lorvxy schreef:Maar dat vind ik heel wat anders, dat doe ik ook vaak. Ook tijdens de training vraag ik af en toe iets meer stelling, of stelling in een wat lagere houding, daarmee rek je de spieren die voor buiging en stelling zorgen juist goed, waardoor hij soepeler wordt.
Bij LDR rek je dan dus de rugspieren. Uiteraard horen die spieren mooi op lengte te blijven, maar ze zorgen in combinatie met de buikspieren er juist voor dat het achterbeen kan ondertreden,dmv bekken kantelen, en het paard zich kan oprichten. Als je dus een poosje zo diep rijdt, lijkt het mij dat het achterbeen er juist niet onder kan komen, het bekken kan immers niet kantelen omdat er al maximale rek op de spier staat.... Of denk ik nu heel erg fout?
Het wordt een beetje gokwerk want ik ben geen deskundige op dit gebied.
ik denk dat het bekken wel kan kantelen (eigenlijk moet het bekken meer kantelen dan normaal omdat de voorkant ook meer gebogen is) maar dat het is logisch om te veronderstellen dat het meer kracht kost. in die zin zou het dus gebruikt kunnen worden om de achterhand nog sterker te maken. In deze lijn doorredenerend is het goed voor te stellen dat deze oefening dus alleen door de topatleten onder de paarden gedaan kan worden, omdat het voor het doorsnee sportpaard inderdaad onmogelijk wordt om het bekken te kantelen en dan is de oefening dus zinloos.
(n.b. ik redeneer slechts wat ik denk dat er gebeurt; ik geef geen mening want ik ben er nog niet uit of dit goed is voor een paard. maar als je 3 x naar goud rijdt met 2 verschillende paarden, weet je vast wel wat je doet)