Hier een foto wat er soms gebeurd, wordt zwaar in de hand en duikt op voren. dan probeer ik hem iets meer te rijden en wat bij elkaar te krijgen (iets mijn buiten hand omhoog halen) maar is dan gelijk gepikeerd en krijgt nog meer spanning.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nienke555 schreef:Hallo! Ik wou ook even een foto sturen. Het gaat om de fries op de foto, niet om de fjord. Het meisje wat erop zit trok hem in de krul, hij liep te diep, hij liep achter de teugel... Alles wat er eigenlijk fout kan gaan! Maar wat de instructrice ook doet of zegt, ze snapt het gewoon niet... Heeft iemand een Jip-en-Janneke uitleg voor haar?
Hier de foto, zo hoort het niet! Dit ben ik niet, maar dit is een vriendin.
[ Afbeelding ]
Fry schreef:nienke555 schreef:Hallo! Ik wou ook even een foto sturen. Het gaat om de fries op de foto, niet om de fjord. Het meisje wat erop zit trok hem in de krul, hij liep te diep, hij liep achter de teugel... Alles wat er eigenlijk fout kan gaan! Maar wat de instructrice ook doet of zegt, ze snapt het gewoon niet... Heeft iemand een Jip-en-Janneke uitleg voor haar?
Hier de foto, zo hoort het niet! Dit ben ik niet, maar dit is een vriendin.
[ Afbeelding ]
Ik heb een super makkelijke uitleg voor haar.
Blijf van die teugels af, eerst tempo. Zodra je dat goed heb mag je pas ubrrhaupt iets met je handen doen. (Tegendruk geven/korter maken)
Babootje schreef:Fry schreef:
Ik heb een super makkelijke uitleg voor haar.
Blijf van die teugels af, eerst tempo. Zodra je dat goed heb mag je pas ubrrhaupt iets met je handen doen. (Tegendruk geven/korter maken)
Hier kan je onmogelijk wat van zeggen hoor. Behalve de Friezen zowieso de neiging hebben om te diep en achter de teugel te lopen.
Snackie schreef:Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.
Babootje schreef:@Snackie: zomaar een paar puntjes die me opvallen:
- je teugels zijn echt veel te lang; daardoor geen goede verbinding (los vast). Commentaar instructrice? is steeds binnenhand los, snap ik niet de teugels zijn uberhaupt (veel te) los. Ik zou graag wat meer stelling/lengtebuiging zien.
- je paard valt in de voltes over de schouder, met als gevolg dat ze niet helemaal mooi rond zijn (of soms te groot worden). Goed (en op tijd) sturen op de buitenteugel / buitenbeen. (Op de rechterhand in galop te laat van de volte gestuurd.) Wat hierbij altijd helpt is goed naar het midden van de volte te kijken en de volte per "kwart" rijden, waarbij iedere kwart volte een aansluitpunt heeft.
- maak goed gebruik van je hoeken. Bijvoorbeeld na de middendraf snij je de hoek af. Goed op de letter rijden en de hoek rijden.
- middendraf zie ik geen verruiming
- goed kijken: afwenden voor het halthouden was te vroeg.
Wat ik wel netjes vond gaan:
- paard liep ontspannen en constant
- middenstap en hals strekken was netjes.
Advies: teugels heel veel korter en je hand wat meer naar voren.
nienke555 schreef:Snackie schreef:Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.
Dat is waar. Het is idd niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders, waar zij een keer les op gehad heeft. Het is nu toevallig dit paard, maar ze doet het bij alle paarden en pony's.
Snackie schreef:nienke555 schreef:
Dat is waar. Het is idd niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders, waar zij een keer les op gehad heeft. Het is nu toevallig dit paard, maar ze doet het bij alle paarden en pony's.
Snackie schreef:Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.