AafkeB schreef:Ho even, dat heb ik nergens beweerd. Dat zal dan ook niet de reden zijn om langs te komen. Wanneer we langskomen zal ik je in ieder geval van te voren nog mailen.
We komen vanuit Drenthe, dus de reis duurt enkele uurtjes.Citaat:Zoals ik al eerder zei: niets is gemakkelijker dan dat: je koopt een bitloos hoofdstel of knoopt een touw aan je halster en tadaaaaaa zie eens wat ik kan??
Jeps, ook ik deed dat jaren geleden op m'n pony al. Het idee van waarom het zo ook kon en een bit niet nodig is om te rijden heeft ons tot nadenken gestemd. Mede daarom de keuze gemaakt voor het bitloze, wat ons zeer goed bevalt.Citaat:GOED rijden is veel meer dan dat en heeft een leven lang nodig.
Uiteraard, juist mede daarom zou het zo fijn zijn dat bitloos-rijden ingekaderd word binnen de wedstrijden van het KHNS.
Binnen bijv. een 'bitloos.nl' zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.
Oh ja.. nog even een foto van Nancy's supergave neus, ze staat rechts.
Dan ben ik heel benieuwd wat dan je reden is om langs te komen?
Verder kan ik me goed voorstellen dat als je ervaringen met bitloos goed zijn, dat je dan overstapt. Maar nogmaals, de optoming maakt niet de ruiter, iemand die harde handen heeft mét bit zou ik niet graag met een aansnoerende neusriem of een hackamore in actie zien. Als jullie dat wel paardvriendelijk vinden en beter dan dat diegene op een trens rijdt waarbij een paard het hoofd omhoog kan doen en het bit vastpakken, dan verschillen we erg van mening over wat paardvriendelijk is. Een paard kan nergens onder de druk uitkomen van een neusoptoming, dat is juist waarom bijv. een hackamore veel gebruikt wordt bij paarden die op een bit niet meer te rijden zijn omdat ze het vastpakken. Vaak genoeg gezien op de springstal waar ik gewerkt heb dat ze dan met een hackamore nog wel te controleren zijn. Denk je nu echt dat dat is omdat het paard druk op zijn neus zo fijn vind?
Je foto van Nancy is mooi, ze heeft idd een mooie gave neus. Ik ben er ook echt van overtuigd dat jij gebruikt omdat jij het beste wilt voor haar en voor je kinderen. Maar het is net als met bitten, sommige mensen zeggen dat een bit "zacht inwerkt" omdat het paard er zo nageeflijk op loopt. Dan denk ik "is dat bit echt zacht of doet het zo'n pijn dat ie het wel laat om ertegen in te gaan"? Dat vraag ik me bij mijn eigen paarden ook constant af, ze moeten het bit wel echt accepteren en er niet ergens half achter gaan lopen want dan is er iets mis met de aanleuning. Té weinig contact op de teugels is een teken dat het paard iets ontwijkt. En als dat pijn zou kunnen zijn, dan vind ik dat je als ruiter verplicht bent aan je paard om erover na te denken of je wel de juiste optoming gebruikt en of je daar iets aan moet veranderen.