Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:murphy102 schreef:Inderdaad Mindsfield, het werkt ook, als je weet wat je doet. Vooral ook bij paarden die aan een zijde (vaak de holle zijde) het bit (nog) niet aan willen nemen. De hoge hand is -indien jullie goed gelezen- gevoelsvoller door de ontspannen elleboog en losse pols, alleen indien men een "goede onafhankelijke zit heeft en daar hoort de hand ook bij", aldus Professor.
en hoe komt het, dat een paard aan 1 zijde het bit nog niet willen aannemen?
en zich aan 1 kant hol maken?
volgens mij is dat het scheef zijn vanuit het bekken?
waarom zou je dat dan met je handen willen oplossen?
Lijkt me handiger dit met je zit te doen (op de klassieke manier![]()
)
Mindfields schreef:Spieren die jaren ongelijk zijn belast zijn niet op slag even lang als jij er op gaat zitten.
En als het paard een schouder wegzet op de volte, heb jij hem niet goed de volte ingereden.
nombrado schreef:Mindfields schreef:Spieren die jaren ongelijk zijn belast zijn niet op slag even lang als jij er op gaat zitten.
En als het paard een schouder wegzet op de volte, heb jij hem niet goed de volte ingereden.
ben jij scheef? of je weet?
volgens mij is nl iedereen dat. (ook in het bekken trouwens)
echter als je het weet , en weet hoe je dit goed krijgt (zonder spiertraining) heb je geen spieroefeningen nodig.
Airborn schreef:Mindfields, naar mijn idee zijn er ook paarden die gewoon écht te scheef zijn om fatsoenlijk een volte te lopen zonder op de schouder te vallen of over de schouder weg te lopen. Zullen een minderheid zijn, maar ze bestaan wel. Die paarden hebben vaak ook bv het bekken letterlijk scheef staan als ze vierkant stilstaan.
nombrado schreef:liberty22 schreef:maaar aangezien jij nooit een ophouding maakt zul je daar niet zo snel achterkomen.
uhmm...waar staat dat?
Mijn BINNENHAND doe ik nooit omhoog! (buiten ook niet trouwens)
niet mijn texten verdraaien graag!
dat is wel heel anders dan een ophouding!
murphy102 schreef:Nombrado, die zweepslag kreeg ik vroeger ook in Deurne over mijn handen (om 'n heel andere reden overigens), maar daar heb ik vooral geleerd hoe het NIET moet, in de praktijk. Dus DAT zegt niets over kundigheid (ik wil deze man overigens niet bekritiseren). De hoge hand is een techniek die meestal af en toe wordt gebruikt met goede resultaten (bij Philippe Karl zelfs binnen 1 minuut op een -voor hem- onbekend paard, dat kan alleen een grootmeester).
Als je het topic goed gelezen hebt, betwist hier niemand dat je van achteren naar voren moet werken, integendeel... Maar ja, lezen is ook een kunst of je begrijpt het gewoon niet,...is geen schande hoor!
Airborn schreef:Nombrado, bedoel je dat qua zit corrigeren beetje als hoe AdB dat doet qua gewicht op binnen?
If so, die combineert dat wel altijd met het rechtrichten van het paard door ook de voorhand voor de achterhand te plaatsen, en dát doe je wel met de hand.
Mindfields schreef:Nee Nombrado je zegt net dat je het zo corrigeert als het paard scheef is. Nu zeg je dat je het pas doet als het recht is. Maar dan moet tie wel eerst recht zijn he?
nombrado schreef:murphy102 schreef:Nombrado, die zweepslag kreeg ik vroeger ook in Deurne over mijn handen (om 'n heel andere reden overigens), maar daar heb ik vooral geleerd hoe het NIET moet, in de praktijk. Dus DAT zegt niets over kundigheid (ik wil deze man overigens niet bekritiseren). De hoge hand is een techniek die meestal af en toe wordt gebruikt met goede resultaten (bij Philippe Karl zelfs binnen 1 minuut op een -voor hem- onbekend paard, dat kan alleen een grootmeester).
Als je het topic goed gelezen hebt, betwist hier niemand dat je van achteren naar voren moet werken, integendeel... Maar ja, lezen is ook een kunst of je begrijpt het gewoon niet,...is geen schande hoor!
en wat heeft grootmeester phillipe karl er dan voor bit in hangen? (ik weet het niet hoor, kheb die man veelal alleen met stang en trens zien rijden)
nombrado schreef:Mindfields schreef:Nee Nombrado je zegt net dat je het zo corrigeert als het paard scheef is. Nu zeg je dat je het pas doet als het recht is. Maar dan moet tie wel eerst recht zijn he?
wat bedoel je?
ik corrigeer niet een paard dmv een schouder voor om recht te worden nee
ik werk dmv mijn zit/heup het paard recht vanuit het bekken/achterhand en van daar uit, kan je pas wendingen juist gaan rijden.