Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:03

De foto's die hier getoond worden hebben helemaal niets te maken met een open mond van verzet zoals dat in de dressuur bestrafd moet worden, maar als jullie het leuk vinden om over complete onzin te gaan discussiëren, dan heb ik nog wel wat onderwerpen voor jullie:
- Totilas draait af en toe eens zijn oren naar achteren om een geluidje op te vangen, dit is natuurlijk een teken van woede!
- Salinero trilt wel eens met zijn huid als er een vlieg op landt, dit is natuurlijk een teken dat hij trilt van de angst voor Anky
- Parzival sluit af en toe zijn ogen om een vuiltje weg te knipperen, dit wil dus zeggen dat hij zich helemaal afsluit omdat hij van ellende niet meer weet waar hij kijken moet.

Zeg het maar als jullie je weer vervelen, ik heb nog inspiratie in overvloed!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 14:40

Hou het toch eens serieus. Wordt een beetje zat van al die zinloze reacties van mensen die niet kunnen accepteren dat mensen geen Totilas/Gal fan zijn.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:49

Het zal een hele discussie blijven. De ene zien alleen de goede punten, de andere alleen de slechte punten.
Iemand die hem graag ziet, zal alleen mooie foto's van hem tonen. Iemand die hem niet graag ziet alleen foto's waarop hij er niet goed op staat.
Dus :pro-contra, pro-contra, ja-nee, ja-nee,...

Anoniem

Re: Totilas, is het Piet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 15:22

Mischien is het gewoon op een verkeerd moment genomen ?
Geen enkele ruiter is perfect, geen enkel paard is perfect.

(is het een grap ofzo ? Alle NIET's worden veranderd in piet xD )

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het Piet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:59

Stuk voor stuk veel besproken foto's powerzoe. :+

manegepaard: Ik vermoed dat dat wat te maken heeft met Sinterklaas en het gedicht op de voorpagina :')

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:29

Na bijna 100 pagina's is men het op 5 december eindelijk eens in het topic:

Totilas, is het Piet te extreem.

Het is Piet te extreem maar Sinterklaas niet. :(

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:27

horseyfries schreef:
De foto's die hier getoond worden hebben helemaal niets te maken met een open mond van verzet zoals dat in de dressuur bestrafd moet worden, ....

Jenny,

Jij weet er veel meer van dan ik, maar wat zijn de andere redenen voor een open mond?

- C

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:24

Open mond is open mond. Einde discussie. >;)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:19

Wat een onzin om open monden a.d.v. foto's te gaan beoordelen.
Je ziet wanneer het paard zijn mond opent noch wanneer het 'm weer dichtdoet, dus op welke actie het een reactie is ontgaat je volkomen. En dat is belangrijk om te weten waarom 'ie het doet. :n

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:21

ik vind de stang teugel op de foto's van anky nogal strak en de stag scharten(hoe zeg je dat?) veer naar achter.. misschien komt t daardoor?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:47

vur schreef:
Open mond is open mond. Einde discussie. >;)

Open mond omdat er even iets harder gekauwd wordt op het bit, of omdat er met de tong schuim weggelikt wordt rond de mond?
Ik vind dat je moet kijken naar het totaalbeeld. En het liefst in beweging, en niet van een momentopname.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:49

nu praten ze hier al over open monden? Terwijl het gaat over 'extreme' Totilas? Ieder paard opent wel een keer zijn mond :Y)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:35

ja maar er zijn zat mensen die daar blijkbaar moeite mee hebben. zo'n open mond... -.-

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:13

Alsof het hoort.. Een open mond is, hoe je het ook went of keert, een teken van een niet goede aanleuning. Een paard dat een plezierige aanleuning heeft, loopt niet met de mond open.

