Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:34

The_Stig schreef:
Ja cherie78, maar dat heeft allemaal niets met goed rijden en lesgeven te maken. Je moet minstens 70 jaar oud zijn, de vaktaal beheersen en vooral alle boeken uit je hoofd kennen voordat je een goed instructeur bent, of enigzins kan rijden.

60 is ook goed ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:38

Adelinde heeft wat gedaan met de kritiek die ze kreeg na de O.S.
Laten we wel wezen: de "Ballerina heeft het gewonnen van de krachtpatser".
Daar heeft Adelinde wat aan willen doen om het meer ongedwongen en in harmonie te láten lijken.
Ik vind niet dat ze daar in geslaagd is. Ik denk ook niet dat ze daar überhaupt in kan slagen, zeker niet in zo'n korte tijd.

Als je nagaat dat lichtheid, ongedwongenheid en harmonie ontstáán in de lange opleidingsweg van paard en ruiter, dan kan toch iedereen wel bedenken dat wat ze hier probeert te laten zien dat dat niets anders is dan verbloemen wat niet goed is.
Dankzij de muziek horen we Parzival nu niet knarsentanden ....
Net als Edward Gal (die heel goed is geworden in het verbloemen van spanning en terugwerken van de hand teneinde de controle te bewaren) probeert ook Adelinde nu een poging daar toe. Bij Tiara is dat dus verkeerd uitgepakt.
Er is helemaal niets veranderd bij Parzival: we zien nog steeds een bodybuilder, een krachtpatser.
Er zal heel veel werk in zijn omscholing gaan zitten, wil men van dit paard een "Ballerina" gaan maken.
Maar die intentie hebben ze helemaal niet.
Gelukkig voor Adelinde dat Charlotte en Carl niet meereden.

pien_2010

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:12

Ailill het voordeel van jong zijn is dat jongere mensen inderdaad gemakkelijker open staan voor nieuwe dingen en dat oudere mensen moeten oppassen dat ze niet star worden. Daarmee doel ik absoluut niet op mensen binnen dit topic, maar dit objectieve gegeven is bekend bij mensen die graag en veel werken vanuit biografische kennis/ hulpverlening. (Dat is mijn deskundigheid). Dat had ik nog aan moeten vullen.
Ik begrijp goed wat je schrijft met af en toe opstappen op een paard. Ik vind het wel fijn en goed als mijn instructeur dat af en toe doet. Even voelen hoe en wat. Inderdaad is ook mijn ervaring dat ik het daarna iets moeilijker heb want paard voelt gelijk dat ik niet die fijn gevoeligheid heb als mijn instructeur en reageert daar dan op. Toch vanuit leerling kant vind ik het voordeel, namelijk mijn instructeur heeft "het" ook gevoelt en kan daar op anticiperen in de les. Ik weet niet als je datgene wat je voelt niet kan omzetten in aanwijzingen in de les aan je leerlingen of het dan nog een voordeel is.
Ga vanavond eens de filmpjes kijken die geplaatst zijn van Adelinde.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:14

Ailill schreef:
Nou ben ik (nog) jong, zie in alles een uitdaging en opgeven is geen optie, dus dat uit zich ook in mijn lessen. Juist omdat ik leer van de 'fouten' van anderen, en omdat ik open blijf staan voor nieuwe zaken, blijft mijn les ook uitdagend en leerzaam. Enige wat ik niet te vaak moet doen is er zelf opstappen, om het paard te voelen/de ruiter te helpen of natuurlijk het paard zelf. Dat gaat vaak goed, maar ik loop tegen 2 dingen aan. Vaak roept de eigenaar als ik er net op zit: "Wat ben je nu aan het doen?" of "Waarom doe je dat nu?" terwijl ik het vaak niet eens doorheb, ben op dat moment met het paard bezig. Ik kan daarna vaak wel gelijk progressie boeken bij de combinatie, dus daar gaat het om. Maar dat uitleggen blijft moeilijk.

Ook merk ik als de eigenaar d'r weer op zit, dat het vaak even goed gaat. Maar dat de eigenaar dan een beetje stil begint te worden, paard doet het opeens niet meer. Lijkt wel alsof de combinatie ineens vertrouwen mist, omdat ze zien/voelen dat het 'beter' kan. Ik weet dan niet zo goed wat ik moet doen, ga dan meestal iets doen wat wel goed gaat en daar een uitdaging in zoeken. Wat zeggen jullie? Minder vaak opstappen (en dus minder progressie) of zo door gaan? Even ter info: Ik stap er niet wekelijks op, maar ik denk per combinatie eens in de 5/6 weken voor een paar minuten, vooral om te voelen/checken.

