Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eidi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:28

ik hoop toch zo dat hij nog gaat groeien, zijn broer was ook een laatbloeier dus duimen draaien maar tot volgend voorjaar, volgens het touwtjes systeem van mijn vader word hij rond de 1,70mtr... *D

Tendance

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:30

Hmmm oke... Ik duim voor je!!! Die van mij (1,78) groeit nog steeds! Jij mag de rest wel hebben!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:20

De grootte van een paard heeft niets te maken met hoeveel hij/zij kan dragen. Grote paarden zijn vaak juist zwakker.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:59

hihi die Geldersen van mij niet hoor!!!!
Ik heb dan ook geen iele paardjes, maar echt van die bulldozers... Nou ja wel hele elegante bulldozers.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:52

Gelders met een lange rug + lendenen? Zo ja dan is de rug een stuk zwakker.

Bow - string constructie

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:54

ik denk dat gewoon een ieder niet doen wat hij het beste vind
maar dan het beste voor het paard en niet voor zichzelf
zelf ben ik ook geen licht gewichtje en daaron ga ik niet op een paard, omdat ik dat het paard niet wil aan doen.
maar ik denk dat je mensen niet kan verbieden om te gaan rijden, dat is een keus wat ze maken.

Maar als ik dan op tv kijk naar de serie politie te paard zeg maar dan denk ik, die paarden dragen ook agenten die niet echt licht zijn en dan te zwijgen over alles wat ze bij hun dragen.

het kan dus wel, maar of het helemaal gezon is betwijfel ik

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:06

Ok, als het daadwerkelijk zo verschrikkelijk slecht zou zijn voor zo'n paard, dan zou je toch verwachten dat dat duidelijk merkbaar moet zijn? Dus als je een paard zo idioot belachelijk overbelast dan MOET ie wel minstens met zware rugproblemen kampen, last krijgen van beenblessures etc. Ik kan in ieder geval bij mijn paard stellen dat ze alleen in het begin last van haar rug heeft gehad, maar dat was nadat ik haar had gekocht en toen kwam ze van een jong dun grietje vandaan. Sinds ze bij mij staat heeft ze geen noemenswaardige rugproblemen gehad, dus blijkbaar is het toch niet zo rampzalig als hier wordt gesuggereerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:38

hyppolyte schreef:
Ok, als het daadwerkelijk zo verschrikkelijk slecht zou zijn voor zo'n paard, dan zou je toch verwachten dat dat duidelijk merkbaar moet zijn? Dus als je een paard zo idioot belachelijk overbelast dan MOET ie wel minstens met zware rugproblemen kampen, last krijgen van beenblessures etc. Ik kan in ieder geval bij mijn paard stellen dat ze alleen in het begin last van haar rug heeft gehad, maar dat was nadat ik haar had gekocht en toen kwam ze van een jong dun grietje vandaan. Sinds ze bij mij staat heeft ze geen noemenswaardige rugproblemen gehad, dus blijkbaar is het toch niet zo rampzalig als hier wordt gesuggereerd...

Jong dun grietje Hyppolyte, bedoel je geen jonge slanke meid ;) Tactisch brengen zouden we het toch?

Rugproblemen hoeven zich niet gelijk aan te dienen, maar het kan er in sluipen en dan heb je misschien wel jaren korter plezier van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:39

Tendance schreef:
Y;( Oh HEEEEELLL BLOND er staat zoiets als *meer smilies*, dat had ik met mijn domme kop natuurlijk nooit gezien!
Ik ben een domme }:0

_O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:40

Quellian schreef:
Tendance, ik had ook al getemd op jouw berichten, dus dat komt dubbel en dwars goed.
Maar WAT is nou precies jouw probleem? Dat je je mening niet aan me kwijt kunt of wat? Ik heb jou persoonlijk nergens aangevallen op je gewicht oid, maar mijn mening in z'n algemeen staat jou niet aan en zoals ik al eerder zei; meningen verschillen nou eenmaal.
Ik vind het zeer vermoeiend dat je constant blijft PBen en hier in het topic op komt dagen onder het mom van 'laatste keer dat ik reageer', je blijft gewoon doorgaan, dus nogmaals: wat is je probleem?

Kunnen jullie het misschien per PB op lossen, leest hier wel zo fijn :D

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:44

Waarom mogen we niet spreken van dun, als er ook gesproken wordt over dik (en dikkerds en dikkere mensen)? Moeten we die dan nu ook hier ineens volslank/gevuld/mollig gaan noemen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:46

Ik vind de termen allemaal een beetje overbodig, want uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer ;)

Mindim, nee bedankt, daar wilde ik juist vanaf :D Maar ze staat onder foei, bevalt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:48

Anoukie schreef:
Waarom mogen we niet spreken van dun, als er ook gesproken wordt over dik (en dikkerds en dikkere mensen)? Moeten we die dan nu ook hier ineens volslank/gevuld/mollig gaan noemen?

