[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opaal

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:32

ricy schreef:
hoe durf jij dit te schrijven!!!!!!!

aerdenhout1 schreef:
IK durf bijna niet te reageren, maar ga het toch doen!
Als ze mij, met een verstuikte voet met een geweer op mijn kop gericht, zouden vragen om te rennen....reken maar dat ik liep, hard en niet kreupel ook!
Als je een paard met een zweep tussen de oren voorwaarts moet houden...loopt het paard! Heeft geen idee meer dat hij kreupel is, maar rent eigenlijk in paniek en probeer te overleven.
Sorrie, maar zag vanmiddag weer een van mijn pensionklanten door de baan gaan op deze manier, met een paard dat zijn rug totaal wegdrukt en een hoofd in de hemel.
Ik snap er nog steeds geen hout van en hoop echt dat ze binnenkort toch gaan inzien dat dit niet gaat werken.

Misschien moet ik er bij vertellen dat 2 van deze mensen tot voor kort wedstrijden reden en hun puntjes haalden, en de osteophaat niets niets kon vinden! paarden waren dus keurig recht en hadden geen rugprobleem!
Nu zie ik 2 paarden die met hun kop in de lucht zonder impuls door de baan gaan! Geef mijn portie maar aan fikkie!

De stalgenoot? Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:08

Ik heb eens een les van een leerling van adb gezien bij een vriendin van mij, zij had zich dit aan laten praten door weer wat mensen om dat haar paard atactisch is.
Zij nodigde mij uit omdat mijn paard artrose heeft en ook dat kon hij genezen.
De les begon en haar paard moest al snel over zijn tempo lopen veels te gejaagd, daardoor ging hij met zijn hoofd omhoog en dat gaf een onrustig beeld af en toe zakte ze uit zichzelf even terug in haar gewende draf en dan gaf die na.
Maar dan moest ze weer sneller dus hoofd weer omhoog en weer jagen.
Het zag er totaal niet prettig uit en mijn vriendin vond het niet fijn rijden en ook haar paard was heel gespannen hierdoor.
Ze is na een half uurtje gestopt.
Ondertussen zat ik naast het vriendinnetje van de instructeur en we hadden het over mijn pony die artrose heeft en ze beweerde zonder blikken of blozen dat met de adb methode de artrose van mijn pony over kan gaan en ik zei dat dat onzin is.
Ik zei dat iedereen die zich een beetje verdiept weet dat artrose niet te helen is, het is slijtage.
Toen stond ze op en liep weg, ik geloof dat ik haar theorie door mekaar heb gegooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:35

Je hebt in ieder geval het woeste geloof in een wonder verwoest, foei you Knipoog.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:14

jesito schreef:
Ik heb eens een les van een leerling van adb gezien bij een vriendin van mij, zij had zich dit aan laten praten door weer wat mensen om dat haar paard atactisch is.
De les begon en haar paard moest al snel over zijn tempo lopen veels te gejaagd, daardoor ging hij met zijn hoofd omhoog en dat gaf een onrustig beeld af en toe zakte ze uit zichzelf even terug in haar gewende draf en dan gaf die na.
Het zag er totaal niet prettig uit en mijn vriendin vond het niet fijn rijden en ook haar paard was heel gespannen hierdoor.
Ondertussen zat ik naast het vriendinnetje van de instructeur en we hadden het over mijn pony die artrose heeft en ze beweerde zonder blikken of blozen dat met de adb methode de artrose van mijn pony over kan gaan en ik zei dat dat onzin is.

Ik zei dat iedereen die zich een beetje verdiept weet dat artrose niet te helen is, het is slijtage.
Toen stond ze op en liep weg, ik geloof dat ik haar theorie door mekaar heb gegooit.

Inderdaad dikke onzin! Goed dat je een weerwoord gaf, want dat is een maffe manier van antwoorden. Het feit dat ze niet de discussie met je aan gaat, zegt mij genoeg.
Vreemd dat ze dat paard van je vriendin zo over de kop jagen. Vaak is het wel zo dat hoe hoger het tempo, hoe minder de kreupelheid opvalt. Misschien was dat haar uitgangspunt?

