duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:29

Citaat:
Wat ik alleen maar wilde duidelijk maken is dat er helaas veel paarden zijn die veel schever zijn dan de "natuurlijke scheefheid", dus ik denk nog steeds dat mensen het over 2 verschillende dingen hebben als ze het over rechtrichten hebben. Het ene is het moeizaam corrigeren van een verkeerd gereden paard en de "finesse van het rechtrichten" past dan waarschijnlijk weer op de plaats die het in het skala krijgt.

Overigens ben ik erg geïnteresserd in dat werk aan de longe. Zag onlangs clinic van Marijke de Jong en heb me ook opgegeven voor clinic bij een leerling van haar. Het klinkt erg logisch wat je zegt en wat ik daar zag. Ik probeer altijd voor alles een open geest te houden en zoveel mogelijk te leren. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden (en helaas nog veel meer die daar nooit zullen uitkomen).

Ja, er is inderdaad verschil tussen een paard dat scheef is gereden en de natuurlijke scheefheid van een paard. Thijs is van nature al redelijk scheef en heeft daarnaats zoals gezegd van zichzelf een erg verkeerd ruggebruik. Vandaar dat ik vooral zijn rug (maar daarmee dus ook zijn scheefheid) goed op orde wil hebben voordat ik weer regelmatig ga rijden.

De methode die ik en Monique B toepassen is die van Bent Branderup en dat is dezelfde die Marijke de Jong onderwijst. Ik begin meestal met het werk aan de 'longe' (eigenlijk gewoon de teugels met maar één klip aan het kaptoom)en het ondertreden op de cirkel om hem los te maken. Ook doe ik zigzags aan de hand en drafwerk aan de longe voordat we aan de gang gaan met het echte werk aan de hand, zoals schouderbinnenwaarts, travers en renvers. Voor alsnog gebeurd dat voorlopig nog in stap, want het is allemaal nog niet helemaal bevestigd en hij moet ook iets meer los komen om het goed in draf te kunnen. Maar we komen er wel Knipoog En mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan hebben we onderweg een leuke tijd gehad zonder hem schade toe te richten. De weg is het doel, dat is best bevrijdend Knipoog (alleen wil ik soms nog veel te graag Nagelbijten / Gniffelen )

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:09

maaike93 schreef:
Hier een aantal foto's van Shirengo.
We zijn nog niet bezig met aanleuning.
Yamcha, goof, aimee? Of iemand anders, zin om te beoordelen? Haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cool

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:25

Waarom hebben Volbloeden geen beweeglijkheid in de lendenen? Is dat een feit??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:30

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:34

Hier nog een paar foto's. Paard wil heel snel opkroppen en gaat heel snel voor krabbelen en achter bijna achteruit lopen. Middendraf is voor gooien, heel onregelmatig gaan en achetr er achteraan slepen. Was hier bezig om hem goed van achteruit weg te rijden en halsje mooi te houden. Heb liever dat die iets diep gaat, maar wel hand opzoekt, dan dat die opkropt en wegkruipt voor hand. Toch? Bloos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drukte hem opzij voor been.
Afbeelding

Wil graag weten of ik nu op de goede weg zit met hem Bloos Moet nog hoop verbeterd, maar is dit een goed begin?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:36

Maaike93, ik kan echt weinig van jou foto's zeggen. Ik ben niet thuis in bitloos rijden en al helemaal niet in aanleuning zonder bit Bloos Ik vind het knap dat je paard zo de hals strekt op de laatste foto Lachen

Himyar, jij weet dondersgoed op watvoor discussie dat uitloopt Haha! Jij weet ook dat de mensen die de volbloed in de warmbloedfokkerij zo verafschuwen, zeggen dat niet élke volbloed beweeglijkheid mist in de lendenen, maar wel de meesten. Voor mij is het een feit, niet vanwege de theorie, maar vanwege mijn praktijkervaring. Ik ben nog geen paard tegen gekomen met een volbloedvader of volbloed als moedersvader die lendenmechanisme had.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:38

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:39

Mijn poownie (Max, die bruine die hier regelmatig langskomt) heeft ongeveer 40% engelsvolbloed + 50% arabier in zich.. Zie je die nou op de foto's terug van ons Aimee? Qua die beweegelijkheid enzovoorts?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:42

MyWishMax, ik vind het er op de foto's helemaal niet uitzien alsof ie met de achterbenen er achter uit loopt Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:44

Nee, maar daar moet ik hard mijn best voor doen ROFL Train hem heel anders dan zijn eigenaarresse, maar begin nu toch wel verschil te merken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:45

MyWishMax schreef:
Mijn poownie (Max, die bruine die hier regelmatig langskomt) heeft ongeveer 40% engelsvolbloed + 50% arabier in zich.. Zie je die nou op de foto's terug van ons Aimee? Qua die beweegelijkheid enzovoorts?

