[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:45

Ennie

Als het voelt alsof je knie breekt moet je je knie in het zadel drukken.
Daardoor gaan je tenen ook al naar binnen.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:53

maralyn schreef:
Ennie

Die tip kreeg ik een tijdje geleden ook en het heeft mij wel geholpen, het is vooruit gegaan, hopelijk werkt dezetip ook bij jou

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:36

maralyn schreef:
Ennie

Zal het eens proberen! Bedankt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:01

enniee schreef:
Als ik mijn tenen naar binnen draai dan voelt het net alsof ik m'n knie breek ofzo, dat voelt echt niet fijn :+ Het is inderdaad zo dat ik ook mijn linkerschouder meer naar voren hou dan mijn rechterschouder waardoor die hand vaak meer naar voren is dan de andere hand..

Dat komt omdat het onmogelijk/heel erg pijnlijk is om constant alleen je tenen naar binnen te draaien terwijl je been gewoon in dezelfde houding blijft. Je voeten zitten aan je benen vast en als je dus je benen bijdraait draaien je tenen ook wel mee. Belangrijk is het om op de binnenkant, niet de achterkant van je bovenbenen te zitten, en om de knieën inderdaad tegen het zadel aan te leggen. Dan zitten je tenen vaak al automatisch goed. :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:04

Ik zou graag willen weten wat jullie van deze foto vinden. :)

Afbeelding

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:08

Wat vinden jullie van deze foto's??

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3. Zie hem graag er iets meer doorheen, maar aangezien in geen handschoentjes had en het nogal warm weer was dat de teugels uit m'n hand gleden valt het me nog mee. (dit is natuurlijk niet een excuus maar het speelde wel behoorlijk mee!!)
Afbeelding
4.
Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:18

Foto 1 lijkt de pony iets strak te blijven. Loopt ook niet helemaal over 4 benen, achter is eerder weg. Nog iets te stuwend dus.
Foto 2 lijkt losser maar is niet goed te beoordelen.
Foto 3 lijkt de pony niet lekker los te willen laten aan de linkerkant.
Foto 4 zie je dat terug.

Wel 2 hele leuke dieren :j

xchoco: de foto doet op mij overkomen alsof het allemaal iets actiever mag.
Pony lijkt ietsje 'voorover' te slungelen. Wat schijnovergangen rijden en het beeld wordt heel anders.
Het doet me een beetje denken aan het eerste rondje na het opstappen, of uitstappen.

Ik heb zelf ook weer eens wat foto's.

Afbeelding
Horizon niet recht.
Paard komt voldoende door aan de achterkant.
Ik moet mijn handhouding verbeteren, hierdoor is paard ook iets achter de loodlijn.
Hak uit blijven drukken wanneer ik drijf.

Afbeelding
Paard treedt fijn door achter.
Handhouding stuk beter, neusje ook meer op de loodlijn hier.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:52

Je gaat lekker Pion! Ze oogt veel losser en vrijer vind ik.

Heb je al punten in de L?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:44

Dankje! Ik kan haar nu ook makkelijker loslaten. Vertrouw haar meer.
Heb nu 2 winstpunten maar hou dr nu even thuis.
Meer werken aan balans, tussen de bordjes teveel slingers.

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:28

Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:34

Wat vind je zelf?
Wat voel je zelf..

Het ziet er namelijk uit alsof je 100 kilo in je handen hebt.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:12

Dat ben ik met maralyn eens, het is net alsof je moeite moet doen om de pony in de 'krul' te houden.

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:24

Jullie hebben wel een beetje gelijk, deze pony is erg sterk! Maar het grootste gedeelte loopt hij wel ontspannen en voelt het ook goed in mijn handen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:54

Ik ben ook wel benieuw wat voor tips jullie voor mij en mijn pony hebben.
Sinds Januari heb ik les met hem, wij beide moeten nog heel veel leren. Ik heb nu sinds 2 weken een dressuur zadel en de ontspanning begint er naar mijn idee steeds meer in te komen.

Iets op de voorhand en achterhand mag er denk ik meer onder?
Afbeelding

Nando loopt lekker, maar mijn handen ;(
Afbeelding

Ben benieuwd :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 03:28

Je zit zelf ook op tweede foto ver voorover.

Heb ook nog foto'.s OP zich wel meer maar goed...... Vergeleken met vorige keer vind ik haar halshouding en beenwegzetting beter.
Verder heb ik vreselijke handhouding en mijn sporen lijken er teveel in te prikken :o

Afbeelding

Afbeelding
Tja ben zelf al blij met dit plaatje. Mijn zit is nog steeds bagger maar goed. eeeeuhm

Afbeelding
Handen te breed

Afbeelding

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:03

Groot paard ofniet? Hij kantelt behoorlijk met zijn hoofd.

Denk als die achter sterker is de verbinding voor veeel beter is.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:40

mm ze is maar 1.74 ongeveer. Ik ben zelf maar 1.69. Tja klein is het niet.