Ik heb zo'n 4 jaar terug ooit wat lessen gezien van AdB. Hij legde wat uit over de houding van de ruiter op het paard en dat dat erg belangrijk was. (Niks nieuws, dacht ik nog.)
Verder staat het me niet bij dat de paarden echt fantastisch gingen lopen bij hem. Helaas waren het ook alleen maar gezonde (voor zover je dat met het blote oog kunt beoordelen) paarden daar. Ik had graag een probleemgeval gezien.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:08

Ik heb zo'n probleemgeval, gevoelige rug, gaat snel vast zitten. Nu ik op deze manier rijd is de rug lekker los, beter bespierd en loopt ze niet meer onregelmatig.
Ik keek er eerst ook sceptisch naar maar nu ik zelf verbetering zie bij mijn paard geloof ik wel dat het bij sommige paarden goed is.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:25

Fijn dat jouw paard er mee vooruit gaat. Hoe lang heeft het ongeveer geduurd voordat ze niet meer onregelmatig was?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:32

Ik durf het haast niet te zeggen want ik geloofde zelf ook niet dat het hierdoor kwam, maar na een paar weken zag je al vooruitgang en 2 maanden later liep ze regelmatig en een stuk rechter terwijl ze jaren onregelmatig heeft gelopen en behoorlijk scheef, ondanks goede instructie. Ik heb er zelfs aan gedacht om haar af te laten keuren zo beroerd ging het.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:51

Heb een paar keer een clinic van hem gevolgd maar ben er duidelijk niet kapot van. Heel veel van was AdB zegt is gebaseerd op de klassieke dressuur; vele goede instructeurs kunnen je dit ook leren. Daar is niets mis mee maar hij doet er zo verschrikkelijk arrogant over. (Helaas zijn er ook veel minder goede instructeurs waarbij het paard niet over de rug gereden wordt en letterlijk in de krul getrokken.) In de clinics waarin ik mee reed reden merendeels recreatieruiters op boshobbelpaarden mee, inclusief bitloos. Daar was hij erg aardig tegen maar met mij "met m'n dure sportpaarden" (was wel niet zo, de eerste was gered van de slacht) had hij niet veel op. Mijn paarden waren dan ook niet stokkreupel, of helemaal scheef en renden niet weg met een holle rug. Ik kwam er gewoon om bij te leren en zo eventuele problemen te voorkomen. Helaas ben ik in geen van beide clinics aan rijden toegekomen. De meeste tijd ging voorbij met het verkondigen van zijn stokpaardjes en daarna pakte hij mijn paarden aan de dubbele longe en joeg ze vooruit. Hij had in die zin wel gelijk dat ik toen mijn paard nog onvoldoende voorwaarts had en met veel te weinig impuls reed. Bij mijn nieuwe instructrice komen diverse van zijn punten wel terug. Zo rijd ik regelmatig even met contrastelling, rijden we zo min mogelijk op de hoefslag etc.

Mijn vriendin die de clinics organiseerde kan wel erg goed overweg met zijn methode. Hij is trouwens ook erg enthousiast over haar. Inmiddels geeft ze zelf ook les volgens de AdB methode en ik ben ervan overtuigd dat ze het goed doet en dat er veel mensen baat bij hebben. Het is zoals sommige mensen zeggen: vergeet het goeroe-achtige maar ga een keer kijken of lessen en pik eruit waar je denkt dat je wat aan hebt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:14

@ blue_sky helemaal mee eens, pik eruit waar je denkt wat aan te hebben.
Heb zelf nu 2x clinic bij m gereden en mijn paardje ging super lopen. werk nu veel met contrastelling e.d.
Heb zelf nog niet 1 paard over zijn temp gejaagd zien worden, maar waar hij de laatste keren dat ik hem gezien heb steeds op hamerde was t gebrek aan goede instructie. Persoonlijk vind ik echt dat hij daar een punt heeft, want hetgeen hij zegt gaat idd allemaal terug op de klassieke dressuur met misschien een beetje een eigen draai eraan.
Voor die van mij is dit op het moment super, maar weet nu al dat ik over een poosje misschien wel weer verder moet gaan kijken. Maar heel belangrijk is wel te willen blijven leren en idd overal een graantje mee te pikken

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:30

jesito schreef:

Paarden die ataxtische zijn willen hun lendenen niet gebruiken en is daarom soms niet verkeerd deze paarden tijdelijk wat tempo's hoger te rijden om ze uit te nodigen dit wel te gaan doen.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:45

dejavu schreef:
Ik heb zo'n 4 jaar terug ooit wat lessen gezien van AdB. Hij legde wat uit over de houding van de ruiter op het paard en dat dat erg belangrijk was. (Niks nieuws, dacht ik nog.)