Ja Bloos
Dat verklaard wel een stukje van de strakke lendenen waar ik eerder al over postte Bloos

Heb hier nog een mooi voorbeeld Clown
Afbeelding
Ulft x Rex Magna xx

Nee, hij bokt niet op die foto Ik gaf gas in galop omdat ie zo ontzettend sterk werd. Hij kan echter dusdanig slecht in de lendenen buigen dat die helemaal omhoog gaan als de achterbenen opgetild moeten worden Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:46

MyWishMax schreef:
Nee, maar daar moet ik hard mijn best voor doen ROFL Train hem heel anders dan zijn eigenaarresse, maar begin nu toch wel verschil te merken.

Nou, dan denk ik dat je op de goede weg zit Haha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:47

Aimee schreef:
MyWishMax schreef:

Ja Bloos
Dat verklaard wel een stukje van de strakke lendenen waar ik eerder al over postte Bloos

Okee! Lachen Maar bij Max merk je het vooral, vind ik, in draf. galop wil hij nog wel netjes buigen, andere kunnen het veel beter, maar draf is soms echt een drama Tong uitsteken Of ligt dat ergens anders aan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:52

MyWishMax schreef:
Okee! Lachen Maar bij Max merk je het vooral, vind ik, in draf. galop wil hij nog wel netjes buigen, andere kunnen het veel beter, maar draf is soms echt een drama Tong uitsteken Of ligt dat ergens anders aan?

Nee hoor, dat kan heel goed kloppen. Draf is een veel statischere beweging dan galop, door de tweetakt is er veel minder deining in de rug dan in galop. Volgens Solange werkt veel draftraining zelfs statisch op het ruggebruik Lachen (ik heb m'n aantekeningen terug gevonden Haha! )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:54

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:55

werkt statisch op het ruggebruik? ikke niet snap. Bloos

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:56

Vind die foto's vertekenen door de achtergrond. De enige die duidelijk is is de 2e, en die gebruikt naar mijn idee idd gewoon z'n lendenen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:57

De foto's demonstreren trouwens wel dat een paard zonder lendenmechanisme de achterbenen ook gewoon naar voren weg kan zetten. Mbt dressuur zullen oefeningen als pirouettes, een correcte piaffe, passage en dergelijke alleen erg moeizaam worden. Echt op het achterbeen zetten, zal moeizaam gaan, maar verder kun je er best een hoop mee Lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:57

Dat het ruggebruik slechter wordt van veel draver. (Dat herinner ik me nog van haar Knipoog)

Daarom draaf ik 5 minuutjes los en ga daarna stuk galoperen..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:58

ah OK.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:02

Needje schreef:
werkt statisch op het ruggebruik? ikke niet snap. Bloos

Statisch betekent: stil, niet bewegend en is het tegenovergestelde van dynamisch Lachen

Door de tweetakt van de draf, werk je met weinig deining in de rug, waardoor de rug niet losser (beweeglijker) wordt maar eerder minder beweeglijk (statisch).

Dat is zeg maar hetzelfde als dat jou rug stijf wordt als je een hele tijd stil gaat staan, terwijl je rug losser wordt als je gedurende die zelfde tijd gaat lopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:30

Haha!
We zijn in ieder geval gelijk genezen van het idee dat een paard oprichting moet hebben om te kunnen zakken achter Tong uitsteken

Voor de rest vind ik dat ze vooral heel ánders buigen in de rug dan een dressuurpaard Lachen
Een dressuurpaard moet bewegen bij de overgang lendenen/bekken en bij voorkeur kantelen met het bekken voor het verzamelen. Deze westernpaarden bewegen echter niet specifiek op die plek... de hele rug kantelt bijna, lijkt wel Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:38

Persoonlijk vind ik een goed gereden westerpaard fijner door de rug bewegen. Tenminste. Voor het oog. Ze kunnen idd de hele bovenlijn mooi opbollen. En dat terwijl het gros toch overbouwd is. (een beetje Need-figuur Tong uitsteken)