Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:40

nombrado schreef:
Jep, helemaal als je je realiseert waar het hoofd en hals van een paard voor bedoeld is.
zijn balans!
dus wie is een ruiter, dat die moet gaan bepalen, waar en hoe het paard zijn hoofd en hals moet houden om beter te gaan lopen?
hand te hoog of te laag is altijd dwingend.
vanachter begint het, niet van voor.

kan een ieder hier, een paard sturen met lange teugel (los en lang) en bv in stap en draf voltes rijden , zonder inwerking vh bit?

Nombrado, je zit op het verkeerde topic. Je moet naar het topic van de Vrijheidsdressuur of Bitloos rijden en anders dit topic helemaal lezen!! Je loopt alleen maar te schoppen, zegt niets zinnigs. We zijn hier met iets anders bezig; duidelijk niet jouw ding.
En, oh ja, natuurlijk kan iedere fatsoenlijke ruiter dat: je paard gaat immers onder jouw gewicht lopen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:46

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
Zal even de omschrijving geven van de "hoge binnenhand" (niet dat het voor jou nodig is, Monique :D want je traint tenslotte bij Mindfields)

De nek is heel belangrijk bij het openen van de schoft. Bij een paard dat met OPEENGEKLEMDE TANDEN loopt, zit ook de NEK VAST.................
Hoe doorbreken we deze cirkel?

DOOR HET RIJDEN MET HOGE BINNENHAND.

Dus met andere woorden: er is al iets grondig mis in de opleiding en de aanleuning van het paard.
DAAROM de hoge binnenhand

Het mag duidelijk zijn, dat een cirkel doorbreken altijd een precisiewerkje is ;(

en alles wat vastgezet is/wordt tijdens het rijden, en de pijn die het paard daarin ervaren heeft, krijg je echt niet los door binnenhand omhoog....
vastgezette kaak krijg je alleen terug, door een zeer bewuste gevende ruiterhand.
niet door een nemende.
leer eerst het paard maar weer eens te laten ontspannen onder de ruiter, met het bit alleen in de mond zonder druk, en werk vandaaruit weer gevend en ontspannend , stapje voor stapje naar het ontspannen paard.
dit proces duurt heel wat langer, dan het puur rijden van jong paard.
Als het paard de ruiter leert te dragen vanuit ontspanning, ben je pas weer op de goede weg!
iets wat vast is/ kan je niet lostrekken

"Meester" Dombrado, heeft u Philippe Karl hiermee aan het werk gezien??
....Dan bevindt u zich dus nu op glad ijs..!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:02

Wat ik bij de klassiekers vaak zie is een druk knauwende mond, ontblootte tanden, zwiepende staart en weggedrukte rug. Dus, tja, wat is daar dan licht aan?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:05

Mindfields schreef:
Dan moeten we alle paarden die daar wel goed op gereageerd hebben maar vertellen dat het niet werkt.

Inderdaad Mindsfield, het werkt ook, als je weet wat je doet. Vooral ook bij paarden die aan een zijde (vaak de holle zijde) het bit (nog) niet aan willen nemen. De hoge hand is -indien jullie goed gelezen- gevoelsvoller door de ontspannen elleboog en losse pols, alleen indien men een "goede onafhankelijke zit heeft en daar hoort de hand ook bij", aldus Professor.
Dus dames, blijf vooral fijn bij je "eigen leest".

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:19

Woodstock schreef:
Mindfields schreef:
Nageven gebeurt niet vanuit de achterhand.

Mindfields, jij rijdt toch ook travers, renvers, schouder binnen, schouder buiten om je paard los te maken? Dan gaat het paard toch ook afkauwen? Waarom zou het dan niet van achteruit kunnen komen?

Waarom is het Skala in die volgorde opgebouwd, Woodstock??