Niks nieuws idd maar kijk eens goed om je heen, wat zie je dan? Ik heb dit gisteren (naar aanleiding van dit topic) dus maar weer eens gedaan bij ons op stal. Ik sta op een stal waar 90% dressuur gereden wordt waarvan bijna alles op wedstrijd niveau. Ben serieus gaan kijken langs de bakrand hoe iedereen rijdt en vooral hoe ze daarbij zitten.....om te janken dus weer! Echt meer dan de helft zit gewoon super scheef op zijn paard! Zadels liggen scheef naar links of rechts en maar klagen dat de paarden geen buiging aan willen nemen. Ook geloof ik niet dat mensen dit voelen of bewust mee bezig zijn. Jaha....met het rechtop zitten, tenen naar binnen en hakken uitgedrukt maar voelen of weten ze dat ze meer op links of rechts zitten? Ik denk van niet.....daar moet je jezelf namelijk goed op concentreren om hier van bewust te zijn. Maak vanavond je ene beugel maar eens korter dan de anderen, vanavond voel je dit, overmorgen ook nog maar na een week ben je hier aan gewend en zal je dit alleen gaan merken als iemend anders je hier op wijst. Hoeveel mensen rijden er eigenlijk al niet met ongelijke beugels, nou dan zit je gewoon scheef.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:47

Die eigen draai van De Bodt had nu juist niet gemoeten.

Opaal, paarden die atactisch zijn, kunnen hun achterlijf niet goed gebruiken omdat daar een probleem is ontstaan in de zenuwbanen. Uitnodigen om hun lendenen te gebruiken is heel erg goed, maar helaas vaak niet afdoende. Ook ataxie is in zeer veel gevallen ongeneeslijk en wordt langzaam maar zeker steeds ernstiger.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:56

ik ben echt geen fan van AdB
ik zie enkel paarden met het hoofd in de lucht en een weggedrukte rug door de baan gaan. hij praat tegen het publiek over de klant die op dat moment in de baan is en als je hem daarop aanspreekt, wordt ie kwaad.
het is een omhooggevallen arrogante belg die zichzelf en zijn methode geweldig vindt.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:58

Lovely schreef:
Die eigen draai van De Bodt had nu juist niet gemoeten.

Opaal, paarden die atactisch zijn, kunnen hun achterlijf niet goed gebruiken omdat daar een probleem is ontstaan in de zenuwbanen. Uitnodigen om hun lendenen te gebruiken is heel erg goed, maar helaas vaak niet afdoende. Ook ataxie is in zeer veel gevallen ongeneeslijk en wordt langzaam maar zeker steeds ernstiger.

Ik weet er alles van, heb mijn vorige paard er voor weggebracht! Heb daarbij zelf een paard gereden die wat minder atactische was en die was door een wat hoger tempo heel goed te stimuleren zijn achterhand te gaan gebruiken. Ze kunnen het wel maar de impulsen komen minder door dus veel trainen en bevestigen bij zulke paarden. Knipoog

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:01

opaal schreef:
dejavu schreef:

Niks nieuws idd maar kijk eens goed om je heen, wat zie je dan? Ik heb dit gisteren (naar aanleiding van dit topic) dus maar weer eens gedaan bij ons op stal. Ik sta op een stal waar 90% dressuur gereden wordt waarvan bijna alles op wedstrijd niveau. Ben serieus gaan kijken langs de bakrand hoe iedereen rijdt en vooral hoe ze daarbij zitten.....om te janken dus weer! Echt meer dan de helft zit gewoon super scheef op zijn paard! Zadels liggen scheef naar links of rechts en maar klagen dat de paarden geen buiging aan willen nemen. Ook geloof ik niet dat mensen dit voelen of bewust mee bezig zijn. Jaha....met het rechtop zitten, tenen naar binnen en hakken uitgedrukt maar voelen of weten ze dat ze meer op links of rechts zitten? Ik denk van niet.....daar moet je jezelf namelijk goed op concentreren om hier van bewust te zijn. Maak vanavond je ene beugel maar eens korter dan de anderen, vanavond voel je dit, overmorgen ook nog maar na een week ben je hier aan gewend en zal je dit alleen gaan merken als iemend anders je hier op wijst. Hoeveel mensen rijden er eigenlijk al niet met ongelijke beugels, nou dan zit je gewoon scheef.....

