kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

AafkeB

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:46

Saskiaatje schreef:
Anky heeft drie keer achter elkaar de OS gewonnen. Zij weet vást wel wat ze doet. En zelfs al zou het zo slecht zijn om op 'haar manier' te trainen, dan zou dit zeker terugkomen in haar proeven. En ik zie totaal geen spanning bij haar paard.

Oh nee, moet je die staart van Salinero eens zien (is natuurlijk met een injectie op te lossen zodat de staart tijdelijk lam komt te liggen) Dit is het enigste verzet wat hij nog kan geven. Voor de rest een gebroken paard die weet dat ie geen kant op kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:49

Vind je??????????? Ik vind dit nogal een domme uitspraak Lachen Salinero heeft al meningmaal laten zien dat hij alle kanten behalve de goede op kan gaan als hij dat wil Lachen Lachen

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:51

ik snap niet dat mensen zo rijden !
volgens mij zijn dat niet echte paardenliefhebbers hoor :@

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:58

Ik zeg: JA! Heel erg incidenteel. Soms kijk ik waar mijn paard allemaal heen kan met zijn hoofd tijdens het rijden. Links, rechts, naar beneden, omhoog, neusje eruit, neusje er teveel in. Gewoon een seconde ofzo, om te kijken of ik hem in kan stellen waar ik wil.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:19

KiWiKo schreef:
Vind je??????????? Ik vind dit nogal een domme uitspraak Lachen Salinero heeft al meningmaal laten zien dat hij alle kanten behalve de goede op kan gaan als hij dat wil Lachen Lachen

Het bewijst in ieder geval dat ze absoluut niet weet hoe een gebroken paard eruit ziet.... Tong uitsteken
Een gebroken paard gaat helemaal geen kant meer op, loopt niet meer, en doet zeker geen oefeningen zoals Salinero.
Hier gaat het gezegde: "ik roep maar wat zonder enige kennis van zaken" duidelijk op.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:45

horseyfries schreef:
KiWiKo schreef:

Het bewijst in ieder geval dat ze absoluut niet weet hoe een gebroken paard eruit ziet.... Tong uitsteken
Een gebroken paard gaat helemaal geen kant meer op, loopt niet meer, en doet zeker geen oefeningen zoals Salinero.

'Cowboys' braken hun paard door één van de voorbenen vast te binden en ze op die manier te beleren, eerst breken en daarna verder.
Citaat:
Hier gaat het gezegde: "ik roep maar wat zonder enige kennis van zaken" duidelijk op.

Natuurlijk... OK dan! (heb je iets te verliezen ofzo dat je zo schopt?)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:49

horseyfries schreef:
StephanieHC schreef:
Ik denk dat ik naast het paard lig als ik lorna ooit met de kin op de borst zou rijden. Het is gewoon onnodig gekloot met je paard Koe

Waarom zou je naast je paard liggen? Als je je paard op alle momenten kan laten nageven en ontspannen in alle mogelijke houdingen, dan zou dit ook mogelijk moeten zijn. En gaat je paard gek doen, dan is het eerste wat je je moet afvragen: doe ik het wel goed? Vraag ik het wel op de juiste manier? Blijkbaar is je paard dan niet zo nageeflijk als jij denkt als je hem alleen boven een bepaalde grens zonder problemen kan rijden. En dan is dus de vraag of het wel onnodig gekloot is, of dat jij een heel stuk nageeflijkheid mist wat je verbergt door er niet aan te komen en te zeggen dat het "onnodig gekloot is".

Met kin op de borst versta ik dus altijd nog dat je je paard dwingt om omlaag te lopen. En dat is wel het laatste wat ik wil, en lorna zou zich dan dus verzetten. Dat naast het paard liggen was niet letterlijk bedoeld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:07

Je hoeft een paard niet te dwingen, ik hoop dat jij begrijpt wat nageven op druk is en inziet dat als je paard dat goed is aangeleerd, je zonder problemen je paard met de kin op de borst kan laten lopen en dat hij daarin ook nog ontspannen kan zijn omdat hij daar juist geen druk krijgt omdat dat de plaats is waar je op dat moment ontspant.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:10

Zo'n foto van Anky is een momentopname. Er zal ongetwijfeld weer een fotograaf die anti-rollkur is, drie kwartier hebben liggen wachten op dit moment.

Ik rek trouwens ook weleens met mijn paard. Niet naar de borst maar zijwaarts, met zn neus tegen zn ribben. het lijkt me echt niet verkeerd om af en toe eens maximaal te rekken. In het begin kwam hij nog niet zo heel ver maar hij komt steeds verder.

dit doe ik overigens aan de hand, niet door aan een teugel te trekken maar door een snoepje bij zn ribben te houden. en óf hij wil buigen! Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:13

AafkeB schreef:
'Cowboys' braken hun paard door één van de voorbenen vast te binden en ze op die manier te beleren, eerst breken en daarna verder.

