Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammie schreef:En hc wat vond je van "Het dressuurpaard" (niet geschreven door anky btw) Rijp voor de openhaard?
tessii1991 schreef:maar ik denk wel als iemand anders erop stapt dat die zeker 2 weken nodig heeft om er een beetje fatsoenlijk op te kunnen rijden. Dus nageeflijk en ontspannen.
jasmijn78 schreef:[Maar een paard dat altijd goed getraind is, goed door zijn lijf wordt gereden, goed/netjes aan de hulpen staat .
jasmijn78 schreef:tessii1991 schreef:maar ik denk wel als iemand anders erop stapt dat die zeker 2 weken nodig heeft om er een beetje fatsoenlijk op te kunnen rijden. Dus nageeflijk en ontspannen.
Als een paard altijd/jarenlang op een verkeerde manier is gereden, vastzit oid, dan heb je inderdaad wel een paar dagen nodig of zelfs wel enkele weken om hem goed door zijn lijf te laten lopen. Wat een ruiter al jaren fout doet met een paard, lost een andere ruiter simpelweg niet op in 1 uurtje.
Maar een paard dat altijd goed getraind is, goed door zijn lijf wordt gereden, goed/netjes aan de hulpen staat zou zo weg moeten lopen met een goede ruiter, zelfs met een wat mindere ruiter. Nagevelijk en ontspannen en al. Zo niet, is hij niet goed getraind, of is de ruiter wel heel erg slecht.
Huertecilla schreef:jasmijn78 schreef:[Maar een paard dat altijd goed getraind is, goed door zijn lijf wordt gereden, goed/netjes aan de hulpen staat .
...en voldoende afgestompt is![]()
hc
Huertecilla schreef:Even een link naar een site uit nota bene hoofdstroom paardrijden in nl.....
http://www.dezilverstadruiters.nl/websi ... ijden.html
Het 9de punt onder
Wat je moet weten als je gaat paardrijden:
- Paarden hebben een onzichtbare cirkel om zich heen: hun privé-gebied. Paarden accepteren binnen hun privé-omgeving geen vreemden of anderen die ze niet aardig vinden of die zich niet op de juiste manier gedragen. Bij een paard is die privé-omgeving ongeveer een paardlengte (2 meter).
Vertaal dit naar een paard dat een hechte band met één persoon heeft. Dat veel paarden afgeleerd hebben paard te zijn maakt geen regels voor paarden die wel paard zijn.
hc
Kuggur schreef:Mijn opinie is dat een paard in zijn africhting een dermate goed vertrouwen in het verschijnsel "mens" moet hebben gekregen dat hij in principe door iedere ruiter bereden moet kunnen worden. .
SparklingApp schreef:maar kan me niet voorstellen
Huertecilla schreef:Míjn opinie is dat een paard erbij gebaat is geen stress te hebben van ´mens´en dus baat heeft bij niveau 1.
Bij de andere toleranties zie ik geen voordeel voor het paard.
tessii1991 schreef:Sorry maar vind dit een ontzettend rare opmerking, ik heb gewoon les en ben van de zomer in Ermelo geweest, niemand die mij erop heeft gewezen dat ik ontzettend slecht bezig ben.
En weet zelf heus wel dat ik gewoon goed bezig ben met mijn paard.
SparklingApp schreef:Het blijft terug keren dat mensen die nog nooit zo een innige band met een paard hebben gehad, zodat dat paard alleen die persoon graag op zijn rug heeft, zich niet voor kunnen stellen dat dat bij anderen wel zo kan zijn..
jasmijn78 schreef:Grappig dat je mijn opmerking direct interpretereert als een aanval op jouwSparklingApp schreef:Het blijft terug keren dat mensen die nog nooit zo een innige band met een paard hebben gehad, zodat dat paard alleen die persoon graag op zijn rug heeft, zich niet voor kunnen stellen dat dat bij anderen wel zo kan zijn..
Ik heb zeker een innige band met mijn paarden.
SparklingApp schreef:Ik denk dat daar een heel verschil zit tussen het accepteren van in dit geval een nieuwe leider of het verkrijgen van een innige band....