[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:59

Citaat:
Afbeelding

Of deze foto nu wel of niet recht staat .. het zal me even worst wezen.
Ik zie best wel fijne plaatjes, maar deze is er juist een die wat minder fijn is. *\o/*
Amazone trekt de binnenheup in, en binnenbeen ACHTER de singe. Binnenhand werkt terug (mooi schoolvoorbeeld! :j ). Brengt het gewicht daarmee op de buitenkant. Hoe moet Mooie Fjord nu fijn naar rechts wenden, zonder de linkerschouder eruit te drukken? Of de achterhand uit te zwaaien? :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:00

KvdM
Ben beelddenker dus mag dat wel, iets visualiseren.

Wat goed dat je bent gaan hardlopen!

Overigens je had gelijk, op x aan springen is makkie en ik maar denken dat we dat niet konden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:03

KarinvdM schreef:
Afbeelding

Afbeelding
Ik ben ook blij met de galop van mijn paard, hoewel het wel wat lastig is om bij hem de nek als hoogste punt te krijgen.

Heee Karin, je post dus TOCH wel.. *\o/*
Mooie plaatjes, en je commentaar is terecht.
Maar: ik zie paarden wel graag, zo. +:)+
Nét dat nekje eruit, ja, maar je gaat voor een 8 of 9 hier. Het hóeft toch ook geen 10 te zijn? :+:

EDIT: wat ik nog even vergeten was om extra te melden:
Ik vind dit hele mooie voorbeelden van "véél paard vóór je".
Héél mooi! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:17

freeride schreef:
KarinvdM schreef:
Inmiddels is hij al zo goed als wit hoor, helaas! :D
Ik was ook geen schimmelfan.

Volgens de oude cowboys kunnen schimmels net iets harder rennen, net iets hoger springen en zijn ze ook een beetje handiger dan gewoon gekleurde paarden, moet ook wel, als schimmel overleven is veel moeilijker dan als vosje in het wild...kortom je hebt een heel bijzonder paard :)

Nou .. je brengt het nu wel als grapje .. maar ..

Destijds liepen hier in het Noorden nogal wat Purioso's rond. De vossen waren sprékend papa. Lange rug, en die typische Purioso-vos-vlekjes in het wit. En ook de wat lange beweging, die we nu wat traag noemen, en wat achter de massa.
Maar er liepen ook niet-vossen rond, en ojee, wat waren die luxe! Niet alleen vanwege de kleur,maar ook echt in bouw, 'bloed' en beweging.
Het kan natuurlijk best zijn dat een 'bloederige' bouw niet op het vos-gen zit. Of, andersom, dat de lange rug wél op het vos-gen zat. Of die specifieke vlekjes.
Wie zal het zeggen.

KarinvdM

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:26

Ja, ik heb veel paard voor me, maar da is wel eens lastig hoor, als hij het tegen me gebruikt. :D

Ja, dat aanspringen valt mee hè Sjolvir? Maar oké, in de proef is het wat lastiger.

Purioso, ik hield er niet zo van.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:49

themuisje schreef:
Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de amazone is om te bepalen in hoeverre een paard klaar is om belast te worden. daarbij is z pas de basis en moet elk gezond paard dit in principe kunnen. Zo zwaar is dat nog helemaal niet. Mits je de spieren van een paard de tijd geeft om weer te herstellen. Hetzelfde in het koppie, daar moeten ze het gevraagde kunnen verwerken. Maargoed, dit sluit verder niet echt aan op het topic.

Hm .. je mag als vijftienjarige de Z als 'basis' zien..
Ik kan me voorstellen dat 5, of 10, of 15, of 20 in een paardenleven een andere dimensie heeft (en misschien ook wel in aantal verreden en kapotte paarden gezien) voor iemand die 40, of 50, of 60 is, dan iemand die 15 is.

Wat je schrijft is helemaal correct, en ook keurig verwoord. +:)+
Het is alleen de vraag hoeveel paarden je begeleid hebt van hun derde naar hun - zeg- vijftiende, en daarbij gezond gehouden.