'Als het plaatje er maar mooi uit ziet', heet jullie stal zo? Tong uitsteken
Ik begrijp je punt hoor en misschien was die uitleg over ruiterhouding voor velen een openbaring.

@benangelique, hetgeen wat jij beschrijft herken ik zeer zeker van toen ik aan de bakrand stond. Toen ik zei dat ik dat paard niet ontspannen vond lopen, zei hij dat het een proces is waar een paard doorheen moet. 'Pas als het paard recht is, kan het paard op de juiste manier afbuigen.'
(Begrijp me goed, ik ben ook geen fan.)

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:08

dejavu schreef:
'Als het plaatje er maar mooi uit ziet', heet jullie stal zo? Tong uitsteken
Ik begrijp je punt hoor en misschien was die uitleg over ruiterhouding voor velen een openbaring.

Weet je zelf of je in het midden van je paard zit?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:12

Opaal, ik weet niet zo goed wat je met deze opmerking wilt bereiken, maar; ja, ik weet dat in het midden zit.

edit: interpunctiefoutje

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:25

dejavu schreef:
Opaal, ik weet niet zo goed wat je met deze opmerking wilt bereiken, maar; ja, ik weet dat in het midden zit.

Ik bedoel er verder niks mee, vind jou alleen heel laconiek reageren op mijn stal en het feit dat het de normaalste zaak is van de wereld om recht te zitten op je paard want dat is het dus blijkbaar niet als je om je heen kijkt. Dat zal niet alleen bij mij op stal het geval zijn. En het enige goeie van AdB vind ik dat hij daar zo mee bezig is want zeer terecht naar mijn idee! Pling

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:33

opaal schreef:
dejavu schreef:

Ik bedoel er verder niks mee, vind jou alleen heel laconiek reageren op mijn stal en het feit dat het de normaalste zaak is van de wereld om recht te zitten op je paard want dat is het dus blijkbaar niet als je om je heen kijkt. Dat zal niet alleen bij mij op stal het geval zijn. En het enige goeie van AdB vind ik dat hij daar zo mee bezig is want zeer terecht naar mijn idee! Pling

Sorry Opaal, het was niet specifiek naar jouw stal bedoeld, meer in het algemeen omdat ik veel dressuurruiters zie die gefocust zijn op het mooie plaatje en dit soort essentiële aspecten buiten beschouwing laten. Daarbij vind ik recht zitten (als in het midden) ook goed van AdB.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:00

Mensen die paardrijden moeten eigenlijk het gevoel trainen, wat doet paard, valt ie tegen je linker been aan, of tegen je rechterbeen, pakt ie linkerteugel of juist rechter teugel, op welke zitbeenknobbel heb je meer druk.
Veel mensen zie je allemaal naar beneden kijken, dus die kunnen hun gevoel niet ontwikkelen. Dus dat is ten zeerste belangrijk. Voel je dat paard niet recht is, moet je zelf ingrijpen en rechtrichten, dat is de basis en hoe je dat doet, moet je zelf weten, maar rechtrichten is de basis welke methode je ook gebruikt. Dat is een feit.

En je zitbeenknobbels kun je alleen maar voelen als je ook daadwerkelijk goed kunt zitten en dat kun je niet voelen als je in verlichte zit naar voren zit. Ik heb niks tegen verlichte zit, maar als je dit dagelijks doet, ga je op gegeven moment meer druk zetten op dijbenen. Dat ga je eigenlijk aanleren, maar feit als mensen meer kunne gaan doorzitten, kunnen ze die dijbenen niet loslaten, krijgen ze soort van donald duck zit en kun je je zitbeenknobbels niet voelen.
Daarbij kun je dus ook niet voldoende informatie verkrijgen van je paard. En dat is ook een belangrijk item wat in de gaten gehouden moet worden. Je moet eerst iets aanleren, wat je later eigenlijk weer af moet leren (maar wat je vaak niet ziet gebeuren en mensne in die houding blijven hangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:05

Opaal, aha Lachen. Als ataxie nog niet ernstig is, kun je er best nog iets mee, maar op een gegeven moment houdt het wel een beetje op en verdient een paard vooral veel respect voor zijn lichaam en beperkingen, dan is het voor de ruiter ook tijd om te stoppen te proberen (vind ik dan Lachen ).

