DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:59

Hm, ik had gister beloofd nog even terug te komen op de post van QQ van gister, inmiddels heeft er alweer een hoop (inhoudelijk best interessante! discussie plaatsgevonden)

Ik denk dat de grootste verschillen tussen QQ en de rest al voortkomen uit het principe dat QQ paardrijden als kunst ziet en daardoor weinig waarde hecht aan wat er in de wedstrijdring gebeurd. Een groot aantal anderen, waaronden ik me ook schaar, zien dressuursport als een sport, en gaan juist uit van wat er in de ring gebeurd.

Terug naar het verhaal over de aanleuning. Ik kan jouw verhaal niet stroken met wat ik in de praktijk aan mijn paarden merk. Je geeft op mij nog steeds de indruk dat je meent dat een paard zeer diep gereden wordt door een terugwerkende kracht, paard wordt niet langer van achter naar voor gereden. Ik heb al herhaaldelijk geprobeerd uit te leggen dat dat niet waar is. Het paard wordt diep gereden vanuit het principe van de weerstandbiedende hand. Daarnaast zet ik vraagtekens bij je redenering, omdat voor diep werken een zeer actieve en dragende achterhand vereist is. Anders kun je hem daar simpelweg niet naartoe rijden. Dat laatste zul jij ook wel weer met me oneens zijn. M.i. wordt de zwaartekracht van het hoofd weer (deels) opgeheven door de verzamelende/dragende werking van de achterhand.

Laten we er dus voor nu even van uit gaan dat je gelijk hebt in je redenering over de aanleuning (formele waarheid noemen we dat in het procesrecht Knipoog het gaat er niet om of de inhoud klopt, maar het is een onbetwist feit) Dan rijst bij mij onmiddellijk de volgende vraag:
waarom is het per definitie slechter als de aanleuning op die manier tot stand komt
- omdat het paard meer gewicht te verwerken krijgt, zul jij zeggen. Prima. Maar hoe erg is het welzijn van het paard daarmee geschaadt? Als ik hem ga verzamelen krijgen de gewrichten van zijn achterhand ook grotere krachten te verduren, daar hoor je niemand over. Daar wordt het paard in zijn opleiding op voorbereid -> idem met LDR.

Vanuit de praktijk: ik heb een hekel aan voorwaarts neerwaarts rijden, omdat net zoals Anky de opperqueen van het diep rijden is, Rini vd Schaft de opperking is van het voorwaarts-neerwaarts rijden. Hij is de enige die het uit kan voeren zonder dat ze groot van het achterbeen af klappen. Ik heb het zelden goed uit zien voeren door een basisruiter. Ga maar eens foto's op HAW kijken, je begint er spontaan van de snotteren. Het gedoodverfde argument dat VWNW beter/"veiliger" is dan LDR wil ik vanuit de praktijk bestrijden. Het is in elke werkvorm waarbij je het paard met het hoofd in een lagere positie brengt, moeilijk om het paard daarbij op het achterbeen te houden.
Denoix & Pailloux, physical therapy and massage for the horse schrijven overigens een heilzame werking toe aan al het werk in een lage lijn, en omschrijven een verschil tussen het werken in een lage lijn met een wel of niet ge-engageerde achterhand.

De volgende kanttekening: als het gebruiken van spierkracht om het hoofd in een positie als bij LDR puur een gevolg is van de het feit dat het hoofd achter de loodlijn wordt gebracht, dan moet het gebruik van de spierkracht ook onmiddellijk opgeheven worden zodra het hoofd weer voor de loodlijn wordt gebracht. waarom verschilt de aanleuning voor de loodlijn van een LDR gereden paard dan van een niet LDR gereden paard, volgens jou?

Je geeft hierboven aan dat LDR een paard losser kan maken, maar dat kan ook zonder LDR, en dus is het beter om het zonder LDR te doen is jouw stelling. Ik heb toevallig de hele avond een stuk antieke geschiedenis over de ontwikkeling van het (staats)recht zitten bestuderen. Ik moest zonet meteen terugdenken aan de vergelijking met de vroege onderzoekers in de wetenschappelijke revolutie in het begin van het 2e millennium, die voor hun rechtvaardiging van door de Kerk ingezette politiek teruggrepen op Romeins recht onder het motto: "hoe ouder het recht, hoe beter". Ze stuitten daarbij echter zonder dat de meesten het zelf doorhadden op allerlei apocriefe teksten waarbij er dus gezag werd gegeven aan non-authentieke teksten. Men had er nog vele eeuwen voor nodig voor men zelfstandig theorieën ging ontwikkelen, en toetsen aan de praktijk, en leerde accepteren dat evolueren van een opvatting mogelijk is.

