Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:16

nombrado schreef:
Dorino schreef:
Wat betreft de rechte rug, dit zou voor het dragen van lasten biomechanisch zeer onvoordelig zijn. Een boogvorm is veel sterker en draagt dus gemakkelijker.

wordt alleen een beetje lastig om met een bolle rug van een paard, een verzameling in te zetten die met de juiste "hankenbiegung" tot stand komt.
met een rechte rug is dit wel mogelijk.

Oh please, nombrado, stop hier toch eens mee. Dit antwoord moet ik toch onder de categorie "paard kan niet ademen als hij kauwt" indelen. Ik gaf je nog regelmatig het voordeel van de twijfel maar, met deze antwoorden :n speciaal voor jou even een rijtje zomaar ergens van internet gepikt http://www.pferdewissen.ch/biomechanik3.php (hoef ik niet zoveel te typen)

Checkliste Versammlung

Das Pferd tritt taktmässig und fleissig.
(Deutlich im Trab: Die Röhren der Hinterbeine sind stets parallel zum Oberarm des diagonal gegenüberliegenden Vorderbeins, die Röhren der Vorderbeine parallel zu den Unterschenkeln.)

Das Pferd ist losgelassen.
Der Rücken ist aufgewölbt.
beugen der Hinterhandgelenke in der Stützphase
mehr Aktion, weniger Raumgriff
= erhabenere Bewegungen
Vorhand richtet sich auf
gelängter Hals auch in der Aufrichtung
Pferdenase eine Hand breit bis zu 45° vor der Senkrechten
Das Genick ist der höchste Punkt.
weiche, federnde Bewegungen
feiner Zügelkontakt
Das Pferd kommt jederzeit wieder in Dehnungshaltung zurück.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:27

MoniqueB schreef:
:n speciaal voor jou even een rijtje zomaar ergens van internet gepikt http://www.pferdewissen.ch/biomechanik3.php (hoef ik niet zoveel te typen)

[/i]

kan ik niks mee, met die site
alleen al de plaatjes die erop staan om te huilen...
1 ste plaatje zit die meneer op een retescheef paard :(
voordat je zomaar even wat van internet plukt
eerst even doorlezen...
niet alles op google waar biomechanica bij staat klopt

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:29

Nee alles wat u schrijft klopt, wat is naar uw mening de beste optoming voor rechtrichten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:30

FaberSmid schreef:
Nee alles wat u schrijft klopt, wat is naar uw mening de beste optoming voor rechtrichten?

mijn zit :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:47

U kan als weinige zo antwoorden, zit is geen optoming voor het geval u dat nog niet wist. Nu graag welke optoming (bit, hoofdstel en zadel), meest geschikt is voor rechtrichten bij welke scholing en niveau.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:57

FaberSmid schreef:
U kan als weinige zo antwoorden, zit is geen optoming voor het geval u dat nog niet wist. Nu graag welke optoming (bit, hoofdstel en zadel), meest geschikt is voor rechtrichten bij welke scholing en niveau.

mijn zit ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:10

Op welk voor val, valt u nou over het is gezellig en dat er discussie is is alleen maar erg leerzaam en leuk je hoeft het niet eens te zijn met die en genen, echter is het onderbouwen van je stantpunt daar in wel prettig, echter zijn er een aantal die dat niet kunnen door heel het topic heen wat dan op een gegeven moment gaat irriteren, begrijpenlijk.

mol
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-05-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:23

alvoords u en vinger wijst naar een ander, steek eerst de hand in eigen boezem, en er zijn een 2 tal personen in dit topic die in mijn visie nergens antwoord op geven en alleen maar dingen aan halen die niet onderbouwt kunnen worden, en geen antwoord geven op vragen die gesteld worden, die met een kinderlijk nivo blijven prikken.

Open staan in dit topic doen er genoeg ook de personen die u aan haalt, het zijn een 2 tal andere mensen die tegen alles in druisen en niet meer open staan voor het geen wat reeds al door meerdere grootmeesters is bevestigd in de loop der tijd.

en waar komt de vraag van dan" waarom een paard kaak-nek en mond vasthoudt?
Doen ze dat in vrijheid ook?" in welke context bedoelt u dat dan, en in welke richting wilt u nu op?

mol

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:31

Moll schreef:
alvoords u en vinger wijst naar een ander, steek eerst de hand in eigen boezem, en er zijn een 2 tal personen in dit topic die in mijn visie nergens antwoord op geven en alleen maar dingen aan halen die niet onderbouwt kunnen worden, en geen antwoord geven op vragen die gesteld worden, die met een kinderlijk nivo blijven prikken.

