2 x perdag rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:35

Als we een belangrijke wedstrijd hebben trainen mijn trainers mijn paarden overdag 1x 1.5 uur en train ik ze nog eens soms een uur en soms 1.5 uur als ik van school kom.

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:07

Ik vind dat dat best kan, ik ben een paar naar ponyparkcity geweest in collendoorn
en daar laten ze shetlandpony's 6 uur lopen nou sommige zijn super dik maar die houden dat nog wel vol
op een paar rust uurtjes na :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:09

het kan prima hoor :j

maar heb niet het idee dat paarden er beter van worden :=

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:09

Ik vindt dat het best kan, op maneges lopen de paarden toch ook zo'n 3/4 uur?
Het is niet mijn voorkeur, maar het moet mogelijk zijn voor een gezond paard :)

juf_esther

Re: 2 x perdag rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:46

Ik vind het echt geen probleem, deed het vroeger regelmatig. Je merkt het denk ik ook gauw genoeg aan je paard. Zolang je veel afwisselend werk doet lijtk het me voor je paard juist erg leuk.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:17

Als je paard eraan gewend is, dus regelmatig 2 keer op een dag getraind wordt, waarom niet ?
Maar ik vind het wel oneerlijk, als een paard 1 keer per dag getraind wordt, en dat al heel zn leven lang, en daarna ineens de rest 2 keer per dag moet trainen, dat moet gewoon fatsoenljik opgebouwd worden :)
Verder, je kijkt neem ik aan ook naar hoe je paard het doet, paard kan zelf het beste aangeven wat hij ervan denkt, grootste vraag is meestal: Heeft de ruiter het door.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:22

Mijn instructrise zegt altijd dat je beter 2x kort als 1x lang kan trainen (en al helemaal voor m'n atrose-poot-paardje).
Maar ik zou zelf geen zin hebben 2x te rijden per dag. Overigens kan het nog wel eens voorkomen dat ik haar 's ochtends in de molen heb gezet (20/30min) en dan 's middags nog eens ga rijden.. Maar dat is toch anders, de molen is geen zwaar werk voor ze

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:39

ik longeer mijn paard regelmatig eerst en ga dan later op de dag rijden. S zomers ga ik weleens s avonds buiten rijden.

2x rijden gebeurt weinig al zou dat met mijn paard (1 met energie voor 1000) makkelijk kunnen. Rij soms namelijk ook 1.5/2uur.

Ik denk alleen niet dat qua spieren het paard sneller vooruit gaat. Spieropbouw kost tijd.. Maar conditioneel en voor loswerken/proefgericht rijden zou het een prima oplossing zijn..

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:54

Je moet wel kijken naar de energie van het paard, en hoe oud die is.
Ik zou het persoonlijk niet doen, ze is nog jong en ik wil der niet teveel belasten

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:30

Het zou best kunnen. Maar het is niet mijn voorkeur.
Ik heb bij iemand op stal gestaan die wou ook het liefst dat haar haflinger 2x per dag gereden zou worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:43

Je kunt best 2x per dag rijden, maar 2x per dag tráinen is wat anders ;) Na een krachttraining (dressuurtraining) hebben de spieren een hersteltijd nodig van ong. 24 uur. Dat betekent dat je pas na 24 uur supercompenseert, dus de spieren opbouwt. Als je tussendoor nog een intensieve training gaat doed, heb je de supercompensatietijd niet, zijn de spieren nog niet goed hersteld, en bouw je dus niet op.
Een rustig buitenritje kan er nog wel bij op een dag ;)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:00

Het kan prima. zelf zou ik het alleen niet snel doen.
Ik zou dan liever gelijk een langere training ofzo geven. :)

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:46

het kan gewoon hoor :)!
maar er zijn ook nog genoeg andere leuke
dingen te doen met je paardje

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:12

Afhankelijk van het ras/type pony dat je rijdt is twee keer per dag rijden helemaal niet veel.

