook wel weer :j

even een editje*
Dit is een van de weinige topics waar ik gewoon lekker m'n mening kan geven zonder aangekeken te worden op m'n leeftijd!
Heerlijk *\o/* :j

Nou, ik vind je voor een 15-jarige héél bijzonder in je reacties. Als je leeftijd niet in je profiel had gestaan had ik het bepaald niet verwacht.
Echt héél fijn. Het lijkt me bijzonder om jou in het echt te kennen!

Die leeftijdskwestie is inderdaad de vraag: hoe kan een 15-jarige weten hoe een paard van 3 tot 18 gezond te houden.
Dat is geen verwijt, het is een onmogelijkheid. _/-\o_
En misschien, MISSCHIEN komt er ergens een 15-jarige voorbij met inzicht, en de mogelijkheid om te relativeren.
Maar dan hebben we het niet meer over een HEMA-ruiter. :')

wauw :o
Het is een heel fijn gevoel om gewaardeerd te worden om wie je bent. Ongeacht leeftijd, haarkleur, gezichtsvorm en weet ik allemaal op welke dingen mensen je proberen te pakken :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:58

themuisje schreef:
Ach over 10 jaar denk je; pff toen ik 24 was had ik zoveel dingen beter kunnen doen. Terug kijken moet je doen om er van te leren, niet om je er schuldig over te voelen. Spijt is besef wat te laat komt en nergens goed voor. Je kunt er alleen voor zorgen dat het je in de toekomst niet weer gebeurd :)

:j Goed gezegd! Maar soms is het gewoon leuk. Moest net nav de discussie over leeftijden daar even aan denken, wat ik toen allemaal uitvrat en hoe ik er toen over dacht...Toch best een verschil hoor.
En hoe meer ik leer, hoe leuker het wordt. En hoe meer ik merk dat er nog zo ontzettend veel meer is, wat alleen maar verder motiveert om door te gaan! Paardrijden is gewoon leuk *D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:01

Er is toch ook een gezegde? Hoe minder je weet hoe minder je beseft dat je weinig weet. Ik denk dat dat omgekeerd ook werkt. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je nog maar weinig weet :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:23

Prachtige woorden heb je themuisje! _O_
Ik ben trouwens jaloers op jullie, heb die wedstrijdervaring niet, of op ervaren pony's / paarden mogen rijden..... Ik heb altijd jonge dieren onder m'n kont gehad, nooit wat anders... Ja wel van groot of klein, oud of jong, maar ze kende allemaal stuk voor stuk maar weinig. Als ik geluk had op de arabieren fokkerij wel een paardje wat keer M liep of 1x eentje die Z liep.. maar best wel heel weinig en ik had er geen les of begeleiding bij.... Ik merk wel dat ik daarin wel echt wat mis hoor, ondanks dat ik dus wel echt tig paarden en pony's onder m'n kont al heb gehad, echt heel veel al voor m'n leeftijd al zeg ik het zelf. Maar omdat het vooral allemaal jonge paarden en pony's zijn geweest heb ik ook erg veel gemist.... Maar nog een heel leven voor me, waarin ik nog heel veel heb te leren en kan leren! :D

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:36

bertie schreef:
KarinvdM schreef:
Afbeelding

omdat een horizon horizontaal is en niet verticaal :')

ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden.
Afbeelding
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1353_n.jpg

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:30

themuisje schreef:
Er is toch ook een gezegde? Hoe minder je weet hoe minder je beseft dat je weinig weet. Ik denk dat dat omgekeerd ook werkt. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je nog maar weinig weet :D

Heel juist gezegd! Hoedje af! Ben je echt wel 15?

