beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:36

Ik heb wel eens mensen bezig gezien met die Games, die paarden deden braaf hun 'games' maar stonden zeer verveeld ergens met hun blik op de verte gericht te kijken. Cool

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:37

ik krijg geen factuur,maar dit is hier de enige die en kwaliteit heeft ,en onder de 50 euro's valt er zijn er wel voor 30 ,maar zonder enige kennis,en ze rijden dan licht in dressuur,maar weten het beter als bv iemand die zwaar rijdt,en als je dan een waarom vraag stelt,is het antwoord,het moet gewoon zo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:37

bij mij kreeg je zo een factuur hoor............ liever wel trouwens...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:08

Ik krijg ook nooit een factuur, heb er ook nog nooit om gevraagd, maar ze doet het voor haar werk met eigen bedrijf/stal met accomodatie, dus zal ze echt wel haar boekhouding bij moeten houden en van die 40 euro per uur 19%BTW afdragen en belasting betalen over haar winst (als ze die heeft ivm overige bedrijfskosten)...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:09

welnee geen factuur is geen omzet hoor Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:24

ElCid schreef:
Ik train nu zelf bij een Zwitser van 72 ( JeanClaude Dysli),

Is érg goed en een goed leraar. Dat niveau leraar is zeldzaam.
Hij werd me als énige door Solinski aangeraden voor als ik (tussendoor) specifieke praktijkvragen had en kreeg daarvoor een referentie van hem.
De spaanse stek van Dysli zit nl. relatief dicht bij ons in de buurt. Dysli is (net als Solinksi was) zeldzaam niet alleen door de kennis/kunde/ervaring doch ook in dat hij correct rijden de basis vindt voor het eggie: buiten in de werkelijke wereld.
Wat je van die man kan leren is vrijwel uniek. Solinski is overleden.
Het enórme verschil tussen 'deze' leraren en de modale leraar in NL geeft aan dat de modale ruiter in NL in een vicieuze cirkel zit. Ook dat ze relatief eigenlijk nóg veel betalen Knipoog

Een andere nog levende grote leraar is Charles de Kunffy en deze heeft een schítterend stúdieboek geschreven waarin hij het topic-probleem aanvoert als motivatie voor het schrijven ervan.

Het laatste boek van Solinski is trouwens ook de moeite. Vlák voor zijn dood verschenen.
Het is een groot geschenk aan kennis/kunde/ervaring voor de prijs van één uurloon van een modale leraar Haha!

hc

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:25

Ik ben bij JeanClaude geweest in Andalusie, wat niet alleen heel aangenaam was qua lessen maar ook qua verblijf in dat prachtige land. Nadeel is alleen dat als je eenmaal les hebt gehad van zo'n man en zijn verhalen hebt aangehoord dat alle andere vreselijk in het niet vallen.
Alleen al hoe hij zijn ( 22 jarige) quarter hengst rondrijdt is een waar genot om naar te kijken, maar zijn onderbouwing van alle informatie die hij geeft is uniek en het geld meer dan waard.
Solinski had ik nog nooit van gehoord, maar ga zeker eens kijken of ik dat boek kan vinden, bedankt voor de tip. Pling

Edit: meteen gaan zoeken en 2 boeken gevonden: Das Gymnasium des Freizeitpferdes en Reiten, Reiten, Reiterei. Welke van de 2 bedoel je en zijn ze beide de moeite waard?
Nog een: Pferdegymnastiek!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:56

ElCid schreef:
Edit: meteen gaan zoeken en 2 boeken gevonden: Das Gymnasium des Freizeitpferdes en Reiten, Reiten, Reiterei. Welke van de 2 bedoel je en zijn ze beide de moeite waard?
Nog een: Pferdegymnastiek!

