Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:01

Ik neem aan dat je als je een paard hebt er van houdt en dat jouw plezier niet voor zijn plezier gaat. Of je moet tot de categorie behoren die roept, had hij maar geen paard moeten worden!! Dus Roosssie heel eerlijk en logisch.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:03

Idd Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:38

Citaat:
En de bos/strand/duin ritten dan? Of gewoon GEVORDERDE lessen in de bak? Dat mag ook maar tot de 90 kg..

reden 1: Ze moeten 1 lijn trekken anders krijg je daar hoe dan ook gezeur over

reden 2: Die paarden moeten elke dag waarschijnlijk wel meer dan 1 uur lessen. Dat is zowieso slopend, dus die max 90kg grens is gewoon verstandig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:13

russel schreef:
Ik neem aan dat je als je een paard hebt er van houdt en dat jouw plezier niet voor zijn plezier gaat.

Hmmm.
Daar zit een erg lastig kantje aan Russel. Het is om te beginnen al volslagen tegen de natuur van het paard om er een hek om heen te zetten en het er OP gaan zitten is nog gekker en altijd een onnodige belasting die in pricipe schadelijk is voor de ruggenwervels.
Van paardrijden kan je stellen dat daarbij het plezier van de ruiter per definitie boven dat van het paard gaat. De rest is een glijdende schaal.

Er is geen ergheidsgrens tussen 1 en 100 kilo, wel een oneindig grote stap tussen 0 en 1 kilo....
90 kilo (totaallast!!) is daarom geen harde grens en op zich al knap veel. Het is belangrijk dat een ruiter DAARBIJ fit, soepel en vaardig is met goed zadelmateriaal om de last te verdelen.

Het hele paardrijden op zich is een lastig onderwerp als het de ethiek van met dieren omgaan betreft. Paardrijden brengt daarom veel verantwoordelijkheid met zich mee voor een denkende ruiter.
In dat laatste zit de sleutel Knipoog

HC

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:28

een wijs stukje tekst,HC.
ik denk dat paardrijden niet slecht is(doe het zelf te graag Knipoog )
maar dat je als ruiter eerlijk voor je paard en jezelf moet denken

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:54

Dat denk ik ook. En de signalen die een paard geeft, niet negeren, dus heeft het paard duidelijk moeite met het gewicht, dan stoppen met vragen. En het paard zo snel mogelijk leren om zijn achterhand goed te gebruiken. De achterhand is veel sterker, die zorgt er immers voor dat een paard over bv. hoge hindernissen kan springen. En jezelf goed lenig houden, is ook belangrijk denk ik.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:46

Misschien kunnen jullie mij een plezier doen. Ik heb foto's bij mn profiel geplaatst en nodig jullie allen uit mij te bekritiseren op de optische paard ruiter verhouding. Op een plaatje kun je nml. niet zien of hij moeite heeft met recreatieven bosritjes e.d. Wees gerust ik ben niet beledigd of zielig ! Mijn (eerste) paard is een Fries met een beetje arabier en is 1.53/1.55 hoog. Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110) Zijn vorige eigenaresse woog over de 110 kilo. Dus graag jullie mening of je het plaatje wel of niet vind passen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:14

oei 110 kg is voor een fries erg veel,vind ik.
95 is ook best veel denk ik,maar als je soepel bent,goed meezit en een goede conditie hebt,dan scheelt het al.
al is het fijner voor je paard om wat minder gewicht te dragen,maar ik zie dat je daarmee bezig bent en dat is super.
het plaatje op zich oogt helemaal niet onaardig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:23

Perrokai schreef:
Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110) .....Dus graag jullie mening of je het plaatje wel of niet vind passen.

Of het PLAATJE past is niet relevant toch Pling

Kijk, ik ben 1.86 lang en een goed bespierde volwassen man van middelbare leeftijd. Ik ben dus knap zwaar voor een paard ook al ben ik volgens de BMI helemaal goed. Ik kan slechts lichte spullen uitzoeken en verder alleen maar aan vaardigheid en fitheid van mezelf en mijn paarden werken.

Jij hebt een ENORM voordeel wat ik NOOIT kan compenseren. Je bent een vrouw van 1.65!!!! Ik (en mijn paard) kan van jouw ideaalgewicht alleen maar stil dromen Huilen
Je hebt pakweg 30 kilo overgewicht. Het maakt eigenlijk niet uit op WELK paard je zit, je belast het in feite onnodig met 30 kilo.
Pak eens een voerzak van 30 kilo op je schouders en nu een stukje rennen door de zandbak. Drie of vier rondjes in draf. DAT is wat je er extra op legt.
Dit staat helemaal los van of je nu op een arabier, tinker of fjord zit. Dit staat los van of het paard het wel of niet zou KUNNEN dragen. Het is onnodig. Maak zelf uit hoe belangrijk je dat vindt. Daar heb je verder niemand voor nodig toch?!