Het is namelijk niet alleen op de foto's, ik heb Totilas onlangs live gezien en tijdens de proef heeft hij wel degelijk vaak zijn mond open gehad. Maar zoals ik hier eerder al eens plaatste: niemand die dat deert of opvalt, want "zie dat gaan" is de gedachte bij iedereen. Als iemand commentaar op de open mond heeft, is de reactie vaak "tja, maar voor de rest doet hij alles zo goed" of "maar dat hebben veel meer paarden".

Natuurlijk kan een paard z'n mond eens wat open hebben, maar niet het grootste gedeelte van de proef, dat toont aan dat er iets niet goed zit. Dat de ruiter te hard in de hand is, dat het paard niet fijn in verbinding wordt gereden o.i.d. Dat het voorkomt bij vele topcombinaties, is niet iets om trots op te zijn, en ook niet iets waar we aan mogen wennen. Ja, natuurlijk tonen ze hele goede proeven, maar aanleuning is toch wel een heel belangrijk punt wat behoort tot de basis en absoluut niet verwaarloosd mag worden. Ook niet in de topsport, ook niet in oefeningen die 'tot in de perfectie' worden getoond, want met open mond kán een oefening niet tot 'in de perfectie' worden uitgevoerd.

Nu een enigszins vreemde opmerking, maar denk er maar eens over na. Als je bijvoorbeeld een M1/Z2 proef rijdt op concours, en je paard heeft zijn mond open, dan verschijnt er daadwerkelijk wel een lager cijfer dan wanneer de mond gesloten was geweest, en ook komt er commentaar op je coupon te staan. Daarnaast zal er waarschijnlijk ook een punt van het onderdeel 'het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning' gaande paard. Een paard dat vaak zijn mond open heeft, is namelijk niet ontspannen en er mankeert daarbij daadwerkelijk iets in de aanleuning.

Het is daarom, naar mijn mening, toch zeer vreemd dat het dan in de Grand Prix wel wordt toegestaan. Maar tsjaa.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:23

Het is in de GP niet toegestaan, maar als je de oefening voor een 8 of 9 uitvoert, trekken ze er echt wel een punt vanaf als ze zien dat het paard de mond opent. Maar ja, dan hou je altijd nog een 7 of 8 over. ;) Aangezien in de basiswedstrijdsport veel mensen niet verder komen dan een 6 met een "perfecte" uitvoering, dan ga je al gauw naar een onvoldoende.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:15

Misschien is die open mond dan wel de reden dat hij geen 95% behaald :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:37

doe toch niet zo moeilijk allemaal! _O- Eerst loopt hij te extreem en nu heeft hij zijn mond open.
LOGISCH dat je zoveel foto's daarvan vind, Totilas is harstikke beroemd en word zoveel gefotografeerd dat er zeker
ook van dat soort foto's tussen zitten.
Als het een manegepaard zou zijn zou er nauwelijks ophef over komen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:27

Ook voor een manegepaard is het niet goed of acceptabel.

Verder sluit ik me aan bij Bomba.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:35

webster543 schreef:
Misschien is die open mond dan wel de reden dat hij geen 95% behaald :P

Tja, wie weet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:48

clarence schreef:
horseyfries schreef:
De foto's die hier getoond worden hebben helemaal niets te maken met een open mond van verzet zoals dat in de dressuur bestrafd moet worden, ....

Jenny,

Jij weet er veel meer van dan ik, maar wat zijn de andere redenen voor een open mond?

- C

Kijk dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=RZhtiCqBAGM
Dan zie je rond 3.33 wat hij doet: kauwbewegingen maken!

Of zoals een internationaal jurylid uitlegde tijdens een clinic: het is niet het openen van de mond wat bestraft wordt, maar het verzet wat ermee gepaard gaat. Als een paard zijn mond een keertje opent maar er is verder geen enkel teken van verzet te zien door bijv. het verstarren van het lichaam van het paard of het doordrammen op ophoudingen, dan mag je dit niet afstraffen als jury.
Dat doen alleen leken die geen flauw benul hebben waar ze over praten, omdat ze alleen kunnen zien of een mond open of dicht is maar blijkbaar niet de kennis bezitten om verzet te onderscheiden van kauwbewegingen.
Zo zullen diezelfde mensen niet herkennen wanneer een paard zijn oren naar achteren doet om aandachtig te luisteren en het verschil niet beseffen met een paard wat zijn oren naar achteren doet uit boosheid.