Open staan in dit topic doen er genoeg ook de personen die u aan haalt, het zijn een 2 tal andere mensen die tegen alles in druisen en niet meer open staan voor het geen wat reeds al door meerdere grootmeesters is bevestigd in de loop der tijd.

Wie of wat heeft de denkwijze van de grootmeesters bevestigd?
Grootmeester Baucher? Of Grootmeester Steinbrecht? Of grootmeester Brenderup?
3 grootmeesters? Drie verschillende meningen, drie verschillende visie's
Dus volgens mij is er niets bewezen.

en waar komt de vraag van dan" waarom een paard kaak-nek en mond vasthoudt?
Doen ze dat in vrijheid ook?" in welke context bedoelt u dan en in welke richting wilt u nu op?

Deze vraag stel ik al heel lang, in veel topic's :D De halve ophouding dient om het paard zijn kaak-nek en mond "los te laten"
Maar mijn vraag is nu: waarom houdt een paard zijn kaak-nek en mond vast?
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn, dat een paard in vrijheid dit niet vasthoudt?
Dus dan doen wij als ruiter iets verkeerd, wellicht?
En is dat de reden dat een paard zijn kaak-nek en mond vasthoudt?
mol

En dan gaan we oplossingen bedenken voor onze eigen fouten?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:36

een paard invrijheid, heeft geen opleidings nivo, een paard invrijheid is scheef, een paard in vrijheid loopt op de voorhand.

u kennis van grootmeesters is beperkt is mij duidelijk.
echter kan en zal ik u dit niet kwalijk nemen.

en de halve ophouding dient voor.............. laten we die discussie maar nu niet gaan houden waar deze voor dient.

mag ik u vragen welke opleiding u volgt of nu volgt, of bij wie u les krijgt.

mol

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:40

waarom een paard kaak-nek en mond vasthoudt?

Ik zou zeggen omdat paarden van nature scheef zijn.
Er zijn 9 scheefheden: de laterale scheefheid namelijk de lengtebuiging
de driehoeksvorm de schouders zijn smaller dan de heupen
natuurlijk evenwicht paarden lopen op de voorhand
links/rechtshandigheid van de voorbenen
links/rechtshandigheid van de achterbenen
diagonale verschuiving van het zwaartepunt
verticale scheefheid paard gaat plat door de bocht
verhouding boven en onder van de paardenrug doordat het paard zich aanspant word de lange rugspier korter en steekt die de neus in de lucht.

Paard kaak nek is geen mond probleem.
Maar een lichaamsprobleem.
Paarden zijn van nature links of rechtsgebogen elk paard heeft zijn voorkeur.
De kant die niet soepel is die zal stug aanvoelen.

daarom moeten we ons paard gaan gymnastiseren om het soepel te maken zodat die aan elke kant even soepel word leert dragen over 4 benen. En alle scheefheden zien op te lossen op zijn minst te verbeteren.En rechtgericht kan rond lopen.

Dit is iets wat niet in een paar dagen kan maar een paardenleven lang duurt.
Telkens je met moeilijkere oefeningen zal door trainen blijf je toch op feit stoten dat je paard op elk moment een voorkeurskant heeft en hier weer aan gewerkt moet worden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:05

Moderatoropmerking:
Nogmaals, graag persoonlijke aanvallen achterwege laten, dit verziekt onnodig het topic. Wederom reacties verwijderd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:05

setteke schreef:
Sorry hoor, om alles en iedereen hier maar te gaan veroordelen. Koop een goed zadel, neem springlessen (voor de ver"lichte"zit), zoek een goede smid, en neem goede instructie. Als je goed kan rijden, kan je er gerust een slof of S&T aan hangen. Om iedereen maar weer over een kam te scheren. Bah.