Hij heeft 7 boeken geschreven. Op zich allemaal leerzaam leesvoer en vrij gemakkelijk antiquarisch verkrijgbaar.
´Das Gymnasium´ is zijn laatste werk. ´R,R&R´ was het eerste in zijn serie rijtechnische boeken. Deze twee zou ik je beiden aanraden uit de zeven. Als je zijn wat archaïsche manier van schrijven niet trekt en één boek wel genoeg vindt, dan is zijn laatste werk de beste keuze.
Voor wie correct in het eggie wil rijden is Solinksi verplichte kost.

Een andere tip is het werk ´the Caprilli Papers´. Iets lastiger verkrijgbaar maar een juweel en het enige werk wat lesmateriaal door Caprilli is.

Mbt hier:
kiekje van mij op mijn hengst http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6YAKHXM.jpg (is alweer twee jaar terug! en hij is uiteraard een wereld ´vooruit´ gegaan sindsdien en ik ook )
verder kan je op mijn site onder ´de beloning´ wat fotos zien.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:05

ik wil heel even tussendoor opmerken dat ik HC zijn leergierigheid bijzonder waardeer.......... echt!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:09

KiWiKo schreef:
welnee geen factuur is geen omzet hoor Haha! Haha!

hahahaha, maar ze houdt wel boekhouding bij voor haar boekhouder met administratie van lesgegeven uren en halve uren Knipoog Moet allemaal precies goed in de agenda staan Haha!
Misschien schrijft ze wel facturen, maar krijgen wij die nooit Tong uitsteken
Je kunt inderdaad wel makkelijk sjoemelen met gewerkte en betaalde uren op die manier inderdaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:20

KiWiKo schreef:
ik wil heel even tussendoor opmerken dat ik HC zijn leergierigheid bijzonder waardeer.......... echt!!

Bloos

Wel Kim mijn favoriete hippische boek is het werk van Koning Duarte uit 1438 en dat draait om.... de wíl van de ruiter Knipoog

Even voor joú: Luna vertraagt/stopt inmiddels uit galop perfect op de achterhand op (half)halt+begrenzing. Ook optomingsloos Knipoog
Het is op het moment een beetje té maar dat komt wel goed: als ik zonder aankondiging een stemcommando geeft ligt Richelle er zowat af. Het is dat ze de achterhand eronder zet Haha!

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:22

KiWiKo schreef:

Moet eerlijk zeggen dat ik zowiezo diep respect voor hem heb. Altijd weer geduldig uitleg geven, ook als ze het niet willen weten! Geniet altijd van de stukken.

Heb je misschien enig idee waar ik enkele van deze interresante boeken in een keer kan verkrijgen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:23

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:

Bloos

Wel Kim mijn favoriete hippische boek is het werk van Koning Duarte uit 1438 en dat draait om.... de wíl van de ruiter Knipoog

Even voor joú: Luna vertraagt/stopt inmiddels uit galop perfect op de achterhand op (half)halt+begrenzing. Ook optomingsloos Knipoog
Het is op het moment een beetje té maar dat komt wel goed: als ik zonder aankondiging een stemcommando geeft ligt Richelle er zowat af. Het is dat ze de achterhand eronder zet Haha!

hc

dan is ze een eind gekomen........ want een makkelijk dier is dat merrietje nou net effe niet Haha! Haha! fijn om te horen!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:43

WinBinChes schreef:
Heb je misschien enig idee waar ik enkele van deze interresante boeken in een keer kan verkrijgen?

Helaas, je moet echt een beetje op zoek.
Via amazon.co.uk en amazon.de kom je al een heel eind.
Sommige niet meer uitgegeven boeken kun je via hun ´zoek gebruikt´ service ook vinden.
Het boek van Koning Duarte, ´Bem Cavalgar´ had ik voorbesteld bij de uitgever, doch het is nog gewoon via amazon.co.uk te koop.
Een werkelijk briljant boek over de anatomisch correcte zit in een moderne engels vertaling ook: ´anatomy of dressage´, Schusdziarra .