Van een aantal mensen hier krijg ik de indruk dat ze dat verschil eigenlijk wel weten, maar zo gebrand zijn om fouten te ontdekken dat ze het logische nadenken op dat moment volledig uitschakelen. Ik zou zeggen: doe eens net of dit een paard is wat bitloos gereden werd en kijk er eens met die bril naar, misschien dat je dan wat objectiever kan beoordelen wat er gebeurt.... ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:41

Tja, misschien dan ik weer niet duidelijk genoeg ben geweest, maar ondanks dat hij kauwt, schaar ik dit niet onder een open mond waar je aftrekpunten voor zou kunnen/moeten geven. Misschien een beetje stress, maar ja, geen ongehoorzaamheid oid. Horseyfries, je verwoordt het prima. Open mond dat duidt op verzet, is natuurlijk hetgeen ik in ieder geval bedoel. Bij deze. ;)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:44

horseyfries schreef:
Van een aantal mensen hier krijg ik de indruk dat ze dat verschil eigenlijk wel weten, maar zo gebrand zijn om fouten te ontdekken dat ze het logische nadenken op dat moment volledig uitschakelen. Ik zou zeggen: doe eens net of dit een paard is wat bitloos gereden werd en kijk er eens met die bril naar, misschien dat je dan wat objectiever kan beoordelen wat er gebeurt.... ;)
[/quote]

Heel goed verwoord, dat idee heb ik namelijk ook. Het lijkt wel een spelletje dat "Fouten Kijken" heet.
Ga eens op een groot concours op de tribune zitten en het (leken-)commentaar is niet van de lucht, terwijl ze zelf nog niet eens een B-proefje met goed gevolg kunnen afronden

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:48

zipje71 schreef:
Ga eens op een groot concours op de tribune zitten en het (leken-)commentaar is niet van de lucht, terwijl ze zelf nog niet eens een B-proefje met goed gevolg kunnen afronden

Over onder andere dit soort opmerkingen heeft een bekend paardenadvocaat een leuke column geschreven:
[ON] De publieke opinie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:57

Bomba schreef:
Ik heb Totilas onlangs nog live gezien. Ik vond hem hectisch en niet plezierig lopen. Wellicht dat het grootste gedeelte van het publiek dat niet eens meekrijgt, want iedereen zit als gehypnotiseerd naar het beenwerk van Totilas te kijken. Dat hij toch relatief erg vaak met z'n mond aan het kl*ten is deert niemand.

Afgelopen weekend heb ik nog eens de top 5 van Windsor (FS) bekeken en ik heb met name aandachtig naar de proef van Totilas zitten kijken en ik kan er nog steeds de schoonheid niet van zien. Ik vind hem ook hectisch en soms tegen het spastische aan. Daarbij gaan er in de proeven genoeg dingen net-aan goed, hier en daar ging ook wel wat mis en ihkv het achterbeengebruik viel het mij op dat hij wel harder gaat maaien, maar met zijn achtervoet niet voorbij de afdruk van de voorvoet komt in het uitstrekken. Dus nee, ik ben er niet stuk van en toen ik hem live zag had ik dezelfde ervaring.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:09

@horsyfries>>>>>> heeft weinig zin ze willen alleen lezen en vinden wat ze zelf in hun hoofd hebben maar gelukkig dat alle echte paarden mensen over de hele wereld wel zien dat dit paard kwaliteit heeft!

Je kunt het niet mooi vinden, maar je kunt niet zeggen dat het paard geen kwaliteit heeft! degene die dat beweren slaan ietswat de plank mis maar dat blijkt ook wel er is al erg veel belangstelling voor dat paard, dat zou er niet zijn als hij de huis tuin en keuken variant was :D