Het is wel leuk wat je hier aankaart. *\o/*
Ik zit me al zó lang af te vragen hoe in Deurne of zo jonge mensen kunnen worden opgeleid die gewoon niet oud genoeg zijn om een paard gezond oud te hebben laten worden.

Het is verkeerd-om, en toch kun je het niet omdraaien. |o
Jonge mensen worden opgeleid, misschien wel op paarden die ouder zijn dan zijzelf.
De ervaring die nodig is om paarden in de sport gezond ouder te laten worden kunnen de leerlingen onmogelijk hebben.
Bonfire is ouder dan zo'n leerling, zeg maar. Hoe kun je in vredesnaam een leerling leren hoe zó met paarden om te gaan dat ze ouder hebben kunnen worden dan jij nu bent?
Wat moet een leerling van 15 weten, of kunnen, om een driejarige zó te begeleiden dat de kans optimaal is om een paard gezond te houden tot z'n 20e?
ALLES spreekt voor langzaam, langzaam, jaren .. Maar dat behoort gewoon niet tot de belevingswereld van een 15-jarige. je kunt het een 15-jarige niet kwalijk nemen.
En dat was de reden waarom ik zei "Het is verkeerd-om, en toch kun je het niet omdraaien. |o "
En .. helaas ook niet van bijvoorbeeld het KWPN, met die idiote eisen bij een hengstenkeuring, waar het geld zo belangrijk is. (sprak zij bedroefd) Een manier van paardenhouden en voorstellen die een mate van professionaliteit heeft bereikt waar een gewone hobbyruiter geen weet van heeft..

Hier komt dan mij skepsis bovendrijven. Jouw (themuisje, ik praat nu niet meer in algemene termen) woorden zijn heel juist. Ik heb respect voor je manier van rijden. Ik heb respect voor je manier van schrijven. Ik heb respect voor je kennis. Maar .. ik denk niet dat je algemene uitspraken kunt doen over Z-paarden. Omdat je de ervaring nog niet hebt.
Het spijt me. Ik HAAT het om een leeftijdsargument te gebruiken. |o |o

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:59

KarinvdM schreef:

Waarom niet? Hij bracht wél beweging!
Dit topic gaat over 'aan de teugel'. Destijds waren er hele stugge paarden die misschien wel met de kop naar beneden liepen, maar bepaald niet 'aan de teugel' waren, vooral omdat de beweging, de schwung ontbrak.

Anekdote.
Hoe rij je een paard aan de teugel?
Nou heel gewoon. Je zwiept met een zweep over de oren van een paard, van links naar rechts en weer terug. Dat doe je consequent, tot een paard begrijpt dat de oren niet boven 'dat' punt moeten komen.
Resultaat: paard 'aan de teugel'. TADAA!!
Wat zitten we toch moeilijk te doen over aanleuning, en contact en lengte, en zo. Pfff!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:01

bertie schreef:
KarinvdM schreef:

Waarom niet? Hij bracht wél beweging!
Dit topic gaat over 'aan de teugel'. Destijds waren er hele stugge paarden die misschien wel met de kop naar beneden liepen, maar bepaald niet 'aan de teugel' waren, vooral omdat de beweging, de schwung ontbrak.

Anekdote.
Nou heel gewoon. Je zwiept met een zweep over de oren van een paard, van links naar rechts en weer terug. Dat doe je consequent, tot een paard begrijpt dat de oren niet boven 'dat' punt moeten komen.
Wat zitten we toch moeilijk te doen over aanleuning, en contact en lengte, en zo. Pfff!

heb je ooit kim en inspekteur zien losrijden? die doen dat dus zo

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:02

Ik wil nog even een aanvulling doen op het leeftijden-verhaal als het mag, ben namelijk heel erg benieuwd hoe jullie daar over denken.

