[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:58

Ik plaats ook eventjes een keer omdat ik er met wedstrijd toch tegen aan loop. ontzettende spanning in zijn lichaam waardoor hij ontzettend gevoelig op alles is. Gevoel alsof hij elk moment kan ontploffen wat hij dan weer nooit doet. Ik heb met inrijden van alles geprobeerd van lang laag in rijden tot wat ronder in stellen, op mezelf gelet maar ik kan het niet omzetten tot ontspanning. Terwijl hij eigenlijk niks echt eng vind op het terrein. Nu vind ik het op de foto minder gespannen uitzien, vind zijn houding eigenlijk vrij fijn. maar dit gevoel heb ik dus absoluut niet, dus zit ik er nou helemaal naast met mijn gevoel? ik weet het niet meer -O- . Hij kan ontzettend fijn lopen thuis maar kan het er op wedstrijd nooit uit krijgen zoals hij thuis is.

Afbeelding

Hier een foto wat er soms gebeurd, wordt zwaar in de hand en duikt op voren. dan probeer ik hem iets meer te rijden en wat bij elkaar te krijgen (iets mijn buiten hand omhoog halen) maar is dan gelijk gepikeerd en krijgt nog meer spanning.
Afbeelding

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:12

Heb je ook foto's van hoe die thuis loopt? Dit is wel altijd ene lastig probleem, elk paard is op wedstrijd anders. Ik ken ze die niet meer vooruit gaan zo te kalm zijn ze, ik ken ze die ontploffen enz. Als instructeur probeer ik dan zelf een keer bij het inrijden en de proef te kijken.
Eens zien wat je er aan bij kan sturen.

Op de eerste foto vind ik hem er gepompt en opletten uitzien. Hij lijkt niet gespannen, maar wel in totale staat oplettendheid. In die staat vermoed ik dat je erg veel last zal hebben om hem actief te rijden zonder dat ie de overhand gaat nemen.
De tweede foto lijkt een heel ander moment. Hij is wel degelijk met jou bezig. Toont wat leeg gelopen, alsof ie al z'n energie al heeft verschoten.

Zaten deze momenten in de proef dicht bij elkaar en in volgorde? Ik krijg het idee dat hij in de eerste stuk van opwinding veel verbruikt heeft en het dus in de tweede helft geen energie meer wil opbrengen om mee te doen.

De vraag is waarom hij zoveel spanning heeft. Als je dat kwijt bent dan zal dat tweede deel minder snel gebeuren. Heeft ie meer spanning bij het inrijden of bij het proeflopen zelf?
Als het bij het inrijden is dan zou je ene mantra kunnen invoeren. Dat is simpel weg een semi-inspannende oefening die je herhaalt tot de spanning weg is. Bv je merkt de spanning op en je draaft net zo lang voltes 15 meter tot de rust komt. Of je doet alleen meer steeds diagonaal van hand veranderen in middendraf. Het hoeft niet inspannend te zijn, maar het steeds herhalen van de oefening werkt dan als een vertrouwens basis. Hij kan gaan voorspellen wat er gebeurd en dat sleurt hem door de gespannenheid heen.

Gebeurt het pas in de ring, dan moet je gaan zoeken naar wat het precies veroorzaakt. Is het het alleen zijn? Of het rijden op gras, of de auto, of de stem van de voorlezer enz... Dat deel moet je dan heel gericht gaan trainen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:25

Lieve mensen! Het is al even stil maar ik heb net zo lekker gereden op de manege dat ik graag mijn ervaring met jullie wil delen.
We hebben nog niet zo heel lang een onwijs knap ding op stal. Helaas liep hij snel een blessure op door spelen in het land, maar hij loopt weer.
Zijn karakter sprak mij al heel erg aan. Op stal ook, en als ik hem zo zag lopen leek hey mij een heel leuk ding en een uitdaging.
Vorige week gevraagd of ik er een keer op mocht en vandaag was het zo ver. Paard moet enorm voorwaarts gereden worden anders doet ie echt niks. Bij de rest uit mijn les loopt hij steeds met zijn hoofd in de lucht. Ik heb hem met heel licht contact gereden en echt van achter naar voren. Vrijwel meteen zocht hij mijn hand op. Dit paard moet je dus met onwijs lichte hand rijden anders schiet ie in de spanning. Op een bepaald moment was hij zo ontspannen dat hij te diep ging lopen. Dus hand naar voren, en been er aan. Ik heb hem zo actief voor mijn been dat zijn reactie zo snel was, dat ik even achter zijn beweging aan ging, maar meneer bleef zo diep lopen, dat ik hem steeds een zacht tikje moest geven dus dan maar een galopje. Neusje eruit en weer terug. En ACTIEF!! Pfff ik ben zó blij, want het ging zo verschrikkelijk goed! Ik ben verkocht want ik weet dat dit een geschikt paard voor me is..