Verder heeft Jippie alles al gezegd wat ik zou kunnen schrijven over het toepassen van LDR.

Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:13

Zep schreef:
Ik denk dat de grootste verschillen tussen QQ en de rest al voortkomen uit het principe dat QQ paardrijden als kunst ziet en daardoor weinig waarde hecht aan wat er in de wedstrijdring gebeurd. Een groot aantal anderen, waaronden ik me ook schaar, zien dressuursport als een sport, en gaan juist uit van wat er in de ring gebeurd.
Ik denk zeker dat dit een belangrijke achtergrond is van het "cultuurverschil". Helaas berusten de wedstrijdregelementen ook nog altijd op de "kunst". Wellicht moeten die dus nodig worden aangepast, want er wordt in ieder geval op een aantal fronten niet meer naar gewerkt.
Zep schreef:
Terug naar het verhaal over de aanleuning. Ik kan jouw verhaal niet stroken met wat ik in de praktijk aan mijn paarden merk. Je geeft op mij nog steeds de indruk dat je meent dat een paard zeer diep gereden wordt door een terugwerkende kracht, paard wordt niet langer van achter naar voor gereden. Ik heb al herhaaldelijk geprobeerd uit te leggen dat dat niet waar is. Het paard wordt diep gereden vanuit het principe van de weerstandbiedende hand.
Die indruk is onterecht. Ik ben me ervan bewust dat velen "Wanky's" het wel zo doen, maar ook dat het "juiste" LDR niet zo tot stand komt.
Zep schreef:
Daarnaast zet ik vraagtekens bij je redenering, omdat voor diep werken een zeer actieve en dragende achterhand vereist is. Anders kun je hem daar simpelweg niet naartoe rijden. Dat laatste zul jij ook wel weer met me oneens zijn. M.i. wordt de zwaartekracht van het hoofd weer (deels) opgeheven door de verzamelende/dragende werking van de achterhand.
Als we kijken naar het gewichtsverschil wat hierbij moet worden opgeheven door de achterhand (eerder in dit topic berekend), is het zeer onwaarschijnlijk dat de achterhand hier voldoende voor kán compenseren, tenzij deze ongelovelijk veel meer zakt, en dat zien we niet gebeuren.
Zep schreef:
Laten we er dus voor nu even van uit gaan dat je gelijk hebt in je redenering over de aanleuning (formele waarheid noemen we dat in het procesrecht Knipoog het gaat er niet om of de inhoud klopt, maar het is een onbetwist feit) Dan rijst bij mij onmiddellijk de volgende vraag:
waarom is het per definitie slechter als de aanleuning op die manier tot stand komt
- omdat het paard meer gewicht te verwerken krijgt, zul jij zeggen. Prima. Maar hoe erg is het welzijn van het paard daarmee geschaadt? Als ik hem ga verzamelen krijgen de gewrichten van zijn achterhand ook grotere krachten te verduren, daar hoor je niemand over. Daar wordt het paard in zijn opleiding op voorbereid -> idem met LDR.
Het ging in de aanleuningsdiscussie even niet over paardenwelzijn, maar om rijkunstig nut/correctheid.
Zep schreef:
Vanuit de praktijk: ik heb een hekel aan voorwaarts neerwaarts rijden, omdat net zoals Anky de opperqueen van het diep rijden is, Rini vd Schaft de opperking is van het voorwaarts-neerwaarts rijden. Hij is de enige die het uit kan voeren zonder dat ze groot van het achterbeen af klappen. Ik heb het zelden goed uit zien voeren door een basisruiter. Ga maar eens foto's op HAW kijken, je begint er spontaan van de snotteren. Het gedoodverfde argument dat VWNW beter/"veiliger" is dan LDR wil ik vanuit de praktijk bestrijden. Het is in elke werkvorm waarbij je het paard met het hoofd in een lagere positie brengt, moeilijk om het paard daarbij op het achterbeen te houden.
Denoix & Pailloux, physical therapy and massage for the horse schrijven overigens een heilzame werking toe aan al het werk in een lage lijn, en omschrijven een verschil tussen het werken in een lage lijn met een wel of niet ge-engageerde achterhand.