Een rijkdom aan unieke duitstalige boeken over paarden is: olms.de

Een goed (imo het beste) boek over renaissance rijden is van Gaspard de Saunier, hoogleraar aan de rijschool van Leyden. Dit L'art de la cavalerie, ou la maniere de devenir bon ecuyer is via ebay nog wel eens in een kopiedruk te koop.
Opnline http://www.cervantesvirtual.com/servlet ... /index.htm

Nog even over Solinski, dit:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/4 ... AA240_.jpg
is zijn laatste boek. Sorry voor de verwarring Bloos

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:50

KiWiKo schreef:
want een makkelijk dier is dat merrietje nou net effe niet Haha! Haha! fijn om te horen!!!

Ze doet héél erg haar best zelfs. Ze is echt volwassen aan het worden.
We hebben nét een ´nieuw´ zadel voor haar erbij gekocht omdat ze zo goed gaat: http://www.mijnalbum.nl/Foto-JIRJ7N4K.jpg
(let even niet op hoe het ligt; is voor de foto op Capricho gemikt)

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:54

das een mooi zadel!!! fijn om te lezen dat het zo goed gaat met haar......... Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:10

KiWiKo schreef:
das een mooi zadel!!!

Had voor Capricho al eerder zo´n zelfde gekocht; is de Malibaud ecuyer.
´Ecuyer´ heette in de renaissance het hoofd van de rijschool, de mega-instructeur.
Toepasselijke zadelnaam dus voor dit topic Haha!

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:33

Dankjewel HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:54

WinBinChes schreef:
Dankjewel HC.

Graag gedaan.
Als je specifiek wat wil weten over welk boek waar stuur dan gerust een email. Het is verbázend hoeveel kennis er aan papier toevertrouwd is voor ons ter leringh ende vermaeck Afgod
Bíjna net zo verbazend als de afwezigheid van collectief geheugen bij de ruiterij...

hc

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:06

als ik dit zo lees, dan vind ik wel dat het waar is, veel mensen denken alles te weten.
Maar ja, dan kijk ik naar mezelf, zo lang rij ik nou ook weer niet paard(8 jaar heb vind ik zelf enige ervaring met paarden) maar ik wil wel echt ontzettend graag de orun opleiding gaan doen.Ik heb nu oko een Z paardje tot me beschikking waarmee ik dan officeel wedstrijden mag gaan rijden en ook me orun mag gaan doen... is dat dan ook raar? (ik doe nu als opleiding fysiotherapie en daarnaast wil ik dierenfysio gaan doen.)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:21

Interessante discussie.
Het is voor de gemiddelde ruiter die verder wil komen, tegenwoordig een hele opgave om het kaf van het koren te scheiden wat betreft goede instructie.
Waar het naar mijn idee om gaat, ongeacht iemands achtergrond of opleiding, is simpelweg of diegene jou daadwerkelijk beter kan leren rijden. Nouja, simpelweg ... daarvoor is natuurlijk een hele hoop nodig: een gedegen theoretische achtergrond, horsemanship, rijtechnische kwaliteiten, psychologisch inzicht, didactische en sociale vaardigheden, creativiteit, improvisatievermogen, geduld, energie etc. etc.
Dan kan iemand wel een papiertje van Deurne of Orun hebben, of GP rijden, of een of andere graad hebben bereikt in de klassieke of academische dressuur, of zelf het wiel nog eens uitgevonden hebben in de vorm van een geheel eigen methode, het gaat er uiteindelijk om dat iemand jou en je paard zo kan begeleiden dat je rijtechnisch en rijkunstig groeit in de richting van een harmonieuze combinatie die schoonheid, lichtheid en plezier uitstraalt (hoe je dat definieert, hangt natuurlijk af van de discipline waarin je met je paard actief bent).
Maarja, hoe vindt je zo iemand?
Gewoon, door je gezond verstand te gebruiken. Een goede instructeur heeft geen mooi blabla verkoopverhaaltje nodig, is wezenlijk geinteresseerd in jou en je paard als combinatie en observeert voordat hij/zij aanwijzingen geeft. Geeft die aanwijzingen niet in de vorm van clichematig rijtechnisch jargon ('maak hem voor het been, rijd hem aan de teugel'), maar zoekt naar formuleringen en benaderingen die het juiste gevoel op jou overbrengen. Schreeuwt niet, wordt niet ongeduldig, maar kan je indien nodig dmv 1 rake opmerking op je nummer zetten als je verkeerd bezig bent.
Gaat, als dat nodig is, zelf op je paard zitten om te voelen waar het probleem zit, of om jou iets voor te doen. Neemt de tijd om de les te evalueren. Remt je af wanneer je te snel de volgende stap wilt zetten. Geeft je in 1 les zoveel stof tot nadenken en verbeteren, dat je voor je gevoel weer maanden voort kunt (ook als je volgende week weer les hebt). Raadt je geen rare bitten of hulpteugels aan om sneller tot een bepaald resultaat te komen. Heeft altijd oog voor het welzijn van je paard.
Heb je nog niet zo iemand gevonden, zoek dan verder. Heb je een instructeur gevonden die een beetje in dit profiel past, wees er dan zuinig op! Ook als het niet iemand is met een bekende naam, indrukwekkend cv of flitsende eigen methode.
Gelukkig ken ik zo iemand (eigenlijk twee zelfs ...)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:42