????
Stelt u de ontlastingzit gelijk met de verlichte zit?????
Een ruiter die goed rijden kan, mag alleen een slof benutten alleen deze benut hem niet aangezien hij rijden kan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 20:12

Waarom laat iedereen zich in vredesnaam zo uit de tent lokken vraag ik me af.
Ga toch eens gewoon door met datgene wat wel van belang is, in plaats van zoveel energie te verspillen aan iets wat verder toch niet uitgelegd wordt, waar je verder toch niets mee gaat doen en waar je verder ook blijkbaar niets aan gaat hebben.

Wordt het niet eens weer tijd voor foto's? Zijn we nou eens een keertje klaar met dat ge-heen-en-weer? Jullie zitten al 20 pagina's zo'n beetje op dezelfde discussie, hoe lang gaat dat nog door? Als iedereen bij zijn eigen standpunten blijft heeft dat toch geen enkele zin (en NEWSFLASH daar is het topic ook niet voor bedoeld, maar dat wist nog niemand denk ik ...).

Allez, ik probeer het (inmiddels tegen beter weten in) nog een keertje. Vandaag een aantal rondjes geoefend met een voor mij nieuw (Western)paard, een jong paard (4 jaar) dat een nieuweling is met rechtrichten. Het paard zit heel vast in de nek, heb ik het idee. Als ik rechtsom loop, is het paard bij de schoft "normaal" gebogen, echter ze heeft dan de neiging TOCH nog het hoofd naar buiten te steken (en gelijkt dan een S-vorm zeg maar). Een bijkomend probleem is haar concentratie, ze presteert het bijna niet om de aandacht bij de oefening te houden. Dat maakt het wel lastig.

Dit paard kijkt tijdens wandelen of buitenrijden eigenlijk ook alleen maar naar links en zelden naar rechts. Toch heeft ze heel makkelijke, soepele gangen.

Een aantal mensen denkt dat het probleem in haar heup zit, maar het voelt alsof het in haar nek zit.

Vandaag heeft iemand foto's gemaakt, ik hoop dat ik daar een aantal van krijg, zodat ik die kan plaatsen.

PS Modie, ik kan het je niet kwalijk nemen.
Laatst bijgewerkt door Elles op 02-05-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote uit verwijderd bericht verwijderd

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:20

Grootmeester Baucher? Of Grootmeester Steinbrecht? Of grootmeester Brenderup?

Brenderup hoort niet in het rijtje thuis, die is zelfbenoemd, de anderen niet.
Brenderup heeft niets bijgedragen tot de ontwikkeling van de Dressuur, hij heeft alleen nageaapt.
Door hem is het geklungel aan de hand begonnen, dat deden Steinbrecht, L´Hotte, Baucher, Filles veel anders.
Wilde dit alleen even klaarstellen, aangezien er wel degelijk een rijtje Grootmeesters zijn, maar hij hoort er niet bij.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:21

zal eerst een lekker gaan werken met wat freestyle, dan zou ik toch gaan werken met dubbele longe om dit hele jonge dier eerst eens lost te werken, het is een jong dier van 4 wat al ingereden is en aan het verhaal te lezen eenigzins iets verder door gereden, begin gewoon weer van voor af aan.

mol

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:23

Ik wil ook wel even met een verslagje binnen komen. of eigenlijk meer iets wat me is opgevallen tijdens het werken.

De ene dag was ze eigenlijk heel soepel, wel moet ik altijd opletten dat de gewichtsverdeling netjes blijft en gelijk verdeeld.

De dag erna ging ik buiten langeteugelen. Zodat we even langere stukken rechtdoor konden draven. De draf is voor haar nog wel wat moeilijker dus pak ik die op deze manier vaak op.
Mijn vraag hierover is: als ik terugkom van het lange teugelen buiten is ze eigenlijk nauwelijks bezweet, ook niet echt gespannen geweest.
Alleen in haar flanken is ze daadwerkelijk wel bezweet (niet drijfnat, maar warm en een beetje vochtig). Is dit een correcte bezweting of is dit een teken voor iets anders?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:26

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Dus ontlastende zit en verlichte zit zijn onzin volgens u? Beter is volgens u gewoon blijven zitten? Hoe is het onderzoek gedaan? Met wat voor paarden, ruiters, zadels, oefeningen, tempi, overgangen bijvoorbeeld?

ja
ja mits in balans en middelpunt.
euhm, met een centimeter :+
elk paard, bewuste ruiter met een goed ruitergevoel, elke oefening, tempi en overgang.
altijd boven het middelpunt van het paard blijven zitten.

