[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:13

Hi mijn verleden is daar begonnen met mijn 1e paardrijles 22 jaar geleden.
2e les gingen we op buitenrit, 10 e les reed ik mee met springwedstrijdje (20 cm _O- voor volwassenen), leuke herinneringen aan daar.
(Baldur, Fleur, Sjors, Kingsale, Paulien, Top Gun, Casper, Big Jim, Sapristi, PMLN, Magnum, Dexter en vele anderen (werd ook nogal gehandeld, dus vaak was leuk paard er 1 week en dan weer verkocht.....))

Op deze foto's kom ik niet veel verder dan dat je je hand/arm houding hoog hebt, wat je zelf ook al had geconstateerd.

Echt kijken of je keer iemand kan laten filmen.
Jij ooit nog les gehad van Hanneke, Nina, Fleur, Paul? (mijn favouriet was Hanneke, kon iedereen in haar waarde laten en op zijn niveau
les geven en aan het werk houden, kunst op zich)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:22

Binnenkort, in februari, komt een vriendinnetje langs om foto's te maken :) dan zal er wel een update volgen op dit verhaal.
[Over de rest heb ik even een pb gestuurd]

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:25

Oh, dat is volgende week al! Super.
Ben benieuwd naar de foto's.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:26

De 22e pas hoor :Y) Dus over een maandje :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:44

Sjolvir schreef:
Dat was ik :P
Zien en oplossing weten zijn 2 verschillende dingen.
Als een vliegtuig neerstort, zie ik dat het neerstort, kan ik constateren, echter hoe de piloot hem in de lucht zou moeten houden?
Daar heb ik geen flauwe notie van.
Gelukkig is een paard geen vliegtuig en ga ik het toch proberen.

Ik denk (aan de hand van 1 foto, filmpje zou handiger zijn), dat je paard niet in staat is om zijn rug dan volledig te ontspannen
en vanuit die ontspanning te dragen.
Je paard kan met een rug die stijf is, niet zijn bekken als het ware kantelen en zijn achterbenen er meer onder zetten.
Gevolg is dat als hij toch probeert achter actiever te zjn (hij is braaf! Jij vraagt dat per slot van rekening), dat hij dan maar
wat meer hupst.
Bovendien loopt hij nogal op de voorhand, waarbij je uiteraard heel lastig je achterhand eronder kan schuiven en je bekken kan kantelen.
Krijg je weer dat hupserige.

Wees niet bevreesd, ga niet proberen neerstortend vliegtuig binnen te loodsen :D .

Ik blijf het heel knap vinden hoe jij elke keer het schot in de roos maakt bij 1 foto van Flavio! Wat jij zegt klopt weer precies :) Flavio doet ontzettend zijn best, alleen kan het soms gewoon echt niet... Ik hoor namelijk vaak van mensen dat hij hups en dan is dat ook mijn uitleg... Hij wil wel actiever (omdat ik het vraag), maar dat lukt niet en doet hij het maar zo :P Zeker met de kou merk ik het nog meer, maar naar mate het rijden vordert gaat het wel beter. Dan hoop ik maar dat we op de goede weg zijn en blijf ik veel met overgangen bezig.

Mocht iemand anders hier nog ideeen over hebben, of tips/oefeningen hebben, dan hoor ik het graag!

@ pien_2010 Dankjewel voor de verwijzing naar de oefeningen, daar kan ik zeker wat mee! Al moet ik zeggen dat hij wel steeds meer ontspant in zijn kaak en dat het echt momentjes nog zijn (vandaar de 2e hoofdfoto erachteraan).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:36

Aanvulling op bovenstaand besricht.
@ Sjolvir Er stond ook iets over 3 benen aan de grond. Heb ik nog eens over nagedacht en het is een stapfoto :P Hieronder een draf foto. Ik weet dat Flavio vroeger erg moeite had met takt, maar dat gaat nu stukken beter.