Ik had een instructeur die jarenlang zelf gereden had op hoog niveau, nadien internationaal jury geworden en zichzelf steeds bijschoolde. Hij ging werken met minder valide kinderen en 4 jaar geleden was hij nog jury tijdens de paralympische spelen in China ! Hij was toen al 76 en zei me dat hij wel veel wist maar ook dankzij internet ( ja, hij had een blackberry, laptop,...noem maar op) elke dag nog dingen ontdekte .
Ik toonde hem de beginselen van clickertraining...hij zuchte eens diep en zei dat hij vreesde lang niet oud genoeg te kunnen worden om alle dingen die hij nog wilde doen te kunnen verwezenlijken.
Een inspiratiebron, nog steeds. Ik denk niet dat een mens oud genoeg kan worden om alles te kunnen leren wat er te leren valt over paarden.

Themuisje, jij bent nog maar 15 dus nog een heel leven voor je, je hebt nog alle tijd. Dus durf zeker ook verder kijken dan enkel maar het 'rijden' paarden zijn zoveel meer ...geniet samen met je pony dan komen jullie er wel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:35

Toen ik 15 was startte ik net Z1 tussen de paarden :+

Ik kan niet zeggen dat ik correct heb leren rijden, maar paardje heeft toch de 17 behaald. En ja die liep 6x per week zijn Z oefeningen.. En niet een paar keer een appuyementje maar rustig een half uur aan 1 stuk door als het niet naar mijn zin was. (wat ook moest van vele instructies)

Ik heb 1x een les gevolgd bij een man in een rolstoel, die mij streng maar rechtvaardig leek.. in dat uur heeft hij me zo vaak belachelijk gemaakt.. ik heb mijn paard zo om moeten vouwen dat paard in de staak ging als ik alleen al dacht aan een volte inzetten. Ik was het vechten zo zat.. en kreeg ook nog eens naar mijn hoofd dat ik niet kon rijden (ik was een guppie van 18.. als enige op stal reed ik in het Z2 en wat er in het Z2 toen reed was allemaal 30+) Ik was zo vreselijk boos, ik vond het zo'n vreselijke man. Ik ben toen verschrikkelijk hard geweest en ik schaam me nog om het te zeggen.. maar ik ben afgestapt en heb letterlijk tegen die meneer gezegd "als u dan zo'n topruiter bent, klim er dan maar op" Die man gaf ook manegelessen op stal (uh?) maar ik heb hem daarna nog maar een paar keer gezien. Op die leeftijd dacht geen haar op mijn hoofd om sorry te zeggen tegen die meneer.

Wat ik vooral heb geleerd, is hoe ik het NIET wil. Ik weet wat NIET werkt en ik heb naarmate de jaren veel problemen op weten te lossen. Door fijne instructrices die niet wedstrijdgericht lesgaven. Door mensen in de sport die me af en toe even een halt toe riepen en me vertelden hoe zij dingen zagen. Door zelf logisch nadenken.

Vooral ikzelf ben een hele andere richting ingeslagen en heb instructie gekozen die bij mijn "oog" van paardrijden aansluit.

Mijn allermooiste momenten in mijn paarden"carriere" (het is natuurlijk hobby) zijn tot nu toe:

Het mogen berijden van de grote vriend van 1 van mijn fijnste instructrices. Die mevrouw was in de 70 en had 2 kunstheupen en stond in de bak hele vreemd te heupwiegen als ze me duidelijk wou maken dat ik meer moest "meegaan" met het paard := Als je met hand aan dat paard zat en been gaf kwam hij omhoog, gaf je teveel been stoof hij in uitgestrekte galop weg, als je teveel ging zitten kreeg je de piaffe om je oren (ik was 14 toen)

Het mogen berijden van een GP-paard dat al verkocht was maar nog "in wacht" stond voor hij op het vliegtuig mocht. Ik heb op hem een passage mogen ervaren. Hoe een opwaarts en voorwaarts gesprongen galop aan voelt uit een paard met een "makkelijke" bouw. Hoe je bovenlichaam en handhouding veel invloed heeft op een paard.. dat onafhankelijke benen en enkel hulpen geven wanneer je iets verlangt veel effect hebben.. dat constant drijven echt niet nodig is!

