Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

horseyfries

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:23

AafkeB schreef:
Ho even, dat heb ik nergens beweerd. Dat zal dan ook niet de reden zijn om langs te komen. Wanneer we langskomen zal ik je in ieder geval van te voren nog mailen.
We komen vanuit Drenthe, dus de reis duurt enkele uurtjes.
Citaat:
Zoals ik al eerder zei: niets is gemakkelijker dan dat: je koopt een bitloos hoofdstel of knoopt een touw aan je halster en tadaaaaaa zie eens wat ik kan??

Jeps, ook ik deed dat jaren geleden op m'n pony al. Het idee van waarom het zo ook kon en een bit niet nodig is om te rijden heeft ons tot nadenken gestemd. Mede daarom de keuze gemaakt voor het bitloze, wat ons zeer goed bevalt.
Citaat:
GOED rijden is veel meer dan dat en heeft een leven lang nodig.

Uiteraard, juist mede daarom zou het zo fijn zijn dat bitloos-rijden ingekaderd word binnen de wedstrijden van het KHNS.

Binnen bijv. een 'bitloos.nl' zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Oh ja.. nog even een foto van Nancy's supergave neus, ze staat rechts.

Afbeelding

Dan ben ik heel benieuwd wat dan je reden is om langs te komen?
Verder kan ik me goed voorstellen dat als je ervaringen met bitloos goed zijn, dat je dan overstapt. Maar nogmaals, de optoming maakt niet de ruiter, iemand die harde handen heeft mét bit zou ik niet graag met een aansnoerende neusriem of een hackamore in actie zien. Als jullie dat wel paardvriendelijk vinden en beter dan dat diegene op een trens rijdt waarbij een paard het hoofd omhoog kan doen en het bit vastpakken, dan verschillen we erg van mening over wat paardvriendelijk is. Een paard kan nergens onder de druk uitkomen van een neusoptoming, dat is juist waarom bijv. een hackamore veel gebruikt wordt bij paarden die op een bit niet meer te rijden zijn omdat ze het vastpakken. Vaak genoeg gezien op de springstal waar ik gewerkt heb dat ze dan met een hackamore nog wel te controleren zijn. Denk je nu echt dat dat is omdat het paard druk op zijn neus zo fijn vind?

Je foto van Nancy is mooi, ze heeft idd een mooie gave neus. Ik ben er ook echt van overtuigd dat jij gebruikt omdat jij het beste wilt voor haar en voor je kinderen. Maar het is net als met bitten, sommige mensen zeggen dat een bit "zacht inwerkt" omdat het paard er zo nageeflijk op loopt. Dan denk ik "is dat bit echt zacht of doet het zo'n pijn dat ie het wel laat om ertegen in te gaan"? Dat vraag ik me bij mijn eigen paarden ook constant af, ze moeten het bit wel echt accepteren en er niet ergens half achter gaan lopen want dan is er iets mis met de aanleuning. Té weinig contact op de teugels is een teken dat het paard iets ontwijkt. En als dat pijn zou kunnen zijn, dan vind ik dat je als ruiter verplicht bent aan je paard om erover na te denken of je wel de juiste optoming gebruikt en of je daar iets aan moet veranderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:25

horseyfries schreef:
Blijkbaar vergeet je erbij te zeggen dat je het alleen hebt over een hele specifieke groep van neusoptomingen en dat daar al een heel aantal neusoptomingen niet bijhoren die wél pijn kunnen doen, beschadigingen kunnen aanbrengen en absoluut niet paardvriendelijk zijn?

Reken maar dat het percentagen onvriendelijk neusoptomingen flink stijgt als bitloos wordt toegelaten bij de KNHS. Pony met tong over het bit, daardoor vaak lage punten, dan komt er wel een mooi dun neusriepje op zonder bit. Onder prestatiedrang doen mensen rare dingen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:29

Dat zie je in de springsport toch ook al? Als we hem niet meer kunnen houden op een bit, hangen we er een hackamore in, of doen een touwtje over de neus. Kunnen we hem dan nog niet houden? Dan doen we én een bit, én een neusoptoming! Gegarandeerd succes! Boos!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:24

Mis ik nu iets? In de dressuursport zie ik toch echt overal bitten én neusriemen (optomingen) (met sperriem er ook nog aan in veel gevallen).. is dat dan een 'slecht voorbeeld'?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:34

horseyfries schreef:
Dan ben ik heel benieuwd wat dan je reden is om langs te komen?

