JoycexLynn12 schreef:Ik denk inderdaad net wat je zegt des te langer je in de paardensport zit des te meer je weet... Maar de één kan ook 10 jaar in de paardensport zitten en er geen snars van snappen, die bestaan ook nog
Daarom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoycexLynn12 schreef:Ik denk inderdaad net wat je zegt des te langer je in de paardensport zit des te meer je weet... Maar de één kan ook 10 jaar in de paardensport zitten en er geen snars van snappen, die bestaan ook nog
_Esther_87_ schreef:Ik wil nog even een aanvulling doen op het leeftijden-verhaal als het mag, ben namelijk heel erg benieuwd hoe jullie daar over denken.
Ik heb altijd het gevoel dat paarden die (te) veel belast worden om op 4 jarige leeftijd L, 5 jarige leeftijd M of 6 jarige leeftijd Z te lopen vooral belast worden omdat zij ruiters hebben die veel oefening nodig hebben.
Dus dat de goede, talentvolle paarden met ruiters die zelf ervaren genoeg zijn om hen netjes op te leiden niet meer uren maken dan nodig en relatief weinig wedstrijden rijden en daardoor niet te zwaar belast worden.
Maar de vierjarige met de minder goede of minder ervaren ruiter, die daarom iedere week op wedstrijd moet en vaker en langer gereden wordt omdat de ruiter de oefeningen moet leren rijden en de ruiter toch snel naar het M/Z wil, dat paard lijd in mijn ogen veel meer.
Er word naar mijn mening soms te veel gekeken naar de leeftijd van het paard, terwijl soms de handigheid en ervaring van de ruiter veel meer van belang is. Er lopen 6 jarige in het Z rond met veel minder wedstrijden en trainingsuren in de benen dan sommige 8 jarigen. Althans, dat is mijn mening.
themuisje schreef:De Z hóórt ook bij de basis
Evenals het zz-licht tegenwoordig. Dat wil inderdaad niet zeggen dat iedereen daar in zijn leven zal komen. En dat hoeft ook niet. Niet iedereen heeft daar de ambitie voor. Ik vind alleen het beeld dat de Z zaligmakend is nogal storend. De z wordt al doel gezien. Terwijl er nog zo veel na die Z komt. Mensen hebben er een verkeerd beeld bij, want om een paard Z te krijgen moet je hem wel forceren en over de grens pushen. Dat lijkt de gedachte wel... En dat is gewoon niet waar. Sommige paarden bieden zich gewoon zo fijn aan dat het verder niet heel veel moeite kost.
Ook heeft de ene meer begeleiding dan de ander. Allemaal factoren die een rol spelen bij je verdere loopbaan in de paarden (en de rest van je leven) De belangrijkste factor vindt ik het thuisfrontHet is zó belangrijk dat er van huis uit wordt mee gegeven dat het dier voorop staat. Een paard (en elk ander dier) moet blij zijn, lekker in zijn vel zitten, en daar ben jij eindverantwoordelijk voor! Het is voor mij een vanzelfsprekendheid geworden. Immers merk je ook dat een blij paard een fijn paard in de omgang is.
Ik snap je vraag heel goed. Het is immers ook moeilijk voor pubers (die over het algemeen genoeg hebben aan het happy houden van zichzelf) zich in een dier in te leven en te zorgen dat dit dier gezond en blij is. En het belangrijkste; dat ook blijft! Ik snap dat heel goedEchter zijn het niet alleen pubers die wel eens een lesje omgaan met paarden zouden kunnen gebruiken
Misschien heb ik inderdaad niet de ervaring om zulke uitspraken te doen. Ik snap je daarin heel goed!
Het stoort me alleen zo dat als ik m'n leeftijd niet in m'n profiel heb ik serieuzer wordt genomen dan wanneer ik dat niet heb.Maar dat snap ik ook wel weer
even een editje*
Dit is een van de weinige topics waar ik gewoon lekker m'n mening kan geven zonder aangekeken te worden op m'n leeftijd!
Heerlijk![]()
bertie schreef:KarinvdM schreef:
Eigenlijk is deze foto ook niet recht wat de horizon betreft.
Niemand noemt dit. Waarom niet?
