Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:28

Oh, het gaat om het terecht afzeiken. Nou, ik word lid. Wat is terecht en wat niet? In wiens ogen?

Mindfields

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:29

Als iemand een hond doodslaat? Nou van mij mag zo iemand afgezeken worden En als iemand een paard onrecht aandoet is die voor mij ook niet veel meer waard.

Tjonge wat kun jij akelig reageren zeg.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:37

Nou, heb geen zin meer om hier verder op in te gaan. Je kan me akelig noemen, maar zou graag terugkomen op aarde als een dier van mezelf.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:39

Het lijkt wel of je je persoonlijk aangesproken voelt vwb het commentaar op mensen die hun paard niet goed behandelen, vooral door je laatste zin...? Want ik heb niets over jou gezegd behalve dat ik vind je erg akelig reageert hier.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 01:43

Ik ben niet akelig, truste, beeb needs rest.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:08

Mindfields schreef:
....Ik zelf prefereer wel een bit, maar kan mijn paard net zo fijn op een halster met een halstertouw rijden. Echter heb ik dan geen lichtheid in de verbinding en die wil ik wel. Ik wil dat hij zichzelf balanceert en geen druk ervaart aan zijn hoofd.

hoe komt het dat je geen lichtheid hebt aan een halstertje met rijden?
je wilt toch geen druk aan zijn hoofd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:13

modie schreef:
het principe van de weegschaal (wip) doorzien en met de onderdelen de overgang van de horizontale naar de verticale belasting, van wip naar balans, doorzien;
uit onderdelen een weegschaal maken en deze met de tarreerschuif in evenwicht brengen;

FS, kun je het verschil tussen balans en evenwicht "even" uitleggen?

Zodoende train je de kracht van betreffende spieren en vergroot je coördinatie en evenwicht/balans.

Of misschien het verschil uitleggen??

Een goed evenwicht voor een ruiter is heel belangrijk. De invloed van een verkeerd zwaartepunt kan je vergelijken met het zitten op een fiets. Als je op je fiets rijdt en je gaat helemaal naar links hangen dan moet je flink bijsturen om niet te vallen. Zo is het ook bij je paard. Veel reacties die het paard geeft tijdens het rijden zijn onder invloed van je balans.
Dus zonder paard heeft een mens die staat het juiste evenwicht, net zoals het paard dat staat, als dit niet zo zou zijn zouden ze omvallen. Simpel toch? Een goed evenwicht tussen paard en ruiter is dus de twee zwaartepunten van ruiter en paard boven elkaar. Als je een goede zit hebt, zal je het evenwicht van je paard ook niet verstoren. Je volgt het paard in zijn bewegingen en jullie zijn samen in balans

jep...
het één kan niet zonder het ander.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:18

Mindfields schreef:
modie schreef:

Behoorlijk waardeloos onderzoek, aangezien er geen druksensoren onder het zadel op de paardenrug gebruikt zijn, en dus niet de druk op de rugspieren gemeten is.

Ik zeg niet dat de ruiter ineens 5 kilo lichter is als hij in de verlichte zit gaat zitten, maar om het feit dat je je lijf van de rug af haalt (dus de druk op de spieren)en puur op de beugels steunt.

laat wageningen het niet horen :D
met verlicht zitten, zit en de ruiter uit balans (er is een onderbreking in de rug/bekken, waardoor het bewegings eenheid verstoord wordt) en er komt teveel gewicht boven de voorhand vh paard, waardoor hij gestoord wordt vanuit zijn middelpunt balans en evenwicht te vinden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:26

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:41

nombrado en modie, en dan denken dat die twee Aqua produkten zijn.
Prachtig, hun goeroe was of is Carole Klomp, moet zeggen geweldig lerares de beide reageren dito, en vragen steeds weer na, of ze ook werkelijk de verkeerde weg zijn opgegaan.

Het ging hier over rechtrichten, en voorbeelden daarvan, wij hebben alle facetten gehad, men is tot de conclusie gekomen dat men eigenlijk het hele paardenleven lang daarmee bezig is.

Denk dat rechtrichten een facet is van het rijden, waarmee men steeds bezig is, een steentje van vele steentjes.