HC

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:05

Huertecilla schreef:
Of het PLAATJE past is niet relevant toch Pling
HC

Ja, toch wel. Dat is namelijk waar je het eerste op beoordeeld wordt. Mensen kijken en denken
jeetje geen gezicht die "dikke" op dat paard. Dat doe ik zelf ook helaas. Ik weet dat niemand kan beoordelen van een foto of mijn paard het wel of niet hebben kan. Volgens de in dit Topic genoemde richtlijnen en grenzen val ik daar nu net binnen. Mocht het zo zijn dat hij er moeite mee heeft dan heb ik nog een wagen erbij en kan dan gaan mennen.

Huertecilla schreef:
Kijk, ik ben 1.86 lang en een goed bespierde volwassen man van middelbare leeftijd. Ik ben dus knap zwaar voor een paard ook al ben ik volgens de BMI helemaal goed. Ik kan slechts lichte spullen uitzoeken en verder alleen maar aan vaardigheid en fitheid van mezelf en mijn paarden werken.
HC

Dan ben jij dus de man waar iedereen het over heeft. Totaal niet te dik maar je zou nooit kunnen
paardrijden volgens hen. Want slank zou je al te zwaar zijn. Waar ik benieuwd naar ben, heb jij dan weleens reacties gekregen dat je te zwaar bent voor je paard ? In spanje zijn de mensen toch over het algemeen wat kleiner en vaak op middelbare leeftijd ook wat gezet. Prachtige paarden trouwens !

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:19

Perrokai schreef:
Ik ben 1.65 en weeg nu 90 kilo en nog bezig( kom van de 110)

ten eerste, vind het knap van je, je bent al een heel eind!
ten 2e, ondanks dat je vrij klein bent zie ik er niet aan af dat je 90 kilo weeg! (ik weet niet waar je het verstoppelt hebt!) Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:10

[quote="mariekepiet
ten eerste, vind het knap van je, je bent al een heel eind!
ten 2e, ondanks dat je vrij klein bent zie ik er niet aan af dat je 90 kilo weeg! (ik weet niet waar je het verstoppelt hebt!) Knipoog
[/quote]

Als ik slank ben weeg ik nog 70 kilo ! Ik weet niet waar dat door komt, misschien bestaat het
"smoesje" zware botten toch echt! Iedereen schrikt ook altijd als ik mijn gewicht vertel, dat geloven ze nooit. Maar ik probeer het inderdaad altijd goed te verstoppen en heb het ook eerlijk vermeld
toen ik naar de manege ging hier. Zelf ontken ik het niet hoor, mijn gewicht is ook mijn grootste streven!
In de eerste plaats voor mezelf en nu ik een eigen paard heb ook voor hem. Hij is ook op dieet nu
want hij is gewoon te zwaar.......dat zegt iedereen gelijk......

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:15

Perrokai schreef:
Als ik slank ben weeg ik nog 70 kilo ! Ik weet niet waar dat door komt, misschien bestaat het
"smoesje" zware botten toch echt! Iedereen schrikt ook altijd als ik mijn gewicht vertel, dat geloven ze nooit.

Dat heb ik in mijn omgeving nou ook.
90 pakken suiker is heel zwaar, en ze kunnen niet bedenken dat ik in feite net zo zwaar ben(eigenlijk meer Bloos ).
Ben ooit eens voor de ogen van een vriendin op de weegschaal gegaan om het te bewijzen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:22

Perrokai schreef:
Vraagje: Zijn al die paarden van jou in jouw profile waar van mij achter staat ? Zo ja realiseer je je dan ook dat de meeste mensen niet zulke luxe keuzes kunnen maken. Jij stapt gewoon op de volgende ! Wat als je er maar 1 had waar jij niets aan merkte hoe goed je ook oplette. Stap je dan ook af en rij je nooit meer op hem/haar?

Ik heb er nu idd zo veel.
Vroeger niet. Toen ik 'm pony had,was dat de enige en daar heb ik dus bijna een jaar niet op gereden, mar wel normaal stalgeld voor moeten betalen.
Het hebben van een paard kost geld, daar krijg ik genoeg voldoening uit, zonder ik daarvoor moet rijden.

of je nu 1 of meer kinderen hebt, maakt dat geen verschil. Je houd van ze allemaal en wanneer er 1 ziek is
denk je niet dat je er "gelukkig" nog meer hebt....

Juist omdat ik er meer heb, moet ik er veel voor laten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:25

maar bij de mensen gaat vaak toch hun plezier voor.
ik denk dat het ook is; mensen kopen een paard voor hun plezier,voor het rijden,enz.
als het paard heel lang of helemaal niet meer bereden kan worden,dan blijf je toch stalling,ed doorbetalen,en niet iedereen met een paard heeft dat er dan voor over,omdat het paard niet meer aan de doeleisen voldoet.

maar dat is een beetje offtopic

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:29

Snoevie schreef:
maar bij de mensen gaat vaak toch hun plezier voor.
ik denk dat het ook is; mensen kopen een paard voor hun plezier,voor het rijden,enz.
als het paard heel lang of helemaal niet meer bereden kan worden,dan blijf je toch stalling,ed doorbetalen,en niet iedereen met een paard heeft dat er dan voor over,omdat het paard niet meer aan de doeleisen voldoet.