En dat ik met vorig paardje aan het trainen was (had toen al jaren geen les meer omdat ik niet meer wou forceren) en dat een instructeur (een hele oude meneer) van een stalgenote na haar les naar mij zat te kijken en haar aanwees (zij reed imo vreselijk netjes) wat ik heel erg goed deed en waar mijn aandachtspunten zaten. Later kwam de meneer naar de bak en gaf me een mooi complimentje en gaf me een paar kleine tips.. waarvan mn mond echt openviel toen ik ze probeerde.. helaas kwam mijn paard niet veel later stil te staan wegens problemen aan zijn benen door domme ongelukjes in de wei en op stal. Maar ik wist het zeker, hoe hard instructeurs en ruiters ook tegen me zouden roepen wat te doen. Ik wou de klassieke richting op. Zoals Anky ooit reed met Cocktail.. dat ik als 11 jarig meisje met grote ogen naar de tv keek omdat dat paard zo vreselijk in harmonie liep met haar..

Nu moet ik zeggen dat ik bevoorrecht ben stage te hebben mogen lopen bij een handelstal met een eigenaar met veel verstand van paarden en dressuur en dat ik in alle jaren vaak op andermans paard gezet ben omdat veel eigenaren wisten dat ik een handig meisje was. Met enige regelmaat vraagt een zz l ruiter van stal of ik wil kijken naar haar en haar paard.. Vaak omdat hij dan niet lekker voelt en ze de vinger niet op de zere plek gelegd krijgt. En wat nog veel leuker is is dat ze met 3 of 4 tips gelijk al een veel fijner lopend paard krijgt.

Ik ben 25 en ik moet nog heel erg veel leren maar ik heb al zoveel "meegemaakt".. Van paarden die ik moest doorrijden tot eigenaars van oudere paarden die ik adviseerde naar een dierenarts/osteopaat te gaan omdat ik het gevoel had dat het paard ergens in zijn lijf last had. Heb een keer een paard laten staan omdat ik "iets" niet vertrouwde wbt beenwerk.

Heb gezegd dat ik vond dat hij teveel arbeid moest verrichten (bijna ieder weekend wedstrijd, liep 7 dagen in de week min. 45 min tot 60 min..) 3 maanden later is hij afgemaakt.. Alle 4 zijn benen waren er vreselijk aan toe ivm te harde groei en slechte ontwikkeling. Had zij nooit kunnen weten.. ik wist het ook niet.. maar ik ben er toch wel van geschrokken toen.

Ik ben geen gp ruiter, ik weet niet alles. Ik ben zelf in leermodus en leer in dit topic ook genoeg. Maar wat ik zie heb ik zelf vaak ook onder me gevoeld op alle verschillende paarden die ik gereden heb, door het bewust zijn van mijn paardrijden en het bewust zijn van mijn oplossingen voor "problemen" en mijn alertheid op de hulpen die ik geef en wanneer exact... wellicht dat ik daarom ook zo goed verwoorden wat ik zie. Hoe ik denk dat een paard voelt, wat een oplossing voor het "probleem" zou kunnen zijn.

Prijs mezelf gelukkig dat ik enkele "paardenmensen" om me heen heb gehad in mijn "omscholing" (van mezelf) die me zeiden mijn paard stil te zetten en pas weer verder te rijden als ik rustig was en normaal kon ademhalen. Dat ik rustig moest blijven.. (ik ben door meerdere instructies zo gejaagd dat ik mezelf tot het uiterste pushte en ook mijn paard) en die zelfs langs de bakrand zeiden. Sammie.. RUUUUUUUST.. Jullie willen niet weten hoe vaak ik vroeger te paard in huilen uitgebarsten ben omdat ik veel teveel eiste van paard en van mezelf.. ik MOEST presteren. Hoe dan ook. Het MOEST lukken.. Hoe dan ook..

En toen ik het eindelijk losliet.. god.. wat heb ik leren genieten van het paardrijden...