Dan maar meteen een vraag voor het topic.
Iemand nog andere tips om dat te diep lopen op te lossen dan wat ik hier gedaan heb?
Heb hem vooral aangepakt op activiteit dat voor zijn doen erg goed gelukt is! Maar ben benieuwd of ik het nog anders op kan lossen dan schakelen schakelen en nog eens schakelen..?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:51

Wat gaaf dan hè?! :)
Kun je enorm veel van leren van zo'n paardje die je echt wat laat voelen zeg maar. Dan zit je echt even helemaal in de wolken en te genieten haha!

Ik denk dat je het zo wel goed opgelost hebt, dus zorgen dat ie actief blijft en soepel in het lichaam/hals (dus wel stelling/buiging door blijven vragen en ook figuren rijden, vergeet dat niet hè. ;) ).

Hopelijk mag je er nu vaker op rijden! :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 22:07

Nee stelling en buiging vergeet ik zeker niet! Maar hij is nog vrij jong, en heel onstabiel. Leun je te veel naar links, dan gaat hij ook naar links. En we hadden zo'n grote groep vandaag (echt ineens) dat het dan lastig werd om een ander niet in de weg te rijden.
Dus zodra ik de kans had gooide ik er een volte tussendoor en dan proberen de juiste stelling te krijgen en de ronding in het lichaam maar dat was vooral voor hem best moeilijk. Dus in plaats van veel voltes even de bakrand wat verder weg gelaten en op de binnenhoefslag gaan rijden. Op eigen benen lopen en eigen balans laten vinden.

En wat je zegt! Ik ben zo blij, ging zo lekker! En mijn instructrice kennende gaat dat wel gebeuren.. En daar ben ik blij mee haha. Maar ben niet alleen blij dat het zo goed is, maar vooral dat ik een paardje gevonden heb waar ik de dressuur echt mee op zou kunnen pakken.

En ja... Mij op een heel groot paard staat niet, en mij op een pony staat niet. Maar deze is qua maat precies goed haha. Dat rijd ook wel fijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:28

Stoute schoentjes aantrekken zou ik zeggen en vragen of je hem kunt leasen ;)
Ik heb met je beschrijving even meegenoten van het zalige gevoel dat je beschreef :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:30

Ja zou het dolgraag willen maar leasen kost geld..
Geld heb ik niet genoeg daarvoor, en daarbij komen dan wss ook nog de kosten van de lessen...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:04

ik lees nog bij hoor LU :)
Maar nog geen plaats materiaal aangezien mn knol nog steeds blessure heeft :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 11:45

Ik hoop dat ik de komende keren op dit paard mag rijden want niet komende vrijdag maar de vrijdag erop gaat mijn vriendin mee, want ik wil foto's haha. Met gas komen er sws geen foto's meer.. Simpelweg doordat het geen nut meer heeft.. Dus ik hoop op foto's over 2 weken! Haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:25

Ik lees ook braaf mee hoor. Daar haal ik veel nut uit.

Iemand die mn filmpje van mn proef wil beoordelen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:01

Jaa tuurlijk!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:31

Leuk!

Even een verhaaltje vooraf.
In Juni deden wij mee met de tinkerdagen, een dag of 2 daarvoor had hij 1x een kuchje, en de dag ervoor ook. Tijdens de proeven daar wel een keer of wat.
In de week erna werd het steeds erger, en aan t eind van de week blafte hij non stop.
Dus naar de dierenarts. Daar werd vastgesteld bacteriële infectie en een virusje eroverheen.
Longen en lchtwegen leken verder schoon. Echter werd hij steeds zieker, en heeft hij ook 3 weken met koorts en snot gelopen. (met pieken en dalen natuurlijk) Langzaam aan knapte hij op, maar hij is 6 weken uit de running geweest. vanaf aug. zijn we weer echt gaan opbouwen (8 weken na het 1e kuchje) Hij is nu weer helemaal fit(al proest hij heel af en toe nog eens, maar iig geen hoesten)

Dat heeft nogal een impact gehad, en meneer is stijf en stug geworden. Ik wil te snel, en hij was terug bij af, dus idd, terug naar af, en weer losmaken (hij is bij de va ook meteen helemaal nagekeken hoor, ook ruggetje beetje losgemaakt, was een gedeelte spier achter de schoft die hij niet gebruikte, dat kwam uit in zijn hoofd en hals sterk links gebogen willen houden. Dat is losgewerkt en duidelijk minder geworden.