Afbeelding
Wel nog wat spanning in z'n kaak. En m'n handen rusten bijna op m'n bovenbeen! Naar aanleiding van deze foto's en filmpjes ben ik ook de teugels veel meer op maat gaan pakken en m'n hand meer naar voren gaan plaatsen (altijd erg confronterend ;) )

Afbeelding
Nog een draf foto, met z'n andere beentjes omhoog. Dit vind ik een fijner beeld, net iets meer ontspannen. Duidelijk te zien dat ik lang voorwaarts-neerwaarts heb gereden en Flavio moeite heeft met de oprichting (want bij lang-laag heeft hij dit niet en wat ik al zei, nu gaat het ook steeds beter). M'n handen zijn echt drama hier, maar daar heb ik hard aan gewerkt (ben er nog lang niet, maar ga vooruit) en m'n tenen mogen wel iets meer naar binnen.

Ik kan kijken of ik filmpjes kan vinden :)

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:19

Ik ben erg benieuwd naar de tips die jullie mij kunnen geven.

Dit is de recentste rijfoto samen met mijn eigen paard. Ik ben me ervan bewust dat ik mijn hak moet uitdrukken.

Afbeelding

Dit was de laatste keer dat ik op hem gereden heb. Ik heb altijd het meest moeite gehad met mijn eigen paard
goed te rijden. Ik heb afgelopen jaar verschillende pony's voor de verkoop gehad waar ik makkelijker mee weg
reed. Viper (mijn paard die je op de foto ziet) kan tijdens het rijden best lomp overkomen, hoog opgooien en
maakt zich sterk en gaat snel hangen.
Ik heb het afgelopen jaar veel rij ervaring opgedaan en wil nu helemaal opnieuw beginnen met mijn paard. Ik heb
hem een lange tijd niet kunnen rijden doordat hij last van headshaken heeft gehad. Ik wil ' ons project ' beginnen
met het trainen aan de dubbele longe. Als jullie advies of tips hebben sta ik er zeker voor open .

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:19

Ik heb wat fotos van mezelf op verschillende paarden!
Hij mag hier wat meer de bocht inspringen!
Afbeelding
Hier mag ze wat meer energie tonen en achterhand er meer onderbrengen
Afbeelding
Hij loopt te diep, achterhand er te weinig onder, hij is helaas afgekeurd voor de sport door aanhechting spier-bod in zijn achterbeen vandaag dat hij ook niet ver genoeg onder treedt.
Afbeelding
Tenen naar binnen :D
Afbeelding
Ik word helaas te groot :(
Afbeelding
Niet het mooiste moment, maar ze mag net een cm dieper lopen..
Afbeelding

Volgens mij zin dit wel genoeg foto's :)
Comments are welcome!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:32

Je mag eerst per foto aangeven wat je er zelf van vind.
Wat vind je van de aanleuning, ontspanning e.d?

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:51

Vergeten te zeggen, vind zelf erg moeilijk om te zeggen.

Ik zie zelf nog te veel spanning in zijn hals, waardoor hij zijn rug ook nog niet lekker kan ontspannen.
Hij mag nog meer in elkaar gereden worden, hij valt nu nog best uit elkaar.

Ik moet mijn ellebogen meer bij me houden en handen zelf meer dragen. Hakken uitdrukken en schouders
meer naar achter.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:19

Over het 'over de benen lopen' heb ik misschien nog wel een mooi voorbeeld van mezelf en mijn paard.

Hier zie je bijvoorbeeld dat mijn gespannen houding en handen, zorgen dat zij te diep gaat en daardoor haar benen niet naar voren kan gooien. Hier is ze niet over haar benen, wat komt uit mijn spanning en de verkeerde aanleuning:
Afbeelding

Hier zie je dat ik meer ontspan en loslaat, haar neus er meer uitkomt en daarmee gelijk haar benen meer kunnen. (dit is rijtechnisch trouwens geen plaatje waar ik heel trots op ben, maar het geeft het over de benen lopen wel weer)
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:26

flavlip schreef:
@ Sjolvir Er stond ook iets over 3 benen aan de grond. Heb ik nog eens over nagedacht en het is een stapfoto :P Hieronder een draf foto. Ik weet dat Flavio vroeger erg moeite had met takt, maar dat gaat nu stukken beter.