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:40

Waar wil je heen met je vraag? Bovenstaande oefeningen hebben zowel een losmakende als verzamelende functie, dus nee, met een jong paard ga ik dit soort oefeningen niet doen, die krijgt andere kost ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:54

Woodstock schreef:
Waar wil je heen met je vraag? Bovenstaande oefeningen hebben zowel een losmakende als verzamelende functie, dus nee, met een jong paard ga ik dit soort oefeningen niet doen, die krijgt andere kost ;)

Takt, ONTSPANNING, aanleuning, Schwung, RECHTRICHTEN : Verzameling
Mindsfield heeft het in een later antwoord goed aangegeven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:57

liberty22 schreef:
ik ken hem ook alleen van horen en zeggen heb het zelf nog nooit gedaan , misschien zou je hem eens willen omschrijven mindfileds en wat het doet samengevat?

De hoge hand bedoel je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:57

murphy102 schreef:
nombrado schreef:
Jep, helemaal als je je realiseert waar het hoofd en hals van een paard voor bedoeld is.
zijn balans!
dus wie is een ruiter, dat die moet gaan bepalen, waar en hoe het paard zijn hoofd en hals moet houden om beter te gaan lopen?
hand te hoog of te laag is altijd dwingend.
vanachter begint het, niet van voor.

kan een ieder hier, een paard sturen met lange teugel (los en lang) en bv in stap en draf voltes rijden , zonder inwerking vh bit?

Nombrado, je zit op het verkeerde topic. Je moet naar het topic van de Vrijheidsdressuur of Bitloos rijden en anders dit topic helemaal lezen!! Je loopt alleen maar te schoppen, zegt niets zinnigs. We zijn hier met iets anders bezig; duidelijk niet jouw ding.
En, oh ja, natuurlijk kan iedere fatsoenlijke ruiter dat: je paard gaat immers onder jouw gewicht lopen.

nee hoor, daar zit ik niet op mijn plek
ik rijd nl gewoon ook met bit! :D , echter kan ik ze ook bitloos, of met stang of stang en trens rijden.
dat maakt nl dan geen verschil. Nu zal ik dat zeker niet met een jong dier doen, daar beginnen we netjes mee met de basis en een trensje (of is dat ook niet klassiek?)
vermoedelijk heb ik alle genoemde boeken van de 'grootmeesters' anders gelezen .

moest net wel lachen, herinnerde mij een situatie toen ik als kind dressuurles had van een heeuuuuuule strenge instructeur, die, als je met je handen zat te werken (maakt niet uit wat) je een zweepslag op je handen kreeg! daar MOEST je echt vanachter uit je paard naar de juiste aanleuning krijgen.
niets binnenhand hoog of laag, gewoon in het verlengde van je arm, netjes dragend boven de schoft.
(nee professor, was niet van je vader ;) )

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:58

vur schreef:
Wat ik bij de klassiekers vaak zie is een druk knauwende mond, ontblootte tanden, zwiepende staart en weggedrukte rug. Dus, tja, wat is daar dan licht aan?

Deze ruiters rijden niet klassiek in de zin van het woord, maar zijn veelal gefrustreerd omdat zij geen idee hebben hoe het anders kan. Werken misschien wel met de beste bedoelingen of rijden "modern".

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:00

murphy102 schreef:

Losgelassen is iets anders dan ontspanning...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:02

murphy102 schreef:
Inderdaad Mindsfield, het werkt ook, als je weet wat je doet. Vooral ook bij paarden die aan een zijde (vaak de holle zijde) het bit (nog) niet aan willen nemen. De hoge hand is -indien jullie goed gelezen- gevoelsvoller door de ontspannen elleboog en losse pols, alleen indien men een "goede onafhankelijke zit heeft en daar hoort de hand ook bij", aldus Professor.

en hoe komt het, dat een paard aan 1 zijde het bit nog niet willen aannemen?
en zich aan 1 kant hol maken?
volgens mij is dat het scheef zijn vanuit het bekken?
waarom zou je dat dan met je handen willen oplossen?
Lijkt me handiger dit met je zit te doen (op de klassieke manier :D :+ )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:04

murphy102 schreef:
Woodstock schreef:

Mindsfield heeft het in een later antwoord goed aangegeven.