Ailill, ik zou kijken naar de persoon in kwestie. Als deze er veel baat bij heeft doordat zijn/haar zelfvertrouwen toeneemt, dan kan dat geen kwaad, voor een tijdelijke periode of evt. voor een langere periode. Zo lang het paard onder hem/haar maar wel verbeterd uiteindelijk, want ik denk dat dat wel de taak is van de instructeur. Daarna afbouwen.
Het gaat er om zaken te bevestigen bij die ruiter, waardoor hij/zij uiteindelijk zélf leert om zaken voor elkaar te krijgen.
Veel hangt af van de persoon die er op zit welke aanpak het beste werkt.
Je wilt uiteindelijk een verbetering van de combinatie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:18

Ailill schreef:
Wat zeggen jullie? Minder vaak opstappen (en dus minder progressie) of zo door gaan? Even ter info: Ik stap er niet wekelijks op, maar ik denk per combinatie eens in de 5/6 weken voor een paar minuten, vooral om te voelen/checken.

Is niets mis mee om af en toe op het paard van een lesklant te stappen. Ik vind dat je dan een duidelijker beeld krijgt van de combinatie.
Probeer vanaf het moment dat je opstapt uit te leggen wat je doet, heel simpel. Vanaf teugel opnemen, been aanleggen, de hele riedel, welk probleempje je tegenkomt. Dat zorgt ervoor dat je zelf ook heel goed na gaat denken wat je precies doet. Dus ipv voelen en dan direct doen moet je gaan nadenken tussendoor. En met uitleggen, probeer echt feedback te krijgen, zodat je lesklant jou begrijpt en andersom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:12

Hermelientje schreef:
De "klassieke" kür van Nadine:
http://www.youtube.com/watch?v=N2bJjFra ... aQ&index=6

de "moderne" kür van Adelinde:
http://www.youtube.com/watch?v=23Gl8cla ... aQ&index=8

Wat mij betreft hoeven die etiketten dus helemaal niet, maar aangezien ze hier steeds ter sprake komen toch maar de indeling gemaakt naar "stroming". Ben benieuwd aan welke kür jullie de voorkeur geven als je echt moet kiezen (doe net of je jurylid bent). Dan ga ik toch in dit geval voor de laatste, dat beeld vind ik fijner.

Beiden küren heb ik bekeken. Ik vind de choreografie en de muziek keuze bij Adelinde fantastisch. Het geheel steekt goed in elkaar en op artistiek niveau zou ze bij mij hoog scoren. Ik vond bij Nadine de muziekkeuze en de uitvoering rommelig en druk overkomen. Niet prettig.
Adelinde heeft Parcifal nog steeds in de houtgreep en dat vind ik niet prettig. Het systeem van rijden van Adelinde vind ik niet fijngevoelig.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:30

Tja Murphy iemand zal nu Balkenhol moeten gaan vertellen dat hij net zo traint als Sjef Janssen. Dat zal dan wel als een enorme schok voor hem komen, vooral omdat hij ook voorzitter is van de vereniging Xenophon, die actief de klassieke rijkunst promoot. Maar ja als jij kunt zien dat zijn leerling Nadine nu niet meer klassiek rijdt maar modern dan is dat natuurlijk zo. Misschien kunnen we Xenophon laten weten dat ze hun voorzitter moeten dumpen en dat de enige echte beoefenaars van de klassiek rijkunst op Bokt te vinden zijn. Ik heb opeens een briljant idee ik laat Balkenhol even weten dat hij bij Murphy een klassiek heropvoedingskamp kan volgen. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:44

Modern rijden volgens Duitse kenners:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:12

Ah, ik ben lekker de top 2000 aan het kijken op www.radio2.nl. Wat lijkt het discussieren over de techniek van het paardrijden van Adelinde en Nadine dan heerlijk onbelangrijk. Wat een heerlijke muziek. Ik kan vanavond even niets zinnigs posten jongens. Morgen misschien weer. :evaw:

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:00

Hermelientje schreef:
Tja Murphy iemand zal nu Balkenhol moeten gaan vertellen dat hij net zo traint als Sjef Janssen. Dat zal dan wel als een enorme schok voor hem komen, vooral omdat hij ook voorzitter is van de vereniging Xenophon, die actief de klassieke rijkunst promoot. Maar ja als jij kunt zien dat zijn leerling Nadine nu niet meer klassiek rijdt maar modern dan is dat natuurlijk zo. Misschien kunnen we Xenophon laten weten dat ze hun voorzitter moeten dumpen en dat de enige echte beoefenaars van de klassiek rijkunst op Bokt te vinden zijn. Ik heb opeens een briljant idee ik laat Balkenhol even weten dat hij bij Murphy een klassiek heropvoedingskamp kan volgen. :D

Wat zei jij ook al weer in het algemeen over het "op de man spelen", Hermelientje ...?