Sorry boven het zwaartepunt, en aangezien een paard bij het springen zijn zwaartepunt meer naar voren heeft dan bij de dressuur is er niks aan het handje.
Dito met de ontlastingzit, een jongpaard, is in natuurlijk evenwicht, dat wil zeggen voor 60% achter 40%, waar is het zwaarte punt in vergelijk met het evenwicht op de achterhand, en het horizontaal evenwicht???

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:40

HannahFrouk schreef:
Dit paard kijkt tijdens wandelen of buitenrijden eigenlijk ook alleen maar naar links en zelden naar rechts. Toch heeft ze heel makkelijke, soepele gangen.

De eerste vraag die bij mij opkomt is hoe dit paard in vrijheid loopt. Heeft ze dan ook een duidelijke voorkeurshoofdhouding? Of gaat ze "verkrampt lopen" als antwoord op wat er van haar gevraagd wordt?

Ik denk verder dat je, als je heel handig bent, dit wel kunt oplossen met oefeningen aan de dubbele longe. Daar ik mijzelf zeker niet tot deze categorie handige mensen reken (kan wel met de dubbele longe overweg, maar overschat mezelf zeker niet), zou ik in dit geval toch eens een fysiotherapeut raadplegen. Deze zou ook duidelijk kunnen krijgen of het probleem nu daadwerkelijk in de nek of misschien toch ergens anders zit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:05

HannahFrouk schreef:
Waarom laat iedereen zich in vredesnaam zo uit de tent lokken vraag ik me af.
Ga toch eens gewoon door met datgene wat wel van belang is, in plaats van zoveel energie te verspillen aan iets wat verder toch niet uitgelegd wordt, waar je verder toch niets mee gaat doen en waar je verder ook blijkbaar niets aan gaat hebben.

Wordt het niet eens weer tijd voor foto's? Zijn we nou eens een keertje klaar met dat ge-heen-en-weer? Jullie zitten al 20 pagina's zo'n beetje op dezelfde discussie, hoe lang gaat dat nog door? Als iedereen bij zijn eigen standpunten blijft heeft dat toch geen enkele zin (en NEWSFLASH daar is het topic ook niet voor bedoeld, maar dat wist nog niemand denk ik ...).

Allez, ik probeer het (inmiddels tegen beter weten in) nog een keertje. Vandaag een aantal rondjes geoefend met een voor mij nieuw (Western)paard, een jong paard (4 jaar) dat een nieuweling is met rechtrichten. Het paard zit heel vast in de nek, heb ik het idee. Als ik rechtsom loop, is het paard bij de schoft "normaal" gebogen, echter ze heeft dan de neiging TOCH nog het hoofd naar buiten te steken (en gelijkt dan een S-vorm zeg maar). Een bijkomend probleem is haar concentratie, ze presteert het bijna niet om de aandacht bij de oefening te houden. Dat maakt het wel lastig.

Een aantal mensen denkt dat het probleem in haar heup zit, maar het voelt alsof het in haar nek zit.

Vandaag heeft iemand foto's gemaakt, ik hoop dat ik daar een aantal van krijg, zodat ik die kan plaatsen.

PS Modie, ik kan het je niet kwalijk nemen.

Ik ben benieuwd naar de foto's, maar zoals je het zo vertelt lijkt het me, zoals in de meeste gevallen, goed op te lossen met het werken vanuit de nageeflijkheid, eerst die bovenlijn loswerken(het welven van de rug en het openen van de schoft), vanwaaruit ook de zijdelingse buiging steeds meer kan ontstaan.

Dat mensen denken dat het in de heup zit kan ik me voorstellen omdat het paard in de rest van het lichaam gaat compenseren wat er aan de voorkant ontstaat. Als je zelf pijn in je nek hebt ga je dat ook in je lopen compenseren, tenminste, ik wel. Je hele lichaam wil dan niet meer recht blijven. Terwijl als je pijn in je been hebt, je dat niet compenseert met je nek.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:11

Modie en/of Nombrado, is het mogelijk om nog een keer uit te leggen hoe alleen met behulp van je zit een paard rechtricht? Ik vraag het echt serieus, want ik probeer het te begrijpen.