Ach ik zat me gewoon druk te maken omdat ik me veroordeeld voelde door jou (wat denk ik van jou kant ook zo voelde) Eigenlijk zou het andersom moeten zijn. Je zou hier eens moeten komen kijken, kijken hoe wij met Nancy omgaan qua bitloos rijden.
Citaat:
Verder kan ik me goed voorstellen dat als je ervaringen met bitloos goed zijn, dat je dan overstapt. Maar nogmaals, de optoming maakt niet de ruiter, iemand die harde handen heeft mét bit zou ik niet graag met een aansnoerende neusriem of een hackamore in actie zien.

Een hackemore zou er hier dan ook niet inkomen.
Tja, en een aansnoerende neusriem. M.i. valt dat 100% mee.
Citaat:
Als jullie dat wel paardvriendelijk vinden en beter dan dat diegene op een trens rijdt waarbij een paard het hoofd omhoog kan doen en het bit vastpakken, dan verschillen we erg van mening over wat paardvriendelijk is. Een paard kan nergens onder de druk uitkomen van een neusoptoming, dat is juist waarom bijv. een hackamore veel gebruikt wordt bij paarden die op een bit niet meer te rijden zijn omdat ze het vastpakken. Vaak genoeg gezien op de springstal waar ik gewerkt heb dat ze dan met een hackamore nog wel te controleren zijn. Denk je nu echt dat dat is omdat het paard druk op zijn neus zo fijn vind?

Het bitloze hoofdstel wat wij gebruiken is niet te vergelijken met een hackamore. De uitnodiging om hier eens te komen kijken blijft staan. Knipoog
En daarnaast... een paard kan best onder deze druk uitkomen hoor alstie wil. Je vergist je wanneer je denkt dat dat niet zo is.
Citaat:
Je foto van Nancy is mooi, ze heeft idd een mooie gave neus. Ik ben er ook echt van overtuigd dat jij gebruikt omdat jij het beste wilt voor haar en voor je kinderen. Maar het is net als met bitten, sommige mensen zeggen dat een bit "zacht inwerkt" omdat het paard er zo nageeflijk op loopt. Dan denk ik "is dat bit echt zacht of doet het zo'n pijn dat ie het wel laat om ertegen in te gaan"? Dat vraag ik me bij mijn eigen paarden ook constant af, ze moeten het bit wel echt accepteren en er niet ergens half achter gaan lopen want dan is er iets mis met de aanleuning. Té weinig contact op de teugels is een teken dat het paard iets ontwijkt. En als dat pijn zou kunnen zijn, dan vind ik dat je als ruiter verplicht bent aan je paard om erover na te denken of je wel de juiste optoming gebruikt en of je daar iets aan moet veranderen.

Nogmaals... komt eens kijken, wij gebruiken een cook-a-like. Wanneer wij (je weet inmiddels wie ik daarmee bedoel) ruimte geven met de teugel heeft ze ruimte.
Daarnaast is dat toen we begonnen met dit hoofdstel een pre geweest, ruimte geven. Hoofd laag en naar voren rijden. Op eigen benen leren lopen, wat ze niet deed toen ze bij ons kwam. Ze was superzwaar op de hand omdat ze bij de vorige eigenaar (hoorden we later) altijd met de slof is gereden. Helaas....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:41

Hoe kan een paard dan onder de druk uitkomen van een aansnoerende neusoptoming volgens jou? Jij zegt dat hij daar best onderuit kan komen. Hoe??
Ik heb hier een paar schedels liggen waar ik alles op uit kan proberen. Dus vertel me maar hoe ik die zou moeten plaatsen om de druk te ontwijken, dan probeer ik het uit.
Het punt is dat jij jouw hoofdstel, waarvan ik best geloof dat het een goede release heeft, als standaard neemt voor bitloze optomingen. Ik denk dat jij ook wel beseft dat er hoofdstellen zijn waarvan de release niet goed is, en zelfs bitloze optomingen die de neus zouden kunnen beschadigen of breken.
Zou het dus niet verstandiger zijn om eerst eens energie te steken in een beschrijving van wat wel en niet is toegestaan, daarin onderlinge wedstrijden te organiseren en zo misschien uiteindelijk uit te groeien tot een aparte afdeling dressuur binnen de KNHS?
Dan kom je m.i. geloofwaardiger over, omdat je al structuur hebt en niet iedereen maar wat aanrommelt, de één met halster, de ander met kaptoom, de ander met Cook of cookalike, de ander met hackamore, noem maar op!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:49

horseyfries schreef:
Zou het dus niet verstandiger zijn om eerst eens energie te steken in een beschrijving van wat wel en niet is toegestaan, daarin onderlinge wedstrijden te organiseren en zo misschien uiteindelijk uit te groeien tot een aparte afdeling dressuur binnen de KNHS?