[ Afbeelding ]
Wel nog wat spanning in z'n kaak. En m'n handen rusten bijna op m'n bovenbeen! Naar aanleiding van deze foto's en filmpjes ben ik ook de teugels veel meer op maat gaan pakken en m'n hand meer naar voren gaan plaatsen (altijd erg confronterend ;) )

[ Afbeelding ]
Nog een draf foto, met z'n andere beentjes omhoog. Dit vind ik een fijner beeld, net iets meer ontspannen. Duidelijk te zien dat ik lang voorwaarts-neerwaarts heb gereden en Flavio moeite heeft met de oprichting (want bij lang-laag heeft hij dit niet en wat ik al zei, nu gaat het ook steeds beter). M'n handen zijn echt drama hier, maar daar heb ik hard aan gewerkt (ben er nog lang niet, maar ga vooruit) en m'n tenen mogen wel iets meer naar binnen.

Hij mag nog iets ronder, maar dit is mooi begin.
Naar mijn idee zit je ver achter in het zadel? Hoewel het of deze verweg foto lastig te zien is.
Kijkeens goed naar zijn benen en denk driehoekjes.
Is de driehoek tussen zijn voor en achterbenen even groot?
Zo nee, waar is hij kleiner?
Wat doet hij met zijn achterhand, heeft hij die erbij?

2e foto geef je zelf het commentaar eigenlijk al.
Maar vind hem wel beter ogen, loopt daar lekkerder over de benen, maar nog steeds zat om aan te werken.
LIjkt overigens of hij wat naar buiten kijkt? Maar kan ook de hoek van de foto zijn.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:43

flavlip schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Je hebt een stoelzit, wat deels je problemen kan verklaren. Je zit met je bovenlichaam heel mooi rechtop *\o/* , maar niet boven je benen (denk aan lijn hak-heup-schouder). Daardoor heb je de neiging om in het zadel te "vallen". Op de momenten dat jij drijft, heb je dat waarschijnlijk nog erger. Daardoor kan je dus ook je pony in de weg zitten als je voorwaartser wil rijden. Dat het met de oprichting mis gaat, kan ook heel goed komen doordat je niet in balans zit. Dan is het heel moeilijk om een stille en onafhankelijke aanleuning te krijgen en om je teugelhulpen onafhankelijk te geven. (timing zit in millisecondes en als je eerst je evenwicht moet zoeken, ben je dus te laat)

Wat mijn tip zou zijn, is probeer hem zelf zijn hals wat te laten vallen en zijn kaak te ontspannen. Je kan bijvoorbeeld wat stelling (niet veel!) vragen en daar je pony de ruimte geven om een fijne houding te vinden (dus niet vasthouden!!! meegaand blijven). Je mag juist in het stelling vragen, de hals iets uitschuiven aan de binnenkant; de hals moet niet echt korter worden aan de binnenkant (lengtebuiging) (uiteraard moet de hals ook niet korter worden aan de buitenkant }:0 ).
Op je eerste foto houd je hem te veel tegen en geef je hem geen ruimte om een fijne houding te vinden.
Probeer ook eens met je instructrice te werken aan ontspanning van de kaak, zodat hij/zij in de gaten kan houden of je je pony wel genoeg los laat (vooral op momenten dat je meer vraagt dan lang en laag). Pas als dat lukt, krijgt de rug ook ruimte om te ontspannen en dan pas kan je aan voorwaarts denken.

Voor de rest: morgen weer een dag :z

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:20

@ Sjolvir Ik ben nu inderdaad bezig met Flavio wat ronder te maken, maar was al heel blij dat hij hier stukjes opzocht. Bij de eerste foto loopt hij ook erg op de voorhand, heel duidelijk als je driehoekjes maakt inderdaad... Ook logisch dat hij dan niet de ontspanning kan vinden in zijn kaak/hals, de motor zit achter! Eigenlijk moet ik hem dan eerst weer goed voorwaarts rijden, aan m'n been, actief en dan kan ik dit opvangen van voren, nu ben ik te veel aan het tegenhouden.
De foto vertekend denk het naar buiten kijken, op de rechterhand kijkt hij (over het algemeen) eerder naar binnen dan naar buiten, al wilde hij wel graag de ramen in de gaten houden ;)