Doordenkertje! Ik daag iedereen uit!
bertie schreef:themuisje schreef:De Z hóórt ook bij de basis
Evenals het zz-licht tegenwoordig. Dat wil inderdaad niet zeggen dat iedereen daar in zijn leven zal komen. En dat hoeft ook niet. Niet iedereen heeft daar de ambitie voor. Ik vind alleen het beeld dat de Z zaligmakend is nogal storend. De z wordt al doel gezien. Terwijl er nog zo veel na die Z komt. Mensen hebben er een verkeerd beeld bij, want om een paard Z te krijgen moet je hem wel forceren en over de grens pushen. Dat lijkt de gedachte wel... En dat is gewoon niet waar. Sommige paarden bieden zich gewoon zo fijn aan dat het verder niet heel veel moeite kost.
Ook heeft de ene meer begeleiding dan de ander. Allemaal factoren die een rol spelen bij je verdere loopbaan in de paarden (en de rest van je leven) De belangrijkste factor vindt ik het thuisfrontHet is zó belangrijk dat er van huis uit wordt mee gegeven dat het dier voorop staat. Een paard (en elk ander dier) moet blij zijn, lekker in zijn vel zitten, en daar ben jij eindverantwoordelijk voor! Het is voor mij een vanzelfsprekendheid geworden. Immers merk je ook dat een blij paard een fijn paard in de omgang is.
Ik snap je vraag heel goed. Het is immers ook moeilijk voor pubers (die over het algemeen genoeg hebben aan het happy houden van zichzelf) zich in een dier in te leven en te zorgen dat dit dier gezond en blij is. En het belangrijkste; dat ook blijft! Ik snap dat heel goedEchter zijn het niet alleen pubers die wel eens een lesje omgaan met paarden zouden kunnen gebruiken
Misschien heb ik inderdaad niet de ervaring om zulke uitspraken te doen. Ik snap je daarin heel goed!
Het stoort me alleen zo dat als ik m'n leeftijd niet in m'n profiel heb ik serieuzer wordt genomen dan wanneer ik dat niet heb.Maar dat snap ik ook wel weer
even een editje*
Dit is een van de weinige topics waar ik gewoon lekker m'n mening kan geven zonder aangekeken te worden op m'n leeftijd!
Heerlijk![]()
Nou, ik vind je voor een 15-jarige héél bijzonder in je reacties. Als je leeftijd niet in je profiel had gestaan had ik het bepaald niet verwacht.
Echt héél fijn. Het lijkt me bijzonder om jou in het echt te kennen!
Die leeftijdskwestie is inderdaad de vraag: hoe kan een 15-jarige weten hoe een paard van 3 tot 18 gezond te houden.
Dat is geen verwijt, het is een onmogelijkheid.![]()
En misschien, MISSCHIEN komt er ergens een 15-jarige voorbij met inzicht, en de mogelijkheid om te relativeren.
Maar dan hebben we het niet meer over een HEMA-ruiter.
themuisje schreef:Ach over 10 jaar denk je; pff toen ik 24 was had ik zoveel dingen beter kunnen doen. Terug kijken moet je doen om er van te leren, niet om je er schuldig over te voelen. Spijt is besef wat te laat komt en nergens goed voor. Je kunt er alleen voor zorgen dat het je in de toekomst niet weer gebeurd
bertie schreef:KarinvdM schreef:
Eigenlijk is deze foto ook niet recht wat de horizon betreft.
Niemand noemt dit. Waarom niet?
Doordenkertje! Ik daag iedereen uit!
themuisje schreef:Er is toch ook een gezegde? Hoe minder je weet hoe minder je beseft dat je weinig weet. Ik denk dat dat omgekeerd ook werkt. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je nog maar weinig weet
Amanda schreef:SenZ: eigenlijk zou je eens op mijn haf moeten komen rijden. Dan verandert je beeld daarover wel denk ik
Ik wilde overigens geen haflinger. Heb van alles geprobeerd en Jim was de enige die een beetje fatsoenlijk bewoog. Plus dat ik echt ben gevallen voor zijn ondeugende karakter.
Verschillende paarden leren je enorm veel. Erg leuk
Mijn huidige zadel is gewoon te ruim geworden. Dus moest een ander. Ik wilde zelf een vlakke zit en verder moest het vooral op Jim passen.
Zadel wat ik nu gekocht heb lag op Jim meteen super. Ik ging zitten en reed er ook zo mee weg. De rest van de zadels lag niet goed of ik zat niet lekker. Was alleen mijn maat niet, dus moet gemaakt worden.
Nu 6-8 weken wachten. Kon 'm helemaal naar wens bestellen. Ik heb het simpel gehouden. Zwart, 18 inch, met verwisselbare wrongen.