Héhéh, dat schreef ik al GELIJK aan bitloosrijden en de voorlopende intitiatieven hiervan op Bokt en ´natuurlijk´forums.

Dat de ingeslagen ´protestweg´ een zinloze was omdat het protest ongegrond was/is.
Steek die energie in definitie en formalisering als je dan zo nodig voor je ego strakke-pak-wedstrijden wil rijden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:57

oeps Bloos , ik zie dat bitloosrijden een volledig commercieel belang dient. Ik ben in de war met het bitloosdressuuur-rijden initiatief.

hc

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:44

horseyfries schreef:
Hoe kan een paard dan onder de druk uitkomen van een aansnoerende neusoptoming volgens jou? Jij zegt dat hij daar best onderuit kan komen. Hoe??

Simpel door tegen de druk in te gaan.
Praktijkvoorbeeld, wanneer Nancy hengstig is wil ze dolgraag naar een bepaalde boerderij waar paarden staan. Ze redt het tot nu toe elke keer weer om daar de oprit op te gaan.
Of te gaan bokken, of er vandoor gaan.
Praktijkvoorbeeld, Nancy had een superhekel aan de bak waarin ze les kregen. Vraag me niet waarom, weet ik niet. Ook daar bokte ze terwijl we haar bitloos reden of ging er met een bloedgang vandoor dwars tegen alles in.

De oplossing ligt in een combi van bitloos rijden + clickeren (clickeren dwars tegen wat de lesgeefster zei in, Nancy moest namelijk maar eens flink op haar d*nder hebben)

We hebben gewerkt aan een vertrouwensrelatie waarin we pijn probeerden te voorkomen.
Gewerkt aan overgangen met lichte beenhulpen, halthouden op commando 'ho' en zit zonder teugeldruk. Halthouden was een 'yes' + een schijfje wortel.
Citaat:
Ik heb hier een paar schedels liggen waar ik alles op uit kan proberen. Dus vertel me maar hoe ik die zou moeten plaatsen om de druk te ontwijken, dan probeer ik het uit.

Een schedel is dood, het is dan jou kracht die voldoende moet zijn om uit te breken.
Citaat:
Het punt is dat jij jouw hoofdstel, waarvan ik best geloof dat het een goede release heeft, als standaard neemt voor bitloze optomingen. Ik denk dat jij ook wel beseft dat er hoofdstellen zijn waarvan de release niet goed is, en zelfs bitloze optomingen die de neus zouden kunnen beschadigen of breken.

Ja, ik weet dat er een goede release is. En wanneer je de neusriem echt op het uiterste puntje legt, ik weet het niet. Je zou mijn hoofdstel moeten voelen (op alle punten) De druk wordt zo verdeeld dat het m.i. onmogelijk is.

Mijn ervaring met de echt cook (die we mochten proberen) is trouwens slechter, minder release met wat we nu hebben.
Citaat:

Misschien wel.
Citaat:
Dan kom je m.i. geloofwaardiger over, omdat je al structuur hebt en niet iedereen maar wat aanrommelt, de één met halster, de ander met kaptoom, de ander met Cook of cookalike, de ander met hackamore, noem maar op!

Daar heb je gelijk in.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:52

Ho, dat is niet wat ik vraag hé. Jij zegt dat het mogelijk is om onder de druk uit te komen. Dat is niet hetzelfde als tegen de druk in willen gaan en dus ahw de pijn verbijten!!
Een paard met bit kan onder de druk uit komen door de positie van zijn hoofd te veranderen. Het bit komt dan niet meer tegen de tong/lagen aan maar komt tussen de kiezen, waar ze het vast kunnen pakken.
Ik zou niet weten op welke manier een paard met een bitloos hoofdstel, aansnoerversie, onder de druk uit kan komen. Het enige wat hij inderdaad kan doen is er dwars tegenin gaan, maar dat is niet hetzelfde als eronder uit kunnen komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:17

AafkeB schreef:
Citaat:

Misschien wel.
Citaat:

Daar heb je gelijk in.