maar dat is een beetje offtopic

Die mensen zijn er, maar die snap ik echt niet. Mijn paarden zijn m'n kindjes.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:31

superwoman schreef:

Die mensen zijn er, maar die snap ik echt niet. Mijn paarden zijn m'n kindjes.

jij geeft precies mijn antwoord! als ik een kind zou hebben, zou ik m niet dumpen als het niet lekker gaat, zo ook mijn beestjes niet
ik kan dat ook niet begrijpen, maar goed... zo zie je maar dat alleen in die gedachtengang al een heel verschil zit

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:33

ik zou het ook nooit doen!maar het gebeurd wel,helaas.

ook een leuk voorbeeld; iemand least een paard en rijdt er dressuur mee,en dat paard was helemaal doodgestompt op de sporen,en dan dumpt ze dat paard weer voor een ander,want de vorige voldeed niet....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:06

Jullie hebben allemaal gelijk je kiest voor de lasten en de lusten van je "kind" dus in voor en tegenspoed, maar helaas is dat in de paardensportwereld zeldzaam. Maar dat is een ander onderwerp.
Nog meer mensen die mij willen bekritiseren op mijn optische paard ruiterverhouding zoals ik hier boven gevraagd heb? Kijk in mijn Profile de laatste foto ben ik bij de aankoop van mijn droompaard.
En superwoman je hebt echt heel veel paarden !!! een hele verantwoordlijkheid op elk gebied.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:27

Perrokai, ik vind het er zo op het oog goed uitzien hoor!
En als je volgens de richtlijnen in dit topic niet te zwaar bent voor je paard zal het wel goed zitten Knipoog

110 kilo lijkt me trouwens wel een beetje veel voor dat paardje..

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:59

ikzelf heb ook overgewicht ben 174 lang en weeg 80 kilo ik heb een 3 jarige ruin van ongeveer 172 groot,qua gwicht vind ik het net iets te zwaar,maar het plaatje gaat best goed heb vanmiddag nog een video gezien van ons zelf en is prima...ook mensen met overgewicht kunnen in goede conditie zijn en als ze goed kunnen rijden hoeft het paard er ook geen last van te hebben,by the way er zijn ook veel paarden met overgewicht,hoe zit dat dan want dat komt toch ook door de eigenaar,die is dan ook niet goed bezig,of zie ik dat verkeert...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:31

Zo zie je maar, je zou denken 174 en 80 kilo dan ben je toch niet dik ? Maar je oogt toch steviger, maar ik geloof nooit dat 80 kilo te zwaar is voor jouw paard. Dat een paard te dik is zoals de mijne bijvoorbeeld tja dat kan natuurlijk eens voorkomen. Hij staat hier nu twee weken maar was al te dik toen ik hem kocht. Daarnaast is hij nu de lieveling van het hele dorp ongeveer en ik betrap ze erop dat iedereen hem extra verwent ook de stalmeester. Dus nu heb ik een bordje op zn stal gehangen of ze dat niet meer willen doen. Want ja mijn gewicht en zijn overgwicht is ook dubbel natuurlijk. Maar dat staat hier al in dit topic beschreven. Wat ik had verwacht eigenlijk omdat hier zo fel op gereageerd wordt dat men het paard tegen zijn mishandelende ruiter wil beschermen, dat ik wat meer reacties had gekregen op mijn combinatie. Maar nu is het zo stil.................zzzzzzz

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:09

misschien omdat de combinatie best goed oogt,Perrokai,dan is het niet intressant genoeg erop te reageren Knipoog
maar het is idd een supergaaf paardje zeg

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:19

Perrokai schreef:
Wat ik had verwacht eigenlijk omdat hier zo fel op gereageerd wordt dat men het paard tegen zijn mishandelende ruiter wil beschermen, dat ik wat meer reacties had gekregen op mijn combinatie. Maar nu is het zo stil.................zzzzzzz

maar zit je dan serieus te wachten op reacties als: jezus, je bent veeel te dik voor je paard...
ik bedoel... dat het stil blijft zal zijn dat het wel meevalt qua zicht, waarom ben je in godsnaam zo wanhopig op zoek naar bevestiging, zowel positief als negatief? als jij denkt dat het kan en je je paard niet belast, dan is het toch oke? als je twijfeld, laat er dan een goed instructeur of iets naar kijken, van een foto kun je weinig opmaken als je paard bv niet lekker zou lopen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:53

Perrokai schreef:
Maar nu is het zo stil.................zzzzzzz

Het is toch ook helder?!

Jij bent fors te zwaar en ook al kan een paard dat dragen is dat onnodig en veilig is het ook niet. Kies zelf.

Wat wil je daar meer over horen???

Voor jouw begrip. Ik weeg rijklaar (met zadel et al) wat jij schoon aan de haak weegt en mijn paarden zijn onbelast topfit gemaakt. Ook vind IK dat IK fit en lenig moet zijn om veilig te kunnen paardrijden. Dat is MIJN keuze. Kies zelf gerust wat anders, maar vraag niet naar de bekende weg.

HC