En wat hebben cowboys met Salinero te maken? De uitdrukking "een paard breken" heeft te maken met zadelmak maken en niets met Salinero en LDR rijden.
Een gebroken paard in de zin van "kapot gereden, willoos" is een paard wat niet meer wil lopen, je kunt ze op menige manege zien. Salinero is het andere uiterste van zo'n paard, het is een macho met een eigen wil die alleen dankzij het vakmanschap van Anky zijn krachten in goede banen laat leiden. Dat is gewoon totaal iets anders. "Schoppen" is trouwens wat jij doet, jij doet nogal boute uitspraken over Salinero die op geen enkele manier onderbouwd worden. Waarmee mijn gezegde alleen maar meer bewezen wordt door je.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:15

Als oprekmethode zie ik geen probleem in een kin naar de borst brengen. Dit hoeft helemaal niet onder dwang te gaan. Een soepel paard heeft er geen enkele moeite mee zijn kin daar te brengen. Het is geen goede houding om in te trainen naar mijn mening, maar in mijn training buig ik veel, en kijk dus ook af en toe of hij zijn hoofd kan hebben waar ik wil, en hoe soepel hij is Lachen.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:20

beantsje schreef:
Zo'n foto van Anky is een momentopname. Er zal ongetwijfeld weer een fotograaf die anti-rollkur is, drie kwartier hebben liggen wachten op dit moment.

Ik rek trouwens ook weleens met mijn paard. Niet naar de borst maar zijwaarts, met zn neus tegen zn ribben. het lijkt me echt niet verkeerd om af en toe eens maximaal te rekken. In het begin kwam hij nog niet zo heel ver maar hij komt steeds verder.

dit doe ik overigens aan de hand, niet door aan een teugel te trekken maar door een snoepje bij zn ribben te houden. en óf hij wil buigen! Clown

Maar dat vind ik heel wat anders, dat doe ik ook vaak. Ook tijdens de training vraag ik af en toe iets meer stelling, of stelling in een wat lagere houding, daarmee rek je de spieren die voor buiging en stelling zorgen juist goed, waardoor hij soepeler wordt.

Bij LDR rek je dan dus de rugspieren. Uiteraard horen die spieren mooi op lengte te blijven, maar ze zorgen in combinatie met de buikspieren er juist voor dat het achterbeen kan ondertreden,dmv bekken kantelen, en het paard zich kan oprichten. Als je dus een poosje zo diep rijdt, lijkt het mij dat het achterbeen er juist niet onder kan komen, het bekken kan immers niet kantelen omdat er al maximale rek op de spier staat.... Of denk ik nu heel erg fout?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:02

AafkeB schreef:
horseyfries schreef:

wie schopt waar nou???? jij skupt tegen anky aan......... jalours????

en ik zie liever 10 salinero's met hun kin op de borst dan 1 westernpaard op een internationale hoor.........

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:23

lorvxy schreef:
Maar dat vind ik heel wat anders, dat doe ik ook vaak. Ook tijdens de training vraag ik af en toe iets meer stelling, of stelling in een wat lagere houding, daarmee rek je de spieren die voor buiging en stelling zorgen juist goed, waardoor hij soepeler wordt.

Bij LDR rek je dan dus de rugspieren. Uiteraard horen die spieren mooi op lengte te blijven, maar ze zorgen in combinatie met de buikspieren er juist voor dat het achterbeen kan ondertreden,dmv bekken kantelen, en het paard zich kan oprichten. Als je dus een poosje zo diep rijdt, lijkt het mij dat het achterbeen er juist niet onder kan komen, het bekken kan immers niet kantelen omdat er al maximale rek op de spier staat.... Of denk ik nu heel erg fout?

Het wordt een beetje gokwerk want ik ben geen deskundige op dit gebied.
ik denk dat het bekken wel kan kantelen (eigenlijk moet het bekken meer kantelen dan normaal omdat de voorkant ook meer gebogen is) maar dat het is logisch om te veronderstellen dat het meer kracht kost. in die zin zou het dus gebruikt kunnen worden om de achterhand nog sterker te maken. In deze lijn doorredenerend is het goed voor te stellen dat deze oefening dus alleen door de topatleten onder de paarden gedaan kan worden, omdat het voor het doorsnee sportpaard inderdaad onmogelijk wordt om het bekken te kantelen en dan is de oefening dus zinloos.

