[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:18

air, bedoel je voor mij de zadelmaker? want dit zadel is ongeveer 3/4 maanden geleden nieuw aan laten meten bij de zadelmaker!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:39

Hoi allemaal!
Omdat het hier zo gaat over BLIJ rijden, wil ik even mijn BLIJ rijden van gister laten zien <3
Het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=CiKEVrOW ... e=youtu.be
Als je het filmpje ziet denk je misschien, nou wat een ellende :p
Maar er gaat een heel verhaal achter schuil..
Ik ben 4 weken hiervoor (we hebben nu pas 2 lessen gehad) begonnen met lessen met hem.
Ik ben zijn bijrijdster en verzorg hem nu een paar maanden.
Voor die tijd geprobeerd hem zelf lekker te rijden, maar ik merkte dat ik zijn problemen er niet uit gereden kreeg..
Zijn problemen waren namelijk: bij iedere vorm van contact zich opkroppen, hals niet kunnen verlengen, geen stelling aan kunnen nemen, passen niet afmaken, dribbelen en niet aan kunnen springen in galop.
Ik ben dus super trots op het filmpje, omdat het er allemaal vrij ontspannen uit ziet, in ieder geval meer ontspannen dan hoe het was!

Wat ik zie: Ik zie een paard dat letterlijk met sprongen vooruit gaat. Hij zou nog meer mogen zakken en nog meer vanuit zijn schoft mogen komen, maar voor zijn niveau vind ik dit al heel mooi. Hij mag meer zijn neusje eruit drukken, ik denk dat hij dit nog doet omdat hij het lastig vind om om te gaan met contact (hij is eigenlijk altijd met losse teugel gereden). In dit filmpje niet te zien, maar hij volgt nu ook al veel meer mijn hand als ik deze op contact naar voren beweeg. Ik zie ook een paard dat linksom duidelijk nog veel moeite heeft met de stelling en het nageven.
Ook over mijzelf valt natuurlijk nog het een en ander te zeggen. Zo mag ik stiller zitten in de galop. Ook vraag ik met mijn hand af en toe naar mijn bovenbeen toe (niet altijd, dit vertekent een beetje).

Nou ben ik benieuwd, dit verhaal in achterhoofd houdend (en dat we nog maar 4 weken bezig zijn), wat jullie ervan vinden..
Hier komen we trouwens vandaan (vooral veel voorkant):
Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:49

Ik zie dat er westerntuig op je verzorgpaard liggen.... is dit paard ook western beleerd? Ook omdat je schrijft dat hij altijd met losse teugel is gereden. Wel goed dat je nu les hebt met hem.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:57

Het is een boomlooszadel ;) Niet zozeer western, maar meer omdat de eigenaresse dat beter vind voor hem. Zij rijdt vooral recreatief (buitenritten enz). Hij komt uit Spanje, maar hoe hij daar gereden is weet ik niet. Toen is hij dressuurmatig gereden. Toen is hij weer verkocht en de eigenaresse nu rijdt eigenlijk altijd met een losse teugel..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:04

Aha, (boomloos kan ook western zijn en hij heeft geen neusriem) ... maar goed hij is dus niet western beleerd... ik vroeg me dat af omdat omscholen dan best veel moeite kan zijn. Maar ergens zit er dus wel iets van een dressuurbasis. Ik vraag me wel af of het bit wel stabiel genoeg ligt voor het aanleren van dressuurmatige aanleuning zonder neusriem.... maar daar hebben misschien anderen een betere kijk op.
Het tempo is nog redelijk hoog, je zet je armen redelijk breed (en daardoor waarschijnlijk iets vast... om hem te kunnen 'remmen') daarnaast zie ik afgestoken onderbenen (ook waarschijnlijk omdat je tempo te hoog vindt... maar zo ondersteun je hem nauwelijks waardoor hij juist uit elkaar valt.)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:10