Bets, klopt helemaal, elk paard geeft die signalen af, het is alleen aan de ruiter om die correct op te vatten. Het is heel simpel, een paard dat tegen je linkerbeen aan hangt, wil zich ontzien op...........???? Enzovoort.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:04

Lovely schreef:
Opaal, aha Lachen. Als ataxie nog niet ernstig is, kun je er best nog iets mee, maar op een gegeven moment houdt het wel een beetje op en verdient een paard vooral veel respect voor zijn lichaam en beperkingen, dan is het voor de ruiter ook tijd om te stoppen te proberen (vind ik dan Lachen ).

Helemaal mee eens! Heb de mijne naar de paardenhemel laten gaan omdat hij zo vreselijk gefrustreerd werd dat het geen doen meer was en dan moet je ingrijpen vind ik maar das ff off-topic! Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:04

benangelique schreef:
ik ben echt geen fan van AdB
ik zie enkel paarden met het hoofd in de lucht en een weggedrukte rug door de baan gaan. hij praat tegen het publiek over de klant die op dat moment in de baan is en als je hem daarop aanspreekt, wordt ie kwaad.
het is een omhooggevallen arrogante belg die zichzelf en zijn methode geweldig vindt.

Je moet ook naar het resultaat kijken. Mijn paard moest ik vroeger bijna in de krul trekken, werd pas na een half uur nageeflijk en gebruikte de rug nog niet optimaal. Nu gaat ze na 10 minuten al mijn hand opzoeken en zakt met hoofd/hals, ze heeft nu een mooie ronde hals zonder valse knik, wil eindelijk mooi en vloeiend neerwaarts halsstrekken i.p.v haar hoofd naar voren en iets naar beneden steken.

Ik heb nu een paar clinics van hem gezien en kan mij voorstellen dat iemand die niet bekend is hiermee het niet kan waarderen, ik hoef die clinics ook niet meer te zien, ten eerste is hij moeilijk te verstaan en persoonlijk vind ik hem ook niet prettig.
Mijn instructrice daarentegen kan alles perfect uitleggen, laat je echt alles voelen door naast je te gaan staan en je been of gewicht te verplaatsen zodat je voelt wat er onder je gebeurt.
Om over deze methode te kunnen oordelen moet je zelf eigenlijk een paar keer les hebben gehad en een paar weken volgens deze methode gereden hebben. Je kunt niet oordelen op basis van een clinic die je gezien hebt, voor mij werkt zo'n clinic ook niet aanmoedigend, ik moet het zelf voelen en wat er veranderd bij mijn paard.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:06

dejavu schreef:
Sorry Opaal, het was niet specifiek naar jouw stal bedoeld, meer in het algemeen omdat ik veel dressuurruiters zie die gefocust zijn op het mooie plaatje en dit soort essentiële aspecten buiten beschouwing laten. Daarbij vind ik recht zitten (als in het midden) ook goed van AdB.

Dan zijn we het helemaal met elkaar eens! Ja

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:12

Ikima schreef:
Mijn instructrice daarentegen kan alles perfect uitleggen, laat je echt alles voelen door naast je te gaan staan en je been of gewicht te verplaatsen zodat je voelt wat er onder je gebeurt.
Om over deze methode te kunnen oordelen moet je zelf eigenlijk een paar keer les hebben gehad en een paar weken volgens deze methode gereden hebben. Je kunt niet oordelen op basis van een clinic die je gezien hebt, voor mij werkt zo'n clinic ook niet aanmoedigend, ik moet het zelf voelen en wat er veranderd bij mijn paard.

Je hoort ook veel vaker dat andere instructeurs met dezelfde methode als AdB prettiger ervaren worden maar daarbij ook meer met nageefelijk rijden bezig zijn dan hij. Misschien is dat het probleem ook wel, zijn arrogantie! Haha!