En wel/niet bit/bitloos (of optomingsloos) is verder volledig irrelevant mbt het topic.

hc

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:08

horseyfries schreef:
Ho, dat is niet wat ik vraag hé. Jij zegt dat het mogelijk is om onder de druk uit te komen. Dat is niet hetzelfde als tegen de druk in willen gaan en dus ahw de pijn verbijten!!
Een paard met bit kan onder de druk uit komen door de positie van zijn hoofd te veranderen. Het bit komt dan niet meer tegen de tong/lagen aan maar komt tussen de kiezen, waar ze het vast kunnen pakken.
Ik zou niet weten op welke manier een paard met een bitloos hoofdstel, aansnoerversie, onder de druk uit kan komen. Het enige wat hij inderdaad kan doen is er dwars tegenin gaan, maar dat is niet hetzelfde als eronder uit kunnen komen.

Zo heb ik het nooit bekeken Nagelbijten / Gniffelen je zegt hier wel even iets.
Maarre, aansnoerversie heeft er echt niets mee te maken. Een normale neusriem kun je ook zo strak vastmaken als je zelf wilt.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:09

horseyfries schreef:

Een bitlooshoofdstel, lees ons hoofdstel doet geen pijn. Er is dus ook geen enkele aanwijzing dat ze de pijn verbijt.
Citaat:

Waarom zou een paard dat willen? Waarom bijv. de tong over het bit gooien (wat Nancy altijd deed)
Citaat:

Natuurlijk.. veel beter is het om wanneer het niet lukt... slof, bijzet, thiedeman, stoot, etc. te gebruiken als hulpmiddel. Nog meer pijn in die arme paardenmond.
Daarbij niet te denken aan wat er enkel en alleen al gebeurt wanneer je iets teveel aan een trens trekt, de schanierende werking daarvan. En de lagen waarop vele en vele kilo's druk komt te staan bij ietsje te hard trekken.

Prima hoor, jou keus en die van anderen.... niet meer de mijne.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:13

Myour schreef:
Maarre, aansnoerversie heeft er echt niets mee te maken. Een normale neusriem kun je ook zo strak vastmaken als je zelf wilt.

Jeps, zo strak dat het paard de mond niet eens meer open kan doen (wat met een bitloos hoofdstel wel kan; kan zelfs mee gegeten worden) Het bit op z'n plaats blijft liggen en lukt dat nog niet voldoende dan de bakstukken even korter zodat een paard (lees Nancy; op advies van lesgeefster) de tong niet meer over het bit kan gooien (wat ze overigens wel deed, hoe strak haar mondhoeken ook maar naar boven werden getrokken)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:16

Ik eerder het idee dat jij voorheen belachelijk slecht les hebt gekregen. Volgens mij waren veel van je problemen ook opgelost als je goed les had gekregen, met bit in. Dat jij een andere weg hebt gekozen is natuurlijk prima! Lekker met je paard doen, wat jou het beste ligt (en wat het paard het beste bevalt). Het is nu op een goede manier opgelost, want ruiter en paard zijn blij. Maar het lijkt me niet de enige oplossing.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:21

AafkeB schreef:
Jeps, zo strak dat het paard de mond niet eens meer open kan doen (wat met een bitloos hoofdstel wel kan; kan zelfs mee gegeten worden) Het bit op z'n plaats blijft liggen en lukt dat nog niet voldoende dan de bakstukken even korter zodat een paard (lees Nancy; op advies van lesgeefster) de tong niet meer over het bit kan gooien (wat ze overigens wel deed, hoe strak haar mondhoeken ook maar naar boven werden getrokken)

Maar dat is hoe strak je 'm zelf vastmaakt. Als jij met een bitloos hoofdstel de neusriem op z'n allerstrakste doet, dan kan het paard net zo goed/slecht eten als met een bithoofdstel (tenzij er ook nog een sperriem aan vast zit) Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:26

Anoeska schreef:
Ik eerder het idee dat jij voorheen belachelijk slecht les hebt gekregen. Volgens mij waren veel van je problemen ook opgelost als je goed les had gekregen, met bit in. Dat jij een andere weg hebt gekozen is natuurlijk prima! Lekker met je paard doen, wat jou het beste ligt (en wat het paard het beste bevalt). Het is nu op een goede manier opgelost, want ruiter en paard zijn blij. Maar het lijkt me niet de enige oplossing.