Oh ja zou kunnen (neusriem verhaal), heb mn instructrice er nog niet over gehoord ;) Er zit wel een neusriem bij het hoofdstel, maar die was er al af toen ik er begon dus hechte er niet zoveel waarde aan :)
Ik zet trouwens mijn armen zo wijd om meer contact te hebben met het bit, niet zozeer om hem te remmen.. Ik heb inderdaad wat moeite met mijn benen goed/stil/op de juiste plek te houden, maar of dit door het tempo komt kan ik niet zeggen. Ik kreeg van mijn instructrice juist de tip om mijn benen er vanaf te houden, omdat hij nogal gaat plakken aan mijn benen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:19

Contact met het bit... zou je ook hebben als je je handen gewoon neerzet... daarvoor hoef je ze niet breed neer te zetten. Soms kan dat wel voordeel zijn... in het boek Ruiters en Rechters komt die brede handzetting ook naar voren maar als je dit jezelf aanleert kan dat wel ten koste gaan van je eigen houding.
Net als het afsteken van je onderbeen ... de kans dat je dan in stoelzit gaat zitten is wel erg groot.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:33

Saintelette, ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind het paard onregelmatig lopen.
En dan heb ik het niet over dat hij maait en koehakkig loopt maar echt onregelmatig.
Weet dat het niet je eigen paard is en dat dat best wel een probleem is als hij niet van jezelf is,
maar heeft je instructie hier ook wat over gezegd?
En als je weer les hebt vraag de instructie hier eens naar, kan zijn dat die het ook niet ziet,
zou uiteraard wel moeten.

Verder wordt hij iets over tempo gereden en aantal dingen is ook al door anderen gezegd,
gezien het verhaal erbij denk ik dat je hem al stuk beter aan het lopen hebt als voorheen,
maar nogmaals ik vind hem dus niet regelmatig.

Wat vind de rest hier? Zie ik spoken? Nee, toch?

Ga nog een keer filmpje kijken.. had het al 2 x gedaan.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:37

Je bedoelt vooral vanachter of niet? Zoals ie achter loopt, zo loopt ie eigenlijk altijd.. Twee weken terug had ie het veel extremer (echt trekken met de achterhand) en toen zijn we ook gestopt met de les. In stap liet ie het niet zien, maar hij was niet vooruit te branden. In draf bleek ie toen slecht te lopen..
Ik heb het filmpje aan mijn instructrice laten zien maar heb er niks over gehoord. Ik zal er komende week extra goed op letten.
Ik moet zeggen dat ik weinig aan hem gemerkt heb..

Ik doe expres bij hem mijn handen zo breed, maar ik rijd ook nog andere paarden waarbij ik ze normaal houd :) maar die zoeken dan ook meer zelf contact.. Zodra het contact beter is gaan de handen vanzelf meer terug naar elkaar

Edit: heb het filmpje nog eens bekeken en snap wat jullie bedoelen met het te hoog tempo! Geef jullie helemaal gelijk. (Misschien dat hier ook wat onregelmatigheid vandaan komt?)
Dit is trouwens de eerste keer dat we de galop zo oefenen, denk dat ie daardoor ook wat enthousiaster was..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:45

Brede handzetting ben ik geen fan van, je krijgt dan een andere inwerking van het bit, paard komt dus niet laag omdat het zo graag contact met je wil, maar om druk te ontwijken.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:48

Air schreef:
Brede handzetting ben ik geen fan van, je krijgt dan een andere inwerking van het bit, paard komt dus niet laag omdat het zo graag contact met je wil, maar om druk te ontwijken.

Maar op contact hebben is toch maar amper druk hebben?

En hoe zou je het dan oplossen als je je handen normaal houdt maar amper contact krijgt?
(Dan kan ik dat eens proberen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:42

Ik zie ook een paard die onregelmatig is...

Handen breed zetten vind ik niet erg, als je ze maar niet omlaag zet. Alleen echt opzij ter hoogte van je andere hand vind ik niet erg hoor. Ik doe t meestal alleen met mn binnenhand.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:09

Filmpje nog eens terug gekeken, en snap ook echt wat jullie bedoelen. Alleen hij loopt al lang zo (jaren?) dus weet t ook niet zo goed..
Wat zouden jullie daarmee doen? Zijn er naast een dierenarts erbij halen nog meer opties?