Beetje laat, maar wil toch even reageren.

Heb zelf eerst ORUN niveau 2 allround gedaan en heb dat jaar eigenlijk bijna geen les gegeven, omdat je met die cursus niet echt veel toe te voegen hebt. Vandaar dat ik het jaar daarop niveau 3 allround heb gedaan. Bij deze cursus ga je elke keer naar Ermelo en krijg je een stuk uitgebreider en beter les dan de voorgaande cursussen. Ook daar heb je natuurlijk mensen die héél goed rijden en belabberd lesgeven en andersom, maar je krijgt er enorm veel praktijkproblemen op te lossen en veel verschillende paarden te rijden.

Wat ik wil zeggen is dat iedereen altijd maar negatief is over de ORUN, maar die waarschijnlijk het geld er niet voor over hebben om dat diploma te halen. Zonder diploma ben je ook niet verzekerd, dus als er wat gebeurt als jij iemand, zonder papiertje, helpt (wel of niet betaald) heb je gewoon een probleem!
Wel is het zo dat je bij niveau 2 heel veel verschillende ruiters hebt, weinig ervaring en veel ervaring en je bij niveau 3 en 4 alleen de betere overhoudt die echt wel weten waar ze over praten.
En nee, adverteren is niet nodig als je goed bent, ze praten echt wel over je.

Dit wilde ik even kwijt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:55

Replay schreef:
Zonder diploma ben je ook niet verzekerd, dus als er wat gebeurt als jij iemand, zonder papiertje, helpt (wel of niet betaald) heb je gewoon een probleem!

Jaja en zonder cap ben je ook niet verzekerd en zonder ruiterbewijs..., wel, daar begínnen we maar beter niet over Ach gut

hc

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:08

Nee, beter van niet, dat vindt ik toch ieder voor zich om dat te bepalen.

Ik vind het vaak gewoon een beetje raar hoe erop gereageerd wordt, op de ORUN. En dat mensen het gek vinden dat je misschien iets meer vraagt dan iemand zonder dure cursussen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:58

Replay schreef:
Nee, beter van niet, dat vindt ik toch ieder voor zich om dat te bepalen.

Mijn opmerking was sarcastisch Pling

In míjn optiek is een ORUN-diploma een dískwalificatie.
Wat aan leerstof aangeboden wordt is een onontwarbar mensel van zin en onzin, waardoor de kursist met een verwrongen stuk kennis naar buiten komt. Die persoon heeft met te waarderen bedoelingen en inzet puur foute dingen geleerd.
Ik vind dat heel erg omdat een dergelijke kursist bewijst te wíllen leren; een lovenswaardige wil/mentaliteit.

hc