@ _iDj_ Dankjewel voor je commentaar! Stoelzit klopt. Ik heb mijn beugels nu ook een gaatje langer en dit merk ik wel, al blijft hij een ontzettend rond paardje, dus benen lang maken blijft lastig. Het klopt ook zeker dat ik hem daardoor in de weg zit. Als ik ging doorzitten had ik een veel constantere aanleuning en liep hij gelijkmatiger, dus doe ik toch wat fout als ik lichtrij ;) Ik probeer nu 'kleiner' licht te rijden, zijn tempo moet niet komen uit mijn enthousiaste lichtrijden :P
Wat jij als tip geeft zal ik doen! Even vragen en weer ruimte geven, soms wil ik het te graag en blijf ik inderdaad vasthouden, met als resultaat de bovenste afbeelding.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:43

@ Marijke_Dub Mijn tip is hem meer ruimte geven van voren en actiever maken van achter. Ik vind dat zijn neusje er net iets meer uit mag, waardoor hij zijn hals ook net een stukje langer kan maken (het lijkt nu een beetje opgekropt). Je hakken laag heb je zelf al gezegd, verder vind ik het geen verkeerd beeld, probeer lekker te ontspannen, te genieten van je paard en op de positieve dingen te focussen :)

@ VMwis Foto1 Dit paard lijkt wat moeite te hebben met zijn balans, niet helemaal op zijn eigen benen te lopen. Ik weet niet of je alle paarden vaker rijdt, maar bij dit paard zou ik aanraden stukjes met lange teugels te galopperen, zodat hij wel op z'n eigen benen moet lopen en het van hier uit weer op te pakken.
Foto 2 Kan ik me helemaal vinden in je eigen commentaar. Ik ben van mening dat het paard eerst moet lopen voor je het aan de voorkant kan opvangen, hier mis ik de activiteit.
Foto 3 Het te diep lopen geef je zelf al aan, wel vind ik dat het paard hier fijn jouw hand op zoekt. Dus mijn tip, teugels korter en hoger en als het goed is zoekt het paard dan daarin een fijne aanleuning. Ik vind het fijn te zien dat dit paard de aandacht volledig bij jou heeft :)
Foto 4 Meer contact met de teugels, het lijkt of dit paard gewoon een houding aanneemt en achter jouw hand loopt. Naar voren drijven, naar je hand toe.
Foto 5 Ik vind je nog niet te groot hoor! Misschien voor het plaatje is een groter paard mooier, maar ik vind dit zeker nog kunnen. Hier kun je goed de driehoekjes zien en het driehoekje van de voorbenen is een stuk groter. Het paard heeft genoeg ruimte om zijn voorbenen goed neer te zetten, maar mist de activiteit van achter. Goed op je billen blijven zitten en schouders net iets meer naar achteren.
Foto 6 Dit vind ik een heel fijn beeld! :) Die centimeter dieper hoeft echt niet, dan zou hij achter de loodlijn gaan lopen. Ik vind dit een perfect beeld, het paard heeft genoeg voorwaartse drang, je hebt fijne ontspannen aanleuning, de achterhand zet hij er super onder. Dus ik zou zeggen, niks meer aan doen! Je eigen houding vind ik ook netjes, je zit heel goed rechtop, alleen de lijn van schouder-heup-hak mis ik (een lichte stoelzit), de lijn van het bit naar jouw elleboog is wel super!

@ mang Heel duidelijk zo! En wat goed dat jij zo je eigen indeel erin kunt benoemen.

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:58

@flavlip bedankt voor je commentaar:) het paard op de eerste foto rijd ik niet meer, hij heeft hoefkatrol dus daarom kan ik hem niet met lange teugel rijden omdat hij dat teveel gewicht op die hoef krijgt. Ik deed het eerst wel maar dan ging hij bokken steigeren enz. omdat dat gewoons pijn deed.
Ik rij deze paarden vaker, sommige nu wat minder maar ik rij nu wedstrijdeb met het paard van de laatste foto!
En dat van me zit klopt ik heb me benen iets te ver naar voren!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:37

Jullie hebben nog theorie tegoed van mij want dat heb ik beloofd en ik krijg PB dat dit op prijs gesteld wordt. (bedankt :+ ).

