Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:02

Zachte ruiter=gehoorzaam paard (6jaar oud)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:11

En voor wie het Frans beheerst:

Le général L'Hotte tenté de prévenir les cavaliers des errements dans lesquels la pratique de la compétition les feraient tomber de manière quasi-inexorable. Au chapitre XII des Questions équestres on trouve effectivement ces quelques lignes:

L'équitation pratiquée dans les concours et qualifiée de «haute école» est, dans son essence même, en opposition avec l'équitation savante ou haute équitation.

Il est facile de s'en rendre compte.

L'équitation de concours devant frapper les foules, est loin de demander que, dans le cours du travail, la position du cavalier demeure invariable et régulière. Si les mouvements du cavalier sont apparents et révèlent l'effort, ils n'en impressionnent que davantage le public, qui applaudit d'autant plus que ce qu'il voit lui semble plus difficile à obtenir. Le succès s'augmente si le cheval parait contraint, forcé à l'obéissance, s'il produit des mouvements hors nature, contre nature surtout. Plus ils seront extraordinaires, plus grand sera le succès. Et, s'il y a apparence d'une lutte dont le cavalier sort victorieux, alors les bravos éclatent.

Il en est autrement de l'équitation savante, dont les caractères se trouvent en prenant le contre-pied même de ce qui fait le succès de l'équitation de concours. Ici, la position du cavalier doit se maintenir toujours correcte, sinon irréprochable. C'est la première condition à remplir. Qu'on se rappelle ce que j'ai dit du soin que l'école de Versailles apportait à la position et qu'on se demande ce qu'aurait dit un d'Abzac, en voyant les positions acceptées dans les concours. Rien, chez le cavalier, ne doit faire pressentir l'effort, ni mettre en évidence ses moyens de conduite; le cheval devant obéir à l'effleurement des aides qui, toujours discrètes, doivent même devenir secrètes. Le cavalier doit se faire oublier, en quelque sorte, en ne faisant qu'un avec son cheval, dans lequel il doit se fondre. Si le cheval paraît se manier de lui-même, dans une exécution toujours brillante, jamais tardive ou languissante; si, en même temps, le cavalier et le cheval semble faire la chose la plus simple, la plus facile, ce sera au mieux.

Les beautés du cheval résident dans la noblesse, la grâce, la fierté de ses attitudes, dans l'harmonie de ses mouvements, leur éclat, leur énergie. La belle équitation, dans sa délicatesse et son bon goût, recherche le développement de ces beautés, en s'appuyant sur les dons propres du cheval, et non en les dénaturant. C'est la nature qu'elle prend pour guide, et non l'extraordinaire, l'excentricité, qu'elle recherche.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:22

Hij doet inderdaad nog jong aan :j
(Kun je je ook afvragen of je op deze leeftijd al zo'n mate van verzameling moet willen, maar dat is een andere discussie).

Ik vind het een duidelijke illustratie hoe moeilijk en zwaar het is voor een paard om losgelaten te blijven in de verzameling bij meer schwung ontwikkeling in de beweging.

Helaas geen Frans voor mij :P

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 14:28

Hier ook geen woord Frans. :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 14:30

Ik had geen zin om het te vertalen, ik heb het Google laten doen.......

Algemeen L'Hotte probeerde rijders fouten waarin de praktijk van de concurrentie van bijna onvermijdelijk zou vallen waarschuwen. Hoofdstuk XII paardensport Vragen over eigenlijk vindt deze lijnen:

Paardrijden wedstrijden beoefend en gekwalificeerd in "high school", in haar wezen, in tegenstelling tot de geleerde paardrijden en rijden hoog.

Het is eenvoudig te realiseren.

Concurrentie te verslaan de drukte rijden is veel te vragen dat in de loop van het werk, de jumper blijft onveranderlijk en stabiel. Indien de bewegingen van de ruiter zijn duidelijk en onthullen de inspanning, ze meer dan imponeren het publiek, applaudisseren vooral omdat hij ziet lijkt het moeilijker te verkrijgen doen. Het succes verhoogt als het paard lijkt gedwongen, gedwongen gehoorzaamheid, als het produceert onnatuurlijke bewegingen, vooral tegen de natuur. Hoe ze uitzonderlijk, hoe meer succes. En, als het uiterlijk van een strijd waarvan renner is overwinnaar, toen het applaus uitbrak.