Ik heb altijd het gevoel dat paarden die (te) veel belast worden om op 4 jarige leeftijd L, 5 jarige leeftijd M of 6 jarige leeftijd Z te lopen vooral belast worden omdat zij ruiters hebben die veel oefening nodig hebben.
Dus dat de goede, talentvolle paarden met ruiters die zelf ervaren genoeg zijn om hen netjes op te leiden niet meer uren maken dan nodig en relatief weinig wedstrijden rijden en daardoor niet te zwaar belast worden.
Maar de vierjarige met de minder goede of minder ervaren ruiter, die daarom iedere week op wedstrijd moet en vaker en langer gereden wordt omdat de ruiter de oefeningen moet leren rijden en de ruiter toch snel naar het M/Z wil, dat paard lijd in mijn ogen veel meer.
Er word naar mijn mening soms te veel gekeken naar de leeftijd van het paard, terwijl soms de handigheid en ervaring van de ruiter veel meer van belang is. Er lopen 6 jarige in het Z rond met veel minder wedstrijden en trainingsuren in de benen dan sommige 8 jarigen. Althans, dat is mijn mening.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:04

Oh! Zo heb ik ook eens een hele goed oplossing gehoord voor "hangen"!! Mijn vorige paard was zwaar op de hand. Ze had zo haar redenen en ik hielp haar niet door los te laten (onwetend). Een toenmalig stalgenootje wilde mij wel helpen en ging even op mijn paard rijden (met mijn toestemming). Na een paar minuten zag ik een paard dat niet meer hing en "netjes" losliet. Haar oplossing was simpel. *cynisme aan* Zodra het paard gaat hangen, zwaai je je zweep naar voren en slaat het paard met zweep tegen het hoofd! Tja, dan moet ze maar niet gaan hangen! *cynisme uit*
Ze is nooit meer op mijn paard geweest. :n De trut.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:07

De Z hóórt ook bij de basis :)
Evenals het zz-licht tegenwoordig. Dat wil inderdaad niet zeggen dat iedereen daar in zijn leven zal komen. En dat hoeft ook niet. Niet iedereen heeft daar de ambitie voor. Ik vind alleen het beeld dat de Z zaligmakend is nogal storend. De z wordt al doel gezien. Terwijl er nog zo veel na die Z komt. Mensen hebben er een verkeerd beeld bij, want om een paard Z te krijgen moet je hem wel forceren en over de grens pushen. Dat lijkt de gedachte wel... En dat is gewoon niet waar. Sommige paarden bieden zich gewoon zo fijn aan dat het verder niet heel veel moeite kost.

Ook heeft de ene meer begeleiding dan de ander. Allemaal factoren die een rol spelen bij je verdere loopbaan in de paarden (en de rest van je leven) De belangrijkste factor vindt ik het thuisfront :) Het is zó belangrijk dat er van huis uit wordt mee gegeven dat het dier voorop staat. Een paard (en elk ander dier) moet blij zijn, lekker in zijn vel zitten, en daar ben jij eindverantwoordelijk voor! Het is voor mij een vanzelfsprekendheid geworden. Immers merk je ook dat een blij paard een fijn paard in de omgang is.

Ik snap je vraag heel goed. Het is immers ook moeilijk voor pubers (die over het algemeen genoeg hebben aan het happy houden van zichzelf) zich in een dier in te leven en te zorgen dat dit dier gezond en blij is. En het belangrijkste; dat ook blijft! Ik snap dat heel goed :j Echter zijn het niet alleen pubers die wel eens een lesje omgaan met paarden zouden kunnen gebruiken :D

Misschien heb ik inderdaad niet de ervaring om zulke uitspraken te doen. Ik snap je daarin heel goed!
Het stoort me alleen zo dat als ik m'n leeftijd niet in m'n profiel heb ik serieuzer wordt genomen dan wanneer ik dat niet heb. :o Maar dat snap ik ook wel weer :j

even een editje*
Dit is een van de weinige topics waar ik gewoon lekker m'n mening kan geven zonder aangekeken te worden op m'n leeftijd!
Heerlijk *\o/* :j
Laatst bijgewerkt door 996981 op 18-02-12 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:09