Gezien tijdgebrek reageer ik even niet op filmpjes waarbij opgemerkt moet worden dat ik me over het algemeen wel kan vinden in dat wat is opgemerkt en kom ik eerst even mijn belofte na.

Ik zou namelijk nog meer schrijven over het SCALA.

Volgens de correcte dressuur werken we aan de hand van het SCALA (In de klassieke Duitse dressuur “Scala der Ausbildung” genoemd).
Het SCALA is een controle systeem, een toetsing en een leidraad.

Dus je kunt het SCALA niet stap voor stap afwerken want zo werkt het niet! Het een is het gevolg van het ander. Het één kan niet zonder het andere, over en weer.
Als voorbeeld, stel ik heb een storing in mijn aanleuning dat zal mijn paard ook altijd een takt fout laten zien en ook de verkregen ontspanning zal op dat moment even kwijt zijn.

Wat verstaan we nu onder het Scala:
A. Takt; dit is de exacte regelmaat en zuiverheid van de gangen…ongedwongen.

B. Ontspanning; hiermee wordt bedoeld de ontspanning die verkregen is uit het aanspannen, het werk. Het gevolg is losgelatenheid (ontspanning verkregen door aanspanning).

C. Aanleuning: dit is de elastische veerkrachtige verbinding tussen de paardenmond en de ruiterhand, ontstaan als gevolg van het voorwaarts rijden en deze energie opvang en terug laten keren in het lichaam naar het achterbeen, dit aan de hand van de halve ophouding (zo ontstaat uiteindelijk verzameling, simpel gezegd). De aanleuning is altijd onderhevig aan veranderingen namelijk hoe meer gedragenheid/ verzameling hoe lichter de aanleuning. (Let op veel mensen denken vaak bij gevoel van lichtheid in de handen dat er sprake is van verzameling terwijl het tegendeel zelfs waar is want paard loopt achter de teugel omdat er met te straffe hand gereden wordt onttrekt het paard zich aan de druk).

D. Impuls en de daaruit ontstane Schwung: dit is het verlengde zweefmoment die als gevolg van de impuls is ontstaan (= voorwaartse drang door de ruiter opgewekt en gecontroleerd). Impuls heeft dus niets met rennerigheid of looplust van het paard te maken! Ik heb ooit een dikke vette winstpunt gereden met een 7 voor impuls tot mijn groot verdriet, want het paardje was veels te loperig en bijna niet te rijden en dat had dus niets met impuls te maken. Ik had gewoon nooit een winstpunt mogen krijgen voor die proef vind ik zelf en ik had er bijna twee en dat voelde heel slecht! Dus let daar zelf op dat wat je voelt ook echt impuls is.

E. Rechtrichten. Paard is van nature scheef, heeft een bolle en een holle kant en door oefeningen kunnen wij paard recht richten het geen belangrijk is voor zijn gezondheid.

F. Verzameling. (zie verderop).

In een gesprek vanochtend met mijn instructrice vinden wij zelf dat eigenlijk takt onder “C’ moet na ontspanning (A) en aanleuning (B) want zonder ontspanning en aanleuning kan Takt nooit aanwezig zijn.

Losgelatenheid van het paard (paard is ontspannen en de hulpen komen goed door) kun je terug vinden op alle niveaus. De echte (zoals de Duitsers dat zo mooi noemen) “durchlässigkeit” (hebben wij geen goed woord voor vind ik vandaar dat ik dit Duitse woord gebruik) bereik je pas als het gehele Scala (A tot en met F) aanwezig is en klopt. Dus met zijn allen binnen dit topic hebben we nog genoeg werk te doen. ;)

Bij F van verzameling wil ik nog opmerken dat het al heel wat is als paard in evenwicht gaat. Het paard meer oprichten dus meer gewicht op de achterhand zetten daar wordt pas mee begonnen vanaf het M en kan alleen ontstaan middels correcte training. Eerst moet het paard in de hand gesteld zijn voordat het echte werk kan beginnen.

Want waar gaat het nu eigenlijk echt om in de dressuur?