Het is anders wetenschappelijke rijden, waarvan de personages nemen tegen de voet, zelfs van wat het succes van de concurrentie rijden. Hier, moet de jumper altijd correct, anders onberispelijk blijven. Dit is de eerste vereiste. Laten we ons herinneren wat ik zei over de zorg die de school van Versailles gebracht om de positie en men vraagt ​​zich af wat er zou hebben verteld een Abzac, het zien van de aan de wedstrijd aanvaard posities. Niets in de rijder mag geen zin de inspanning of markeer haar actiemiddelen; het paard aan de aanraking van de steun, altijd discreet, zijn zelfs uitgegroeid geheim gehoorzamen. De renner moet worden vergeten, een of andere manier, in één worden met haar paard, waarin hij zou moeten mengen. Als het paard lijkt te zichzelf te behandelen in een briljante prestatie ooit, nooit te laat en traag; Als tegelijkertijd de ruiter en het paard lijkt de eenvoudigste ding, hoe gemakkelijker het zal zijn voor de beste.

De schoonheid van het paard ligt in de adel, genade, trots op zijn houding, in de harmonie van zijn bewegingen, hun glans, hun energie. De mooie rijden in haar delicatesse en goede smaak, onderzoek naar de ontwikkeling van deze schoonheden, met een beroep op donaties eigen paard, niet verkeerd voor. Het is de natuur die het kost om te leiden, niet de buitengewone, de excentriciteit, het zoekt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:56

Hierbij de filmpjes van gisteren, even opgeknipt in 2 stukken vanwege de upload bij youtube.
Ze zijn in eerste instantie voor mezelf gemaakt, beetje donker (schermhelderheid even aanpassen) en gefilmd vanaf de bakrand, omdat ik de houding van mijn paard even wilde bekijken. Komende zaterdag mag hij weer optreden maar we zien wel hoe het gaat. Ik denk dat het nog iets te vroeg komt. Er zitten wel fijne stukjes tussen en stukjes die -ahum- verbetering behoeven :o ondanks dat hij meestal constanter en meer ontspannen is, mogen jullie wel meekijken want het is zoals het is.

Youtube is nog bezig met de video te roteren, dus als hij nog op zijn kant staat, even geduld aub :D
https://www.youtube.com/watch?v=u3AogIyAxPg

En deel 2 waarin ik hem iets meer op pak en wat lijntjes uit mijn proef rijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=VWuSr8mDiSw

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:18

Ik had het idee dat mijn vos het best netjes oppakte, en het voelde ook best fijn als ze de stretch momenten oppakte. Kreeg af en toe wat tegenstribbels (zoals die moeilijke vos in het filmpje) maar dat was misschien de moeilijkheid of iets toch? Ondanks verbeteringen in haar rug, het fijn met zacht contact het lang en laag opzoeken van haar, kwamen er wel vaker strubbelingen naar boven. Een paar stappen terug en even analyseren merkte we op dat ze bezig was met het in haar eigen houding werken. Voor haar een tijdelijke lekkere manier van gaan en kon ze ook in loslaten. Tot ze zichzelf, maar vooral mij en het zadel tegenkomt en scheefheid haar beweging gaat belemmeren. Een leerpunt van mijzelf, toch niet op een juiste manier bezig te zijn geweest. En dat op eigen benen lopen niet vanzelfsprekend is, en ook niet perse betekend dat het goed is (of nou ja, was dus een vals gevoel van 'op eigen benen lopen').

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:25

Starbreeze ik kan geen details zien, daar is het echt te donker voor, maar het ziet er heel contant en beheerst uit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:34

Dank je Sizzle, klopt de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Maar ik vond zelf ook dat het beeld over het algemeen rustiger wordt en dat hij niet meer opgekruld loopt :) Af en toe heeft hij nog een vluchtmomentje, dan wordt het even te moeilijk.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:42