En wat hadden betreft, ik zet ze niet vast dus leek mij ook mee te vallen met streng zijn of iets.. Daarnaast probeer ik ook vanuit mijn elleboog te draaien ipv naar m'n been te trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:16

Ik heb nog eens gekeken en voor zover ik t zie is hij achter onregelmatig maar ik word daar altijd mee in de maling genomen :') Als ik t zo zou zeggen zie ik een scheef bekken maar goed dat is een kleine gok :=
Spaanse rassen hebben sowieso een aparte loop. Een keer een kreupelheidsonderzoek door een da is niet verkeerds.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:35

Sjolvir schreef:
Kristie, gelukkig!

LoveUggs, soms kan je met zuinig zijn met een paard en rekening houdend met zijn beperkingen nog best heel veel jaren samen plezier van elkaar hebben.

Klopt! Gelukkig wel :+

Helaas vandaag slecht nieuws.. =(
Gister kreeg ik een berichtje van de gene die op zaterdag haast altijd een buitenritje met hem rijd.. Gas was tijdens de buitenrit heel erg (eng) aan het struikelen met zijn achterbenen. Hij zou vandaag vast wel wat stijf zijn, dus of ik daar op wou letten, en eventueel rustig aan kon doen met hem.
Goed, nu ben ik gisteravond uit geweest, en zou ik met mijn vriendin eerst naar Gas gaan en vervolgens naar haar vz paardje gaan. Het was de bedoeling dat ik Gas even lekker ging poetsen, stalletje doen en ff grazen, en daarna naar mijn vriendin de paardje. Nu ontdekte ik met het poetsen (van zijn benen) een naar mijn idee dik linker achterbeen.. Ik dacht eerst dat het zo leek omdat hij zijn benen vaak scheef neer zet, dus even recht laten staan maar been was toch echt dik. Even gevoeld, en bleek behoorlijk wat vocht in te zitten. Gelukkig was mijn stalgenootje haar paard net aan het uitstappen in de bak, dus ik vriendin achter gelaten bij Gas en even de bak in gelopen. Had natuurlijk zelf meteen al bedacht: Koelen, en stappen. Even overlegt met haar was wss het beste was (aangezien zij het nog niet gezien had) en idd, koelen en stappen.. Toen ik terug was bij gas en hem buiten had gezet om te koelen, bleek de tuinslang in gebruik te zijn voor het water voor de schapen.. -O- Stalgenootje kwam terug, en kwam even kijken. Idd een goed dik achterbeen, en was nog heel warm ook. Ze liet me aan zijn hoef voelen, die ook heel warm was (warmer dan mijn handen!), en zijn andere hoef was gewoon koud. Wij een andere tuinslang zoeken, maar die paste niet op de kraan.. We hebben toen maar even een goed half uurtje op het harde gestapt omdat we niet konden koelen.. -O-
Vanavond gaat stalgenootje nog een keer met hem stappen, en morgen kijkt zijn eigenaresse even hoe en wat we moeten gaan doen..

