Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:21

Nombrado, bedoel je dat qua zit corrigeren beetje als hoe AdB dat doet qua gewicht op binnen?
If so, die combineert dat wel altijd met het rechtrichten van het paard door ook de voorhand voor de achterhand te plaatsen, en dát doe je wel met de hand.

Mindfields, naar mijn idee zijn er ook paarden die gewoon écht te scheef zijn om fatsoenlijk een volte te lopen zonder op de schouder te vallen of over de schouder weg te lopen. Zullen een minderheid zijn, maar ze bestaan wel. Die paarden hebben vaak ook bv het bekken letterlijk scheef staan als ze vierkant stilstaan.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:23

nombrado schreef:
murphy102 schreef:
Inderdaad Mindsfield, het werkt ook, als je weet wat je doet. Vooral ook bij paarden die aan een zijde (vaak de holle zijde) het bit (nog) niet aan willen nemen. De hoge hand is -indien jullie goed gelezen- gevoelsvoller door de ontspannen elleboog en losse pols, alleen indien men een "goede onafhankelijke zit heeft en daar hoort de hand ook bij", aldus Professor.

en hoe komt het, dat een paard aan 1 zijde het bit nog niet willen aannemen?
en zich aan 1 kant hol maken?
volgens mij is dat het scheef zijn vanuit het bekken?
waarom zou je dat dan met je handen willen oplossen?
Lijkt me handiger dit met je zit te doen (op de klassieke manier :D :+ )

dat kan zovele oorzaken hebben van een ontsteking in het kaakgewricht tot een ontsteking in het SI gewricht beetje kort door de bocht.

maaar aangezien jij nooit een ophouding maakt zul je daar niet zo snel achterkomen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:23

Nombrado, volgens mij begrijp jij eigenlijk helemaal niet wat een scheef paard eigenlijk is...

geen enkel paard is volkomen recht en zal dat worden. alleen de hoogst opgeleide paarden zijn hoogstwaarschijnlijk even soepel aan beide kanten, maar na een maand trainingsstop zal dat ook weer weggezakt zijn.

scheefheid is niet het grootste probleem dat je als eerste moet oplossen, dat wordt vanzelf opgelost tijdens de opleiding van het paard ... (heb ik mezelf toch herhaald)
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:24

Mindfields schreef:
Spieren die jaren ongelijk zijn belast zijn niet op slag even lang als jij er op gaat zitten.

En als het paard een schouder wegzet op de volte, heb jij hem niet goed de volte ingereden.

ben jij scheef? of je weet?
volgens mij is nl iedereen dat. (ook in het bekken trouwens)
echter als je het weet , en weet hoe je dit goed krijgt (zonder spiertraining) heb je geen spieroefeningen nodig.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:24

Nombrado, die zweepslag kreeg ik vroeger ook in Deurne over mijn handen (om 'n heel andere reden overigens), maar daar heb ik vooral geleerd hoe het NIET moet, in de praktijk. Dus DAT zegt niets over kundigheid (ik wil deze man overigens niet bekritiseren). De hoge hand is een techniek die meestal af en toe wordt gebruikt met goede resultaten (bij Philippe Karl zelfs binnen 1 minuut op een -voor hem- onbekend paard, dat kan alleen een grootmeester).
Als je het topic goed gelezen hebt, betwist hier niemand dat je van achteren naar voren moet werken, integendeel... Maar ja, lezen is ook een kunst of je begrijpt het gewoon niet,...is geen schande hoor!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:26

nombrado schreef:
Mindfields schreef:
Spieren die jaren ongelijk zijn belast zijn niet op slag even lang als jij er op gaat zitten.

En als het paard een schouder wegzet op de volte, heb jij hem niet goed de volte ingereden.

ben jij scheef? of je weet?
volgens mij is nl iedereen dat. (ook in het bekken trouwens)
echter als je het weet , en weet hoe je dit goed krijgt (zonder spiertraining) heb je geen spieroefeningen nodig.

ik snap niet hoe je dit kunt stellen daar een paard met een scheef bekken op een andere manier zijn spieren gebruikt als wanneer dit niet zo zou zijn hij gaat namelijk compenseren .