(n.b. ik redeneer slechts wat ik denk dat er gebeurt; ik geef geen mening want ik ben er nog niet uit of dit goed is voor een paard. maar als je 3 x naar goud rijdt met 2 verschillende paarden, weet je vast wel wat je doet)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:26

Beantsje gaat door voor de koelkast Haha! Haha! Haha!

juist door de oprekkende bovenlijn moet het bekken gekanteld worden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:26

AafkeB schreef:
Saskiaatje schreef:
Anky heeft drie keer achter elkaar de OS gewonnen. Zij weet vást wel wat ze doet. En zelfs al zou het zo slecht zijn om op 'haar manier' te trainen, dan zou dit zeker terugkomen in haar proeven. En ik zie totaal geen spanning bij haar paard.

Oh nee, moet je die staart van Salinero eens zien (is natuurlijk met een injectie op te lossen zodat de staart tijdelijk lam komt te liggen) Dit is het enigste verzet wat hij nog kan geven. Voor de rest een gebroken paard die weet dat ie geen kant op kan.

Kom op zeg, meen je dit nou?

Denk je werkelijk dat 600kg puur spieren die ook nog eens een krachttraining van hier tot in timboektoe gekregen heeft nérgens naar toe kan? Als Sali vind dat Anky het niet goed doet, dan trekt ie er gewoon op zn eentje op uit op zoek naar een ander baasje Haha! Toen hij de prijsuitreiking eng vond vanwege de muziek enz (geef hem eens ongelijk) trok ie er toch ook op uit? Nergens meer naar toe kunnen he? Geloof dat jij jezelf en de mensheid een beetje overschat Haha! Wij mensen kunnen enkel op paarden rijden omdat ze het ons toelaten, je kan ze echt niet "hulpeloos" noemen of "nergens naar toe kunnend" Knipoog En dat van die cowboys, ik vraag me af wat dat met Sali of kin op de borst te maken heeft? Dan ontneem je het paard zijn enige manier om zich te verdedigen nl zijn benen ofwel: het niet kunnen lopen. Een paard met de kin op de borst kan nog altijd heuuul hard lopen Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:30

ach jongens we hebbe aan het paard van isabelle Werth toch wel gezien dat ze nog best ergens naartoe kunnen?

Staart zwaaien is idd niet ok maar in de piaffe moeten ze toch wat met de staart zwaaien voor de balans. Da's dus anders dan in je eigen Lproefje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:31

ook dat Haha! Haha! Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:34

waar blijft de koelkast nou?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:37

Ik hoef Uviana echt niet te dwingen .... dan gaat ze regelrecht de verzet in en straft ze me af .... Ik rij haar op een licht teugeltje en de rest doet ze helemaal zelf ....

Heb liever dat ze lekker met haar koppie omlaagt rijd dan de rollkurr bethode ....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:38

@ beantsje Haha! je moet even wachten op fred de prijzen s..t Haha! Haha! Haha! Haha!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:28

beantsje schreef:
ach jongens we hebbe aan het paard van isabelle Werth toch wel gezien dat ze nog best ergens naartoe kunnen?

Staart zwaaien is idd niet ok maar in de piaffe moeten ze toch wat met de staart zwaaien voor de balans. Da's dus anders dan in je eigen Lproefje.

helaas had warum nicht wel een piaff van een konijn! Achterbeen gebruik gaat gezien resultaten van de piaff van anky en isabelle er niet op vooruit Nagelbijten / Gniffelen voornamelijk de piaff die warum nicht liet zien was aangeleerd als een kunstje en was totaal geen sprake van verzameling. Daarbij was er een schimmel van Korelova die wat dat betreft een goede piaff liet zien! Dat paard bracht zn achterhand er tenminste onder. Die van isabelle totaal niet!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:55

Isabell heeft nog nooit met Warum nicht aan de olympische spelen meegedaan.
Het was Satchmo, en inderdaad heeft hij geen goede piaff.
De piaff van Salinero daarentegen is nog altijd super.

ik_elvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:59

ik rij absoluut niet met kin op de borst! alleen al het idee om het te doen..

Anky heeft van haar moeilijkste oefeningen haar succes van gemaakt heb ik ooit gehoord.. daarom scoort ze zo goed op piaffe enzo Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:15

Nee, nooit. Het rijden op de borst heeft mijns inziens geen enkel nut. Bovendien ziet het paard dat niks meer en wordt zijn luchtweg ingeknikt zodat hij minder goed kan ademhalen. Ik kan het echt niet diervriendelijk vinden. Neus op de loodlijn is voor mij rond zat. Het gaat er maar om dat het paard zijn rug en achterhand goed gebruikt / kan gebruiken, en dit kan met de neus op de loodlijn.