Eens dat vwnw ook vaak genoeg niet goed wordt uitgevoerd, maar ik twijfel zeer aan de positieve bijdrage bovenop vwnw die de LDR houding levert (net zoals bij de uitvoering van LDR, praten we bij de uitvoering van vwnw over de goed uitgevoerde oefening). Vooral het nut van zwaardere oefeningen in de LDR houding betwijfel ik ten zeerste.
Zep schreef:
De volgende kanttekening: als het gebruiken van spierkracht om het hoofd in een positie als bij LDR puur een gevolg is van de het feit dat het hoofd achter de loodlijn wordt gebracht, dan moet het gebruik van de spierkracht ook onmiddellijk opgeheven worden zodra het hoofd weer voor de loodlijn wordt gebracht. waarom verschilt de aanleuning voor de loodlijn van een LDR gereden paard dan van een niet LDR gereden paard, volgens jou?
Het ligt iets genuanceerder: Vóór de loodlijn gereden garandeert niet dat het hier om een "wederzijds losse aanleuning" gaat. Ook vóór de loodlijn kan het paard zichzelf beschermen door het hoofd in die positie "vast" te houden en zo inwerkingen te dempen. Punt is dat een hoofd niet achter de loodlijn gehouden kan worden zonder spierinwerking. LDR ruiters beweren nooit veel gewicht in de hand te krijgen in deze positie. Dit kan enkel betekenen dat het paard de benodigde spierkracht hiervoor levert, en het hoofd dus niet los hangt. Door veelvuldig zo te trainen, zal het paard leren dat dit prettiger is. De kans is dan zéér groot aanwezig dat deze het hoofd ook vóór de loodlijn nog vast zal houden, want het is inmiddels gewend geraakt om de hand bewust, middels spieren te volgen.
Het is niet uitgesloten dat een veel in LDR getraind paard dat vóór de loodlijn wordt gereden wel een echt losse aanleuning geeft. Gezien de geringe mate van tijd en "afstand" dat deze paarden vóór de loodlijn worden getoond acht ik dit echter een absoluut uitzonderingsgeval (maar bij de meeste niet-LDR ruiters op wedstrijden zal dit ook niet persé anders zijn hoor! - dat komt doordat de stabiliteit van de aanleuning zo graag wordt gezien en hoog wordt bepunt).
Zep schreef:
Je geeft hierboven aan dat LDR een paard losser kan maken, maar dat kan ook zonder LDR, en dus is het beter om het zonder LDR te doen is jouw stelling. Ik heb toevallig de hele avond een stuk antieke geschiedenis over de ontwikkeling van het (staats)recht zitten bestuderen. Ik moest zonet meteen terugdenken aan de vergelijking met de vroege onderzoekers in de wetenschappelijke revolutie in het begin van het 2e millennium, die voor hun rechtvaardiging van door de Kerk ingezette politiek teruggrepen op Romeins recht onder het motto: "hoe ouder het recht, hoe beter". Ze stuitten daarbij echter zonder dat de meesten het zelf doorhadden op allerlei apocriefe teksten waarbij er dus gezag werd gegeven aan non-authentieke teksten. Men had er nog vele eeuwen voor nodig voor men zelfstandig theorieën ging ontwikkelen, en toetsen aan de praktijk, en leerde accepteren dat evolueren van een opvatting mogelijk is.
Zonder LDR is niet beter "omdat LDR nieuw is". LDR is feitelijk zo nieuw helemaal niet...
LDR is echter niet voor elk paard geschikt, terwijl je elk paard zonder LDR kunt trainen volgens de klassieke "richtlijnen". Daarnaast zitten er naar mijn mening een aantal vrij grote nadelen aan LDR (zowel rijtechnisch als anders). De netto winst van het toepassen van LDR is daardoor naar mijn mening niet groot genoeg.
Goed paardrijden staat natuurlijk voorop, en dat betekent altijd veel varieren in houding, tempo, overgangen, noem maar op. "Slecht klassiek" rijden (zoals Kafue het vroeger leerde) is nog altijd slechter dan "goed LDR" rijden - laat dat duidelijk zijn!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:27