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:26

De hoge binnenhand werkt als volgt. De binnenhand wordt met contactteugel omhoog en naar voren gebracht. Daar blijft de hand gevoelig lichte ophoudingen geven in de lichte verbinding tot het paard afkauwt op het bit en dus de kaak ontspant. Direct(bliksemsnel) zakt de hand en verlengt men de teugels iets, zonder het contact te verliezen(bij erg mondschuwe paarden die de hand niet durven volgen duurt het even voor ze daadwerkelijk gaan volgen maar dit is oefening en steeds weer uitnodigen en belonen).

Wat gebeurt er nu in de mond bij de hoge binnenhand: Het bit werkt niet langer op de lagen, maar op de veel minder gevoelige mondhoek in. Veel verreden paarden hebben zich aangeleerd het bit vast te klemmen en als je het op de lagen zou oplossen moet je hard inkomen en dat willen we nou juist niet.

De werking in de mondhoek is dan voor het paard nieuw en niet pijnlijk. Vergelijk het met je eigen tandvlees of je mondhoek. Denk ook aan wat je vroeger op de manege leerde om het paard de mond te doen openen om het bit in te doen, je deed je vinger in de mondhoek en hoppa mond open(dus kaak ontspannen).

Dit is zoals Horst Becker het bedoelt in elk geval.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:27

Airborn schreef:
Mindfields, naar mijn idee zijn er ook paarden die gewoon écht te scheef zijn om fatsoenlijk een volte te lopen zonder op de schouder te vallen of over de schouder weg te lopen. Zullen een minderheid zijn, maar ze bestaan wel. Die paarden hebben vaak ook bv het bekken letterlijk scheef staan als ze vierkant stilstaan.

Klopt, maar dat los je ook niet op met alleen je zit(en dat bedoel ik ;) )

Dat los je alleen op door ze helemaal los te werken vanuit nageeflijkheid naar losgelatenheid.

nombrado

liberty22 schreef:
maaar aangezien jij nooit een ophouding maakt zul je daar niet zo snel achterkomen.

uhmm...waar staat dat?
Mijn BINNENHAND doe ik nooit omhoog! (buiten ook niet trouwens)
niet mijn texten verdraaien graag!
dat is wel heel anders dan een ophouding!

quadripes

Mindfields: volgens mij heeft het werkelijk geen zin. Als iemand zijn eigen 'met de handen zitten werken' vergelijkt met wat Philippe Karl doet... dan heeft het geen zin om het uit te leggen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:28

ok duidelijk bedankt voor de heldere uitleg , echter moet deze dus wel in heel deskundige handen uitgevoerd worden , ga eens vragen op de opleiding zal hem echter op me eigen paarden niet nodig zijn

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:29

nombrado schreef:
liberty22 schreef:

uhmm...waar staat dat?
Mijn BINNENHAND doe ik nooit omhoog! (buiten ook niet trouwens)
niet mijn texten verdraaien graag!
dat is wel heel anders dan een ophouding!

je schrijft het hele topic door dat je alleen op zit rijd en dus geen ophoudingen nodig bent en dan nu ineens weer niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:29

murphy102 schreef:
Nombrado, die zweepslag kreeg ik vroeger ook in Deurne over mijn handen (om 'n heel andere reden overigens), maar daar heb ik vooral geleerd hoe het NIET moet, in de praktijk. Dus DAT zegt niets over kundigheid (ik wil deze man overigens niet bekritiseren). De hoge hand is een techniek die meestal af en toe wordt gebruikt met goede resultaten (bij Philippe Karl zelfs binnen 1 minuut op een -voor hem- onbekend paard, dat kan alleen een grootmeester).
Als je het topic goed gelezen hebt, betwist hier niemand dat je van achteren naar voren moet werken, integendeel... Maar ja, lezen is ook een kunst of je begrijpt het gewoon niet,...is geen schande hoor!

en wat heeft grootmeester phillipe karl er dan voor bit in hangen? (ik weet het niet hoor, kheb die man veelal alleen met stang en trens zien rijden)

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:30

'wat heeft hij er dan voor bit in hangen'... we hebben het hier wel over een edel dier...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:31

Interessant om te lezen, Mindfields :D . Goede duidelijke uitleg en het klinkt begrijpelijk!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:34