Maar we hebben ook wat goed nieuws!
Mijn vriendin rijd dus een paardje bij. (merrie, 4 jaar, kleine fries, grote pony/ klein paard :+ ) Ze probeert best te hameren op het aan de teugel lopen, en stelling enz enz. Ze wil niet dat paard als een plank de bocht door gaat en dat is natuurlijk logisch! Maar ze deed het een beetje op de verkeerde manier.. Dat loswerken, en rond de bocht door gaan zeg maar. Ze deed namelijk het volgende: Van de hoefslag af gaan stappen. Binnenhand opzij, hoofd omtrekken, en paard ging met gebogen hals de bocht door. Meteen daarna, buitenhand opzij, hoofd omtrekken, en weer hetzelfde liedje. Ook wou ze op de linkerhand niet op de hoefslag (het paard dan). Weer, die buitenhand opzij, en naar de hoefslag trekken, alleen haar paard liep gewoon rechtuit waar ze liep.. Heb haar toen gezegd dat ze haar buiten teugel eraan moest houden, samen met haar binnen been. Haar hoeken moest rijden als wendingen. Dan zou het wel beter gaan. (heb het paard hiervoor zelf 3x gezien, en 1x uitgestapt :+) Ze luisterde wel naar me maar deed er niet zo veel mee.. Vervolgens, lange teugel, en vroeg ze of ik er nog even op wou. Goed, ik erop, en ik mocht ook nog wel ff draven, ze had namelijk haast alleen maar gestapt, en niet zo veel gedaan. Eerst maar even aanvoelen. Teugels opgepakt, en haar de ruimte gegeven. (bij mijn vriendin liep ze echt in de krul met af en toe een ontspannen stukje waarin ze meer zakte) Vrijwel meteen zocht ze mijn hand op. Vanuit de schoft, neusje er wat uit, helemaal goed! Even wat voltetjes, en slangevoltes, en vervolgens aan gedraafd. Dat was het moment dat ze me even uitprobeerde. Eerst heel hard gaan, en vervolgens gaan stappen. Dat was ook het moment dat ik doorhad dat ik te lief voor haar was, dus haar even doorgereden naar mijn been. Elke hoek als een wending gereden, buitenteugel eraan, binnenbeen eraan, en ze liep netjes (nog niet helemaal zoals het hoort) om mijn binnen been heen. Toen ik haar goed aanvoelde wat voltetjes gaan rijden. Waar ik merkte dat ze weer ging opkrullen ruimte gegeven, en been erbij en de lengte in de hals was terug. Mijn vriendin merkte het volgende op: "Waauw! Echt heel gaaf om te zien dat ze haar achterbenen er nu zo mooi onder heeft. Een tijd geleden was dit echt niet zo! Draai nog eens een volte!" Dus ik lachend nog een volte opgegaan. "Wauw! Ze zet haar binnenachterbeen er echt heel mooi onder! Echt voor haar andere achterbeen! Zo leuk om te zien dat ze het bij een ander ook allemaal zo goed doet!" Ik ging stiekem helemaal kapot van het lachen.. Die reactie over de achterbenen was wel de reactie die ik graag wou hebben. Een bevestiging voor wat ik voelde. Het gebruiken van het achterbeen! De andere reactie was waarom ik zo moest lachen. Bij mijn vriendin liep ze namelijk enorm over de buitenschouder weg, en niet met het achterbeen erbij.. Ik heb maar niks gezegd, en haar maar verteld wat ik allemaal deed om haar zo te laten lopen, en haar verteld wat het gevolg was van wat ik deed. Ik denk wel dat het een eye opener voor mijn vriendin was, en dat ze nu wel naar mijn tips gaat luisteren.. Helemaal nadat we buiten te horen kregen van iemand, dat IK zo netjes op haar reed.. :=
Ze realiseert zich gelukkig wel dat ze een heerlijk beest mag rijden, en dalijk mag uitbrengen in de dressuur, maar ze moet wel dingen van een ander aan nemen.. Ook van mij..

Maargoed, dat was dus het goede nieuws!
Ik ga nu maar eens goed bijlezen! :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:48

LoveUggs, balen van Gas. Hopelijk niets ernstigs.

Wel leuk dat het verzorgpaard van je vriendin het zo leuk deed. En het is altijd rottig iemand die je kent op wat foutjes te wijzen, maar hier in het topic noemen we het ook niet zozeer fout,
maar geven dan net zoals jij meer de insteek, van probeer het eens anders....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:58

Joolien schreef:
Ik heb nog eens gekeken en voor zover ik t zie is hij achter onregelmatig maar ik word daar altijd mee in de maling genomen :') Als ik t zo zou zeggen zie ik een scheef bekken maar goed dat is een kleine gok :=
Spaanse rassen hebben sowieso een aparte loop. Een keer een kreupelheidsonderzoek door een da is niet verkeerds.

Maar apart en onregelmatig zijn net weer verschillende dingen.
Vind hem in stap ook niet zuiver overigens, maar daar wordt ik zwaar afgeleidt door zijn hakken :o .

Lastige is natuurlijk dat het je verzorgpaard is, weet niet of de eigenaar ook maar enig idee heeft dat hij zo loopt en
of dat goed is of niet.
Sommige mensen zien of voelen het echt niet.
Dus als verzorger is het wel eens lastig punt om aan te snijden.