Het verhaal over de aanleuning roept bij mij een aantal vragen op.
In eerste instantie als ik het goed begrepen heb is volgens Q bij een klassiek gereden paard wat de neus voor de loodlijn heeft het hoofd "loshangend" en geen enkele spier daarbij aangespannen.
Ik vraag mij af hoe dat mogelijk is in oefeningen waarin de gehele bovenlijn aangespannen zou moeten zijn?
Verder geeft LDR rijden Q volgens jouzelf daardoor grote aanleuningsproblemen? Hoe kan het dan dat wij die het in de praktijk gebruiken een veel betere en vooral lichtere aanleuning ervaren dan voorheen? Jij vond toch zelf ook tijdens de clinic van Kottas dat mijn paard goed liep? Hoe kan ik dat daar voor elkaar krijgen denk je als mijn hele training daarvoor fout was?
Je kunt in theorie ook bewijzen dat de aarde plat is, maar als je er dan rondreist merk je dat het in de praktijk soms net wat anders is.... Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:32

horseyfries schreef:
In eerste instantie als ik het goed begrepen heb is volgens Q bij een klassiek gereden paard wat de neus voor de loodlijn heeft het hoofd "loshangend" en geen enkele spier daarbij aangespannen.
Ik vraag mij af hoe dat mogelijk is in oefeningen waarin de gehele bovenlijn aangespannen zou moeten zijn?
Heel simpel: De bovenlijn beweegt het hoofd niet.
horseyfries schreef:
Verder geeft LDR rijden Q volgens jouzelf daardoor grote aanleuningsproblemen? Hoe kan het dan dat wij die het in de praktijk gebruiken een veel betere en vooral lichtere aanleuning ervaren dan voorheen? Jij vond toch zelf ook tijdens de clinic van Kottas dat mijn paard goed liep? Hoe kan ik dat daar voor elkaar krijgen denk je als mijn hele training daarvoor fout was?
Je kunt in theorie ook bewijzen dat de aarde plat is, maar als je er dan rondreist merk je dat het in de praktijk soms net wat anders is.... Haha!
Dat je als ruiter een lichtere aanleuning ervaart, wil dat niet persé zeggen dat het hoofd los hangt. De aanleuning moet voor ruiter EN paard licht zijn.
Verder heb ik nooit beweerd dat "jouw hele training daarvoor fout was" Knipoog (ik ken jouw hele training helemaal niet!).

PS: Die veer in je reet over hoe je bij Kottas reed was volledig gemeend...maarre, het is niet echt hygienisch om 'm na zo'n lange tijd weer zelf terug te stoppen hoor.... Vork (zeker niet na de lange warme periode Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:50

horseyfries schreef:

Daar ga je echt de mist in, de aarde is nl. rond,.......... zo rond als een pannekoek.

beetje flauw misschien, maar dat geeft wel het niveau van deze discussie weer. Ik heb zelf nog steeds problemen met het feit dat QQ zelf de nodige practicumkennis mist [mijn probleem I know]. Dat gaat op voor het LDR rijden, maar ook voor het verhaaltje klassieke rijkunst. Zo lang je alleen maar over theorieen over evenwicht blijft malen kom je nooit tot de kern van de zaak.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 00:18

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Wat is het nou?
Precies wat er staat: LDR zal een paard losser kunnen maken, maar dat kan ook zonder LDR.

En dat baseer jij dus op boekenkennis, terwijl een internationaal gerespecteerd paardenfysiotherapeute op basis van wat zij in de praktijk aan het paard voelt zegt dat een paard door LDR wel losser wordt.

Hiermee pas jij dus de werkelijkheid aan de therorie aan in plaats van de theorie aan de werkelijkheid te toetsen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 01:08