Het feit dat Nadine C. terug is in het klassieke "kamp" wil daarom nog niet zeggen dat alle sporen uitgewist zijn van haar uitstapje naar de MR!! Eenieder kan dat zien.
Dit zagen we ook terug bij Isabel Werth.
Wat in ieder geval wel prettig is bij Nadine Capellmann is dat haar trekhouding er weer uit is, ze heeft haar ellebogen vóór haar lichaam en dat ze nu in ieder geval haar stangteugel fatsoenlijk gebruikt, maar verder zal het "nog terug moeten komen"...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:15

Sorry, ik maak een fout.
Ik heb Nadine Capellmann verward met Nicole Uphoff.
Ik heb het filmpje nu helemaal afgekeken en heb te snel geoordeeld en zag toen pas mijn fout.
Ik neem terug wat ik over Nadine Capellmann zei, alhoewel ik moet zeggen dat ik het absoluut geen fijn gereden proef vind, maar wel vele malen prettiger dan die van Adelinde.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:27

Haha ik dacht al ik wordt nu echt in de maling genomen door Murphy. ;)
Nadine lest al bijna twintig jaar bij Balkenhol met een kort uitstapje naar Schmezer en Koschel ertussen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:30

En Martin Schaudt toch?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:35

Hermelientje schreef:
Haha ik dacht al ik wordt nu echt in de maling genomen door Murphy. ;)
Nadine lest al bijna twintig jaar bij Balkenhol met een kort uitstapje naar Schmezer en Koschel ertussen.

Je hebt helemaal gelijk.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:28

murphy102 schreef:
Sorry, ik maak een fout.
Ik heb Nadine Capellmann verward met Nicole Uphoff.
Ik heb het filmpje nu helemaal afgekeken en heb te snel geoordeeld en zag toen pas mijn fout.
Ik neem terug wat ik over Nadine Capellmann zei, alhoewel ik moet zeggen dat ik het absoluut geen fijn gereden proef vind, maar wel vele malen prettiger dan die van Adelinde.

En dat begrijp ik nou niet.... Paard van Nadine loopt er echt triest bij, het moet vanuit zijn tenen komen. Natuurlijk is er op Adelinde haar rijden ook wel één en ander aan te merken, maar ik vind Parzival er niet zo triest bij lopen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:16

Het verschil in beide is dat A haar paard niet verder dan het rijtechnisch evenwicht rijdt, de basis zoals het halthouden waar de spronggewrichten niet onder het lichaam genomen worden, de Piaffe waar het paard geen hankenbiegung laat zien, dat is het verschil tussen beide.
Nadine Cappelmann word getraind door B maar niet begeleid door hem.
En of nu een paard het uit zijn tenen moet halen of niet, het gaat in de dressuur er nog altijd om dat men probeert het maximale uit het paard te krijgen. En dat in verhouding van de mogelijkheden van het paard.
Het gaat er niet om dat het mooiste paard of het het paard met de mooiste bewegingen wint dat is bestgaande rijpaard dat is een andere rubriek.
Het is dat de paarden in de 3 gangen spektakel laten zien, maar rijtechisch is het gewoon knudde.
En de Kür op muziek is leuk voor leken, maar draai eens de muziek weg. De GP speciaal dus precies rijden op de punt vind ik altijd meer uitslag geven over de combinaties.
Alleen de modes moet anders worden, meer technische oefeningen in de proeven, dit is steeds het zelfde gewoon geprogrammeerde paarden die hun lesje op zeggen, omdat de proeven onvoldoende inhoud hebben.
Hoe dit te verbeteren is, heel eenvoudig 2 uur voor de start de opgave bekend maken, en niet het hele jaar dezelfde proeven rijden wat de GP speciaal aangaat. De Kür apart beoordelen, net zoals de GP speciaal, dus deze twee uit elkaar halen op grote kampioenschappen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:47

Op het filmpje vind ik Parzival minder strak tonen dan voorheen. Maar het totaalplaatje spreekt mij nog steeds niet zo aan. De piaffe blijft wat gekunsteld ogen met die opwippende achterhand. Wel vraag ik me bij een paard als Parzival altijd af of dit het resultaat is van een specifieke trainingsmethode, of dat hij qua bouw en motoriek gewoon niet in staat is te piafferen met een dalende achterhand. Hoe zou hij piafferen als hij klassiek getraind was?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:09

