Citaat:Wat ik alleen maar wilde duidelijk maken is dat er helaas veel paarden zijn die veel schever zijn dan de "natuurlijke scheefheid", dus ik denk nog steeds dat mensen het over 2 verschillende dingen hebben als ze het over rechtrichten hebben. Het ene is het moeizaam corrigeren van een verkeerd gereden paard en de "finesse van het rechtrichten" past dan waarschijnlijk weer op de plaats die het in het skala krijgt.
Overigens ben ik erg geïnteresserd in dat werk aan de longe. Zag onlangs clinic van Marijke de Jong en heb me ook opgegeven voor clinic bij een leerling van haar. Het klinkt erg logisch wat je zegt en wat ik daar zag. Ik probeer altijd voor alles een open geest te houden en zoveel mogelijk te leren. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden (en helaas nog veel meer die daar nooit zullen uitkomen).
Ja, er is inderdaad verschil tussen een paard dat scheef is gereden en de natuurlijke scheefheid van een paard. Thijs is van nature al redelijk scheef en heeft daarnaats zoals gezegd van zichzelf een erg verkeerd ruggebruik. Vandaar dat ik vooral zijn rug (maar daarmee dus ook zijn scheefheid) goed op orde wil hebben voordat ik weer regelmatig ga rijden.
De methode die ik en Monique B toepassen is die van Bent Branderup en dat is dezelfde die Marijke de Jong onderwijst. Ik begin meestal met het werk aan de 'longe' (eigenlijk gewoon de teugels met maar één klip aan het kaptoom)en het ondertreden op de cirkel om hem los te maken. Ook doe ik zigzags aan de hand en drafwerk aan de longe voordat we aan de gang gaan met het echte werk aan de hand, zoals schouderbinnenwaarts, travers en renvers. Voor alsnog gebeurd dat voorlopig nog in stap, want het is allemaal nog niet helemaal bevestigd en hij moet ook iets meer los komen om het goed in draf te kunnen. Maar we komen er wel