Dressuur wil zeggen een paard dusdanig gymnastiseren dat deze zichzelf en de ruiter kan dragen zodat het paard er geen schade van ondervindt en zodoende gezond oud kan worden en lang bereden kan worden met ruitergewicht! Een paard is niet gebouwd om de mens te dragen. Dus als wij gaan paard rijden moeten we zorgen dat het paard dat ook goed kan.

Van naturen draagt het paard 3/5e deel van zijn totale lichaamsgewicht op de voorhand. Het is dus heel belangrijk dat het gewicht naar de achterhand komt want daar heeft hij 5 grote gewrichten die door de vering in diezelfde gewrichten gemakkelijk het grootste gedeelte van dat gewicht kan dragen, dit in tegenstelling tot de voorhand en voorbenen, waar die vering van de gewrichten niet aanwezig zijn.

Wedstrijdsport zou eigenlijk m.i. een middel moeten zijn om te toetsen bij een deskundige objectieve jury of het dressuren van het paard goed verloopt daarbij kijkend of het paard goed opgeleid wordt (en uitvoeringsfouten laat zien) of dat het paard fout opgeleid wordt (en opleidingsfouten laat zien).
De opleidingsfouten vind ik, zouden strenger beoordeeld moeten worden als de uitvoeringsfouten waarbij ik me heel goed realiseer dat dit gemakkelijker geschreven is door mij dan uitgevoerd is door de jury.

Waar het dus op neer komt is rijdt je paard voorwaarts en richt het recht! In de praktijk wissel je dus steeds beiden af.
Over het “aan de teugel rijden” kom ik over een tijd nog met jullie terug. Daar valt ook nog veel meer over te schrijven maar dat is zich nog aan het ontwikkelen in mij zelf.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze theorie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:41

Als we het toch over theorie hebben Steinbrecht komt in het voorjaar weer uit in het NL.
Geen idee of hij netjes vertaald is of niet, maar kost dan 39.95.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:42

Sjolvir schreef:
Als we het toch over theorie hebben Steinbrecht komt in het voorjaar weer uit in het NL.
Geen idee of hij netjes vertaald is of niet, maar kost dan 39.95.

Ja ik heb me al opgegeven hiervoor vandaag want wist het niet heb net het Duits gekocht wat toch wel erg moeilijk is.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:42

flavlip schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Haha dit is op Horsepower of niet?!
Ik rij daar wedstrijden met mijn Fries!

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:47

Brand maar los! :D
Erg benieuwd wat jullie ervan vinden! :j
Ik vind zelf dat mijn houding vreselijk is.. Ik kijk nooit goed naar voren,druk niet altijd even goed me hakken uit en heb veel moeite met recht zitten!

Ik zelf vind Mark hier redelijk ontspannen lopen!
Mark is een paard dat zich gauw druk kan makken , ze nek recht omhoog zet , zijn rug vast zet en heel hakkerig gaat lopen..
Maar ik vind hem hier netjes en ontspannen lopen!
Zelf ben ik niet zo gedreven op het aan de teugel lopen, maar heb liever dat ze het doen uit ontspanning!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dyonepooh1 op 23-01-13 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:52

Dyonepooh1 schreef:
[ Afbeelding ]

Zo werkt het hier niet :+ !
Je moet eerst zelf je eigen commentaar geven, dus hoe zit je erop, wat ben je aan het doen,
wat vind je er goed aan, wat moet er verbeterd.
En hoe liep je paard, wat is hier goed aan, wat is hier minder goed aan, wat wil je meer of minder?

En dan, pas dan... dan branden wij los :D 8-)

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:57

Sjolvir schreef:
Dyonepooh1 schreef:
[ Afbeelding ]

Zo werkt het hier niet :+ !
Je moet eerst zelf je eigen commentaar geven, dus hoe zit je erop, wat ben je aan het doen,
wat vind je er goed aan, wat moet er verbeterd.
En hoe liep je paard, wat is hier goed aan, wat is hier minder goed aan, wat wil je meer of minder?