Afbeelding

Links het gewicht op de achterhand Klassieke Piaffe met lichtheid in de aanleuning.
Rechts Hyperflextion/LDR getraind paard, kijk naar de belasting van de achterbenen van het linker paard waar men duidelijk ziet dat het achterbeen meer moet dragen als het voorbeen. (Piaffe in de GP een van de zwaarste verzamelingen buiten de Pirouette in galop). Rechts is de belasting op het voorbeen hoger als op het achterbeen.(kijk naar het doorbuigen van het kogelgewricht)
Men kan dus het vergelijk duidelijk zien wat het gewicht op de voor- of achterhand is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:50

Ailill : bedankt voor het delen van het filmpje

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:34

Ik vind de wedstrijden van nu helemaal niet meer zoals het ooit was, al ben ik dan nog niet heel oud, in de jaren dat ik wedstrijden rijd is er al zoveel veranderd. Mensen moeten per se winnen en de beste zijn anders is het maar een 'rot knol'. Ik heb zelf altijd de insteek gehad 'ik doe het voor de lol', natuurlijk ben ik blij als ik iets win maar ik treur er niet om als ik eens geen winstpunt heb / niet in de prijzen zit. Ook onderling is het gewoon niet leuk meer, meiden die elkaar afkraken en boven elkaar uit willen steken.

Ik vind het erg jammer dat het nu zo moet, ik heb het liever weer zoals vroeger. Paarden die correct gereden worden en het beste voor het dier. Ik ben niet zo van de hulpteugels etc. Het correct aan de teugel rijden zie je helaas ook steeds minder.. -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:34

Professor schreef:
[ Afbeelding ]

Links het gewicht op de achterhand Klassieke Piaffe met lichtheid in de aanleuning.
Rechts Hyperflextion/LDR getraind paard, kijk naar de belasting van de achterbenen van het linker paard waar men duidelijk ziet dat het achterbeen meer moet dragen als het voorbeen. (Piaffe in de GP een van de zwaarste verzamelingen buiten de Pirouette in galop). Rechts is de belasting op het voorbeen hoger als op het achterbeen.(kijk naar het doorbuigen van het kogelgewricht)
Men kan dus het vergelijk duidelijk zien wat het gewicht op de voor- of achterhand is.

Bedankt professor want dit vind ik toch wel een heel duidelijk voorbeeld van "zoek de verschillen". Duidelijker kan het volgens mij niet. Bedankt om dit zo eens naast elkaar te zetten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:35

Heel fijn voorbeeld en ook voor een 'leek'heel duidelijk te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:37

_/-\o_ _/-\o_ Ja, helemaal met de voorgaande posten eens. Erg mooi en duidelijk voorbeeld.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:38

timokyana schreef:
Heel fijn voorbeeld en ook voor een 'leek'heel duidelijk te zien!

Ben ik het helemaal mee eens.
Lees vanaf het begin al mee,heb mijn dochter ook gezegd dat ze dit topic eens moet gaan lezen,denk dat ze er veel van opsteekt.
Ga nu weer lekker meelezen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:14

Jurylid Jacques van der Harst jureerde vorige week in Liempje de junioren, joungriders en het ZZ-zwaar, Prix St. Georges en de Inter I.
In de Paardenkrant staan zijn bevindingen en ik ben blij dat hij nu eens zegt hoe ik het ook ervaar.

Citaat Jacques van der Harst
De Young Riders reden weinig verheffend. Er was sprake van matige prestaties dor een gemis aan de basis. Paarden in verbinding kunnen rijden vanuit het achterbeen, daar draait het om aldus een teleurgestelde Jacques van der Harst. De amazones die bovenaan eindigden met een kleine winstpunt hadden dit vooral te danken aan de kwaliteiten van hun ervaren paarden. 'een GP paard en een lichte tour paard'.

Het niveau van het ZZ-Zwaar was bedroevend. Veel paarden liepen te veel op de hand, te weinig zelf in balans, te weinig zelfdragend. Het is als jury niet leuk om zo te moeten jureren maar we moeten de juiste maatlat er naast leggen. Aanleuning, geslotenheid en op eigen benen kunnen lopen zijn toch essentiële criteria. Er zat geen enkel paard bij waarbij het eruit zag of alles vanzelf gaat. Er was te einig vanzelfsprekendheid, de paarden zijn te weinig vrij van de hand en te weinig in balans. Bovendien hadden veel paarden last van spanning.
Ook in de Prix St. Georges en Inter I spreekt hij over te weinig gedragenheid, vrijheid en verzameling.