Zes jaar en Z vond ik niet zo'n punt, ZZL en hoger wel. Die leeftijd mag van mij wel omhoog.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:11

apace stond op de startlijst voor de future test volgensmij, dus die is 6 maar kent ook al alle gp oefeningen, dat slaat echt alles

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:12

Future test is toch vanaf inter 1? dat is nog lang geen gp :n

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:13

KarinvdM schreef:
Ja, ik heb veel paard voor me, maar dat is wel eens lastig hoor, als hij het tegen me gebruikt. :D

Pffff! Wie zegt dat het gemakkelijk is? :O

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:13

Nou ja, als je hem irl ziet dan is hij ook wel speciaal...
Het ene paard biedt ook duidelijk meer aan dan net andere...
De meeste paarden hebben de kwaliteit die hij heeft simpelweg niet.
Edit, ik heb het over Apache.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-02-12 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:14

nee van af zz-z volgensmij, maar dat is net iest zwaarder dan inter 2 hoor, moeten ze ook pia en pa doen en 11 eners, maar pi en pa is op de middelijk en dat is zwaar

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:14

Themuisje ik wist je leeftijd niet eens :+ Ik vind dat je heel goed kunt omschrijven met wat jij bedoelt en daar hoeft helemaal geen leeftijd aan vast te hangen vind ik.

Ik begrijp Bertie wel met wat zij zegt, je hebt nog niet de ervaring maar je kunt zéker gewoon je eigen mening geven.
En hey, ik ben ook 17 (bijna 18) he, dus je bent niet het enige jonkie hier! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:15

bertie schreef:
KarinvdM schreef:
Ja, ik heb veel paard voor me, maar dat is wel eens lastig hoor, als hij het tegen me gebruikt. :D

Pffff! Wie zegt dat het gemakkelijk is? :O

Nah, ikke niet hoor! :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:16

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:17

nicky_rilana schreef:
bertie schreef:
Anekdote.

heb je ooit kim en inspekteur zien losrijden? die doen dat dus zo

Kidding, I hope? [shocked]

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:18

ja dat wel het mag nog iets van 1 m voorwaarts zijn de piaffe. maar dan nog kent een 6 jarige die oefeningen al dat vind ik niet normaal

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:19

JoycexLynn12 schreef:
Themuisje ik wist je leeftijd niet eens :+ Ik vind dat je heel goed kunt omschrijven met wat jij bedoelt en daar hoeft helemaal geen leeftijd aan vast te hangen vind ik.

Ik begrijp Bertie wel met wat zij zegt, je hebt nog niet de ervaring maar je kunt zéker gewoon je eigen mening geven.
En hey, ik ben ook 17 (bijna 18) he, dus je bent niet het enige jonkie hier! :D

wat ik me altijd afvraag he? :D
Wanneer heb je die ervaring wel? volgens mij zit daar geen leeftijds grens aan? :o Ervaring heeft imo niets te maken met leeftijd. Al is de kans natuurlijk wel groter dat iemand die 20 jaar in de paarden zit meer gezien, gehoort, en evt. gedaan heeft dan iemand die 10 jaar in de paarden zit :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:20

nicky_rilana schreef:
ja dat wel het mag nog iets van 1 m voorwaarts zijn de piaffe. maar dan nog kent een 6 jarige die oefeningen al dat vind ik niet normaal

Het is zo verschillend van paard tot paard. Apache is écht een aparte... Sommige mensen zullen Roy ook hard vinden gaan. Maar je moet er denk ik op hebben gezeten om te kunnen voelen wat een paard aan kan.

Als vind ik dat de leeftijd grens voor het zz-l best een jaartje omhoog kan!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:21

Ik denk inderdaad net wat je zegt des te langer je in de paardensport zit des te meer je weet... Maar de één kan ook 10 jaar in de paardensport zitten en er geen snars van snappen, die bestaan ook nog :')