Ik rijd nooit lang en toch is mijn paard in perfecte conditie qua uithoudingsvermogen en bespiering. Als ze aangeeft nog niet los te zijn gaan we geen moeilijke dingen oefenen maar lekker werken aan de basis en haar loswerken. Hebben we echt ons dag niet gaan we stapoefeningen doen en afentoe een rechtuit drafje.

Heb ik geen zin om te rijden, klim ik er nieteens op.. dan ga ik met haar keutelen. Wordt ik gelukkiger van. En als paardlief dan besluit onder het zadel dat ik iets teveel hulp geef en ze zet ineens een moeilijke oefening in (die voor haar moeilijk zijn) ben ik zo apetrots dat ik enkel zit te glunderen. Ik vraag ze ook niet door. En ik moet oppassen niet teveel te belonen anders gaat ze continu alleen maar moeilijke oefeningen uitvoeren..

Maar tjonge... ik merk iedere dag dat ik nog steeds leer, dat ik nog steeds nadenk bij iedere pas, bij iedere hulp.. Ik kan wel dromen hoe ik reageer op paardlief.

Ik kan wel dromen hoe ik reageer op "problemen" van andere paarden.. kennis? Nee.. bewustwording.. :j Leren VOELEN.. en blij worden van omgaan met paarden..

Ik weet nog exact hoe dat paard van die oude mevrouw onder me voelde.. terwijl het al 11 jaar geleden is.. ik weet nog exact hoe die passage voelde en welke hulpen ik gaf. Ik weet nog eerst hoe mijn eerste werkpirouette met mijn vorige paardje aanvoelde (nou.. en dat ging verre van perfect.. maar tjonge wat was ik trots dat hij het probeerde)

Zoals Bertie al zegt.. paardrijden kun je ook zonder paard.. en dat doe ik de hele dag door.. zeker als ik op bokt ingelogd ben.. :=

<3
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-02-12 11:18, in het totaal 5 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:56

Zo weer bijgelezen. Leerzaam allemaal :j

En toen ik 15 was crosste ik vooral rond met pony's.
Heb op mijn 18e pas mijn 1e les gehad. En op mijn 28e pas mijn 1e wedstrijd gereden :))
Ik heb altijd bijrijdpaarden gehad. Van groen tot Z2 niveau, van merrie tot hengst, van arabisch volbloed, fjord tot kwpn.
En nu zelf een haflinger dus.

Gister een nieuw zadel besteld. Het enige zadel waar Jim heerlijk onder liep en ik super op zat. Alsof we er al jaren op reden.
Uiteraard de duurste :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:27

Ik vind haffies maar vreemd lopen als je een KWPNer gewend bent :=

Tillen hun pootjes op maar zijn vaak nogal stamperig, worden achter liever snel dan dragend. Hebben echt lucht nodig om hun hals fijn te gebruiken. (heb er een tijdje 1 gereden die nog niet voldoende doorgereden was, ze hadden problemen met de galop. Eigenaresse was bang dat het een lichamelijk probleem was.. maar ik voelde dat hij het gewoon niet "kon" Hij had wat korte spieren in 1 achterbeen dacht ik omdat hij hem moeilijk onder kon zetten en daarom liever gekruist of contra galopeerde := ) Inmiddels galopeert hij top beide kanten op. Ik ben alleen maar "handig" geweest en heb de eigenaresse een duwtje in de richting gegeven. Ze vond de voorkant ook belangrijk omdat hij een B proefje moest leren lopen.. in draf liep hij best fijn maar in galop kon hij niet nageven omdat hij gewoon van achteruit onvoldoende bespierd was om het te bolwerken. Ik heb hem in verlichte zit met lang teugeltje wekelijks heerlijk gegalopeerd.. op zijn eigen tempo (soms heel hard en plat door de bochten) maar uiteindelijk kwam hij zelf steeds een beetje terug.