Rechtrichten, tact, schwung

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:07

nombrado schreef:

Als je dit alleen met je zit wil oplossen ga je het paard scheef belasten. Want het is niet recht, jij gaat je zit aan zijn rug aanpassen. Dus of je gaat hem bevestigen in zijn scheefheid, of je speelt dat hij recht is maar dat is hij natuurlijk niet. Dat is de toneelopleiding voor de rijkunst en dus neprechtrichten oftewel scheefrichten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:08

ik zal maar de verantwoordelijkheid voor het woord 'truukje' op me nemen: datgene wat ik beschreef is inderdaad een 'truukje'... iets dat je een keertje doet om te zien of je dan wel de goede reactie van het paard op het bit kunt krijgen: kauwen. (en dan alleen bij verreden paarden)

het is iets dat afentoe gebruikt kan worden bij een dode mond, altijd in stilstand en altijd maar heel eventjes.

wat Mindfields beschrijft is iets heel anders en valt niet onder de 'truukjes'.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:10

@nombrado: volgens mij maakt een paard zich niet expres hol aan de kant waar hij geen aanleuning wil nemen. het feit dat het paard aan een kant liever het achterbeen naast de massa zet is nou juist de aanleiding om geen aanleuning te willen nemen.

en dat moet je rijkunstig oplossen door de voorhand voor de achterhand te plaatsen en door voltes, wendingen, hoeken, zijgangen te rijden, want dat zal het paard ook aan die zijde 'lang' maken (soepel maken) en dan kan het wel aanleuning nemen.

als je dat met je zit doet, zit je je paard flink in de rug pijn te doen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-02-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:11

Mindfields schreef:
nombrado schreef:

Als je dit alleen met je zit wil oplossen ga je het paard scheef belasten. Want het is niet recht, jij gaat je zit aan zijn rug aanpassen. Dus of je gaat hem bevestigen in zijn scheefheid, of je speelt dat hij recht is maar dat is hij natuurlijk niet. Dat is de toneelopleiding voor de rijkunst en dus neprechtrichten oftewel scheefrichten.

nee hoor, scheef zit je dan absoluut niet...juist super recht.
het is het aangeven met je zit en weer in je centrum terugkomen..., net als alle hulpen aangeven en loslaten is.
het paard is dan heel makkelijk vanachter recht te krijgen
een paard kan je onmogelijk aan zijn hoofd recht krijgen in zijn lijf.
hij kan nl prima, met zijn hoofd compleet naar rechts kijken en rechtdoor lopen, dus waarom zou ik aan die mond , hoofd of hals dit proberen op te lossen?

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:12

nageven in kaak en nek heeft niets te maken met het verhaal wat je schrijft. we zitten hier op twee totaal verschillende sporen.

en een paard richt je niet even recht in een paar passen, dat duurt jaren.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:14

Woodstock schreef:
murphy102 schreef:

Losgelassen is iets anders dan ontspanning...

Heel goed, Woodstock!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:15

nombrado schreef:
nee hoor, scheef zit je dan absoluut niet...juist super recht.
het is het aangeven met je zit en weer in je centrum terugkomen..., net als alle hulpen aangeven en loslaten is.
het paard is dan heel makkelijk vanachter recht te krijgen
een paard kan je onmogelijk aan zijn hoofd recht krijgen in zijn lijf.hij kan nl prima, met zijn hoofd compleet naar rechts kijken en rechtdoor lopen, dus waarom zou ik aan die mond , hoofd of hals dit proberen op te lossen?