Als je nou de moeite neemt een paar posts terug te lezen, weet je waarom ik dit schrijf en ook dat het enigzins met een knipoog is geschreven.
Een dun iemand is niet gelijk een dun jong grietje, net als een zwaarder niemand niet gelijk een oude dikke tante is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:09

Schangah schreef:
De grootte van een paard heeft niets te maken met hoeveel hij/zij kan dragen. Grote paarden zijn vaak juist zwakker.

Idd, grote paarden mogen er dan imposanter en sterker uitzien, het maakt paarden juist vaak zwakker, zeker ook nog aangezien het normaal is een paard rond z'n 3e al te berijden

[qupteRugproblemen hoeven zich niet gelijk aan te dienen, maar het kan er in sluipen en dan heb je misschien wel jaren korter plezier van je paard.[/quote]

Idd, je hebt het vooral over slijtage en overbelasting, niet over spontane gebreken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:02

Ik begrijp nog steeds niet de discussie over gewicht en grote sterke paarden en zo... Blijkbaar hechten toch weinig mensen waarde aan het belang van een goede conditie van de ruiter. Ik vind het echt een gemiste kans als je dat als ruiter niet onderkent.

Een goede algemene condite van de ruiter (geen overgewicht, snel herstellen na inspanning etc) stelt je in staat stelt een betere balans en coordinatie te bewerkstelligen die nodig is voor het goed zitten en het licht geven van hulpen.

Daarnaast vergaren ruiters die zelf ook naast het paard eens iets doen aan lichaamsbeweging en sport, essentiele kennis op die nodig is voor een goede training van je paard. Als je merkt hoe je eigen lichaam reageert op (zware) inspanning, en hoeveel tijd het nodig heeft om te herstellen van verzuring etc., kun je je veel beter verplaatsen in wat je van je paard verlangd tijdens een training. Dan ga je ook begrijpen dat je paard toch echt verzuurd raakt na 3 lange zijdes onafgebroken travers bijvoorbeeld. Dan ervaar je zelf ook wat een warming up en cooling down daadwerkelijk voor je paard kunnen betekenen, etc. Weten hoe spieren en een lichaam werkt en functioneert geeft zoveel info... Je kan het lezen in een boek (maar ook daar lijkt vaak weinig interesse in...) maar zelf ervaren is nog beter.

Er zijn zoveel goede oefeningen naast het paard die je als ruiter kunnen helpen bij de ontwikkeling een onafhankelijke zit, aan een goede coordinatie etc... Echt een gemiste kans als je daar je ogen voor sluit. En dat geldt wat mij betreft voor dik en dun. Ik vind het echt een vorm van luiheid, ongeinteresseerdheid in goed paardrijden als je niet het belang van de ruiterconditie onderkent.

Na een hele dag op je kont zitten (op kantoor of op de bank) met koek en chips in de auto naar je paard en dan zo hop, zonder warming up van de ruiter, op het paard om even een uurtje te hobbelen. Mijn definitie van bewust paardrijden is dat in ieder geval niet, maar gezien de opmerkingen die hier steeds terug keren in de trant van 'als je zwaar bent dan moet je maar gewoon een groter sterek paard nemen' of 'ja maar ik kan er ook niks aan doen dat ik dik ben' leeft dat bewustzijn maar bij heel weinig ruiters (zowel dik als dun). En dat vind ik echt heel slecht voor de paardensport.

En voor iedereen die zwaar is die er volgens eigen zeggen niets aan kunnen doen: je kan er altijd wat aan doen. Meer bewegen is voor iedereen goed. Misschien dat de een sneller en meer af zal vallen dan de ander. Maar net als bij paarden kan ieder mens fysiek verbeteren bij een goede training. Als je bijvoorbeeld onder begeleiding gerichte coordinatie en balansoefeningen gaat doen zul je merken waar je te kort schiet (en dat geldt ook voor dunne ruiters)

Maar ja, dat kost natuurlijk moeite. Het vraag discipline en doorzettingsvermogen. Makkelijker is om gewoon de osteo, fysio of wathever voor je paard te laten komen. En natuurlijk zegt die dat het niet aan jouw gewicht/conditie ligt! Bij hem moet ook de schoorsteen roken! Kosten worden niet gespaard, moeite wel.

En dan worden de ruiters die hun gewicht/conditie wel voor elkaar hebben maar afgeschilderd als betweterig/arrogant en makkelijk praten. Het enige verschil is dat zij wel doorzettingsvermogen en discipline voor zichzelf op kunnen brengen. Vrijwel geen enkel mens krijgt en behoudt een strak, slank en fit lijf zonder enige moeite. Helemaal niet als je ouder wordt. Daar zit een hoop werk in.

