themuisje schreef:Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de amazone is om te bepalen in hoeverre een paard klaar is om belast te worden. daarbij is z pas de basis en moet elk gezond paard dit in principe kunnen. Zo zwaar is dat nog helemaal niet. Mits je de spieren van een paard de tijd geeft om weer te herstellen. Hetzelfde in het koppie, daar moeten ze het gevraagde kunnen verwerken. Maargoed, dit sluit verder niet echt aan op het topic.
Hm .. je mag als vijftienjarige de Z als 'basis' zien..
Ik kan me voorstellen dat 5, of 10, of 15, of 20 in een paardenleven een andere dimensie heeft (en misschien ook wel in aantal verreden en kapotte paarden gezien) voor iemand die 40, of 50, of 60 is, dan iemand die 15 is.
Wat je schrijft is helemaal correct, en ook keurig verwoord.
Het is alleen de vraag hoeveel paarden je begeleid hebt van hun derde naar hun - zeg- vijftiende, en daarbij gezond gehouden.
Het is wel leuk wat je hier aankaart.
Ik zit me al zó lang af te vragen hoe in Deurne of zo jonge mensen kunnen worden opgeleid die gewoon niet oud genoeg zijn om een paard gezond oud te hebben laten worden.
Het is verkeerd-om, en toch kun je het niet omdraaien.
Jonge mensen worden opgeleid, misschien wel op paarden die ouder zijn dan zijzelf.
De ervaring die nodig is om paarden in de sport gezond ouder te laten worden kunnen de leerlingen onmogelijk hebben.
Bonfire is ouder dan zo'n leerling, zeg maar. Hoe kun je in vredesnaam een leerling leren hoe zó met paarden om te gaan dat ze ouder hebben kunnen worden dan jij nu bent?
Wat moet een leerling van 15 weten, of kunnen, om een driejarige zó te begeleiden dat de kans optimaal is om een paard gezond te houden tot z'n 20e?
ALLES spreekt voor langzaam, langzaam, jaren .. Maar dat behoort gewoon niet tot de belevingswereld van een 15-jarige. je kunt het een 15-jarige niet kwalijk nemen.
En dat was de reden waarom ik zei "Het is verkeerd-om, en toch kun je het niet omdraaien.
"
En .. helaas ook niet van bijvoorbeeld het KWPN, met die idiote eisen bij een hengstenkeuring, waar het geld zo belangrijk is. (sprak zij bedroefd) Een manier van paardenhouden en voorstellen die een mate van professionaliteit heeft bereikt waar een gewone hobbyruiter geen weet van heeft..
Hier komt dan mij skepsis bovendrijven. Jouw (themuisje, ik praat nu niet meer in algemene termen) woorden zijn heel juist. Ik heb respect voor je manier van rijden. Ik heb respect voor je manier van schrijven. Ik heb respect voor je kennis. Maar .. ik denk niet dat je algemene uitspraken kunt doen over Z-paarden. Omdat je de ervaring nog niet hebt.
Het spijt me. Ik HAAT het om een leeftijdsargument te gebruiken.