Jippie schreef:
Ik heb zelf nog steeds problemen met het feit dat QQ zelf de nodige practicumkennis mist [mijn probleem I know]. Dat gaat op voor het LDR rijden, maar ook voor het verhaaltje klassieke rijkunst. Zo lang je alleen maar over theorieen over evenwicht blijft malen kom je nooit tot de kern van de zaak.
Zo lang jij niet kan aangeven waar mijn "verhaaltje" over de aanleuning volgens jou nou de mist in gaat, hebben wij hier niet echt veel aan jouw praktijkervaring. Hoe ver mijn "practicumervaring" van de klassieke rijkunst gaat weet jij overigens niet. Hoe ver en hoe goed jouw ervaringen zijn, weten wij overigens ook niet. Hier op bokt zijn discussies nou eenmaal theoretisch (mijn computer heeft nog altijd geen teugels - misschien een gat in de markt?), doe dan ook gewoon mee. Als je alleen kunt zeggen hoe slecht je iemands argumenten vind, maar niet met iets inhoudelijks kunt komen waarom dat nou zo slecht is, dan is dat niet erg nuttig...
Karl66 schreef:
En dat baseer jij dus op boekenkennis, terwijl een internationaal gerespecteerd paardenfysiotherapeute op basis van wat zij in de praktijk aan het paard voelt zegt dat een paard door LDR wel losser wordt.

Hiermee pas jij dus de werkelijkheid aan de therorie aan in plaats van de theorie aan de werkelijkheid te toetsen.
Dat haar theoriën niet door al haar internationale collega's wordt onderstreept, en dat er ook enkele zeer geëerde dierenartsen zéér duidelijke kanttekeningen bij de methode hebben geplaatst is iets dat de Pro-LDRers gewoon wegwuiven.

Kortom: dit zijn volledig tegenover elkaar staande meningen van vergelijkbare professionals.

Overigens Karl, heb ik niet enkel boekenkennis en reikt mijn eigen praktijkervaring met paarden ook duidelijk verder dan manegelessen.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:38

Ik wil me helemaal niet gaan mengen in een ellelange discussie,maar de foto's die hier geplaatst worden vind ik niets met ldr te maken hebben.Ldr is het paard vanuit de schouder ontspannen naar beneden te laten lopen. Haha! Wat ik op de foto's zie is heel wat anders en heeft niets met ldr te maken Boos!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:40

shantihdior schreef:
Ik wil me helemaal niet gaan mengen in een ellelange discussie,maar de foto's die hier geplaatst worden vind ik niets met ldr te maken hebben.Ldr is het paard vanuit de schouder ontspannen naar beneden te laten lopen. Haha! Wat ik op de foto's zie is heel wat anders en heeft niets met ldr te maken Boos!
Dus anky en edward en de anderen rijden daar geen LDR? Wat rijden ze dan wel...?

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:43

QQQQ schreef:
shantihdior schreef:
Dus anky en edward en de anderen rijden daar geen LDR? Wat rijden ze dan wel...?

Hoe hun dat dan wel noemen heb ik geen flauw idee,maar met ldr mag een paard niet met zijn snuit tegen de borst lopen Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:51

shantihdior schreef:
Hoe hun dat dan wel noemen heb ik geen flauw idee,maar met ldr mag een paard niet met zijn snuit tegen de borst lopen Haha!
Interessante stelling.
Kan jij een foto plaatsen van wat wel LDR is?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:52

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Heel simpel: De bovenlijn beweegt het hoofd niet.
horseyfries schreef:
Dat je als ruiter een lichtere aanleuning ervaart, wil dat niet persé zeggen dat het hoofd los hangt. De aanleuning moet voor ruiter EN paard licht zijn.
Verder heb ik nooit beweerd dat "jouw hele training daarvoor fout was" Knipoog (ik ken jouw hele training helemaal niet!).

PS: Die veer in je reet over hoe je bij Kottas reed was volledig gemeend...maarre, het is niet echt hygienisch om 'm na zo'n lange tijd weer zelf terug te stoppen hoor.... Vork (zeker niet na de lange warme periode Nagelbijten / Gniffelen )

De bovenlijn beweegt het hoofd niet, het hoofd moet compleet ontspannen afhangen volgens jou zonder gebruik van spieren en als je klassiek rijdt dan rijdt je dus de hele tijd rond met een paard wat geen enkele spier bij zijn hoofd gebruikt? En hoe moet je dan het hoofd bewegen om stelling links en rechts te krijgen?
Je hele theorie lijkt me eerder opgaan voor een paard wat helemaal niets doet en in de wei staat dan voor een paard in dressuurtraining onder het zadel, maar dat zal wel aan mij liggen.
Een lichtere aanleuning kan onmogelijk alleen bij de ruiter zijn, heb je wel eens geprobeerd touw te trekken met niemand aan het andere eind?
Jij beweert dat LDR heel fout is, ik train zo dus beweer jij ook dat ik verkeerd train. Daarom neem ik dat voorbeeld van Kottas, veren in mijn reet heb ik niet nodig, ik ben geen pauw.
Maar het is wel frappant dat jij als verstokte tegenstander van LDR het paard wat LDR getraind wordt er dan niet uit kan pikken in zo'n les, sterker nog, je vond hem beter lopen dan die van mijn vriendin die klassiek werd getraind in die periode...
Maar dan verschuil je je weer achter "goed LDR is beter dan slecht klassiek", nietwaar? Wel gemakkelijk, maar ondertussen erken je dan wel het bestaan van goed LDR!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:22