Het gaat mij er nog geen eens om wie met welk gewicht op welk paard stapt. Waar het mij om gaat is dat iemand bewust met paardenSPORT bezig is, en het niet schuwt om zaken bij de bron aan te pakken. Dus niet opstappen met een krukje omdat je te zwaar/stijf bent om op je paard te komen. Maar zorgen dat je lichter en leniger wordt om normaal op te stappen. Niet accepteren dat je om de 5 minuten moet stappen om op adem te komen, maar zorgen dat je voldoende uithoudingsvermogen hebt om je paard zodanig te kunnen rijden/trainen dat je paard ook los en soepel in zijn lijf komt. Niet halfjaarlijks de fysio laten komen om te controleren of jouw paard lijdt onder je gewicht, maar zorgen dat je lijf zo in conditie is dat het risico voor overbelasting van je paard er niet meer is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:05

@mindim, het was een dun jong grietje, ze was 13 ;). En mijn paard is onderhand 20, dan hadden die problemen zich toch ondertussen al wel moeten openbaren lijkt me ;)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:07

In grote lijnen ben ik het met je eens Jasmijn78, maar uhm.... dat krukje... Mét een krukje opstappen ís juist normaal.
Zonder krukje komt er ook als je niet veel weegt, zóveel druk te staan op de schoft van het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:10

D00R schreef:
In grote lijnen ben ik het met je eens Jasmijn78, maar uhm.... dat krukje... Mét een krukje opstappen ís juist normaal.
Zonder krukje komt er ook als je niet veel weegt, zóveel druk te staan op de schoft van het paard.

Ik neem aan dat je de strekking wel begrijpt ;)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:10

Tendance schreef:
hihi die Geldersen van mij niet hoor!!!!
Ik heb dan ook geen iele paardjes, maar echt van die bulldozers... Nou ja wel hele elegante bulldozers.

Heb even in je profiel gespiekt. Maar ik denk niet dat jij te zwaar voor je bulldozers bent := Ik vind juist dat je er mooi op past :j
Prachtige paarden trouwens.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:11

jasmijn78 schreef:
Niet accepteren dat je om de 5 minuten moet stappen om op adem te komen

Wat is hier precies mis mee? Zelfs als ik in goede conditie ben dan gun ik mijn paard toch wel elke 5 minuten een stappauze :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:13

D00R schreef:

Er is wel een verschil tussen opstappen via het krukje omdat dat beter is voor de rug van het paard, of zo opstappen omdat je er anders niet op kunt komen :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:18

Quellian schreef:
Wat is hier precies mis mee? Zelfs als ik in goede conditie ben dan gun ik mijn paard toch wel elke 5 minuten een stappauze

Omdat het soms wel eens nodig is om je paard wat langer door te werken dan 5 minuten.

Maar goed... Je kunt in deze discussie losgaan op dit soort details... Ga je nu verder bewust voorbij aan de strekking van mijn verhaal?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:32

Je hebt gelijk hoor Jasmijn, en het staat los van gewicht inderdaad, ik zit prima op gewicht, maar ik ben geschrokken van mijn conditie (en dat terwijl ik toch aardig wat beweeg en actief ben de dag door...)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:34

jasmijn78 schreef:
Quellian schreef:
Wat is hier precies mis mee? Zelfs als ik in goede conditie ben dan gun ik mijn paard toch wel elke 5 minuten een stappauze

Omdat het soms wel eens nodig is om je paard wat langer door te werken dan 5 minuten.

Maar goed... Je kunt in deze discussie losgaan op dit soort details... Ga je nu verder bewust voorbij aan de strekking van mijn verhaal?

Nee hoor, voor de rest ben ik het volledig eens met je verhaal, zoals je weet.
Maar conditie hangt niet per definitie van het gewicht af. Veel mensen met overgewicht hebben een slechte conditie, maar vergis je niet in de overige groep.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:37

@jasmijn, alles wat je nu opnoemt kan ik, doe ik en ben ik, (afgezien van slank) ik ben in staat om alles te doen wat jij opnoemt, ik kan prima en soepel vanaf de grond opstappen, maar ik ben van mening dat iedereen vanaf een krukje zou moeten opstappen vanwege de belasting van de rug van je paard (ongeacht je gewicht).
Mijn conditie is prima en doorgaans net zo goed of beter dan de slankere mensen in mijn omgeving. Ik houd rekening met mijn paard en de training en zorg ook voor een goede warming up (en nog belangrijker, de cooling-down) juist omdat ik weet hoe je je kunt voelen na een dag intensieve beweging. Als we aan het rijden zijn dan draven en galopperen we minstens 50 to 75% van de tijd, in galop staan we doorgaans in de beugels, ik weet niet of je dat wel eens langere tijd achter elkaar doet, maar daar heb je wel degelijk conditie voor nodig.
Dingen als je zadel controleren, de hoefsmid laten komen, de osteopaat laten komen etc. zijn voor mij dingen die ik standaard doe om ervoor te zorgen dat de conditie van mijn paard ook altijd goed blijft, niet om mijzelf gerust te stellen dat ik haar niet kapot rijd. En ze heeft duidelijk veel minder last van haar rug of stijfheid sinds ik haar heb en met haar rijd.

Verder ben je ronduit onbeschoft en generaliserend bezig met die post van je. Ja natuurlijk, elke zwaardere ruiter gaat zo met zijn paard om, ik denk het ook 8)7