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:07

Ik heb nu een tijdje meegelezen in dit topic, ook in het vorige deel. Heb eigenlijk nog een vraagje over iets dat ik vaker lees. Want ik lees vaak dat mensen vinden dat de 'nek als hoogste punt' moet, maar als ik dat dan voor me zie (in mijn hoofd), krijg ik een heel geforceerd opgericht paardje te zien, wat mij nou niet de bedoeling lijkt.
Waarschijnlijk zit ik helemaal verkeerd te denken, dus ik hoop dat iemand het me uit kan leggen. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:40

xBlue schreef:
Ik heb nu een tijdje meegelezen in dit topic, ook in het vorige deel. Heb eigenlijk nog een vraagje over iets dat ik vaker lees. Want ik lees vaak dat mensen vinden dat de 'nek als hoogste punt' moet, maar als ik dat dan voor me zie (in mijn hoofd), krijg ik een heel geforceerd opgericht paardje te zien, wat mij nou niet de bedoeling lijkt.
Waarschijnlijk zit ik helemaal verkeerd te denken, dus ik hoop dat iemand het me uit kan leggen. :)

Wat hiermee eigenlijk bedoelt word, is dat een paard niet mag knikken halverwege de hals. De hals en nek moeten een vloeiende, gebogen lijn naar boven vormen waarbij het punt tussen de oren het hoogste is. Het is dus niet de bedoeling dat de hals vanuit de schoft eerst omhoog loopt, en daarna de voorste wervels weer terug naar de grond buigen.

In hoeverre dit altijd aangehouden wordt, is heel persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld dat je een paard in training best eens wat lager of ronder mag rijden. Maar er zijn ook genoeg mensen die willen dat een paard nooit achter de loodlijn komt.
Het is in ieder geval een feit dat de nek niet het hoogste punt kan zijn als het paard achter de teugel of achter de loodlijn loopt. Daarom is het juist in de oprichting zo van belang dat je de neus aan (of iets over) de loodlijn kan rijden. Als dat niet lukt wordt de nek nooit het hoogste punt en blijf je hangen in een soort valse aanleuning, valse knik.

Als je nog vragen hebt, zeg het maar. Ik ben niet zo goed in duidelijk uitleggen en niet handig met plaatjes erbij zetten voor de duidelijkheid :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:05

Afbeelding

Is dit wat je bedoelt?

Endlessly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:25

_Esther_87_ schreef:
xBlue schreef:

Wat hiermee eigenlijk bedoelt word, is dat een paard niet mag knikken halverwege de hals. De hals en nek moeten een vloeiende, gebogen lijn naar boven vormen waarbij het punt tussen de oren het hoogste is. Het is dus niet de bedoeling dat de hals vanuit de schoft eerst omhoog loopt, en daarna de voorste wervels weer terug naar de grond buigen.

In hoeverre dit altijd aangehouden wordt, is heel persoonlijk. Ik vind bijvoorbeeld dat je een paard in training best eens wat lager of ronder mag rijden. Maar er zijn ook genoeg mensen die willen dat een paard nooit achter de loodlijn komt.
Het is in ieder geval een feit dat de nek niet het hoogste punt kan zijn als het paard achter de teugel of achter de loodlijn loopt. Daarom is het juist in de oprichting zo van belang dat je de neus aan (of iets over) de loodlijn kan rijden. Als dat niet lukt wordt de nek nooit het hoogste punt en blijf je hangen in een soort valse aanleuning, valse knik.

Als je nog vragen hebt, zeg het maar. Ik ben niet zo goed in duidelijk uitleggen en niet handig met plaatjes erbij zetten voor de duidelijkheid :)

Super bedankt, ik snap het helemaal!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:49

En wat vinden jullie hier van?
Afbeelding
Afbeelding
Tips zijn natuurlijk altijd welkom :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:51

Fotos zijn te verweg....

Wat vind je zelf..??

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:20

Ik vind zelf dat het er redelijk goed uitziet, vooral vergeleken met hoe ik begon (paar maandjes geleden).
Ik heb de laatste tijd bijna niets meer in m'n handen en probeer zo min mogelijk met de teugels te doen (wat voor mij heel lastig is soms, omdat ik 5 jaar met getrek en gezaag enz heb leren rijden).
Alleen de achterhand mag sws actiever, maar daar werk ik aan.

en m'n handen |o die moet ik echt zelf te dragen...

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:33

Hallo, ik zit hier een beetje met een rijtechnisch probleem.
Ik rijd mijn paard een paar keer per week. Voor de rest longeer ik haar of staat ze lekker op het land te grazen. Vooral omdat ze nog jong is en nog vrij mager is ( mager bedoel ik mee dat ze amper bespiering heeft. Komt omdat ze vroeger mishandeld is).
Tijdens het rijden probeer ik veel overgangen te rijden en figuren. Ik rijd zo'n 30 min. Ze begint steeds meer onspanender te lopen. En we hebben zeker nog een lange weg te gaan.
Alleen de laatste tijd zoekt ze me hand op en gaat dan erg hangen in mijn handen. Meestal doe ik mijn teugels dan langer maar dan heb ik geen contact meer met haar mond.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ?
Ook ga ik binnenkort weer les nemen, alleen kwam het er de laatste tijd gewoon nog niet van.
Hopelijk hebben jullie een paar tips !