horseyfries schreef:
De bovenlijn beweegt het hoofd niet, het hoofd moet compleet ontspannen afhangen volgens jou zonder gebruik van spieren en als je klassiek rijdt dan rijdt je dus de hele tijd rond met een paard wat geen enkele spier bij zijn hoofd gebruikt? En hoe moet je dan het hoofd bewegen om stelling links en rechts te krijgen?
Je hele theorie lijkt me eerder opgaan voor een paard wat helemaal niets doet en in de wei staat dan voor een paard in dressuurtraining onder het zadel, maar dat zal wel aan mij liggen.
Een lichtere aanleuning kan onmogelijk alleen bij de ruiter zijn, heb je wel eens geprobeerd touw te trekken met niemand aan het andere eind?
Jij beweert dat LDR heel fout is, ik train zo dus beweer jij ook dat ik verkeerd train. Daarom neem ik dat voorbeeld van Kottas, veren in mijn reet heb ik niet nodig, ik ben geen pauw.
Maar het is wel frappant dat jij als verstokte tegenstander van LDR het paard wat LDR getraind wordt er dan niet uit kan pikken in zo'n les, sterker nog, je vond hem beter lopen dan die van mijn vriendin die klassiek werd getraind in die periode...
Maar dan verschuil je je weer achter "goed LDR is beter dan slecht klassiek", nietwaar? Wel gemakkelijk, maar ondertussen erken je dan wel het bestaan van goed LDR!!
De ochtend is niet je beste moment van de dag, hè? Ach gut
Jij snapt nog altijd niets van de wederzijdse lichte aanleuning... Heb je mijn lange post over de aanleuning wel gelezen? Doe nog maar eens. Als ik zeg, dat een paard spieren moet gebruiken om z'n hoofd achter de loodlijn te bewegen en houden, dan heb ik het niet over een paard dat in je hand trekt. Er zijn 2 manieren om een paardenhoofd daar te houden. Als je niets doet, dan wint de zwaartekracht en zal ie terug vallen in de positie vóór de loodlijn. De ruiter kan het achter de loodlijn vasthouden, maar dan heeft deze een flink gewicht in handen (voor dit "trekken aan de hand" hoeft het paard niets te doen, dat is puur zwaartekracht). Heeft het paard z'n hoofd in die positie (achter de loodlijn), en heeft de ruiter niet veel gewicht in handen, dan gebruikt het paard dus zijn spieren om het hoofd daar te houden (levert dus de energie om de zwaartekracht te weerstaan). Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Goofy misschien?

Stelling links/rechts is een ander verhaal: Daar kan een spier kort in actie komen om het hoofd te draaien en dan weer ontspannen.
Het zal daar in positie blijven. Er is geen kracht die het hoofd automatisch terug beweegt in de recht-vooruit-positie.

Bij Kottas zag het er prima uit en dat wist je te bereiken zonder LDR los te rijden. Blijkbaar heeft je paard hier dus geen LDR voor nodig. Vreemd genoeg had je niet het lef om Kottas te laten zien waardoor jouw paard zo goed liep - je LDR training. Ik weet niet hoe jij thuis traint - wie weet zou ik dat niet eens als LDR bestempelen. Volgens sommige LDR-experts hier kan je met een fries helemaal geen LDR rijden Knipoog . Ik weet niet hoe jij normaal gesproken traint (hopelijk bestaat je training uit meer dan enkel LDR), dus daar kan ik geen mening over hebben. Wel weet ik dat jij erg grote ambities hebt: GP met een Fries.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:30

Ik snap echt geen bal van Q's redenaties.... het is toch juist de bedoeling om de spieren van een paard te trainen?!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:22

QQQQ schreef:
Dat haar theoriën niet door al haar internationale collega's wordt onderstreept, en dat er ook enkele zeer geëerde dierenartsen zéér duidelijke kanttekeningen bij de methode hebben geplaatst is iets dat de Pro-LDRers gewoon wegwuiven.