Ik voel wel enigszins wat je bedoelt als je zegt dat de rug automatisch recht is als het bekken rechtstaat, maar volgens mij geldt dit alleen voor mensen. Die kun je inderdaad van nek tot stuitje recht maken door het bekken recht te zetten. Maar dit kan alleen omdat de hele wervelkolom verticaal staat en de schouders los in de ruimte staan. En dan is het een kwestie van netjes de wervels opstapelen. Bij paarden zijn er twee fixatiepunten van de wervelkolom aan de grond, namelijk via het bekken en via de schouders. En dan kun je geen wervels stapelen, maar moet je uitlijnen tussen twee punten. Daarbij is er ook nog een groot en zwaar deel van de wervels vóór de schouders en de stand van dit deel heeft ook veel invloed. Moet je dus ook uitlijnen.

Er wordt eerder gesproken van het rechtzetten van het bekken mbv de zit, door meer gewicht op de bolle kant van het scheve paard te brengen als ik het goed begrijp? Als ik mijn gewicht naar links of rechts verplaats op mijn paard wendt het in die richting af, als ik tegelijkertijd niets met de teugels of met mijn been doe. Hoe voorkom je dat dan?

Zelf breng ik, om de voorhand voor de achterhand te zetten wel wat meer gewicht naar de bolle kant, geef tegelijkertijd en kuithulp aan de bolle kant en zet de schouders en het hoofd naar diezelfde kant met m'n knie en de teugels.

Verder wordt er gesproken van gewicht op de buitenzijde bij inzetten van wending of volte. Hoe zorg je dan dat de voorhand bocht om gaat in de goede richting? Zoals gezegd, als ik mijn gewicht naar de tegenovergestelde kant breng van waar ik naar toe wil, gaat mijn paard ook naar de tegenovergestelde kant en als dat niet kan (beschot) dan gaat het in contrastelling/buiging door de bocht. Hoe los je dit op?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:14

Waarom een paard zijn nek-kaak-mond vasthoudt lijkt me in de meeste gevallen een gevolg van een te hard inwerkende hand. Of een eerdere ruiter die het paard hard in de mond gemaakt heeft door teveel inwerking. Dit is er echter supersnel uit te halen mits de ruiter die ermee gaat werken handig en gevoelig genoeg is in de hand om het paard aan te kunnen geven dat vechten niet meer hoeft en dat het zich vanaf nu gewoon mag ontspannen. Al naar gelang de duur van de te harde training in het verleden leren paarden vrij snel dat ontspannen in het hele lijf nu wel mogelijk is.

Ik heb toch die foto's van die friese ruin geplaatst een poosje terug? Die liep al 17 jaar met zijn hoofd in de lucht, compleet vastgezette rug en keihard in de hand.

Dit paard was al van Antoine de Bodt naar Academische Rijkunst-ridders en andere theorieenvolgers gesleept, echter was er niets mee bereikt. Liep nog steeds met zijn hoofd in de lucht met een zwaar gefrustreerde ruiter op zijn rug die ook niet meer wist waar ze het zoeken moest.

Binnen enkele dagen ontspande hij in nek-kaak, durfde de hand te volgen en na een paar weken was het al een heel ander paard.

Zonder nageeflijkheid bereik je echter niets.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 07:22

Dorino schreef:
De eerste vraag die bij mij opkomt is hoe dit paard in vrijheid loopt. Heeft ze dan ook een duidelijke voorkeurshoofdhouding? Of gaat ze "verkrampt lopen" als antwoord op wat er van haar gevraagd wordt?

Ik denk verder dat je, als je heel handig bent, dit wel kunt oplossen met oefeningen aan de dubbele longe. Daar ik mijzelf zeker niet tot deze categorie handige mensen reken (kan wel met de dubbele longe overweg, maar overschat mezelf zeker niet), zou ik in dit geval toch eens een fysiotherapeut raadplegen. Deze zou ook duidelijk kunnen krijgen of het probleem nu daadwerkelijk in de nek of misschien toch ergens anders zit.