En dan, pas dan... dan branden wij los :D 8-)

Whoops, heb al gauw wat bijgeschreven! :D

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:23

flavlip schreef:
@ Sjolvir Ik ben nu inderdaad bezig met Flavio wat ronder te maken, maar was al heel blij dat hij hier stukjes opzocht. Bij de eerste foto loopt hij ook erg op de voorhand, heel duidelijk als je driehoekjes maakt inderdaad... Ook logisch dat hij dan niet de ontspanning kan vinden in zijn kaak/hals, de motor zit achter! Eigenlijk moet ik hem dan eerst weer goed voorwaarts rijden, aan m'n been, actief en dan kan ik dit opvangen van voren, nu ben ik te veel aan het tegenhouden.
De foto vertekend denk het naar buiten kijken, op de rechterhand kijkt hij (over het algemeen) eerder naar binnen dan naar buiten, al wilde hij wel graag de ramen in de gaten houden ;)

@ _iDj_ Dankjewel voor je commentaar! Stoelzit klopt. Ik heb mijn beugels nu ook een gaatje langer en dit merk ik wel, al blijft hij een ontzettend rond paardje, dus benen lang maken blijft lastig. Het klopt ook zeker dat ik hem daardoor in de weg zit. Als ik ging doorzitten had ik een veel constantere aanleuning en liep hij gelijkmatiger, dus doe ik toch wat fout als ik lichtrij ;) Ik probeer nu 'kleiner' licht te rijden, zijn tempo moet niet komen uit mijn enthousiaste lichtrijden :P
Wat jij als tip geeft zal ik doen! Even vragen en weer ruimte geven, soms wil ik het te graag en blijf ik inderdaad vasthouden, met als resultaat de bovenste afbeelding.

Goede oefeningen voor balans zijn afwisselend gaan staan in je beugels. Bijvoorbeeld sta-zit-sta-sta-zit, of met drie keer staan, of juist een keer extra blijven zitten, of een heel rondje blijven staan. Bij het staan moet je wel met je bovenlichaam meer boven je benen staan, anders zou je niet kunnen blijven staan. Daarbij er om denken dat je NIET je onderbenen of knieën aanknijpt.
En denk er om, het gaat niet slechts om je benen lang te maken, maar het gaat er om dat je benen ONDER (en niet voor of achter) je bovenlichaam zitten. Je moet niet op de achterkant van je bovenbenen zitten, maar op de binnenkant. Dát is wat er mis gaat bij de stoelzit. Met kortere beugels is dat moeilijker, omdat je dan kleinere hoeken in je eigen lichaam hebt, waardoor je meer soepelste moet hebben én je spieren sneller moe worden. Natuurlijk moet je je benen niet optrekken, maar dat is niet waar het bij jou mis gaat.

En wat betreft je eerste reactie, op Sjolvir: een paard dat totaal niet ontspant in rug, nek en kaak, die kán niet voorwaartser. Dat hij veel op de voorhand hangt, kan ook komen doordat je hem te veel vooruit rijdt (/probeert te rijden). Ik zou eerder aanraden eens wat terug te rijden, zodat hij de tijd heeft zijn achterbenen verder onder zijn buik te zetten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:50

Sorry, geen commentaar voor ruiters zonder helm. _-:(
Marijke_Dub schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de tips die jullie mij kunnen geven.

Dit is de recentste rijfoto samen met mijn eigen paard. Ik ben me ervan bewust dat ik mijn hak moet uitdrukken.

[ Afbeelding ]

Dit was de laatste keer dat ik op hem gereden heb. Ik heb altijd het meest moeite gehad met mijn eigen paard
goed te rijden. Ik heb afgelopen jaar verschillende pony's voor de verkoop gehad waar ik makkelijker mee weg
reed. Viper (mijn paard die je op de foto ziet) kan tijdens het rijden best lomp overkomen, hoog opgooien en
maakt zich sterk en gaat snel hangen.
Ik heb het afgelopen jaar veel rij ervaring opgedaan en wil nu helemaal opnieuw beginnen met mijn paard. Ik heb
hem een lange tijd niet kunnen rijden doordat hij last van headshaken heeft gehad. Ik wil ' ons project ' beginnen
met het trainen aan de dubbele longe. Als jullie advies of tips hebben sta ik er zeker voor open .