Kortom: dit zijn volledig tegenover elkaar staande meningen van vergelijkbare professionals.

Maar hoeveel van die intenationale collega's en zeer geëerde dierenartsen hebben ook werkelijk een goed LDR getraind paard zelf onder handen gehad? De klinieken staan vol slecht getrainde paarden, zowel klassiek als LDR.

Wat je opmerking over rijniveau betreft, ik probeer wel te leren van mensen die in de praktijk op hoger niveau hebben laten zien dat ze beter rijden dan ik.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:25

Karl66 schreef:
Maar hoeveel van die intenationale collega's en zeer geëerde dierenartsen hebben ook werkelijk een goed LDR getraind paard zelf onder handen gehad?
Daar zaten ook FEI dierenartsen bij, dus dat zit wel snor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:27

Citaat:
Bij Kottas zag het er prima uit en dat wist je te bereiken zonder LDR los te rijden. Blijkbaar heeft je paard hier dus geen LDR voor nodig. Vreemd genoeg had je niet het lef om Kottas te laten zien waardoor jouw paard zo goed liep - je LDR training. Ik weet niet hoe jij thuis traint - wie weet zou ik dat niet eens als LDR bestempelen. Volgens sommige LDR-experts hier kan je met een fries helemaal geen LDR rijden . Ik weet niet hoe jij normaal gesproken traint (hopelijk bestaat je training uit meer dan enkel LDR), dus daar kan ik geen mening over hebben. Wel weet ik dat jij erg grote ambities hebt: GP met een Fries.

Jij vind dat misschien niet genoeg lef, ik vond en vind het een kwestie van respect dat je niet bij iemand die klassiek lesgeeft een heel uur LDR gaat rijden en daardoor totaal niet open zou staan voor wat hij te zeggen heeft. Ik zie het zo: ik weet vantevoren dat ik inschrijf voor les van een goede klassieke instructeur die echter niet gespecialiseerd is in LDR. Daar kan hij me niet mee helpen dus ga ik dat op dat moment ook niet doen. Het bewijst in mijn ogen alleen maar nog meer dat je als ruiter de flexibiliteit hebt om een paard in verschillende houdingen te kunnen werken. Kun je dat niet dan ben je ergens de mist in gegaan.
Die controle mis ik vaak bij mensen die enkel klassiek rijden, zij kunnen hun paarden veel minder goed in een houding die je vraagt laten lopen en missen dus kennelijk die fijne afstemming die daarvoor nodig is. Ik zal nooit vergeten hoe Edward Gal, in een clinic van Anky, met Lingh een arbeidspirouette in galop reed en alles wat Anky vroeg in één seconde voor elkaar had met geen enkele moeite: beetje lager, beetje ronder, beetje hoger, beetje sneller, beetje langzamer, alles wat zij vroeg gebeurde met het grootste gemak.
Mijn training is enkel LDR maar dat is wel meer dan jij je erbij voorstelt. In LDR training komt namelijk net zo goed hoger instellen aan de orde maar pas dan als mijn paard in een rondere houding helemaal goed loopt. Ik vind en voel dat hij dan hoger ingesteld nog wat beter loopt dan je toen in de les hebt gezien, dat weekend heb ik nooit het ultieme gevoel gehad wat ik altijd krijg als hij perfect voor elkaar is.
Welke "expert" zegt dat je met een Fries geen LDR kunt rijden? Tineke Bartels rijdt haar Fries ook LDR en ook voor haar werkt het goed. Misschien heeft die expert geen ervaring met Friezen en is die opmerking niet op de praktijk gebaseerd?
En mijn ambities zijn nog altijd niet veranderd, sterker nog, ik begin er steeds meer in te geloven... Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:28

Bij elke hoofd / hals houding kan een paard -alleen maar - achter de loodlijn komen, door:
1. aanspanning van spieren in de onderlijn van de hals
2. loslaten van spieren in de bovenlijn van de hals
3. spanning in de teugel
4. door een versnelde beweging van het paard (massa traagheid)
bv: vanuit stilstand naar bewegen en volledig ontspannen spieren, neus achter loodlijn
vergelijk het met wegrijden van een auto, een vliegtuig dat vanuit stilstand gaat rollen
weerstandbiedende hand: het paard reageert met ad.1 en vaak ook met ad. 3.