Men kan het ook alleen beoefenen met een goed in de hand gesteld paard, en een gehoorzaam paard, en niet vergeten een goed zittende ruiter.

Dat er meerdere afwijkingen zijn in de Klassieke Dressuur, komt niet door de Klassieke Dressuur maar door de mens, die wil altijd van paardrijden Black Magic maken.
Rijden is door iedereen te leren, alleen het werkelijke rijkunstig gevoel is niet voor iedereen weggelegd.
Rijkunstig gevoel is, wanneer u van de tien paarden die u na een ander moet rijden, met 7 daavan binnen 10 minuten ook werkelijk rijden kan.
De meesters die konden dat met 10 van de 10.

Er zijn twee soorten van rijden, de goede en de slechte.
Hierop ben ik eens aangevallen op bokt, wat ik vreemd vond juist van hem, omdat in zijn onderschrift juist de naam vermeld staat die deze zin in het Nederlands herhaald heeft.
De oude meesters "scholden" op elkaar, waren het vaak niet met elkaar eens, maar ze hebben er èén weg van gemaakt.
En nu bestaan er meerdere, denkt men, irre wegen, weet niet goed de benaming in het Nederlands.En Deze irre wegen onstaan door geldgier, en het onvermogen van diegene die daar op ingaat.
En gebruik maken van de luiheid van de mens, wanneer men nl werkelijk rijdt komt men steeds stenen tegen op de weg, dan moet men niet denken er is vast wel een weg zonder stenen, helaas die is er niet, men zal de stenen op moeten ruimen.
De charlantans die zeggen , kom hier deze weg is heeft veel minder stenen, maar er word er niet bij gezegd, het is een doodlopende weg.
En leren doet men zijn hele paardenleven, dat komt omdat geen paard hetzelfde is, alleen de hulpen die begrijpt elk paard, het is alleen zo jammer dat de meeste ruiters ze niet begrijpen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:45

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:
Modie vervallen we niet in de herhaling, uw vragen komen mij zo bekend voor. Was het niet van bokt en fokt?

De Nederlandse taal vertaald balance in evenwicht en balan?
Balance, http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_%28ability%29
Equilibrioception, http://en.wikipedia.org/wiki/Equilibrioception

hmmm...ik ken een blind en doof iemand
die heeft een uitstekende balans en kan prima op mijn oudste hengst rijden.
en lopen en bewegen

Wat wil u hier nu mee beweren?
Dus ontlastende zit en verlichte zit zijn onzin volgens u? Beter is volgens u gewoon blijven zitten? Hoe is het onderzoek gedaan? Met wat voor paarden, ruiters, zadels, oefeningen, tempi, overgangen bijvoorbeeld?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:50

FaberSmid schreef:
Nu we het toch over stang (en trens) hebben, met welk bit(ten) of bitloos kan men het "beste" rechtrichten? Om weer on topic te komen.

Waarom zijn er dan zoveel bitten, hoofdstellen, zadels en hulpteugels, kortom optoming?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:54

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Nu we het toch over stang (en trens) hebben, met welk bit(ten) of bitloos kan men het "beste" rechtrichten? Om weer on topic te komen.

Waarom zijn er dan zoveel bitten, hoofdstellen, zadels en hulpteugels, kortom optoming?

omdat men hoopt er sneller het eind resultaat mee te kunnen bereiken...of een vriendelijkere rijstijl te kunnen creeëren,maar je totale optoming is,zoals hier al meerdere malen is gezegd, zo vriendelijk als de (ruiter) hand zelf.ook met bitloos rijden kun je veel schade aanrichten, niet alleen aan het hoofd maar in het gehele lichaam.(dit geld natuurlijk ook voor een "ouderwetse" optoming)
de opleiding van een paard gaat nu eenmaal niet sneller dan het paard aangeeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:00

En welke is het beste voor rechtrichten, bij welke scholing en niveau.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:06

geen idee :D, heb ik me nog nooit in verdiept.
ik rijd zelf eigenlijk altijd met een dubbel gebroken watertrens,van normale dikte.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:10

FaberSmid schreef:
En welke is het beste voor rechtrichten, bij welke scholing en niveau.