<3 leuke knollie was dat. Rijd hem nu niet meer. Ze wou het wel, maar ik vind dat ze hem zelf het beste kan doorrijden. Hij leert snel als ze maar consequent en adequaat is. Ze had mij niet meer nodig :=

Heb ook vanalles gereden hoor, van Welshjes tot Fjorden tot tuigpaarden. Je leert van ieder paard weer andere dingen.. dat maakt het zo leuk. Heb jij vast ook Amanda :j

Hahaha.. ik heb geen "fijn" zadel. Belangrijker vond ik dat hij het paard paste en ik had maar een klein budget. Heb een nieuw zadel kunnen kopen voor niet zo'n hoge prijs. (als hij goed passend 2e hand was geweest had het mij ook niets uitgemaakt)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:41

SenZ: eigenlijk zou je eens op mijn haf moeten komen rijden. Dan verandert je beeld daarover wel denk ik :D
Ik wilde overigens geen haflinger. Heb van alles geprobeerd en Jim was de enige die een beetje fatsoenlijk bewoog. Plus dat ik echt ben gevallen voor zijn ondeugende karakter.

Verschillende paarden leren je enorm veel. Erg leuk :j

Mijn huidige zadel is gewoon te ruim geworden. Dus moest een ander. Ik wilde zelf een vlakke zit en verder moest het vooral op Jim passen. :j
Zadel wat ik nu gekocht heb lag op Jim meteen super. Ik ging zitten en reed er ook zo mee weg. De rest van de zadels lag niet goed of ik zat niet lekker. Was alleen mijn maat niet, dus moet gemaakt worden.
Nu 6-8 weken wachten. Kon 'm helemaal naar wens bestellen. Ik heb het simpel gehouden. Zwart, 18 inch, met verwisselbare wrongen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:51

Toen ik 15 was, had ik er 4 jaar opzitten op de grootste leermeester die er was. :+: Het 'fijne' was dat ik haar ging huren, toen ze een peesblessure had en al 18 was. Dus in het begin mochten we alleen stappen aan de hand en later erop en een paar minuten draf. Die heeft me geleerd hoe je met respect met een pony wandelt, hoe zacht je moest zijn met de hulpen, álle hulpen. Ik viel er in het begin 3 keer per les af en mijn instructie lag in een deuk, elke keer weer. Het was namelijk haar pony ;)

Na die 4 jaar, dus op 15e, kreeg ik mijn Maxje... Ik heb er een hoop van geleerd, maar vooral hoe hecht een band kan zijn. ;(

En nu 4 jaar Zilverado en daarvan leerde ik hoe moeilijk een jong paard is. _O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:59

Amanda schreef:
SenZ: eigenlijk zou je eens op mijn haf moeten komen rijden. Dan verandert je beeld daarover wel denk ik :D
Ik wilde overigens geen haflinger. Heb van alles geprobeerd en Jim was de enige die een beetje fatsoenlijk bewoog. Plus dat ik echt ben gevallen voor zijn ondeugende karakter.

Verschillende paarden leren je enorm veel. Erg leuk :j

Mijn huidige zadel is gewoon te ruim geworden. Dus moest een ander. Ik wilde zelf een vlakke zit en verder moest het vooral op Jim passen. :j
Zadel wat ik nu gekocht heb lag op Jim meteen super. Ik ging zitten en reed er ook zo mee weg. De rest van de zadels lag niet goed of ik zat niet lekker. Was alleen mijn maat niet, dus moet gemaakt worden.
Nu 6-8 weken wachten. Kon 'm helemaal naar wens bestellen. Ik heb het simpel gehouden. Zwart, 18 inch, met verwisselbare wrongen.

Lijkt me best wel leuk hoor Amanda :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:47

Toen ik 13 was en we Lynn net een week hadden zag het er zo uit :
Afbeelding

Afbeelding

Toen ik 15 was zo :
Afbeelding

Overigens heb ik van mijn overleden paard Nunique heel veel geleerd, niet in de zin van aan de teugel rijden en achterhand eronder want dat lukte écht niet op mijn 12e maar gewoon het plezier hebben in het rijden.
Ze heeft me op het gebied van springen wél heel veel geleerd, knappe meid _/-\o_

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:45

En zo hebben we allemaal onze eigen leermeesters gehad! :)