Een paard heeft voor zuivere gangen geen extra spierontwikkeling in de hals nodig. De spierontwikkeling ontstaat door de inwerking van krachten op de hals (spieren) om de rug en de voorhand te bewerken. (losser, grotere soeplesse). Het paard wordt wel losser, soepeler maar wat veel belangrijker is, wat is de invloed op de gangen en bewegingen. We gebruiken een deel van het paard (hoofd/hals) om in te werken op een ander deel van het lijf. Het bijproduct is spierontwikkeling op een aantal plaatsen. Als de spierontwikkeling verkeerd zou zijn, dus niet harmonisch, dan zou er bij een paard per definitie geen sprake van een harmonische bewegings afwikkeling of gang sprake kunnen zijn.

De zuiverheid van de gang en bewegingen is eenduidig, daar kun je de kwaliteit van het paard en de training, instructie en rijden volledig op beoordelen, onafhankelijk van de trainingsmethode.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:32

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Maar hoeveel van die intenationale collega's en zeer geëerde dierenartsen hebben ook werkelijk een goed LDR getraind paard zelf onder handen gehad?
Daar zaten ook FEI dierenartsen bij, dus dat zit wel snor.

Dus alle FEI dierenartsen werken regelmatig met LDR getrainde paarden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:34

Ik zei niks over een heel uur, maar als je denkt dat je 'm losser voor elkaar krijgt als je 'm eerst in LDR zou losrijden, dan zou je dat toch kunnen hebben laten zien (bijv. op dag 2, dan had je mooi het verschil met dag 1 kunnen laten zien). Gemiste kans Knipoog .
Weet niet meer zeker welke expert dat was, maar was wel hier op bokt. Ze leest vast nog wel mee, dus wellicht laat ze het zelf nog weer weten (kan ze gelijk uitleggen waarom).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:35

Karl66 schreef:
Dus alle FEI dierenartsen werken regelmatig met LDR getrainde paarden?
Ze krijgen er vaak genoeg mee te maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:39

Goofy... jij bent zeker fan van Sara Wyche?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:39

Goofy44 schreef:
Bij elke hoofd / hals houding kan een paard -alleen maar - achter de loodlijn komen, door:
1. aanspanning van spieren in de onderlijn van de hals
2. loslaten van spieren in de bovenlijn van de hals
3. spanning in de teugel
4. door een versnelde beweging van het paard (massa traagheid)
bv: vanuit stilstand naar bewegen en volledig ontspannen spieren, neus achter loodlijn
vergelijk het met wegrijden van een auto, een vliegtuig dat vanuit stilstand gaat rollen
weerstandbiedende hand: het paard reageert met ad.1 en vaak ook met ad. 3.
Dank, misschien helpt het.
Ad. 4 is over het algemeen van korte duur, omdat de voorwaarde is dat er geaccelereerd wordt. Zodra de nieuwe snelheid is bereikt en stabiliseert, zal het hoofd terug vallen in evenwichtspositie, voor de loodlijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:42

Neen Sara heb ik echt niet nodig..... Haha!

Neen ik denk dat reacties in de discussie niet helpen.

Ik heb traditioneel en LDR rijden in de praktijk - uitgebreid - gedaan.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 20-08-06 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:45

Als ik het goed begrijp vind jij dus dat een DA op basis van wat hij tijdens de vetcheck ziet een goed oordeel kan vellen over het feit of een LDR getraind paard al dan niet losser in het lijf is?

Het feit dat ze FEI-arts zijn zegt verder weinig over het niveau en de training van paarden die patient bij hun zijn.

Artsen en fysiotherapeuten die in de praktijk met LDR-getrainde paarden werken zien op basis van de praktijk paarden die losser in het lijf zijn en zien de voordelen ervan. Waarom zou dat zijn denk je?

En kom nou niet met het verhaal dat ze hun broodheer naar de mond praten, want ze zijn ingehuurd vanwege hun expertise en elke ruiter en trainer hoort liever dat ze ergens fout mee bezig zijn, zodat ze de training kunnen aanpassen dan dat ze naar de mond gepraat worden en het paard daardoor de vernieling ingeholpen wordt.