14dagen terug zijn we naar het strand geweest, en hij wilde niet eens racen. dus rustig aan gedaan met hem, en afgelopen zaterdag weer wedstrijd. wederom tinkerdagen. niks moet alles mag.

Week ervoor hard gewerkt met doorzitten op de volte en aangaloperen, hij geeft graag een bok, waarom? Doorzitten blijkt drama, hij word gespannen, wss omdat ik aanspan.

Ging in mijn proeven wonderbaarlijk genoeg eigenlijk goed. (2e proef wel een bok)

Maar goed, losrijden vond ik hem stug, en heeft annemieke me even gewezen op wat de juf ook zegt, loslaten, ontspannen, binnenhand los en rechtop zitten, ontspannen(zenuwen)
Paard was stug wss omdat ik het ook was.

Proef in, loslaten loslaten loslaten, geen losvast contact. Meneer wilde graag de hekjes over, en werd daarin erg sterk. en ik ga dat rukjes geven. Tijd voor verbetering. Meer buitenhand, minder binnenhand hengelen. Rechterop zitten, meegaan, en met verruimen eerst nog meer terug rijden.

Ik vond het k*t gaan, maar als ik het filmpje zie denk ik wow! daar waren we echt niet in Februari. Duidelijke vooruitgang!

Kijk zelf maar, en brand los.
Ik vind het fijn om commentaar te krijgen, als het kan onderbouwend.

Komt ie dan he :

Ik heb evt mijn protocol ernaast. Als jullie die willen inzien, roep dan maar.
193 pnt, dus 1 wp

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:19

Ik ga vanmiddag even kijken! Nog geen tijd voor gehad..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:56

Hallo! Ik wou ook even een foto sturen. Het gaat om de fries op de foto, niet om de fjord. Het meisje wat erop zit trok hem in de krul, hij liep te diep, hij liep achter de teugel... Alles wat er eigenlijk fout kan gaan! Maar wat de instructrice ook doet of zegt, ze snapt het gewoon niet... Heeft iemand een Jip-en-Janneke uitleg voor haar?
Hier de foto, zo hoort het niet! Dit ben ik niet, maar dit is een vriendin.
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:13

@Snackie: zomaar een paar puntjes die me opvallen:
- je teugels zijn echt veel te lang; daardoor geen goede verbinding (los vast). Commentaar instructrice? is steeds binnenhand los, snap ik niet de teugels zijn uberhaupt (veel te) los. Ik zou graag wat meer stelling/lengtebuiging zien.
- je paard valt in de voltes over de schouder, met als gevolg dat ze niet helemaal mooi rond zijn (of soms te groot worden). Goed (en op tijd) sturen op de buitenteugel / buitenbeen. (Op de rechterhand in galop te laat van de volte gestuurd.) Wat hierbij altijd helpt is goed naar het midden van de volte te kijken en de volte per "kwart" rijden, waarbij iedere kwart volte een aansluitpunt heeft.
- maak goed gebruik van je hoeken. Bijvoorbeeld na de middendraf snij je de hoek af. Goed op de letter rijden en de hoek rijden.
- middendraf zie ik geen verruiming
- goed kijken: afwenden voor het halthouden was te vroeg.
Wat ik wel netjes vond gaan:
- paard liep ontspannen en constant
- middenstap en hals strekken was netjes.

Advies: teugels heel veel korter en je hand wat meer naar voren.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-09-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:16

nienke555 schreef:
Hallo! Ik wou ook even een foto sturen. Het gaat om de fries op de foto, niet om de fjord. Het meisje wat erop zit trok hem in de krul, hij liep te diep, hij liep achter de teugel... Alles wat er eigenlijk fout kan gaan! Maar wat de instructrice ook doet of zegt, ze snapt het gewoon niet... Heeft iemand een Jip-en-Janneke uitleg voor haar?
[ Afbeelding ]

Ik heb een super makkelijke uitleg voor haar.
Blijf van die teugels af, eerst tempo. Zodra je dat goed heb mag je pas ubrrhaupt iets met je handen doen. (Tegendruk geven/korter maken)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:22

Fry schreef:
nienke555 schreef:
[ Afbeelding ]

Blijf van die teugels af, eerst tempo. Zodra je dat goed heb mag je pas ubrrhaupt iets met je handen doen. (Tegendruk geven/korter maken)

Hier kan je onmogelijk wat van zeggen hoor. Behalve de Friezen zowieso de neiging hebben om te diep en achter de teugel te lopen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:25

Babootje schreef:
Fry schreef:

Hier kan je onmogelijk wat van zeggen hoor. Behalve de Friezen zowieso de neiging hebben om te diep en achter de teugel te lopen.