Nee, mijn kids kregen op deze manier les (daarnaast ligt de winkel vol met deze troep omdat de vraag groot is)
Ik kreeg vroeger vrij aardig les, alhoewel de bijzet- en slofteugel en lange dressuurzweep + sporen niet onbekend zijn voor mij. Ik reed daar mijn ook pony ook mee.

Heb mijn kids daar weg gehaald en geef hen les op mijn manier. De perfecte manier, vast niet... maar door ervaringen van vroeger + nu (in real-live) Daarnaast zie ik vele hulpmiddelen ingezet worden qua teugels etc. en kies ervoor om met mijn kids terug te gaan naar wat ik noem de basis, grondwerk, clickeren, vertrouwensrelatie opbouwen en van daaruit rijden. Heerlijk de bossen in, een beetje dressuur, af en toe een sprongetje. Plezier maken. Ik weet dat de kids het heerlijk vonden om een wedstrijdje te rijden, ook ik vond het heerlijk. Maar weiger daarvoor weer het bit te gaan gebruiken.
Dan maar geen wedstrijden.

O jah, mijn kids kregen les van iemand zelf dubbel Z, daarnaast gediplomeerd instructrice.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:29

Myour schreef:
AafkeB schreef:

Maar dat is hoe strak je 'm zelf vastmaakt. Als jij met een bitloos hoofdstel de neusriem op z'n allerstrakste doet, dan kan het paard net zo goed/slecht eten als met een bithoofdstel (tenzij er ook nog een sperriem aan vast zit) Knipoog

Nee, zit al op het allerlaatste gaatje en kan nog steeds heerlijk gras eten onderweg tijdens een buitenrit. Dan moet je goed kijken hoe de neusriem bevestigd is. Zal eens foto's maken van de details als je dat leuk vindt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:30

Zeker Ja heb zelf ook een bitloos hoofdstel (jammer pas over ruim jaar in gebruik), ben dus wel benieuwd hoe ie echt goed zit.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:39

ik kan het zelf niet, maar voor de mensen die het wel doen of voor mensen met paarden met een gevoelige mond is het ideaal! als je tenminste gewoon goed je paard beheerst, mara daar gaat het hele wedstrijd rijden ook om, dus waarom niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:45

the_leOnii schreef:
als je tenminste gewoon goed je paard beheerst, mara daar gaat het hele wedstrijd rijden ook om,

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

hc

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:48

ik hoop het, dan kom ik natuurlijk kijken hè Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:46

Met de eisen die op dit moment bij het rijden aan dressuur gesteld worden, is het onmogelijk om met een paard bitloos tot hetzelfde resultaat te kunnen komen. Los van hoe een bit en bitloos werkt, is de inwerking op het paard totaal verschillend met als gevolg dat een paard waaraan vanuit dressuur eisen gesteld gaan worden vwb de gymnastisering bitloos een onbegonnen zaak is. Als je bitloos hetzelfde zou willen bereiken als rijden met bit, moet je als ruiter aanzienlijk meer in huis hebben dan een ruiter die een paard met bit rijdt. M.a.w. het is onbegonnen werk.....

Voor het simpele werk en voor recreatie is bitloos aardig. De verhalen om bitloos erin te krijgen deugen voor wat betreft dressuur in de meeste gevallen voor geen meter. Bitloos verkoopt alleen maar handig en gemakkelijk, maar als je eisen aan je paard stelt vwb dressuurwerk, dan ontbreken essentiele schakels of erger een deel van de schakels werkt bij het paard verkeerd op de bewegingsafwikkeling bij het paard in. Aan het paard worden in dat geval contra-productieve eisen gesteld, die niet goed voor het paard zijn. Dus voor een bosritje, een B proefje of een stapje hoger ala, maar echt veel verder moet je niet gaan.

Wil je perse bitloos in de dressuur rijden, dan zal je het eisenpakket en het niveau van dressuur moeten aanpassen aan de mogelijkheden die bitloos biedt bij dressuur.

Daarnaast is het ene bitloos het andere bitloos niet. Dus bepaal naast een eigen competitie ook welke bitloze optomingen gebruikt mogen worden voor dressuur.

En wat doen al die ruiters die bitloos uit willen komen, gaan die buiten beeld wel met bit rijden, omdat je het niveau bitloos anders niet haalt als je aan dressuur wedstrijden wilt meedoen. Als ruiter die bitloos rijdt, worden dressuur technisch nog zwaardere eisen gesteld ....