dit vind ik een leuke vraag, ik zeg bij het begin van de scholing dus na de kaptoom begint men met een dubbel gebroken knevel trens, correct bevestigt, dus met de leertjes aan de bakstukken.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:46

Moll schreef:
dit vind ik een leuke vraag, ik zeg bij het begin van de scholing dus na de kaptoom begint men met een dubbel gebroken knevel trens, correct bevestigt, dus met de leertjes aan de bakstukken.

mol

http://www.encyclo.nl/begrip/KNEVELEN

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:48

Nombrado u bent zeker niet bekend met kneveltrens?
Afbeelding
Moll waarom dubbel gebroken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:14

waarom dubbelgebroken, omdat ik dit persoonlijk vriendelijker vind en dit met namen in een jonge zachte paarden mond dit graag zo wil behouden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:15

Dorino schreef:
Wat betreft de rechte rug, dit zou voor het dragen van lasten biomechanisch zeer onvoordelig zijn. Een boogvorm is veel sterker en draagt dus gemakkelijker.

wordt alleen een beetje lastig om met een bolle rug van een paard, een verzameling in te zetten die met de juiste "hankenbiegung" tot stand komt.
met een rechte rug is dit wel mogelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:20

FaberSmid schreef:
Dus ontlastende zit en verlichte zit zijn onzin volgens u? Beter is volgens u gewoon blijven zitten? Hoe is het onderzoek gedaan? Met wat voor paarden, ruiters, zadels, oefeningen, tempi, overgangen bijvoorbeeld?

ja
ja mits in balans en middelpunt.
euhm, met een centimeter :+
elk paard, bewuste ruiter met een goed ruitergevoel, elke oefening, tempi en overgang.
altijd boven het middelpunt van het paard blijven zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=wtWliY1y ... re=related

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:29

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:54

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

ja
elk paard, bewuste ruiter met een goed ruitergevoel, elke oefening, tempi en overgang.

Wat is dit nu voor een "antwoord"? Hoe is het onderzoek verlopen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:05

nombrado schreef:
ja

Begrijp ik goed dat jij denkt dat een goede zit, altijd boven het middelpunt, volstaat voor het rechtrichten. Behalve zelf boven het middelpunt blijven zitten zou er verder geen oefening nodig zijn?

Of begrijp ik je verkeerd?

Ik krijg nog niet zo lang les in rechtrichten. Ik vind het wel een interessante gedachte maar heb ook het gevoel dat dit ergens niet klopt. Ik leer in de les met mijn gewicht het paard op zijn andere been te zetten. Paard wil mij constant op zijn linkerkant gooien, ik verplaats dan bewust mijn gewicht naar links zodat paard op rechts móet lopen om zijn balans te bewaren.

Als ik altijd boven het middelpunt van het paard zou blijven dan zou ik volgens mij meegaan in zijn scheefheid. Nogmaals, ik heb pas net les dus misschien interpreteer ik het te simpel. Ik leer graag bij!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:43

Waves schreef:
Begrijp ik goed dat jij denkt dat een goede zit, altijd boven het middelpunt, volstaat voor het rechtrichten. Behalve zelf boven het middelpunt blijven zitten zou er verder geen oefening nodig zijn?

Of begrijp ik je verkeerd?

Ik krijg nog niet zo lang les in rechtrichten. Ik vind het wel een interessante gedachte maar heb ook het gevoel dat dit ergens niet klopt. Ik leer in de les met mijn gewicht het paard op zijn andere been te zetten. Paard wil mij constant op zijn linkerkant gooien, ik verplaats dan bewust mijn gewicht naar links zodat paard op rechts móet lopen om zijn balans te bewaren.

Als ik altijd boven het middelpunt van het paard zou blijven dan zou ik volgens mij meegaan in zijn scheefheid. Nogmaals, ik heb pas net les dus misschien interpreteer ik het te simpel. Ik leer graag bij!

dit had betrekking op het naar voren zitten om de rug van een paard te ontlasten , of een rug bol te laten worden.
wat betreft het scheef gaan van een paard, aan 1 kant bol of hol, zal je moeten voelen met je zit, en daarop anticiperen.
is je paard links hol? of rechts hol?