Mooie filmpjes Starbreeze en zeker een hele verbetering +:)+

Als ik dan heel kritisch mag zijn zou ik zelf eerst de stretch nog meer bevestigd willen hebben, ook in een wat hoger tempo (met wat meer activiteit in vooral de draf), voordat ik zou gaan oppakken. Nu zie je dat hij in het oppakken toch niet onvoorwaardelijk je hand naar beneden volgt en dat hij constant op of net iets achter de loodlijn loopt, terwijl ik ze liever (zeker in eerste instantie) een dikke 5 tot 10 cm met de neus voor de loodlijn zie reiken naar het bit.
Maar zoals gezegd: je bent al enorm vooruitgegaan!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:51

Toevallig zijn we vandaag met het tempo aan de slag gegaan :D ik vond hem ook wat te traag reageren op mijn been. Maar dat is niet erg aangezien ik eerst alleen maar aan het remmen was haha. Bedankt voor je tip!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:58

Je zal merken dat als je in de diepe stretch nog wat meer activiteit van achteren kan krijgen dat het niet rennen wordt maar swingen. Dat voelt heel fijn :D

Grappig heh dat dat rennerige er helemaal uit gaat. Timo had dat altijd zo vreselijk als ik op een grasveld reed, vooral op een groot grasveld. Op de voorhand kukelen en gassen maar :') Nu kan ik hem juist heerlijk rijden op een grasveld. Meer ruimte om m'n oefeningen te bevestigen :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:07

Normaal pak ik hem ook niet zo ver op hoor maar zaterdag gaan we op wedstrijd en dan zal ie toch ff 'moeten'. Daarna gaan we weer verder met de werkhouding en afwisselend diepe stretch en proberen er wat meer activiteit erin te krijgen.

Ik vind dat nog wel moeilijk want hij vervalt wel heel snel in zijn oude gedrag, wordt ie weer heet en gespannen als ik hem wil corrigeren. Vandaag in de stap zweepje er even bij en zeker 25 minuten geschakeld in stap. Pakt ie dan heel goed op maar hij wordt dan wel heter. Daarna eigenlijk gelijk wat galopwerk gedaan omdat ik dat nog het minst goede vond. Eerst ook flink voorwaarts en daarna weer terug. Toen kreeg ie wel meer activiteit in draf maar ik vind dat dan ten koste gaan van dat hele relaxte. Niet dat hij dan echt rennerig wordt, maar hij is dan wel wat minder ontspannen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:31

Mijn mening over het EK in 1 plaatje -O-

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 08:41

Starbreeze schreef:
Normaal pak ik hem ook niet zo ver op hoor maar zaterdag gaan we op wedstrijd en dan zal ie toch ff 'moeten'. Daarna gaan we weer verder met de werkhouding en afwisselend diepe stretch en proberen er wat meer activiteit erin te krijgen.

Ik vind dat nog wel moeilijk want hij vervalt wel heel snel in zijn oude gedrag, wordt ie weer heet en gespannen als ik hem wil corrigeren. Vandaag in de stap zweepje er even bij en zeker 25 minuten geschakeld in stap. Pakt ie dan heel goed op maar hij wordt dan wel heter. Daarna eigenlijk gelijk wat galopwerk gedaan omdat ik dat nog het minst goede vond. Eerst ook flink voorwaarts en daarna weer terug. Toen kreeg ie wel meer activiteit in draf maar ik vind dat dan ten koste gaan van dat hele relaxte. Niet dat hij dan echt rennerig wordt, maar hij is dan wel wat minder ontspannen.

De vraag is dan wat wil je nu eigenlijk van je paard?
losgelatenheid en tact
aanleuning nageeflijkheid
Schwung
recht gericht zijn
verzameling

Opgebouwd volgens de principes van de KD, het Scala of Moderne dressuur?
Kop er op, rug hol en lopen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:44

Dat eerste natuurlijk :) maar hoe krijg ik dat voor elkaar dan?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 08:46

Niet smokkelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:49

Ja oke, maar hoe los ik het op als hij niet aan het been is dan? Wanneer ik dat corrigeer wordt hij al gepikeerd. Of komt dat ook omdat hij er nog niet aan toe is?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 08:54

Eerst het hals strekken bevestigen.
Geduld........
Dan stelling en buiging tijdens het hals strekken.
Geduld.....
Dan meer en meer voorwaarts.
Wanneer je paard eenmaal echt doorstrekt en je drijft daar in voorwaarts dan wordt hij niet meer boos.
Wél heeft hij nu een basisbespiering nodig om het gevraagde voorwaarts te kunnen leveren en dat duurt weer even voordat dat opgebouwd is, dus, geduld.... ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:00

Bedankt Simpelman :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:08

Effe lekker genieten van wat er langskomt aan paardjes.