Vind hem achter meer dan bijzonder lopen.
Dat hij functioneel niet zuiver loopt geloof ik ook nog wel, gezien zijn loopje met zijn benen, echter dit is wel dermate
bijzonder dat het valt in onregelmatig.
Kan je niet van je filmpje zeggen waar het hem in zit.
Maar achterhand is matig bespierd, bekken lijkt wat scheef, beenzetting L en R verschillend evenals koehakkigheid
en draaien met de achterbenen. Sprong en knie lijken stijf.
Hij kan ook echt niet ondertreden.
En Spaanse rassen zijn normaliter toch wel leuk te verzamelen, dus dat kan je niet rastypisch noemen.
Maar ook lendenen stijf en wat dan de kip of het ei is?

Vandaag ook nog discussie over iemand gehad over een paard dat echt sinds aankoop niet regelmatig gaat
(behalve als je hem vol gas door de baan jaagt) en die eigenaar heeft dat toch ook links en rechts al gehoord,
evenals de aanhang van die eigenaar, maar iedereen is gek, paard is niet onregelmatig.
Dus tja..... heel heikel punt soms.
(en dus weer aanleiding om tegen mijn instructrice te zeggen, denk eraan! Als mijn paarden niet goed lopen,
meteen zeggen!)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:03

Saintelette in galop zie ik niet zo veel raars. In draf vind ik hem onregelmatig. In stap lijkt het haast of hij rechts achter beroerd neerzet. Van achteren vind ik het allemaal heel stijf ogen. Eens met Joolien om kreupelheidsonderzoek te laten doen of aan te kaarten bij het baasje.
Sjolvir haar post is gelijkertijd geschreven met deze en dat zou het ook kunnen zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:04

Sjolvir schreef:
LoveUggs, balen van Gas. Hopelijk niets ernstigs.

Wel leuk dat het verzorgpaard van je vriendin het zo leuk deed. En het is altijd rottig iemand die je kent op wat foutjes te wijzen, maar hier in het topic noemen we het ook niet zozeer fout,
maar geven dan net zoals jij meer de insteek, van probeer het eens anders....

Jaa idd, en dan nog iets, mijn vriendin is ENORM koppig. Als ze het ergens niet mee eens is, is ze het er niet mee eens, en dat laat ze weten.. Ze heeft gelukkig wel les. Maar ze is echt een persoon die dan denkt van, mijn instructrice zegt het zo, dus ik doe het zo, en niet op jouw manier.. Maar als ik er op zit, blijkt mijn manier wel te werken :+ En dat vind ik altijd zo mooi :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:04

Sjolvir het is ook geen excuus want ik zie echt een onregelmatigheid hoor. Maar mijn oude baas heeft ook wel eens van een lusitano gedacht dat ie kreupel was terwijl ze gewoon wat apart lbewegen :P

Maar ik zie m echt achter niet goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:08

Ze lopen soms ook inderdaad wel ehhhhh typisch.....

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:13

Bedankt voor alle reacties!
We gaan even kijken wat we ermee gaan doen.. Het is zo lastig, omdat hij altijd al extreem raar loopje gehad heeft..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:16

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Jemig blijf ik nou met die smileys gooien?
Ja!!!

Vandaag had ik les, eerst op mijn donder gehad, dat ik er gisteren niet aan reed hem meer bij elkaar had moeten rijden
en nu te weinig vroeg en daarom... al die fouten had, ja weet ik...
Maar ze snapte ook dat ik al blij was dat hij doorliep en dat als missie had.
Punten vond ze kloppend en commentaar ook (da's fijn, ruiter, jury en instructie met hetzelfde idee).
Fijne voor mij dat het commentaar overeen kwam met dat wat ik voelde en ook direct na de proef zei,
weet het dus zelf ook, nu nog verbeteren.