In vrijheid loopt ze volgens mij ook vaak naar 1 kant te kijken (naar links). Wat de oefening betreft, het gebeurt wel dat ik haar hoofd naar binnen vraag, ze daaraan voldoet door haar hals bij de schoft te buigen, maar dat ze dan toch nog ff wil zien wat er ergens gebeurt, en dan toch nog even haar hoofd naar buiten probeert te draaien (puur nieuwsgierigheid, ze is mega-nieuwsgierig). Maar ook als ze bij de les is, zie je dat ze dat moeilijk vindt. Ze kan het wel, maar het duurt even voordat ze begrijpt dat ze het juist moet ontspannen ipv aanspannen.

Ze is nog behoorlijk springerig bij vlagen en omdat ikzelf niet echt een talent ben met dubbele longe, vind ik dat op dit moment nog niet veilig om te doen. Ik ben net een week of wat met haar bezig.

Er komt binnenkort wel een osteopaat om eens te kijken of ze echt ergens vast zit.

Mindfields: bij mij komt het idd over alsof ze compenseert. Soms lijkt ze kreupel te lopen, maar wat me vooral opvalt is dat ze heel zwaar op het longeertouw probeert te hangen en daarbij haar hoofd vastzet. Er komt dan volgens mij enorm veel gewicht op haar voorhand. Ik ben nu inderdaad bezig haar hoofd rustig wat los te maken, probleem blijft wel haar concentratie en snel afgeleid zijn (om de 2 seconden moet ze dan nodig weten wat er buiten de cirkel gebeurt, we doen dan ook heel veel aandachtsoefeningen om dat wat beter te maken).

Als het goed is krijg ik de foto's vandaag of morgen, maar het kan zijn dat ik er zelf een week niet ben, dan plaats ik ze later.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:23

HannahFrouk schreef:
Dit begint meer op een psychologisch experiment te lijken :+ :+ :+

KDS wat dat bezweten betreft, ik weet het antwoord niet.
Heb je het idee dat ze meer zweet dan dat de oefening voort zou moeten brengen?
(heb je het idee dat dat zweten een spierenkwestie is, bedoel ik).

Hmm, het zweten is voor mij bij haar bekend dat het erger is als ze zich druk maakt. De oefening die we doen (langzaam draven tijdens het lange teugelen) is niet conditioneel heel zwaar, het is puur spier gericht heel zwaar voor haar.
Dus juist de spieren die ze meer zou moeten aanspannen daar gaat ze meer zweten. Is dit een teken dat ze het goed gebruikt? Of is dit een teken dat ik te veel van haar vraag op dit moment? (wat een gezeur over een beetje zweet, maarja. helemaal omdat het alleen bij die spieren zit en ik absoluut niet wil overbelasten)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:54

HannahFrouk schreef:
Mindfields: bij mij komt het idd over alsof ze compenseert. Soms lijkt ze kreupel te lopen, maar wat me vooral opvalt is dat ze heel zwaar op het longeertouw probeert te hangen en daarbij haar hoofd vastzet. Er komt dan volgens mij enorm veel gewicht op haar voorhand. Ik ben nu inderdaad bezig haar hoofd rustig wat los te maken, probleem blijft wel haar concentratie en snel afgeleid zijn (om de 2 seconden moet ze dan nodig weten wat er buiten de cirkel gebeurt, we doen dan ook heel veel aandachtsoefeningen om dat wat beter te maken).

Als het goed is krijg ik de foto's vandaag of morgen, maar het kan zijn dat ik er zelf een week niet ben, dan plaats ik ze later.

Dat afgeleid zijn kan heel goed voortkomen uit haar lichaamsspanning die nog te hoog is. Ze ontspant haar lijf niet, dus ook haar hoofd niet. Om maar niet bezig te zijn met haar zere spieren gaat ze afleiding zoeken van haar lijf, dus alles is interessant behalve de oefeningen die ze moet doen omdat het haar nog zeer doet.

Ik ben zoveel paarden tegengekomen waarvan de eigenaar me ze per mail beschreef als vreselijk kijkerig, gespannen en gestresst, die eenmaal in de eerste les binnen tien minuten nergens meer naar keken en nergens van schrokken dat ik serieus denk dat het puur een systeem is om zichzelf af te leiden van hun pijnlijke spieren. Eenmaal ontspanning in het lijf, dan was er ook ontspanning in het koppie en was er van een hysterisch paard niets meer te merken.