Bedenk dat dit dressuur met de nodige beperkingen is. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, omdat het echte niveau door relatief weinig ruiters wordt behaald.

Verdiep je eens in oefeningen waarbij stelling en buiging gevraagd wordt en hoe het paard daarbij zijn lichaam moet gebruiken. Bedenk daarbij dat hoofd en hals een essentiele schakel voor het paard is en dat verkeerde inwerking in dat gebied, verkeerde impact op de bewegingsafwikkeling van het paard heeft.....

Een paard dat alle oefeningen beheerst, kan daarna bitloos gereden worden. Als je dat daarna uitsluitend bitloos doet, komt het niveau van de oefeningen en de mate van gymnastisering lager te liggen...... Het demonstratie door een goede ruiter op een goed gereden paard zegt daarom heel weinig.

Bitloos en met bit rijden kan een kwelling voor het paard zijn. Dat ligt niet aan bitloos of met bit rijden, maar aan de ruiter.....
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-08-08 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:18

Goofy44 schreef:
Met de eisen die op dit moment bij het rijden aan dressuur gesteld worden, is het onmogelijk om met een paard bitloos tot hetzelfde resultaat te kunnen komen. Los van hoe een bit en bitloos werkt, is de inwerking op het paard totaal verschillend met als gevolg dat een paard waaraan vanuit dressuur eisen gesteld gaan worden vwb de gymnastisering bitloos een onbegonnen zaak is. Als je bitloos hetzelfde zou willen bereiken als rijden met bit, moet je als ruiter aanzienlijk meer in huis hebben dan een ruiter die een paard met bit rijdt. M.a.w. het is onbegonnen werk.....

Leg eens uit, ik ben één en al oor.

Citaat:
Voor het simpele werk en voor recreatie is bitloos aardig. De verhalen om bitloos erin te krijgen deugen voor wat betreft dressuur in de meeste gevallen voor geen meter. Bitloos verkoopt alleen maar handig en gemakkelijk, maar als je eisen aan je paard stelt vwb dressuurwerk, dan ontbreken essentiele schakels of erger een deel van de schakels werkt bij het paard verkeerd op de bewegingsafwikkeling bij het paard in. Aan het paard worden in dat geval contra-productieve eisen gesteld, die niet goed voor het paard zijn. Dus voor een bosritje, een B proefje of een stapje hoger ala, maar echt veel verder moet je niet gaan.

Persoonlijk denk ik dat de meeste ruiters niet verder komen dan dit niveau, bit of geen bit. Dat kan m.i. geen reden zijn om bitloos af te keuren/weigeren. Er zijn meerdere redenen waarom een ruiter niet verder komt of kan komen. Worden die dan ook geweigerd om te starten op wedstrijden?

Citaat:
Wil je perse bitloos in de dressuur rijden, dan zal je het eisenpakket en het niveau van dressuur moeten aanpassen aan de mogelijkheden die bitloos biedt bij dressuur.

Is dat zo? Zou de toekomst zelf niet kunnen leren wat er allemaal mogelijk is?

Citaat:
Daarnaast is het ene bitloos het andere bitloos niet. Dus bepaal naast een eigen competitie ook welke bitloze optomingen gebruikt mogen worden voor dressuur.

Klopt.

Citaat:
Bedenk dat dit dressuur met de nodige beperkingen is. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, omdat het echte niveau door relatief weinig ruiters wordt behaald.

Precies, er wordt hen niets in de weg gelegd.

Citaat:
Verdiep je eens in oefeningen waarbij stelling en buiging gevraagd wordt en hoe het paard daarbij zijn lichaam moet gebruiken. Bedenk daarbij dat hoofd en hals een essentiele schakel voor het paard is en dat verkeerde inwerking in dat gebied, verkeerde impact op de bewegingsafwikkeling van het paard heeft.....

Stelling *check Nancy* niet mis mee...
Afbuiging *check Nancy* niet mis mee...
Halsstrekken *check Nancy* niet mis mee...
Gangen *check Nancy* is ruimer geworden...

Kan zijn dat ik iets verkeerd begrijp, met andere woorden leg eens uit wat je precies bedoeld. Meer details graag.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:26

Hm, lees het nog eens door en krijg de indruk dat een bit voor sommigen werkt als een toverstaf. Net alsof daar alles vanaf hangt hoe je paard nu wel of niet loopt.

Zou dat nu tussen de oren van de mensen zitten of ehhhh..............