Goed waarom vandaag dan BLIJ!!!!!
Nou ja ik had priveles, is normaal binnen, maar iemand ging springen en ze waren vergeten mij op de leslijst te zetten,
dus we moesten naar buiten.
Klinkt dan weer idioot, maar ik als nu weer Toos Slof Loos, vond het wel fijn even buiten te lessen ipv te freewheelen.
Laatste 2 rondje met warmdraaien in de binnenbak liep hij zoooooo fijn... kwijl..... zucht..
Dat was daarna natuurlijk weer kwijt, maar ach, gebeurt steeds vaker dat ie het wel doet.
Dus de buitenbak in in de wind, Toobs en ik op jacht naar de kauw (die steeds op de hoefslag zat, spelletje plet de vogel,
wat uiteraard nooit gaat lukken, want ze vliegen altijd weg).
Heerlijk buiten gereden, hij heeft super zijn best gedaan.
Hard gewerkt aan linker galop, waarbij hij graag zijn rechterschouder eruit duwt als je hem recht probeert te zetten,
aandachtspunt voor mijn, het hem zelf uit laten zoeken, niet helpen en niet jagen.
Wederom rechts sb meer lb, links vind ie veel makkelijker.
Aangaloperen vanuit stap gaat ook steeds netter.
Kortom lange weg te gaan, maar we gaan vooruit.
Arme dier was helemaal op en ik ook, mede door het warmere weer.
Nadeel van laatste priveles zijn is ook een voordeel...soms wordt je halfuur iets langer, hijg puf...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:18

Saintelette schreef:
Bedankt voor alle reacties!
We gaan even kijken wat we ermee gaan doen.. Het is zo lastig, omdat hij altijd al extreem raar loopje gehad heeft..

Snap je probleem hoor.
Want je gaat ervan uit dat de eigenaar zoiets allang gemerkt zou hebben en er iets mee gedaan zou hebben als er iets mis is.
Maar dat is het lastige, misschien weet ze het niet...
Of ze weet het wel en heeft er een verhaal bij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:22

Sjolvir schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Jemig blijf ik nou met die smileys gooien?
Ja!!!

Vandaag had ik les, eerst op mijn donder gehad, dat ik er gisteren niet aan reed hem meer bij elkaar had moeten rijden
en nu te weinig vroeg en daarom... al die fouten had, ja weet ik...
Maar ze snapte ook dat ik al blij was dat hij doorliep en dat als missie had.
Punten vond ze kloppend en commentaar ook (da's fijn, ruiter, jury en instructie met hetzelfde idee).
Fijne voor mij dat het commentaar overeen kwam met dat wat ik voelde en ook direct na de proef zei,
weet het dus zelf ook, nu nog verbeteren.

Goed waarom vandaag dan BLIJ!!!!!
Nou ja ik had priveles, is normaal binnen, maar iemand ging springen en ze waren vergeten mij op de leslijst te zetten,
dus we moesten naar buiten.
Klinkt dan weer idioot, maar ik als nu weer Toos Slof Loos, vond het wel fijn even buiten te lessen ipv te freewheelen.
Laatste 2 rondje met warmdraaien in de binnenbak liep hij zoooooo fijn... kwijl..... zucht..
Dat was daarna natuurlijk weer kwijt, maar ach, gebeurt steeds vaker dat ie het wel doet.
Dus de buitenbak in in de wind, Toobs en ik op jacht naar de kauw (die steeds op de hoefslag zat, spelletje plet de vogel,
wat uiteraard nooit gaat lukken, want ze vliegen altijd weg).
Heerlijk buiten gereden, hij heeft super zijn best gedaan.
Hard gewerkt aan linker galop, waarbij hij graag zijn rechterschouder eruit duwt als je hem recht probeert te zetten,
aandachtspunt voor mijn, het hem zelf uit laten zoeken, niet helpen en niet jagen.
Wederom rechts sb meer lb, links vind ie veel makkelijker.
Aangaloperen vanuit stap gaat ook steeds netter.
Kortom lange weg te gaan, maar we gaan vooruit.
Arme dier was helemaal op en ik ook, mede door het warmere weer.
Nadeel van laatste priveles zijn is ook een voordeel...soms wordt je halfuur iets langer, hijg puf...

Fijn toch dat het zo lekker ging! En dat er verbetering is! Ik vind dat altijd zo'n HEERLIJK gevoel, en idee, als ik weet dat ik met een paard weer een stapje verder gekomen ben!
Alleen wel een vraagje aangezien ik het steeds vaker voorbij zie komen.. sb, en lb? WAT BETEKENT HET NOU EIGENLIJK?! Ik zit me helemaal suf te denken, maar kan er niet op komen... :(