Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
enniee schreef:Als ik mijn tenen naar binnen draai dan voelt het net alsof ik m'n knie breek ofzo, dat voelt echt niet fijnHet is inderdaad zo dat ik ook mijn linkerschouder meer naar voren hou dan mijn rechterschouder waardoor die hand vaak meer naar voren is dan de andere hand..
xBlue schreef:Ik heb nu een tijdje meegelezen in dit topic, ook in het vorige deel. Heb eigenlijk nog een vraagje over iets dat ik vaker lees. Want ik lees vaak dat mensen vinden dat de 'nek als hoogste punt' moet, maar als ik dat dan voor me zie (in mijn hoofd), krijg ik een heel geforceerd opgericht paardje te zien, wat mij nou niet de bedoeling lijkt.
Waarschijnlijk zit ik helemaal verkeerd te denken, dus ik hoop dat iemand het me uit kan leggen.
_Esther_87_ schreef:xBlue schreef:Ik heb nu een tijdje meegelezen in dit topic, ook in het vorige deel. Heb eigenlijk nog een vraagje over iets dat ik vaker lees. Want ik lees vaak dat mensen vinden dat de 'nek als hoogste punt' moet, maar als ik dat dan voor me zie (in mijn hoofd), krijg ik een heel geforceerd opgericht paardje te zien, wat mij nou niet de bedoeling lijkt.
Waarschijnlijk zit ik helemaal verkeerd te denken, dus ik hoop dat iemand het me uit kan leggen.
Wat hiermee eigenlijk bedoelt word, is dat een paard niet mag knikken halverwege de hals. De hals en nek moeten een vloeiende, gebogen lijn naar boven vormen waarbij het punt tussen de oren het hoogste is. Het is dus niet de bedoeling dat de hals vanuit de schoft eerst omhoog loopt, en daarna de voorste wervels weer terug naar de grond buigen.
In hoeverre dit altijd aangehouden wordt, is heel persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld dat je een paard in training best eens wat lager of ronder mag rijden. Maar er zijn ook genoeg mensen die willen dat een paard nooit achter de loodlijn komt.
Het is in ieder geval een feit dat de nek niet het hoogste punt kan zijn als het paard achter de teugel of achter de loodlijn loopt. Daarom is het juist in de oprichting zo van belang dat je de neus aan (of iets over) de loodlijn kan rijden. Als dat niet lukt wordt de nek nooit het hoogste punt en blijf je hangen in een soort valse aanleuning, valse knik.
Als je nog vragen hebt, zeg het maar. Ik ben niet zo goed in duidelijk uitleggen en niet handig met plaatjes erbij zetten voor de duidelijkheid