Airborn schreef:
Nombrado, bedoel je dat qua zit corrigeren beetje als hoe AdB dat doet qua gewicht op binnen?
If so, die combineert dat wel altijd met het rechtrichten van het paard door ook de voorhand voor de achterhand te plaatsen, en dát doe je wel met de hand.

weet ik niet, hoe AdB dit doet.
voorhand voor achterhand plaatsen doe ik ook, alleen kan dit met nauwelijks gebruik van je hand.
Bij een paard wat recht is en vanuit recht gewerkt wordt, kan het zeker alleen op zit.
ik wil dit dus ook eigenlijk pas doen, als ik voel dat het paard goed recht is, spoort en beweegt, dan is er nl geen kunst meer aan :+

Mindfields

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:35

Nee Nombrado je zegt net dat je het zo corrigeert als het paard scheef is. Nu zeg je dat je het pas doet als het recht is. Maar dan moet tie wel eerst recht zijn he?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:36

kom op, Nombrado, je kunt de voorhand voor de achterhand alleen maar zo plaatsen dmv (onder andere) begrenzende teugelhulpen.

en een paard spoort pas als je de voorhand voor de achterhand hebt gezet...

dus leg maar es uit... wat je zegt klopt gewoon niet

edit: Mindfields was me net voor...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:38

Mindfields schreef:
Nee Nombrado je zegt net dat je het zo corrigeert als het paard scheef is. Nu zeg je dat je het pas doet als het recht is. Maar dan moet tie wel eerst recht zijn he?

wat bedoel je?
ik corrigeer niet een paard dmv een schouder voor om recht te worden nee
ik werk dmv mijn zit/heup het paard recht vanuit het bekken/achterhand en van daar uit, kan je pas wendingen juist gaan rijden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:40

en je schrijft zelf een poosje terug in het topic dat de hals van het paard ongv. 40 % van proprioceptie zit en toch streef je dat dus compleet voorbij
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 22-02-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:41

nombrado schreef:
murphy102 schreef:

en wat heeft grootmeester phillipe karl er dan voor bit in hangen? (ik weet het niet hoor, kheb die man veelal alleen met stang en trens zien rijden)

Een gewone trens. Het betrof een paard dat niet meer taktmatig kon gaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:43

nombrado schreef:
Mindfields schreef:

wat bedoel je?
ik werk dmv mijn zit/heup het paard recht vanuit het bekken/achterhand en van daar uit, kan je pas wendingen juist gaan rijden.

Dat is wat jij denkt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:43

nombrado schreef:

sorry, maar ik krijg plaatsvervangende rugpijn als ik dit lees... arm paard

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:45

Ik heb laatste 2 jaar voornamelijk via AdB methode gereden, dus dat je dat niet alleen met je zit oplost weet ik gelukkig. De stap, eerst nagevelijk, dan de rest, heb ik nog wel iets moeite mee, maar ik ga ervanuit dat Moll dat donderdag goed kan uitleggen zodat het een stuk logischer word.

Overigens ben ik van mening dat paarden die zo scheef zijn dat het bekken zichtbaar scheef staat met heel veel kennis en heel voorzichtig meoten worden gereden, omdat je daarbij snel lichamelik problemen tegen komt, en zulke paarden alleen op je zit rijden is bijna onmogelijk, ze hebben de duidelijke maar zachte correcties gewoon echt nodig om langzaam aan rechter te worden, en zonder krijg je echt hele rare gangen. (vooral galop op een goed scheef paard is echt een hel) Deze paarden zijn zo scheef dat in draf de voorhand 20 cm naar buiten is tenopzichte van de achterhand, in galop kan dit nog meer zijn! Dat met je zit corrigeren is gewoon echt niet te doen, als je dat probeert moet je zo naar 1 kant hangen met je gewicht en duwen met je benen, dat je niet meer normaal kan zitten en je het voor het paard onmogelijk maakt normaal te lopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:45

Nombrado plaats nou eens een keer een filmpje van hoe je dat doet, dan kunnen we eindelijk eens beeld zien bij wat je verkondigt. Je zegt namelijk altijd van alles, maar nooit zie ik eens een topic met foto's/filmpjes waarin duidelijk blijkt dat dit werkt. Nooit hoor ik mensen op bokt zeggen nou ik heb les van Nombrado en dat gaat zo fantastisch. Kom nou eens met bewijzen voor je systeem want ik heb het nog nooit gezien.