Clips of all our friends around the world taken from recent videos set to Music!
Video of the song, "It's Time". by Will Faerber and Cathouse Thursday.

Herken je je eigen paard kwa bouw ook ? :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:09

Hmm, en hoe pak je dat aan met paarden die dat wel prettig vinden en helemaal later niet sneller worden?
We hebben hier nogal wat Branderup aanhangers in de buurt en die paarden kunnen alles heel langzaam. Na jaren zit dat er zo in dat al je voorwaarts wil je een flinke staakpartij kan verwachten.

En hoe ga jij om met karakterverschillen?

Ik heb twee totaal verschillende dieren.
De een rij ik in het begin zelfs wat over het tempo omdat ze anders met de hele wereld bezig is maar niet met mij. Daarna kom ik terug in tempo en kan ik er fijn mee aan het werk. Ik heb lang geprobeerd meteen vanaf het begin de rust erin te houden maar ik heb na jaren moeten concluderen dat dit echt niet de manier was.
Sinds ik met het hogere iets gejaagde tempo begin is ze veeeeeeeel constanter geworden met een 100x betere asnleuning. Moet wel zeggen dat dit paard niet bijzonder stressgevoelig is en zeker niet gaat vluchten.

Mijn andere paard loopt juist in het begin erg met de rem erop. Rij ik die dan vw dan gaat ze in de staak omdat ze dat niet kan verwerken. Die rij ik daarom dan eerst veel in een laag tempo met kleine tempowisselingen en na een kwartiertje gaat deze dan zelf lopen. Dit is echter wel een stressgevoelig paard en ook een vluchter.

Ik kan ze echt niet op dezelfde manier rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:19

Zal over een tijdje wel wat filmpjes maken.
Kan echter op het moment niet veel doen.
1 in opbouw na probleempje in de knie, ander wacht op een zadel, die gaat op het moment vooral als handpaard mee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:25

Mijn paard is als die 2e van jouw Sizzle, een echte right brain extravert. Ik ben dus al superblij dat meneer niet meer vlucht en wegrent in de hoogste versnelling en ik steeds moet remmen. Tuurlijk heeft dat ook met het nu wel passende zadel te maken maar zeer zeker ook met rijstijl.
Bij hem begin ik ook in een zeer laag en rustig tempo (op de film had ik al losgereden tot ik besloot te gaan filmen) voorwaarts krijg ik hem altijd wel en ik moet mijn gevoel ook aanpassen aan wat een juist tempo is. Wat ik op het moment mis is been eraan = impuls, het gaat allemaal wat meer op zijn elvendertigs zeg maar :D wil ik dat corrigeren, dan moet ik met mn spoor in komen en dat heeft dan de consequentie dat hij vluchterig wordt wanneer ik eenmaal de juiste reactie op been krijg. Het blijft dus niet bij die ene reactie, maar daarna blijft hij iets loperiger. Dat moet ik dus niet doen. Zweepje zelfde verhaal. Eigenlijk mag je er niet aankomen dus. Voorheen had ik dat niet zo door want toen was ik gewend aan het hoge tempo. Alleen nu hij rustig is en ik hem zelf voorwaarts wil rijden merk ik dat dus. Maar ik ga gewoon verder en heb vertrouwen in wat Simpelman zegt. Tenslotte heeft hij tot nu toe steeds gelijk gehad :)) en natuurlijk 'test' ik tussendoor wat dingetjes uit. Hij moet wel luisteren natuurlijk.

Normaal loopt hij ook eigenlijk wel constant naar mijn hand toe, we reden op de film voor het eerst in tijden weer binnen en er waren wat dingen anders en ja dat is aanleiding om regelmatig rond te loeren :)

Voor je andere paard heb je ook een manier gevonden waarop je uiteindelijk fijn aan de slag kan, volgens mij maakt het niet uit hoe je daar komt uiteindelijk. Als je er maar komt :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 09:32

@Sizzle,
Het antwoord is ruitergevoel.
Neerwaarts en VOOORWAARTS.