Maar je hebt het over 2 keer per dag trainen, en als dat betekent bv 2 x een uur dressuurmatig werk in een bak, onder het zadel, dan kan dat wat saai worden voor jullie allebei, lijkt me.

Waarom niet lekker 's morgens een buitenritje en 's middags een uur trainen in de bak (of andersom) en zo af en toe een longeer-sessie er tussendoor...

Veel paarden die dag en nacht op stal staan en 4 keer per week een uurtje gereden worden, zouden tekenen voor zo'n rooster :9

KimEentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 17:34

Ik denk als je 2 keer per dag rijdt dat je niet 2 keer zoveel beter gaat rijden. Want het heeft ook tijd nodig om nieuwe oefeningen te laten inwerken. Ik zou eerder een boek over goed paardrijden lezen, in de tijd dat jij wilt rijden. En als je conditie wilt opbouwen zou ik gewoon met mijn paard aan de hand gaan wandelen want daar krijg je zelf ook een beter conditie van. Je ziet ook dat de paarden zoals die van Anky niet meegaan tot oude leeftijd voor een paard, omdat ze op een gegeven moment gewoon last krijgen van gewrichten en dat soort blessures. Dit komt omdat ze zoveel moeten lopen.

Als je toch 2 keer per dag wilt rijden, ga dan 1 keer per dag rustig ontspannen rijden, en de andere keer zet je je pony wat meer bovenin *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:00

zebra_zorro, waarom zou het van het ras afhankelijk zijn of 2x veel is of niet?

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:13

Het kan wel denk ik,
op manege's lopen ze ook zo'n 3 uur per dag.
gewoon rustig opbouwen.
maar ik zal er zelf niet voor kiezen.

kimspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:41

Van de zomer zeker..
op wedstrijd moet je ook wel eens 2, of zelfs 3x rijden..
dus om dat thuis ook even te doen, kan zeker geen kwaad...maar dan
eerder van de zomer :+

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:42

ik vind 2 keer niet nodig hoor. ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:42

op wedstrijd is trouwens wel wat anders ja, maar gewoon normaal rijden niet ;)

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:45

ik rij in de zomer meestal 2x per dag (zomervakantie) sochtends ff zonder zadel lekker stappen en savonds gewoon lekker trainen! als ik dan een x 1x reed was me haffie de volgende dag een bommetje qua energie!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:19

Het kan best hoor! Ik ken zat mensen die doen dat, en natuurlijk kijk eens naar die manege paarden die lopen al gauw 3 uur soms. Waarom zouden pension paarden dat niet kunnen, ze moeten der waarschijnlijk (net als manegepaardjes) eerst aan wennen..

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:32

Het kan altijd, maar ik zou het niet doet. Als je jouw paard gewoon anderhalf uur hard aan het werk zet en hij doet zijn best waarom zou je dan nog een uur moeten? Je moet bedenken wat je ermee wilt bereiken. Is hij echt veeel te druk en heeft hij veel te veel energie dan kun je het overwegen.

Zarahk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:56

Het ligt inderdaad helemaal aan je paard of je het daadwerkelijk zal doen, maar het kan zeker!

Ik vind het ook van belang of ze veel binnen staan of niet, dan is voor mij de reden groter om ze zoveel mogelijk te prikkelen, als ze niet buitenkomen en/of weinig contact hebben met anderen, dan is meer rijden zelfs lekker voor ze.

Bovendien loopt een paard in de natuur dag en nacht, dus je hoeft niet snel bang te zijn dat je een paard overbelast..... Een rustige opbouw is natuurlijk wel van belang!

Elisa_Nemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:40

Het is mijn voorkeur niet.. Maar, als je bijvoorbeeld endurance gaat doen, is het handig dat je paard een goede conditie heeft..
maar, kijk naar manege pony's en pony's uit ponyparkcity.. Die rijden ook BEST WEL VEEL per dag...
*D *D 8-) 8-)