Hoe bedoel je: Hier kan je onmogelijk wat van zeggen hoor.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:34

sluit me aan bij nienke.
hoezo kan je hier niets van zeggen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:43

Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:46

Snackie schreef:
Een stilstaande foto is weinig van af te lezen. Ja hij zit in de krul, maar wat doe jij daar aan op dat moment? als het niet jou paard is? niet mee bemoeien.

Dat is waar. Het is idd niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders, waar zij een keer les op gehad heeft. Het is nu toevallig dit paard, maar ze doet het bij alle paarden en pony's.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:52

Babootje schreef:
@Snackie: zomaar een paar puntjes die me opvallen:
- je teugels zijn echt veel te lang; daardoor geen goede verbinding (los vast). Commentaar instructrice? is steeds binnenhand los, snap ik niet de teugels zijn uberhaupt (veel te) los. Ik zou graag wat meer stelling/lengtebuiging zien.
- je paard valt in de voltes over de schouder, met als gevolg dat ze niet helemaal mooi rond zijn (of soms te groot worden). Goed (en op tijd) sturen op de buitenteugel / buitenbeen. (Op de rechterhand in galop te laat van de volte gestuurd.) Wat hierbij altijd helpt is goed naar het midden van de volte te kijken en de volte per "kwart" rijden, waarbij iedere kwart volte een aansluitpunt heeft.
- maak goed gebruik van je hoeken. Bijvoorbeeld na de middendraf snij je de hoek af. Goed op de letter rijden en de hoek rijden.
- middendraf zie ik geen verruiming
- goed kijken: afwenden voor het halthouden was te vroeg.
Wat ik wel netjes vond gaan:
- paard liep ontspannen en constant
- middenstap en hals strekken was netjes.

Advies: teugels heel veel korter en je hand wat meer naar voren.

Dat zijn inderdaad ook de punten waar ik aan werken moet.
Teugels lang, jep i know, als hij netjes laag loopt is het een nette contact teugel, maar als hij omhoog komt is het contact weg en ga ik hengelen.
Vind teugels iets heel lastigs! Als ik ze te kort neem gaat hij met zijn kin op zn borst lopen,en het word een gevecht. In de proef heb ik dan zoiets van, los en ontspannen rond komen is beter dan perfect en gespannen.

Degene die zegt binnenhand los is een vriendin, waarom zegt ze dat? omdat ik de neiging heb op mn binnenteugel te sturen en buiten dan vergeet. had het gevraagd of ze me wilde herinneren.

Voltes, drama. hij zwenkt uit, en wil niet rond worden door zijn lichaam., na mijn proeven heeft een kennis er even op gezeten,en idd ook hij zei, wat meer buiging nemen. Gister met rijden meegepakt, en dan gaat hij idd beter lopen

Over de schouder wegvallen gaat steeds beter, hij heeft het nog steeds, maar een jaar geleden was het nog hoofd opzij trekken en hopen dat je voor de hoefslag terecht kwam ipv in de draad. een enorme verbetering. Door meer buitenteugel= buitenbeen te gebruiken idd.

Afsnijden van de hoeken, wedstrijd spanning denk ik, hij krijgt dan een eigen willetje. Thuis word er nooit 1 hoek afgesneden, hij duikt eerder te diep de hoeken in.

Middendraf was niks, en halsstrekken een 5,. hij kan het , en veel meer dan wat we lieten zien.

Ik zie zelf een enorme vooruitgang vergeleken een half jaar geleden (vergelijkings meteriaal :filmpje februari 1e wedstrijd

Ik zie steeds meer punten,en we werken er aan en we leren ervan.
Heel erg bedankt voor je beoordeling!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:52

nienke555 schreef:
Snackie schreef:

Dat is waar. Het is idd niet mijn eigen paard, maar een paard van iemand anders, waar zij een keer les op gehad heeft. Het is nu toevallig dit paard, maar ze doet het bij alle paarden en pony's.

Dan zou ik zelf idd ook zeggen, loslaten , geef lengte.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:54

Snackie schreef:
nienke555 schreef:

Dan zou ik zelf idd ook zeggen, loslaten , geef lengte.[/quote]

Dankjewel! Ik leg het haar uit, de volgende keer als ik haar zie :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:06

Snackie schreef:

Ja dat wel maar uit haar waarneming, waar ze tips voor vraagt, maak ik uit op dat dat beessie ook in de krul loopt tijdens t werk.
Daar geef ik tips voor, die foto laat ik buiten beeld