Meid ik denk dat ik al mijn klanten maar ga zeggen dat ik er mee moet stoppen _O-

Wat jij steeds vergeet is dat je het paard door hem aan twee zijdes even soepel te maken, vanzelf aan het rechtrichten bent. Niks geen ingewikkelde zit-toestanden. Gaat allemaal vanzelf door losmakende oefeningen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:16

quadripes schreef:
@nombrado: volgens mij maakt een paard zich niet expres hol aan de kant waar hij geen aanleuning wil nemen. het feit dat het paard aan een kant liever het achterbeen naast de massa zet is nou juist de aanleiding om geen aanleuning te willen nemen.

en dat moet je rijkunstig oplossen door de voorhand voor de achterhand te plaatsen en door voltes, wendingen, hoeken, zijgangen te rijden, want dat zal het paard ook aan die zijde 'lang' maken (soepel maken) en dan kan het wel aanleuning nemen.

als je dat met je zit doet, zit je je paard flink in de rug pijn te doen.

en wat nu, als je weet dat het paard zijn ene been liever naast de massa zet omdat ie minimaal zijn bekken scheef heeft met lopen (dus aan 1 kant hol?)
als een paard recht is/loopt en beweegt, zijn alle spieren ook in balans en dezelfde lengte.

als je een wending rijd met een scheef paard, gaat hij geheid compenseren in zijn lijf.
dan krijg je een paard die teveel 1kant van de schouder gaat belasten, niet meer recht de volte inrijd.

ik geloof dat je niet begrijpt, wat ik bedoel met "met je zit doen...." . Dat is echter wel klassiek

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:17

nombrado schreef:
en wat nu, als je weet dat het paard zijn ene been liever naast de massa zet omdat ie minimaal zijn bekken scheef heeft met lopen (dus aan 1 kant hol?)
als een paard recht is/loopt en beweegt, zijn alle spieren ook in balans en dezelfde lengte.als je een wending rijd met een scheef paard, gaat hij geheid compenseren in zijn lijf.
dan krijg je een paard die teveel 1kant van de schouder gaat belasten, niet meer recht de volte inrijd.

ik geloof dat je niet begrijpt, wat ik bedoel met "met je zit doen...." . Dat is echter wel klassiek

Spieren die jaren ongelijk zijn belast zijn niet op slag even lang als jij er op gaat zitten.

En als het paard een schouder wegzet op de volte, heb jij hem niet goed de volte ingereden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:18

@nombrado: ik ga mezelf niet zitten herhalen... en het is absoluut NIET klassiek om je paard met je zit 'recht te richten'.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:19

Mindfields schreef:
liberty22 schreef:
ik ken hem ook alleen van horen en zeggen heb het zelf nog nooit gedaan , misschien zou je hem eens willen omschrijven mindfileds en wat het doet samengevat?

De hoge hand bedoel je?

ja aangezien ik net een andere weg ben ingeslagen , zoals je weet heb ik deze nog nooit gebruikt en ken hem alleen van horen zeggen maar ben wel nieuwsgierig natuurlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:21

Mindfields schreef:
Meid ik denk dat ik al mijn klanten maar ga zeggen dat ik er mee moet stoppen _O-

Wat jij steeds vergeet is dat je het paard door hem aan twee zijdes even soepel te maken, vanzelf aan het rechtrichten bent. Niks geen ingewikkelde zit-toestanden. Gaat allemaal vanzelf door losmakende oefeningen.

nee , niet doen hoor.... ;)
gewoon lekker doen, wat je altijd doet

ik laat een paard recht worden in zijn eigen fundament/skelet.
dan treed er geen scheefheid meer op en heb ik de rechtmaak oefeningen niet nodig.
aan de zitoefeningen is niets ingewikkelds.
het zijn minimale hulpen, met het blote oog niet te zien en vergt heel wat lichaamsbewustzijn van de ruiter.
dus.......iedereen krijg hier echt eerst zitles :D :+ , zonder handen!